Oud 29-09-2017, 01:21
MissJirapa
Avatar van MissJirapa
MissJirapa is offline
Beste (ex)studenten en (ex)docenten, (Aka lief dagboek)

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kan komen en vraag hierbij om jullie advies.

Ik zal kort en bondig zijn door te vertellen dat mijn ouders niet in staat zijn om mij op financieel gebied te helpen betreft opleiding en school voorzieningen. Ik ben een 19 jarige werkende studente die 5 dagen per week naar school gaat en ook gemiddeld 32 per week werkt in de horeca. Mijn vasten lasten en uitgave liggen nogal aan de hoge kant waarmee ik op zich nog wel kan budgetteren, maar dit is niet genoeg om de kosten van mijn opleiding voortijdig( en voorzieningen zoals bijv. een goed werkend laptop) te kunnen financieren.

Ik woon ruim twee maanden weer thuis omdat er wat complicaties waren met mijn huurwoning. Ik was op jonge leeftijd al het huis uit gegaan omdat mijn thuis situatie niet meer leefbaar was door de relatie tussen mij en mijn moeder (cultuur verschillen). We hebben de band wel lichtelijk kunnen opbouwen, maar dusdanig niet genoeg om elkaar volledig te kunnen begrijpen wat ons opvatting zijn. Hier zit wel een heel verhaal achter maar niet relevant voor mijn hulpvraag denk ik. Anways, in mijn gezin kan ik niet zeggen dat dit een perfect gezin is. Het gezin is gebroken, negatief en heeft een gebrek aan empathie voor elkaar. Het gezin bestaat uit 6 personen o.a moeder en stiefvader, mijn half zusje en broertjes. De opvoeding van mijn ouders is totaal niet pedagogisch verantwoord dus in huis ben ik wel het verstandigste die het gezin tot een geheel kan brengen. Maar het lukt nog niet omdat er nog duizend miscommunicaties zijn. Het proberen met de vraag of zij mij zouden kunnen helpen is niet toepasselijk. Ik heb meerdere pogingen om appellerend het verzoek te doen naar steun, maar dan krijg ik alleen maar een snauwde narcistische moeder die geen benul hebt om met ideeën te komen of alleen kunnen zeggen dat ik inderdaad een goede opleiding moet hebben maar letterlijk me niet helpt om er naar toe te komen. Mijn stiefvader is een goede man die veel doet voor het gezin. Hij onderhoud bijna alle gezinsleden en kan goed communiceren met mij. Ik kan het wel aan hem vragen maar... nee...ik wil niet te persoonlijk worden. De relatie tussen mijn ouders is ook niet optimaal. Zij hebben vaak ruzie over geld (hypotheek, kosten voor voeding voor 6 en nog andere dingen waar ik nog niet van af weet). Hun liefde is trouwens ook voorbij (dus daarom hebben ze nog maar twee kinderen genomen om hun liefde te bevredigen). Ook is het zo dat mijn moeder erg dominant is en wat zij zegt is het laatste woord bij mijn stiefvader.
Dus nee is nee zonder uitleg.

Kortom het krijgen van financieel steun komt hier zeker niet van pas omdat de gezinsrelatie FUCKED UP is en er is serieus geen saamhorigheid, intentie, idee of wat dan ook om mij op dit gebied te steunen. Er zijn al veel problemen waardoor mijn probleem maar uit 1 procent van de honderd is. Ik moet er wel bij zeggen dat dit een eenmalige verzoek is tot geld want na dit jaar ben ik wel zelfredzaam om het te bekostigen. Iemand ideeën over hoe ik zo snel mogelijk mijn interessante opleiding en voorzieningen kan betalen?

P.S. Mochten jullie jullie ook nog tips hebben voor het gezin, tell me about it!

Heeeeel veel liefde en peace out van jullie schrijver,
Jirapa
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2017, 07:27
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Lenen bij DUO? De rente is heel laag op het moment en je hebt behoorlijk lang om dit terug te betalen.

Of toch je stiefvader vragen als dit toch een eenmalig verzoek is.

Bij sommige onderwijsinstellingen kunnen ze je ook tegemoet komen wat betreft studiekosten als jij het zelf niet kunt bekostigen. Ook een idee om daar eens naar te vragen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 29-09-2017, 16:01
MissJirapa
Avatar van MissJirapa
MissJirapa is offline
Bedankt voor je advies! Ik heb gekeken wat de voorwaarden zijn van duo leningstelsel en kan hierbij in aanmerking komen. Ik heb gelijk maar een bedrag van 1500,- aangevraagd met de hoop dat dit bedrag toelaatbaar is. Daarna ga ik de lening stopzetten aangezien dit maar een eenmalige situatie is.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2017, 16:03
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Bedankt voor je advies! Ik heb gekeken wat de voorwaarden zijn van duo leningstelsel en kan hierbij in aanmerking komen. Ik heb gelijk maar een bedrag van 1500,- aangevraagd met de hoop dat dit bedrag toelaatbaar is. Daarna ga ik de lening stopzetten aangezien dit maar een eenmalige situatie is.
Als je ouders inderdaad zo weinig verdienen kom je misschien ook in aanmerking voor een aanvullende beurs? Of heb je die al aangevraagd?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 29-09-2017, 16:31
MissJirapa
Avatar van MissJirapa
MissJirapa is offline
Het punt is dat mijn ouders wel redelijk goed verdienen want mijn stiefvader heeft een eigen bedrijf en mijn moeder werk twee dagen per week in een afhaal. Het is gewoon dat ze mij niet graag willen steunen want ze denken dat ik volledig mijn eigen leven kan lijden en daarmee ook geen hulp vraag heb.

Ik zou het kunnen oplossen om eens goed naar Duo te kijken en kan opzoeken wat de andere mogelijkheden zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2017, 16:52
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Het punt is dat mijn ouders wel redelijk goed verdienen want mijn stiefvader heeft een eigen bedrijf en mijn moeder werk twee dagen per week in een afhaal. Het is gewoon dat ze mij niet graag willen steunen want ze denken dat ik volledig mijn eigen leven kan lijden en daarmee ook geen hulp vraag heb.

Ik zou het kunnen oplossen om eens goed naar Duo te kijken en kan opzoeken wat de andere mogelijkheden zijn.
Als je zwart op wit hebt dat je ouders je niet willen steunen kan je volgens mij toch een aanvullende beurs krijgen. Ik weet niet of dat ook het geval is wanneer je nog thuis woont (en ze je indirect dus wel een beetje steunen). Ik weet niet of je hiervoor in aanmerking komt, want meestal zijn dit wel de extreme gevallen (al jaren geen contact meer met een ouder, bijvoorbeeld). Meer info vind je op de website van DUO.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 29-09-2017, 18:15
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Tenzij er in de afgelopen pakweg tien jaar iets veranderd is, kijken ze naar het inkomen van je biologische ouders en dus niet naar dat van je stiefvader. Doordat je moeder met hem samenwoont heeft ze wel lagere woonlasten maar zijn inkomen zou niet mee moeten tellen voor jouw aanvullende beurs.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-09-2017, 22:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Misschien heb je hier nog iets aan: https://www.duo.nl/particulier/aanvullende-beurs/
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-09-2017, 15:08
MissJirapa
Avatar van MissJirapa
MissJirapa is offline
Citaat:
Misschien heb je hier nog iets aan: https://www.duo.nl/particulier/aanvullende-beurs/
Bedankt voor je advies! ik heb hier zeker wat aan gehad. Ik heb in het verleden van mijn vorige studie een aanvullende beurs aangevraagd maar werd geweigerd omdat DUO keek naar mijn ouders hun gezamenlijke inkomen. Dat maakt het dus dat ik geen aanvullende beurs kreeg. Zelf denk ik dat zij het zelfde zullen melden in het huidige studiejaar die ik doe. De vraag is dan ook of DUO inderdaad het recht hebben om daar naar te kijken ongeacht dat ik bij mijn ouders woon en ook niet biologisch tot mijn stiefvader behoor.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2017, 15:15
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan altijd even met ze bellen hierover.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-09-2017, 16:03
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Of stuur een Tweet, dan reageert DUO vaak erg snel.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.