Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2019, 10:34
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Mijn broer en zijn vriendin proberen er ook tussen te komen op de huizenmarkt, maar dat is inderdaad ook drama.

De huurmarkt is ook gewoon kapot. In Utrecht kom je als starter er op de sociale huurmarkt niet tussen. Op de particuliere markt vindt men het daarentegen normaal om voor hetzelfde type woningen €1200 te vragen. Ik wil verdorie gewoon een kleine afgetrapte flat met één slaapkamer. Ik heb er geen €1200 pm voor maar vind het ook werkelijk van de zotte dat het gevraagd wordt.
Advertentie
Oud 09-07-2019, 10:34
Verwijderd
Is niet bepaald een Nederlands fenomeen dit, ik weet van in ieder geval Groot-Britannië, Australië en Nieuw-Zeeland dat daar al jaren precies hetzelfde gebeurt. Babyboomers cashen door huizen te verkopen voor achterlijke prijzen aan veelal buitenlandse investeerders. Waardoor starters verplicht worden te huren aan bizarre tarieven. Uiteraard ook in die landen alleen in de grotere steden.

Weet dat Nieuw-Zeeland daar anderhalf jaar geleden strenge maatregelen tegen genomen heeft/wilde nemen. Zal eens googlen om te kijken of dat een beetje werkt.
Oud 09-07-2019, 10:36
Verwijderd
Citaat:
Als je een studieschuld hebt is het al helemaal kak als je een woning wil kopen
Studieschuld hoef je niet op te geven, kunnen ze niet controleren, en wat mij betreft hoef je je ook niet moreel verplicht te voelen die op te geven: toen jij begon met studeren was de keiharde belofte dat studieschuld nooit mee zou tellen bij voorwaarden hypotheek.
Oud 09-07-2019, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Ja dat is ook wel weer zo. Ik vraag me af hoelang dat goed gaat. Typisch wel dat de geschiedenis zich waarschijnlijk straks gewoon weer herhaald: nu is zo’n uitgeleefde huurwoning ineens wel 250K waard, maar als de huizenmarkt weer eens inklapt komen er wss weer veel mensen in de shit omdat het geen reëele waarde is.
Nou ja, dat wordt pas een probleem op het moment dat de woning weer de markt op gaat natuurlijk. Maar inderdaad; als je de afgelopen twee-drie jaar gekocht hebt en met hangen en wurgen je financiën voor elkaar hebt gekregen en je móet verkopen om wat voor reden dan ook wanneer de markt instort, ben je mooi de pisang.
Oud 09-07-2019, 11:05
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Citaat:
Studieschuld hoef je niet op te geven, kunnen ze niet controleren, en wat mij betreft hoef je je ook niet moreel verplicht te voelen die op te geven: toen jij begon met studeren was de keiharde belofte dat studieschuld nooit mee zou tellen bij voorwaarden hypotheek.
Het was onlangs in het nieuws dat daar verandering in gaat komen. En moet je geen bankafschriften laten zien voordat je een hypotheek afsluit?

Toen werd inderdaad beweerd dat een studieschuld niet of nauwelijks mee zou tellen Maar nu kan ik straks misschien 100k minder hypotheek krijgen.
Oud 09-07-2019, 11:11
Verwijderd
Citaat:
Het was onlangs in het nieuws dat daar verandering in gaat komen.
Daar heeft de politiek al heel hard een keutel over ingetrokken

https://www.nu.nl/politiek/5960031/t...g-van-duo.html

ik kan zo snel geen artikel vinden over de uiteindelijke stemming maar volgens mij is dat echt keihard weggestemd door zo'n beetje alle partijen, inclusief alle regeringspartijen.



Citaat:
En moet je geen bankafschriften laten zien voordat je een hypotheek afsluit?
Je laat uiteraard een bankafschrift zien zonder die studieschuld-afschrijving ze willen bevestiging dat het opgegeven salaris echt binnenkomt, er geen beslag ligt op het loon en dat soort dingen.
Oud 09-07-2019, 11:15
Verwijderd
Oei, het ligt iets gecompliceerder:

https://www.amweb.nl/financiele-plan...158.1554117466

De kamer stemt met grote meerderheid voor een motie die stelt dat hypotheekverstrekkers geen standaard verklaring van DUO moeten krijgen. Maar de minister kan dat blijkbaar alsnog doorvoeren
Oud 09-07-2019, 11:18
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Citaat:
Daar heeft de politiek al heel hard een keutel over ingetrokken

https://www.nu.nl/politiek/5960031/t...g-van-duo.html

ik kan zo snel geen artikel vinden over de uiteindelijke stemming maar volgens mij is dat echt keihard weggestemd door zo'n beetje alle partijen, inclusief alle regeringspartijen.

Je laat uiteraard een bankafschrift zien zonder die studieschuld-afschrijving ze willen bevestiging dat het opgegeven salaris echt binnenkomt, er geen beslag ligt op het loon en dat soort dingen.
Dat is best een geruststelling
Oud 09-07-2019, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Dat is best een geruststelling
Let wel op: als je in de shit komt met je hypotheek for whatever reasons en je maakt gebruik van NHG en je hebt een studieschuld, vervalt je recht op NHG als je deze verzwegen hebt.
Oud 09-07-2019, 11:27
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Citaat:
Oei, het ligt iets gecompliceerder:

https://www.amweb.nl/financiele-plan...158.1554117466

De kamer stemt met grote meerderheid voor een motie die stelt dat hypotheekverstrekkers geen standaard verklaring van DUO moeten krijgen. Maar de minister kan dat blijkbaar alsnog doorvoeren
Meh

Tegen de tijd dat ik een hypotheek wil regelen dan zijn de regels vast weer anders. Voorlopig is het best prima uit te houden in de nieuwbouw koopwoning van mijn vriend
Oud 09-07-2019, 11:31
Saiy
Saiy is offline
Citaat:
Meh

Tegen de tijd dat ik een hypotheek wil regelen dan zijn de regels vast weer anders. Voorlopig is het best prima uit te houden in de nieuwbouw koopwoning van mijn vriend
Hahaha Goedzo
Oud 09-07-2019, 11:38
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Oh wow. Ik zit hier in de keuken toe te kijken hoe mijn Slowaakse tante en nicht aan het koken zijn. Ik krijg de hele tijd recepten en instructies.

"Kom eens kijken. Dit moet je kunnen. Je moet laten zien dan je kan koken en goed kan opruimen, anders is je vriend zo weg."
Oud 09-07-2019, 12:13
Saiy
Saiy is offline
Citaat:
"Kom eens kijken. Dit moet je kunnen. Je moet laten zien dan je kan koken en goed kan opruimen, anders is je vriend zo weg."
Is toch zo of niet dan???!!
Oud 09-07-2019, 12:15
Saiy
Saiy is offline
(als ik dat soort dingen hoor ben ik altijd blij dat ik daar anders over denk en dat mijn relatie er anders uit ziet )
Oud 09-07-2019, 12:21
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Is vooral zo bij conservatievere of armere gebieden denk ik.
Mijn vriendin krijgt dat ook te horen van mensen uit Madagaskar of oudere collega’s omdat ze niet graag kookt.
Ik bak en kook graag voor haar dus op haar werk al allemaal jaloerse oude taarten die wel smikkelen van mijn tiramisu of taarten
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 09-07-2019, 12:40
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Citaat:
Is toch zo of niet dan???!!


Citaat:
(als ik dat soort dingen hoor ben ik altijd blij dat ik daar anders over denk en dat mijn relatie er anders uit ziet )
Inderdaad, zeg. Mijn vriend is gelukkig ook een goede kok en hij is heel netjes

Hier zie je nog een hele traditionele rolverdeling tussen man en vrouw.

Ik moest aan mijn tante beloven dat ik deze vriend niet meer zou laten gaan, want ik ben immers al 28
Oud 09-07-2019, 12:49
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Oef haha
Oud 09-07-2019, 12:50
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
28, dan wordt het ook hoog tijd om kindjes te gaan werpen niet-zo-jongedame!
Oud 09-07-2019, 13:06
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Het huis wat we nu 4 jaar geleden gekocht hebben zouden we echt nu niet zo weer kunnen kopen. Het gaat zo idioot over de kop en als de volgende ronde verbouwing klaar is dan helemaal. In het dorp staat gewoon nog amper wat te koop en wat betaalbaar is houd al niet over. En dan zitten we nog ver van de randstad.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 09-07-2019, 13:07
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Mijn indische huisgenoot van Amsterdam is dus echt letterlijk ineens getrouwd omdat hij 30 ging worden.
Een maand ervoor vroeg hij nog aan mij of meisje x interesse had omdat ze samen op hotel wilde met hem.
Nu heeft hij ineens een vrouw
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 09-07-2019, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Let wel op: als je in de shit komt met je hypotheek for whatever reasons en je maakt gebruik van NHG en je hebt een studieschuld, vervalt je recht op NHG als je deze verzwegen hebt.
Dit is een goede om te onthouden, dank je!
Oud 09-07-2019, 13:36
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Mijn indische huisgenoot van Amsterdam is dus echt letterlijk ineens getrouwd omdat hij 30 ging worden.
Een maand ervoor vroeg hij nog aan mij of meisje x interesse had omdat ze samen op hotel wilde met hem.
Nu heeft hij ineens een vrouw
Bizar
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Oud 09-07-2019, 14:23
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
ik heb geen zin in mijn kledingkast opruimen, maar ik ga het toch doen... Minstens 50% is te klein, dus ik moet gaan kijken wat ik nog kan houden
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Oud 09-07-2019, 14:28
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Joehoeee vakantie!
Oud 09-07-2019, 14:44
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
WTF
Oud 09-07-2019, 14:44
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Ik heb morgen vrij, maar donderdag en vrijdag weer naar school.
Oud 09-07-2019, 14:49
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Ik zou genieten van morgen
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Oud 09-07-2019, 15:02
Verwijderd
Ik heb morgen ook vrij.
Oud 09-07-2019, 15:08
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Ik ook
Oud 09-07-2019, 16:19
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Correctie: Ik heb de komende 2 dagen vrij, maar vrijdag moet ik weer naar school.
Oud 09-07-2019, 18:23
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Citaat:
"Kom eens kijken. Dit moet je kunnen. Je moet laten zien dan je kan koken en goed kan opruimen, anders is je vriend zo weg."
Ik heb zojuist een kookboek gekregen. Heel subtiel
Oud 09-07-2019, 20:21
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Wat betreft die huizenmarkt: tijd voor een flinke bouwcampagne voor betaalbare huurwoningen. Ik begrijp die fixatie op koopwoningen ook niet zo goed.
__________________
Lophophanes cristatus
Oud 09-07-2019, 20:23
Saiy
Saiy is offline
Omdat je met kopen investeert?
Oud 09-07-2019, 20:25
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Niet iedereen heeft daar zin in. En als je bijvoorbeeld naar Duitsland kijkt, huurt het grootste deel van de mensen.
__________________
Lophophanes cristatus
Oud 09-07-2019, 20:29
Saiy
Saiy is offline
Citaat:
Niet iedereen heeft daar zin in.
En sommige mensen wel. En voor die groep is het een stuk moeilijker dan voorheen

Citaat:
Niet iedereen heeft daar zin in. En als je bijvoorbeeld naar Duitsland kijkt, huurt het grootste deel van de mensen.
Wat voegt deze info toe?
Oud 09-07-2019, 20:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Huren is ook niet makkelijk dus er mogen best flink wat betaalbare huurwoningen bij gebouwd worden. In Rotterdam kom je zonder urgentie helemaal niet aan een huurwoning.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 09-07-2019, 20:53
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Citaat:
En sommige mensen wel. En voor die groep is het een stuk moeilijker dan voorheen
Huren is in Nederland net zo goed lastig.


Citaat:
Wat voegt deze info toe?
Dat laat zien dat er ook alternatieven zijn. Ander voorbeeld: in Wenen is een groot deel van de huurwoningen in handen van de stad. Ongeveer 25% van de bevolking woont in deze woningen. (Zie: https://de.wikipedia.org/wiki/Gemeindebau )
__________________
Lophophanes cristatus

Laatst gewijzigd op 09-07-2019 om 21:17.
Oud 09-07-2019, 21:52
Holland Oates
Avatar van Holland Oates
Holland Oates is offline
Citaat:
Omdat je met kopen investeert?
Niet iedereen kán kopen. Als je dan ook nog es geen huurhuis kunt vinden ben je mooi de Sjaak.
__________________
Who's this jabroni?
Oud 09-07-2019, 21:54
Holland Oates
Avatar van Holland Oates
Holland Oates is offline
Ik moet eigenlijk slapen, want ik vlieg morgenochtend naar Dublin, maar ik kijk Drag Race en kan niet stoppen.
__________________
Who's this jabroni?
Oud 10-07-2019, 04:58
Verwijderd
Ik heb keelontsteking Hele dag in bed doorgebracht. Ben nou geloof ik wel helemaal van de sigaretten af erdoor. Over een uur weer twee paracetamol nemen.
Oud 10-07-2019, 05:07
Verwijderd
Citaat:
Huren is in Nederland net zo goed lastig.




Dat laat zien dat er ook alternatieven zijn. Ander voorbeeld: in Wenen is een groot deel van de huurwoningen in handen van de stad. Ongeveer 25% van de bevolking woont in deze woningen. (Zie: https://de.wikipedia.org/wiki/Gemeindebau )
In Rotterdam is 69% van de woningen sociale huur, flikker op met je Germanofilie

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/07...ingen-a3653141

En ja ik weet heus wel dat Wenen in Oostenrijk ligt.
Oud 10-07-2019, 05:09
Verwijderd
Citaat:
Huren is in Nederland net zo goed lastig.




Dat laat zien dat er ook alternatieven zijn. Ander voorbeeld: in Wenen is een groot deel van de huurwoningen in handen van de stad. Ongeveer 25% van de bevolking woont in deze woningen. (Zie: https://de.wikipedia.org/wiki/Gemeindebau )
Wat wil je daarmee zeggen?
Oud 10-07-2019, 05:11
Verwijderd
Citaat:
Huren is ook niet makkelijk dus er mogen best flink wat betaalbare huurwoningen bij gebouwd worden. In Rotterdam kom je zonder urgentie helemaal niet aan een huurwoning.
In het algemeen moeten er woningen bij inderdaad, maar even googelen levert echt heel veel beschikbare huurwoningen in Rotterdam op.
Oud 10-07-2019, 05:37
Verwijderd
Citaat:
In het algemeen moeten er woningen bij inderdaad, maar even googelen levert echt heel veel beschikbare huurwoningen in Rotterdam op.
Zijn die echter betaalbaar en komen mensen ervoor in aanmerking? Want dat is in Zwolle best wel een probleem. Voorbeeld; mijn buurman heeft z'n huis in 4 appartementen opgedeeld, voor de volledige eerste verdieping, die even groot is als de mijne, vraagt hij hetzelfde als ik betaal voor de totale woning inclusief tuin.

Ik heb de afgelopen tijd zitten rondkijken naar woningruil (op voorwaarde dat het dichterbij het station óf beter bereikbaar is, en kleiner/goedkoper), en praktisch overal ga ik maar 30 euro minder betalen voor een derde van de ruimte. Of ik moet echt helemaal de stad uit naar Stadshagen of het diepste puntje van Zwolle Zuid. Zelfs mijn ex-huisgenoot J betaalt al meer voor een veel kleiner hok, op dezelfde afstand van het station, maar met een twee keer zo lange reistijd.

Is gewoon niet leuk meer. Kom gewoon door met die hoogbouw op plekken waar nu braakliggende grond ligt.
Oud 10-07-2019, 07:05
Verwijderd
Citaat:
Ik moet eigenlijk slapen, want ik vlieg morgenochtend naar Dublin, maar ik kijk Drag Race en kan niet stoppen.
Drag race.
Oud 10-07-2019, 07:12
Verwijderd
Citaat:
Zijn die echter betaalbaar en komen mensen ervoor in aanmerking? Want dat is in Zwolle best wel een probleem. Voorbeeld; mijn buurman heeft z'n huis in 4 appartementen opgedeeld, voor de volledige eerste verdieping, die even groot is als de mijne, vraagt hij hetzelfde als ik betaal voor de totale woning inclusief tuin.

Zal in Rotterdam ongetwijfeld ook een probleem zijn, en dat de woningmarkt op zijn minst oververhit is momenteel hoor je mij zeker niet ontkennen. Maar ik zie goed onderhouden appartementjes voor rond de 700 euro, en drieslaapkamerwoningen met (klein) tuintje voor minder dan 850 euro. Vast niet in de "goede" wijken of zo, maar ja. En ja, zullen vast inkomenseisen aan vast zitten, maar vier keer 700 euro is 2800 euro, moet met tweeën prima te doen zijn. En nu kijk ik enkel vrije huur. Volgens een artikel van de NOS wacht je in Rotterdam gemiddeld 2,9 jaar op een sociale huurwoning. Zou best korter mogen, maar is ook weer niet absurd extreem. Ter vergelijk; in Amsterdam is het 15 jaar en in Utrecht 10,1 jaar.

Vond het vooral grappig dat Rotterdam genoemd werd, in mijn beleving is dat zo ongeveer de enige grotere stad waar je nog wel relatief gemakkelijk kan huren. En een kleine zoektocht lijkt dat te bevestigen.
Oud 10-07-2019, 08:34
Verwijderd
Citaat:
Wat betreft die huizenmarkt: tijd voor een flinke bouwcampagne voor betaalbare huurwoningen. Ik begrijp die fixatie op koopwoningen ook niet zo goed.
Die bouwcampagne is volstrekt zinloos als niets wordt gedaan aan de mores in de huizenmarkt, o.a. doorstroming van scheefhuurders. Er moet een stevige incentive komen voor mensen die in de onderkant van (sociale) huursector instromen, met de jaren (significant) meer gaan verdienen, maar blijven zitten in de huurwoning. Voor mensen nu meteen in blinde woede ontsteken: deze groep scheefhuurders kan al lang geen kant meer op omdat ze tussen wal en schip vallen qua inkomen; te groot voor het servet maar te klein voor het tafellaken. De grootte van het tafellaken wordt verkankerd door de Bernard Juniors en corporaties die huurwoningen afstoten en door corporaties die deze opkopen en verkopen. En de babyboomers natuurlijk. Zolang je niet met regelgeving komt om de markt te beheersen/sturen, is bouwen van betaalbare huurwoningen niets anders dan met pleisters blijven aanrukken bij een slagaderlijke bloeding. Even kansloos als meer asfalt, om de filedruk te reduceren.

Daar komt bij dat je met een koopwoning actief participeert in rijkdom. Je bouwt bezit op. Daar is met huren geen sprake van. Dat hoeft niet erg te zijn, maar besef dat je niet naar een gigantisch "checkpoint" werkt in je leven waar niet alleen jij maar ook generaties ná jou van profiteren.

Citaat:
Niet iedereen heeft daar zin in. En als je bijvoorbeeld naar Duitsland kijkt, huurt het grootste deel van de mensen.
En niet iedereen hoeft dat ook. Alleen je bent tamelijk onnozel als je niet ziet dat de woningmarkt één organisch geheel is en wanneer kopen niet gaat, huren zeer waarschijnlijk óók niet gaat (zonder 15 jaar wachttijd).
Oud 10-07-2019, 14:04
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
In het algemeen moeten er woningen bij inderdaad, maar even googelen levert echt heel veel beschikbare huurwoningen in Rotterdam op.
Ik hoor juist van iedereen dat huren in Rotterdam echt onbetaalbaar/ onmogelijk is, omdat je regelmatig 3 of 4 keer de huur moet verdienen en dat gewoon super lastig is als je alleen bent.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Oud 10-07-2019, 14:14
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Carn heeft zn crib in Utrecht verkocht en woont nu decadent (nou ja, leuke "authentieke" tussenwoning met diepe tuin) in centrum Tilburg. Maandlasten qua hypotheek (na hypothekerenteaftrek): nog geen 700 euro. Fuck de randstad
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Hoi makkers van het dagelijkse leven #1933
Destruct!
500 26-06-2019 17:15
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen oud nederlands...vraagje
Toet0r
13 18-02-2003 13:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.