Oud 06-03-2011, 09:17
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Op school heb ik nooit ervaren dat vwo'ers neerkeken op mavo en/of havo-leerlingen. Ik deed zelf atheneum, maar dit type cultuur zag je hooguit op het gymnasium, als je het uberhaupt al zag. Ook op de universiteit zag ik dit niet.

Op werk zie ik juist het omgekeerde. Masters, en HBO'ers pakken eigenlijk gemiddeld genomen op praktisch gebied maar weinig op. Ze zijn onhandig. Eigenlijk zag ik dat ook al tijdens stage. Hoe hoger de opleiding, hoe groter het gebrek aan praktische ervaring/handigheid.

Daarmee kom ik tot de conclusie dat MBO'ers of WO'ers allebei niet per se beter zijn, ze zijn gewoon goed in andere dingen. Een mooie vind ik altijd wel dat een land niet kan draaien op alleen WO'ers, maar ook niet alleen op MBO'ers. Ook qua geld hoeft het niet eens uit te maken. Zo krijgt een beginnende MBO'er die bereid is om in 5-ploegendienst te werken, zo'n grote financiële compensatie dat hij/zij makkelijk net zoveel verdient als een startende HBO/WO'er. En ik ken ook genoeg voorbeelden waar vakkennis meer van belang was dan "van alles een klein beetje weten".
(al is de kans dat een WO'er op lange termijn meer geld gaat verdienen dan een MBO'er wel vrij groot)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2011, 14:39
LW
Avatar van LW
LW is offline
Citaat:
Vind ik. (Om even iemand te quoten die het al zo verwoord had). Mensen kunnen nog steeds onhandig/dom doen, terwijl ze een hartstikke hoog IQ hebben en andersom kunnen mensen heel handig zijn, en niet in staat zijn om goed te leren/geen hoog IQ hebben.

Dus dat iemand niet meteen denkt 'oh ja, de handrem' hoeft niets te maken te hebben met zijn IQ. Ik heb ook desinteresse voor dingen als auto's/handremmen/alles waarmee je met je handen moet werken, dus ik zou ook tot dat soort dingen in staat zijn, terwijl ik makkelijk vwo haal. Pas als iemand elke keer opnieuw dezelfde stomme fout maakt en dan achteraf denkt 'oja' en het dán nog twintig keer verkeerd doet, dan zou het IQ mee kunnen spelen, lijkt me.
Precies dus iemand van het VWO is niet per definitie slimmer, maar kan makkelijker leren. Iemand die in de auto's werkt is niet per definitie goed in leren en kan misschien wel geen VWO, maar is wel weer slim op het gebied van auto's dus het handrem gebeuren was die gene niet overkomen. Dus iedereen is slim op zijn eigen manier.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 14:53
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Precies dus iemand van het VWO is niet per definitie slimmer, maar kan makkelijker leren. Iemand die in de auto's werkt is niet per definitie goed in leren en kan misschien wel geen VWO, maar is wel weer slim op het gebied van auto's dus het handrem gebeuren was die gene niet overkomen. Dus iedereen is slim op zijn eigen manier.
Alleen noemen mensen 'makkelijk leren' vaak 'slim', en de rest noemen ze gewoon talent. Terwijl je het in wezen allemaal als intelligentie of talent kan zien, toch? Dan kun je zeggen 'zij heeft talent voor leren' en 'hij heeft een hoge muziek-intelligentie'. Alleen vind ik intelligentie een mooier woord dan talent.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 15:44
LW
Avatar van LW
LW is offline
Citaat:
Alleen noemen mensen 'makkelijk leren' vaak 'slim', en de rest noemen ze gewoon talent. Terwijl je het in wezen allemaal als intelligentie of talent kan zien, toch? Dan kun je zeggen 'zij heeft talent voor leren' en 'hij heeft een hoge muziek-intelligentie'. Alleen vind ik intelligentie een mooier woord dan talent.
Tja ik moet zeggen dat ik ook redelijk kan leren. Maar als iemand mij voor een auto motor neer zet ja eh dan weet ik niet wat ik moet doen. Mijn intelligentie daar voor is dus 0.0. Terwijl er genoeg mensen zijn die direct weten wat er dan mis is met die auto moter, ja dat vind ik dan intelligent. Terwijl zij misschien wel geen woord Engels kunnen. Iedereen is ergens anders goed in, en dat is maar goed ook. Ben het verder eens met je argument.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 16:16
Verwijderd
zonder vmbo of praktijkonderwijs was er geen nederland, net zo min als dat er zonder vwo'ers geen nederland was.
dus we moeten gewoon blij zijn met ze allemaal!!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 17:24
LW
Avatar van LW
LW is offline
Precies!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 17:29
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Wordt dit 'probleem' niet ontzettend opgeblazen door VMBO'ers? Ik merk nauwelijks dat mensen van het HAVO of het VWO VMBOers minderwaardig vinden. Wat ik wel weer veel zie is dat VMBOers hier ontzettend over vallen.

Hebben jullie echt het idee dat er minderwaardig over jullie wordt gedaan? En waar merk je dat en van wie?
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 18:09
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Wordt dit 'probleem' niet ontzettend opgeblazen door VMBO'ers? Ik merk nauwelijks dat mensen van het HAVO of het VWO VMBOers minderwaardig vinden. Wat ik wel weer veel zie is dat VMBOers hier ontzettend over vallen.

Hebben jullie echt het idee dat er minderwaardig over jullie wordt gedaan? En waar merk je dat en van wie?
Dit, ik merk het wel eens bij mijn vriendin thuis waar iedereen VWO heeft gedaan behalve haar oudste zus, die deed VMBO.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 21:42
Verwijderd
@mark,
Ik heb dat altijd gemerkt, sommige leraren van havo roepen de hele dag door 'geen vmbo gedrag!!'

Of terugzakkers van havo die zich doodschamen o een vmbo rond te moeten lopen

Maar ook familie van me die op verjaardagen liever met mn nicht van vwo praten 'want daar zul je wel betere gesprekken mee kunnen voeren'......
Toen we beide nog op de basisschool zaten waren we toch ook gelijk??

Alleen al hoe ouders praten na de adviesgesprekken van groep 8 'mijn kind MAG naar vwo'en 'mijn kind MÓET naar VMBO'
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 23:11
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
@mark,
Ik heb dat altijd gemerkt, sommige leraren van havo roepen de hele dag door 'geen vmbo gedrag!!'

Of terugzakkers van havo die zich doodschamen o een vmbo rond te moeten lopen

Maar ook familie van me die op verjaardagen liever met mn nicht van vwo praten 'want daar zul je wel betere gesprekken mee kunnen voeren'......
Toen we beide nog op de basisschool zaten waren we toch ook gelijk??

Alleen al hoe ouders praten na de adviesgesprekken van groep 8 'mijn kind MAG naar vwo'en 'mijn kind MÓET naar VMBO'
Bij ons op de middelbare school was het ook regelmatig dat we niet zulk havo/vmbo-gedrag moesten vertonen.

Dat laatste is niet meer dan logisch, je kan niet zomaar naar VWO, maar als je "anders leert" kan je niet hoger dan VMBO. Dat is net als: Hij MAG autorijden en zij is 17 dus ze MOET met de fiets.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 07:06
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ik heb er eigenlijk ook niet veel van gemerkt, dat er denegrerende opmerkingen van Havo/VWO naar VMBO worden gemaakt (, in iedergeval niet op mijn school). Waarschijnlijk wordt het gewoon erger voorgesteld als het in werkelijk is.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 17:37
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Er zit helemaal niet zoveel verschil in de omgang tussen havoërs en vmbo'ers.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 22:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar ook familie van me die op verjaardagen liever met mn nicht van vwo praten 'want daar zul je wel betere gesprekken mee kunnen voeren'......
Toen we beide nog op de basisschool zaten waren we toch ook gelijk??
Maar da's toch ook logisch? Hoe hoger de opleiding hoe meer kennis, hoe meer kennis, hoe meer je hebt om over te praten.

Je kunt dat voor een deel ondervangen door het nieuws te kijken, en geen roddelbladen, beautymagazines, voetbalbladen of andere foute oppervlakkige zooi te mijden, enzovoorts, maar op een gegeven moment stuit je op een barričre omdat jouw dagelijkse leven op je opleiding, werk en daarbuiten niet heel erg ver om zich heen kijkt.
En bovendien zijn er triest weinig mensen van VMBO/MBO niveau die dat ook echt doen.

Vandaar dus dat beeld. Er zijn uitzonderingen, maar het is grotendeels correct.


Je moet niet onderschatten hoe vaak dat zich uit in iemands gedrag. Iemand die oppervlakkig is heb je meestal door zodra hij zijn mond open doet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 09:27
Verwijderd
@T_ID, zit wel een kern van waarheid in, maar mijn ouders,ooms/tantes etc hebben vroeger ook nooit hoger als mavo gehad op 1 na.
en het nieuws volg ik al regelmatig, komt goed van pas bij maatschappijleer
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 11:19
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Maar da's toch ook logisch? Hoe hoger de opleiding hoe meer kennis, hoe meer kennis, hoe meer je hebt om over te praten.

Je kunt dat voor een deel ondervangen door het nieuws te kijken, en geen roddelbladen, beautymagazines, voetbalbladen of andere foute oppervlakkige zooi te mijden, enzovoorts, maar op een gegeven moment stuit je op een barričre omdat jouw dagelijkse leven op je opleiding, werk en daarbuiten niet heel erg ver om zich heen kijkt.
En bovendien zijn er triest weinig mensen van VMBO/MBO niveau die dat ook echt doen.

Vandaar dus dat beeld. Er zijn uitzonderingen, maar het is grotendeels correct.


Je moet niet onderschatten hoe vaak dat zich uit in iemands gedrag. Iemand die oppervlakkig is heb je meestal door zodra hij zijn mond open doet.
Het lijkt me dat als je écht altijd iets wilt hebben om over te praten, je juist ook roddelbladen en voetbalbladen moet lezen, dat is toch ook kennis? Anders kom je als WO'er die enkel het NRC leest niet echt mee bij een gesprek op een verjaardag waar verder niemand WO gedaan heeft...


En o ja, bij ons op school werd er ook wel eens gezegd dat we VWO'ers waren en ons dus netjes moesten gedragen en daarmee wordt inderdaad wel het signaal afgegeven dat havo'ers en vmbo'ers het moeilijker vinden om niet door de klas te schreeuwen e.d., maar ik geloof niet dat dat bedoeld werd, ze wilden gewoon dat iedereen eens eindelijk zijn kop dichthield. Ik zat op een havo/vwo-school en volgens mij viel het met die vooroordelen verder wel mee, veel mensen kwamen toch van de havo of het vwo af, dus dat liep toch wat door elkaar. In de krant lees je echter zo vaak dat ouders hun kind niet op het vmbo willen hebben, dat het blijkbaar toch leeft in de maatschappij, dat vmbo iets ergs zou zijn of zo.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 11:43
Verwijderd
Ik weet niet precies hoe het systeem vroeger was, maar ik hoor wel ns dat vmbo theoretisch gelijk staat aan de vroegere mavo 4, (oa mn moeder zegt dat) en dan zeg je zo tegen mensen dat je vmbo doet, en zie je ze nogal meelevend kijken en dan zeg je ''jaahaa maar dat staat gelijk aan mavo 4 van vroeger'' en dan is het echt zo van ''ow dat is best goed!!
Daar kan ik echt dit tegen doen, want dan laten mensen dus blijken dat ze eigenlijk oordelen over iets waar ze niets vanaf weten....
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 12:12
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Volgens mij is vmbo-t zelfs nog ietsje hoger dan de mavo. Al laat het zich natuurlijk niet echt goed meer vergelijken nu, er is zo veel veranderd...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 12:40
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
ik denk het beeld van het VMBO(-T) vooral een beetje wordt genaaid door het beeld dat iedereen van LWOO en BB heeft, er wordt dan meestal gedacht dat dit typisch VMBO is, maar dat is natuurllijk niet zo...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 17:47
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Ik weet niet precies hoe het systeem vroeger was, maar ik hoor wel ns dat vmbo theoretisch gelijk staat aan de vroegere mavo 4, (oa mn moeder zegt dat) en dan zeg je zo tegen mensen dat je vmbo doet, en zie je ze nogal meelevend kijken en dan zeg je ''jaahaa maar dat staat gelijk aan mavo 4 van vroeger'' en dan is het echt zo van ''ow dat is best goed!!
Daar kan ik echt dit tegen doen, want dan laten mensen dus blijken dat ze eigenlijk oordelen over iets waar ze niets vanaf weten....
Mwah, wij noemden VMBO altijd MAVO uit gewoonte.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 18:10
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
(al is de kans dat een WO'er op lange termijn meer geld gaat verdienen dan een MBO'er wel vrij groot)
Ook dat hoeft niet eens. Juist mensen met een MBO functie die via hun bedrijf zijn opgeklommen naar een WO-functie blijken erg goed te zijn. Daarnaast is natuurlijk ook het type opleiding van belang. Bovendien zit er marktwerking in. Als er een overschot aan HBO/WO'ers is en een tekort aan MBO'ers is er best kans dat het verschil in salaris kleiner wordt. En dit overschot bestaat ook. Hoogopgeleide starters komen doorgaans erg moeilijk aan een baan, terwijl MBO'ers nergens last van lijken te hebben.

Ik vraag me af of de opleiding eigenlijk simpelweg niet veel meer is dan gewoon een startblok. Het is niet alsof je voor de rest van je leven tekent voor MBO als je als eerste een MBO opleiding hebt afgerond. We leven niet in de 15e eeuw. Daarnaast kan een MBO'er al jaarsalarissen binnenhalen en werkervaring opdoen terwijl de HBO/WO'er nog studeert. Bij 1600 euro bruto p/m loopt de HBO/WO'er per jaar 19.200 euro achterstand op. En da's iets dat nooit meegenomen wordt in dit soort discussies. Dat haal je niet even in 1 jaar in, want marktconform voor een HBO/WO starter is op dit moment ongeveer 2000 bruto p/m.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.

Laatst gewijzigd op 09-03-2011 om 18:18.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 21:43
Verwijderd
@daboman , ik meen laatst ergens gehoord te hebben dat dat wel meevalt, mboers kiezen over het algemeen vaker ervoor meerdere mbo opleidingen af te ronden en dus bijna tegeljk klaar zijn met school als universitaire studenten...
Wat daar precies van klopt weet ik natuurlijk niet....
Met citaat reageren
Oud 10-03-2011, 08:06
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Ook dat hoeft niet eens. Juist mensen met een MBO functie die via hun bedrijf zijn opgeklommen naar een WO-functie blijken erg goed te zijn. Daarnaast is natuurlijk ook het type opleiding van belang. Bovendien zit er marktwerking in. Als er een overschot aan HBO/WO'ers is en een tekort aan MBO'ers is er best kans dat het verschil in salaris kleiner wordt. En dit overschot bestaat ook. Hoogopgeleide starters komen doorgaans erg moeilijk aan een baan, terwijl MBO'ers nergens last van lijken te hebben.

Ik vraag me af of de opleiding eigenlijk simpelweg niet veel meer is dan gewoon een startblok. Het is niet alsof je voor de rest van je leven tekent voor MBO als je als eerste een MBO opleiding hebt afgerond. We leven niet in de 15e eeuw. Daarnaast kan een MBO'er al jaarsalarissen binnenhalen en werkervaring opdoen terwijl de HBO/WO'er nog studeert. Bij 1600 euro bruto p/m loopt de HBO/WO'er per jaar 19.200 euro achterstand op. En da's iets dat nooit meegenomen wordt in dit soort discussies. Dat haal je niet even in 1 jaar in, want marktconform voor een HBO/WO starter is op dit moment ongeveer 2000 bruto p/m.
Dat mensen die vanaf MBO opklimmen naar een hoge functie niet onderdoen voor HBO/WO'ers komt waarschijnlijk door de instelling die ze hebben. Mensen kunnen nog zo slim zijn, als ze er niks mee (willen) doen werkt het natuurlijk ook niet.

In jouw berekening neem je niet mee dat MBO'ers over het algemeen verder in hun cariere een (absolute) minder grote stijging van inkomen door zullen maken dan WO'ers (en misschien ook HBO'ers).
Laten we er even vanuit gaan dat alles 'normaal' verloopt (dus geen MBO'er die ineens de allerhoogste functie in een bedrijf haalt) dan zal het laatste salaris van iemand die vroeger MBO heeft gedaan een stuk lager zijn dan het laatste salaris van een ex-WO'er. En ik denk dat dat gat wel groter zal zijn dan die 400 euro verschil aan het begin van hun cariere (sorry streepjes werken hier niet)

in het stuk wat je gequote had stond trouwens ook 'vrij groot'. Daarmee bedoelde ik dat er dus uitzonderingen zijn (die je zelf ook genoemd hebt)
Met citaat reageren
Oud 10-03-2011, 20:40
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Dat mensen die vanaf MBO opklimmen naar een hoge functie niet onderdoen voor HBO/WO'ers komt waarschijnlijk door de instelling die ze hebben. Mensen kunnen nog zo slim zijn, als ze er niks mee (willen) doen werkt het natuurlijk ook niet.

In jouw berekening neem je niet mee dat MBO'ers over het algemeen verder in hun cariere een (absolute) minder grote stijging van inkomen door zullen maken dan WO'ers (en misschien ook HBO'ers).
Laten we er even vanuit gaan dat alles 'normaal' verloopt (dus geen MBO'er die ineens de allerhoogste functie in een bedrijf haalt) dan zal het laatste salaris van iemand die vroeger MBO heeft gedaan een stuk lager zijn dan het laatste salaris van een ex-WO'er. En ik denk dat dat gat wel groter zal zijn dan die 400 euro verschil aan het begin van hun cariere (sorry streepjes werken hier niet)

in het stuk wat je gequote had stond trouwens ook 'vrij groot'. Daarmee bedoelde ik dat er dus uitzonderingen zijn (die je zelf ook genoemd hebt)
Zelfs "vrij groot" ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat het zelfs ook voor een MBO'er normaal is om door te willen groeien. En je hebt de tijd. Wat is 4 jaar in hemelsnaam ten opziche van 40 jaar? Als je "maar" 10 jaar gewerkt hebt wordt er al veel minder naar je opleiding gekeken en veel meer naar wat je daarna hebt gedaan.

Als je denkt dat het salaris-gat groter zal zijn, ben je in mijn ogen naief. Het kan wel, maar dan moet je het wel behoorlijk getroffen hebben. Ik zat nog laag met 1600 voor een MBO'er, dat kun je al voor een studentenjob of ongeschoold werk krijgen. Niet overal natuurlijk, maar het kan dus wel. Ik had het zelf in ieder geval wel. 1600 is namelijk ongeveer 10 euro per uur.

@Duckdoggy: in dat geval heb je wel veel meer expertise en dat geeft jou als arbeider ook meer kans op de markt.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.

Laatst gewijzigd op 10-03-2011 om 20:46.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2011, 00:14
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik zelf zie eigenlijk geen verschil tussen de VWO'ers, HAVO'ers en VMBO'ers, maar ik heb wel het idee dat veel VMBO'ers op mijn school agressiever doen dan bijvoorbeeld HAVO'ers of VWO'ers (maar natuurlijk niet alle!!!).
Ik vind VWO'ers in verhouding minder aggresief en grove dan HAVO'ers en VMBO'ers. Bij de agressieve VMBO'ers denk ik trouwens altijd dingen als 'Ik ga lachen als die later m'n vuilnis opruimt' en dergelijke.
Ik doe trouwens VWO.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2011, 06:55
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik zelf zie eigenlijk geen verschil tussen de VWO'ers, HAVO'ers en VMBO'ers, maar ik heb wel het idee dat veel VMBO'ers op mijn school agressiever doen dan bijvoorbeeld HAVO'ers of VWO'ers (maar natuurlijk niet alle!!!).
Ik vind VWO'ers in verhouding minder aggresief en grove dan HAVO'ers en VMBO'ers. Bij de agressieve VMBO'ers denk ik trouwens altijd dingen als 'Ik ga lachen als die later m'n vuilnis opruimt' en dergelijke.
Ik doe trouwens VWO.
Over het algemeen is er dus wel verschil in bijv. gedrag en leergierigheid , hoe groot dat is verschil is verschilt per invidu en school, maar het is er dus wel.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 10:52
Sharkslayer
Sharkslayer is offline
Maar dat is toch ook zo?

Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 11:05
note of geass
note of geass is offline
persoonlijk kijk ik alleen neer op mensen die volslagen stompzinnig zijn. ik heb vrienden op alle niveau´s en kom zelf altijd tot de conclusie dat als je slimmer bent je niet altijd beter bent, en dat je je dus ook niet zo moet gedragen.

je hebt natuurlijk ook gevallen waarin sommige mensen echt HEEL dom zijn, of echt HEEL nerd dat geeft je alleen niet het recht op die mensen neer te kijken of je beter te voelen dan hen. zelf zit ik nu in gymnasium 4, en kijk ik neer op sommige mensen uit mijn klas, die gestopt zijn met gymnasium(zit in een combinatieklas) omdat ze gewoon lui waren.
terwijl ik van sommige mensen op havo denk dat het jammer is dat ze havo als advies hebben gekregen, omdat ik denk, aan de hand van hun karakter, dat ze beter kunnen.

maargoed, we zijn allemaal mensen, althans dat hoop ik o.o", dus je hoort gewoon normaal tegen elkaar te doen...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 12:56
Muhahahahaha
Avatar van Muhahahahaha
Muhahahahaha is offline
Ja, mee eens (dat we gewoon normaal moeten doen tegen elkaar ).
Ik zit op het VWO en ik kijk helemaal niet neer op mensen die 'lager' onderwijs hebben.
Ik kom juist altijd op voor VMBO'ers, als dat nodig is. Ik ken een meisje dat HAVO doet en ze is echt zo dom! Misschien kan ze goed leren en haalt ze hoge cijfers, maar ze heeft zulke domme opmerkingen! Dat zeg ik natuurlijk niet tegen haar, normaal tegen elkaar doen hč In ieder geval, goed kunnen leren is niet hetzelfde als slim zijn. Als ik zeg dat ik op gymnasium zit (wat ik nooit uit mezelf zeg door de vervelende reacties) zeggen heel veel mensen: "ooooh, wat ben jij slim!" En, als ik iets niet weet: "Maar jij doet toch gymnasium?" Dat is echt heel vervelend, mensen verwachten veel meer van je. Als ik vind dat ik gefaald heb, zeggen mijn vrienden "maar je hebt toch een voldoende?", terwijl ik dat niet goed genoeg vind. Misschien verwacht ik wel teveel van meze;f. Maar ik kijk dus helemaal niet neer op mensen met een lager niveau en ik vind het knap als je bijvoorbeeld van VMBO naar HAVO kunt.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 13:06
Verwijderd
@muhahahahaha, ik zag dat je n nieuwe forummer bent, maar ik kan je nu al waarderen!!!
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 06:52
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ja, mee eens (dat we gewoon normaal moeten doen tegen elkaar ).
Ik zit op het VWO en ik kijk helemaal niet neer op mensen die 'lager' onderwijs hebben.
Ik kom juist altijd op voor VMBO'ers, als dat nodig is. Ik ken een meisje dat HAVO doet en ze is echt zo dom! Misschien kan ze goed leren en haalt ze hoge cijfers, maar ze heeft zulke domme opmerkingen! Dat zeg ik natuurlijk niet tegen haar, normaal tegen elkaar doen hč In ieder geval, goed kunnen leren is niet hetzelfde als slim zijn. Als ik zeg dat ik op gymnasium zit (wat ik nooit uit mezelf zeg door de vervelende reacties) zeggen heel veel mensen: "ooooh, wat ben jij slim!" En, als ik iets niet weet: "Maar jij doet toch gymnasium?" Dat is echt heel vervelend, mensen verwachten veel meer van je. Als ik vind dat ik gefaald heb, zeggen mijn vrienden "maar je hebt toch een voldoende?", terwijl ik dat niet goed genoeg vind. Misschien verwacht ik wel teveel van meze;f. Maar ik kijk dus helemaal niet neer op mensen met een lager niveau en ik vind het knap als je bijvoorbeeld van VMBO naar HAVO kunt.
Ik snap dat als je een 8,5 verwacht, en je krijgt een 6'je terug, dat je dan teleurgesteld bent (heb ik ook soms, 4 gymnasium), maar om dan gelijk gefaald te hebben???
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 20:51
superelsiee
superelsiee is offline
ik ben zelf VWO-er en ik begrijp heel goed dat sommigen zeggen dat wij ons beter voelen dan de rest. maar dat is niet zo. ik moet zeggen dat wij ook vaak worden uitgescholden voor NERD. dat is heel vervelend want wij hebben er niet voor gevraagd om dit niveau te kunnen. (ik denk dat het ook omgekeerd is) ik ken niemand die zo doet al jij hebt gezegd. en dat moet dan ook erg vervelend zijn. maar ik vindt het onnodig om te zeggen dat VWO-ers zo zijn. want ik weet heel zeker dat er misschien wel een paar zijn die zo doen. maar de mensen die ik ken doen dat niet. ik bedoel dit niet onaardig hoor
maar ik hoop dat jullie je ook bedenken dat het andersom ook wel gebeurd (met dat NERD gedoe dus)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 21:46
Verwijderd
@hierboven, zit een kern van waarheid in....
Maar ik ken genoeg mensen die tevreden zijn met hun vmbo niveau.....
Zelfs een die havo mocht maar bewust voor vmbo kader koos...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2011, 19:49
Verwijderd
Ik zit zelf op tweetalig vwo. Ik heb geen haat aan VMBO'ers omdat ze zogezegd "dommer" zouden zijn. Onze school heeft nu ongeveer 2 jaar een aparte locatie voor vmbo'ers omdat het anders te vol werd. Sindsdien is het op onze school rustiger en is er minder criminaliteit. Sinds de vmbo'ers weg zijn word ik ook minder nageroepen en zijn er geen tot weinig vechtpartijen, terwijl dit eerst regelmatig gebeurde. Ik zeg niet dat VMBO'ers dom zijn, maar wel een stuk aggresiever.

Ik heb ook gewoon vrienden op het VMBO, en ook daar merk ik, dat ze sneller aggresiviteit vertonen dan mijn VWO/HAVO vrienden. Ze zeggen bijv. sneller "Kappen of ik sla je"
Met citaat reageren
Oud 16-03-2011, 06:47
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik zit zelf op tweetalig vwo. Ik heb geen haat aan VMBO'ers omdat ze zogezegd "dommer" zouden zijn. Onze school heeft nu ongeveer 2 jaar een aparte locatie voor vmbo'ers omdat het anders te vol werd. Sindsdien is het op onze school rustiger en is er minder criminaliteit. Sinds de vmbo'ers weg zijn word ik ook minder nageroepen en zijn er geen tot weinig vechtpartijen, terwijl dit eerst regelmatig gebeurde. Ik zeg niet dat VMBO'ers dom zijn, maar wel een stuk aggresiever.

Ik heb ook gewoon vrienden op het VMBO, en ook daar merk ik, dat ze sneller aggresiviteit vertonen dan mijn VWO/HAVO vrienden. Ze zeggen bijv. sneller "Kappen of ik sla je"
De meeste GT"ers vallen nog wel mee, maar je hebt ook van die sjonnies op LWOO, BB en KB (niet allemaal) die het beeld van het VMBO niet zo goed doen door hun storende gedrag.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2011, 16:23
Verwijderd
Grote kans dat mensen het niet met mij eens zijn,

maar wat Silvano08 zegt, van ''die sjonnies met hun storende gedrag'' komt in mijn omgeving vaak doordat mensen met autisme/adhd of andere gedrags/concentratiestoornissen eigenlijk daar maar neergezet worden, terwijl ze makkelijk vwo ofzo kunnen(bij mij in de klas zitten we zo met zn 4en op tg terwijl we alle 4 hoger kunnen) en als die kinderen zich gaan vervelen worden ze storend, maar ze zitten dan op het vmbo omdat ze havo/vwo niet op een reguliere school kunnen en de toelatingen voor speciaal onderwijs te lang en de toelatingen te streng, en er gewoon simpelweg te weinig speciaal onderwijs scholen zijn......
nogmaals, dit geld natuurlijk niet voor allemaal maar ik zie dit in mijn omgeving harstikke vaak gebeuren....
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 14:30
pietpelle
Avatar van pietpelle
pietpelle is offline
Toch denk ik dat veel hier politiek-correcte antwoorden geven. Ik had zelf ook niets tegen vmbo'ers (ik heb zelf vwo gedaan), maar toen ik aan een vmbo-t klas les moest geven (stage), zag ik er wel tegen op. Geheel onterecht overigens. Dat vmbo een slechte naam heeft, is ook te zien, doordat de school het vmbo-t niveau mavo noemt. Ook heb ik later les gegeven aan vwo-klassen. Je ziet toch best vaak leerlingen vwo doen, omdat ze behoorlijk gepusht worden door hun ouders. Dit heeft ook weer te maken met de algemene beeldvorming (door hoog-opgeleide ouders) over niveau's lager dan vwo. Ik denk dat sommige leerlingen veel beter tot hun recht zouden komen als ze havo zouden doen. Het gaat er uiteindelijk er om of ze gelukkig worden.

Vanuit mijn ervaring kan ik zeggen dat vmbo niet minder is, maar anders. Waar vwo'ers veel doorvragen, doen vmbo'ers dat doorgaans niet, maar zij zijn sociaal gezien in mijn ogen veel volwassener (dit is natuurlijk wel generaliserend). We hebben beide typen mensen nodig in onze maatschappij.

Dus voordat je antwoordt, stel je eerst de vragen: zou ik les willen geven aan een vmbo-klas en zou ik het erg vinden dat mijn kinderen vmbo zouden doen? Ik heb door mijn leservaring ook mijn vooroordelen moeten herzien.

Ik heb ook meegemaakt dat iemand zei: ik heb geen probleem met homo's. Maar toen ik verder vroeg, bleek dat hij het wel een probleem zou vinden als hij een kind had dat homo zou zijn. Dat noem ik hypocriet. Mensen vervallen vaak in politiek-correcte antwoorden, maar als je verder vraagt, blijken ze helemaal niet zo open-minded te zijn.
__________________
"It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living.” - Terry Pratchett
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 16:56
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik zou het niet erg vinden als mijn kind naar het vmbo moest/"vmbo-intelligentie" had. Als ik moest kiezen tussen hoogbegaafd en veel slimmer dan de rest enerzijds, en vmbo anderzijds, zou ik denk ik voor vmbo gaan. Niet dat je daar voor kunt kiezen, maar goed. Ik denk dat je van 'te slim' minder gelukkig wordt dan van 'net zo slim als iedereen'.

Waar ik dan weer niet van houd zijn kinderen op een verkeerd niveau, vooral op een te hoog niveau. En van domheid. En dan niet IQ-domheid maar gewoon dóm, van het soort dat bloed onder je nagels vandaan haalt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 17:29
UnlimitedUAV
Avatar van UnlimitedUAV
UnlimitedUAV is offline
I am a VWO'er and i am SO offended, nee ff serieus.ik mag dan een vwo'er zijn maar ik heb echt zat vrienden op de havo en vmbo!
__________________
Get Hyper.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 17:38
Verwijderd
Ik zou het ook niet erg vinden als mijn kind naar het vmbo moest, je kunt er genoeg leuke opleidingen mee doen en als een kind daar op zn plek zit dan is dat toch echt het belangrijkste wat telt.

Ik heb er een hekel aan als ouders pushen, die ken ik ook genoeg, in de brugklas zat r n kind bij me in de klas(vmbotg) die zichzelf ervoor schaamde dat ze vmbo deed

Wat dat betreft heb ik meer respect voor een klasgenoot toendertijd uit groep 8 van me.
Hij mocht naar havo, maar iedereen wist dat ie gewoon niet stil kon zitten en later iets met bouw ofzo wilde gaan doen, hij hielp al altijd vrijwillig bij stratenmakers etc. en toen ie te horen kreeg dat ie havo mocht doen zei hij ''pff havo je bent echt gek als je denkt dat ik daar thuishoor!!'' en hij is vmbo kader gaan doen, en zit daar nu helemaal op zn plek omdat ie gewoon met zn handen kan werken...
hij is nu veel gelukkiger als dat ie havo was gaan doen
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 20:52
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Waar ik dan weer niet van houd zijn kinderen op een verkeerd niveau, vooral op een te hoog niveau. En van domheid. En dan niet IQ-domheid maar gewoon dóm, van het soort dat bloed onder je nagels vandaan haalt.
Van het type dat in VWO 3 zit, hoge cijfers haalt en een paar dagen geleden erachter kwam wat een tl-buis is?
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 20:52
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Toch denk ik dat veel hier politiek-correcte antwoorden geven. Ik had zelf ook niets tegen vmbo'ers (ik heb zelf vwo gedaan), maar toen ik aan een vmbo-t klas les moest geven (stage), zag ik er wel tegen op. Geheel onterecht overigens. Dat vmbo een slechte naam heeft, is ook te zien, doordat de school het vmbo-t niveau mavo noemt. Ook heb ik later les gegeven aan vwo-klassen. Je ziet toch best vaak leerlingen vwo doen, omdat ze behoorlijk gepusht worden door hun ouders. Dit heeft ook weer te maken met de algemene beeldvorming (door hoog-opgeleide ouders) over niveau's lager dan vwo. Ik denk dat sommige leerlingen veel beter tot hun recht zouden komen als ze havo zouden doen. Het gaat er uiteindelijk er om of ze gelukkig worden.

Vanuit mijn ervaring kan ik zeggen dat vmbo niet minder is, maar anders. Waar vwo'ers veel doorvragen, doen vmbo'ers dat doorgaans niet, maar zij zijn sociaal gezien in mijn ogen veel volwassener (dit is natuurlijk wel generaliserend). We hebben beide typen mensen nodig in onze maatschappij.

Dus voordat je antwoordt, stel je eerst de vragen: zou ik les willen geven aan een vmbo-klas en zou ik het erg vinden dat mijn kinderen vmbo zouden doen? Ik heb door mijn leservaring ook mijn vooroordelen moeten herzien.

Ik heb ook meegemaakt dat iemand zei: ik heb geen probleem met homo's. Maar toen ik verder vroeg, bleek dat hij het wel een probleem zou vinden als hij een kind had dat homo zou zijn. Dat noem ik hypocriet. Mensen vervallen vaak in politiek-correcte antwoorden, maar als je verder vraagt, blijken ze helemaal niet zo open-minded te zijn.
Ik zou liever hebben dat mijn kind een VWO-instelling had, dat heb ik zelf ook en dan zou ik beter met mijn kind kunnen praten. Als hij/zij naar 't VMBO ging zou ik het niet erg vinden.. als hij/zij maar niet één of andere hangjongere wordt.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 22:43
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Van het type dat in VWO 3 zit, hoge cijfers haalt en een paar dagen geleden erachter kwam wat een tl-buis is?
Ik zal iemand niet meteen afrekenen op zijn kennis van tl-buizen, maar meer in de richting van, ehm, diepere gevoelens tonen dan 'alle buitenlanders zijn kut' en 'iedereen die ik kut vind moet maar dood' en jezelf vervolgens tot grappig bombarderen. Hoewel het dan al heel veel scheelt als je gewoon een beetje lief bent, en een beetje met de rest mee kan komen - als je dan ook nog eens gelukkig bent vind ik het al fantastisch prima. Dat je dan niet zo goed bent in wiskunde is jammerdan, daar hebben we andere mensen voor.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 16:58
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Ik zou liever hebben dat mijn kind een VWO-instelling had, dat heb ik zelf ook en dan zou ik beter met mijn kind kunnen praten. Als hij/zij naar 't VMBO ging zou ik het niet erg vinden.. als hij/zij maar niet één of andere hangjongere wordt.
Als je met VWO-instelling de instelling bedoelt die ik vaak zie van klasgenoten op het VWO hoop ik vooral dat mijn kind geen VWO-instelling krijgt later. Allemaal van die mensen die de hele periode lang proberen de lessen te verzieken en dan 1 week voor de toetsweek ineens wel hun best gaan doen in de les en gaan slijmen bij de leraar enzo. Bleh.

Geef mij maar iemand die gewoon z'n kop houdt en zijn/haar werk doet (naar het niveau wat hij/zij kan) zonder te klagen over huiswerk/hoe laat je pas uit bent/dat de vakanties te kort zijn/etc.
Kortom: een harde werkinstelling zonder gejank/geslijm/gezeur. Iemand die niet op het eerste oog direct opvalt, maar je wel herkent als je kijkt naar werkinstelling.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 20:35
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Als je met VWO-instelling de instelling bedoelt die ik vaak zie van klasgenoten op het VWO hoop ik vooral dat mijn kind geen VWO-instelling krijgt later. Allemaal van die mensen die de hele periode lang proberen de lessen te verzieken en dan 1 week voor de toetsweek ineens wel hun best gaan doen in de les en gaan slijmen bij de leraar enzo. Bleh.

Geef mij maar iemand die gewoon z'n kop houdt en zijn/haar werk doet (naar het niveau wat hij/zij kan) zonder te klagen over huiswerk/hoe laat je pas uit bent/dat de vakanties te kort zijn/etc.
Kortom: een harde werkinstelling zonder gejank/geslijm/gezeur. Iemand die niet op het eerste oog direct opvalt, maar je wel herkent als je kijkt naar werkinstelling.
Het irritante is dat er bij mij in de klas (4 gymnasium) genoeg mensen zitten die telkens lopen te zeuren of, dan weer te laat uit, dan weer teveel toetsen. Dan denkt ik bij mezelf: hoe gewoon je smoel, of ga een tandje terug, want hier heb je hoogstwaarschijnlijk zelf voor gekozen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 16:00
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Als je met VWO-instelling de instelling bedoelt die ik vaak zie van klasgenoten op het VWO hoop ik vooral dat mijn kind geen VWO-instelling krijgt later. Allemaal van die mensen die de hele periode lang proberen de lessen te verzieken en dan 1 week voor de toetsweek ineens wel hun best gaan doen in de les en gaan slijmen bij de leraar enzo. Bleh.

Geef mij maar iemand die gewoon z'n kop houdt en zijn/haar werk doet (naar het niveau wat hij/zij kan) zonder te klagen over huiswerk/hoe laat je pas uit bent/dat de vakanties te kort zijn/etc.
Kortom: een harde werkinstelling zonder gejank/geslijm/gezeur. Iemand die niet op het eerste oog direct opvalt, maar je wel herkent als je kijkt naar werkinstelling.
Met VWO-instelling bedoel ik breed geďnteresseerd, vragen durven stellen. Het willen weten hoe dingen werken en onderlinge verbanden kunnen zien.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 17:14
Pieterrrr1992
Pieterrrr1992 is offline
Iedereen moeten poepen en plassen! Dus niemand is meer dan de andere! Ik kan weer goed sporten! Andere mensen zijn weer goed in leren! Iedereen heeft zijn talenten Maar ga niet op mensen neerkijken en denken dat ze minder zijn omdat ze iets minder weten. Lijkt mij!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 17:14
AnneElise
Avatar van AnneElise
AnneElise is offline
Ik ben een VWO'er - doe gymnasium- en begrijp wel wat je bedoelt! Maar ik zit op een ontzettende kakschool, en de gymnasiasten kijken zelfs daar op elkaar neer wat betreft je financiën. Veel mensen die ergens van aan de top staan (schoolniveau, jaarsalaris) vinden het leuk om neer te kijken op mensen die 'lager' zijn op die schaal.

Maar ik vind het onzin! Alsof iemand er wat aan kan doen hoe die persoon geboren wordt, en liever minder theoretisch maar wel een goed, leuk persoon dan een supernerd zonder sociale vaardigheden!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 18:48
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Ik zit zelf op het VWO.
En er is wel iets aan mavo / havo, de mentaliteit (die op onze school heerst) is niet normaal.
Alleen maar associaal gedrag, en ja dan zeg je meestal:"Heb je he, met die mavo'ers".

Ik heb het op andere scholen gezien, en daar zijn de mavo / havo mensen normaal.

Ik voel me niet beter (ik erger me alleen aan die mensen bij mij op school).
En het beste kan je dat koppelen met het niveau, maar dat is natuurlijk complete onzin.
Maar ja, wat doe je er aan he...
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 13:34
Verwijderd
Bij mij op school werd er ook behoorlijk neergekeken op lagere niveaus maar dat werd juist gedaan door de leraren. Zo klaagden ze vaak genoeg over de mentaliteit op de havo en maakten ze grappen over die leerlingen. Er was zelfs een leraar die elke les met samenvattingen en motivaties van havo leerlingen aan kwam zetten en dan elke (pietluttige) fout die erin stond uitgebreid ging behandelen. Om dan weer erbij te zeggen dat wij gelukkig vwo deden. Daar kan ik dan niet tegen.
Wat mij wel opviel was dat het merendeel van de vwo'ers altijd enigszins geďnteresseerd in de lessen zaten en dat veel havo'ers in hun stoelen hingen, vliegtuigjes gooiden en dat soort dingen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik blij was dat er een apart vmbo gedeelte was, want voordat dat er was werd je altijd uitgescholden, waren er vechtpartijen en voelde ik me gewoon echt onveilig. Daarna werd het rustiger in de gangen en durfde ik weer gewoon rond te lopen. Natuurlijk zaten er ook genoeg niet-agressieve vmbo'ers bij, maar die kleine groep agressievelingen verpest het voor iedereen.
Ik kan me soms doodergeren aan het feit dat mijn zusje gruwelijke taalfouten maakt. Ik ben geen mierenneuker maar bepaalde dingen hoor je gewoon te beheersen. Maar ik weet ook dat dat voor een groot deel door de school komt. Die motiveren niet en geven vrijwel geen les. en nu weet ik niet meer welke gedachtegang ik eigenlijk aan het volgen was
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Bij mij op school werd er ook behoorlijk neergekeken op lagere niveaus maar dat werd juist gedaan door de leraren. Zo klaagden ze vaak genoeg over de mentaliteit op de havo en maakten ze grappen over die leerlingen.[/SIZE]
nu snap ik eindelijk waarom die mensen altijd zo over onze klas klagen. Wij hebben geen VWO-mentaliteit volgens de leraren. dan laten ze een documentaire zien die precies niemand interessant vindt. Wij maken er dan gewoon een gezellige boel van in de klas. klaagt die leraar aan het eind van de les. op de HAVO konden ze wel normaal kijken. of een opmerking als gedraag je nou toch eens als een VWO-er. snappen ze niet dat wij nooit ons werk in orde hebben... nou ja. oke, wel VWO-er, maar toch...

mijn beste vriendin zit op het VMBO trouwens.. en ik kijk echt niet op haar neer,
ik vind het wel vreselijk als mensen VWO kunnen en VMBO doen omdat ze per definitie te lui zijn...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wiskunde, het SAAISTE vak dat er bestaat
- Praga Khan -
19 13-11-2015 13:07
Psychologie Ik misbruik het forum even als persoonlijke Klaagmuur
Verwijderd
8 21-06-2012 18:20
Studeren Wat denken jullie hiervan (vakkenkeuze sprint vwo)
moniquejuh
26 26-06-2006 09:37
Lifestyle neonazi's
on the moon
499 17-05-2003 16:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:20.