Oud 21-08-2006, 13:34
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Oud 21-08-2006, 14:12
Wuftie
Wuftie is offline
waardoor ontstaan striae?? ik ben niet zwanger ofzo, en zo erg overgewicht heb ik ook niet (1.55m en 56 kg, jhaa.. tis wel een btje zwaar, maar daar krijg je toch geen straie van??) maar toch heb ik op de overgang van mijn dijen naar mijn buik van die striemen zitten.. ze zijn een btje witter dan de huid eromheen
__________________
Een kus is een opdruk van een afdruk die met nadruk vraagt om herdruk
Oud 21-08-2006, 14:39
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
groeien? je bent helemaal niet zwaar!!
Oud 21-08-2006, 20:11
jet
Avatar van jet
jet is offline
misschien is dit al eerder gevraagd hoor, maar waarom krijg je nou eigenlijk de hik? en hoe kan je het voorkomen?
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 21-08-2006, 20:20
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 21-08-2006 @ 20:11 :
misschien is dit al eerder gevraagd hoor, maar waarom krijg je nou eigenlijk de hik? en hoe kan je het voorkomen?
De hik ís dat je diafragma (een koepelvormige spier tussen je buik en je borstkas) krampachtig samentrekt. Daardoor wordt lucht uit je longen geperst en dat geeft het hikgeluidje. Hikken kan heel veel oorzaken hebben, of gewoon spontaan ontstaan (en weer weggaan), maar vaak komt het doordat je je diafragma een tijdje 'star hield', bijvoorbeeld omdat je je adem inhield of doordat je snel at of dronk, je kunt het een beetje voorkomen door dit niet te doen. De hik gaat vaak weer over als je een tijdlang rustig en geconcentreerd ademhaalt, maar kan ook weer overgaan als je je adem een tijdje inhoudt (ja, het kan worden verholpen door iets wat het ook kan veroorzaken) of als je doet alsof je hoest (want bij hoesten trekt je diafragma ook samen, maar dan anders).

Laatst gewijzigd op 21-08-2006 om 20:27.
Oud 21-08-2006, 20:25
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
jet schreef op 21-08-2006 @ 20:11 :
misschien is dit al eerder gevraagd hoor, maar waarom krijg je nou eigenlijk de hik? en hoe kan je het voorkomen?
De hik is niet altijd ontschuldig. Het kan ook door ernstige aandoeningen komen. De heftigheid zegt niets over de oorzaak.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 22-08-2006, 06:43
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Wuftie schreef op 21-08-2006 @ 14:12 :
waardoor ontstaan striae?? ik ben niet zwanger ofzo, en zo erg overgewicht heb ik ook niet (1.55m en 56 kg, jhaa.. tis wel een btje zwaar, maar daar krijg je toch geen straie van??) maar toch heb ik op de overgang van mijn dijen naar mijn buik van die striemen zitten.. ze zijn een btje witter dan de huid eromheen
Voor stiae hoef je echt geen overgewicht te hebben hoor!
Voor zo ver ik weet heeft het te maken met dat
je lichaam soms sneller groeit dan dat het daar aan kan
wennen en 'mee rekken', dan krijg je striae. Een soort van
uitgescheurd zeg maar... oh brr, dat klinkt wel erg bizar

Het onderhuids bindweefsel wordt uit elkaar getrokken..
(mmz, dat wordt er niet beter op )

Liefs,
Dashja
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Oud 22-08-2006, 15:38
jet
Avatar van jet
jet is offline
okay dankjullie
ik heb heel vaak de hik na het eten, en dat zal dus wel door mijn gulzigheid komen dan
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 23-08-2006, 18:09
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
@DDM
Heb je toevallig last van asthma, eczeem of hooikoorts? En naast die blauwe gloed ook nog zo een dubbele plooi onder je oog zeg maar? Dan komt het namelijk door het atopisch syndroom. Dat wil zeggen dat je last hebt van allergieen. En dat is dus erfelijk ja.
________________

Iig niet van eczeem en hooikoorst en ook geen dubbele pool.
Het zijn ook niet echt walle( soms wel) gewoon blauw rood achtig.
Mijn moeder had het vroeger ook en nu ook wel maar wat minder ook heel snel last van ogen.
Oud 23-08-2006, 20:17
Verwijderd
Citaat:
Alizée! schreef op 23-08-2006 @ 18:09 :
@DDM
Heb je toevallig last van asthma, eczeem of hooikoorts? En naast die blauwe gloed ook nog zo een dubbele plooi onder je oog zeg maar? Dan komt het namelijk door het atopisch syndroom. Dat wil zeggen dat je last hebt van allergieen. En dat is dus erfelijk ja.
________________

Iig niet van eczeem en hooikoorst en ook geen dubbele pool.
Het zijn ook niet echt walle( soms wel) gewoon blauw rood achtig.
Mijn moeder had het vroeger ook en nu ook wel maar wat minder ook heel snel last van ogen.
Slaap je wel gewoon genoeg? Iemand van 15-20 jaar heeft gemiddeld 9 uur slaap per nacht nodig. Sommige mensen krijgen pas donkere kringen of wallen bij een flink slaaptekort, anderen al bij een klein tekortje.

Laatst gewijzigd op 23-08-2006 om 20:48.
Oud 23-08-2006, 20:47
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik heb ook een vraagje: hoe komt een bloeduitstorting aan de groene en/of blauwe kleur?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 24-08-2006, 00:05
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
Citaat:
Sarah schreef op 23-08-2006 @ 20:17 :
Slaap je wel gewoon genoeg? Iemand van 15-20 jaar heeft gemiddeld 9 uur slaap per nacht nodig. Sommige mensen krijgen pas donkere kringen of wallen bij een flink slaaptekort, anderen al bij een klein tekortje.
ja meestal toch wel genoeg
Oud 24-08-2006, 17:56
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 23-08-2006 @ 20:47 :
Ik heb ook een vraagje: hoe komt een bloeduitstorting aan de groene en/of blauwe kleur?
Doordat het bloed wordt afgebroken/opgruimd. Denk maar aan geelzucht. Dat wordt ook veroorzaakt door een stof die in rode bloedcellen zit. (blauwe plekken kunnen namelijk ook geel worden)
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 24-08-2006, 18:45
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
DDM schreef op 24-08-2006 @ 17:56 :
Doordat het bloed wordt afgebroken/opgruimd. Denk maar aan geelzucht. Dat wordt ook veroorzaakt door een stof die in rode bloedcellen zit. (blauwe plekken kunnen namelijk ook geel worden)
Dankje, is dat raadsel ook weer opgelost
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 25-08-2006, 13:01
moon
Avatar van moon
moon is offline
Ik vroeg me laatst af hoe het kan dat je lichaam zo veel water nodig heeft, want je plast het grootste deel toch weer uit? dat is om de afvalstoffen te lozen oke. Maar hoe komt er dan bijvoorbeeld water in je bloed? Dat is dan toch nooit genoeg? En als je lichaam nieuwe bloedcellen aan maakt...doet ie dat dan met oud water? sorry een beetje vaag zoals ik het zeg...maar ik vraag me gewoon af hoe dat zit.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Oud 25-08-2006, 14:21
sve1
sve1 is offline
De mens bestaat uit zo'n 70% water. Het water dat je drinkt is dus ter aanvulling, en je plast het niet allemaal nutteloos uit. Het blijft in je lichaam circuleren om inderdaad bijvoorbeeld afvalstoffen mee te nemen.

Het water wordt in de darmen opgenomen in het bloed.

En hoe bloedcellen gemaakt worden : Dat gebeurt met water dat al rondcirculeert in het lichaam, dat noem ik niet oud water aangezien je vrij veel water op een dag drinkt, zodat het altijd vers is.
Oud 25-08-2006, 19:46
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
DDM schreef op 24-08-2006 @ 17:56 :
Doordat het bloed wordt afgebroken/opgruimd. Denk maar aan geelzucht. Dat wordt ook veroorzaakt door een stof die in rode bloedcellen zit. (blauwe plekken kunnen namelijk ook geel worden)
Die gele kleur komt toch door bilirubine? De andere kleuren weet ik niet.
Oud 25-08-2006, 20:23
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 25-08-2006 @ 19:46 :
Die gele kleur komt toch door bilirubine? De andere kleuren weet ik niet.
Ja dat komt idd door het bilirubine. De blauwheid zelf komt door het hemoglobine. Hemoglobine "is" blauw zonder zuurstof.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 25-08-2006, 21:24
Verwijderd
Mijn slaapritme is eigenlijk best wel slecht. Ik ga eigenlijk nooit naar bed voor 12 uur. Al moet ik vroeg op de volgende ochtend, meer slaap als 7 op een nacht krijg ik meestal niet. Alleen als ik uit kan slapen. En dan begint ook gelijk mijn vraag. Als ik uitslaap tot een uur of 11/12 wordt ik helemaal dizzy wakker. In de loop van de dag slaat dit over in hoofdpijn en na het avondeten overgeven. Ik vraag me af hoe dit kan. Simpelweg doordati k teveel slaap? Hoe werkt dit in het lichaam?
Oud 27-08-2006, 12:31
Fainche
Fainche is offline
Altijd als ik mijn haar net heb gewassen valt mijn haar veel meer uit dan bv een dag daarna. Ik hoorde van mijn vriendinnen dat zij dat ook hebben, weet iemand hoe dit kan komen?
Oud 29-08-2006, 17:02
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
Fainche schreef op 27-08-2006 @ 12:31 :
Altijd als ik mijn haar net heb gewassen valt mijn haar veel meer uit dan bv een dag daarna. Ik hoorde van mijn vriendinnen dat zij dat ook hebben, weet iemand hoe dit kan komen?
Misschien omdat je álle losse haren er dan letterlijk uit spoelt? Als een haar uitvalt, kan 'ie nog wel 'blijven hangen' tussen je andere haren en pas later echt uit je bos vallen. Wanneer je je haren wast, spoel je al die loshangende haren er in één keer uit, waardoor het nogal veel lijkt.
Ik weet dit overigens niet zeker, maar heb wel eens wat gehoord over uitgevallen haren die nog blijven hangen in de rest, dus vandaar mijn theorie.

Ik heb het zelf overigens ook.
__________________
de rest is geschiedenis

Laatst gewijzigd op 29-08-2006 om 17:18.
Oud 29-08-2006, 17:39
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Lynn schreef op 29-08-2006 @ 17:02 :
Misschien omdat je álle losse haren er dan letterlijk uit spoelt? Als een haar uitvalt, kan 'ie nog wel 'blijven hangen' tussen je andere haren en pas later echt uit je bos vallen. Wanneer je je haren wast, spoel je al die loshangende haren er in één keer uit, waardoor het nogal veel lijkt.
Ik weet dit overigens niet zeker, maar heb wel eens wat gehoord over uitgevallen haren die nog blijven hangen in de rest, dus vandaar mijn theorie.

Ik heb het zelf overigens ook.
Sluit ik me bij aan
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 01-09-2006, 22:50
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
Uhmmm.. Als je bv 300 gram eet is het dus zeg maar onmogelijk op meer dan 300 gram aan te komen?
Oud 02-09-2006, 00:03
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Alizée! schreef op 01-09-2006 @ 22:50 :
Uhmmm.. Als je bv 300 gram eet is het dus zeg maar onmogelijk op meer dan 300 gram aan te komen?
Op het eerste zicht zou ik hiermee akkoord gaan want waar zou je die andere grammen vandaan moeten halen? Die kunnen toch niet vanzelf komen?

Maar dan vraag ik mij af, als je 1kg chocolade eet, dan kun je toch ook meer dan een kilo verdikken? Of niet?

En van 100gr chocolade kom je toch meer aan dan van 100kg sla ofzo?
Oud 02-09-2006, 00:09
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
ja zo zat ik dus ook te denken
Oud 02-09-2006, 13:09
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 02-09-2006 @ 00:03 :

En van 100gr chocolade kom je toch meer aan dan van 100kg sla ofzo?
Er zit natuurlijk een verschil in gewicht van een product en in welke hoeveelheid en welke stoffen er in het product zitten. In theorie weeg je even zwaar na het eten van 100 gr chocolade of 100 gram sla. Je bent namelijk 100 gram zwaarder. Maar dit wordt kort daarna teniet gedaan door het verschil in stofwisseling en absorptie in de darmen.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 02-09-2006, 16:10
Verwijderd
om een kilo vet aan te komen moet je 9000 kcal meer eten dan je verbruikt, een kilo chocola (dat is 10 repen trouwens, best veel) levert 5000 kcal, daar kom je dus minder dan een kilo van aan. Een kilo sla (3 kroppen) levert zo'n 100 kcal.
Dit op lange termijn, natuurlijk. Kort na het eten van 1 kilo chocola ben je uiteraard 1 kilo zwaarder, omdat er 1 kilo chocola in je maag en darmen zat die er eerst niet zat
Oud 02-09-2006, 22:55
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Sarah schreef op 02-09-2006 @ 16:10 :
om een kilo vet aan te komen moet je 9000 kcal meer eten dan je verbruikt, een kilo chocola (dat is 10 repen trouwens, best veel) levert 5000 kcal, daar kom je dus minder dan een kilo van aan. Een kilo sla (3 kroppen) levert zo'n 100 kcal.
Dit op lange termijn, natuurlijk. Kort na het eten van 1 kilo chocola ben je uiteraard 1 kilo zwaarder, omdat er 1 kilo chocola in je maag en darmen zat die er eerst niet zat
Maar na een kilo chocola ben je waarschijnlijk ook goed misselijk.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 03-09-2006, 00:24
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
denk je da
Oud 03-09-2006, 08:19
Verwijderd
Citaat:
sve1 schreef op 25-08-2006 @ 14:21 :
De mens bestaat uit zo'n 70% water. Het water dat je drinkt is dus ter aanvulling, en je plast het niet allemaal nutteloos uit. Het blijft in je lichaam circuleren om inderdaad bijvoorbeeld afvalstoffen mee te nemen.

Het water wordt in de darmen opgenomen in het bloed.

En hoe bloedcellen gemaakt worden : Dat gebeurt met water dat al rondcirculeert in het lichaam, dat noem ik niet oud water aangezien je vrij veel water op een dag drinkt, zodat het altijd vers is.
water is bovendien ook zeer belangrijk om de warmtehuishouding te regelen (je zweet om af te koelen.)
Oud 11-09-2006, 22:33
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Hoe komt het dat je hoofdpijn hebt na diep/vast slapen?
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Oud 12-09-2006, 00:16
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
ik heb altijd hoofdpijn als ik vergeet te drinke...
maar verder weet ik het ook niet.
Oud 14-09-2006, 12:25
*Amm*
*Amm* is offline
Wat is een ken merk dat je snel ongesteld kan worden?
Oud 14-09-2006, 23:19
Verwijderd
Citaat:
langejongen schreef op 11-09-2006 @ 22:33 :
Hoe komt het dat je hoofdpijn hebt na diep/vast slapen?
is dat normaal dan?
Oud 14-09-2006, 23:34
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
red5 schreef op 14-09-2006 @ 23:19 :
is dat normaal dan?
Nou het komt wel vaak voor. Ik heb het ook weleens. Waarschijnlijk komt dat door een verhoogde spierspanning in de hoofdspieren. De spierspanning staat onder invloed van de slaap namelijk.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 15-09-2006, 00:18
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Citaat:
*Amm* schreef op 14-09-2006 @ 12:25 :
Wat is een ken merk dat je snel ongesteld kan worden?
Ik denk dat dat een beetje per persoon verschilt, maar ik he altijd een paar dagen van te voren zo'n stekende buikpijn (tijdens nooit) en last van mijn darmen. Het schijnt met elkaar samen te hangen.
__________________
Je laat me vliegen... naar het maximum! Je laat me rennen... veel harder dan voorheen. Op de lange weg... richting het geluk...!
Oud 15-09-2006, 07:34
*Amm*
*Amm* is offline
Citaat:
girl-in-trouble schreef op 15-09-2006 @ 00:18 :
Ik denk dat dat een beetje per persoon verschilt, maar ik he altijd een paar dagen van te voren zo'n stekende buikpijn (tijdens nooit) en last van mijn darmen. Het schijnt met elkaar samen te hangen.

Oke
Oud 18-09-2006, 03:07
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
als je een gaatje hebt in je tanden en dat laat boren zonder verdoving kan het dan zijn dat je pijn hebt in je voet? of is dat onmogelijk?
Oud 18-09-2006, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Alizée! schreef op 18-09-2006 @ 03:07 :
als je een gaatje hebt in je tanden en dat laat boren zonder verdoving kan het dan zijn dat je pijn hebt in je voet? of is dat onmogelijk?
dat kan, als de tandarts op je teen staat

maar het kan niet door het boren komen. Op zich kan er bij het boren een zenuw geraakt worden waardoor pijn uitstraalt, maar dan niet helemaal naar je voet.
Oud 20-09-2006, 15:38
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Citaat:
Anneka schreef op 25-08-2006 @ 21:24 :
Mijn slaapritme is eigenlijk best wel slecht. Ik ga eigenlijk nooit naar bed voor 12 uur. Al moet ik vroeg op de volgende ochtend, meer slaap als 7 op een nacht krijg ik meestal niet. Alleen als ik uit kan slapen. En dan begint ook gelijk mijn vraag. Als ik uitslaap tot een uur of 11/12 wordt ik helemaal dizzy wakker. In de loop van de dag slaat dit over in hoofdpijn en na het avondeten overgeven. Ik vraag me af hoe dit kan. Simpelweg doordati k teveel slaap? Hoe werkt dit in het lichaam?
Inderdaad, dit heb ik dus ook.. Ik ga ook zo laat slapen maar dat komt gewoon omdat ik eerder gewoon niet moe ben en ook al ben ik eerder wel moe, als ik eenmaal vroeg in bed lig kan ik niet in slaap komen. Je zou juist verwachten dat je je beter voelt als je meer slaapt, maar dit heb ik helemaal niet, in ieder geval als ik uitslaap.. meestal als ik vroeg ga slapen en daardoor ook meer uren slaap heb ik niet niet (dacht ik, want ik ga eigenlijk nooit vroeg slapen...).

Iemand?
Oud 20-09-2006, 19:50
jet
Avatar van jet
jet is offline
- wat doet je milt?
-waarom gaat ie steken tijdens het hardlopen?
- hoe kan ik dat verminderen/uitstellen?

conditie opbouwen sucks
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 20-09-2006, 20:10
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 20-09-2006 @ 19:50 :
- wat doet je milt?
-waarom gaat ie steken tijdens het hardlopen?
- hoe kan ik dat verminderen/uitstellen?

conditie opbouwen sucks
milt slaat bloed op, heeft een functie bij de vernietiging van oude bloedsellen en het bestrijden van bepaalde soorten infecties.

in tegenstelling tot wat men algemeen zegt, is het niet je milt dat bij hardlopen en andere activiteiten gaat steken, maar wordt dat veroorzaakt doordat een of meer organen 'trekken' aan je middenrif tijdens het rennen of sporten. dit kun je voorkomen door:

- je conditie te verbeteren
- goede warming up
- langzaam beginnen en gelijdelijk opbouwen

bij het rennen schijnt het te helpen om uit te ademen als je linker voet de grond raakt, en in te ademen als je rechtervoet de grond raakt, en om op zachtere ondergronden te rennen (bijv op gras in plaats van op straat)
Oud 20-09-2006, 20:52
jet
Avatar van jet
jet is offline
maar waarom trekken die organen aan mn middenrif dan?

en hoe komt het dat ik bijvoorbeeld ergometeren veel langer volhoud dan gewoon joggen?
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 20-09-2006, 21:07
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
jet schreef op 20-09-2006 @ 20:52 :
maar waarom trekken die organen aan mn middenrif dan?
Er bestaat geen consensus over wat de oorzaak is van die steken in je zij. Maar het trekken van organen behoort niet echt tot de theorieen. De meest gangbare theorie is dat de pijn ontstaat door dat het midderif te weinig zuurstof krijgt. Als je je inspant ga je sneller ademen en dus moet het middenrif sneller werken. Door zuurstoftekort ontstaat dan pijn vergelijkbaar met pijn op de borst of benen bij slechte bloedvaten.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 20-09-2006, 21:29
jet
Avatar van jet
jet is offline
zou het dan kunnen helpen om bijvoorbeeld ventolin te nemen voor het hardlopen?


ik zou het eigenlijk sowieso moeten doen vanwege meer adem, maar ik haaaaat de bijwerkingen
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 20-09-2006, 21:40
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
jet schreef op 20-09-2006 @ 21:29 :
zou het dan kunnen helpen om bijvoorbeeld ventolin te nemen voor het hardlopen?


ik zou het eigenlijk sowieso moeten doen vanwege meer adem, maar ik haaaaat de bijwerkingen
Nee dat helpt niet Maar ben je bang omdat je het gelezen hebt of ben je bang omdat je gewoon sowieso last krijgt van die bijwerkingen?
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 20-09-2006, 21:44
jet
Avatar van jet
jet is offline
ik word heel onrustig van ventolin.. qua bewegingen krijg ik hele slechte en ongecontroleerde motoriek, maar vooral in mn hoofd wordt het heel onrustig. dus daarom hou ik er niet zo van
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 20-09-2006, 21:49
Verwijderd
Citaat:
DDM schreef op 20-09-2006 @ 21:07 :
Er bestaat geen consensus over wat de oorzaak is van die steken in je zij. Maar het trekken van organen behoort niet echt tot de theorieen. De meest gangbare theorie is dat de pijn ontstaat door dat het midderif te weinig zuurstof krijgt. Als je je inspant ga je sneller ademen en dus moet het middenrif sneller werken. Door zuurstoftekort ontstaat dan pijn vergelijkbaar met pijn op de borst of benen bij slechte bloedvaten.
dat is waar had ik er misschien bij moeten zetten. deze theorie is overigens op wikipedia het meest besproken, wat verder weinig zegt.
Oud 27-09-2006, 16:05
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Faerie schreef op 20-09-2006 @ 15:38 :
Inderdaad, dit heb ik dus ook.. Ik ga ook zo laat slapen maar dat komt gewoon omdat ik eerder gewoon niet moe ben en ook al ben ik eerder wel moe, als ik eenmaal vroeg in bed lig kan ik niet in slaap komen.
Je zou juist verwachten dat je je beter voelt als je meer slaapt, maar dit heb ik helemaal niet, in ieder geval als ik uitslaap.. meestal als ik vroeg ga slapen en daardoor ook meer uren slaap heb ik niet niet (dacht ik, want ik ga eigenlijk nooit vroeg slapen...).

Iemand?
Op zich maakt het niet uit hoe laat je gaat slapen; dat je pas gaat slapen als je je moe voelt, is over het algemeen juist goed.
Dat je wanneer je een dag eerder moe bent dan normaal gesproken, in bed gaat liggen en vervolgens niet kan slapen heeft er denk ik mee te maken dat je een gewoonte doorbreekt. De beslissing om eerder naar bed te gaan neem je vaak pas op het moment dat je je moe voelt, terwijl je je misschien onbewust op een wat ander verloop van de avond hebt ingesteld.

Ik neem aan dat je op een normale dag gewekt wordt en dat je op een dag waarop je zogezegd uit kan slapen vanzelf een keer wakker wordt. Maar word je op zo'n normale dag dan ook vaak wakker nog net voordat de wekker afloopt? Als dat niet zo is, kan het zo zijn dat je toch net wat meer uren slaap per etmaal nodig hebt.

De meeste mensen weten wel dat het gemiddeld aantal uren dat een mens nodig heeft 7 à 8 uur is; natuurlijk sluit dit niet uit dat hier sterke variaties in mogelijk zijn. Daarnaast geldt dat de meeste jongeren net wat meer slaap nodig hebben; hun lichaam is overdag volop bezig zich te ontwikkelen tot dat van een volwassen mens en het heeft om die reden dan ook een wat langere hersteltijd nodig.

Zoals ik al zei, heb ik het vermoeden dat je toch net wat meer uren slaap per etmaal nodig hebt dan je nu krijgt. Jouw biologische klok wil namelijk vasthouden aan een vast aantal uren dat je lichaam nodig heeft om te herstellen en dat gebeurt dan ook wanneer daar de kans toe is. Dit heeft echter wel tot gevolg dat je 24-uursritme enigzins verschuift. Ik meen me te herinneren dat juist jongeren extra gevoelig zijn voor dit soort verschuivinkjes. Een strakke regelmaat met het juiste aantal uren slaap zorgt ervoor dat je ook op een vrije dag wakker wordt op een acceptabel tijdstip en dat je je niet zo ellendig voelt.
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Oud 28-09-2006, 20:26
Verwijderd
Iedereen heeft het vast wel es gehad, je hebt bijv je vinger tussen de deur gehad en daarna voel je je hart in je vinger kloppen.
Ik vroeg me af wat hiervan de oorzaak is en of het ernstig is?

Ik heb het namelijk heel af en toe in m'n vinger maar mijn vriend heeft het heel vaak. Meestal als ik op z'n schoot zit voel ik z'n hart heel hard kloppen in z'n been, hij heeft het ook wel es gehad toen die hoofdpijn had , toen klopte het echt in zn hoofd. Ik heb al op google gezocht maar kan er verder niks over vinden.
Maak me een beetje ongerust
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen referendum EU-verdrag
Verwijderd
151 27-09-2007 17:55
Eten & Drinken Wat kan ik wel en niet eten?
dark princess
37 05-09-2005 19:20
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 10:35
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 18:18
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 14:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.