Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2013, 20:11
AafkeB
AafkeB is offline
Ik zit nu bijna in de vierde klas Gymnasium en heb eigenlijk al een profielkeuze die bij mij past. Ik heb eigenlijk alleen nog een klein probleempje.

Mijn profiel zal iig zijn:

Algemene deel met Latijn
Profiel NG + NT: WisB, NA, SK en BI
Keuzevakken
Grieks en Duits

Ik sta nu een 10 op Frans en zou best wel willen proberen om Frans ook te gaan doen. Alleen heb ik dan wel erg veel vakken. Is dit verstandig denken jullie? Zal Frans later nuttig zijn in de beta-richting?

'k Hoor te graag van jullie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2013, 20:57
Maritt
Avatar van Maritt
Maritt is offline
Talen zijn eigenlijk altijd wel nuttig, het ligt er maar net aan waar je heen gaat. Zelf ga ik ook volgend jaar naar het vierde gym, en ik heb ook NG/NT, maar lang niet zoveel keuze-vakken.

Daarom ook: als je het leuk vindt moet je het doen, maar hoeveel uur heb je dan totaal? Als dat bijv. 36 is, zou ik er toch nog eens over denken, want dat is meer dan het lijkt.

voorbeeld:
ja hebt max. acht uren op een dag. met 36 uur heb je dan 4 dagen zevende en 1 keer achtste, ongeveer. En je kan ook nog met dubbeluren te maken krijgen, omdat ze het anders niet ingeroosterd krijgen. Dit is erg vervelend, want zo moet je misschien lessen missen die je zonder frans wel had kunnen volgen.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips en succes in de vierde
__________________
"Leven is als een kop koffie, in welke kop de koffie ook zit, hij verandert niet." - onbekend
Met citaat reageren
Oud 15-06-2013, 10:31
Verwijderd
Hoi, Ik heb bijna hetzelfde gedaan als jij, ook algemeen deel met latijn en dan NG/NT en als keuzevakken dan filosofie, economie en frans, ook 3 dus. Ik vond het zelf wel goed te doen. Frans en Duits waren bij ons in de 4e nog verplicht dus toen had ik er nog bijna geen last van (ik volgde wel extra frans om een DELF diploma binnen te halen, dit zorgde wel voor dubbeluren). In de 5e en 6e werd het iets lastiger omdat ik veel dubbeluren had (ik had het afgelopen jaar zelfs al mijn uren filosofie tegelijk met al mijn uren frans). Toch ben ik blij dat ik het gedaan heb, en mijn ervaring is dat frans afgezien van het lezen van je boeken nauwelijks veel werk kost.

Houd er wel rekening mee dat de klassieke talen in de bovenbouw écht aanzienlijk meer tijd kosten dan in de onderbouw vanwege de tekstrepetities enzo.

Maar ik zeg doen! Ik heb nauwelijks frans gevolgd het afgelopen jaar (ik geloof dat ik er minder dan 10x geweest ben, en ik ben geslaagd met een ruime 8) met een beetje motivatie gaat het je echt wel lukken! en als je het te zwaar blijkt te vinden kan je altijd nog een vak laten vallen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2013, 11:22
Daantjerr
Avatar van Daantjerr
Daantjerr is offline
Ik heb ongeveer hetzelfde: NT/NG met Latijn als taal en Duits, Informatica en Grieks als extra vakken. Ik vind het goed te doen, maar daarbij moet wel aangetekend worden dat Informatica weinig extra werk was (buiten de lessen) en Duits ook. Maar met een 10 op Frans moet dat zeker gaan lukken, lijkt mij. Je krijgt hooguit de maken met dubbeluren omdat ze het anders niet in kunnen roosteren, maar als er goede afspraken zijn is dat ook prima te doen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2013, 11:44
OVAP
OVAP is offline
Als je Frans egt leuk vind kan je het als keuzevak doen
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 00:05
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Nouja, of Frans echt nuttig is in de béta-richting betwijfel ik. Je moet inderdaad ook een beetje rekening houden met de tijdsverdeling, want je gaat het met zo'n scala aan vakken echt niet gemakkelijk krijgen. Maar als je het idee hebt dat het jou wel lukt en aangezien je nu een tien staat voor Frans (en het je waarschijnlijk dus vrij gemakkelijk af gaat) er misschien ook wel de motivatie voor hebt zou ik het gewoon proberen . Wie weet dat je het misschien nog kan laten vallen, dat was bij ons t/m het einde van de 4e klas wel mogelijk ...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 22:45
Amaralyn
Amaralyn is offline
Als ik jou was zou ik Frans er gewoon bij nemen. Het lijkt misschien veel, maar als je al het werk gewoon netjes bijhoudt, is het prima te doen. Ik ga volgend jaar naar de 5e klas gymnasium en heb dit jaar gedaan met NG (begon met NT, alleen ben geen bèta, dus wiskunde B viel snel af), Latijn, Grieks, Frans en geschiedenis (dit grotendeels als zelfstudie, omdat het niet in mijn rooster pastte). Je zit inderdaad lang op school (mijn kortste dag was tot half 4), maar als je het leuk vindt en je kunt het doen, is het zeker de moeite waard. En als het niet lukt kun je altijd volgend jaar nog besluiten er weer mee te stoppen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 23:24
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Het heeft alleen zin om Frans te doen, als je er later ook nog wat mee wil doen ( regelmatig op vakantie in frankrijk, werken bij een frans bedrijf, werken in een gebied waarin je veel franse teksten moet lezen, dat soort dingen) Anders heeft het weinig zin.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 17-06-2013, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Ik zit nu bijna in de vierde klas Gymnasium en heb eigenlijk al een profielkeuze die bij mij past. Ik heb eigenlijk alleen nog een klein probleempje.

Mijn profiel zal iig zijn:

Algemene deel met Latijn
Profiel NG + NT: WisB, NA, SK en BI
Keuzevakken
Grieks en Duits

Ik sta nu een 10 op Frans en zou best wel willen proberen om Frans ook te gaan doen. Alleen heb ik dan wel erg veel vakken. Is dit verstandig denken jullie? Zal Frans later nuttig zijn in de beta-richting?

'k Hoor te graag van jullie!
Als je Frans leuk vindt, gewoon doen!

Is toch alleen maar een verrijking voor die prachtig stel hersens die je hebt?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Profielkeuze ( C&M of N&G )
Jessie463
1 10-06-2015 07:12
Studeren Profielkeuze ; NG/NT/CM/EM !!!
MRxSMITH
76 30-12-2009 16:25
Algemene schoolzaken Profielkeuze-crisis
Summerlover
36 05-07-2005 19:42
Studeren Profielkeuze probleem
dark*dizzie*
16 21-05-2005 11:43
Algemene schoolzaken Profielkeuze --> NT+NG zwaar?
Verwijderd
52 27-01-2004 22:06
Algemene schoolzaken profielkeuze in havo 3......
bram87
9 05-03-2003 16:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.