Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2005, 23:18
Verwijderd
Wat me opvalt in discussies als over het homohuwelijk (en andere van deze soort) is dat het volgende argument vaak gebruikt wordt: "(ja/nee), want in de bijbel staat dat God dat ook vindt".

(In de Nederlandse taal heet bovenstaande namelijk "beroep op authoriteit" (Argumentum ad verecundiam), en dit valt onder de ongeldige argumenten...)

Mogen gelovigen vanuit de kerk geen eigen mening hebben? Wat doen jullie (gelovigen, ongeacht welk geloof) als jullie eigen mening niet strookt met de mening die jullie opgelegd wordt? Of is jullie mening "automatisch" gelijk aan die van jullie kerk/moskee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2005, 23:37
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik heb mijn eigen mening. Geen kerk, priester of Paus die mij vertelt hoe ík mijn eígen geloof in moet vullen. En waarom ook? Ik geloof in God, dat hoeft iemand anders niet vóór mij te doen. Alsof je iemand inhuurt om voor je te denken. Dat doet me denken aan die Donald Duck-strips van Carl Barks, waarin Dagobert z'n neef Donald inhuurt om voor hem te klagen en te jammeren.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 23:47
beaming eye
Avatar van beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 12-04-2005 @ 00:18 :

1.(In de Nederlandse taal heet bovenstaande namelijk "beroep op authoriteit" (Argumentum ad verecundiam), en dit valt onder de ongeldige argumenten...)

2.Mogen gelovigen vanuit de kerk geen eigen mening hebben? Wat doen jullie (gelovigen, ongeacht welk geloof) als jullie eigen mening niet strookt met de mening die jullie opgelegd wordt? Of is jullie mening "automatisch" gelijk aan die van jullie kerk/moskee?
1. dat is dan heel leuk voorde Nl's taal, ik geloof echt dat God boven het woordenboek staat. waar wij 1 woord voor hebben heeft hij er duizende. ik wil in en onder de authoriteit van God staan.

2. als ik merk dat mijn mening erg anders is dan die van de kerk, zou ik er eens met de leiders van de kerk proberen over te gaan praten.. zover ik weet is daar wel ruimte voor in onze kerk
__________________
I'm not made for this earth, My scream is for a Re-Birth!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 00:06
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Ik ben het de leer van de kerk waar ik in zit voor het grootste gedeelte eens, maar ik ben het persoonlijk bijvoorbeeld op mijn leeftijd niet helemaal eens met de "regel": Zaterdagavond voor 0:00 thuis.
Tuurlijk moet je bij kinderen van bijvoorbeeld 14 duidelijke regels stellen, maar ik kan zelf de afweging nu wel maken. Nu ben ik zelf nooit laat thuis omdat ik uitgerust in de kerk wil zitten zondag, maar mocht ik op een verjaardag zijn en om 0:15 fo 0:30 thuiskomen, dan zie ik daar weinig verkeerds in, mits de avond daarvoor maar door de beugel kan.
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 06:02
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
langejongen schreef op 12-04-2005 @ 01:06 :
Ik ben het de leer van de kerk waar ik in zit voor het grootste gedeelte eens, maar ik ben het persoonlijk bijvoorbeeld op mijn leeftijd niet helemaal eens met de "regel": Zaterdagavond voor 0:00 thuis.
Tuurlijk moet je bij kinderen van bijvoorbeeld 14 duidelijke regels stellen, maar ik kan zelf de afweging nu wel maken. Nu ben ik zelf nooit laat thuis omdat ik uitgerust in de kerk wil zitten zondag, maar mocht ik op een verjaardag zijn en om 0:15 fo 0:30 thuiskomen, dan zie ik daar weinig verkeerds in, mits de avond daarvoor maar door de beugel kan.
ga op jezelf wonen? (was niet lullig bedoeld)
Maar als je zulke regels opgelegd krijgt als je 21 bent zal ik toch eens met je ouders gaan praten. Zij zullen vast ook wel inzien dat je zelf je verantwoordelijkheden kunt dragen.
xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 08:16
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 12-04-2005 @ 00:47 :
1. dat is dan heel leuk voorde Nl's taal, ik geloof echt dat God boven het woordenboek staat. waar wij 1 woord voor hebben heeft hij er duizende. ik wil in en onder de authoriteit van God staan.
Dat neemt nog niet weg dat het antwoord dat dan gegeven wordt ("het is de wil van god") nog steeds geen antwoord is op menig vraag. De vraag is vaak "vind jij...". Dus niet "vindt God...". Wat is er met vrije wil gebeurd?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 08:17
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 12-04-2005 @ 07:02 :
ga op jezelf wonen? (was niet lullig bedoeld)
Maar als je zulke regels opgelegd krijgt als je 21 bent zal ik toch eens met je ouders gaan praten. Zij zullen vast ook wel inzien dat je zelf je verantwoordelijkheden kunt dragen.
xxx
Mijn ouders maken er geen enkel probleem van als ik 0:15 tot 0:30 thuis ben.
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 16:16
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Het autoriteitsargument is idd een drogreden. Maar als de Bijbel voor mij autoriteit is, dan is het geen drogreden. behalve als ik het gebruik in een discussie met iemand voor wie de Bijbel geen autoriteit is.
Kortom, het gaat er dus om of het voor jou persoonlijk een autoriteit is ja, of nee.
En als jij je leven wilt baseren op de Bijbel, is dat je eigen keuze. Het ontneemt je je eigen mening niet. Als jij je leven niet wilt leven in navolging van Jezus, ga dan uit de kerk en geloof niet in Hem.
Opvattingen die strijden met opvattingen van 'de kerk' dan zal dat vooral gaan over de interpretatie van de Bijbel. In dat geval kun je er over praten of desnoods een andere kerk opzoeken.
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 16:58
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 12-04-2005 @ 17:16 :
Maar als de Bijbel voor mij autoriteit is, dan is het geen drogreden.
Dan is het nog steeds een drogreden.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Wiltine schreef op 12-04-2005 @ 17:16 :
Het autoriteitsargument is idd een drogreden. Maar als de Bijbel voor mij autoriteit is, dan is het geen drogreden. behalve als ik het gebruik in een discussie met iemand voor wie de Bijbel geen autoriteit is.
Kortom, het gaat er dus om of het voor jou persoonlijk een autoriteit is ja, of nee.
Als je in je argumentatie een authoriteit aanhaalt, ongeacht voor wie het een authoriteit is, is het per definitie een drogreden.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 18:33
Verwijderd
Citaat:
Wild Wizard schreef op 12-04-2005 @ 18:14 :
Als je in je argumentatie een authoriteit aanhaalt, ongeacht voor wie het een authoriteit is, is het per definitie een drogreden.
Dat is grote onzin. Als ik een economisch of juridisch wetenschappelijk artikel schrijf en ik haal de mening van een zeer gezaghebbende auteur aan, dan is mijn argumentatie daarmee echt niet ineens een drogreden.

Het zou een drogreden zijn als ik zou zeggen dat iets waar is alleen maar omdat professor X of Y het zegt. Maar dát is iets anders. Het aanhalen van gezaghebbende bronnen is juist gebruikelijk in de wetenschap, omdat je niet telkens het wiel opnieuw kunt uitvinden.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 19:05
Lelle_*
Avatar van Lelle_*
Lelle_* is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 12-04-2005 @ 00:18 :

Mogen gelovigen vanuit de kerk geen eigen mening hebben? Wat doen jullie (gelovigen, ongeacht welk geloof) als jullie eigen mening niet strookt met de mening die jullie opgelegd wordt? Of is jullie mening "automatisch" gelijk aan die van jullie kerk/moskee?
Ik denk dat je manier van denken beinvloed wordt door het naar de kerk/moskee gaan. Het zorgt er voor dat je op een bepaalde manier over iets denkt. De overtuiging dat man en vrouw voor elkaar gemaakt zijn maakt dat sommige gelovigen zeggen dat het homohuwelijk niet door de beugel kan. Je eigen mening hebben lijkt mij niet echt een probleem, het is meer vanuit welke overtuiging je die mening hebt.
__________________
Van sommige mensen kun je niet begrijpen dat ze van miljoenen zaadjes de snelste zijn geweest.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 19:56
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Lid worden van een genootschap dat je geen waarheden oplegt maar alles lekker in t midden laat en bezig is met waar t in wezen om draait.
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 20:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
langejongen schreef op 12-04-2005 @ 09:17 :
Mijn ouders maken er geen enkel probleem van als ik 0:15 tot 0:30 thuis ben.
Zo, hele bink...

(ja, ok sorry, maar die moest ook wel ingekopt worden. )
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 20:39
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
een van de pijlers van hekserij is juist het hebben van een eigen mening en eigen inzichten
iets waar nooit nieuwe "kennis" bijkomt is immers zo dood als een pier
wat overigens niet wil zeggen dat je oude wijsheden zomaar overboord moet gooien
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 22:00
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-04-2005 @ 19:33 :
Dat is grote onzin. Als ik een economisch of juridisch wetenschappelijk artikel schrijf en ik haal de mening van een zeer gezaghebbende auteur aan, dan is mijn argumentatie daarmee echt niet ineens een drogreden.

Het zou een drogreden zijn als ik zou zeggen dat iets waar is alleen maar omdat professor X of Y het zegt. Maar dát is iets anders. Het aanhalen van gezaghebbende bronnen is juist gebruikelijk in de wetenschap, omdat je niet telkens het wiel opnieuw kunt uitvinden.
Sorry, iets verkeerd geformuleerd. Maar dat neemt niet weg dat "want in de bijbel staat dat God dat ook vindt" een drogreden is...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 22:23
beaming eye
Avatar van beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 12-04-2005 @ 09:16 :
Dat neemt nog niet weg dat het antwoord dat dan gegeven wordt ("het is de wil van god") nog steeds geen antwoord is op menig vraag. De vraag is vaak "vind jij...". Dus niet "vindt God...". Wat is er met vrije wil gebeurd?
Nou mocht het iets zijn waar je niet in kan komen, dan mag j altijd bij God komen hoor.
__________________
I'm not made for this earth, My scream is for a Re-Birth!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 22:24
beaming eye
Avatar van beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-04-2005 @ 21:32 :
Zo, hele bink...

(ja, ok sorry, maar die moest ook wel ingekopt worden. )
Zo, hele bink...

(ja, ok sorry, maar die moest ook wel ingekopt worden. )
__________________
I'm not made for this earth, My scream is for a Re-Birth!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-04-2005, 22:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 12-04-2005 @ 23:24 :
Zo, hele bink...

(ja, ok sorry, maar die moest ook wel ingekopt worden. )
Ik ben kennelijk inspirerend, wat leuk.


Maar, om te voorkomen dat de discussie op de vluchtstrook eindigd, maar eens even ontopic:

Ik heb niet het idee dat vanuit kerken zelf eigen interpretaties gestimuleerd worden, bij conservatieven zelfs het tegendeel.

Toch is het een goed iets, een vereiste zelfs in deze tijd, wie zich bij letterlijke teksten wil houden is niet slim bezig, verder is selectief lezen nodig om misstanden te voorkomen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Wild Wizard schreef op 12-04-2005 @ 23:00 :
Sorry, iets verkeerd geformuleerd. Maar dat neemt niet weg dat "want in de bijbel staat dat God dat ook vindt" een drogreden is...
Natuurlijk is dat een drogreden, maar het is nu eenmaal zo dat er geen rationele argumenten aan zijn te halen om te geloven, dus zul je altijd drogredenen moeten gebruiken als je je religieuze mening wil onderbouwen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 12:55
beaming eye
Avatar van beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-04-2005 @ 23:30 :

1.Ik heb niet het idee dat vanuit kerken zelf eigen interpretaties gestimuleerd worden, bij conservatieven zelfs het tegendeel.

2.Toch is het een goed iets, een vereiste zelfs in deze tijd, wie zich bij letterlijke teksten wil houden is niet slim bezig, verder is selectief lezen nodig om misstanden te voorkomen.
1. dat idee kun je natuurlijk hebben, welke kerk zit je? of ben je wel eens geweest?

2. ik denk dat het belangerijk is om te begrijpen in welke tijden en in welke omstandigheden de bijbelboeken geschreven zijn.
Daarnaast doe je er verstandig aan de stukken die je leest bij God te brengen.
Verder ben ik niet zon fan van het selectief (nu ligt het er ook aan wat je hier Precies mee bedoelt) lezen. Het vrijzinnige deek van de Nl's kerk doet dat veel, beetje een eigen waarheid creëren.
__________________
I'm not made for this earth, My scream is for a Re-Birth!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:30
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 13-04-2005 @ 13:55 :
Verder ben ik niet zon fan van het selectief (nu ligt het er ook aan wat je hier Precies mee bedoelt) lezen. Het vrijzinnige deek van de Nl's kerk doet dat veel, beetje een eigen waarheid creëren.
Goh, een eigen waarheid, jeetje, dat doen ze in orthodoxe gemeenschappen natuurlijk nóóit!


ot:
Ik denk dat de meeste gelovigen een mening hebben die strookt met hun geloof. Er zullen best heel wat gelovigen zijn met gewetensnood omdat ze eens iets anders vinden dan in de Bijbel staat.

Aan de andere kant heb je gelukkig ook genoeg vrijzinnige religieuze groeperingen, waar wèl plaats is voor eigen overtuigingen.
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:36
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
langejongen schreef op 12-04-2005 @ 01:06 :
Ik ben het de leer van de kerk waar ik in zit voor het grootste gedeelte eens, maar ik ben het persoonlijk bijvoorbeeld op mijn leeftijd niet helemaal eens met de "regel": Zaterdagavond voor 0:00 thuis.
Tuurlijk moet je bij kinderen van bijvoorbeeld 14 duidelijke regels stellen, maar ik kan zelf de afweging nu wel maken. Nu ben ik zelf nooit laat thuis omdat ik uitgerust in de kerk wil zitten zondag, maar mocht ik op een verjaardag zijn en om 0:15 fo 0:30 thuiskomen, dan zie ik daar weinig verkeerds in, mits de avond daarvoor maar door de beugel kan.
is de kerk zou belangrijk voor je?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 16:15
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 13-04-2005 @ 16:36 :
is de kerk zo belangrijk voor je?
Blijkbaar, net zoals uitgaan voor jou belangrijk kan zijn.
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.

Laatst gewijzigd op 13-04-2005 om 17:02.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 16:48
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat denken mensen altijd wel niet van 'een kerk'. in een kerk is er altijd mogelijkheid tot uitstappen, zat. je wordt nergens toe gedwongen, als je het niet eens bent zoek je de volgende. in mijn ogen. als het goed is zit je in de kerk omdat je zelf die keuze hebt gemaakt, hoewel ik soms wel eens er van overtuigd ben dat sommige mensen toch beter thuis zouden kunnen blijven en hun geloof afzweren. maar mss is het beter voor hun gemoedsrust, of goed voor hun traditioneel ingesteld gevoel. ik weet het niet.
verder is de bijbel iets waarvoor je kiest te geloven, en niet alleen dat, maar wat voor jou ook een zeker weten in houdt. dat betekent dat 'het staat in de bijbel' (hopelijk) gelijk staat aan 'dat vindt ik'.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2005, 16:56
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 13-04-2005 @ 17:48 :
wat denken mensen altijd wel niet van 'een kerk'. in een kerk is er altijd mogelijkheid tot uitstappen, zat. je wordt nergens toe gedwongen, als je het niet eens bent zoek je de volgende. in mijn ogen.
Bij veel kerken wordt je anders wel (door sociale druk e.d.) gedwongen te blijven. Let wel: ik zeg niet dat dit altijd het geval is, maar het is ook niet zo dat je "zomaar" uit elke kerk kunt stappen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 18:17
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik ben het eens met de leer van de kerk, en de Bijbel.
Wat mij ook opvalt is dat iedereen hier praat over wat je niet mag. Bijvoorbeeld zaterdagavond om 00:00 uur thuis zijn. Kijken jullie nooit naar de dingen die wel mogen?
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 18:23
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 13-04-2005 @ 19:17 :
Ik ben het eens met de leer van de kerk, en de Bijbel.
Wat mij ook opvalt is dat iedereen hier praat over wat je niet mag. Bijvoorbeeld zaterdagavond om 00:00 uur thuis zijn. Kijken jullie nooit naar de dingen die wel mogen?
Omdat er meer dingen zijn die wel mogen, dan dingen die niet mogen. Noem maar wat en het mag in de meeste gevallen van de kerk.
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 18:32
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik vraag me dan eigenlijk af wat 'de kerk' is. een kerk is een vergadering van gelovigen, die samenkomen omdat ze het samen eens zijn, omdat ze zich verbroederd voelen.

'van de kerk mag' vind ik dan ook een erg rare uitdrukking.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 18:36
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 13-04-2005 @ 19:32 :
ik vraag me dan eigenlijk af wat 'de kerk' is. een kerk is een vergadering van gelovigen, die samenkomen omdat ze het samen eens zijn, omdat ze zich verbroederd voelen.
En waarom voelen ze zich verbroederd?? Omdat ze het in de meeste dingen eens zijn met de Bijbel en omdat ze God willen eren en dienen.
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 18:44
see it
Avatar van see it
see it is offline
Het is denk ik gewoon zo dat je kiest voor de mening van de bijbel. Als je God liefhebt weet je dat de instellingen die Hij geeft, goed voor je zijn. Die wil je graag houden.
Je kunt denk ik een doorsnee autoriteit niet vergelijken met God. Die betekent oneindig veel meer voor een christen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 18:45
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
langejongen schreef op 13-04-2005 @ 19:36 :
En waarom voelen ze zich verbroederd?? Omdat ze het in de meeste dingen eens zijn met de Bijbel en omdat ze God willen eren en dienen.
omdat ze hun eigen interpretaties, levensstijl en alles wat daar mee samen hangt hebben, dat ze zich daarin gelijk voelen. daarom ja. dat betent dus dat de kerk een organisatie is waar je zelf een plaats in moet nemen, is dat niet het geval, dan kun je beter vertrekken. en verder, als al die mensen allen god willen eren en dienen en het 'in de meeste dingen' eens zijn met de bijbel, waar ligt dan het probleem van talloze kerkgenootschappen en stromingen? omdat ieder zijn eigen kring neemt en heeft.

van de kerk mogen bestaat niet. of anders doe je iets fout.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 18:59
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 13-04-2005 @ 19:17 :
Ik ben het eens met de leer van de kerk, en de Bijbel.
Wat mij ook opvalt is dat iedereen hier praat over wat je niet mag. Bijvoorbeeld zaterdagavond om 00:00 uur thuis zijn. Kijken jullie nooit naar de dingen die wel mogen?
Ik heb liever meer vrijheid, dan dat ik me ga bezig houden met zinloze regels van een hypothetische god. Ik zou dan ook geen leuk feestje laten schieten omdat ik de volgende dag naar de kerk moet.

Ik ben niet gelovig, en ga dus ook niet naar de kerk, voor de duidelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 19:31
Payableondeath
Avatar van Payableondeath
Payableondeath is offline
Citaat:
haplo schreef op 13-04-2005 @ 19:59 :
Ik heb liever meer vrijheid, dan dat ik me ga bezig houden met zinloze regels van een hypothetische god. Ik zou dan ook geen leuk feestje laten schieten omdat ik de volgende dag naar de kerk moet.

Ik ben niet gelovig, en ga dus ook niet naar de kerk, voor de duidelijkheid.
Ik heb alle vrijheid die ik maar wil. Ik volg gewoon de regels van het Christendom, maar als ik uit wil gaan tot een uur of 4 dan doe ik dat. Het is gewoon een kwestie van wat je wilt en als je als Christen niet uit wil gaan of vroeg thuis wil zijn, prima toch, maar dat betekent niet dat alle Christenen dat zo zien.
__________________
Ik weet niks originelers dan niks
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 22:09
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
Payableondeath schreef op 13-04-2005 @ 20:31 :
Ik heb alle vrijheid die ik maar wil. Ik volg gewoon de regels van het Christendom, maar als ik uit wil gaan tot een uur of 4 dan doe ik dat. Het is gewoon een kwestie van wat je wilt en als je als Christen niet uit wil gaan of vroeg thuis wil zijn, prima toch, maar dat betekent niet dat alle Christenen dat zo zien.
Dat weet ik, het sloeg ook op een bepaalde reactie van iemand die niet laat uitgaat ivm kerkbezoek.

Daarnaast heb je als christen natuurlijk wel bepaalde regels en ik vind het (voor mijzelf voornamelijk) onzinnig om die regels te volgen. Ik heb er zelf niets aan en vind er ook geen geluk door.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 18:47
see it
Avatar van see it
see it is offline
Als je niet gelooft redeneer je ook naar een bepaalde overtuiging dus uiteindelijk maakt het ook weer niet zoveel verschil.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-04-2005, 21:22
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
see it schreef op 15-04-2005 @ 19:47 :
Als je niet gelooft redeneer je ook naar een bepaalde overtuiging dus uiteindelijk maakt het ook weer niet zoveel verschil.
Geef eens een voorbeeld daarvan.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Bloedpropje schreef op 15-04-2005 @ 22:22 :
Geef eens een voorbeeld daarvan.
Nu komt 'darwinisme'.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 21:26
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
haplo schreef op 13-04-2005 @ 19:59 :
Ik heb liever meer vrijheid, dan dat ik me ga bezig houden met zinloze regels van een hypothetische god. Ik zou dan ook geen leuk feestje laten schieten omdat ik de volgende dag naar de kerk moet.

Ik ben niet gelovig, en ga dus ook niet naar de kerk, voor de duidelijkheid.
uuh niet iedereen die gelovig is gaat naar een kerk ..
en niet iedereen die gelovig is gelooft in een (enkele) god
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 21:30
Donny must die
Donny must die is offline
ik heb geen eigen mening, ik ben geindoctrineerd
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 23:19
Verwijderd
In Vrij Nederland deze week een leuk artikel: 'kunnen moslims denken?'
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 09:16
see it
Avatar van see it
see it is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 15-04-2005 @ 22:22 :
Geef eens een voorbeeld daarvan.
Iedereen handelt naar een levensovertuiging. Christenen handelen naar wat God in de bijbel zegt omdat ze weten dat dat goed voor hen is. Andere mensen zeggen dat alles juist moet kunnen en wat daar tegenin gaat zou niet goed zijn. Zo heeft alles zijn vaste regels. (misschien is darwinisme ook wel een goed voorbeeld )
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 09:22
Verwijderd
Citaat:
Wild Wizard schreef op 12-04-2005 @ 00:18 :
Wat me opvalt in discussies als over het homohuwelijk (en andere van deze soort) is dat het volgende argument vaak gebruikt wordt: "(ja/nee), want in de bijbel staat dat God dat ook vindt".

(In de Nederlandse taal heet bovenstaande namelijk "beroep op authoriteit" (Argumentum ad verecundiam), en dit valt onder de ongeldige argumenten...)

Mogen gelovigen vanuit de kerk geen eigen mening hebben? Wat doen jullie (gelovigen, ongeacht welk geloof) als jullie eigen mening niet strookt met de mening die jullie opgelegd wordt? Of is jullie mening "automatisch" gelijk aan die van jullie kerk/moskee?
Ik heb wel degelijk een eigen mening maar handel wel (of probeer het in ieder geval) overeenkomstig onze leefregels.

Editok in onze moskee kom je de uiteenlopendste meningen over geloof en haar stelregels tegen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 09:26
Verwijderd
Ah Mouna, ik zie dat je het nodig vond om eventjes als een kleuter te gaan mekkeren op Meldpunt & Mededelingen? Dan zij er voor jouw informatie misschien even op gewezen dat het door mij genoemde artikel in Vrij Nederland echt bestaat, verdomd interessant is en uiterst relevant is voor deze discussie - kortom, erg lezenswaardig.

Ik begrijp dat het moeilijk is te accepteren dat er ook literatuur en bronnen zijn die niet stroken met jouw uiterst krappe visie, maar probeer toch even je best doen om dan niet meteen dicht te klappen, okee?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 09:35
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-04-2005 @ 10:26 :
Ah Mouna, ik zie dat je het nodig vond om eventjes als een kleuter te gaan mekkeren op Meldpunt & Mededelingen? Dan zij er voor jouw informatie misschien even op gewezen dat het door mij genoemde artikel in Vrij Nederland echt bestaat, verdomd interessant is en uiterst relevant voor deze discussie.
Beste wouter, ik hou me nu keurig aan lucky luciano's advies. En weten allemaal wat voor een jij der bent

Citaat:
Ik begrijp dat het moeilijk is te accepteren dat er ook literatuur en bronnen zijn die niet stroken met jouw uiterst krappe visie, maar probeer toch even je best doen om dan niet meteen dicht te klappen, okee?
Ik weet dat het uiterst moeilijk voor je te bekroppen is dat er ook gelovigen zijn met ruimdenkende opvattingen, zonder dat ze hun leefregels voor hun geloof er voor verloochenen. Als jij nou eens uit je ivoren Ik-waan-me-superieur torentje zou komen zou er wellicht nog met je vallen te discussiëren.

Oftewel wellicht kun je proberen dat artikel toe te lichten.In plaats van meteen op je achterste benen te gaan staan. Want ik zie de relevantie er echt niet van in. Dit gaat niet alleen over moslims nichtwahr?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 13:58
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
Raven schreef op 15-04-2005 @ 22:26 :
uuh niet iedereen die gelovig is gaat naar een kerk ..
en niet iedereen die gelovig is gelooft in een (enkele) god
Dat weet ik, maar dit stukje ging over degene die dat wel doen. Ik ga niet alle religies hier uitgebreid bespreken, dus sprak ik over hoe het vaak gaat.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 15:38
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
makelville schreef op 16-04-2005 @ 10:35 :
Beste wouter, ik hou me nu keurig aan lucky luciano's advies. En weten allemaal wat voor een jij der bent
Dat jij LL nog serieus neemt, overigens spreek jij niet voor iedereen... Ik weet niet hoe Wouter is. Een aardige gozer dunkt mij.

Citaat:
makelville schreef op 16-04-2005 @ 10:35 :
Ik weet dat het uiterst moeilijk voor je te bekroppen is dat er ook gelovigen zijn met ruimdenkende opvattingen
Die zijn er inderdaad (mijn vader bijvoorbeeld) maar ik ken er maar bitter weinig op dit forum.


Citaat:
makelville schreef op 16-04-2005 @ 10:35 :
Als jij nou eens uit je ivoren Ik-waan-me-superieur torentje zou komen zou er wellicht nog met je vallen te discussiëren.
Elke gelovige waant zichzelf superieur aan een ander. Jij bent de laatste die daar over moet beginnen. Oh, en over GELOOF valt niet te discussiëren; want een discussie heeft FEITEN nodig.

Citaat:
makelville schreef op 16-04-2005 @ 10:35 :
Oftewel wellicht kun je proberen dat artikel toe te lichten.In plaats van meteen op je achterste benen te gaan staan. Want ik zie de relevantie er echt niet van in.
Pot, kettle, black.

On-topic:

Er zijn best wel gelovigen met een eigen mening, maar niet al te veel op dit forum.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 16:31
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
haplo schreef op 16-04-2005 @ 14:58 :
Dat weet ik, maar dit stukje ging over degene die dat wel doen. Ik ga niet alle religies hier uitgebreid bespreken, dus sprak ik over hoe het vaak gaat.
hmmja maar de reden dat "het zo vaak gaat" is nujuist dat er alleen over bepaalde religies gesproken wordt..

dit subforum heet immers religie en niet cathechese
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 16:39
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 16-04-2005 @ 16:38 :
Dat jij LL nog serieus neemt, overigens spreek jij niet voor iedereen... Ik weet niet hoe Wouter is. Een aardige gozer dunkt mij. blablabla
Ben jij nare man's nieuwe woordvoerder?

Ik hoop niet dat je weer een het beleid deugt niet jank verhaaltje wil gaan ophangen, maar wil je zo vriendelijk te zijn je niet te bemoeien met dingen die je niet aangaan? Danke schon.

En owjah nog een miniem detailtje probeer eens zelfverwezelijking na te streven want dat kudde gedrag van je is te zot voor woorden
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 16:42
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
makelville schreef op 16-04-2005 @ 17:39 :
Ben jij nare man's nieuwe woordvoerder?
Nee.

Citaat:
makelville schreef op 16-04-2005 @ 17:39 :
Ik hoop niet dat je weer een het beleid deugt niet jank verhaaltje wil gaan ophangen, maar wil je zo vriendelijk te zijn je niet te bemoeien met dingen die je niet aangaan? Danke schon.
Okee, een deal. Jij stopt met freaken wanneer Israel genoemd wordt; en ik stop met logisch nadenken. Win-win situatie.

Citaat:
makelville schreef op 16-04-2005 @ 17:39 :
En owjah nog een miniem detailtje probeer eens zelfverwezelijking na te streven want dat kudde gedrag van je is te zot voor woorden
*kuchhetmoslimtrioS.Mujahideenjijiszekergeenvormvankuddegedrag
kuch*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Op kamers: hoe gaat dat met inschrijven bij gemeente?
Verwijderd
1 01-08-2005 20:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Politicus zonder eigen mening?
H@nk
46 03-05-2005 16:59
Werk, Geld & Recht recht op eigen mening.....
me_ingexx
7 13-11-2003 22:45
Levensbeschouwing & Filosofie Eigen Mening/manier van doen
[BlisteX]
13 06-08-2003 21:17
Levensbeschouwing & Filosofie eigen mening?
minimouse
9 08-03-2002 12:53
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Eigen mening voor "Empire of the sun"
McFlipp
1 23-02-2002 22:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.