Oud 08-10-2003, 20:05
grouch987
grouch987 is offline
Er is bij ons over een paar weken een studievoorlichtingsavond, en ik moet wat voorkeuren aangeven waar ik iets over wil horen. Ik vind biologie wel leuk, dus ik keek bij biologie. Blijkt dat er alleen iets staat over 'medische biologie' en 'biomedische gezondheidswetenschappen'. Best een mond vol trouwens. Nu heb ik dus geen flauw idee wat het verschil tussen deze twee is. Maar jullie (misschien?) wel

Alvast bedankt...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2003, 15:54
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Biologie en medische biologie zijn in het begin hetzelfde, aan het einde van het 1e jaar biologie kies je voor biologie of medische biologie (iig is dat in Nijmegen zo). Het is allemaal wat vaag ja.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 17:31
alwaysgood
alwaysgood is offline
in nijmegen kun je kiezen voor biologie (waarbinnen je na een jaar zoals ieke zei kunt kiezen tussen gewone biologie/medische biologie en milieu&natuurwetenschappen),
je kan ook kiezen voor biomedische wetenschappen.

Biomedische wetentenschappen is een medische studie en medische biologie valt onder de Beta-studies.

Bij medische biologie ga je echt het onderzoek in en ga je dingen onderzoeken. Je krijgt dus niet met patienten te maken zoals bij geneeskunde.
Bij biomedische wetenschappen weet ik niet of je met patienten te maken krijgt....., maar is volgens mij ook vooral op het onderzoek gericht.


by the way; misschien kan dit beter op school&studie
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 20:43
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
BMW is geloof ik vooral bacteriologie, virologie, epidemidiologie.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-10-2003 @ 20:43:
BMW is geloof ik vooral bacteriologie, virologie, epidemidiologie.
Juist niet.
Bio-medische wetenschappen is juist erg technisch, dus bijvoorbeeld onderzoek naar hart- en vaatkleppen, contactlenzen, enz.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 20:30
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
stom vraagje: hebben we het hier over HBO of WO?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 20:35
Verwijderd
Citaat:
lafjuh schreef op 09-10-2003 @ 21:13:
Juist niet.
Bio-medische wetenschappen is juist erg technisch, dus bijvoorbeeld onderzoek naar hart- en vaatkleppen, contactlenzen, enz.
dan heb je het over Biomedische Technologie, dat is dus weer wat anders
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 21:24
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 10-10-2003 @ 20:30:
stom vraagje: hebben we het hier over HBO of WO?
WO.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 22:00
grouch987
grouch987 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 10-10-2003 @ 21:24:
WO.
Ja, WO.

-

Ik merk al dat het verschil wat onduidelijk is. Misschien iemand die het toch wat meer kan ophelderen?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 16:31
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
oscarvdb schreef op 10-10-2003 @ 22:00:
Ik merk al dat het verschil wat onduidelijk is. Misschien iemand die het toch wat meer kan ophelderen?
Kan je beter een dag gaan meelopen op die verschillende opleidingen. Kunnen ze het je allemaal iets duidelijker uitleggen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 16:37
grouch987
grouch987 is offline
Nou ik moet dus kiezen waar ik meer over wil weten.

Ik vraag het maandag wel aan m'n decaan.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 21:58
sjello007
sjello007 is offline
Ik wist het verschil eerst ook niet en heb toen naar de studieadviseur gemaild van 1 van die 2 opleidingen. Die kon het ook niet zo heel goed uitleggen, maar wat ze wel zei is dat medische biologie wat meer fundamenteler is dan biomedische wetenschappen. Biomedische wetenschappen is wat meer toegepaster en staat ook dichterbij geneeskunde. Medische biologie is biologie met een medische bril en biomedische wetenschappen lijkt dus meer op geneeskunde.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 22:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
sjello007 schreef op 11-10-2003 @ 21:58:
Ik wist het verschil eerst ook niet en heb toen naar de studieadviseur gemaild van 1 van die 2 opleidingen. Die kon het ook niet zo heel goed uitleggen, maar wat ze wel zei is dat medische biologie wat meer fundamenteler is dan biomedische wetenschappen. Biomedische wetenschappen is wat meer toegepaster en staat ook dichterbij geneeskunde. Medische biologie is biologie met een medische bril en biomedische wetenschappen lijkt dus meer op geneeskunde.
Medische biologie hoort dan ook bij de Faculteiten Biologie, en BMW hoort bij de Faculteiten Medische Wetenschappen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 23:56
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 10-10-2003 @ 20:35:
dan heb je het over Biomedische Technologie, dat is dus weer wat anders
Ik zal het eens aan m'n broer vragen, die studeert het.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 20:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
PCRodent studeert BMW, zag ik net.

Heb hem een PM gestuurd, misschien kan hij duidelijkheid bieden.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 22:06
grouch987
grouch987 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-10-2003 @ 20:22:
PCRodent studeert BMW, zag ik net.

Heb hem een PM gestuurd, misschien kan hij duidelijkheid bieden.
Dank u

Dus er is MB, BMW en dan ook nog BMGW Maar ik merk al dat medische biologie meer Biologie is, terwijl BMW iets meer Geneeskunde is. Lastig allemaal...
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 22:08
Verwijderd
Ik zie hier een stuk of 4 namen voorbij komen:
- Biologie
- Medische Biologie
- Biomedische Wetenschappen
- Biomedische GezondheidsWetenschappen
Wat ik nog mis als tussenstap is
- Gezondheidswetenschappen

Biologie is hopelijk bij iedereen bekend als de studie over alles wat leeft. Ergens in de jaren 90 bedacht iemand dat het misschien wel leuk zou zijn om de medische kant daarvan - humans only! - te benadrukken; veel uitgelote geneeskundestudenten gingen bio doen voor de vrijstellingen en daarvoor kwam dat natuurlijk ook leuk uit - sluit beter aan. Deze richting kreeg de welluidende naam Medische Biologie (ikzelf ben overigens vrijwillig BMWer = niet uitgeloot ).
De studie die ik doe heet BioMedische Wetenschappen (of kortweg BMW). Wat is het verschil met medische biologie?? Niets. De ene uni noemt het Medische Biologie, de andere BMW maar voorzover ik weet geeft geen enkele uni ze allebei, dus zullen ze denk ik niets wezenlijks verschillen... Meerder bronnen hebben me zelfs bezworen dat ze hetzelfde zijn, en dat ze alleen een andere naam hebben.
De inhoud van BMW is alles wat je mist aan de inhoud van geneeskunde, namelijk hoe het komt dat iemand geneest of ziek wordt - in de specifiekste zin van het woord. Ben nu bezig met het vak Biologische Chemie: de organische moleculen vliegen om je oren. Het zou me verbazen als dat bij Geneeskunde ook gebeurt (no offence...). Verder is BMW meer gericht op onderzoek dan Geneeskunde, en het planten-gedeelte van Bio wordt grotendeels weggelaten.
Verder geven ze bij mij op de VU gezondheidswetenschappen, wat volgensmij nog het best te beschrijven is als "Hoe werkt een ziekenhuis??" - een HELEBOEL aspecten hiervan komen aan bod.
Van de richting Biomedische GezondheidsWetenschappen (aargh wat een lange naam! ) heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord (is het niet toevallig stiekum een HBO??). Mijn beste gok is een kruising van BMW en GW - dus hoe werkt een ziekenhuis, met de nadruk op de technisch-biologische kant. Again, zeker weten doe ik het niet.

Wat ik wel weet hieronder:
Biologie - studie des levens (oeh poëtisch)
Geneeskunde - mensen genezen en je niet zozeer afvragen hoe het komt dat ze genezen, zolang ze maar genezen
Medische Biologie/Biomedische Wetenschappen - je afvragen hoe het komt dat mensen genezen als ze worden genezen, hetgeen in de regel door iemand anders gebeurt (nl. de geneeskundigen!)
Gezondheidswetenschappen - een studie van wáár de mensen genezen (een ziekenhuis!) en wat daar allemaal precies gebeurt opdat ze genezen. Heel breed.
Biomedische Gezondheidswetenschappen - een studie met een hele lange naam vermoedelijk een kruising tussen BMW en GW dus, maar bedenk: hoe breder je studie wordt, hoe minder diep je op de verschillende aspecten ingaat....
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 22:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Dank u zeer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-10-2003, 14:06
sjello007
sjello007 is offline
In Nijmegen bestaan wel degelijk de studie BMW en Medische Biologie naast elkaar. Dit is dan ook de enige plaats waar dat het geval is. Bij de andere universiteiten heet het allemaal biomedische wetenschappen. Ik geloof dat het vroeger medische biologie heette maar die naam heeft men dus veranderd.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
sjello007 schreef op 13-10-2003 @ 14:06:
In Nijmegen bestaan wel degelijk de studie BMW en Medische Biologie naast elkaar. Dit is dan ook de enige plaats waar dat het geval is. Bij de andere universiteiten heet het allemaal biomedische wetenschappen. Ik geloof dat het vroeger medische biologie heette maar die naam heeft men dus veranderd.
Oke.
Best ingewikkeld, al die studies.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 17:59
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
sjello007 schreef op 13-10-2003 @ 14:06:
In Nijmegen bestaan wel degelijk de studie BMW en Medische Biologie naast elkaar. Dit is dan ook de enige plaats waar dat het geval is. Bij de andere universiteiten heet het allemaal biomedische wetenschappen. Ik geloof dat het vroeger medische biologie heette maar die naam heeft men dus veranderd.
Idd. Volgens mij komt dit ook meer omdat er in Nijmegen ook een loting zit op BMW. Maar wel is het 1e jaar gewone biologie, pas vanaf het 2e jaar wordt het medische biologie (als ja daar dan voor kiest)
Ik doe dat nu zelf.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:42
Verwijderd
Om er ook maar even meteen een "contact gezocht" forum van te maken.
Iemand die zin heeft om mee een meeloopdag moleculaire levenswetenschappen (= ongeveer bmw) aan de tul in Maastricht te gaan doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studies en ervaringsdeskundigen
Tink*
19 10-04-2016 18:24
Studeren Radeloos...
hulpje
7 15-07-2011 18:01
Studeren Medische opleiding zonder natuurkunde
Solee
5 17-02-2011 16:40
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 11:52
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
autodropje
140 05-10-2005 11:52
Algemene schoolzaken Interessetest
-(L)-
80 09-01-2005 21:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.