Oud 21-04-2018, 23:52
Verwijderd
Hoi allemaal! Ik ben Tycho, ik ben 13 jaar oud
Ik heb alleen een groot problem met betrekking tot communicatie en dat is dat ik stotter. Als ik wil beginnen met praten zit ik gewoon even helemaal vast en dat is heel erg vervelend als ik bijvoorbeeld met mensen in het openbaar wil praten maar ook met mijn vrienden en nieuwe vrienden maken gaat ook heel moeilijk. Daarom zeg ik meestal maar gewoon liever niets, toch onhandig want praten is gewoon nodig
Omdat ik zo stil ben heb ik al amper vrienden. Wat moett ik doen en wat zou ik op de momenten doen dat ik bijvoorbeeld tegen nieuwe mensen praat?

Thx van mij!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2018, 00:00
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Ben je wel eens naar een logopedist geweest? Soms kan die namelijk helpen om minder te gaan stotteren doordat zij alle tips en tricks kent.

Verder toch proberen jezelf te zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2018, 00:14
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Vervelend dat je hier last van hebt. Zingen en rappen schijnt een goede manier te zijn om hier zelf mee aan de slag te gaan, maar naar een logopedist gaan zou natuurlijk nog beter zijn.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 22-04-2018, 08:51
Verwijderd
Citaat:
Vervelend dat je hier last van hebt. Zingen en rappen schijnt een goede manier te zijn om hier zelf mee aan de slag te gaan, maar naar een logopedist gaan zou natuurlijk nog beter zijn.
Citaat:
Ben je wel eens naar een logopedist geweest? Soms kan die namelijk helpen om minder te gaan stotteren doordat zij alle tips en tricks kent.

Verder toch proberen jezelf te zijn.
Alle twee, ik ben al heel vaak naar de logopedist gegaan maar het veranderd niks omdat het in een ander gebied van mijn hersens fout gaat waardoor ik alleen stotter als er iemand bij is. Daarom zoek ik toch voor tips om te doen als ik dan vast hang.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2018, 11:04
Verwijderd
Hoi Tycho, stotteren is idd vervelend. Mensen nemen vaak niet de moeite om naar je te luisteren en, nog erger, maken vaak je woorden en/of zinnen af om je te 'helpen'.
In het niet de moeite willen nemen naar je te luisteren en je niet laten uitpraten zit het antwoord op je vraag.
Mensen die weten dat je stottert en toch naar je luisteren en je laten uitpraten zijn geïnteresseerd in je.
Mensen die je niet laten uitpraten of geen moeite doen naar je te luisteren zijn het niet waard om tegen te praten.

Je zegt zelf, het kost in het begin moeite maat gaat gaandeweg het gesprek steeds beter.
Daarom zeg ik, mensen die niet naar je willen luisteren zijn het niet waard om zoveel moeite voor te doen...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2018, 11:21
Verwijderd
Wat je kan proberen is eens tot tien tellen als je iets wil zeggen en rustig ademhalen.

Mensen die je uitlachen of je "helpen" zijn er inderdaad altijd, het hoeven niet je vrienden te zijn, maar je moet er wel meer omgaan in het leven helaas. Mensen die je uitlachen zijn gewoon intens dom en mensen die je helpen, bedoelen het goed, maar voor jou als stotteraar helpt dat niet.

Als er iets onderliggend is, onzekerheid, bang om fouten te maken, bang om te blozen, faalangstig (of misschien nog dieper) zou daar denk ik aan gewerkt moeten worden. Dat is helemaal niet erg, en het is ook niet erg om te stotteren, maar het moet niet je functioneren op school beïnvloeden.
Ik ben al heel wat ouder dan jij, maar ik stotterde ook een beetje op jouw leeftijd. Er zat toen ook iemand in mijn klas die heeeel erg stotterde, en daar werd ook om gelachen. Hij is wel altijd blijven praten en het gaat nu volgens mij ook veel beter met hem.

Is er misschien faalangst-training bij je op school? Misschien is dat een idee, of een eerste stap.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.