Oud 01-08-2005, 12:55
Verwijderd
(Weet niet of deze topic hier mag...? )

Ik wil hier geen wel-niet vegetariër/veganist/... uitlokken, ik wil, als vegetariër die twijfelt of ze vegetariër wil blijven, heel graag horen waarom mensen (biologisch) vlees eten

En ook trouwens hoe vegetariërs denken over soja enzo (genetisch gemanipuleerd, ook niet echt "goed" voor de natuur/de wereld etc.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2005, 13:04
Verwijderd
GM soja is inderdaad niet echt (echt niet) goed inderdaad, daarom probeer ik dat ook zoveel mogelijk te vermijden. Ik denk trouwens dat de meeste GM soja wordt gebruikt als diervoeding (!). Ik eet zelf geen vlees, maar waarom mensen vlees eten zal wel iets zijn als 'het is lekker', 'ik kan niet zonder', 'het is gezond' of 'het is makkelijk'.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 13:04
Verwijderd
Wat heeft je aan het twijfelen gemaakt trouwens?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 13:07
Chill
Avatar van Chill
Chill is offline
Ik eet vlees omdat ik het gewoon heel lekker vind! Niets gaat boven een frikandel speciaal, hamburger en een biefstukje!
__________________
You silly cunt!!!! Doe de stofzuiger
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 13:51
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Wat is nou een goed argument om vlees te eten
Vind je de smaak van vlees belangrijk(er)?
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 13:58
Verwijderd
Ik eet vlees voor de afwisseling, en omdat ik het lekker vind, en dat mag je best slechte redenen vinden . Ik eet overigens alleen biologisch vlees, ongeveer 2 keer per week bij het avondeten (waarvan één keer eigenlijk meestal vis is) en 3 à 4 keer per week op brood.

Genetisch gemanipuleerde soja wordt voor zo ver ik weet zelden voor tofu, sojamelk etc gebruikt, maar vooral als varkensvoer.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 14:23
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik vind het lekker + ik vind het mooi wat voor chemische reactie er al niet allemaal komt bij een stukje biefstuk bakken.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 14:41
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Het is lekker en makkelijk. Als je geen vlees eet, moet je goed opletten dat je wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt en dat is niks voor mij.
Overigens eet ik niet veel/vaak vlees (misschien 4x per week een kleine hoeveelheid).
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 14:45
just-miej
Avatar van just-miej
just-miej is offline
Citaat:
Chill schreef op 01-08-2005 @ 13:07 :
Ik eet vlees omdat ik het gewoon heel lekker vind! Niets gaat boven een frikandel speciaal, hamburger en een biefstukje!
__________________
I wish I could.. but I don't want to...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Moenbloem schreef op 01-08-2005 @ 13:04 :
Wat heeft je aan het twijfelen gemaakt trouwens?
Mijn redenen om geen vlees te eten waren altijd heel helder: Wij mensen hebben het recht niet zomaar het leven van een dier op te eisen, en we hebben het niet nódig om gezond te blijven. Deze gedachte heeft 5 jaar lang mijn volledige aandacht gehad en ik had stiekem een beetje een hekel aan vleeseters, vooral die met die "ik vind het gewoon lèkker!" argumenten. (Sorry ) In mijn ogen stierven er ten onrechte duizenden dieren die veelal een slecht leven hebben gehad (bio-industrie) met als enige reden dat het "nou eenmaal zo hoort" of "gewoon lekker is". Vooral ook het feit dat de meeste vleeseters er niet tegen kunnen te horen dat het lekkere stukje biefstuk op hun bord eigenlijk een koe is die zn hele leven lang in een klein hokje heeft doorgebracht, die is gestorven voor jou.

In februari had ik een gesprek met mijn broer, die geen vegetariër is. In tegenstelling tot veel vleeseters heeft hij (in mijn ogen ) zijn keuze weloverwogen en doordacht gemaakt. We raakten in een diepe discussie, die waarschijnlijk lastig te begrijpen is voor buitenstaanders (het had ook een beetje te maken met wat wij allebei geloven, over balans en energie.. en dat alles wat je doet een reactie én een actie is op een ander iets..Dus dat alles met elkaar in verband staat. ) Hij bracht me op zn minst een beetje respect bij voor vleeseters, ook al zijn ze dan hypocriet

Dan kom je op de vraag.. Hoe zit het dan met planten? Die zijn óók levend. Ik ben dankbaar dat de aarde, de natuur in onze behoeftes voorziet en dat ik van haar planten gebruik mag maken. Geldt dat dan ook niet voor dieren? En is het leven van een mier minder waard dan dat van een koe? (En waarom dan??) Hoewel ik het niet graag doe en ook nooit zonder reden doe, dood ik veel eenvoudiger een mier dan dat ik een koe dood/opeet.. Is dat dan niet ergens ook "hypocriet"?

Verder geloof ik ook dat niet ieder lichaam hetzelfde nodig heeft. Zo heb ik het idee dat mijn 5.5 jaar vegetariër zijn prima waren voor mijn lichaam, maar heb ik nu het gevoel dat er iets ontbreekt. Dat ik, om gezond te blijven, wat aan mijn voeding moet doen.

Er zijn principes en dingen die je gelooft die niet zo gauw zullen veranderen. Zo heb ik mijn oom, een ex-vegetariër, eens verontwaardigd toegesproken toen hij zei dat ik misschien ook wel ooit weer vlees zou eten. Op dat moment was het ondenkbaar en kon ik me niet voorstellen dat ik er ooit anders over zou denken. Nu twijfel ik en wil ik misschien over gaan op (biologisch) vlees, een paar keer per week. Je moet geen principes vasthouden omdat het "altijd zo was", als je principes niet meer bij je passen, moet je ze "loslaten".

Het gesprek wat ik had heeft me laten inzien dat het gaat om keuzes maken, en heeft me ook een beetje laten inzien dat de ene keuze niet beter dan de andere is.. Wat ik geloof, is dat er geen "goed" of "kwaad" bestaat. Wat wij die naam geven, is slechts hoe wij er tegenaan kijken. (Denk maar aan terrorisme.. wat voor de een terroristen zijn, zijn voor de anderen vrijheidsstrijders.)

Dus in die zin, wat ik ook beslis.. het is niet "fout". Het enige wat me er nog van weerhoud, is dat ik ergens nog steeds datzelfde morele besef heb dat je niet zomaar levens neemt.. Ook al geloof ik dat alles een kringloop is en ook al geloof ik dat niemand, ook dieren niet, gaan voordat het "zijn tijd" is.

[Dit alles is geschreven volgens hoe ik het leven bezie Dat hangt nauw samen met mijn principe om geen vlees te eten. Vandaar dat ik ze er maar meteen bij post, zodat ik mijn twijfels misschien een beetje duidelijk heb kunnen maken.]
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 01-08-2005 @ 13:58 :
Ik eet vlees voor de afwisseling, en omdat ik het lekker vind, en dat mag je best slechte redenen vinden . Ik eet overigens alleen biologisch vlees, ongeveer 2 keer per week bij het avondeten (waarvan één keer eigenlijk meestal vis is) en 3 à 4 keer per week op brood.

Genetisch gemanipuleerde soja wordt voor zo ver ik weet zelden voor tofu, sojamelk etc gebruikt, maar vooral als varkensvoer.
Ik weet het niet, er staat toch best vaak op een pakje dat er ook genetisch gemanipuleerd iets in zit..

En die redenatie had ik tot een half jaar geleden idd slecht gevonden, maar nu kan ik het beter begrijpen Het is ook niet aan mij om te oordelen of het ok is of niet.. het gaat er om wat voor jou "ok" voelt
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:41
Roadrunner
Avatar van Roadrunner
Roadrunner is offline
Ik eet vlees omdat ik het lekker vind, en omdat er veel ijzer in zit, en dat is wel belangrijk als je veel sport.
Ik weet alleen niet of er in vleesvervangers net zo veel ijzer zit? Weet iemand dat?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:42
Verwijderd
Xia dank je voor je uitgebreide antwoord . Ik kan er verder niet zoveel over zeggen, je alleen veel succes wensen met je keuze. Trouwens, als je lichaam aangeeft dat er iets 'mist' kan het misschien inderdaad geen kwaad een tijdje (biologisch) vlees of verantwoorde vis te eten.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:45
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik eet dooie dieren omdat die lekker smaken als je ze gebakken hebt. (en omdat de mens nou eenmaal bovenaan de voedselketen staat).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 16:02
Verwijderd
Waarom ik vlees eet... Hmm, niet omdat ik denk dat ik het nodig heb, ik zou goed zonder kunnen. Maar ja, 't is een soort gemak en ik vind 't ook lekker. Ik zie voor mezelf niet in waarom ik vegetarisch zou worden.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 17:01
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Xia schreef op 01-08-2005 @ 12:55 :
En ook trouwens hoe vegetariërs denken over soja enzo (genetisch gemanipuleerd, ook niet echt "goed" voor de natuur/de wereld etc.)
Die soja is meestal idd voor veevoer zoals iemand al opmerkte. Daarnaast gaat die soja meestal in taart en koekjes die men eet. (lecithine).

In vegaburgers is de komaf van soja meestal uit gebieden waar er beter omgegaan word en in biologische heb je geen zorgen.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 17:03
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Roos schreef op 01-08-2005 @ 14:41 :
Het is lekker en makkelijk. Als je geen vlees eet, moet je goed opletten dat je wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt en dat is niks voor mij..
Nee hoor. Als je vlees weglaat uit een gevarieerde voeding, dan mis je niks. Sowieso als je wel vlees eet moet je net zo uitkijken of je alles binnenkrijgt. Vlees is geen wonderbron dat je meteen met een stukje vlees alles binnenkrijgt hoor...
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 17:07
PV
PV is offline
Het is lekker en ook uit een soort gewoonte, spaghetti is niet compleet zonder gehakt, bij een maaltijd met groente en aardappelen hoort een stukje vlees, enz.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-08-2005, 17:11
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Xia schreef op 01-08-2005 @ 15:12 :
[B]Dan kom je op de vraag.. Hoe zit het dan met planten? Die zijn óók levend. Ik ben dankbaar dat de aarde, de natuur in onze behoeftes voorziet en dat ik van haar planten gebruik mag maken. Geldt dat dan ook niet voor dieren? En is het leven van een mier minder waard dan dat van een koe? (En waarom dan??) Hoewel ik het niet graag doe en ook nooit zonder reden doe, dood ik veel eenvoudiger een mier dan dat ik een koe dood/opeet.. Is dat dan niet ergens ook "hypocriet"?
Ja ergens wel. Het is ook hoe je het voelt. Ik dood vast ook mieren, maar niet met opzet. Als er mieren in dit huis zouden rondlopen ben ik degene die urenlang de mieren naar buiten brengt. Nog niet gebeurd maar ik zou dat wel doen. Met vliegen doe ik ze wel naar buiten enzo.

Citaat:
Verder geloof ik ook dat niet ieder lichaam hetzelfde nodig heeft. Zo heb ik het idee dat mijn 5.5 jaar vegetariër zijn prima waren voor mijn lichaam, maar heb ik nu het gevoel dat er iets ontbreekt. Dat ik, om gezond te blijven, wat aan mijn voeding moet doen.
Laat je bloed eens checken. Misschien heb je iets te luchtig gedaan en eet je nog niet gevarieerd genoeg. Kan ijzergebrek zijn.
Heb je last van snel moe enzo? Kan ook van andere vitamines iets zijn.

Citaat:
Dus in die zin, wat ik ook beslis.. het is niet "fout". Het enige wat me er nog van weerhoud, is dat ik ergens nog steeds datzelfde morele besef heb dat je niet zomaar levens neemt.. Ook al geloof ik dat alles een kringloop is en ook al geloof ik dat niemand, ook dieren niet, gaan voordat het "zijn tijd" is.
Dat kan je geloven. Echter bestaat goed en fout wel degelijk wel. Alleen is dat hoe jij het ziet. Maar misschien bedoel je dat ook.
Echter als je kijkt naar het pad wat je neemt, dan is vlees een egoistischer pad dan als je een andere neemt. Dat is duidelijk. Ook de impact van vlees op de wereld is tig keer zo hoog als dat je het niet neemt. Biologisch is niet veel beter qua impact... ietstje maar.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:10
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
TechXP schreef op 01-08-2005 @ 17:03 :
Nee hoor. Als je vlees weglaat uit een gevarieerde voeding, dan mis je niks. Sowieso als je wel vlees eet moet je net zo uitkijken of je alles binnenkrijgt. Vlees is geen wonderbron dat je meteen met een stukje vlees alles binnenkrijgt hoor...
Dat beweer ik ook helemaal niet
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:23
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Roos schreef op 01-08-2005 @ 18:10 :
Dat beweer ik ook helemaal niet
Je beweert dat je goed op moet letter, maar ik zeg dat het niet zo is. Is gewoon een kwestie van hoe de rest van het dieet eruit ziet.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:30
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 01-08-2005 @ 16:02 :
Waarom ik vlees eet... Hmm, niet omdat ik denk dat ik het nodig heb, ik zou goed zonder kunnen. Maar ja, 't is een soort gemak en ik vind 't ook lekker. Ik zie voor mezelf niet in waarom ik vegetarisch zou worden.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:31
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 01-08-2005 @ 17:11 :
Ja ergens wel. Het is ook hoe je het voelt. Ik dood vast ook mieren, maar niet met opzet. Als er mieren in dit huis zouden rondlopen ben ik degene die urenlang de mieren naar buiten brengt. Nog niet gebeurd maar ik zou dat wel doen. Met vliegen doe ik ze wel naar buiten enzo.[/b]
Ja, ik dood ook niet opzettelijk insecten..en als ik het wel doe, ben ik me er heel goed van bewust dat het een levend wezen is dat ik dood en dat de reden dat ik het dood vooral angst/irritatie is. Maar we doen er wel mákkelijker over dan wanneer het een ander, groter beest zou betreffen. Zou je "zomaar" een mier doden, dan denk je.."He verrek". Zou je "zomaar" een hond doden, zou je jezelf een stuk vervelender voelen. Gek eigenlijk, dat grootte daarin zo'n belangrijke plek inneemt..

Citaat:
Laat je bloed eens checken. Misschien heb je iets te luchtig gedaan en eet je nog niet gevarieerd genoeg. Kan ijzergebrek zijn.
Heb je last van snel moe enzo? Kan ook van andere vitamines iets zijn.
Hoe kan je je bloed laten checken? Moet ik daarvoor eerst langs de huisarts, of kan ik dat meteen in het ziekenhuis doen? iig geen gek idee, want ik heb inderdaad t idee dat t niet gevarieerd genoeg is enzo. Probleem is ook dat ik dus een vette hekel aan bonen enzo heb, wat dus voor een vegetariër helemaal niet gunstig is.

Citaat:
Dat kan je geloven. Echter bestaat goed en fout wel degelijk wel. Alleen is dat hoe jij het ziet. Maar misschien bedoel je dat ook.
Dat zeg ik Goed en kwaad is niet "goed en kwaad" omdat het nou eenmaal zo is, maar omdat wij vanuit onze standplaats het zo noemen. In de middeleeuwen werden andere dingen goed of slecht gevonden dan tegenwoordig. Het heeft dus te maken met hoe je er tegenaan kijkt.

Citaat:
Echter als je kijkt naar het pad wat je neemt, dan is vlees een egoistischer pad dan als je een andere neemt. Dat is duidelijk. Ook de impact van vlees op de wereld is tig keer zo hoog als dat je het niet neemt. Biologisch is niet veel beter qua impact... ietstje maar.
Vijf jaar lang zou ik het roerend met je eens zijn geweest en had ik waarschijnlijk een TS zoals ik nu proberen over te halen vegetariër te blijven
Misschien blijf ik het ook wel.. misschien ook niet. Ik weet niet, het is niet meer zo duidelijk als het altijd was.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:38
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ik eet vlees omdat ik dat lekker vind. Ik eet geen biologisch vlees omdat ik tevreden ben met het eten van gewoon vlees. Ook is het volgens mij duurder, en dat is natuurlijk een argument van de bovenste plank
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:39
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik eet vlees omdat ik het lekker vind. Er gaat niets boven een lekker mals goed gebakken stukje vlees.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2005, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Keyser Saus schreef op 01-08-2005 @ 18:38 :
Ik eet vlees omdat ik dat lekker vind. Ik eet geen biologisch vlees omdat ik tevreden ben met het eten van gewoon vlees. Ook is het volgens mij duurder, en dat is natuurlijk een argument van de bovenste plank
Hoe doe je dat dan met je geweten..? Dat snap ik namelijk echt niet, hoe je kunt wéten dat wat je eet afkomstig is van bio-industrie, en dat je er toch van kunt genieten.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:44
Vaquéro
Avatar van Vaquéro
Vaquéro is offline
Het is gewoon zonde om vegetarier oid. te zijn, want die koe word toch wel geslacht... en dan kan je wel zoiets zeggen van "nou dan heb ik er in iedergeval niet aan mee gedaan" maar dat is echt onzin. Je hebt er dan wel is waar niet aan mee gedaan... maar je hebt ook niets gedaan om het te stoppen... dus dan ben je net zo hypocriet... en trouwens waarom zou je niet gebruik maken van de middelen die je hebt. een leeuw eet ook een hertje ofzo. dat is nou eenmaal natuur.
en als de vegetariers het niet eten... he... dan blijft er meer over voor mij...




Vaq.....you
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Vaquéro schreef op 01-08-2005 @ 18:44 :
Het is gewoon zonde om vegetarier oid. te zijn, want die koe word toch wel geslacht... en dan kan je wel zoiets zeggen van "nou dan heb ik er in iedergeval niet aan mee gedaan" maar dat is echt onzin. Je hebt er dan wel is waar niet aan mee gedaan... maar je hebt ook niets gedaan om het te stoppen... dus dan ben je net zo hypocriet... en trouwens waarom zou je niet gebruik maken van de middelen die je hebt. een leeuw eet ook een hertje ofzo. dat is nou eenmaal natuur.
en als de vegetariers het niet eten... he... dan blijft er meer over voor mij...




Vaq.....you
Ben ik niet helemaal met je eens. Je hebt ook nog "vraag-aanbod". Als er minder vraag is naar vlees, zal er ook minder vlees in de schappen komen.. blijven er dus meer dieren leven. Je hebt dus wel iets gedaan.

Anders is het als het vlees al gekocht is en je de keuze hebt tussen het eten of niet.. hoewel het dan algauw een principe-kwestie is. Heb vaak zat iets kunnen eten wat toch al gekocht was, maar uit principe heb ik me daar nu al jaren van af gehouden.

Dat "eenmaal de natuur" argument heb ik ook al vaker gehoord de laatste paar dagen ja.. Op zich zit er wat in, ik weet het niet. Het confuses me
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 19:02
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Xia schreef op 01-08-2005 @ 18:31 :
Jdat ik het dood vooral angst/irritatie is.

Muggen bedoel je? Ik heb er geen last van. Dat ligt gewoon aan de persoon wat die irritant vind enzo. De muggen gaan er vooral aan omdat ze steken. Maar dan ook alle muggen. Echter steken niet alle muggen en alleen de vrouwtjes. Men weet ook niet eens waarom ze steken vaak enzo. Ben bezig met een site erover: www.muggeninfo.nl en wat tips om ze weg te houden, zorgen dat ze niet gaan steken (vitamine b1 nemen) en hoe je wat aan het geluid enzo kan doen.

Citaat:
Maar we doen er wel mákkelijker over dan wanneer het een ander, groter beest zou betreffen. Zou je "zomaar" een mier doden, dan denk je.."He verrek". Zou je "zomaar" een hond doden, zou je jezelf een stuk vervelender voelen. Gek eigenlijk, dat grootte daarin zo'n belangrijke plek inneemt..
Dat is zeker zo. Dat voel ik ook wel. Maar ik vind dat ik gewoon zoveel mogelijk respect moet tonen tegen al het leven. Zelfs voor planten. Die maak ik niet onnodig kapot. En ik koop zeker geen bloemen of planten als kadootje ofzo. Dat vind ik zonde. Zeker exotische bloemen. Onkruid vind ik geen onkruid. etc.

Citaat:
Hoe kan je je bloed laten checken? Moet ik daarvoor eerst langs de huisarts, of kan ik dat meteen in het ziekenhuis doen? iig geen gek idee, want ik heb inderdaad t idee dat t niet gevarieerd genoeg is enzo.
Naar huisarts... bloed afnemen, formuliertje invullen geloof ik waarop je het wil testen (gewoon alles aanvinken denk ik maar ). Zelf nooit gedaan, maar hoor wel hoe het ongeveer gaat van anderen.

Citaat:
Probleem is ook dat ik dus een vette hekel aan bonen enzo heb, wat dus voor een vegetariër helemaal niet gunstig is.
Ach ik werd veganist en hield niet van groenten
Bonen luste ik ook helemaal niet. Maar nu weer wel. Gewoon doordat ik het ging eten is mijn smaak verandert. Daarnaast als je ijzertekort hebt moet je ijzerrijke groenten eten. Boerenkool en broccoli. Of bruin brood en daarop appelstroop. Allemaal ijzervol. En vitamine C rond etenstijd binnenkrijgen optimaliseert de opname.

Citaat:
Vijf jaar lang zou ik het roerend met je eens zijn geweest en had ik waarschijnlijk een TS zoals ik nu proberen over te halen vegetariër te blijven Misschien blijf ik het ook wel.. misschien ook niet. Ik weet niet, het is niet meer zo duidelijk als het altijd was.
Als je nu twijfelt omdat je niet meer echt de reden weet ofzo. Dan moet je gewoon eens weer wat lezen over bio-industrie, dierenuitbuiting etc. En misschien weer filmpjes gaan kijken daarover. Zie ook http://www.meetyourmeat.com
Ik kan best snappen dat soms de reden wat wazig word als je het gewoon bent en er verder niet echt geheel er mee bezig bent.
Ik heb zelf gewoon steeds zulke filmpjes nodig om weer meer kracht te krijgen om nog meer te doen. Om niet in slaap te vallen zeg maar.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 19:04
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Xia schreef op 01-08-2005 @ 18:42 :
Hoe doe je dat dan met je geweten..? Dat snap ik namelijk echt niet, hoe je kunt wéten dat wat je eet afkomstig is van bio-industrie, en dat je er toch van kunt genieten.
Maakt me echt geen kont uit dat het uit de bio-industrie komt. Er gebeurt zoveel slechts in de wereld, dan ga ik me niet druk maken om het feit dat de drie koeien die ik in het jaar opeet slecht behandeld zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 19:05
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vaquéro schreef op 01-08-2005 @ 18:44 :
Het is gewoon zonde om vegetarier oid. te zijn, want die koe word toch wel geslacht...

Nee, zoals al opgemerkt is vraag-aanbod. En je wilt echt niet dat die vegetariers (en mensen die geen vlees eten doordat ze het niet kunnen) op de wereld allemaal (weer) vlees gaan eten als een gemiddeld mens, want dan is de aarde zo op. En zal vervuiling en ontbossing enorm toenemen.
Dat zie je nu ook al nu China zich ontwikkeld.

Citaat:
en trouwens waarom zou je niet gebruik maken van de middelen die je hebt. een leeuw eet ook een hertje ofzo.
http://www.vegetarismus.ch/vegepet/tyke.htm

Daarnaast is een leeuw een carnivoor.. wij zijn dat in ieder geval niet.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 19:06
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 01-08-2005 @ 19:04 :
Maakt me echt geen kont uit dat het uit de bio-industrie komt. Er gebeurt zoveel slechts in de wereld, dan ga ik me niet druk maken om het feit dat de drie koeien die ik in het jaar opeet slecht behandeld zijn.
Een gemiddeld persoon is verantwoordelijk voor 90 dieren per jaar.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 19:09
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
TechXP schreef op 01-08-2005 @ 19:06 :
Een gemiddeld persoon is verantwoordelijk voor 90 dieren per jaar.
Bron? Ik ben wel benieuwd over wat voor dieren we het dan hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 19:21
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 01-08-2005 @ 19:09 :
Bron? Ik ben wel benieuwd over wat voor dieren we het dan hebben.
Zal wel even zoeken. Het nummer 93 word meestal gegeven ... maar dat was weer ergens op gebasseerd. Ik zal eens zoeken of iemand de berekening heeft. Dit nummer staat namelijk op vele sites. Zoek maar met google op '93 animals vegetarian'
Is denk wel met amerikaanse berekening. Maar zal qua nederlands niet veel schelen. Nederlanders 93,3kg vlees per jaar en amerikanen zaten geloof rond de 120kg vlees per jaar.
Maar daarnaast moet je ook nog andere dieren meenemen die in het proces gedood worden etc.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:15
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
ik eet vlees omdat ik het nodig heb. Ik ben een tijd lang vegetarier geweest, maar kreeg verschijnselen van bloedarmoede. Daarom ben ik er mee gestopt (alternatieven waren te duur)Ik heb er geen problemen mee om vlees te eten, ik vind alleen de situatie in de bio-industrie verschrikkelijk. Wij kunnen ons thuis geen biologisch vlees permiteren...dus...toch gewoon vlees
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:25
niene
niene is offline
ik eet t niet omdat ik niet zonder kan, ben namelijk niet eens zo dol op vlees....
maar aangezien ik bijna geen kaas lust en allergisch ben voor noten, is het wel verstandig om vlees te blijven eten voor de voedingsstoffen. en juist kaas en noten zijn een goed alternatief voor vlees...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-08-2005, 20:26
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
TechXP schreef op 01-08-2005 @ 18:23 :
Je beweert dat je goed op moet letter, maar ik zeg dat het niet zo is. Is gewoon een kwestie van hoe de rest van het dieet eruit ziet.
Ja, klopt, je zult dus wel in enige mate de rest van je dieet onder de loep moeten nemen om te kijken welke evt. vervangers/aanvullingen je zou kunnen gebruiken.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:43
jd
Avatar van jd
jd is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 01-08-2005 @ 15:42 :
Xia dank je voor je uitgebreide antwoord . Ik kan er verder niet zoveel over zeggen, je alleen veel succes wensen met je keuze. Trouwens, als je lichaam aangeeft dat er iets 'mist' kan het misschien inderdaad geen kwaad een tijdje (biologisch) vlees of verantwoorde vis te eten.
Heb je weleens een docu gezien over hoe Vis wordt geproduceerd?

Vis is net zo slecht, volgens mij nog wel erger dan andere vlees. De vissen in zo'n fokkerij worden 3x zo groot als een normale vis is de buitenwereld.
Ze zitten in een hele grote ton, met 1 klein laagje water erop. Waar meer vis in zit dan water. Hoeso Verantwoord Vis eten...

Trouwens ik eet zelf wel vlees, niet al te veel 2x / 3x per week bij het avondeten. Bijna nooit als beleg op brood (af en toe van die periodes).

Vroeger waren we jagers...Maarja
Een paar soorten vlees vind ik super lekker, maar de rest hoeft t allemaal niet zo van mij..
__________________
Talk to me, dance with me in the spotlights girl. You're the spotlight girl
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Keyser Saus schreef op 01-08-2005 @ 19:04 :
Maakt me echt geen kont uit dat het uit de bio-industrie komt. Er gebeurt zoveel slechts in de wereld, dan ga ik me niet druk maken om het feit dat de drie koeien die ik in het jaar opeet slecht behandeld zijn.
Jij eet misschien maar het gewicht van 3 koeien/varkens in totaal per jaar, maar als je elke dag een stukje vlees eet komt dat natuurlijk van misschien wel 250 verschillende dieren per jaar.

Ook het argument van iemand dat, net zoals bij de leeuw, het de natuur is om vlees te eten... De leeuw jaagt er op, en verorbert daarbij het vlees rauw, inclusief alle ingewanden en spieren/pezen. Als de mens zelf op het beest zou jagen, hem helemaal zelf zou slachten/ontbenen/ontveren/onvellen/in stukken snijden etc, zouden er zeker weten heel wat minder mensen vlees eten, want ja dan zien ze elke dag hoe precies hun stukje vlees wordt gemaakt. Maar nee, wij werken zo niet, we verstoppen dat vieze gedoe allemaal weg in slachthuizen en fabrieken en daarna komt het kant en klaar in een mooi plastic bakje in de winkel. Want gatsie, we willen toch niet zien en weten wat we nou eigenlijk eten?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:47
Verwijderd
Citaat:
jd schreef op 01-08-2005 @ 20:43 :
Heb je weleens een docu gezien over hoe Vis wordt geproduceerd?

Vis is net zo slecht, volgens mij nog wel erger dan andere vlees. De vissen in zo'n fokkerij worden 3x zo groot als een normale vis is de buitenwereld.
Ze zitten in een hele grote ton, met 1 klein laagje water erop. Waar meer vis in zit dan water. Hoeso Verantwoord Vis eten...

Nog maar niet te beginnen over de manier waarop ze uiteindelijk aan hun einde komen.

hmm
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:56
jd
Avatar van jd
jd is offline
Ik vind dat zo belachelijk van die "vegetariërs" die geen Vlees eten maar wel Vis, en dan tegen jouw gaan zeuren als je vlees eet.

Dan hoor je later dat ze een Visburger eten bij de Mac.
Ik zal hier niet me frustraties neerzetten, maar om te zeggen dat vis goed is... Basta!
__________________
Talk to me, dance with me in the spotlights girl. You're the spotlight girl
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:11
Verwijderd
ze zegt toch dat ze verantwoorde vis zou eten als ze vis zou eten? ik neem aan dat ze daarmee bedoelt dat ze vis eet die niet uit een kwekerij komt en dat er niet op overbevist wordt.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:11
Verwijderd
Citaat:
Chill schreef op 01-08-2005 @ 13:07 :
Ik eet vlees omdat ik het gewoon heel lekker vind! Niets gaat boven een hamburger of een biefstukje!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:32
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Roos schreef op 01-08-2005 @ 20:26 :
Ja, klopt, je zult dus wel in enige mate de rest van je dieet onder de loep moeten nemen om te kijken welke evt. vervangers/aanvullingen je zou kunnen gebruiken.
Dat klopt. Echter je lijkt de denkfout te maken dat vlees gezond is, of gezonder is dan geen vlees eten (een enorm ruim begrip).

Bovendien dien je (wat mij betreft) altijd je dieet onder de loep eten. Constante zelf-reflectie op dat gebied met name wanneer je nog weinig verstand van voeding hebt is van harte aan te raden.

Zo vraag ik mij af diegene die hier posten wel weten wat er zo gezond aan vlees is. En kom aub niet met die domme propagandasites zoals voedingscentrum die lui lopen 30 jaar achter.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:34
Verwijderd
Citaat:
jd schreef op 01-08-2005 @ 20:43 :
Heb je weleens een docu gezien over hoe Vis wordt geproduceerd?

Vis is net zo slecht, volgens mij nog wel erger dan andere vlees. De vissen in zo'n fokkerij worden 3x zo groot als een normale vis is de buitenwereld.
Ze zitten in een hele grote ton, met 1 klein laagje water erop. Waar meer vis in zit dan water. Hoeso Verantwoord Vis eten...

Trouwens ik eet zelf wel vlees, niet al te veel 2x / 3x per week bij het avondeten. Bijna nooit als beleg op brood (af en toe van die periodes).

Vroeger waren we jagers...Maarja
Een paar soorten vlees vind ik super lekker, maar de rest hoeft t allemaal niet zo van mij..
Daarom zeg ik ook 'verantwoorde vis' en niet 'verantwoord vis eten' want de meeste vis is inderdaad niet verantwoord. Verantwoorde vis = geen gekweekte en/of overbevangen vis.
En dan nog...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:37
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sarah schreef op 01-08-2005 @ 21:11 :
ze zegt toch dat ze verantwoorde vis zou eten als ze vis zou eten? ik neem aan dat ze daarmee bedoelt dat ze vis eet die niet uit een kwekerij komt en dat er niet op overbevist wordt.
Er bestaat geen verantwoorde vis. Dat is een beoordelingsfout.
Elke vis die gevangen word betekent vernietiging van de zeeen. En wat denk je dat de vis in de kwekerijen krijgen? Hormonen, antibiotica etc. En qua eten is het vis (vis voor vis..), soja, mais e.d. Waardoor er weer ontbossingen nodig zijn voor de laatsten.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:37
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
jd schreef op 01-08-2005 @ 20:56 :
Ik vind dat zo belachelijk van die "vegetariërs" die geen Vlees eten maar wel Vis, en dan tegen jouw gaan zeuren als je vlees eet.
De beroemde pescotariers... tsja.. vage mensen... vegetariers bij de mcD vind ik sowieso ook al raar.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:45
jd
Avatar van jd
jd is offline
Je hebt wel groentenburgers bij de mac. Dat haalde een vriendin van mij altijd (vega..) Dan wilden we ergens eten, en dan werd ik bijna door haar gedwongen om daar te gaan eten... . Ik kom er liever niet...
__________________
Talk to me, dance with me in the spotlights girl. You're the spotlight girl
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 00:23
Verwijderd
Ik heb wel nog een tijdje heel af en toe vis gegeten (rivierkreeftjes en sushi vooral) maar ben er ook mee gestopt. Vooral nadat ik meer te weten kwam over visindustrie e.d. en het idee stond me steeds meer tegen en idd hoe hypocriet ik bezig was, voor mezelf. Ik heb nooit mensen toegesproken over vlees eten, though. Doe ik zowat nooit trouwens, heb ik niet echt behoefte aan. Meestal luisteren ze toch niet en ik ben veg meer voor mezelf, niet om anderen tot last te zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 02:09
Verwijderd
Okay, hier een post gericht aan de TS...

Ten eerste: het is onzin om te zeggen dat goed en kwaad feitelijk niet bestaan en het daarom niet uitmaakt welke keuze je maakt, als jij dat echt gelooft, bewijs het dan maar door je moeder neer te steken.

Ten tweede: wat nou, de mens eet van nature vlees? De mens is toch onderdeel van de natuur en daarmee ook al zijn handelingen? Zo niet, wil je dan even je computer uit het raam gooien?

Ten derde: je hebt 'het gevoel dat je weer vlees moet gaan eten'? Heb je duidelijk gezondheidsproblemen of laat je je gewoon snel ompraten?

Overigens heb ik voor mensen die vlees eten niet minder respect dan voor vegetariërs, ik vind je 'argumenten' gewoon slecht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Vragenlijst :bloos:
Calyx
40 12-04-2008 12:07
Flora & Fauna voor? tegen? pels...
Jasmijn.
82 09-01-2005 22:28
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic #21
MieX
481 18-05-2004 16:07
Verhalen & Gedichten Geef je mening over deze tekst
lestat080
31 29-03-2004 17:23
Flora & Fauna vlees eten ....
sicilion
323 12-04-2003 22:33
Flora & Fauna Verschil bont/vlees, als reactie op topic bont/leer.
extinction
6 08-08-2002 22:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.