Oud 20-02-2011, 18:49
KillZeMall
KillZeMall is offline
Nou heb ik geen haat aan VWO'ers, maar ik dacht dat deze titel wel wat aandacht zou trekken =P.

Als je het mij vraagt, lijkt het wel of alle VWO'ers een soort van ''als je niet op VWO zit, dan ben je dom/kun je niets''-kijk op het leven hebben. Nou weet ik dat deze stelling een overhaaste generalisatie is, maar door meegemaakte ervaringen van mij en vrienden, kan ik niet anders dan zo te denken. Van het hebben gedeeld van een kleedkamer met VWO'ers die het ''stom'' vonden dat zij een kleedkamer moesten delen met ''domme havoërs'' tot VWO'ers die tijdens het spelen van games het verliezen van mij de schuld gaven aan ''het HAVO-niveau'', ''dus daarom doe jij HAVO!'' zeiden ze. Nou zal ik niet al mijn ''ervaringen'' delen, maar je snapt wel wat ik bedoel: VWO'ers die zich ''slimmer'' voelen alleen maar omdat ze een ''hoger'' niveau doen.

Nou zit ik zelf op HAVO en ik wil niet hypocriet klinken, maar ik heb nooit gedacht/gezegd dat alle MAVO'ers ''dommer'' zijn dan ik alleen maar omdat ze op een ''lager'' niveau dan ik zitten.

Ik vind zelf niet eens dat er veel verschil is tussen de niveaus. Zo moet ik dit jaar voor geschiedenis twee boekjes kennen voor het centraale examen, maar moeten VWO'ers een paar blz. meer dan ik kennen; hetzeflde geldt voor aardrijkskunde.

Naturlijk denk ik wel dat het een beetje aan de persoon zelf ligt (dueh)...

Mijn vraag dus aan jullie: hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt? VWO'ers die denken dat iedereen die niet hetzelfde niveau doet als hen ''stom/dom'' zijn? Het hoeven natuurlijk niet per se VWO'ers te zijn die zou denken, het kunnen ook havoërs/MAVO'ers etc. zijn.

Alvast bedankt.

Oh, en, ik wil niemand hier beledigen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2011, 18:58
Verwijderd
Ik ben VWO'er, en ik kijk niet neer op de rest, die geen VWO doet. Sterker nog, ik heb meer respect voor sommige mensen die VMBO of HAVO doen, dan mensen die VWO doen, en dat ligt helemaal aan de persoon zelf.

Je geeft het zelf al aan: Het zal aan de persoon zelf liggen. Inderdaad. Maar eigenlijk vind ik dat sommige mensen het ook wel eens overdrijven. Als ik tegen een VMBO-er zuchtte bij ons op school kreeg ik een reactie dat ik dat deed omdat zij dan VMBO-er was, waardoor zij dus meteen in een "slachtoffer" rol zat. (Dat i's 1 keer gebeurt hoor ). Sommige mensen wíllen dat graag, maar dat is natuurlijk vanuit mijn positie.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is: Voor elke positie is wel wat te zeggen/zeuren. Dat zal altijd zo blijven denk ik ook.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 19:05
Verwijderd
Ik ken het eigenlijk alleen van de brugklas (op die grootte dan dus), toen waren er VWO'ers die zich duidelijk beter voelden dan mensen die Havo om VMBO deden. Maar er waren ook net zo goed Havo'ers die zich beter voelden dan VWO'ers. En dan waren er ook nog de VMBO'ers die zich beter voelden dan de rest, omdat zij geen 'stuudjes' waren. Het waren overigens zeker niet alle VWO'ers/Havo'ers/VMBO'ers; zeker in latere jaren deed de meerderheid er gewoon normaal over.

Mja, mijn tactiek was; niets van aantrekken Sowieso hou je dat altijd wel. Bij een vervolgopleiding speelt het soms ook weer een rol. En bij banen heb je soms ook onderscheid tussen werkzaamheden van MBO'ers, HBO'ers en WO'ers en zullen er ook overdreven dingen genoemd worden ('Pff, die WO'ers denken dat ze heel wat zijn', 'Pfff, die HBO'ers denken dat ze zomaar even op ons niveau kunnen werken', 'Pfff, die MBO'ers kunnen ook niets' etc).
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 19:18
KillZeMall
KillZeMall is offline
Citaat:
Ik ben VWO'er, en ik kijk niet neer op de rest, die geen VWO doet. Sterker nog, ik heb meer respect voor sommige mensen die VMBO of HAVO doen, dan mensen die VWO doen, en dat ligt helemaal aan de persoon zelf.

Je geeft het zelf al aan: Het zal aan de persoon zelf liggen. Inderdaad. Maar eigenlijk vind ik dat sommige mensen het ook wel eens overdrijven. Als ik tegen een VMBO-er zuchtte bij ons op school kreeg ik een reactie dat ik dat deed omdat zij dan VMBO-er was, waardoor zij dus meteen in een "slachtoffer" rol zat. (Dat i's 1 keer gebeurt hoor ). Sommige mensen wíllen dat graag, maar dat is natuurlijk vanuit mijn positie.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is: Voor elke positie is wel wat te zeggen/zeuren. Dat zal altijd zo blijven denk ik ook.
Dat is inderdaad zeer overdreven en natuurlijk zijn er veel die zo denken, die vaak dan overgaan in een ''slachtoffer''-positie. Zo ken ik zelf nog een voorbeeldje van een MAVO'er die snel beledigd was toen ik z'n Nederlands corrigeerde (nu ben ik geen mierenneuker, maar ''liegenaar'' bestaat gewoon niet). Verder ben ik het wel met je eens, over elk niveau kun je wel wat zeggen, goed- of kwaadschiks.

Citaat:
Ik ken het eigenlijk alleen van de brugklas (op die grootte dan dus), toen waren er VWO'ers die zich duidelijk beter voelden dan mensen die Havo om VMBO deden. Maar er waren ook net zo goed Havo'ers die zich beter voelden dan VWO'ers. En dan waren er ook nog de VMBO'ers die zich beter voelden dan de rest, omdat zij geen 'stuudjes' waren. Het waren overigens zeker niet alle VWO'ers/Havo'ers/VMBO'ers; zeker in latere jaren deed de meerderheid er gewoon normaal over.

Mja, mijn tactiek was; niets van aantrekken Sowieso hou je dat altijd wel. Bij een vervolgopleiding speelt het soms ook weer een rol. En bij banen heb je soms ook onderscheid tussen werkzaamheden van MBO'ers, HBO'ers en WO'ers en zullen er ook overdreven dingen genoemd worden ('Pff, die WO'ers denken dat ze heel wat zijn', 'Pfff, die HBO'ers denken dat ze zomaar even op ons niveau kunnen werken', 'Pfff, die MBO'ers kunnen ook niets' etc).
Ik heb het eigenlijk meegemaakt op al mijn schooljaren, wat misschien ook aan de school kan liggen (HAVO/VWO/MAVO is bij mij gemengd). We zijn het er dus allemaal over eens dat het altijd al een rol heeft gespeeld en dat ook zal blijven doen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 19:37
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik moet eerlijk toegeven dat ik domheid niet uit kan staan. Je kan bij mij echt het bloed onder mijn nagels vandaan halen door pvv te stemmen dom te zijn. Kortzichtig te reageren. Niet verder te kijken dan je neus lang is.

Maar dat is niet iets wat per se op niveau gebaseerd is. Er zullen, vermoed ik, wel meer op het vwo zitten die verder kijken dan hun neus lang is - om het zo te zeggen - dan op het vmbo. (Misschien heeft dat ook deels te maken met wat van je verwacht wordt?) Maar dan nog ken ik vwo'ers waarvan ik echt denk 'waarom kun jij zo dom zijn fggrgm'. En dan kunnen ze wel beter rijtjes woordjes stampen dan een havo'er, maar je moet het niet wágen een sok bij de Zeeman te kopen want dat is zohoo slecht. Dat niveau.

En aan de andere kant ken ik vmbo'ers waarmee ik een prima gesprek kan voeren. Zo kan ik urenlang gesprekken voeren met een vmbo-t-er waarvan ik niet merk 'jij hebt een lager IQ dan ik' maar daarentegen wel merk dat ze veel socialer is dan ik, veel meer inzicht heeft in 'hoe normale mensen voelen en denken en hoe je daarop het beste kun reageren'. Ik kan bijvoorbeeld véél minder goed ruzie maken en vriendjes laten lachen dan zij. En dat ik dan een hoger IQ heb en dat zij dan weer veel beter is in sport, dat soort dingen merk ik niet. At the end leer ik meer van haar dan zij van mij.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 19:41
Verwijderd
Ik denk dat het een beetje de kakkers zijn die neerkijken op de mensen die havo/vmbo doen, ik heb meer vrienden die mavo of havo doen dan vrienden die vwo doen. Ik heb op zich niks tegen mensen die mavo/havo doen, maar ik kan me er wel ontzettend aan ergeren als iemand gewoon dom is, of het nou een vwo-, havo- of mavo-leerling is. Bij mij in de klas (gymnasium) zitten er mensen in de klas waarvan ik wel merk dat ze iets tegen 'domme' mavo'ers hebben, niet zozeer tegen de personen zelf, maar ze vinden het kennelijk niet zo leuk dat die mensen 'niet zo heel snugger' zijn, waardoor ze 'minder goed een gesprek met die mensen kunnen voeren.'

Laatst gewijzigd op 20-02-2011 om 19:46.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 21:05
ChamsysMQ100
Avatar van ChamsysMQ100
ChamsysMQ100 is offline
Niveau maakt uiteindelijk toch niet veel uit, het gaat toch gewoon om de persoon? Ken zat mensen die 4 uur per dag leren om hun VWO te halen, vraag me af hoe ze ooit hun vervolg opleiding gaan halen als het al zo begint..

Toevallig kan iemand met "slechts" een vmbo diploma en een afgeronde MBO opleiding ook erg goed terecht komen, als degene er maar voor gaat en een doel heeft. Ik heb stage gelopen bij een verhuurbedrijf (voor evenementen audio, video en licht), eigenaar had iets in die richting op MBO niveau afgerond, maar heeft wel een prima bedrijf. Zelfde geld voor m'n stage nog verder terug bij een watersport winkel, daar had de eigenaar een MBO-autotechniek opleiding gevolgd, nu heeft hij een zeer goed lopende winkel. Ik ken zelf de eigenaar van een vrij grote haven (80 ligplaatsen) in een gewild gebied, hoogste opleiding was MBO-scheepsbouw, zo kan ik nog veel meer voorbeelden bedenken.

Dit zijn dan wel 3 voorbeelden met 3 hard werkende mensen die er echt voor zijn gegaan.

Er zijn zat VMBO-ers die het verpesten natuurlijk, maar die heb je op elk niveau wel denk ik?

Kortom, het gaat er in mijn ogen gewoon om wat je met je kunnen doet.
__________________
" It’s better to fail in originality than succeed in imitation."
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 21:25
Verwijderd
Ts, in Jou mening kan ik me wel vinden.
Ik vind dat mensen en vooral ouderen moeten inzien dat karakter en iq twee verschillende dingen zijn.

Voorbeeld : laatst had in mijn dorp iemand van het gymnasium brand gesticht, zeggen een hoop ouderen 'tsja als het iemand van vmbo was geweest had ik het niet gek gevonden maar die van het gymnasium zouden toch beter moeten weten...'

Leuk,als je zoiets als vmbo'er van je oma hoort....
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 21:26
Verwijderd
Eigenlijk waar het een beetje op neer komt bedacht ik me nu, is dat er twee soorten dom zijn,

Dom zijn als in: Niet goed kunnen leren (ik vind het eigenlijk niet dom te noemen, maar ik kan zo niet op een ander woord komen), en dom zijn als in: (in mijn optiek) kortzichtig zijn, snel conclusies trekken etc.

Je kwam gewoon een stelletje van de tweede soort tegen. Die mensen zijn dom, en gaan dat wel een keer tegenkomen. Niets van aantrekken.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 22:19
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Eigenlijk waar het een beetje op neer komt bedacht ik me nu, is dat er twee soorten dom zijn,

Dom zijn als in: Niet goed kunnen leren (ik vind het eigenlijk niet dom te noemen, maar ik kan zo niet op een ander woord komen), en dom zijn als in: (in mijn optiek) kortzichtig zijn, snel conclusies trekken etc.

Je kwam gewoon een stelletje van de tweede soort tegen. Die mensen zijn dom, en gaan dat wel een keer tegenkomen. Niets van aantrekken.
Inderdaad. Dat vond ik nu ook altijd!

Spoiler


En er zijn nog véél meer soorten van slim zijn, eigenlijk. Slim zijn in sociaal opzicht, emotioneel, natuur, muziek, sport, ect. Makkelijk kunnen leren is daar maar één van. En eigenlijk vind ik de slimste mensen niet de mensen die het beste kunnen leren, maar zij die het meest van het 'leven' begrijpen. De mensen die eigenlijk zo logisch zijn, dat als je ze hoort dat je de hele tijd denkt 'verdraaid, je hebt gelijk, zo heb ik het nooit bekeken'. Iemand die zó is, kan onvoldoendes halen voor z'n wiskunde en in mijn ogen slim blijven. Iemand die negens haalt voor z'n wiskunde wordt er echter wel 'dom' op als ie de hele tijd onzin uitkraamt.

En niet verder kijken dan je neus lang is ('onzin uitkramen'-dom) is wel irritant, onvoldoendes voor wiskunde zijn vooral het probleem van die persoon zelf. Dáár irriteer ik me niet aan.

En dan heb je ook nog mensen die eigenlijk te slim zijn (als in: een te hoog IQ hebben) voor het niveau waarop ze zitten. Dus iemand met een hoger niveau hoeft niet per se slimmer te zijn dan een willekeurig persoon van een lager niveau.

Maar ik denk dat er wel (best wel wat) verschil zit tussen de niveau's zelf. Zéker tussen vmbo-t en havo, tussen havo en vwo valt nog wel mee geloof ik (hoewel ik van de havo'ers die overgestapt zijn naar vwo wel begreep dat het toch wel pittig was). Maar ik hoorde iig van mijn wiskundeleraar - en hij geeft ook havo'ers les, en dus ook mensen die overgestapt zijn vanuit het vmbo - dat je met een vmbo-t diploma alleen al voor wiskunde (= slechts één vak) nog 'even een boekje moest doornemen met dingen die je niet had gehad toen je van het vmbo afkwam'. Dat is, behalve best wel schandalig, dan toch ook een best groot niveauverschil? Qua niveau van lesgeven/krijgen dan, niet per se het (potentiële) niveau van mensen.

Oh, en ik heb meer respect voor iemand die met heel veel moeite zesjes op het vmbo haalt, dan voor mezelf.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 23:38
Jefar
Avatar van Jefar
Jefar is offline
Ik zit op een school met alleen havo dus ik merk er niets van.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 02:25
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
och een goede vriend van me deed mbo zeevaart met mij en doet nu hbo watermanagement en hij houdt niet uitgepraat over corpsballen met een air.

maar om succes te hebben in het leven is een beetje misplaatste arrogantie niet verkeerd ook niet als je (v)mb-er ben.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 09:33
Verwijderd
Ik zit op een school met vmbotl, havo en vwo en ik heb er eigenlijk nooit iets van gemerkt. Iedereen gaat gewoon goed met elkaar om. Na school kunnen wij veel activiteiten doen en dat werkt misschien ook wel mee.

En verder ben ik het helemaal eens met Em.!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 14:15
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ik doe zelf nu 4 Gymnasium en bij ons op school merk ik er eigenlijk niet zo heel veel van, alhoewel er wel degelijk verschil tussen de niveau's zit. Maar dat verschil zit 'm dan vooral in de intelligentie en houding, ik denk dat mensen op het VWO dus wat meer inzicht in zaken hebben, goed kunnen plannen en misschien meer willen doen voor hoge cijfers, in het algemeen dan, want je hebt genoeg mensen die niet aan dit beeld voldoen.

Maar dan heb je natuurlijk ook nog slim zijn, en dat is niet alleen een hoog niveau doen en goede cijfers halen. Want als je slim bent, ben je ook automatisch wijs, en dat is iets anders dan intelligentie. Dat (wijsheid/slimheid) is bijvoorbeeld goede beslissingen kunnen nemen en nadenken voordat je iets gaat doen, als het bijvoorbeeld goed of fout is. Ik ken ook genoeg mensen op Havo die qua slimheid en wijsheid sterker overkomen dan VWO'ers.

Dus in niveau zit er zeker verschil, alleen een verschil in wat precies, dat moet je je afvragen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 12:20
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Het verschil in niveau is ook grotendeels denkbeeldig; zeker als je geen bètavakken volgt is het vwo een eitje. De reden dat niet zo veel mensen dit doen heeft vooral te maken met het stigma dat al vroeg op "domme" kinderen geplakt wordt en het onterechte beeld dat heerst bij ouders dat het vwo moeilijk is en dus voor hun kind wel te hoog gegrepen zal zijn. Het Nederlandse onderwijssysteem zorgt er dan ook voor dat er vooral geselecteerd wordt op wat ouders willen en niet op het niveau van de leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 22:01
Verwijderd
@hierboven, oh dus daarom willen ouders ook altijd dat hun kind toch echt havo schakelklas gaat proberen, omdat de meerderheid na n jaar teruggaat naar vmbo
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 11:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het verschil in niveau is ook grotendeels denkbeeldig; zeker als je geen bètavakken volgt is het vwo een eitje.
Onzin, betavakken kun je, of niet. Daar is niets extra lastigs aan. Iemand met een ruw IQ dat op het VMBO thuishoort kun je echt geen Duits, Frans of Engels op VWO niveau bijbrengen.

Laat staan iets als aardrijkskunde. Veel succes met iemand op VMBO niveau uitleggen hoe weersystemen, migratie of vulkanisme werken in de stof die je op het VWO krijgt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-02-2011, 23:32
Jefar
Avatar van Jefar
Jefar is offline
Ik zit op de havo en ik krijg Engels op vwo niveau, hoe zit dat dan?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-02-2011, 03:26
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Laat staan iets als aardrijkskunde. Veel succes met iemand op VMBO niveau uitleggen hoe weersystemen, migratie of vulkanisme werken in de stof die je op het VWO krijgt.
Och dat kan best wel, met de juiste methoden.
de vraag is alleen of dat nuttig is in de middelbare beroepsvorming
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 07:28
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik zit op de havo en ik krijg Engels op vwo niveau, hoe zit dat dan?
Dat kunnen wij niet weten, waarschijnlijk heb je dat gewoon zelf aangevraagd omdat je havo-engels te easy vond.
Ik denk niet dat ze zomaar VWO-engels aan je kunnen geven zonder het te melden...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 12:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Toen ik naar het vwo ging wilde mijn havo-vriendinnetje plots niks meer met me te maken hebben, want nou zou ik een nerd worden en bij alleen maar nerds in de klas komen. Vooroordelen hou je altijd. Gelukkig doet een groot deel daar niet aan mee óf gaat dat weer over na verloop van tijd. Het heeft volgens mij ook met een groepsgevoel te maken. De reden dat Nederlanders minachtend doen tegenover Belgen en vice versa ongetwijfeld hetzelfde. Dat heeft niks te maken met dat we de ander kennen en oprecht vinden dat de ander dom is. Het is meer een houding en een vooroordeel wat ons sterkt als groep.
En dat een enkeling écht op je neer kijkt en/of je dom vindt, dat is dan jammer. Daar hoef je je niet al te veel van aan te trekken natuurlijk. En misschien ligt jouw niveau inderdaad lager dan dat van die ander. Het is aan jou of je dat erg vindt, want intelligentie zegt niet alles.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 18:19
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Ja.... het komt mij bekend voor, bij ons thuis woont er ook zo een. Ik zit op havo en mijn zusje op het gymnasium . En opmerkingen als: "het verbaast me niets dat je havo doet" en "volgens mij hoor jij op het vmbo", hoor ik dagelijkt maar ik negeer het meestal.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 19:23
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ja.... het komt mij bekend voor, bij ons thuis woont er ook zo een. Ik zit op havo en mijn zusje op het gymnasium . En opmerkingen als: "het verbaast me niets dat je havo doet" en "volgens mij hoor jij op het vmbo", hoor ik dagelijkt maar ik negeer het meestal.
Wie zegt dat dan, want dat vind ik behoorlijk idiote opmerkingen...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 19:25
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
Wie zegt dat dan, want dat vind ik behoorlijk idiote opmerkingen...
Mijn zusje.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 19:57
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Oh, maar dat zou ik ook tegen mijn broertje zeggen als hij op een lager niveau zat. En op een hoger niveau wist ik het wel te vertellen dat het heel raar is dat hij zo'n hoog niveau doet, want hij is voor de rest zo dom! Waar laat hij zijn verstand dan, alleen op school? En op vergelijkbaar niveau wist ik ook wel wat te verzinnen. Moraal van het verhaal, soms hoort het er gewoon bij omdat het je broertje/zusje is, en niet omdat het niveau nou lager is. En dan moet je gewoon wat terug verzinnen! Zoals 'het verbaast me niets dat jij havo doet' en dan 'maar het verbaast mij wél dat jij nog gymnasium doet! ' ofzo.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2011, 08:01
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Oh, maar dat zou ik ook tegen mijn broertje zeggen als hij op een lager niveau zat. En op een hoger niveau wist ik het wel te vertellen dat het heel raar is dat hij zo'n hoog niveau doet, want hij is voor de rest zo dom! Waar laat hij zijn verstand dan, alleen op school? En op vergelijkbaar niveau wist ik ook wel wat te verzinnen. Moraal van het verhaal, soms hoort het er gewoon bij omdat het je broertje/zusje is, en niet omdat het niveau nou lager is. En dan moet je gewoon wat terug verzinnen! Zoals 'het verbaast me niets dat jij havo doet' en dan 'maar het verbaast mij wél dat jij nog gymnasium doet! ' ofzo.
Maar dat is dan toch een positieve opmerking tegenover een negatieve van je zusje/broertje. Dan zou ik eerder ook wat "negatiefs", of hoe je het wilt noemen, verzinnen...

Of begrijp ik 't nou verkeerd... ??
Met citaat reageren
Oud 02-03-2011, 15:06
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Maar dat is dan toch een positieve opmerking tegenover een negatieve van je zusje/broertje. Dan zou ik eerder ook wat "negatiefs", of hoe je het wilt noemen, verzinnen...

Of begrijp ik 't nou verkeerd... ??
Nou, dat het je verbaast dat hij nog wel gymnasium doet laat zien dat je hem eigenlijk te dom vindt voor gymnasium, maar het een soort van wonder is dat hij er op de 1 of andere manier nog steeds niet van af geschopt is.

/falendevwo'erdienodigwataanzijntoetsweekmoetdoen
Met citaat reageren
Oud 02-03-2011, 22:47
Takkie89
Avatar van Takkie89
Takkie89 is offline
Ik heb zelf altijd op het VWO gezeten op een scholengemeenschap. En ik moet zeggen dat ik nooit op mensen heb neergekeken die op hun niveau zaten (van praktijk tot gymnasium), maar wel op diegene die gewoon onder hun niveau zaten omdat ze te lui waren om iets te doen. Ik vind daar nogal een verschil tussen zitten.
__________________
Speel zonneschijn, ook als het regent!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2011, 10:02
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Nou, dat het je verbaast dat hij nog wel gymnasium doet laat zien dat je hem eigenlijk te dom vindt voor gymnasium, maar het een soort van wonder is dat hij er op de 1 of andere manier nog steeds niet van af geschopt is.

/falendevwo'erdienodigwataanzijntoetsweekmoetdoen
Ja okay, maar je kan het ook opvatten van, het verbaast met dat je gymnasium gewoon aankan. Zoiets van, dat had ik niet van je verwacht.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2011, 23:57
Verwijderd
Citaat:
Onzin, betavakken kun je, of niet. Daar is niets extra lastigs aan. Iemand met een ruw IQ dat op het VMBO thuishoort kun je echt geen Duits, Frans of Engels op VWO niveau bijbrengen.

Laat staan iets als aardrijkskunde. Veel succes met iemand op VMBO niveau uitleggen hoe weersystemen, migratie of vulkanisme werken in de stof die je op het VWO krijgt.
Jezus hoe kom je toch aan zo'n enorm minderwaardigheidscomplex...
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 00:04
piraat013
piraat013 is offline
T_ID Dude ,wat een vooroordeel zeg ik kom van VMBO-tl af doe nou havo 4 sta 6,8 gemiddeld en doe er niks voor een dag van te voren doorlezen noem ik zelf niet echt leren. Dus waarom kraak je vmbo af ik kraak vwo-ers toch ook niet af dat het beta sukkeltjes zijn of zielige alfa leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 03:40
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
T_ID Dude ,wat een vooroordeel zeg ik kom van VMBO-tl af doe nou havo 4 sta 6,8 gemiddeld en doe er niks voor een dag van te voren doorlezen noem ik zelf niet echt leren. Dus waarom kraak je vmbo af ik kraak vwo-ers toch ook niet af dat het beta sukkeltjes zijn of zielige alfa leerlingen.
Dan hoor je dus ook niet op VMBO-TL.

Ik vind overigens dat T_ID wel degelijk op een bepaald punt gelijk heeft. Vakken als geschiedenis en aardrijkskunde zullen weinig VMBO'ers op VWO niveau voor slagen. Ik denk alleen dat dat voornamelijk ligt aan de houding die ze hebben tegenover de stof. Een deel van VMBO/HAVO zou best een niveau hoger kunnen, de motivatie is er dan gewoon niet.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 09:21
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
T_ID Dude ,wat een vooroordeel zeg ik kom van VMBO-tl af doe nou havo 4 sta 6,8 gemiddeld en doe er niks voor een dag van te voren doorlezen noem ik zelf niet echt leren. Dus waarom kraak je vmbo af ik kraak vwo-ers toch ook niet af dat het beta sukkeltjes zijn of zielige alfa leerlingen.
Waarom zou je dan ook VWO'ers afkraken, je kent ze niet eens, dus je kan niet weten of het "sukkeltjes" en "zielige leerlingen" zijn.
Dus je zou sowieso geen reden hebben om VWO'ers af te kraken...
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 14:44
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
Ik heb zelf altijd op het VWO gezeten op een scholengemeenschap. En ik moet zeggen dat ik nooit op mensen heb neergekeken die op hun niveau zaten (van praktijk tot gymnasium), maar wel op diegene die gewoon onder hun niveau zaten omdat ze te lui waren om iets te doen. Ik vind daar nogal een verschil tussen zitten.
Je kijkt op mensen neer die te lui zijn? Die moeten dat toch lekker zelf weten.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 16:48
Verwijderd
Ik vind dat je mensen sowieso moet respecteren, maar ik vind het wel zonde dat sommige mensen te lui zijn. Maar er is wel een verschil tussen mensen die echt te lui zijn of mensen die een niveau onder hun kunnen doen, omdat ze qua beroep dat geen hoger niveau nodig hebben.
Als je gelukkig bent in wat je doet, maakt het niet uit welk niveau je gedaan hebt.

De mentaliteit van een mens vind ik veel belangrijker. Je hebt hele intelligente klootzakken maar ook lager geschoolde lieve mensen (tuurlijk ook andersom hè)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 17:07
ImTheWolf
Avatar van ImTheWolf
ImTheWolf is offline
Citaat:
Nou heb ik geen haat aan VWO'ers, maar ik dacht dat deze titel wel wat aandacht zou trekken =P.

Als je het mij vraagt, lijkt het wel of alle VWO'ers een soort van ''als je niet op VWO zit, dan ben je dom/kun je niets''-kijk op het leven hebben. Nou weet ik dat deze stelling een overhaaste generalisatie is, maar door meegemaakte ervaringen van mij en vrienden, kan ik niet anders dan zo te denken. Van het hebben gedeeld van een kleedkamer met VWO'ers die het ''stom'' vonden dat zij een kleedkamer moesten delen met ''domme havoërs'' tot VWO'ers die tijdens het spelen van games het verliezen van mij de schuld gaven aan ''het HAVO-niveau'', ''dus daarom doe jij HAVO!'' zeiden ze. Nou zal ik niet al mijn ''ervaringen'' delen, maar je snapt wel wat ik bedoel: VWO'ers die zich ''slimmer'' voelen alleen maar omdat ze een ''hoger'' niveau doen.

Nou zit ik zelf op HAVO en ik wil niet hypocriet klinken, maar ik heb nooit gedacht/gezegd dat alle MAVO'ers ''dommer'' zijn dan ik alleen maar omdat ze op een ''lager'' niveau dan ik zitten.

Ik vind zelf niet eens dat er veel verschil is tussen de niveaus. Zo moet ik dit jaar voor geschiedenis twee boekjes kennen voor het centraale examen, maar moeten VWO'ers een paar blz. meer dan ik kennen; hetzeflde geldt voor aardrijkskunde.

Naturlijk denk ik wel dat het een beetje aan de persoon zelf ligt (dueh)...

Mijn vraag dus aan jullie: hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt? VWO'ers die denken dat iedereen die niet hetzelfde niveau doet als hen ''stom/dom'' zijn? Het hoeven natuurlijk niet per se VWO'ers te zijn die zou denken, het kunnen ook havoërs/MAVO'ers etc. zijn.

Alvast bedankt.

Oh, en, ik wil niemand hier beledigen.

Ik doe Gymnasium. (Vwo dus )
Ik denk zelf helemaal niet zo... (Bijna al mijn vrienden/vriendinnen die ik heb doen lager dan ik) En heb helemaal geen problemen met havo-mensen of lager.
Maar... ik snap echt wel wat je bedoelt. Het is net zoiets als een meisje dat Atheneum doet en omdat ik een lager kluisje heb zij denkt dat zij het recht heeft om gewoon op mijn handen en spullen te staan als ik daarbij zit en dat zij haar jas aan het deurtje van haar kluisje mag hangen (in mijn gezicht...). Dit is echt enorm rot. Boos reargeren heeft in zo'n situatie nauwelijks nut, ze lachen er juist om.

Ook in mijn klas zijn er mensen die zo denken, die hebben gewoon een enorm grote ego.

Je moet dat soort mensen gewoon laten zeggen wat ze willen zeggen en ze gewoon laten en er niet op reargeren. Je wilt je toch niet tot hun niveau verlagen? (Beetje dubbel, niets gemeens mee bedoeld ) Echt zielig dat mensen zo denken, alleen omdat zij geen Latijn/Grieks hebben en enkele pagina's meer moeten leren. Het maakt nauwelijks wat uit bij de meeste vakken.
__________________
It's not that I have problems in communicating with people...
It's just that I don't like you
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-03-2011, 17:10
ronalddegeus
ronalddegeus is offline
Ik ben zelf een vwo-er. Het klopt dat inderdaad dat veel VWO-ers niks hebben met havo leerlingen. Maar het komt denk ik ook omdat het ook wederzijds is. Zonder havoërs over een kam te scheren, vinden ze vwo-ers meestal computernerds, saai etc. Nu moet ik zeggen dat er inderdaad veel nerds zijn. In de eerste/tweede klas hoorde je er gewoon niet bij als je met hen omging, nu heb ik daar schijt aan. Sommige nerds zijn anders dan je zou denken!
Maar terug naar de vraag, havoërs en vwo-ers zouden eigenlijk verplicht met elkaar in contact moeten komen, d.m.v. buitenschoolse activiteiten of speeddaten.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 17:31
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik zat in brugklas havo/vwo, en in de tweede klas weer. Zodoende kende ik aardig wat mensen van de havoklas/had ermee in de klas gezeten toen havo en vwo in de derde uit elkaar gehaald werden. Gymnasium zat wel al apart.

Ondertussen ben ik van school verandert en ga ik niet meer echt met havo-ers om, niet omdat ze havo doen, maar gewoon omdat ik ze niet ken. En mijn klasgenoten (vwo dus) ken ik tenminste wel.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 18:40
Verwijderd
Ik zit op het atheneum in de derde klas en moet nu dus gaan beslissen of ik het vwo afmaak of de havo. Iedereen op school zegt dat ik gek ben als ik naar de havo ga omdat je je talenten moet gebruiken enzo omdat ik het makkelijk aan zou kunnen

Van leren houd ik wel en waarschijnlijk ga ik het vwo wel afmaken.
Maar de havo is toch niet minder dan het vwo? Oké, het is een jaar korter, gaat wat minder diep in op de stof, is beduidend minder zwaar. Maar op de havo kun je toch ook je talenten gebruiken? Niet alleen in het leren, maar ook in andere dingen. En het ligt lang niet altijd aan je opleiding wat je bereikt in je leven.

Ps. Op het vwo zitten een heleboel dommeriken en op de havo ook een heleboel slimmeriken. Ik schat dat minstens éénderde van de vwo'ers het vwo niet haalt.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 19:08
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:

Ps. Op het vwo zitten een heleboel dommeriken en op de havo ook een heleboel slimmeriken. Ik schat dat minstens éénderde van de vwo'ers het vwo niet haalt.
Huh? Dat zou betekenen dat één op de drie in mijn klas zijn examen niet zou halen. Dat lijkt me erg veel.

En op het vwo zitten natuurlijk ook mensen die eigenlijk slimmer zijn dan vwo-niveau, maar dan ligt het niet meer aan luiheid. Je kunt weinig anders, als je al op vwo zit.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 19:26
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:

Ps. Op het vwo zitten een heleboel dommeriken en op de havo ook een heleboel slimmeriken. Ik schat dat minstens éénderde van de vwo'ers het vwo niet haalt.
Misschien vanaf klas 1 gezien. De mensen die toen een vwo-advies hadden. In de examenklas ligt het percentage echt niet zo hoog.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 19:41
LW
Avatar van LW
LW is offline
Ach iedereen is goed op een andere manier, mensen met VMBO BBL zijn ook wel ergens goed in waar een VWO'er lang niet aan kan tippen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 19:45
LW
Avatar van LW
LW is offline
Citaat:
Huh? Dat zou betekenen dat één op de drie in mijn klas zijn examen niet zou halen. Dat lijkt me erg veel.

En op het vwo zitten natuurlijk ook mensen die eigenlijk slimmer zijn dan vwo-niveau, maar dan ligt het niet meer aan luiheid. Je kunt weinig anders, als je al op vwo zit.
Slimmer? Nee hoor.... Ze leren makkelijker dan HAVO/MAVO/VMBO. Wil niet zeggen dat je per definitie slimmer bent als iemand op een lager niveau.

Ik heb een buurman die chirurg is en naar mijn idee niet bepaald snugger/slim. Hij heeft geleerd en zal een stuk beter kunnen leren als ik. Maar hij heeft heel vaak dingen die mensen op een lager niveau vast niet zullen overkomen. Voorbeeldje: Lola jij bent een sterke meid kan je me even helpen de trailer te duwen? Ik loop er naar toe om te helpen kijk hem aan en zeg vervolgens: Buurman ik heb wel kracht maar een trailer die op de handrem staat krijg ik ook niet vooruit. En zo nog wel veel meer blunders.

En dat maakt allemaal niks uit, zoals ik zei iedereen heeft dingen waar hij/zij goed in is. Maar het wel absoluut niet zeggen dat iemand op het VWO gelijk slimmer is als iemand van de VMBO.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Huh? Dat zou betekenen dat één op de drie in mijn klas zijn examen niet zou halen. Dat lijkt me erg veel.

En op het vwo zitten natuurlijk ook mensen die eigenlijk slimmer zijn dan vwo-niveau, maar dan ligt het niet meer aan luiheid. Je kunt weinig anders, als je al op vwo zit.
Dat lijkt me juist helemaal niet zoveel. Toen ik vorig jaar in 4vwo zat, is al eenderde van de leerlingen afgestroomd naar 5havo. Ik ga er niet vanuit dat er dit jaar nog erg veel zullen afvallen, maar ook in de onderbouw zijn al leerlingen afgestroomd.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 20:13
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Slimmer? Nee hoor.... Ze leren makkelijker dan HAVO/MAVO/VMBO. Wil niet zeggen dat je per definitie slimmer bent als iemand op een lager niveau.
Dat zegt ze ook niet, ze zegt dat er op het VWO leerlingen zitten die eigenlijk nog een niveau hoger moeten; omdat ze dat wel aankunnen.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 20:21
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Dat zegt ze ook niet, ze zegt dat er op het VWO leerlingen zitten die eigenlijk nog een niveau hoger moeten; omdat ze dat wel aankunnen.
Inderdaad. Ten eerste had ik het over IQ-slimmer, niet over 'op alle fronten handiger' en ten tweede had ik het over de mogelijkheid dat mensen op het vwo slimmer zouden kunnen zijn dan het vwo-niveau eigenlijk vraagt (net zoals dat op havo enzovoort ook voorkomt, alleen kun je op havo nog naar vwo, en vanuit vwo niet opstromen). Dat zegt verder niets over dat ze slimmer zouden zijn dan mensen van lagere niveaus, hoewel de gemiddelde vwo'er een hoger IQ zal hebben dan de gemiddelde havist, en die zal weer een hoger IQ hebben dan iemand van het vmbo, gemiddeld tenminste.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 22:36
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik loop er naar toe om te helpen kijk hem aan en zeg vervolgens: Buurman ik heb wel kracht maar een trailer die op de handrem staat krijg ik ook niet vooruit. En zo nog wel veel meer blunders.
Dat is een non-argument, want dat komt puur en alleen doordat diegene geen ervaring heeft, omdat zijn dagelijkse activiteiten hem met andere dingen dan aanhangers bezig houden.

Ervaring is geen vorm van leercapaciteit, en ook geen intellect.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-03-2011, 10:59
LW
Avatar van LW
LW is offline
Citaat:
Dat is een non-argument, want dat komt puur en alleen doordat diegene geen ervaring heeft, omdat zijn dagelijkse activiteiten hem met andere dingen dan aanhangers bezig houden.

Ervaring is geen vorm van leercapaciteit, en ook geen intellect.
Ik doe ook totaal niets met trailers, maar dat is toch het eerste waar je naar kijkt als je iets absoluut niet in beweging krijgt.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2011, 14:57
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik doe ook totaal niets met trailers, maar dat is toch het eerste waar je naar kijkt als je iets absoluut niet in beweging krijgt.
Citaat:
Eigenlijk waar het een beetje op neer komt bedacht ik me nu, is dat er twee soorten dom zijn,

Dom zijn als in: Niet goed kunnen leren (ik vind het eigenlijk niet dom te noemen, maar ik kan zo niet op een ander woord komen), en dom zijn als in: (in mijn optiek) kortzichtig zijn, snel conclusies trekken etc.

Je kwam gewoon een stelletje van de tweede soort tegen. Die mensen zijn dom, en gaan dat wel een keer tegenkomen. Niets van aantrekken.
Vind ik. (Om even iemand te quoten die het al zo verwoord had). Mensen kunnen nog steeds onhandig/dom doen, terwijl ze een hartstikke hoog IQ hebben en andersom kunnen mensen heel handig zijn, en niet in staat zijn om goed te leren/geen hoog IQ hebben.

Dus dat iemand niet meteen denkt 'oh ja, de handrem' hoeft niets te maken te hebben met zijn IQ. Ik heb ook desinteresse voor dingen als auto's/handremmen/alles waarmee je met je handen moet werken, dus ik zou ook tot dat soort dingen in staat zijn, terwijl ik makkelijk vwo haal. Pas als iemand elke keer opnieuw dezelfde stomme fout maakt en dan achteraf denkt 'oja' en het dán nog twintig keer verkeerd doet, dan zou het IQ mee kunnen spelen, lijkt me.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 01:30
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Op school heb ik nooit ervaren dat vwo'ers neerkeken op mavo en/of havo-leerlingen. Ik deed zelf atheneum, maar dit type cultuur zag je hooguit op het gymnasium, als je het uberhaupt al zag. Ook op de universiteit zag ik dit niet.

Op werk zie ik juist het omgekeerde. Masters, en HBO'ers pakken eigenlijk gemiddeld genomen op praktisch gebied maar weinig op. Ze zijn onhandig. Eigenlijk zag ik dat ook al tijdens stage. Hoe hoger de opleiding, hoe groter het gebrek aan praktische ervaring/handigheid.

Daarmee kom ik tot de conclusie dat MBO'ers of WO'ers allebei niet per se beter zijn, ze zijn gewoon goed in andere dingen. Een mooie vind ik altijd wel dat een land niet kan draaien op alleen WO'ers, maar ook niet alleen op MBO'ers. Ook qua geld hoeft het niet eens uit te maken. Zo krijgt een beginnende MBO'er die bereid is om in 5-ploegendienst te werken, zo'n grote financiële compensatie dat hij/zij makkelijk net zoveel verdient als een startende HBO/WO'er. En ik ken ook genoeg voorbeelden waar vakkennis meer van belang was dan "van alles een klein beetje weten".
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wiskunde, het SAAISTE vak dat er bestaat
- Praga Khan -
19 13-11-2015 13:07
Psychologie Ik misbruik het forum even als persoonlijke Klaagmuur
Verwijderd
8 21-06-2012 18:20
Studeren Wat denken jullie hiervan (vakkenkeuze sprint vwo)
moniquejuh
26 26-06-2006 09:37
Lifestyle neonazi's
on the moon
499 17-05-2003 16:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:35.