Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2005, 10:43
Jessy
Jessy is offline
Ik heb het vermoeden dat ik Candida heb, (Brokkelige afscheiding, jeuk) en ik vroeg me af of dit vanzelf over gaat dmv een goede hygiene, goede voeding etc.

Op internet vind ik verschillende dingen erover, de ene site zegt dat het vanzelf over kan gaan en de andere zegt dmv medicatie, oftewel een bezoek aan de huisarts.

Ik zie het dus echt niet zitten om met opengesperde benen voor de dokter te gaan zitten
het is evengoed al zo'n zak van een vent

Iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 10:46
Verwijderd
De klachten kunnen vanzelf verdwijnen, maar de schimmel is er dan nog wel, hij dóet alleen niets, en dan komen de klachten na een tijdje weer terug, als de schimmel wel weer wat gaat doen.

Als je zo'n hekel aan je huisarts hebt, waarom is hij dan je huisarts? Kun je beter een andere nemen.

Wat je eventueel zou kunnen doen is in het weekend of 's avonds besluiten dat het een noodgeval is en naar de huisartsenpost gaan maar dat is niet echt aardig tegenover de mensen die écht een noodgeval hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 10:59
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Misschien hoeft hij niet te kijken. Als je je klachten uitlegt, is dat soms ook al voldoende voor een recept.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 11:37
esprit-chick
Avatar van esprit-chick
esprit-chick is offline
bij een schimmeltje wordt er echt niet altijd n inwendig onderzoek gedaan
zou er zelf wel ff mee naar een dokter gaan, anders verwijnt t idd niet

succes
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 12:07
HoloDoc
Avatar van HoloDoc
HoloDoc is offline
Citaat:
Jessy schreef op 22-11-2005 @ 11:43 :
Ik heb het vermoeden dat ik Candida heb, (Brokkelige afscheiding, jeuk) en ik vroeg me af of dit vanzelf over gaat dmv een goede hygiene, goede voeding etc.

Op internet vind ik verschillende dingen erover, de ene site zegt dat het vanzelf over kan gaan en de andere zegt dmv medicatie, oftewel een bezoek aan de huisarts.

Ik zie het dus echt niet zitten om met opengesperde benen voor de dokter te gaan zitten
het is evengoed al zo'n zak van een vent

Iemand hier ervaring mee?
als je je niet prettig voelt bij je eigen huisarts kan je ook naar een andere gaan hoor (GGD ofzo)
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 15:54
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Sarah schreef op 22-11-2005 @ 11:46 :
Wat je eventueel zou kunnen doen is in het weekend of 's avonds besluiten dat het een noodgeval is en naar de huisartsenpost gaan maar dat is niet echt aardig tegenover de mensen die écht een noodgeval hebben.
Pff, dit valt mij toch wel een beetje onder de catagorie kansloos. Daar zijn die posten niet voorbedoelt. Zoek dan een andere huisarts.

Zoals gezegt, zorg wel dat je er wat voor krijgt. Niemand vind het prettig dat iemand daar kijkt, maar een arts (zeker ook een huisarts) heeft er over het algemeen aardig wat gezien, dus iets bijzonders of raars is het niet.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 16:39
Schranktür
Schranktür is offline
Citaat:
Jessy schreef op 22-11-2005 @ 11:43 :
Ik heb het vermoeden dat ik Candida heb, (Brokkelige afscheiding, jeuk) en ik vroeg me af of dit vanzelf over gaat dmv een goede hygiene, goede voeding etc.

Op internet vind ik verschillende dingen erover, de ene site zegt dat het vanzelf over kan gaan en de andere zegt dmv medicatie, oftewel een bezoek aan de huisarts.

Ik zie het dus echt niet zitten om met opengesperde benen voor de dokter te gaan zitten
het is evengoed al zo'n zak van een vent

Iemand hier ervaring mee?
Google is je vriend.

Wat is Candida?
In de vagina leven bacteriën en schimmels. Dat is heel normaal. Tussen de verschillende soorten bacteriën en schimmels bestaat een natuurlijk evenwicht. Soms raakt dit evenwicht verstoord. Bepaalde schimmels kunnen dan gaan overheersen. Er ontstaat een schimmelinfectie, ook wel een candida-infectie genoemd.

Wat zijn de verschijnselen?
U kunt last krijgen van jeuk en witte, soms wat brokkelige niet-ruikende vaginale afscheiding. Het slijmvlies van de vagina kan rood, gezwollen en pijnlijk zijn. Plassen of vrijen kan hierdoor pijn doen of een branderig gevoel veroorzaken.

Hoe ontstaat het?
Verschillende factoren kunnen het evenwicht tussen bacteriën en schimmels in de vagina verstoren:
Hormonale verandering lijkt de groei van schimmels te bevorderen. In de vruchtbare leeftijd komen vaginale infecties vaak voor. Sommige vrouwen krijgen rond iedere menstruatie een schimmelinfectie. Anderen krijgen het tijdens de zwangerschap.
Vrouwen met diabetes hebben waarschijnlijk meer kans op vaginale schimmel-infecties.
Grondig reinigen met zeep (ook neutrale zeep) irriteert het slijmvlies en vergroot de kans op schimmelinfecties.
Antibiotica kunnen bepaalde soorten bacteriën in de vagina doden, waardoor schimmels de kans krijgen zich uit te breiden.
Ook andere medicijnen, zoals corticosteroïden, kunnen de kans op het ontstaan van schimmelinfecties vergroten.
Ook een verminderde algemene conditie, bijvoorbeeld door zorgen of drukte, lijkt het evenwicht tussen bacteriën en schimmels te kunnen verstoren.
Hoe wordt het aangetoond?
Een candida-infectie is meestal goed te herkennen aan het soort afscheiding en de irritatie van het vaginale slijmvlies. Soms moet de afscheiding worden onderzocht om het zeker te weten.

Adviezen
Om schimmelinfecties te voorkomen of het herstel te bespoedigen, kunt u een aantal dingen proberen. Probeer de natuurlijke toestand van het vaginale slijmvlies zo weinig mogelijk te verstoren. U moet zich niet vaker of grondiger wassen; zeep kan het vaginale slijmvlies irriteren. Het is beter om de schaamstreek onder de douche alleen met lauw water af te spoelen. De binnenkant van de vagina reinigt zichzelf.
Vrijen terwijl de vagina nog droog is, kan het slijmvlies irriteren. Zorg er bij de geslachtsgemeenschap voor dat u de tijd neemt om opgewonden te raken en gebruik zo nodig een glijmiddel.

Medicijnen
Een schimmelinfectie gaat meestal vanzelf over. Als de afscheiding of branderigheid erg hinderlijk zijn, dan is behandeling mogelijk met een vaginale tablet (clotrimazol) of een vaginale capsule (miconazol). Bij jeuk aan de schaamlippen kunt u daarnaast uitwendig een schimmeldodende crème aanbrengen. U kunt de tabletten of crème ook tijdens de zwangerschap gebruiken. Het duurt enkele dagen voordat de klachten overgaan. Soms is het nodig de medicijnen iets langer te geven.
Bij steeds terugkerende schimmelinfecties is het mogelijk om voor een periode van drie tot zes maanden één keer per maand een vaginale tablet (of capsule) te gebruiken, op de vijfde dag na het begin van de menstruatie. U heeft dan minder kans op schimmelinfecties. Ook deze behandeling kan niet garanderen dat de schimmel wegblijft. Een andere mogelijkheid is dat u alvast een recept meekrijgt, zodat u een terugkomende schimmelinfectie direct kunt behandelen. Een schimmelinfectie is geen seksueel overdraagbare aandoening (soa). Iedereen heeft deze schimmel al op de huid en slijmvliezen. Het hangt af van de omstandigheden of deze de kans krijgt een infectie te veroorzaken (bijvoorbeeld als de slijmvliezen geïrriteerd of geschaafd zijn). Uw partner hoeft niet meebehandeld te worden. Als uw partner klachten krijgt, zoals jeuk of uitslag aan de penis, gaat dat vaak vanzelf over; eventueel kan hij dezelfde uitwendige crème gebruiken die u gebruikt.

Hoe gaat het verder?
Een candida-infectie blijft ook zonder behandeling beperkt tot de vagina en kan geen kwaad. Het evenwicht tussen de bacteriën en schimmels herstelt zich meestal vanzelf. Soms kan het enige weken duren voordat de afscheiding en de jeuk overgaan. Ook gezonde vrouwen kunnen regelmatig last hebben van schimmelinfecties.


http://nhg.artsennet.nl/upload/104/patbrieven/u2b.htm
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 13:52
Jessy
Jessy is offline
Ja ik wacht het nog even af...de jeuk is al een stuk minder en ik heb het idee dat het langzaam aan het wegtrekken is.

als het eind van de week nog steeds niet weg is, bel ik inderdaad wel ff de assistente!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 14:07
HoloDoc
Avatar van HoloDoc
HoloDoc is offline
Citaat:
Jessy schreef op 23-11-2005 @ 14:52 :
Ja ik wacht het nog even af...de jeuk is al een stuk minder en ik heb het idee dat het langzaam aan het wegtrekken is.

als het eind van de week nog steeds niet weg is, bel ik inderdaad wel ff de assistente!
gewoon naar de dok. hup vooruit verstandig meisje zijn
vraag anders of ze een vrouwelijke arts voor je hebben. (bij GGD)
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 20:28
Verwijderd
Ik heb al sinds een jaar een soort van chronische ( ) candida. In ieder geval heb ik al 7 keer verschillende recepten van mijn huisarts meegekregen en ben ik daarnaast onderzocht op soa's, maar het zou toch echt een schimmelinfectie moeten zijn. Daarnaast loop ik nu al een half jaar bij een orthomoleculair therapeut, een therapie die het vooral op voeding en voedingsstoffen gooit. (Bijv. helemaal geen suikers meer, die de candida zouden bevorderen) Maar geen van allen heeft tot nu toe geholpen. Ook mijn vriend is dankzij mij aan de schimmelinfectie zalfjes gegaan, en vreeen we weken met condoom, scheer ik mijn schaamstreek niet, en.. no effect.
Maargoed, verder hoor ik van iedereen dat het inderdaad na een huisartsbezoekje over is.
Voor de mensen die ook zo'n lange tijd met een schimmelinfectie rond hebben gelopen en de perfecte oplossing hebben gevonden; vertel!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 12:41
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sophie schreef op 23-11-2005 @ 21:28 :
Voor de mensen die ook zo'n lange tijd met een schimmelinfectie rond hebben gelopen en de perfecte oplossing hebben gevonden; vertel!
Ik heb er ook een half jaar mee rondgelopen ofzo. Eerst kreeg ik zinkzalf en miconazol voorgeschreven, twee keer per dag smeren. Ik kreeg toen ook van die inbrengdingen van Daktarin maar die werkte ook niet. Die heb ik toen nog een keer gehad maar dat werkte weer niet. Uiteindelijk heb ik fluconazol voorgeschreven gekregen (een enorme pil die je moet innemen, eenmalig) en daarna was het al veel minder maar nog niet over. Toen kreeg ik Lactacyd intiem vloeistof om mee te spoelen en nu heb ik er geen last meer van.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 09:36
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-11-2005 @ 13:41 :
Ik heb er ook een half jaar mee rondgelopen ofzo. Eerst kreeg ik zinkzalf en miconazol voorgeschreven, twee keer per dag smeren. Ik kreeg toen ook van die inbrengdingen van Daktarin maar die werkte ook niet. Die heb ik toen nog een keer gehad maar dat werkte weer niet. Uiteindelijk heb ik fluconazol voorgeschreven gekregen (een enorme pil die je moet innemen, eenmalig) en daarna was het al veel minder maar nog niet over. Toen kreeg ik Lactacyd intiem vloeistof om mee te spoelen en nu heb ik er geen last meer van.
Ik heb die ook allemaal gehad en hielpen geen van allen.
Maar Lactacyd vloeistof heb ik nog niet gekregen. Gaat dit standaard via de huisarts? Want ik dacht dat je dit ook gewoon bij de drogist kon kopen?

@ Chandis: ik gebruik eigenlijk nauwelijks tampons, ik heb een sterke voorkeur voor maandverband. En eigenlijk heb ik het de hele mand door, dus niet specifiek vlak vóór of ná mijn menstruatie...
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 14:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sophie schreef op 30-11-2005 @ 10:36 :
Ik heb die ook allemaal gehad en hielpen geen van allen.
Maar Lactacyd vloeistof heb ik nog niet gekregen. Gaat dit standaard via de huisarts? Want ik dacht dat je dit ook gewoon bij de drogist kon kopen?
Je hebt verschillende soorten Lactacyd. Die bij de drogist is anders dan die bij de apotheek. Je hebt geloof ik geen recept nodig om het te kopen in de apotheek dus dat kan je nog proberen. Ik zou wel in de apotheek gaan halen en niet bij de drogist want ik heb ook verhalen gehoord van mensen die daar juist een schimmelinfectie van kregen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 30-11-2005 @ 15:27 :
Je hebt verschillende soorten Lactacyd. Die bij de drogist is anders dan die bij de apotheek. Je hebt geloof ik geen recept nodig om het te kopen in de apotheek dus dat kan je nog proberen. Ik zou wel in de apotheek gaan halen en niet bij de drogist want ik heb ook verhalen gehoord van mensen die daar juist een schimmelinfectie van kregen.
Oh
Nouja, ik ga kijken
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 17:04
Verwijderd
Sarah, die jeuk kan noodgeval genoeg zijn in het weekend, hoor. Iig denk ik niet dat de dokter per se gaat kijken, de symptomen zijn nl. duidelijk genoeg...
Anders bel je alleen en leg je de situatie uit, de kans is groot dat hij een recept voorschrijft zonder dat je langs hoeft te komen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 10:41
Jessy
Jessy is offline
Het is vanzelf overgegaan bij mij
Als ik sommige reacties hier lees dat ze er al zo'n tijd mee rondlopen mag ik me gelukkig prijzen..heb er een weekje mee rondgelopen.

ik zou helemaal gek worden anders denk ik
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 10:51
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
ik weet niet hoe je huisartsenpraktijk precies inelkaar zit. maar als ik voor 1 maal graag met een (vrouwelijke) andere huisarts wil praten, dan is dat bij mij geen probleem.

ik bedoel ik heb een mannelijke huisarts in principe maar als ik problemen daar beneden heb ga ik ook liever naar een vrouw. ik vind ook wel dat een huisarts dat moet respecteren.
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 21:16
fruitvliegje
Avatar van fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Sorry voor het uppen van deze oeroude topic, maar toch even proberen (ken de regels over uppen niet goed)

Ik heb dus ook het vermoeden dat ik candida heb, maar bij mij zijn de jeukende plekjes ook echt kleine wondjes, het lijken wel scheurtjes in de kleine huidplooitjes... En die jeuken dus en branden als ik bv naar de wc ga. Voor de rest is de clitoris zelf abnormaal gevoelig, zelfs pijnlijk gevoelig (heel bizar aangezien een seksloze week achter de rug...), heb ik geurloze afscheiding en zit ik sinds een paar dagen aan de antibiotica (wat dus de oorzaak kan zijn).

Zou dit candida zijn?

en bijkomend vraagje: wassen met isobetadinezeep, heeft dit nut, haalt het niets uit, of mag het net niet?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 10:46
Verwijderd
Citaat:
fruitvliegje schreef op 16-11-2006 @ 22:16 :
Sorry voor het uppen van deze oeroude topic, maar toch even proberen (ken de regels over uppen niet goed)

Ik heb dus ook het vermoeden dat ik candida heb, maar bij mij zijn de jeukende plekjes ook echt kleine wondjes, het lijken wel scheurtjes in de kleine huidplooitjes... En die jeuken dus en branden als ik bv naar de wc ga. Voor de rest is de clitoris zelf abnormaal gevoelig, zelfs pijnlijk gevoelig (heel bizar aangezien een seksloze week achter de rug...), heb ik geurloze afscheiding en zit ik sinds een paar dagen aan de antibiotica (wat dus de oorzaak kan zijn).

Zou dit candida zijn?

en bijkomend vraagje: wassen met isobetadinezeep, heeft dit nut, haalt het niets uit, of mag het net niet?
Wat je hebt kán veroorzaakt zijn door schimmelinfectie maar dat hoeft niet per se.
Ik heb voor dezelfde klachten een vettige creme voorgeschreven gekregen van de huisarts (iets met vaseline) en het advies om voorlopig geen seks te hebben (kun je vergeten, doet toch pijn) en de huid daar zoveel mogelijk met rust te laten. Dus geen strakke strings, inlegkruisjes e.d.
Als het niet vanzelf overgaat raad ik je aan om even langs de HA te gaan
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 19:07
Fieneke
Avatar van Fieneke
Fieneke is offline
antibiotica kan ene schimmelinfectie veroorzaken, dus waarschijnlijk zal het dat wel zijn, ff langs de dokter en binnen een paar dagen is het over
__________________
And all I know is that it feels like forever,
but no one ever tells you that forever feels like home.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 19:20
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
mijn vriendin is al zeker 3x bij de huisarts geweest voor n schimmel en die heeft nog nooit dr broek uit hoeven doen.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 18-11-2006, 23:06
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Hoe vreselijk is de jeuk bij canidida? Echt onhoudbaar? Dat lijkt me namelijk een marteling...
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Infectie ofzo?
Cucumber.
8 05-05-2011 10:37
Lichaam & Gezondheid Bleh voetschimmel!
anjali
64 05-08-2009 14:28
Lichaam & Gezondheid Candida (in mond)
marrel
8 15-09-2007 18:28
Lichaam & Gezondheid Een onmogelijke candida infectie
Poepkind
28 21-06-2007 13:45
Lichaam & Gezondheid Schimmelinfectie die niet weggaat?
vosje16
33 30-08-2006 18:29
Lichaam & Gezondheid candida(schimmelinfectie)
martine17
9 24-05-2003 20:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.