Oud 19-10-2006, 19:47
Starling
Avatar van Starling
Starling is offline
Ik heb een vraagje.
Mijn vriend is sinds een paar maanden klaar met de Pabo en nu op zoek naar een vaste baan.
Een vaste baan krijgen is erg moeilijk, maar hij kan wel al vaker vervangen, maar dat geeft natuurlijk niet echt zekerheid.

Hij wil nu wel ondertussen eens het huis uit. Maar hij kan niet zomaar op zichzelf gaan wonen, omdat hij niet weet of hij elke maand wel genoeg zal verdienen (hij weet niet hoe vaak hij kan vervangen van te voren).

Verder heeft hij wel een baantje in het weekend, op beide dagen, maar daar kan hij nooit huur, gas water, licht en alles van betalen natuurlijk.

Nu vroeg ik me af of er voor deze mensen niet iets geregeld is. Soort van uitkering, tot je een vaste baan hebt? Want eigenlijk is hij toch gewoon werkloos en moet hij daar een uitkering voor krijgen?
__________________
One way, or another...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2006, 20:06
Verwijderd
Hoezo? Waarom zou je, als je werkloos bent, automatisch een uitkering krijgen? Je hebt een opleiding en bent op zoek naar werk. Geen reden voor de overheid om jou een uitkering te geven.

Je hebt de WW-uitkering, maar die is afhankelijk van de vraag of en zoja hoelang je een arbeidsverleden hebt gehad. Een bijstandsuitkering wordt in de regel alleen verstrekt als je kunt aantonen dat je enige werkloos bent en voldoende hebt gedaan om wel aan de bak te komen. Ook geldt er een doorlopende sollicitatieplicht.

Je krijgt dus niet zomaar een uitkering voor frictiewerkloosheid, zoals diue tussen school en eerste baan. Bovendien woont je vriend, als ik het goed begrijp, nu nog bij zijn ouders dus is het sowieso niet echt nodig dat de Staat hem ondersteunt. Dat doen zijn ouders immers al.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 20:11
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2006 @ 20:06 :
Hoezo? Waarom zou je, als je werkloos bent, automatisch een uitkering krijgen? Je hebt een opleiding en bent op zoek naar werk. Geen reden voor de overheid om jou een uitkering te geven.


Je hebt grondrechtelijk recht op een bijstandsuitkering, dat hoor je te weten, nare.

Citaat:

Je hebt de WW-uitkering, maar die is afhankelijk van de vraag of en zoja hoelang je een arbeidsverleden hebt gehad. Een bijstandsuitkering wordt in de regel alleen verstrekt als je kunt aantonen dat je enige werkloos bent en voldoende hebt gedaan om wel aan de bak te komen. Ook geldt er een doorlopende sollicitatieplicht.


de overheid voorziet in het onderhoud indien je niet zelf in je eigen onderhoud kan voorzien. Dan heb je een sollicitatieplicht, maar ik neem aan de de persoon in kwestie ook druk op zoek is naar een baan.

Citaat:

Je krijgt dus niet zomaar een uitkering voor frictiewerkloosheid, zoals diue tussen school en eerste baan. Bovendien woont je vriend, als ik het goed begrijp, nu nog bij zijn ouders dus is het sowieso niet echt nodig dat de Staat hem ondersteunt. Dat doen zijn ouders immers al.
Je ouders zijn - als je wat ouder bent - niet verplicht om voor je te zorgen toch ?

overigens vind ik het toch knap, dat veel mensen het hebben over een lerarentekort, en dat ik zelf diverse werkloze leraren ken.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 20:15
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 19-10-2006 @ 20:11 :


Je hebt grondrechtelijk recht op een bijstandsuitkering, dat hoor je te weten, nare.
Waarom moet ik dat weten? Ik heb werk. Ik hou me niet bezig met bijstandsuitkeringen. Ik weet wel dat als je zo'n uitkering wil, je daar echt moeite voor moet doen en je wordt nonstop gecontroleerd.

Citaat:
de overheid voorziet in het onderhoud indien je niet zelf in je eigen onderhoud kan voorzien. Dan heb je een sollicitatieplicht, maar ik neem aan de de persoon in kwestie ook druk op zoek is naar een baan.
Maar waarom zou hij dan een uitkering moeten krijgen? Als je een bijstandsuitkering wilt hebben zul je ook geen vermogen mogen hebben, en als je dat wel hebt moet dat eerst op ('je huis opeten'). Volgens mij kom je pas in aanmerking voor zo'n uitkering als je duurzaam werkloos bent en dat is voor studenten tussen afstuderen en eerste werk nu niet bepaald het geval.

Citaat:
Je ouders zijn - als je wat ouder bent - niet verplicht om voor je te zorgen toch ?
Wie heeft het over verplicht zijn? Het gaat er, lijkt mij, of ze het de facto doen.

Citaat:
overigens vind ik het toch knap, dat veel mensen het hebben over een lerarentekort, en dat ik zelf diverse werkloze leraren ken.
Tsja. Systemen van vraag en aanbod zijn over het algemeen niet perfect.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 20:18
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2006 @ 20:15 :
Waarom moet ik dat weten? Ik heb werk. Ik hou me niet bezig met bijstandsuitkeringen. Ik weet wel dat als je zo'n uitkering wil, je daar echt moeite voor moet doen en je wordt nonstop gecontroleerd.


leek me basisstof voor een rechtenstudent, de grondwet.

Citaat:

Maar waarom zou hij dan een uitkering moeten krijgen? Als je een bijstandsuitkering wilt hebben zul je ook geen vermogen mogen hebben, en als je dat wel hebt moet dat eerst op ('je huis opeten'). Volgens mij kom je pas in aanmerking voor zo'n uitkering als je duurzaam werkloos bent en dat is voor studenten tussen afstuderen en eerste werk nu niet bepaald het geval.


Dat is dus niet zo. je moet niet in je eigen bestaan kunnen voorzien. in principe heb je al snel recht op een uitkering. punt is wel dat je dan een aantal verplichtingen krijgt, en als je je daar niet aan houdt, is het snel einde verhaal.
voor studenten die net afgestudeerd zijn is (nou ja, tien jaar geleden iig) een schoolverlatersuitkering. (had mn zus 1 maand of zo).


Citaat:

Wie heeft het over verplicht zijn? Het gaat er, lijkt mij, of ze het de facto doen.


Voor het recht op een uitkering niet.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 20:22
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 19-10-2006 @ 20:18 :
leek me basisstof voor een rechtenstudent, de grondwet.
Ik ben geen student (meer) en behalve de dingen die ik echt moet weten interesseert de grondwet me niet zo gruwelijk veel, eigenlijk.

Overigens betwijfel ik of je gelijk hebt, maar dat zou ik moeten uitzoeken. Mag jij ook doen trouwens.

Citaat:
Dat is dus niet zo. je moet niet in je eigen bestaan kunnen voorzien. in principe heb je al snel recht op een uitkering. punt is wel dat je dan een aantal verplichtingen krijgt, en als je je daar niet aan houdt, is het snel einde verhaal.
voor studenten die net afgestudeerd zijn is (nou ja, tien jaar geleden iig) een schoolverlatersuitkering. (had mn zus 1 maand of zo).
Als je bij je ouders woont kun je dus wel in je bestaan voorzien, dat is mijn punt.

Citaat:
Voor het recht op een uitkering niet.
Vaag. Want waarom krijgt een getrouwde, niet-werkende vrouw dan ook geen bijstandsuitkering? Nouja, het zal wel, ik weet er onvoldoende van, het zou mij alleen hogelijk verbazen (en ook irriteren) als je zomaar je handje kunt ophouden in een periode waarin eigenlijk werkloosheid normaal is voor enkele weken cq. maanden.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 23:01
Sultan_of_Swing
Avatar van Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Je zal wel zo'n uitkering kunnen krijgen, want een jaar geleden ging de discussie nog of afgestudeerden het recht op een uitkering ontnomen moest worden als ze nog geen baan hadden. Dat ze dan maar simpelere baantjes aan moeten nemen tijdens het solliciteren.
__________________
doe de fridge open, vol met pilsener mag ik hopen
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 23:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 19-10-2006 @ 20:11 :
Je hebt grondrechtelijk recht op een bijstandsuitkering, dat hoor je te weten, nare.
Daarvoor moet je aan voorwaarden voldoen. Iemand die thuis woont en niet volledig solliciteerd en een bijbaantje heeft voldoet niet aan de voorwaarden.
Nare was jouw redenatie gewoon een stap of twee vooruit, dan moet je niet gaan hakketakken.

Er bestaat overigens niet zoiets als een recht op een uitkering. Als de regering morgen besluit alle uitkeringen af te schaffen, dan kan dat. Alleen van die Enait-achtige geitewollensokken-advocaten geloven zelf dat zaken als de verklaring van de mensenrechten je een recht zouden geven op door de staat onderhouden worden.

En kom, laten we ons niet tot dat niveau verlagen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 00:08
koelieboelie
koelieboelie is offline
hooh nerdies. Het lijkt hier net een gokhal! Iedereen loopt maar wat te roepen hier.

Nou ten eerste heeft je vriend natuurlijk geen recht op ww. (voldoet niet aan referte-eis=voldoende arbeidsverleden)

Verder komt hij ook niet in aanmerking voor andere sociale voorzieningen dus dan belanden we bij de bijstand. Nu, ik weet niet hoe oud je vriend is, maar ik ga er van uit t/m 21.

Deze groep komt maar in beperkte mate voor bijstand in aanmerking. En de gemeente gaat je vriend ook begeleiden bij het zoeken van een baan als het niet lukt. Zolang hij nog niets heeft gevonden kan hij een (lage) uiterkering krijgen.

Deze uitkering is €198.48 per maand. Dit is weinig dus.. En dan vertelde je dat je vriendje een bijbaantje heeft, ik neem aan dat hij daarmee meer verdiend dan die 200 euro. Dus dan kan hij het wel vergeten. Als ie minder verdiend, wordt het aangevuld tot die 200 euro.

Als hij ouder is dan 21 dan moet je het maar even zeggen


(en mightymarcel, je ouders zijn tot je 21ste onderhoudspichtig.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 00:10
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-10-2006 @ 23:17 :
Daarvoor moet je aan voorwaarden voldoen. Iemand die thuis woont en niet volledig solliciteerd en een bijbaantje heeft voldoet niet aan de voorwaarden.
Nare was jouw redenatie gewoon een stap of twee vooruit, dan moet je niet gaan hakketakken.

Er bestaat overigens niet zoiets als een recht op een uitkering. Als de regering morgen besluit alle uitkeringen af te schaffen, dan kan dat. Alleen van die Enait-achtige geitewollensokken-advocaten geloven zelf dat zaken als de verklaring van de mensenrechten je een recht zouden geven op door de staat onderhouden worden.

En kom, laten we ons niet tot dat niveau verlagen.
Thuis wonen of niet maakt niets uit. Een voorwaarde is wel dat iemand die bijstand ontvangt actief opzoek is naar een baan, en elke aangeboden werk accepteert.

En dat 2e deel kan je beter weghalen want je maakt jezelf er niet geloofwaardiger op

Laatst gewijzigd op 20-10-2006 om 00:12.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 07:44
Verwijderd
Citaat:
koelieboelie schreef op 20-10-2006 @ 00:08 :
hooh nerdies. Het lijkt hier net een gokhal! Iedereen loopt maar wat te roepen hier.
Let op jongens, hier komt de bijstandsexpert!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 10:30
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 20-10-2006 @ 00:08 :

Verder komt hij ook niet in aanmerking voor andere sociale voorzieningen dus dan belanden we bij de bijstand. Nu, ik weet niet hoe oud je vriend is, maar ik ga er van uit t/m 21.

(en mightymarcel, je ouders zijn tot je 21ste onderhoudspichtig.
hij heeft de pabo afgemaakt. dan heb je meestal havo gedaan, en 4jaar hbo, dus ben je 17+4=21.

ik ben er vanuit gegaan dat hij minstens 22 is.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 10:31
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2006 @ 20:22 :
Vaag. Want waarom krijgt een getrouwde, niet-werkende vrouw dan ook geen bijstandsuitkering? Nouja, het zal wel, ik weet er onvoldoende van, het zou mij alleen hogelijk verbazen (en ook irriteren) als je zomaar je handje kunt ophouden in een periode waarin eigenlijk werkloosheid normaal is voor enkele weken cq. maanden.
simpel. als je trouwt, moet je boeten.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 10:37
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-10-2006 @ 23:17 :
Daarvoor moet je aan voorwaarden voldoen. Iemand die thuis woont en niet volledig solliciteerd en een bijbaantje heeft voldoet niet aan de voorwaarden.
Nare was jouw redenatie gewoon een stap of twee vooruit, dan moet je niet gaan hakketakken.

Er bestaat overigens niet zoiets als een recht op een uitkering. Als de regering morgen besluit alle uitkeringen af te schaffen, dan kan dat. Alleen van die Enait-achtige geitewollensokken-advocaten geloven zelf dat zaken als de verklaring van de mensenrechten je een recht zouden geven op door de staat onderhouden worden.

En kom, laten we ons niet tot dat niveau verlagen.
Artikel 20 van de grondwet zegt weer wat anders.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 11:01
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 20-10-2006 @ 10:37 :
Artikel 20 van de grondwet zegt weer wat anders.
Niet alle rechten zijn gelijk. Klassieke grondrechten die bescherming bieden tegen de overheid zijn bij de rechter afdwingbaar, bij sociale grondrechten zoals deze is dat niet zo.

Overigens kun je beter naar het EVRM dan de grondwet kijken, want bijstandsregels zijn vastgelegd in de wet.
__________________
A man said to the Universe: "Sir, I exist!" - "However," Replied the universe, "the fact has not created in me a sense of obligation."
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 12:36
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Luminon schreef op 20-10-2006 @ 11:01 :
Niet alle rechten zijn gelijk. Klassieke grondrechten die bescherming bieden tegen de overheid zijn bij de rechter afdwingbaar, bij sociale grondrechten zoals deze is dat niet zo.

Overigens kun je beter naar het EVRM dan de grondwet kijken, want bijstandsregels zijn vastgelegd in de wet.
EVRM ? gokje, europese verdrachten rechten mens ? das dan wel niet logisch met je opmerking dat bijstandsregels in de wet staan, rechtenverdragen zijn nl. geen wetten.

overigens kun je wettelijk vastgelegde regels natuurlijk wel afdwingen, ook sociale. anders kun je net zo goed alle wetten afschaffen, als je de grondwet niet eens af zou kunnen dwingen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 16:37
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 20-10-2006 @ 12:36 :
EVRM ? gokje, europese verdrachten rechten mens ? das dan wel niet logisch met je opmerking dat bijstandsregels in de wet staan, rechtenverdragen zijn nl. geen wetten.
Je begrijpt me verkeerd.
Citaat:
Artikel 120 grondwet
De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen.
Als de wetgever in grondwettelijke zin dus regels stelt over uitkeringen kan de rechter daar op basis van de grondwet geen uitspraken over doen, maar wel op basis van verdragen. Grondwettelijke controle kan op dit moment alleen op lagere wetgeving worden toegepast, hoewel het wetsvoorstel Halsema, dat op dit moment bij de eerste kamer ligt, daar mogelijk verandering in gaat brengen. Overigens is het IVESCR in dit geval misschien relevanter.
Citaat:
MightyMarcel schreef op 20-10-2006 @ 12:36 :
overigens kun je wettelijk vastgelegde regels natuurlijk
wel afdwingen, ook sociale. anders kun je net zo goed alle wetten afschaffen, als je de grondwet niet eens af zou kunnen dwingen.
Je kan wetten slechts afdwingen als ze dat naar hun aard en inhoud toestaan. Dat is bij sociale grondrechten niet het geval omdat ze geen gebod of verbod bevatten, maar een instructie. Overigens oordeelt de Hoge Raad dat verdragsrechtelijke sociale grondrechten simpelweg niet algemeen verbindend zijn in de zin van art. 94 Gw(1). Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij sociale grondrechten wel door de rechter kunnen worden toegepast: Als groepen mensen achtergesteld worden in verhouding tot een niet achtergestelde groep(2), wanneer de overheid het voorzieningenniveau probeert te laten dalen, en bij extreme gevallen waarin deze grondrechten rechtsbeschermend kunnen worden toegepast(3).

1. HR 14 april 1989, AB 1989, 207 (harmonisatiewet)
2. CRvB 7 december 1988, AB 1989, 10 (weduwnaarspensioen)
3. Rb. Utrecht, 18 juni 1991, NJ 1992, 370 (woning)
__________________
A man said to the Universe: "Sir, I exist!" - "However," Replied the universe, "the fact has not created in me a sense of obligation."

Laatst gewijzigd op 20-10-2006 om 16:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie Module 3 FULL
--replay--
2 20-02-2010 16:31
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vennootschappen (Economie)
annBIZARRE
5 19-02-2010 18:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
499 12-11-2007 19:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Welke coalities zie jij op het toneel graag verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag?
Gatara
230 21-11-2006 01:05
VMBO Economie
bagel
5 18-05-2006 15:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.