Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Waanzin! Wat?
1. 5 13.51%
2. 1 2.70%
3. 1 2.70%
4. 0 0%
5. 5 13.51%
6. 4 10.81%
7. 0 0%
8. 7 18.92%
9. 0 0%
10. 2 5.41%
11. 0 0%
12. 0 0%
14. 3 8.11%
15. 0 0%
16. 6 16.22%
17. 3 8.11%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2006, 15:24
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Of wat denkt men van een echt afvalsysteem? Dat moet kunnen, en het lijkt mij eigenlijk wel spannend voor een keertje. De ingezonden gedichten worden in paren gedeeld waarvan bij elk paar eentje afvalt, dan opnieuw paren met afvallen etc tot je een finale overhoudt, en je kunt ook nog om een derde en vierde plaats strijden.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Advertentie
Oud 12-01-2006, 15:27
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
CSN schreef op 12-01-2006 @ 15:24 :
Of wat denkt men van een echt afvalsysteem? Dat moet kunnen, en het lijkt mij eigenlijk wel spannend voor een keertje. De ingezonden gedichten worden in paren gedeeld waarvan bij elk paar eentje afvalt, dan opnieuw paren met afvallen etc tot je een finale overhoudt, en je kunt ook nog om een derde en vierde plaats strijden.
Dat lijkt me heel oneerlijk. Stel dat de twee beste gedichten in de eerste ronde tegen elkaar komen..?
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Oud 12-01-2006, 15:54
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Het lijkt mij helemaal niet zo oneerlijk, met het huidige systeem moet je immers ook kiezen tussen de beste twee gedichten, niet? Als er één goed gedicht in de eerste ronde afvalt, dan had dat gedicht waarschijnlijk ook niet gewonnen van de ander in de laatste ronde.
Het is jammer voor de schrijver want afvallen in de eerste ronde is stommer dat in de laatste ronde, maar ik neem aan dat de schrijver zelf ook wel weet dat ie tegen een sterk gedicht heeft 'gestreden'. En misschien kan degene die de wedstrijd organiseert zorgen dat de paren eerlijk worden verdeeld?

Mij lijkt het een leuk idee, een beetje verandering de volgende keer. Is dat het eerste hapje uit je blik vernieuwing, lieke?
Oud 12-01-2006, 16:14
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Jazeker en het hoeft ook geen systeem te zijn wat we altijd zullen handhaven, maar voor een keer lijkt het me zeker het proberen waard. En wat jij zegt over het oneerlijke is erg waar. Plus, wij kunnen in ieder geval een beetje aanvoelen welke gedichten aan het begin paren moeten vormen. Een soort plaatsingsprocedure vooraf dus.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 12-01-2006, 16:20
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Uhuh, en we moeten niet zo bang zijn voor verandering (voor oneerlijkheid) en het hoeft inderdaad niet voor altijd, maar gewoon eens wat nieuws.

Het idols-systeem vond ik overigens ook nog best leuk. Voorrondes, daaruit de winnaars en zo. Balen als je dan tegen sterke gedichten 'moet', maar aan de andere kant is het dan ook weer een veel beter gevoel als je ervan wint (en als je verliest van een heel sterk gedicht kom je daar heus ook wel snel overheen). Een voordeel is dan, net als het tweeparensysteem, dat het blijft 'leven' en niet onboeiend wordt als je je stem al hebt gegeven, het blijft spannend.

Voorwaarde is natuurlijk dat de forumbazen dan wél op tijd zijn. Ik weet niet of ik die spanning anders wel overleef.
Oud 12-01-2006, 16:27
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
16. Er valt niet veel over te zeggen dan, Waanzin. Het is waanzinnig, het is gaaf, het is het thema. De hoofdletters, kleine letters, dikgedrukte letters, de schuine letters, het is een grote zooi die voorbij raast.
Alleen bleef het dat. Toen het voorbij was had ik nog steeds geen idee waar het over gaat, geen rode draad. Volgens mij is die er wel, maar hij valt weg tegen de waanzin, en dat is jammer.

oh, en een foutje! "Houd me vast, maar huilt wanneer u bezint;"
houd is gebiedend tegen 1 persoon, huilt tegen meerdere. En voor meerdere personen mag je tegenwoordig ook de enkelvoud gebruiken, dus dan zou houd wel tegen meerdere personen kunnen zijn, maar dan is het weer gek dat huilt wel een t heeft.
Oud 12-01-2006, 16:30
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 12-01-2006 @ 16:20 :
Voorwaarde is natuurlijk dat de forumbazen dan wél op tijd zijn. Ik weet niet of ik die spanning anders wel overleef.
En de rondes moeten niet te kort duren, want iedereen moet steeds opnieuw stemmen (nouja, moet niet, maar is wel leuk), maar ook niet te lang, anders duurt het stemmen een eeuwigheid. Hoewel, die 2 weken van nu is ook niet bepaald kort.
Oud 12-01-2006, 16:39
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 12-01-2006 @ 15:54 :
Het lijkt mij helemaal niet zo oneerlijk, met het huidige systeem moet je immers ook kiezen tussen de beste twee gedichten, niet? Als er één goed gedicht in de eerste ronde afvalt, dan had dat gedicht waarschijnlijk ook niet gewonnen van de ander in de laatste ronde.
Het is jammer voor de schrijver want afvallen in de eerste ronde is stommer dat in de laatste ronde, maar ik neem aan dat de schrijver zelf ook wel weet dat ie tegen een sterk gedicht heeft 'gestreden'. En misschien kan degene die de wedstrijd organiseert zorgen dat de paren eerlijk worden verdeeld?

Mij lijkt het een leuk idee, een beetje verandering de volgende keer. Is dat het eerste hapje uit je blik vernieuwing, lieke?
Voor de winnaar maakt het niks uit. Maar iemand kan er dus in de eerste ronde al uitliggen, terwijl hij bij een poll in de oude stijl (zoals nu) tweede was geworden. Dat vind ik oneerlijk, al helemaal als er een andere nummer twee komt die mindere 'tegenstanders' heeft gehad in eerdere rondes.

En daarbij, degene die de wedstrijd organiseert kan toch nooit de paren eerlijk verdelen! Iedereen denkt anders over welk gedicht goed is en welk minder en dit is van tevoren toch nooit te bedenken. Hadden de organisatoren van deze wedstrijd voorzien dat gedicht 6 zoveel stemmen zou krijgen? Lijkt me niet. En nog iets: wat als zoals vaak de organisatoren van de wedstrijd zelf meedoen. Geen goed idee dus, wat mij betreft.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Oud 12-01-2006, 16:45
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
8. Iets wat mee heeft gespeeld is de dicht(st)er. Ik vind dat hij/zij niet altijd de erkenning krijgt die hij/zij verdient. Maar bovenal omdat zijn/haar gedicht zó waanzinnig shockerend is. Het gedicht is waanzinnig en zwartgallig in wat niet benoemd wordt. En zoals Bosch toentertijd shockeerde, zo doet deze dat nu. wow.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall

Laatst gewijzigd op 12-01-2006 om 16:51.
Oud 12-01-2006, 16:48
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Dat van gedicht 6 had ik inderdaad niet verwacht, maar ook met zo'n afvalsysteem was gedicht 6 ver gekomen - die mensen die nu op gedicht 6 hebben gestemd, hadden dat in zo'n systeem ook steeds gedaan, en 6 had dus eigenlijk elke ronde al 4 stemmen gehad. Voor de uiteindelijke winnaar maakt het inderdaad niet uit, en in principe zouden alle gedichten die nu veel stemmen krijgen ver kunnen komen.

Ik zeg ook niet dat dit hét systeem is dat er de volgende keer moet komen, maar het lijkt me niet slecht om eens over iets anders na te denken.

Of wellicht het eurovisie-puntensysteem? Iedereen mag een aantal punten toekennen en degene met de meeste punten wint? Dat lijkt me ook erg interessant. Bovendien weten wij niet welk gedicht van wie is en krijg je geen balkan vriendjespolitiek
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 12-01-2006, 16:50
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 12-01-2006 @ 16:39 :
Voor de winnaar maakt het niks uit. Maar iemand kan er dus in de eerste ronde al uitliggen, terwijl hij bij een poll in de oude stijl (zoals nu) tweede was geworden. Dat vind ik oneerlijk, al helemaal als er een andere nummer twee komt die mindere 'tegenstanders' heeft gehad in eerdere rondes.

En daarbij, degene die de wedstrijd organiseert kan toch nooit de paren eerlijk verdelen! Iedereen denkt anders over welk gedicht goed is en welk minder en dit is van tevoren toch nooit te bedenken. Hadden de organisatoren van deze wedstrijd voorzien dat gedicht 6 zoveel stemmen zou krijgen? Lijkt me niet. En nog iets: wat als zoals vaak de organisatoren van de wedstrijd zelf meedoen. Geen goed idee dus, wat mij betreft.
Ik denk dat de forumbazen die we nu hebben wel in staat zijn een globale verdeling te maken. Het is balen als je er in de eerste ronde al uitligt omdat je tegen een sterk gedicht 'moet', maar ik zei al, je weet dan zelf ook wel dat je tegen een sterk gedicht hebt gestreden.

En misschien is de idols 'wildcard' een idee, dat we allen mogen stemmen op de afgevallen gedichten en dat de winnaar dan ook een plaatsje krijgt bij de laatste twee. Dat je dus uiteindelijk moet kiezen tussen drie gedichten.
Oud 12-01-2006, 16:52
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik zie helemaal niets in een nieuw systeem.

Maar ik ben een forumconservatief
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 12-01-2006, 16:57
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Niet een nieuw systeem, gewoon een keer wat anders. Even gek doen.
Oud 12-01-2006, 16:59
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
CSN schreef op 12-01-2006 @ 16:48 :
Of wellicht het eurovisie-puntensysteem? Iedereen mag een aantal punten toekennen en degene met de meeste punten wint? Dat lijkt me ook erg interessant. Bovendien weten wij niet welk gedicht van wie is en krijg je geen balkan vriendjespolitiek
Dat lijkt me nou een beter idee, als er hoe dan ook vernieuwing moet komen Je sluit dan (hopelijk) ook meteen uit dat mensen alleen de gedichten lezen die meteen aanspreken, omdat ze alle gedichten wel móéten vergelijken.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Oud 12-01-2006, 17:09
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Ik vind een nieuw systeem wel leuk! Punten toekennen lijkt me wel wat, zoals CSN zegt, maar dan ook met een afvalsysteem omdat dat het spannend maakt. Wat het ook spannender zou maken, is dat de stemmen van de anderen 'geheim' blijven, dus dat je alleen van jezelf weet op wie je hebt gestemd (of het aantal punten dat je aan de gedichten hebt toegekend) en dat de uitslag echt bekend gemaakt moet worden. Nu kun je in de poll kijken (oké, dat hoeft niet per se ) en het commentaar van de anderen lezen, zodat je heel nauwkeurig het verloop van de wedstrijd kunt volgen. Dat is wellicht interessant, maar het lijkt mij spannender wanneer je van niets weet tot het ogenblik van de bekendmaking.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 12-01-2006, 17:14
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Dat puntensysteem daar heb ik ook wel eens over nagedacht omdat ik het zo zonde vond dat ik maar één stem had. Het lijkt me alleen moeilijker te realiseren, want zo'n ingewikkelde poll is er niet standaard, toch?

Ik denk dat ik het tweeparensysteem het leukst vind, gewoon omdat je dan vaker kunt stemmen, er is meer spanning en men blijft denk ik meer bij de wedstrijd.
Oud 12-01-2006, 17:17
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 12-01-2006 @ 17:14 :
Dat puntensysteem daar heb ik ook wel eens over nagedacht omdat ik het zo zonde vond dat ik maar één stem had.



Het kan wel, dan moet je als je je punten post even de ranglijst kopieren en updaten.

Ik denk ook dat ik een afvalsysteem leuker vind.
Oud 12-01-2006, 17:23
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 12-01-2006 @ 16:57 :
Niet een nieuw systeem, gewoon een keer wat anders. Even gek doen.
Inderdaad, het is niet iets wat standaard wordt. Ik heb ook helemaal geen bezwaar tegen het huidige systeem. Het lijkt me gewoon apart, leuk voor een keertje.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 12-01-2006, 17:32
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
CSN schreef op 12-01-2006 @ 17:23 :
Inderdaad, het is niet iets wat standaard wordt. Ik heb ook helemaal geen bezwaar tegen het huidige systeem. Het lijkt me gewoon apart, leuk voor een keertje.
Hm.. Oké. Jouw sig is eng. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Dan lijkt puntentelling me leuker, zeker omdat ik last heb van hetzelfde als Porce
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 12-01-2006, 17:33
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 12-01-2006 @ 17:32 :
zeker omdat ik last heb van hetzelfde als Porce
Je kan geen verjaarsliedjes schrijven?
Oud 12-01-2006, 17:36
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Sketch schreef op 12-01-2006 @ 17:33 :
Je kan geen verjaarsliedjes schrijven?
-_-' !
Oud 12-01-2006, 17:36
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Sketch schreef op 12-01-2006 @ 17:33 :
Je kan geen verjaarsliedjes schrijven?
Ik heb te weinig aan één stem.

Ook omdat ik het, net zoals gezweetwel, jammer vind dat sommige gedichten geen stemmen krijgen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 12-01-2006, 17:40
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Wellicht moeten we in dit topic nu weer teruggaan naar de wedstrijd, de pol, het becommentariseren van de gedichten, en een eventueel nieuw wedstrijdsysteem later verder overwegen?
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 12-01-2006, 17:47
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
CSN schreef op 12-01-2006 @ 17:40 :
Wellicht moeten we in dit topic nu weer teruggaan naar de wedstrijd, de pol, het becommentariseren van de gedichten, en een eventueel nieuw wedstrijdsysteem later verder overwegen?
Ja, goed idee.


2. Pfoe, deze is lang. Te lang. Ik kon het niet opbrengen om gedurende het hele gedicht geconcentreerd te blijven. (zegt misschien meer over mij, maar goed)
Ik zie niet echt de samenhang tussen sommige strofes, bijvoorbeeld die over de slang.
De zinnen over nimfen en monsters vind ik aardig, maar dan had ik ze liever aan het begin en einde gezien, ipv allebei aan het eind. En er had meer mee kunnen worden gedaan.
Hmja. Er zitten aardige dingen in.
Oud 12-01-2006, 18:15
Verwijderd
10 en 14 spreken mij ook wel aan. Ik twijfel tussen lui zijn en op 8 stemmen, of tegendraads zijn en juist niet op 8 stemmen. Misschien had ik niet-openbare poll wel fijn gevonden Maar goed, moet ik er maar niet naar kijken.

Een ander stemsysteem lijkt mij trouwens maar niets, maar goed, ik geloof dat ik de enige ben Maar goed. Wordt daar dan een keer een nieuw topic voor geopend, voor een discussie daarover?
Oud 12-01-2006, 21:29
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Hier de volgende drie (vergeef mij als ik letterlijk dingen zeg die anderen ook al hebben gezegd, ik heb nog niet de kans gezien alle commentaar door te lezen, ook omdat ik hierdoor niet beinvloed wilde raken):

4. In dit ding zit geen enkel ding dat me stoort, maar er zit ook niet echt iets in waarvan ik zal zeggen: "Wat ontzettend mooi." Ik vind verschillende talen in een gedicht altijd erg leuk, maar hier zie ik niet zo goed wat het toevoegt. Alhoewel, ik zie nu pas dat het "Wie?" in de eerste zin waarschijnlijk terugslaat op het "Oui" in de laatste zin, om de uitspraak. Zoals ik het nu dus zie geeft het "Wie?" in de eerste zin een soort antwoord op het "Du wirst sterben." in de laatste. Misschien zit ik ook wel mis. Al in al vind ik dit een aardig gedicht, maar maakt het geen kans op mijn stem.

5. Dit gedicht viel me meteen op, en niet alleen door het feit dat het als enige in plaatjesvorm is opgestuurd. "D-d-dit is geen gestotter maar een alliteratie" vind ik echt briljant, waarschijnlijk de briljantste zin uit de hele wedstrijd, al twijfel ik of iets wel 'een alliteratie' kan zijn. Maar dan, voor zover ik weet is 'de zwijg' ook niets en dus past het wel in het gedicht. Ik meen voorheen te hebben gelezen dat men dit gedicht niet zwartgallig genoeg vond, en daar kan ik me wel een beetje in vinden, maar ik vind ook dat dit gedicht wel vrij veel waanzin uitstraalt. Van "Op, aan, in" word ik droevig. Iemand vroeg zich af waarom de 't' dik staat gedrukt, en ik doe hetzelfde. De enige verklaring die ik kan verzinnen is dat het iets met de (ook dikgedrukte) titel te maken heeft, maar hoe of wat weet ik eigenlijk absoluut niet. Ook het streepje tussen zonder en ling vind ik vrij mysterieus. Tot nu toe ga ik voor dit gedicht.

6. Over dit gedicht heb ik geloof ik half en half al wat dingen gezegd. De paar fouten die er in staan vind ik erg jammer, zorgen er eigenlijk een beetje voor dat dit gedicht voor mij geen kans meer maakt, al ben ik nu misschien te streng. De tweede strofe vind ik denk ik het best, de derde veruit het slechtst. Waarom? In deze strofe vind ik de rijm geforceerd. Het is moeilijk zinnen in een gedicht met een dergelijk rijmschema te beginnen met "Je bent" en niet clichématig te worden. Dat is een gevoel dat ik er bij heb.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 12-01-2006, 23:16
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 12-01-2006 @ 18:15 :
10 en 14 spreken mij ook wel aan. Ik twijfel tussen lui zijn en op 8 stemmen, of tegendraads zijn en juist niet op 8 stemmen. Misschien had ik niet-openbare poll wel fijn gevonden Maar goed, moet ik er maar niet naar kijken.

Een ander stemsysteem lijkt mij trouwens maar niets, maar goed, ik geloof dat ik de enige ben Maar goed. Wordt daar dan een keer een nieuw topic voor geopend, voor een discussie daarover?
Nou, je gaat toch niet je stem uitbrengen op een gedicht 'omdat iedereen daarop stemt'?!
Maar goed, dat bedoelde je vast niet met 'lui zijn' .
Oud 12-01-2006, 23:18
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 12-01-2006 @ 23:16 :
Nou, je gaat toch niet je stem uitbrengen op een gedicht 'omdat iedereen daarop stemt'?!
Juist níet (maar misschien bedoelde je dat ook), ik vind het niet leuk om hetzelfde als de rest, maar dat is natuurlijk een stom argument. Maar nog een week, toch? Ik kan vast wel een keuze maken, ooit.
Oud 12-01-2006, 23:26
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Okee, dat stelt me gerust.
Oud 13-01-2006, 11:12
Verwijderd
Citaat:
vidaaa schreef op 12-01-2006 @ 16:39 :
Voor de winnaar maakt het niks uit. Maar iemand kan er dus in de eerste ronde al uitliggen, terwijl hij bij een poll in de oude stijl (zoals nu) tweede was geworden. Dat vind ik oneerlijk, al helemaal als er een andere nummer twee komt die mindere 'tegenstanders' heeft gehad in eerdere rondes.
Bij een afvalsysteem is er geen tweede plaats, al kom je inde laatste ronde als tweede uit. Dat maakt niks uit. Het enioge wat bekend is, is wie de eerste is.

Citaat:
vidaaa schreef op 12-01-2006 @ 16:39 :
En daarbij, degene die de wedstrijd organiseert kan toch nooit de paren eerlijk verdelen! Iedereen denkt anders over welk gedicht goed is en welk minder en dit is van tevoren toch nooit te bedenken. Hadden de organisatoren van deze wedstrijd voorzien dat gedicht 6 zoveel stemmen zou krijgen? Lijkt me niet. En nog iets: wat als zoals vaak de organisatoren van de wedstrijd zelf meedoen. Geen goed idee dus, wat mij betreft.
nee, de bazen kunnen niet weten wat de besten zulen zijn, maar ze kunnen wel samen een jury vormen en kiezen wie tegen wie gaat. Of ze laten het van het lot afhangen.
En ja wat betreft het meedoen van bazen is het wel oneerlijk misschien. Maar als de bazen nou tegen elkaar moeten, als dat van tevoren wordt afgesproken, dan is dat wel weer eerlijker.
Oud 13-01-2006, 11:15
Verwijderd
misschien een poll welk systeem je wilt.

hierbij meld k me aan voor het dop-wedstrijd-nieuwsbrief in mn pm: Wat het systeem wordt; wanneer er een nieuwe wedstrijd is; wanneer je kan stemmen; en wanneer de uitslag bekend is.
Oud 13-01-2006, 12:12
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 13-01-2006 @ 11:15 :
misschien een poll welk systeem je wilt.

hierbij meld k me aan voor het dop-wedstrijd-nieuwsbrief in mn pm: Wat het systeem wordt; wanneer er een nieuwe wedstrijd is; wanneer je kan stemmen; en wanneer de uitslag bekend is.
^^
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 13-01-2006, 21:02
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
istie tot 22 januari open? ik ben er nog hard aan het over-na-denken, maar dat krijg je ook met zoveel inzendingen. zucht .
Oud 13-01-2006, 21:19
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
3. Oeh, leuk. Een enorme preek met allerlei toewensingen, en dan die eindzin
De woordkeuze vond ik erg interessant, vooral in de tweede strofe, en de eindzin, Janine. Janine vond ik gaaf, zjanien. Ik vroeg me af waarom juist die naam, maar toen ik zag, nouja, toen ik er op werd gewezen, dat er een acrostichon was, verklaarde dat het wel. Eigenlijk vind ik het acrostichon jammer, omdat ik liever in het duister had blijven tasten wat betreft Janine, en de tweede strofe.
Wel gaaf dat elke strofe begint met het acrostichon, Ellendelinge.

Laatst gewijzigd op 13-01-2006 om 22:01.
Oud 13-01-2006, 21:58
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Sketch, Dhrs P schreef zijn voorbeeldgedicht met alle strofen in acrostichon het eerste woord hetzelfde als het gebruikte acrostichon, net als in 3

Ik moet eigenlijk alles doorlezen maar ik ben bevooroodeeld voor een simpele, korte, gallige beschermeling, ik zeg niet wie.

Oud 13-01-2006, 22:02
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
botervleug schreef op 13-01-2006 @ 21:58 :
Dhrs P schreef zijn voorbeeldgedicht met alle strofen in acrostichon het eerste woord hetzelfde als het gebruikte acrostichon, net als in 3
Oh, dat wist ik niet, gaaf. En dat de andere stofes ook met het acrostichon beginnen had ik niet eens gezien
Oud 13-01-2006, 22:18
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
14 is als de verwijzingen naar Lindgren worden geschrapt eigenlijk verdomd goed. lekker lopend, lekker kankerend en zeer pessimistisch.
Oud 14-01-2006, 10:47
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
7. Hmm, die puntjes in de titel voorspellen niet veel goeds

Na het gelezen te hebben valt het best mee.
Het is in ieder geval zwartgallig, en er zitten een paar leuke dingen in 'de tijd slipt voorbij' en 'van binnen groeit een zaad'. Maar het is meer een gedachtengang dan een gedicht (hee, had niet al iemand dat gezegd?). De eindrijm is ronduit irritant, en doet geforceerd aan. Wat dat betreft zijn de stukjes waar dat gedwongen gerijm wordt vervangen voor halfrijm een stuk beter, (was-gedacht, ogen-geloven).
De uitwerking van de beeldspraak ed kan ook nog wel een stukje beter. Het is jammer dat er met de eerste regel 'de tijd slipt langzaam voorbij' verder niks is gedaan. Het heeft nu geen enkele functie. De tijd slipt voorbij. Ja, en dan? Wat maakt het voor de rest van het gedicht uit dat de tijd voorbij slipt? Zo zijn er nog wel een paar dingen.
Het einde vind ik wel jammer. Na zo'n lap beelden en dingen verwachtte ik toch wel iets beters dan "Iedereen lachend,en ik…Ik huilend". Dat is zo'n einde/boodschap wat ik al minstens 6 keer ben tegengekomen, waarvan in ieder geval 2 keer in de laatste maanden.

En de interpunctie en hoofdletters, tja.
Oud 14-01-2006, 17:37
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 13-01-2006 @ 21:02 :
istie tot 22 januari open? ik ben er nog hard aan het over-na-denken, maar dat krijg je ook met zoveel inzendingen. zucht .
Erm ja mijn 'twee weken' waren niet per se vaststellend, er zit nooit zo'n stricte deadline aan een poll vast oid. Maar daarvoor moet je bij Halogeen oid. zijn . Haha.

Ik ben trouwens niet direct voor een nieuw systeem, maar één keer een wedstrijd met voorrondes lijkt me leuk!
__________________
eight days a week
Oud 14-01-2006, 17:38
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Wat heeft 16 ineens veel anonieme stemmers trouwens!
__________________
eight days a week
Oud 14-01-2006, 18:47
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
xineof schreef op 14-01-2006 @ 17:38 :
Wat heeft 16 ineens veel anonieme stemmers trouwens!
ehh.., alle stemmers zijn anoniem ?


Ik zit nog te twijfelen met mijn stem, maar 16 is zeker één van de kanshebbers.
Oud 14-01-2006, 18:51
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 14-01-2006 @ 18:47 :
ehh.., alle stemmers zijn anoniem ?
De meeste mensen posten in dit topic op wie ze hebben gestemd en eventueel waarom. Omdat het leuker is om te weten wie op je stemt, en waarom, dan alleen zien dat er iemand op je heeft gestemd.

Laatst gewijzigd op 14-01-2006 om 18:56.
Oud 14-01-2006, 18:54
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
ok, dan heb ik niks gezegd.
Oud 14-01-2006, 19:13
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
xineof schreef op 14-01-2006 @ 17:38 :
Wat heeft 16 ineens veel anonieme stemmers trouwens!
Oh ja, ik heb net op 16 gestemd. Volgens mij heb ik al ergens in een eerdere post uitgelegd waarom , anders ben ik gewoon te lui om het alsnog te doen .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Oud 14-01-2006, 19:14
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Sketch, is er eigenlijk een logisch systeem waarmee jij de gedichten beoordeelt? Je springt van het één naar het ander...
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 14-01-2006, 20:09
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
9. Ok, na een hoop gegoogle heb ik een kort stukje over Les Chants de Maldoror kunnen vinden. En ik heb de neiging om dat eens te gaan lenen bij de bieb, want het klinkt heel leuk.
het gedicht vind ik ook interessant, mooie zinnen, en met de zwartgalligheid zit het ook wel goed. Alleen, ik heb geen flauw idee waar het over gaat. Dankzij pederast en kinder liefde (vanwaar de spatie?) heb ik wel een idee, maar alsnog snap ik het niet. Misschien kan xineof het even uitleggen?



Gezweetwel, er zit wel een soort systeem in. Ik pik steeds een gedicht waar ik van denk dat ik er dat moment iets over kan kritiseren, en dan doe ik dat. Alleen weet ik niet uit m'n hoofd welke ik al heb gehad en welke nog niet, dus ik heb er een keer bijna een dubbel gedaan.
Ok, geen systeem dus.
Oud 14-01-2006, 20:22
Kashmir
Avatar van Kashmir
Kashmir is offline
even wat over 16 - ik word behoorlijk gek van zo'n lay-out! in dat opzicht past het dan wel weer in de waanzin-categorie maar ook wel weer vrij irritant in mijn beleving, het laat de aandacht van de tekst verschuiven naar de lay-out denk ik.
__________________
we are all in the gutter, but some of us are looking at the stars
Oud 14-01-2006, 20:48
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
De poll is wel behoorlijk spannend aan het worden!! Ik blijf nog even twijfelen op wie ik ga stemmen.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Oud 15-01-2006, 11:18
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
15. Hier wordt wel een aardige sfeer gecreeerd, zij het meer, ehm, melancholie, dan zwartgalligheid.
Het enige punt is dat het meer een zin is dan een gedicht. Het afbreken steeds voegt ook niet echt wat toe, behalve dat het eruit ziet als een gedicht.
De eindzin vind ik wel sterk. Dat is ook de enige regel waar het enjambement wel op z'n plaats is.
Oud 15-01-2006, 22:22
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
11. Ik heb even gegoogled, en de rechter zal Clamence zijn, uit De Val? Dan zal de val de enorme eigendunk zijn die hij had.
In ieder geval vind ik de verwijzing ernaar een beetje erg lang, had dat niet in één regel gekund?
De laatste regel, is die niet in tegenspraak met het niet-geloven? Of misschien slaat die terug op de eerste strofe.
In ieder geval straalt de zwartgalligheid er niet vanaf. Eerder onverschilligheid, of opstandigheid.


Over Dantes hel gesproken:
http://www.4degreez.com/misc/dante-inferno-test.mv
Ik ga naar level 6. En ik scoorde ook hoog voor level 2 en 4
Wat betekent heretics?
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Algemeen: Overzicht wedstrijden, Handige tips, en overzicht (oude) topics.
Dingaantouwtje
7 05-04-2010 00:26
Verhalen & Gedichten Overzicht Wedstrijden
Porcelain
0 27-08-2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.