Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2011, 11:40
MysticSoul
MysticSoul is offline
Hoe moeilijk is het? Ik begin dit jaar met ILS, en wil mijn P in een jaar halen om door te kunnen stromen naar de universiteit. Nu hoor ik verschillende verhalen van mensen om me heen, die beweren dat het niet meer kan en dat ik dus een verkeerde keuze heb gemaakt. Ik zou beter Vwo kunnen doen om de zekerheid te hebben dat ik toch aan een universitaire opleiding kan beginnen. Maar ja, heb me al ingeschreven. Kan iemand mij hier wat meer erover vertellen? Danke!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2011, 14:27
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Je P is gewoon dat je alle tentamens voldoende afsluit (5.5 of hoger). Volgens mij heb je voor elk tentamen een inhaalmogelijkheid in datzelfde jaar. Dus je hebt twee kansen voor elk tentamen om het voldoende af te sluiten. Als het je dus lukt om binnen twee kansen een voldoende te halen voor elk tentamen heb je je P.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2011, 15:16
Definite
Avatar van Definite
Definite is offline
Met die motivatie moet je P halen geen probleem zijn, haal al je tentamens, opdrachten en projecten. De enige adder onder het gras kan zijn dat je bijvoorbeeld een opleiding wilt doen op de universiteit waar veel statistiek bij komt kijken, dan kun je wel een probleem hebben met je havo diploma. Sommige universiteiten laten je het jaar voor aanvang van het schooljaar wiskunde lessen volgen en een statistiek toets afleggen om te kijken of je het statistiek niveau van de universiteit aan kunt. Maar dit verschilt per opleiding en universiteit.
__________________
Mind over Matter
Met citaat reageren
Oud 21-08-2011, 16:02
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Als je overweegt Universiteit (dan wel VWO) te gaan doen, zou een HBO propdeuse geen probleem moeten vormen. Verder is het gewoon een kwestie van al je vakken halen. Ligt aan jezelf hoe moeilijk dat is.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 16:07
MysticSoul
MysticSoul is offline
Vandaag intro gehad. Ze hebben me verteld dat ze het ook 'gehoord' hebben dat je met een p niet meer kan doorstromen naar de universiteit. Nu ben ik dus echt depressief.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 17:23
Verwijderd
Onzin.

Een HBO propedeuse geeft gewoon toegang tot een universitaire studie. Sommige studies zoals Geneeskunde hebben wel aanvullende eisen. Bijvoorbeeld een aantal VWO certificaten.

Als je naar de websites van UVA/VU/UU/EUR etc gaat zie je gewoon bij toelatingseisen ook de HBO P staan.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 23:16
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Wat Hunterlife zegt. En wie zijn 'ze'? Ik zou 'hen' niet zomaar geloven. Ga naar de studiebegeleider oid van je studie/universiteit en vraag het hem/haar.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 00:05
piraat013
piraat013 is offline
De overheid is er over na aan het denken om de route van de strategische havoër af te sluiten dat klopt maar er is(nog) geen wetswijzigingen doorgevoerd dus je kunt je P gewoon halen !
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 01:18
Verwijderd
Ik vind dat gewoon belachelijk!

Iedereen verdient de kans om door te mogen stromen naar het hoger onderwijs. En mensen die dat aankunnen, moeten niet worden gelimiteerd door onzinnige regeltjes....
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 11:36
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
De VWO optie blijft nog altijd openstaan natuurlijk. Ik vind het ook wel jammer als ze deze 'regel' af gaan schaffen. Maar ik zou iig nu mensen niet zomaar geloven op 'wat ze hebben gehoord', maar het goed uitzoeken.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 17:56
MysticSoul
MysticSoul is offline
Maar dat zou een beetje zonde zijn van tijd, omdat ik nu begin aan een hbo-opleiding. Dus, stel ik haal mijn P, moet ik alsnog vwo gaan doen omdat ik echt heel erg graag een universitaire studie wil gaan doen!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Maar dat zou een beetje zonde zijn van tijd, omdat ik nu begin aan een hbo-opleiding. Dus, stel ik haal mijn P, moet ik alsnog vwo gaan doen omdat ik echt heel erg graag een universitaire studie wil gaan doen!
Maak je aub geen zorgen.

Iemand die ik ken heeft haar VWO niet gehaald, toen heeft ze een HBO P gehaald en nu gaat ze een WO studie doen. Het is nog 'heel' mogelijk. De mensen die jouw hebben vertelt dat het niet mogelijk is, zijn snobs en waarschijnlijk heel, heel naiev.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 20:38
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Je kan gewoon met een HBO P naar de uni, voor sommige studies zullen inderdaad aanvullende eisen gelden, lijkt mij namelijk raar zijn als je met een havo c&m pakket, HBO rechten propedeuse naar een WO studie natuurkunde oid zou kunnen gaan.

In hoeverre het halen van je P moeilijk is... dat hangt af van een heleboel factoren, maar over het algemeen is het goed te doen.

@Hunterlife, iedereen verdient die kans, maar dat doet niks af aan het fiet dat niet alle HBO propedeuses eenzelfde niveau aangeven als een vwo diploma. Hetzelfde zie je al met HBO bachelor diploma's, velen hiervan geven geen toegang tot universitaire schakelprogramma's.Dit geeft aan dat het niveau van veel HBO opleidingen gewoon niet hoog genoeg is om in een verkort traject op WO bachelor niveau te komen
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 22:17
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Hunterlife, Ik ben van mening dat HBO P alleen bij een bepaald gemiddelde toegang zou moeten bieden tot de uni. Met 6-jes op HBO zou het niet mogelijk moeten zijn naar WO te gaan.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 23:54
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Hunterlife, Ik ben van mening dat HBO P alleen bij een bepaald gemiddelde toegang zou moeten bieden tot de uni. Met 6-jes op HBO zou het niet mogelijk moeten zijn naar WO te gaan.
Getuigt van een heel kortzichtelijke visie hierop.

Een cijferstaat op een vorige opleiding zegt zelden wat over de toekomstige prestaties van de student.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 01:07
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Waarom mensen belonen als ze niet hun best doen? Toelating tot WO als beloning beschouwend. En als ze wel hun best doen, hebben ze duidelijk niet de capaciteiten voor WO.

Ik heb het hier dan voornamelijk over HBO studies en hun directe WO equivalenten.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 01:46
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Waarom mensen belonen als ze niet hun best doen? Toelating tot WO als beloning beschouwend. En als ze wel hun best doen, hebben ze duidelijk niet de capaciteiten voor WO.

Ik heb het hier dan voornamelijk over HBO studies en hun directe WO equivalenten.
Dit is hilarisch; een toelating tot een WO-opleiding als beloning beschouwen
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 04:33
piraat013
piraat013 is offline
Nee, propedeuse is genoeg om naar WO te gaan (voorlopig) ,alleen raad ik de mensen wel aan die een p willen halen score gemiddeld een 6,5 of hoger het liefst een 7 of zo ivm met moeilijkheidsgraad op de uni
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-08-2011, 11:38
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Citaat:
Getuigt van een heel kortzichtelijke visie hierop.

Een cijferstaat op een vorige opleiding zegt zelden wat over de toekomstige prestaties van de student.
op die manier zou je ook iemand met een vmbo diploma direct toegang moeten geven tot de uni, je weet immers niet wat zijn toekomstige prestaties zullen zijn...

Simpel feit is dat toekomstige prestaties nooit meetbaar zijn en dat je dus obv andere gegevens moet besluiten. Mijn mening is dat een HBO propedeuse niet altijd direct toegang moet geven tot het WO omdat zowel student en/of de HBO opleiding zelf soms gewoon niet van voldoende niveau zijn
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 11:42
Verwijderd
Citaat:
op die manier zou je ook iemand met een vmbo diploma direct toegang moeten geven tot de uni, je weet immers niet wat zijn toekomstige prestaties zullen zijn...

Simpel feit is dat toekomstige prestaties nooit meetbaar zijn en dat je dus obv andere gegevens moet besluiten. Mijn mening is dat een HBO propedeuse niet altijd direct toegang moet geven tot het WO omdat zowel student en/of de HBO opleiding zelf soms gewoon niet van voldoende niveau zijn
Het spijt me, maar om die vergelijking moest ik even lachen. Een vmbo diploma geeft enkel en alleen toegang tot het MBO en/of Havo(mits Mavo). Vmbo bereidt je voor op het mbo, niet op WO. Havo bereidt je voor op HBO en Vwo doet dat met WO.

Je vergelijking klopt in de eerste plaats helemaal niet omdat je een opleiding die totaal niet relevant is aan een (hogere) vervolgopleiding koppelt. Als je nou had gezegd: Waarom laten we Vwo'ers met onvoldoendes niet toe tot WO? Dan zou je wat 'sense' maken, maar dat doe je dus niet.

Het is steeds een niveau hoger:

Mavo->Havo->Vwo
Mbo->Hbo->WO

En dus niet

Mavo->WO

zoals jij dat uitlegt, maar

Vwo->WO
Hbo->WO

Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 12:15
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Dit is hilarisch; een toelating tot een WO-opleiding als beloning beschouwen
Je bent echt van plan mijn posts zonder onderbouwing af te kraken? "Dit is hilarisch", "kortzichtige visie"?

Waarom zou ik WO toelating niet als beloning mogen zien? Iemand heeft hard gewerkt voor zijn P, en dus mag hij naar een hoger niveau. Of, zoals ik het zou willen zien, iemand heeft hard gewerkt voor een goede cijferlijst, en dus mag hij naar een hoger niveau. Verder wat Stff zegt. Je kunt niet zeggen "we laten hem toe, want misschien kan hij wel beter dan hij nu doet." Als je ergens toegelaten wilt worden, moet je maar bewijzen dat je het aankunt. Zie het als beloning of niet, dat maakt niet uit. Dat dat het enige is waar je op reageert vind ik eigenlijk wel tekenend.
Met 6-jes op een natuurkunde HBO propedeuse bijvoorbeeld ga je het op WO natuurkunde niet redden. Als je beter kunt, moet je dat maar op het HBO bewijzen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 15:30
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ontopic aub. Discussies over of een propedeuse toelating moet bieden tot een WO-studie horen niet thuis in dit topic.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO Social work in 1 jaar je P halen?
Dare2bDifferent
2 01-04-2009 09:29
Studeren Is in één jaar je P halen voor de opleiding Journalistiek goed te doen?
MvB10
8 15-03-2009 22:03
Studeren Is in één jaar je P halen voor de opleiding Journalistiek Utrecht goed te doen?
MvB10
1 14-03-2009 15:12
Studeren HBO P halen, andere studie in 2e jaar.
bezoeker1
3 26-06-2008 19:51
Studeren Toelatingseisen: waar te vinden wat je kunt doen met je P?
Bianca16*
5 30-11-2005 00:50
Algemene schoolzaken P halen van opleiding A, P halen van opleiding B…. diploma halen opleiding A
fib
12 01-04-2005 09:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.