Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2011, 13:11
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Oh, gaaf! Helaas kent mijn computer bij geeneen woord dat ik kan verzinnen synoniemen
Ze bestaan echt wel, hoor! Alleen niet bij elk woord.

Spoiler
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2011, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Ze bestaan echt wel, hoor! Alleen niet bij elk woord.

Spoiler
Wauw! Ik had gewoon de verkeerde woorden!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 18:34
Verwijderd
Weer een experimentje! Het is iets heel anders dan dat ik normaal doe (vind ik zelf ) en ben benieuwd in hoeverre het ergens op slaat. Geen vocaroo, want mijn stem is nog niet zoals die hoort te zijn.

--

Er waren zoveel takken aan de klimboom als herinneringen
in zijn hoofd; wie weet waren ze opgekomen

dat hij als jongen was gevallen tussen de doornen
en hoe hij gebloed had uit zijn wonden

wie ’s avonds met hem naar het donker keek
en waar dat donker had gelegen

wat hij ’s avonds bij het eten had gebeden,
en of zijn bidden was verhoord

waarom hij ’s winters geen aardbeien had
en wanneer die er dan waren

wie weet had hij zich al die dingen herinnerd
en was dat alles in hem opgekomen,
maar het kwam niet op, dus hij streek met zijn hand
over zijn ogen, hij klom in de boom en ging zitten.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 18:48
Bright Blue
Bright Blue is offline
Mooi! Vooral mooi einde. Ik stoor mij alleen aan de kleine letters. Maar dat is eigenlijk ook het enige puntje van kritiek wat ik kan bedenken!
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 08:05
Verwijderd
Voor Ruud

Jullie denken dat je recht hebt op een
staat die in het bloed zou drijven; dat je
doden mag om bloed te wreken, oud bloed en
verbrande huizen; dat je sterven mag
voor land dat dode stenen is. En sterf maar,
als je sterven wilt - maar op zijn minst,
en bovenal - mijn God, niet in een vliegtuighal.

---

Ik zit een beetje in de knoop met dit gedicht. Sowieso omdat ik er drie versies van heb, waarvan de eerste amper op de tweede lijkt en de derde met enige kleine aanpassingen de laatste strofe van de tweede is. Al die versies zet ik onderaan in een spoilertje. Ik vroeg me af wat jullie de beste vinden - ik had voor de bovenste gekozen, maar ik vind de rest ook wel aardig. En tegelijkertijd vind ik het een beetje kutgedichten, zeg maar, want ze zijn zo... onaardig. Ik schrijf niet zo vaak gedichten over mensen op wie ik boos ben of juist niet boos ben, dus wat dat betreft is dit wel een vernieuwing .
Versies:
Spoiler


Ik vind de eerste versie eigenlijk een beetje te boos, de tweede is genuanceerder maar... ja, ik weet niet. De derde is in mijn ogen het kernachtigst/best, maar ook wel nogal kort en zo.
Reacties zijn erg welkom. Liefst op de gedichten, niet zozeer op de inhoud. En titelsuggesties natuurlijk.

Eindversie:

Ik kan de doden nog voelen, hoe ze kraakten in hun graven,
hoe ze knaagden en niet sliepen en gewroken moesten worden
of de wraak waren. En ik begrijp waarom je voor doden
en land je eigen dood zou sterven en waarom
dat in een winkelstraat moest zijn.

Maar ik begrijp wel meer: waarom een vrouw
haar dochter slaat als ze geslapen heeft
met de verkeerde, waarom een dronken man
een paal ramt en al bloedend sterft; en nog,
en nog kan ik hun kaas niet stijven.

Jullie denken dat je recht hebt op een
staat die in het bloed zou drijven; dat je
doden mag om bloed te wreken, oud bloed en
verbrande huizen; dat je sterven mag
voor land dat dode stenen is. En sterf maar,
als je sterven wilt - maar op zijn minst,
en bovenal - mijn God, niet in een vliegtuighal.

Laatst gewijzigd op 14-02-2011 om 14:30. Reden: Omdat Geel zeer zinnige dingen heeft gezegd.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 14:24
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik vind versie twee het best. Maar dan met versie 3 als de laatste strofe. Maar dan zou ik de laatste zin in de eerste strofe wel weghalen (of er iets anders van maken), zodat vliegtuighal niet twee keer voorkomt in het gedicht. Vliegtuighal is een woord dat niet echt lelijk is op zichzelf, maar twee keer in het gedicht vind ik niet kunnen.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 16:37
Verwijderd
Oh, dat vond ik juist een van de betere dingen aan de tweede versie, dat die vliegtuighal niet helemaal uit de lucht kwam vallen (haha er komt een vliegtuighal uit de lucht vallen. ). Maar je hebt natuurlijk wel heel erg gelijk dat 'vliegtuighal' niet een bijzonder poëtisch woord is.
Ik denk dat ik 'vliegtuighal' dan verander in 'winkelstraat', zou dat beter zijn?

En bedankt voor commentariëren <3 En omg, je sig <33333333333
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 14:29
Verwijderd
Parfum

Hij had de dagen nog geteld waarin hij urenlang
zijn eigen grot kon zijn onder de dekens; dat hij eigenlijk
te groot was om nog urenlang zijn eigen slot
te zijn, zijn eigen herinnering, om met een monster
van een oud parfum zijn tijd te doden en te schrijven
dat dit het mooiste was, dat wist hij wel,
maar gaf hem niet. En hij schreef, hij schreef dat

met een monster in de hand lijkt alles
op de toekomst; ruikt alles naar verboden gangen,
smaakt adem naar bevredigende pijn die zachtjes
insluipt in je fouten. Die niet draaglijk is,
maar die je draagt, omdat je zelfverzekerd bent,
en zo ontzettend levend bent
in dat slot onder je dekens.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 15:26
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Kat, ik houddd van je! <3333333333333333!

"met een monster in de hand lijkt alles
op de toekomst"

<33333333333!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 19:08
Verwijderd
Geel! <333 Heb je nou Vasalis vervangen door mij? *
<33333333!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 16:53
ZitriN
ZitriN is offline
Ik vond de laatste twee echt heel goed!

Over de eerste van de laatste twee:
Om te beginnen met een puntje van kritiek; ik vind het jammer dat je eerst zegt dat je het allemaal begrijpt en waarom dat dan in een winkelstraat (vliegtuighal of wat dan ook) moet zijn, en uiteindelijk zeg je dat je het nog steeds begrijpt, maar toch alsjeblieft niet in een vliegtuighal. Vind ik een beetje tegenstrijdig, ik zou het liefste het eerste er sowieso uit zien. Want zoals ik het lees: oke je wilt graag sterven voor je land en dat is absurd, toch probeer ik het te begrijpen, maar neem dan op zijn minst geen onschuldigen met je mee.
Daarnaast weet ik niet zeker of dit wel klopt: "Jullie denken dat je recht hebt," ik zou zeggen "jullie denken dat jullie recht hebben." Dit klopt natuurlijk niet in het metrum en staat een stuk lelijker, maar dat was mijn eerste reactie toen ik het las, dat het dus niet klopte, maar nu weet ik het niet meer zeker.

Voor de rest voel ik echt liefde voor de eerste strofe, die zit echt heel mooi in elkaar "de doden knagen" is echt prachtig omschreven vind ik. En verder vind ik dit heel mooi:
"dat je sterven mag
voor land dat dode stenen is"

Ja ik vind dit echt een heel mooi, fijn gedicht. Origineel onderwerp en echt mooie dingen zitten erin.

De tweede ga ik nog een keer goed herlezen en dat komt nog.
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 18:09
Verwijderd
Dank je!
Dat dubbele, dat elkaar-tegensprekende is ergens juist de hele bedoeling. Omdat het allemaal niet zo ongenuanceerd is, het soort van onmogelijk is om gewoon een mening te hebben en zulks. Dat was ook meteen het doel van die twee 'extra' strofes, het iets opnuanceren. En daar zijn ze dan ook in geslaagd!
En over 'jullie denken dat je recht hebt' heb je gelijk. Volgens mij kán het grammaticaal eventueel wel, maar het staat een beetje vreemd. Maar goed, voor het ritme schuif ik graag wat taalregels opzij! (En als je een idee hebt hoe ik het anders kan zeggen zonder het metrum te verkrachten - zeer welkom!)

En bedankt dus!
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 09:15
Verwijderd
Moederliefde, handen en een typcursus

Ze had voor haar zoons niet zomaar
aan een typcursus gedacht; immers, er wordt in de wereld
op meer dan sneltypers gewacht. En 't is duur:
voor honderdvijftig euro zestig kantjes in het uur.

Haar derde zoon had tere handen
die ze vasthield in zijn slaap en die graag schreven,
die geen ellende konden doen. Die handen,
alleen die – die wilde ze op typles doen.

Nu nog is 't vreemd hoe 'n jongenshand
zo zacht en ook zo snel kan zijn;
hoe handen typen, hoe zijn vingers
zo snel als zijn gedachten zijn.


Spoiler
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 11:28
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik vind je eerste strofe het sterkst Etmakas! Je rijmt heel subtiel, en dat maakt het echt prachtig! Ik vind echter wel dat je dat een beetje verliest in de rest van het gedicht, en dat vind ik jammer, want (vooral) de eerste strofe vind ik echt een typisch etmakas-gedicht.

Misschien is dit een idee?:

Haar derde zoon had tere handen
die ze vasthield in zijn slaap en die graag schreven,
die geen ellende konden doen. Die handen,
alleen die – die wilde ze graag typles geven.

Ik heb de laatste zin veranderd. Ik weet niet of het er beter van wordt, maar ik vind het zelf wel lekkerder lopen.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 13:44
ZitriN
ZitriN is offline
Ik vind je onderwerp heel erg leuk, ik zou je echt volle punten geven voor originaliteit en dat zie ik in wel meer gedichten van je terug. Verder vind ik juist die laatste strofe echt eruit springen, die laatste zin! Ik vind het echt wonderbaarlijk hoe je zo'n hele filosofie uit een typcursus weet te halen.
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 07:37
Verwijderd
Dank jullie!
BB, ik vind die zin niet beter lopen door er 'graag' tussen te zetten. En dat je het een etmakas-gedicht vindt, vind ik heel leuk om te horen.
En ZitriN: ook heel erg bedankt! En hoe ik die hele filosofie uit een typcursus haalde:
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 07:53
Bright Blue
Bright Blue is offline
'graag' hoeft er ook niet perse in, het ging me eigenlijk om het woordje 'geven' ipv 'doen'.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 07:59
Verwijderd
Neuh, dat zou ik er ook niet in meenemen ik vind het wel mooi als het met een... hoe heet dat? Met een dikke lettergreep eindigt.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 12:24
Verwijderd
Okee, ik ben best wel productief de laatste tijd. Ik heb nog twee gedichten waar ik héél graag commentaar op zou horen. De eerste:
Spoiler

In een spoiler ja, want ik wil er vooral commentaar op dat mij uitlegt wat er niet aan klopt. Want ik vind het zo'n kutgedicht. Ik kan niet plaatsen waarom ik dat vind en denk dat jullie het wel met me eens zullen zijn. Misschien zien jullie waarom. Ik mag het in ieder geval voor geen méter. Er zit bloed, zweet en tranen in en misschien is dat het juist, dat er echt niets vloeiends aan het schrijven was.

De tweede ben ik een stuk meer tevreden over, maar ik realiseerde me pas dat hij grammaticaal waarschijnlijk niet klopt, en ik was benieuwd hoe hij op mensen buiten Brabant overkomt:

Langs

Hoe kan je langs iemand kijken waar je net
nog naast stond en hoe kunnen mensen
staan terwijl ze vallen, zoals een standbeeld
vallen kan, langs de mensen vallen kan,

hoe kan je dan kijken,

waar blijft het zand dat langs ons waait
omhooggeworpen door wat viel, en waar
dan langs vliegt zand nog weg; en hoe
klappen handen langs elkaar, hoe zand
en geluid elkaar omarmen - zo -

zo kun je langs een standbeeld kijken.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 12:53
Bright Blue
Bright Blue is offline
Wauw, 'langs' vind ik echt heel goed! Ik moet wel zeggen dat ik nu een beetje duizelig ben van het woord 'langs' maar wel prachtig gevonden!
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 13:44
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Over dat gedicht onder de spoiler, ik snap niet hoe de derde strofe aansluit bij de eerste twee. De eerste twee gaan namelijk - soort van, vind ik - over nog doorgaan en doorleven, en in de derde strofe wil 'ik' opeens iets anders zijn. Dat vind ik een beetje tegenstrijdig.
En ik vind dat de laatste zin van de eerste strofe één lettergreep te veel heeft. Dan vind ik dat het laatste woord van die strofe wel gewoon 'staan' kan zijn.

En dat 'Langs' gedicht snap ik niet zo goed Later maar eens herlezen.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 14:33
Verwijderd
BB: Bedankt!

Geel: Ja, dat is zo: eigenlijk is het idee dat ik drie begrippen had, namelijk 'voortgaan', 'stilstaan' en 'teruggaan', en dat dan elke strofe over een van die drie begrippen zou gaan. Dat was de link. Ongeveer de enige. Daar heb je inderdaad een flink gat aangewezen maar volgens mij zijn er nog wel meer. Er zit ook iets in dat niet loopt.

En dat je 'langs' niet snapt - wat snap je er niet aan? Waar het over gaat of de zinsbouw of wat? Want kijk, met het probleem van de zinsbouw - volgens mij kan je 'langs' in ABN niet in zo veel betekenissen gebruiken. Dus ik vroeg me af of het nu nog wel ergens op sloeg.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 18:46
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet snapte waar het gedicht op slaat, maar misschien komt dat inderdaad ook een beetje door de zinsbouw. Het stukje dat ik vooral niet snap is dit:

Citaat:
omhooggeworpen door wat viel, en waar
dan langs vliegt zand nog weg
; en
En omdat ik dat niet snap, snap ik ook niet echt wat er daarna komt. Al snap ik wel een beetje wat je ermee bedoeld, maar niet precies. Of zo.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 18:52
Verwijderd
Ja, dat kan je op twee manieren lezen, geloof ik. Althans, ik snapte het, toen ik het de ochtend nadat ik het had geschreven las, ook even niet. Ik zal het even vocaroo'en. Slechte opname, maar hier.
Nee, ik denk niet dat dat het duidelijker maakt. Mmm. Wat ik bedoelde was:
"Waar blijft het zand, dat langs ons waait, dat omhooggeworpen was door het ding dat viel, en als zand wegwaait, waar waait het dan langs [wat passeert het dan]". Maar volgens mij las ik het die ochtend anders.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 17:46
Verwijderd
Oh en vocaroodingetjes, want vocaroo is vetcoolgaaf.
Langs
Nog iets, namelijk dit, een gedicht dat ik heb verzuimd een naam te geven. Ik klink bijna Limburgs.
En dan nog deze post, die ik maar in zijn geheel heb voorgelezen.
Parfum
Moederliefde, handen en een typcursus. Dit vind ik een beetje een slechte opname, die doe ik nog eens over.

Was dat even leuk!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 09:21
Verwijderd
Het was geen oorlog

Het was geen oorlog en hoe kon dat ook? - ze
waren geen soldaten, alleen soldatig aangekleed
en met geweren opgetuigd, ze wisten amper
hoe ze schieten zoenen of zich scheren moesten,

ze gingen dood, maar niet in de oorlog,
gewoon in de bergen of langs een weg door bommen,

misschien hadden ze wel hun moeders achtergelaten
in gele huizen met enkel glas waardoor ze 's winters
de eerste sneeuw hadden gezien; nu zijn ze weg,
maar niet om te vechten en hoe kunnen ze ook? - immers,
er is geen oorlog - ze zijn geen soldaten.

Laatst gewijzigd op 13-03-2011 om 11:54.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 11:47
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Je ontmoedigt me! Nee, echt, nu zie ik van die gedichtjes waarvan ik denk 'ik wou dat ik ze had geschreven' en ik schrijf nu juist niet meer. Het voelde even ontmoedigend.

En 'alleen soldatig aangekleed' vind ik op een bepaalde (niet per se poëtische) manier heul bij je passen. Alsof je dat ook zomaar in een gesprek zou gooien, "nou weetjewel, géén soldaten, alleen een beetje zo, tja, soldatig aangekleed". Dat vond ik wel typisch. Maar misschien vergis ik me wel (en zou ík het in een gesprek gooien en niet jij - al praat ik niet over soldaten).

of langs een weg door bommen,

Ik vind 'door' daar niet mooi gekozen. Alsof het te ver weg staat van 'dood' om nog te vormen 'ze ging dood door bommen' maar misschien ook omdat ik 'door' niet zo'n mooi woord vind. Ik denk dat ik 'van' (gewoon in de bergen of langs een weg van bommen) misschien mooier had gevonden. Of één van de andere woorden die de Nederlandse taal per toeval rijk is!

de eerste sneeuw hadden gezien; nu zijn de weg,

De weg? Is het niet 'nu zijn ze weg'?

En:

immers,
er is geen oorlog - ze zijn geen soldaten.


Er is? Moet dat niet zijn/is dat niet mooier als 'er was'? Want in de rest van je gedicht is het ook verleden tijd (behalve bij 'ze zijn geen soldaten' maar dat kan ook prima als tegenwoordige tijd).

En ik vind je thema leuk, je soldaten.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 11:54
Verwijderd
Dank je! <3

Hm, en hoe raad je dat zo - ik zou dat in spreektaal ook precies zo zeggen, denk ik, ja. Over dat 'door' bij 'dood' samen goed zou klinken, had ik helemaal niet over nagedacht. Maar ik vind 'door' een prima woord. Een mooi woord, zelfs - het klinkt als Dora. Oma Duck. <3
'de weg' is een typfout, ja, die ga ik weghalen! En over 'er is' heb je ook gelijk, dat het raar is, maar dat was een beetje half-expres. Tijden lopen in mijn hoofd een beetje... ik bedoelde met de verleden tijd in het begin zeg maar het weggaan zelf, de handeling, en met de laatste zin het weg zíjn. Dat het nog bezig is. Misschien heb je wel gelijk, maar in mijn hoofd zou het dan helemaal niet meer kloppen. Dus die houd ik.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 18:13
Verwijderd
Mist op raam

Ramen moeten zweten als de ochtendmist
wat slierten vogelpoep van glazen wist
en druppels moeten lopen door de matvlek als een rits,

en daar moet ik mijn naam in schrijven, door mijn letters
heen de tuin weer zien. Ik denk dat achter me
een spiegel staat om in te kaatsen en mijn ogen
mijn haren zo de wereld in te smijten waar de mist
nog soppend door de straten klist,

Mijn grootvader heeft matte grove vingers die de wereld
kapot konden knijpen verbrijzelen, en zo kan mist
alle spiegels breken alle domme dromen slaan, en door
dat alles schijnt mijn naam tegen het raam, en zo
de vingers die mijn keel verbreken van mijn longen en
de aarde die de tuin is door het raam,
ik kijk, ik schrijf, ik zeem mijn naam.

Spoiler


Ik vind dat ik nu wel weer genoeg van dit soort gedichten heb geschreven. Ze worden steeds schemeriger. Dus ik denk dat ik hierna weer iets heel anders ga doen, maar ik weet nog niet precies wat.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 18:17
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik vind hem heel mooi kat! Je begint hem heel goed, dat maakt hem heel sterk. Ik vind echter de andere strofes niet heel sterk begonnen, misschien kun je daar nog eens over nadenken. Maar de eerste strofe, echt, wauw.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 18:31
Verwijderd
Dank je! Hoe bedoel je 'niet sterk begonnen'? Vind je die zinnen niet mooi - kun je zeggen waar hem dat in zit? Bedoel je trouwens ook de hoofdletter van 'Mijn grootvader'? Want dat vond ik echt een overwinning op mezelf, een hoofdletter plaatsen op zo'n plek. Na een komma.
En dus bedankt voor je commentaar! <33
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 18:43
Bright Blue
Bright Blue is offline
Nee, ik vind de Mijn juist heel mooi en leuk bedacht, maar ik denk dat ik 'grootvader' zelf geen mooi woord vind voor in een gedicht. Ik vind je tweede strofe niet goed begonnen omdat ik denk dat het best cliche is. Het beeld wat je geeft. En dat kan wel, maar dan zou ik dat niet als eerste in een strofe neerzetten.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 18:50
Verwijderd
Aaaaahha! Daar heb je wel gelijk in. Behalve dat ik 'grootvader' een bijzonder geschikt woord vind voor een gedicht. Maar ja, dat klopt. Daar ga ik iets anders voor verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 10:30
Verwijderd
BB, denk je dat het mooier is als ik van de tweede strofe maak:

Kozijnen met verruwde houten planken die de wereld
kapot konden knijpen verbrijzelen, en zo kan mist
alle spiegels breken alle domme dromen slaan, en door
dat alles schijnt mijn naam tegen het raam, en zo
(...)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 18:27
Verwijderd
Wonden


Er heeft een man aan mijn deur geklopt en door de schoen
kon je zijn tenen zien. Dus ik liet hem binnen en in bad
voor het van stank en kalk ontdoen.

Onder korsten zaten stinkende wonden die verweekten
in soppig water. De korsten dreven in het badschuim rond
als breukelingen die om schepen smeekten.

Hij lachte en stak vingers door de gaten in zijn schoen,
hij prikte rond in open wonden. En dan, opeens, heel kinderlijk:
- vroeger waren wonden groen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 18:29
Verwijderd
Mooie woorden heb je gebruikt!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 18:31
Verwijderd
Dank je!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 18:32
Verwijderd
En het einde vind heel mooi. Een goed gedicht heeft een goed einde
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 16:11
Verwijderd
Kerstmis

Op witgesneeuwde takken streken vogels neer
met zwarte veren, als pasgewassen haren.
Ze krasten en hun stemmen waren schor
en tingelend, alsof het klokjes waren.

's Winters lijken wegen van je weg te lopen
je voeten te verzinken in de sneeuw als in nat gras.
De bomen zijn van wittigheid weer vastgevroren
in hun bloesems, juist, alsof het zomer was.

En uit de kerken komen kinderen die lachen,
die zingen, die eten, want 't is feest.
Vanaf de takken zingen zwarte vogels mee,
zo teder – net, alsof het mensen zijn geweest.


--

Het was zo warm, dat ik dacht - ja! Een gedicht over sneeuw en kerstmis, bitches!

Laatst gewijzigd op 02-04-2011 om 16:22.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 16:12
Verwijderd
haha je bent echt goed met gedichten heel mooi!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 16:18
Verwijderd
Dank je!

Ik twijfel trouwens over de komma in de tweede zin. Vinden jullie dat die daar moet?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 16:21
Verwijderd
dat maakt niet heel uit maar als hij weg is, is dat niet erg
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 09:51
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Citaat:
Ik twijfel trouwens over de komma in de tweede zin. Vinden jullie dat die daar moet?
Ik vind dat de komma daar moet. Geeft een mooi rustpunt en een mooi accent. Mja.
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 10:51
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
BB, denk je dat het mooier is als ik van de tweede strofe maak:

Kozijnen met verruwde houten planken die de wereld
kapot konden knijpen verbrijzelen, en zo kan mist
alle spiegels breken alle domme dromen slaan, en door
dat alles schijnt mijn naam tegen het raam, en zo
(...)
Ik denk dat dit idd mooier is!
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 09:19
Verwijderd
Mijn productie is een beetje griezelig hoog deze dagen. Waait wel weer over. Hoe dan ook. Dit is een experiment (experimenten <3), dus commentaar is echt héél erg welkom.

Wat men doet op oneindige dagen

Tegen wie spreek je als er niemand is die luistert dan
aa bee see dee ee ef gee
lege muren van onduidelijke makelij
pro cum sine ab ex de
dan de spleet boven de deur waaronder
alfa bèta gamma delta epsilon dzèta
dove stappen klinken. Wie doet het licht uit
rosa rosae rosae rosam rosa
als de schakelaar verloren is, wie
jem jesj' jest jedim jedite jedjat
kun je overtuigen van zelfs maar je eigen
lopen liep hij heeft gelopen
gelijk zonder stem om nog ergens in te
aus bei mit nach seit von zum
geloven. En als je eigen stem niet meer
driehonderdnegenenveertig driehonderdvijftig
je stem is, en die je toch kalmeren moet
stol stola stolu stol stolom stole – goed,
het is tijd. De deur gaat open.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 14:39
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik zou geen blauwe kleur kiezen etmakas. Ik kan je gedicht nu niet normaal lezen. Die stukjes in het blauw vind ik dan weer wel leuk, maar ik vind het dood irritant om te lezen.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 14:50
Verwijderd
Dat was ook de bedoeling. Eigenlijk kan je het beste alleen de zwarte stukken lezen en dan er tussendoor vagelijk de blauwe meekrijgen, en daarna alleen de blauwe lezen, of eerst alleen de blauwe, en pas helemaal op het einde alles. (Ik vraag nogal wat van de lezer, ja. ) Maar ik weet eigenlijk niet of dat lukt met dyslexie, twee dingen tegelijk lezen? Oh, en het forum op wit zal ook niet meewerken, bedenk ik nu. Op geel leest het best makkelijk. Maar ik zal eens printscreenen en hier posten op geel, werkt het dan beter?

Kijk:
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 14:54
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ja, op geel is hij een stuk beter! Misschien ligt het ook wel aan mijn dyslexie ja. Ik moet zeggen dat ik het wel knap en origineel bedacht vindt, maar het probleem is dat het mij niet zo aanspreekt. Echter denk ik wel weer dat het anderen wel aanspreekt.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 14:56
Verwijderd
Ik weet ook nog niet of het mij aanspreekt. Het idee van het experiment was daarachter komen en kijken of ik het kan, of zo.
En dank je!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 14:34
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Theatraal, met zijn tweeën voorgelezen, zeg ik ja. Op papier zeg ik nah.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel #81 nr. 2
Mr.Mark
363 03-01-2011 18:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.