Oud 27-06-2018, 22:06
Horthal
Horthal is offline
Na de zomervakantie ga ik een MBO opleiding doen, ICT-Beheer MBO 4. Nu zullen we wel een brief krijgen met spullen die we moeten hebben en zullen we te horen krijgen op de eerste schooldag wat we kunnen verwachten. Maar ik heb bijna twéé maanden tijd dus ik wil het goed gebruiken om me al goed voor te bereiden (en ook omdat ik eigenlijk verder niks te doen heb totdat ik op vakantie ga). Dus ik vroeg me af of jullie wat advies hadden voor een nieuwe ICT-Beheer student, zoals wat ik echt moet aangeschaffen (Naast een laptop want dat wist ik al, lol) of wat ik het beste een beetje kan leren in de vakantie of iets anders. Het hoeft natuurlijk niet puur gericht op ICT-Beheer te zijn, algemene tips zijn ook welkom
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2018, 00:21
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Je hoeft je niet echt voor te bereiden, geniet gewoon lekker van de vakantie of neem een bijbaantje zodat je straks wat meer te besteden hebt als je opleiding begint (best fijn, als je een dure laptop moet aanschaffen).
Heb je van school richtlijnen gekregen wat betreft de aanschaf van je laptop (hardware die vereist is)?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 28-06-2018, 10:52
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Ik heb inmiddels wat MBO 4-stagiaires voorbij zien komen en het valt me eigenlijk steeds op dat de aangeboden lesstof/onderwerpen totaal niet aansluiten bij hetgeen ons bedrijf doet/verwacht van een netwerk- of systeembeheerder. De indruk die ik heb is dat die opleiding zich meer richt op servicedesk-werkzaamheden, waarbij het aannemen en documenteren van calls prioriteit één is (newsflash: een crash course ITIL om dit in goede banen te leiden is met een uurtje wel klaar, naast communicatieve skills). Inhoudelijk danwel technisch laat het ernstig te wensen over; het volledige gebrek aan Linux in het lesmateriaal is een manco waar je écht zelf aan moet werken, naast je opleiding.

Op zich hoeft bovenstaand geen probleem te zijn, als je dit gebrek aan lesmateriaal kunt mitigeren met intrinsieke interesse in IT, met andere woorden, als je een "natural born nerd" bent. Als dat níet het geval is, verwacht ik niet dat je goed beslagen ten ijs komt na het afronden van de opleiding as-is: je zult dan echt door moeten leren, liefst in de vorm van betekenisvolle certificaten (CCNA/JNCP/Microsoft-certificaten/LPIC/etc). En dan nog is het maar de vraag of je hier levensvreugde uit gaat halen als je niet-nerd bent.

Wat ik hiermee wil zeggen: als je deze opleiding bent gestart met het idee "leuk, iets met computers, ik kan best Windows installeren of een geluidskaart inbouwen, easypeasy" ga je van een koude kermis thuis komen -- zeker bij toekomstige werkgevers die -in mijn beleving- een ander beeld hebben van wat je zou moeten kunnen. Daarbij kan het overigens ook goed zijn dat mijn beeld/verwachtingspatroon aan beroepsdeformatie onderhevig is en ik de lat te hoog schets. Maar een gewaarschuwd mens..

Als je nog steeds dit wilt gaan doen; begin eens met een domeinnaam en een thuisserver. Tuig iets leuks op, bestaande uit meerdere VMs die met elkaar communiceren (denk aan een reverse proxy server, webserver, mailserver), onder Linux. Gewoon, als voorbereiding op wat later, in je werkveld, voorbij gaat komen. Of je zet een Windows domain controllert op met IIS (hetzelfde idee maar dan Windows als platform).
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED

Laatst gewijzigd op 28-06-2018 om 11:02.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2018, 17:25
Horthal
Horthal is offline
Citaat:
Ik heb inmiddels wat MBO 4-stagiaires voorbij zien komen en het valt me eigenlijk steeds op dat de aangeboden lesstof/onderwerpen totaal niet aansluiten bij hetgeen ons bedrijf doet/verwacht van een netwerk- of systeembeheerder. De indruk die ik heb is dat die opleiding zich meer richt op servicedesk-werkzaamheden, waarbij het aannemen en documenteren van calls prioriteit één is (newsflash: een crash course ITIL om dit in goede banen te leiden is met een uurtje wel klaar, naast communicatieve skills). Inhoudelijk danwel technisch laat het ernstig te wensen over; het volledige gebrek aan Linux in het lesmateriaal is een manco waar je écht zelf aan moet werken, naast je opleiding.

Op zich hoeft bovenstaand geen probleem te zijn, als je dit gebrek aan lesmateriaal kunt mitigeren met intrinsieke interesse in IT, met andere woorden, als je een "natural born nerd" bent. Als dat níet het geval is, verwacht ik niet dat je goed beslagen ten ijs komt na het afronden van de opleiding as-is: je zult dan echt door moeten leren, liefst in de vorm van betekenisvolle certificaten (CCNA/JNCP/Microsoft-certificaten/LPIC/etc). En dan nog is het maar de vraag of je hier levensvreugde uit gaat halen als je niet-nerd bent.

Wat ik hiermee wil zeggen: als je deze opleiding bent gestart met het idee "leuk, iets met computers, ik kan best Windows installeren of een geluidskaart inbouwen, easypeasy" ga je van een koude kermis thuis komen -- zeker bij toekomstige werkgevers die -in mijn beleving- een ander beeld hebben van wat je zou moeten kunnen. Daarbij kan het overigens ook goed zijn dat mijn beeld/verwachtingspatroon aan beroepsdeformatie onderhevig is en ik de lat te hoog schets. Maar een gewaarschuwd mens..

Als je nog steeds dit wilt gaan doen; begin eens met een domeinnaam en een thuisserver. Tuig iets leuks op, bestaande uit meerdere VMs die met elkaar communiceren (denk aan een reverse proxy server, webserver, mailserver), onder Linux. Gewoon, als voorbereiding op wat later, in je werkveld, voorbij gaat komen. Of je zet een Windows domain controllert op met IIS (hetzelfde idee maar dan Windows als platform).
Dat klinkt niet best, gelukkig zal ik niet zo veel last hiervan hebben. Ik zelf werk al met computers al iets van 5 jaar lang (Zelf problemen oplosson, dingen installeren en herstellen... en breken) en ook mijn eigen computer uit erlkaar- en inelkaar gezet. Linux heb ik een beetje mee gespeeld in een VM omdat het door een of andere reden niet wil lanceren doordat het niet gelezen kan worden ofzo, dat is wat ervaren Linux gebruikers mij zeggen dus hoogstwaarschijnlijk moet ik min Disk-drive vervangen. Ik weet overigens wel dat we, als ik het goed heb begrepen, zoiezo een Microsoft Certificaat kunnen krijgen en ik geloof ook nog andere maar dat weet ik niet zeker. Ik ga bij het Gilde volgen overigens dus de ICT kan daar verschillen dan wat jij hebt gezien Ook was ik toch al van plan om hierna naar het HBO te gaan, alleen weet ik nog niet echt wat Ik had dit dus ook meer gekozen als back-up plan omdat het me leuk lijkt dus dan heb ik tenminste iets, is ook handig gekomen ook.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2018, 09:44
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Ik had dit dus ook meer gekozen als back-up plan omdat het me leuk lijkt dus dan heb ik tenminste iets, is ook handig gekomen ook.
Dat is dus exact waar ik voor waarschuw: m.i. de verkeerde insteek aan deze opleiding te beginnen. Dat betekent namelijk dat het niet voor de hand ligt dat je zelf discipline hebt om voor de broodnodige verdieping te zorgen náást de stof die je opleiding biedt.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 29-06-2018, 11:23
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dat is dus exact waar ik voor waarschuw: m.i. de verkeerde insteek aan deze opleiding te beginnen. Dat betekent namelijk dat het niet voor de hand ligt dat je zelf discipline hebt om voor de broodnodige verdieping te zorgen náást de stof die je opleiding biedt.
Helaas moet ik me hier bij aansluiten. Ik ben Informatica & Economie gaan studeren omdat dat mijn plan B was en er nooit een beter plan A voorbij kwam. Ik ben het doorgekomen, maar had nooit de passie en ambitie van klasgenoten om zelf ontwikkelingen in het vakgebied bij te houden, mijn hart ligt er niet... Uiteindelijk komt het wel goed, ik heb nog een extra stage gedaan om me te verbreden en ga nu steeds meer de online marketing kant op (maar een afgeronde universitaire studie zegt voor een werkgever soms ook meer over je denkniveau dan over je kennis van het vakgebied). Maar met beheer is dat wel echt iets waar je specifiek voor opgeleid wordt en dat is best taai als je het werk, het vakgebied en de opleiding niet mega boeiend vindt...
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 29-06-2018, 11:28
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
En belangrijker: wat MBO verstaat onder 'beheer' mapt niet/amper met wat werkgevers verwachten van 'beheer', is mijn ervaring. De "core business" volgens MBO zijn hier randzaken die je er bij doet, zonder specifieke opleiding, maar met clue.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 29-06-2018, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Dat is dus exact waar ik voor waarschuw: m.i. de verkeerde insteek aan deze opleiding te beginnen. Dat betekent namelijk dat het niet voor de hand ligt dat je zelf discipline hebt om voor de broodnodige verdieping te zorgen náást de stof die je opleiding biedt.
Ook daar moet je voorzichtig mee zijn. Passie is goed maar daardoor liep ik twee jaar voor op mijn klasgenoten en ben ik na anderhalf jaar gestopt.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2018, 12:12
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Ook daar moet je voorzichtig mee zijn. Passie is goed maar daardoor liep ik twee jaar voor op mijn klasgenoten en ben ik na anderhalf jaar gestopt.
Ja, dat is ook zo, maar dat is dan wel duidelijk de lesser of two evils waarmee je een sollicitatiegesprek uitstekend mee in goede banen kan leiden. Uiteindelijk is passie relevanter dan opleiding en ik benadruk slechts dat je met MBO-ICT heel veel zélf moet willen/kunnen/doen (dus náást de opleiding) om de hiaten op te vangen.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 29-06-2018, 12:27
Verwijderd
Je moet de waarde van opleiding niet onderschatten.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2018, 12:53
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ja, dat is ook zo, maar dat is dan wel duidelijk de lesser of two evils waarmee je een sollicitatiegesprek uitstekend mee in goede banen kan leiden. Uiteindelijk is passie relevanter dan opleiding en ik benadruk slechts dat je met MBO-ICT heel veel zélf moet willen/kunnen/doen (dus náást de opleiding) om de hiaten op te vangen.
Ja en nee. Bij sommige bedrijven kom je de eerste ronde van een selectie-procedure simpelweg niet door als je geen papiertje hebt. Of dat dus echt de "lesser of two evils" is, is nog maar de vraag.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 29-06-2018, 13:20
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Ja en nee. Bij sommige bedrijven kom je de eerste ronde van een selectie-procedure simpelweg niet door als je geen papiertje hebt. Of dat dus echt de "lesser of two evils" is, is nog maar de vraag.
IT is juist wat dit betreft een andere tak van sport. En ja, een bachelor helpt weldegelijk, dat ontken ik ook niet.

Ook wil ik niet het belang van een diploma in twijfel trekken; mijn punt is vooral dat het MBO4-diploma toch wel omkleedt moet worden met additionele certificaten/werkervaring/passie, waarbij iemand zónder MBO-diploma maar mét certificaten/werkervaring/passie veel betere perspectieven heeft dan iemand met een MBO-diploma zónder additionele certificaten.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 30-06-2018, 00:32
Verwijderd
Citaat:
IT is juist wat dit betreft een andere tak van sport. En ja, een bachelor helpt weldegelijk, dat ontken ik ook niet.
Het hangt er vanaf wat je wil. Bepaalde vakgebieden zijn alleen bereikbaar met bepaalde papieren. ICT Beheer op laag niveau is beheer dat over de aankomende 20 jaar zo'n beetje volledig weggeautomatiseerd wordt, of gedegradeerd wordt tot werk wat de concierge kan. Op middel niveau ben ik eigenlijk bang dat het nog eerder gebeurt. Beheer eah. De mensen met papieren komen bij de grote automatiseerders terecht.

Citaat:
Ook wil ik niet het belang van een diploma in twijfel trekken; mijn punt is vooral dat het MBO4-diploma toch wel omkleedt moet worden met additionele certificaten/werkervaring/passie, waarbij iemand zónder MBO-diploma maar mét certificaten/werkervaring/passie veel betere perspectieven heeft dan iemand met een MBO-diploma zónder additionele certificaten.
Ja daar ben ik het mee eens. Bij "MBO werk- en denkniveau" denk ik al snel aan iemand die weet hoe ze snel van tabblad kunnen verwisselen om te switchen tussen Twitch en YouTube.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.