Oud 30-01-2007, 19:15
lso
Avatar van lso
lso is offline
Hallo,

Als leerkracht Nederlands wil ik vrijdag eens een lesje griezelverhalen voorlezen. Ik zou graag de klas verduisteren, wat goeie sfeer wekken en dan samen met mijn leerlingen enkele kortverhalen gaan lezen.

Aangezien ik me hier tussen de echte lezers bevind, vroeg ik me af of jullie zelf toffe verhaaltjes kennen (echt niet lang).
Titels? Internetsites met "goede" verhalen? Ergens eens iets gehoord? Alles is welkom!

Je mag gerust ook nog een extra ideetje voor ons uurtje geven.

Bedankt!

Isa
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2007, 20:06
Footprint
Avatar van Footprint
Footprint is offline
Veel van Poe. Is dan wel geen Nederlands, maar wel wereld literatuur.
Welke klas geef je les?
__________________
vBulletin bericht: Je kunt jezelf natuurlijk niet toevoegen aan je lijst...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 20:27
lso
Avatar van lso
lso is offline
Citaat:
Footprint schreef op 30-01-2007 @ 21:06 :
Veel van Poe. Is dan wel geen Nederlands, maar wel wereld literatuur.
Welke klas geef je les?
Leerlingen van 11-12 jaar
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 21:50
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Griezellige verhalen, expres met dubbel 'l'. Ze zijn geschreven door het 'Griezelgenootschap', een verzameling van griezelschrijvers waaronder Paul van Loon, maar ook veel Nederlanders.

Ze hebben hun verhalen aan de hand van thema's in verschillende bundelingen uitgebracht en ik vond ze toen af en toe vrij pittig.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Changshan schreef op 30-01-2007 @ 22:50 :
Griezellige verhalen, expres met dubbel 'l'. Ze zijn geschreven door het 'Griezelgenootschap', een verzameling van griezelschrijvers waaronder Paul van Loon, maar ook veel Nederlanders.

Ze hebben hun verhalen aan de hand van thema's in verschillende bundelingen uitgebracht en ik vond ze toen af en toe vrij pittig.
Dat soort verhalen werd bij ons in de klas ook voorgelezen toen ik zo'n 11-12 was, en dat was echt een groot succes. Leerlingen gingen echt vragen om voorgelezen te worden, dat deden ze daarvoor nooit. Dus zeker proberen

Veel leerlingen gingen zelf ook ineens veel lezen, dus het bevorderde ook nog eens de interesse in boeken, veel kinderen ontdekten dat lezen heel leuk kon zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 22:16
Verwijderd
Ik zou uitkijken met Poe, Lovecraft of andere 'golden oldies' van het horrorgenre. Ik denk dat die veel van hun 'griezeligheid' voornamelijk halen uit de sfeer en niet zozeer uit de dingen die er gebeuren. Bovendien zijn die verhalen meestal vrij langzaam vergeleken bij modernere teksten. Ik gok dat je leerlingen dat minder zullen waarderen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 09:16
Footprint
Avatar van Footprint
Footprint is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 30-01-2007 @ 23:16 :
Ik zou uitkijken met Poe, Lovecraft of andere 'golden oldies' van het horrorgenre. Ik denk dat die veel van hun 'griezeligheid' voornamelijk halen uit de sfeer en niet zozeer uit de dingen die er gebeuren. Bovendien zijn die verhalen meestal vrij langzaam vergeleken bij modernere teksten. Ik gok dat je leerlingen dat minder zullen waarderen.

LUH-3417
voor lessen voor 11/12 jarige is Poe ook niet echt geschikt nee denk ik
__________________
vBulletin bericht: Je kunt jezelf natuurlijk niet toevoegen aan je lijst...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 14:21
homehapero
Avatar van homehapero
homehapero is offline
ja paul van loon vond ik ook geweldig in mn giezelfase zeker een aanrader voor de kinderen.
ik denk dat er ook nog een reeks is genaamd "de griezelbus" (ik weet het niet meer zeker maar het was iets met een bus)

Nu ik er even over nadenk... 11-12jaar is dat niet (voor de belgen) 1e à tweede middelbaar? ik weet niet wat voor groep dat is maar toen ik in het eerste middelbaar zat hield ik meer van historische romans dan van griezelverhalen. Als ik het juist heb beginnen die kinderen immers te "puberen" en vegen ze alles wat met jongeren te maken heeft de vloer aan...
__________________
"nu nog hopen dat niemand anders een verhaal instuurt en de kat is in het bakkie..."
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 15:37
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
Citaat:
Footprint schreef op 31-01-2007 @ 10:16 :
voor lessen voor 11/12 jarige is Poe ook niet echt geschikt nee denk ik
en lovecraft al helemaal niet
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 16:20
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
homehapero schreef op 31-01-2007 @ 15:21 :
ja paul van loon vond ik ook geweldig in mn giezelfase zeker een aanrader voor de kinderen.
ik denk dat er ook nog een reeks is genaamd "de griezelbus" (ik weet het niet meer zeker maar het was iets met een bus)

Nu ik er even over nadenk... 11-12jaar is dat niet (voor de belgen) 1e à tweede middelbaar? ik weet niet wat voor groep dat is maar toen ik in het eerste middelbaar zat hield ik meer van historische romans dan van griezelverhalen. Als ik het juist heb beginnen die kinderen immers te "puberen" en vegen ze alles wat met jongeren te maken heeft de vloer aan...
11-12 jaar is eerder het zesde leerjaar voor belgen. 12-13 jaar is het eerste middelbaar.
Ik vond vroeger de boeken van Paul van Loon (de griezelbus enzo) erg goed, dus die zullen je leerlingen ook wel leuk (& griezelig) vinden!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 20:50
lso
Avatar van lso
lso is offline
Bedankt voor alle hulp Ik heb enkele "griezellige boeken" in huis gehaald. Ga mij morgenavond zelf eens verdiepen in de griezelverhalen en zal de leerlingen vrijdag onderdompelen in die sfeer .

De leerlingen zijn nog heel jong qua mentaliteit dus het zal niet te kinderlijk zijn. Ik geef les aan de overgangsklas tussen 5de/6de leerjaar en eerste middelbaar...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 21:15
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Vertel ook maar hoe het is gegaan.

Cool dat je ook echt de Griezellige Verhalen binnen hebt gehaald. Volgens mij zijn ze ook allemaal precies lang genoeg voor één voorleesbeurt.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Lijn 4, de Toekomst
Verwijderd
13 03-01-2003 15:07
Verhalen & Gedichten griezelverhaal gezocht
musc
9 19-10-2002 10:16
Verhalen & Gedichten [Verhaal]
blaatje0000
7 14-10-2002 13:01
Drugs & Alcohol ziek worden van ephedra?
Verwijderd
19 09-06-2002 23:22
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekbespreking nodig!!HELP HELP!
schatteke
5 10-10-2001 22:00
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen willen hier mensen schrijver worden?
miles_old
5 07-03-2001 19:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.