Oud 08-04-2018, 20:46
snowflakesx
snowflakesx is offline
Hallo allemaal,

Ik zit in 3 vwo en dat betekent dus profielkeuze. Ik kwam er al vrij snel achter dat ik NG wilde gaan doen met Frans, natuurkunde en wiskunde B. Daarbij moet ik ook nog een ander vak kiezen. Maar ik twijfel tussen bedrijfseconomie en Duits?

Aan de ene kant, Duits. Ik vind het een leuk vak en ik sta er op dit moment een 9 voor. Maar de lessen zijn nogal saai, en dan bedoel ik vooral de leraar. Hierdoor heb ik weinig zin in deze lessen. De kans is groot dat ik deze leraar zal blijven hebben voor de komende jaren..

Aan de andere kant dus bedrijfseconomie. Ik heb dit halfjaar economie gevolgd en daar was ik nogal slecht in. Dat kwam grotendeels door de leraar want deze was erg slecht. Hij vergat dingen, weigerde om opnieuw naar toetsvragen te kijken, maakte toetsen met niet relevante stof, etc. Hierdoor ben ik nogal onzeker geworden over mijn kwaliteiten in dit vak. Bedrijfseconomie is natuurlijk wel iets anders. Ik wil het kiezen omdat ik dan toch nog iets over persoonlijke economie leer, wat me wel handig lijkt aangezien ik hierna met deze dingen te maken ga krijgen.

Wat denken jullie? Is twee talen kiezen een onhandige keuze of moet ik gaan voor waar ik het beste in ben? Hopelijk kunnen jullie ervaringen of tips met mij delen!

X
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2018, 06:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als ik hoor waarvoor je bedrijfseconomie wil kiezen, kan je denk ik beter management en organisatie kiezen. Is dat nog een optie?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2018, 08:00
Verwijderd
Het maakt geen ene moer uit voor later. Ik heb tijdens geen enkel economievak ooit iets geleerd over "persoonlijke" economie. Daar ga je op dat vlak als slimme VWO'er ook echt niets nuttigs leren voor later dat je niet zelf met gezond verstand in een kwartier zelf kunt uitzoeken. En Duits en Frans zul je moeten onderhouden om er later iets aan te hebben, die paar jaar op middelbare school is leuk meegenomen maar echt niet van levensbelang.

Kies wat je de komende jaren het leukste lijkt.

Voor de duidelijkheid: ik had Economie en M&O én Duits op het VWO, in allemaal eindexamen gedaan. En ik ben daarna een economische (financiële) studie gaan doen en in die sector gaan werken. Je hebt veel meer aan een gedegen wiskunde-achtergrond dan de economie-vakken die je op de middelbare krijgt. De stof die ze in jaren behandelen heb je op de uni in een paar maanden bijgeleerd.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2018, 13:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb met M&O nog wel dingen geleerd over hypotheken wat nu wel handig is om de stof te begrijpen en dingen waardoor ik de financiën van de sportvereniging enigszins kan begrijpen maar het is niet van levensbelang ofzo.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2018, 14:03
snowflakesx
snowflakesx is offline
Citaat:
Als ik hoor waarvoor je bedrijfseconomie wil kiezen, kan je denk ik beter management en organisatie kiezen. Is dat nog een optie?
Bij ons op school hebben ze M&O verandert voor bedrijfseconomie. Ze zeiden dat het bijna hetzelfde is als M&O.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2018, 13:27
dennis99
dennis99 is offline
Als je zegt dat je Duits al goed is is het misschien een goede optie om voor bedrijfseconomie te gaan ? Net omdat je daar nog veel dingen kan blijleren !
Met citaat reageren
Oud 11-04-2018, 10:52
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Als je zegt dat je Duits al goed is is het misschien een goede optie om voor bedrijfseconomie te gaan ? Net omdat je daar nog veel dingen kan blijleren !
Of juist Duits blijven doen, omdat je dat al met plezier en gemak doet.

Duits zakt weg zodra je het niet meer gebruikt. Economie op school wordt letterlijk in een paar colleges op de universiteit ingehaald. Wil je misschien ooit een eigen bedrijf starten, of financiën regelen voor een vereniging, dan is bedrijfseconomie (of M&O) mogelijk wel een mooie basis.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 17-04-2018, 19:51
snowflakesx
snowflakesx is offline
Ik ben nu dus begonnen te denken over een van de twee vakken als een extra vak te kiezen zodat ik ze allebei heb. Dan kan ik de moeilijkste na een paar maanden laten vallen en verdwijnen de cijfers van dit vak ook. Maar ik weet niet of ik het moet doen? Iemand nog een mening daarover, ervaring? Ik heb van een vriendin gehoord dat je daardoor een heel slecht rooster kan krijgen en ik denk dat het heel erg druk gaat worden. Vrijdag moet ik mijn keuze inleveren, dus als je tips hebt : stuur het alsjeblieft!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 08:11
Verwijderd
Een extra vak kiezen om er één te laten vallen is een waanzinnig slecht idee. Je kunt echt niet na een paar maanden al oordelen welke nou eigenlijk het moeilijkst is. Vooral bij Duits heb je vaak 'blokken' waarbij je de eerste maanden bijvoorbeeld puur woordjes en grammatica moet stampen, en daarna komt opeens een hele periode tekstverklaring, literatuur en/of luistertoets. Is totaal niet te vergelijken.

Het is ook gewoon uitstellen van een keuze die je nu al kan en moet maken.

Bovendien kan en zal het inderdaad je rooster danig beïnvloeden.

Ik heb eindexamen gedaan in meer vakken dan nodig, en het is nooit ook maar een seconde in me opgekomen dat ik er dan ook één kon laten vallen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Profielkeuze
burnedgamer
11 05-04-2011 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.