Oud 11-07-2018, 01:22
haly4
Avatar van haly4
haly4 is offline
Beste,

Nadat ik gelukkig mijn Havo diploma heb gehaald stroom ik in augustus in op 5 Vwo.
Nu ben ik enorm blij dat ik deze stap kan maken, echter vrees ik wel nog een beetje voor mijn taalniveau bij Engels.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik vroeger wel een badje was en dat ik alles veel belangrijker vond dan het leren van grammatica en woordenschat. Hier heb ik dan ook grote tekorten. Dit merkte ik al op havo 4 en 5. Nu is op een bepaald moment een klik gekomen en is mijn schoolmotivatie beter dan ooit.. alleen was het fijn als die een aantal jaar geleden gekomen was. Nu heb wel een beetje mijn best gedaan met Engels maar ik weet zeker dat ik nog niet op het niveau zit waarop ik zou moeten zitten.Ik zou het echter ook niet erg vinden om een beetje "hoger" te zitten.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit het beste bijleren.. Met de standaard vakantiegesprekjes kom ik nog wel uit de voeten.. maar als het gaat om een brief of opzet schrijven dan komen er dikke druppels op mijn voorhoofd.

Ik hoop dat er toch nog een aantal mensen zijn die tips voor mij hebben aangezien ik stoor in jullie welverdiende zomervakantie!

Alvast enorm bedankt!
__________________
“Without music, life would be a mistake.” - Friedrich Nietzsche, Twilight of the Idols
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2018, 05:32
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Misschien kan je in je woonplaats een cursus volgen, taalcursussen zijn er op elk niveau!

Waar ik zelf veel van geleerd heb is Engelstalige boeken lezen, Engelstalige audio luisteren en films en series kijken met Engelse ondertiteling. Hoe meer je leest en hoort, hoe meer je went aan de manier waarop Engels gebruikt wordt.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 11-07-2018, 18:57
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Wat betreft je woordenschat zou je kunnen overwegen om de Thematische Woordenschat Engels van Intertaal aan te schaffen. Aangezien je inmiddels je havo-opleiding hebt afgerond heb je al een behoorlijke hoeveelheid Engels op redelijk niveau gehad, dus wat dat betreft zou de overstap van 5 havo naar 5 vwo volgens mij geen al te grote problemen op moeten leveren. Elin3 heeft je al een aantal suggesties gedaan waarmee je in ieder geval je Engels goed op peil kunt houden. Misschien is het ook een idee om met een Engelstalig iemand te mailen. Op die manier heb je ook een prima gelegenheid om je Engels in praktijk te brengen. Verder kun je uiteraard altijd terecht op het forum Moderne Talen als je bepaalde vragen over Engels hebt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 11-07-2018, 20:12
Verwijderd
Wordt het woord "badje" nog steeds gebruikt? Wij schreven het als bartje maar, grappig.

Verder niet relevant voor je topic natuurlijk. Volgens mij zijn er verder al hele goede tips gegeven en als je echt wil dan kom je er wel. Ik heb zelf mijn Duits met DuoLingo behoorlijk op kunnen vijzelen: https://nl-nl.duolingo.com/ misschien dat dat nog helpt.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2018, 11:11
Verwijderd
Engels leer je het beste als je het bezigt inderdaad. Ik was ook niet echt iemand die grammatica etc stampte, maar ik denk dat als je veel engels lees en luistert je wel veel kan leren. Grammatica/tijden etc gaat nu bij mij automatisch. Maar je moet bedenken dat je nooit echt native Engels gaat spreken, dus leg de lat niet te hoog.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2018, 11:26
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Engels leer je het beste als je het bezigt inderdaad. Ik was ook niet echt iemand die grammatica etc stampte, maar ik denk dat als je veel engels lees en luistert je wel veel kan leren. Grammatica/tijden etc gaat nu bij mij automatisch. Maar je moet bedenken dat je nooit echt native Engels gaat spreken, dus leg de lat niet te hoog.
Je kan als Nederlander prima op niveau C2 terecht komen wat Engels betreft

Spoiler


Dat moet je wel willen natuurlijk, voor veel doeleinden is het helemaal niet nodig om Engels op "native" niveau te spreken. Zorg dat je actief met de taal bezig bent, dan verbetert je Engels vanzelf.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 12-07-2018, 18:43
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik spreek echt niet bijzonder goed Engels maar toen we in Engeland op vakantie waren, vonden de Britten het juist tof dat ze gewoon in het Engels een gesprek met ons konden voeren. Woorden die ik niet wist, daar hielpen ze me wel mee.

Het beste leer je het als je iemand kent met wie je kan oefenen maar bij wie je je niet schaamt als het fout gaat. Mijn neef zijn partner komt uit Nieuw Zeeland en vriend van ons is getrouwd met een Amerikaanse. Ze hebben beiden een tijdje in Nederland gewoond dus als ik een Engels woord niet weet, begrijpen zij soms wel weer het Nederlands.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-07-2018, 17:12
Verwijderd
Een vriend van mij is vorig jaar zomer voor 3 weken naar Engeland gegaan voor een taalcursus, dat heeft zijn taalvaardigheden echt goed gedaan! Ik kan me indenken dat dit een dure oplossing kan zijn. Een cursus in Nederland zou ook een optie zijn. Er bestaat ook nog www.italki.com waar je terecht kunt om mensen te zoeken die graag op formele of informele wijze een andere taal willen leren. Dit kan door Skype gesprekken of net hoe je het afspreekt. Ze hebben daar ook een forum of iets dergelijks waar ze spelling en grammatica delen of waar je zelf met vragen terecht kunt.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2018, 22:51
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Een vriend van mij is vorig jaar zomer voor 3 weken naar Engeland gegaan voor een taalcursus, dat heeft zijn taalvaardigheden echt goed gedaan! Ik kan me indenken dat dit een dure oplossing kan zijn. Een cursus in Nederland zou ook een optie zijn. Er bestaat ook nog www.italki.com waar je terecht kunt om mensen te zoeken die graag op formele of informele wijze een andere taal willen leren. Dit kan door Skype gesprekken of net hoe je het afspreekt. Ze hebben daar ook een forum of iets dergelijks waar ze spelling en grammatica delen of waar je zelf met vragen terecht kunt.
In plaats van een taalcursus in Engeland kan je ook op werkvakantie gaan in Engeland. Dan vinden ze het niet zo'n probleem dat je Engels niet geweldig is, zolang je jezelf maar een beetje verstaanbaar kunt maken. Omdat je dan een paar weken lang alleen maar Engels spreekt, hoort en leest krijgt je Engel echt een boost.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-07-2018, 01:49
Verwijderd
Citaat:
In plaats van een taalcursus in Engeland kan je ook op werkvakantie gaan in Engeland. Dan vinden ze het niet zo'n probleem dat je Engels niet geweldig is, zolang je jezelf maar een beetje verstaanbaar kunt maken. Omdat je dan een paar weken lang alleen maar Engels spreekt, hoort en leest krijgt je Engels echt een boost.
Dat is ook een goeie, daar was ik niet op gekomen. Enig idee of er organisaties zijn die zo’n werkvakantie regelen?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2018, 08:45
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dat is ook een goeie, daar was ik niet op gekomen. Enig idee of er organisaties zijn die zo’n werkvakantie regelen?
Ik ben een paar jaar geleden zelf online gaan zoeken in de categorie recreatie werk, ik kwam toen ook nog culturele projecten tegen zoals een Geschiedenis-week en Theater-lessen. Uiteindelijk heb ik de organisatie CampXL gewoon een mailtje gestuurd en heb ik via Skype kennis gemaakt. CampXL is een Christelijke organisatie trouwens, dus dat zal niet voor iedereen een goede match zijn, maar ik heb het echt enorm naar m'n zin gehad de twee keer dat ik daar een maand ben geweest. Natuurlijk is het hard werken, als leiding op een jeugdkamp, maar je houdt er wel mooie vriendschappen aan over en wordt gedwongen om dag in dag uit Engels te spreken. Kinderen zijn trouwens ook enorm geduldig zodra ze weten dat hun taal niet jouw moedertaal is, ze vinden het vaak al geweldig dat jij nog een ander taal spreekt. Wat dat betreft is het dus een hele veilige leeromgeving, waarin je gerust fouten mag maken.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-07-2018, 12:25
Lies-VV
Lies-VV is offline
Ik heb zelf ook een taalcursus in Engeland gedaan, gaat toch veel sneller als je ook niets anders kunt dan Engels praten. Ze zeggen ook wel dat 2 weken taalcursus gelijk staat aan een volledig schooljaar Engels op de middelbare school!

Je hebt veel keuze kijk maar eens op bijvoorbeeld https://www.studeren-engeland.nl/taalcursussen of http://www.study-globe.com/nl/taalreizen/taalreizen/. Ik zag dat je bij de eerste ook nog een Engels plus werkeraving kunt doen.

Succes in iedergeval!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2018, 15:45
NovaBoy15
NovaBoy15 is offline
Dit klinkt heel dom maar kijk Gwn Netflix ofz met Engelse ondertiteling en zoek woorden en dingen die je niet snapt op op Google.

Succes👍🏼
Met citaat reageren
Oud 07-08-2018, 15:50
anoniem91292
anoniem91292 is offline
Ik heb nooit opgelet tijdens Engelse les maar door YouTube kijken en tv kijken is mijn woordenschat.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2018, 10:27
nikkimcrway
Avatar van nikkimcrway
nikkimcrway is offline
Ik ben juist van VWO naar havo gegaan. Het grote verschil is dat de woordenschat op VWO veel minder is, bijna niks, maar de grammatica is wel veel meer. In ieder geval op mijn school, maar mij lijkt dit iets wat overal wel een beetje zal zijn. Spreken kan je oefenen door echt in het engels met een vertrouwd persoon engels proberen te praten. Al zijn het makkelijke onderwerpen. Of als je het niet erg vind kan je ook met engelse of amerikaanse mensen zelf praten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.