Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2003, 20:39
Azzurra
Azzurra is offline
hey!! ik moet binnekort een practische opdracht maken over geluid, voor natuurkunde. ik wil het verband tussen de lengte van een bamboefluit en de toon, en overblaas toon onderzoeken. maar ik heb niet zo'n goed idee hoe ik dit aan moet pakken, ideeen?

ik heb thuis coach5 op mijn pc, en ik heb een microfoon, kan ik nu geluid meten? of heb ik echt speciaal het systeembordje nodig?

dankjewel
__________________
Violins and Happy endings
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2003, 20:46
Verwijderd
als je de lengte van een pijp weet is de grondtoon gewoon te berekenen.
Je weet dat een golf in een open pijp 0,5 labda is. Als je de lengte van de pijp weet is een golflengte het dubbele, en kun je met f=343/labda de toon berekenen.
Ik weet niet wat je met overblaas bedoelt, maar als je daarmee de boventonen bedoelt zijn die ook gewoon te berekenen. Bij de eerste boventoon zit er nog een extra knoop in de geluidsgolf.
Ik weet verder niets van die computerprogramma's
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 20:54
Azzurra
Azzurra is offline
ik weet niet zo goed wat labda is, en de toonhoogte hangt toch niet alleen van de lengte af, maar ook van de dikte? want als je een dunne buis hebt moet ie langerzijn om dezelfde toon te krijgen dan een dikke buis.

met overblaas toon bedoelde ik dat als je in een bamboefluit harder blaast dat je een toon krijgt die precies een octaaf hoger is.
__________________
Violins and Happy endings
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 21:01
Upior
Upior is offline
Labda = golflengte (oftewel de lengte van 1 volledige golf)
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Azzurra schreef:
ik weet niet zo goed wat labda is, en de toonhoogte hangt toch niet alleen van de lengte af, maar ook van de dikte? want als je een dunne buis hebt moet ie langerzijn om dezelfde toon te krijgen dan een dikke buis.

met overblaas toon bedoelde ik dat als je in een bamboefluit harder blaast dat je een toon krijgt die precies een octaaf hoger is.
Theoretisch hangt de toon af van de golflengte en de geluidssnelheid volgens f=v/labda
maar je hebt gelijk dat er in de praktijk meer factoren in het spel zijn. Dan moet je het met de computer doen, maar van dat programma van jou weet ik verder niets
En wat die overblaas betreft: als je harder blaast gaat de lucht in de buis met een kortere golflengte trillen, er komen meer 'knopen' in. Het gevolg is dat de frequentie ook kleiner wordt. Hoe het komt dat dat met precies een octaaf gebeurt zou ik niet weten

Laatst gewijzigd op 23-02-2003 om 21:10.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:54
Azzurra
Azzurra is offline
ok, dus bij een fluit kun je de lengte bepalen met de formule

l=n * 0,5 labda, wat is n dan in deze formule?

ik snap er echt niks van
__________________
Violins and Happy endings
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 17:44
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Azzurra schreef:
ok, dus bij een fluit kun je de lengte bepalen met de formule

l=n * 0,5 labda, wat is n dan in deze formule?

ik snap er echt niks van
n is een geheel getal en geeft het aantal knopen in een buis met 2 open uiteinden weer, aangezien de formule die jij hier noemt betrekking heeft op een buis met 2 open uiteinden waarin zich een luchtkolom bevindt. Merk op dat alleen de lengte van de buis een rol speelt wat het bepalen van eigenfrequenties betreft, en dat de dikte van de buis dus niet van belang is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 18:50
Azzurra
Azzurra is offline
ik maak zelf bamboefluiten, en als je als gondtoon, dus allen gaatjes dicht, alleen de lengte van de buis een d wilt, en je hebt een dikkere buis dan word de fluit korter en als je een dunner buis heb langer. dus dan zou het wel uitmaken

als je de frequentie hebt gemeten, kun je de lengte van de buis dan berekenen? of als je de lengte hebt de toon? en hoe dan?
__________________
Violins and Happy endings
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 19:30
Azzurra
Azzurra is offline
help nou ff, ik moet dit morgen af hebben, alsjeblieeffft
__________________
Violins and Happy endings
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 19:54
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Als l de lengte voorstelt en labda de golflengte wordt het verband tussen die twee gegeven door l=n*0,5*labda. Indien l bekend is geldt: labda=2*n/l. Als je bovendien de frequentie f kent geldt: f=v/labda, waarbij v de geluidssnelheid voorstelt. Invullen van labda=2*n/l geeft dan: f=v*l/(2*n). Hieruit kun je dus n berekenen als l bekend is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Geluid po
JenAalsbergh
2 12-03-2013 19:40
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] PO Systeembord
EmYv
8 19-05-2008 18:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.