Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2003, 20:03
®Observer
Avatar van ®Observer
®Observer is offline
Hallo allemaal,

Sinds vandaag bestaat er een officieel column reageertopic, waar jullie kunnen reageren op de columns van Roman en mij.

Is dat nodig? Wij denken van wel.

Wij schrijven al een tijdje columns voor scholieren.com. Er zijn niet veel mensen die dat weten. Logisch, want op het forum en op het huiswerk-gedeelte van deze site komen nog steeds de meeste bezoekers. Om toch wat meer aandacht te geven aan onze columns, is er besloten deze topic te openen. Op die manier kun je praten over de onderwerpen die in de columns aangesneden worden, of gewoon zeggen wat je van een bepaalde column vindt.

Het is een soort 'feedback' voor de columnisten zelf, en voor de bezoeker een manier om zijn mening te uiten op een forum, omdat dat - denken wij - wat makkelijker en leuker is dan een mailtje te sturen.

Overigens is deze topic ge-opend in overleg met Scimmia en Ieke, en zijn ook beginnende columnisten vrij om af en toe een column te plaatsen waar dan op gereageerd kan worden.

Tot zover deze intro. Ik hoop dat deze topic een succes wordt.

Wanneer er kritiek is op het bestaan van deze topic, ga dan naar Meldpunt & Mededelingen of stuur de forumbazen (of ons) een mailtje, zodat wij antwoord kunnen geven. Het zou een beetje raar zijn als we meteen al offtopic zouden gaan.
__________________
http://www.robwiltekenen.nl

Laatst gewijzigd op 04-04-2003 om 20:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2003, 14:48
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
jullie column zijn dope, schrijf beetje over hoe jullie dat doen of iets...
__________________
Kom maar op!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 17:48
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Roman, over je column van deze keer:
De inleidende alinea heeft een bepaalde zinsopbouw die je haast continu gebruikt, wat niet mooi staat.
Leuke titel, maar het stuk boeide me niet. Teveel gelul in de leegte en te weinig daden. Gemijmer is leuk, maar dit trok me niet echt.

Rob:
Een leeg gevoel vond ik ook niet zo. Jij hebt beter geschreven, dit is niet leuk. Normaal heb ik stof om over na te denken aan het einde van een column, maar dit was gewoon overduidelijk. Niet leuk, wel boeiend omdat je stil kan hopen op actie, maar dat gebeurt niet. De titel is overduidelijk en het lege gevoel aan het einde van de demonstratie was ook te voorspellen, aan de hand van het verhaal dat je vertelt. De conclusie is zo eigenlijk overbodig, dat je hem net zo goed weg kan laten.
"de hoop op vrede"
Het komt op mij over als iets meer dan hopen, eerder een eis om vrede.
"de aanwezige ME af stappen"
Afstappen wordt aan elkaar geschreven.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 17:55
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
Scimia ik mag je nu al
__________________
Kom maar op!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 17:55
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
Scimia ik mag je nu al
__________________
Kom maar op!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 18:13
®Observer
Avatar van ®Observer
®Observer is offline
Citaat:
Scimmia schreef op 07-04-2003 @ 18:48:
Rob:
Een leeg gevoel vond ik ook niet zo. Jij hebt beter geschreven, dit is niet leuk. Normaal heb ik stof om over na te denken aan het einde van een column, maar dit was gewoon overduidelijk. Niet leuk, wel boeiend omdat je stil kan hopen op actie, maar dat gebeurt niet. De titel is overduidelijk en het lege gevoel aan het einde van de demonstratie was ook te voorspellen, aan de hand van het verhaal dat je vertelt. De conclusie is zo eigenlijk overbodig, dat je hem net zo goed weg kan laten.
"de hoop op vrede"
Het komt op mij over als iets meer dan hopen, eerder een eis om vrede.
"de aanwezige ME af stappen"
Afstappen wordt aan elkaar geschreven.
Titel was inderdaad wat duidelijk, wat dat betreft had de NRC-site (waar deze column ook is geplaatst) een betere titel erboven geschreven: 'Als een stil spook in de stoet'.

In ieder geval, bedankt voor je reactie.

En Tha#1ChiLL; hoe wij dat doen? Gewoon veel schrijven, en goed luisteren naar kritiek zodat je de volgende keer niet weer dezelfde fout maakt. De kritiek die Scimmia nu geeft, dus.
__________________
http://www.robwiltekenen.nl
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 19:00
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
®Observer schreef op 07-04-2003 @ 19:13:
Titel was inderdaad wat duidelijk, wat dat betreft had de NRC-site (waar deze column ook is geplaatst) een betere titel erboven geschreven: 'Als een stil spook in de stoet'.
Op het podium?


Tha#1Chill, tnx.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 19:45
®Observer
Avatar van ®Observer
®Observer is offline
Citaat:
Scimmia schreef op 07-04-2003 @ 20:00:
Op het podium?
Yep. Leuk, he.
__________________
http://www.robwiltekenen.nl
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 20:56
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
®Observer schreef op 07-04-2003 @ 20:45:
Yep. Leuk, he.
Ja, ruig! Hoewel ik vind dat een andere column van je er beter zou staan.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 08:36
®Observer
Avatar van ®Observer
®Observer is offline
Citaat:
Scimmia schreef op 07-04-2003 @ 21:56:
Ja, ruig! Hoewel ik vind dat een andere column van je er beter zou staan.
Ja, ach. Ik kijk wel een keer beter naar mijn andere columns, als ik nog een keer 25 Euro nodig heb

Maar nu liever weer on-topic, graag
__________________
http://www.robwiltekenen.nl
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 22:52
Tisch
Tisch is offline
Beste Scimmia - of Katja, wat u wenst,


Aangezien niemand mijn column verdedigt en ik deze nacht toch wel zin heb eens een column te verdedigen - iets wat ik niet al te vaak doe; geschreven is geschreven:


ik vond de column persoonlijk wel (streepje) geslaagd; ik schets - onbedoeld, uiteraard - een beeld van twee meisjes in een trein die over niets praten. De setting is helder, de gesprekken zijn goed te volgen en dus transparant (transperant?), de meisjes zijn duidelijk te herkennen en roepen een beeld op dat iedereen kent. Kortom: wat wil je nog meer als lezer?


Inhoud. Ja.
Je ergert je aan de inleiding die volgens een vast stramien lijkt te zijn geschreven naar gewoonte van de columnist (ik).


Ik heb geen vaste stramienen. Dus ik begrijp de opmerking ook niet zo goed. Misschien wil je hem voor mij toelichten?


"Gelul in de leegte en een gebrek aan daden", wekt het vermoeden dat jij je terdege hebt verveeld toen je je Nederlands literatuurlijst afwerkte; staat Eline Vere vol met zinderende handelingen? lees eens een boek van Brouwers...


Ik wil mijn column niet vergelijken met een roman, of mezelf met een auteur, maar de opmerking dat ik met gelul de ruimte vul (terwijl ik notabene een dialoog uit de trein overneem en letterlijk neerschrijf) lijkt me niet terecht.


Groet,
Tisch
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 08:44
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Tisch schreef op 10-04-2003 @ 23:52:
Beste Scimmia - of Katja, wat u wenst,


Aangezien niemand mijn column verdedigt en ik deze nacht toch wel zin heb eens een column te verdedigen - iets wat ik niet al te vaak doe; geschreven is geschreven:


ik vond de column persoonlijk wel (streepje) geslaagd; ik schets - onbedoeld, uiteraard - een beeld van twee meisjes in een trein die over niets praten. De setting is helder, de gesprekken zijn goed te volgen en dus transparant (transperant?), de meisjes zijn duidelijk te herkennen en roepen een beeld op dat iedereen kent. Kortom: wat wil je nog meer als lezer?

Diepgang graag.

Citaat:
Inhoud. Ja.
Je ergert je aan de inleiding die volgens een vast stramien lijkt te zijn geschreven naar gewoonte van de columnist (ik).

Ik heb geen vaste stramienen. Dus ik begrijp de opmerking ook niet zo goed. Misschien wil je hem voor mij toelichten?

Gewoonlijk heb je een soort van wijze les, of een moment van dingen overdenken aan het einde. Hierbij ontbreekt dat.
Het boeide gewoonweg niet erg, geen stof tot nadenken aan het einde.

Citaat:
"Gelul in de leegte en een gebrek aan daden", wekt het vermoeden dat jij je terdege hebt verveeld toen je je Nederlands literatuurlijst afwerkte; staat Eline Vere vol met zinderende handelingen? lees eens een boek van Brouwers...
Nee, joh.
Het vak Literatuur vond ik juist enorm gaaf, ik las wat ik maar te pakken kon krijgen. Literatuur saai? Juist niet.


Citaat:
Ik wil mijn column niet vergelijken met een roman, of mezelf met een auteur, maar de opmerking dat ik met gelul de ruimte vul (terwijl ik notabene een dialoog uit de trein overneem en letterlijk neerschrijf) lijkt me niet terecht.


Groet,
Tisch
niet elke dialoog hoort te boeien, een dialoog is geen garantie voor een succesvolle column. Het kwam voor mij over als gelul, saaiheid en geen leuke column, terwijl je dat normaal wel hebt. En dan helpt de zinsopbouw van de eerste alinea ook niet. Vandaar.

Tot msn,
Katja
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 16:56
Tisch
Tisch is offline
Dit forum is een leuk initiatief, maar staat verkeerd; geen mens leest 't.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 17:17
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
ik lees, ga door
__________________
Kom maar op!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 16:30
oeski
Avatar van oeski
oeski is offline
Ik lees het wel, maar ik weet eigenlijk niet veel van columns af, hoe die precies moeten zijn en zo, dus echt veel zinnigs kan ik dan hier ook niet zeggen.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 21:02
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
oeski schreef op 14-04-2003 @ 17:30:
Ik lees het wel, maar ik weet eigenlijk niet veel van columns af, hoe die precies moeten zijn en zo, dus echt veel zinnigs kan ik dan hier ook niet zeggen.
Je kan ze ook gewoon lezen en zeggen wat je ervan vind. Gewoon je mening, je gevoel toen je ze las.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 23:05
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
heb mn goeie daad vandaag ook weer gedaan: ik heb columns gelezen!

en ik moet zeggen dat ik ze leuker vond dan verwacht; had ooit al eerder columns van andere mensen gelezen (meisje is spanje oid? kan dat?) en dat vond ik stom. maar dit was daadwerkelijk wel leuk
heb geen intelligentere reactie dan dit. wie weet komt dat nog. als ik meer gelezen heb ik iets wakkerder ben dan nu.

welterusten
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 17:25
®Observer
Avatar van ®Observer
®Observer is offline
Citaat:
sublime schreef op 18-04-2003 @ 00:05:
heb mn goeie daad vandaag ook weer gedaan: ik heb columns gelezen!

en ik moet zeggen dat ik ze leuker vond dan verwacht; had ooit al eerder columns van andere mensen gelezen (meisje is spanje oid? kan dat?) en dat vond ik stom. maar dit was daadwerkelijk wel leuk
heb geen intelligentere reactie dan dit. wie weet komt dat nog. als ik meer gelezen heb ik iets wakkerder ben dan nu.

welterusten
Jeej!

Dat van die meisjes in Spanje heette 'Chicas da Noche', geloof ik.

Ben benieuwd wat uw 'intelligentere reactie' is
__________________
http://www.robwiltekenen.nl
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-04-2003, 14:02
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
nieuwste column van rob vind ik erg goed... wordt er helemaal nostalgisch van

heb nog steeds geen intelligenter commentaar kunnen bedenken en een excuus er voor heb ik niet (nou ja, het ís natuurlijk vrij warm en de zon heeft vást en zeker invloed op mijn denkvermogen )
maar wat ik tot niet toe gelezen heb vind ik gewoon lekker lezen, makkelijk, aak herkenbaar en gewoon tja, niet te veel wij-doen-intelligent-en-interessant-en-diepzinnig-geneuzel. Dat bevalt me wel...

maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik op een dag iets tegenkom waar ik wél kritiek op ga hebben
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 16:48
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Tisch schreef op 13-04-2003 @ 17:56:
Dit forum is een leuk initiatief, maar staat verkeerd; geen mens leest 't.
Vanaf nu zal ik het ook lezen, ok? Die column "afdankertjes" komt zeker niet op mij over als zomaar wat 'gelul in de leegte'. Ik vond het wel herkenbaar... Ik maak die dingen ook regelmatig mee in het openbaar vervoer.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 16:14
het dappere meisje
Avatar van het dappere meisje
het dappere meisje is offline
ik vind die colums echt 3 keer niks
of het het is omdat ik alleen de 2 colums van deze week heb gelezen

een echte scholier hoort kwattekwaad uit te halen, bier drinken onder schooltijd , zo min mogelijk leren

maar deze 2 jonge columnisten komen over als 2 nerderige types waar menig scholier nog wat kan van leren
__________________
Stoot je hoofd niet tegen de wolken
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 17:05
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
het dappere meisje schreef op 22-05-2003 @ 17:14:
ik vind die colums echt 3 keer niks
of het het is omdat ik alleen de 2 colums van deze week heb gelezen

een echte scholier hoort kwattekwaad uit te halen, bier drinken onder schooltijd , zo min mogelijk leren

maar deze 2 jonge columnisten komen over als 2 nerderige types waar menig scholier nog wat kan van leren
sorry? bier drinken onder schooltijd?? hmm dan ben ik zéker geen scholier want ik doe het niet eens buiten schooltijd... zo min mogelijk leren? nou ok, dat laatste kan ik in komen > IN LAGERE KLASSEN, maar in het eindexamen jaar heb je op zich wel zo iets van 'kom laat ik eens wat doen', zeker als de examens (bijna) bezig zijn....

en hoe kun je iets in hemelsnaam beoordelen na het 1x gelezen te hebben?

mijn reactie samengevat:
____
de nieuwste column van rob (verminkt), vind ik niet echt denderend. Ik mis het punt nogal....
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 17:56
®Observer
Avatar van ®Observer
®Observer is offline
Citaat:
het dappere meisje schreef op 22-05-2003 @ 17:14:
ik vind die colums echt 3 keer niks
of het het is omdat ik alleen de 2 colums van deze week heb gelezen

een echte scholier hoort kwattekwaad uit te halen, bier drinken onder schooltijd , zo min mogelijk leren

maar deze 2 jonge columnisten komen over als 2 nerderige types waar menig scholier nog wat kan van leren
Jij hebt duidelijk een ander beeld van columnisten dan ik. Kennelijk haal jij wel kattekwaad uit, drink je bier, en leer je zo min mogelijk - erg dapper, hoor - maar wij dus niet. Maakt ons dat nerds? Nee.

Een beetje een domme reactie. Dat kan je zelfs zien aan het feit dat je 'colum' zonder 'n' op het eind schrijft.
__________________
http://www.robwiltekenen.nl

Laatst gewijzigd op 22-05-2003 om 18:01.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 18:00
®Observer
Avatar van ®Observer
®Observer is offline
Citaat:
sublime schreef op 22-05-2003 @ 18:05:
de nieuwste column van rob (verminkt), vind ik niet echt denderend. Ik mis het punt nogal....
Ja? Hm. Ik vind 'het punt' best duidelijk. Maar ik zal er de volgende keer beter op letten.

En bedankt voor je mening
__________________
http://www.robwiltekenen.nl
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 18:55
Nieni
Avatar van Nieni
Nieni is offline
*gaat ook maar even wat columns lezen...*
topic
__________________
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2003, 20:21
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik vind de columns altijd erg leuk om te lezen. En nee ik heb eigenlijk ook geen intelligentere opmerkingen.

Ik vond 'verminkt' trouwens erg herkenbaar, aangezien ik gister ben teruggekomen van survival in de ardennen, en ik de eerste dag nogal mislukt van de tokkelbaan afkwam en mn ringen nogal in mn vingers hebben gesneden...
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 13:37
®Observer
Avatar van ®Observer
®Observer is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 23-05-2003 @ 21:21:
Ik vind de columns altijd erg leuk om te lezen. En nee ik heb eigenlijk ook geen intelligentere opmerkingen.

Ik vond 'verminkt' trouwens erg herkenbaar, aangezien ik gister ben teruggekomen van survival in de ardennen, en ik de eerste dag nogal mislukt van de tokkelbaan afkwam en mn ringen nogal in mn vingers hebben gesneden...
Dank voor je reactie (deze topic gaat kennelijk weer een beetje leven )

En dat survival-verhaal... auw. Is het wel weer goedgekomen?
__________________
http://www.robwiltekenen.nl
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 12:28
Tisch
Tisch is offline
Goed,

ik check dit forum niet vaak, maar las dat iemand op basis van een column een prachtig oordeel had. Mag best hoor, maar lees de rest ff, oordeel daarna en ga dan lekker bier drinken.

Weet je, eerlijk gezegd boeit het me niet eens. ja! Ik ben een mega nerd en ik leer de hele dag!

En nu moet ik stoppen want ik moet acht uur leren - om daarna naar een paar clips op tmf te kijken waar halfblote meisjes in beeld rennen want als nerd zijnde zie ik die nooit in het echt!

Dag schat
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 11:06
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
ik vind je columns beter dan je reacties.
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 10:23
Tisch
Tisch is offline
Noem eens 1 vriendelijk mens tijdens zijn examens

Zwak verweer, i know.
Mijn reactie was vrij kinderachtig.
Excuus.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 16:15
Narrator
Avatar van Narrator
Narrator is offline
Citaat:
morris schreef op 28-05-2003 @ 12:06:
ik vind je columns beter dan je reacties.
Mee eens.

Maar ik denk dat Tisch Maagd is. (Als sterrenbeeld dan)..
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 20:48
Tisch
Tisch is offline
Fout.

Maar leg het toch eens uit als je wilt.

groet,
tisch
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 17:48
Narrator
Avatar van Narrator
Narrator is offline
Je berichten deden me aan iemand denken met dat sterrenbeeld.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 22:55
yliek
Avatar van yliek
yliek is offline
mjah, ze zijn niet altijd even duidelijk maar ik vind het wel altijd leuk om ze te lezen...
__________________
-->Please believe in me...<--
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 23:12
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Net die column gelezen van Tisch en ik krijg een beetje de indruk dat de auteur wanhopig probeert om de actie van zijn groep goed te praten. Maar jullie hebben toch gewoon een oud heertje weggejaagd en getuige de boze blikken de sfeer ook niet echt verbeterd. Of zie ik dat nu verkeerd?

En ik ga bewust niet in op de schrijfstijl want daar heb ik dus geen kaas van gegeten. Ik lees graag maar heb een hekel aan literatuur en met name de vele (on)geschreven wetten. Oh, en leuk idee hoor dit topic.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 09:45
Tisch
Tisch is offline
Hmz.. ik schrijf geen columns om mijn eigen gedrag goed te praten. Nooit over nagedacht om op zo'n manier een column te schrijven. De column over dat heertje was gewoon een momentopname die ik toevallig opschreef. Meer is het niet. Natuurlijk steekt er af en toe meer achter, maar niet de wanhoop die jij mij toedichtte.

groet

trouwens: met die wetten valt het wel mee. Schrijf op gevoel, das meestal voldoende.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-06-2003, 20:58
CD-R
Avatar van CD-R
CD-R is offline
over t algemeen vind ik jullie columns erg leuk , ik ben ook al tijden van plan eens zelf te gaan schrijven maar ik kom er niet aan toe, helaas.
Voor de rest weet ik ff niets zinnigs over een column te zeggen aangezien ik ze altijd op school lees en de laatste keer gisteren was dus ik ze grotendeels al vergeten ben
__________________
[img]http://www.clicksmilies.com/s1106/aktion/action-smiley-015.gif[/img]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:03.