Oud 22-08-2005, 15:57
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Waarom eet ik vlees, nou gewoon omdat het lekker is
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2005, 19:58
Vitamintje
Vitamintje is offline
Uit recente wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat vegetarisme een risicofactor is voor het krijgen van anorexia. Het is dan dus geen gevolg van de anorexia
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 21:25
henkjanklaas
Avatar van henkjanklaas
henkjanklaas is offline
Citaat:
El Chupacabras schreef op 22-08-2005 @ 16:57 :
Waarom eet ik vlees, nou gewoon omdat het lekker is
niets aan toe te voegen
__________________
Right or wrong... I am still the captain!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:27
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 22-08-2005 @ 20:58 :
Uit recente wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat vegetarisme een risicofactor is voor het krijgen van anorexia. Het is dan dus geen gevolg van de anorexia
Ik las iets over dat zelfde onderzoek (denk) maar dat ging over eerder genoemde orthopedia nervosa. Niet over anorexia.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 15:36
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Hebben jullie ook onderzoeken mbt bolumia en vet eten?

@ Xia: Als je dan eens iets eet dat volgens jou op ethische gronden of gezondsheidsredenen niet door jou gegeten mag worden probeer er dan iig wel van te genieten! Dat anderen je vervolgens geen vegetarier noemen of dat ze zeggen 'zie je wel dat je het wel lekker vindt' moet je je niet veel van aantrekken. Jij weet beter, weet waarom je dit at, enz. Het is wmb ook niet verkeerd om af en toe te reflecteren op bijv de manier die je schetste. Dus het feit dat je toegeeft kun je veel positieve elementen uit halen mbt zelf-reflectie en mbt kijken of je dieet op bijv emotioneel niveau ("lekker") goed genoeg is.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 12:36
evanescence
Avatar van evanescence
evanescence is offline
vlees is lekker...
__________________
Broken......
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 16:17
bij
Avatar van bij
bij is offline
op zijn tijd is het lekker , maar vegetarisch (salades ) en vis is ook zo lekker en het voelt gezonder als je het eet zegmaar..

varkensvlees is
__________________
z.o.z.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 21:44
Chelsea
Chelsea is offline
omdat ik een geboren vleeseter ben, allemaal heel zielig tuurlijk maarja, vegetariers(vind ik) in de jungle ben en je moet overleven vind ik wel dat je dan een tijgertje of beer of weetikveel mag doden om te overleven , dat is heel natuurlijk
__________________
*MaskedMage fan*
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 21:46
Chelsea
Chelsea is offline
Citaat:
Xia schreef op 10-08-2005 @ 15:13 :
Maar, heb je dan geen geweten?

Ik snap dat echt niet..hoe je vlees kunt eten zonder je kut te voelen
ja, een wild dier zou jou ook zo verslinden en rauw opeten en nog lekker genieten ook
het is gewoon zo allemaal zo erg natuurlijk (gebleven) mensen zijn vleeseters, alleen het verschil met nu is dat je geen moeite hoeft te doen om te slachten

*edit* ik begrijp je wel een beetje hoor, bijvoorbeeld ik eet geen huisdieren (konijntjes/paarden) omdat ik het zielig vind maarja
__________________
*MaskedMage fan*
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 21:48
Chelsea
Chelsea is offline
kijk ik zou zelfs een mens eten als dat me zou doen overleven in de middle of nowhere
__________________
*MaskedMage fan*
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 22:13
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Citaat:
Wij mensen hebben het recht niet zomaar het leven van een dier op te eisen
Het denkbeeld 'recht' waar jij op doelt is het produkt van jouw overdenkingen, moraal en ethiek.
Jammer genoeg bestaat er geen universeel recht behalve het recht van de sterkste.

Vlees bevat ijzer, zink, kalk en vitaminen. Dit zijn belangrijke voedingsstoffen voor ons. Je hoeft niet per se vlees te eten om voldoende van deze voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar het is voor je darmen gemakkelijker om deze voedingsstoffen uit vlees op te nemen dan uit bijvoorbeeld maïs of bonen.

Ik eet vlees omdat dat me geleerd is. En omdat ik er gewend aan- en gesteld op ben geraakt.
Afgezien daarvan is mijn gebit door de evolutie (vanaf mensch #1) gevormd om vlees te kunnen eten en is het daarom onderdeel van mijn natuur.

- linkje -
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen

Laatst gewijzigd op 24-08-2005 om 22:24.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 22:25
Chelsea
Chelsea is offline
Citaat:
TechXP schreef op 03-08-2005 @ 13:34 :
Mensen zijn zo dom... altijd dat zeggen... 2 fouten erin gewoon
We zijn zeker geen vleeseters (carnivoren dus), maar iig omnivoor (wat ook niet zeker is) en we hebben het bewezen niet nodig.
kijk eens naar het mensen gebit, het betekend dat we VLEES en PLANTEN eters zijn. en zo is het menselijk lichaam op gebouwd

ik zou er maar niet op rekenen om een spiermassa te krijgen zonder (rood) vlees. vlees heb je dus nodig

dat er vlees vervangers zijn wil alleen maar zeggen dat mensen vlees NODIG hebben anders hadden ze geen vervangers gemaakt
voor de smaak zullen mensen het niet gauw uitgevonden hebben (heb ik gehoord en geproefd)
__________________
*MaskedMage fan*
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 22:26
Chelsea
Chelsea is offline
Citaat:
Ir. de Narie schreef op 24-08-2005 @ 23:13 :
Het denkbeeld 'recht' waar jij op doelt is het produkt van jouw overdenkingen, moraal en ethiek.
Jammer genoeg bestaat er geen universeel recht behalve het recht van de sterkste.

Vlees bevat ijzer, zink, kalk en vitaminen. Dit zijn belangrijke voedingsstoffen voor ons. Je hoeft niet per se vlees te eten om voldoende van deze voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar het is voor je darmen gemakkelijker om deze voedingsstoffen uit vlees op te nemen dan uit bijvoorbeeld maïs of bonen.

Ik eet vlees omdat dat me geleerd is. En omdat ik er gewend aan- en gesteld op ben geraakt.
Afgezien daarvan is mijn gebit door de evolutie (vanaf mensch #1) gevormd om vlees te kunnen eten en is het daarom onderdeel van mijn natuur.

- linkje -

jezus, over het gebit en wat in vlees zit voor voedingstoffen haah ik wou het net zeggen
__________________
*MaskedMage fan*
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 22:27
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
^mja, maar moet je dan mijn hele post vetgedrukt quoten?


Nee, we hebben vlees niet nodig om te blijven leven.
Punt is alleen dat je voor een volledig vleesloos dieet pokkeveel tijd kwijt bent aan het halen van je voedingsstoffen uit plantaardig voedsel.

Planten zijn trouwens ook levende wezens met gevoel.
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 22:31
Chelsea
Chelsea is offline
nee dat niet haha

je heb het inderdaad niet niet perse nodig, ik eet bijv. geen groente (wat ZOO erg belangrijk is in nederland '' en ik ben hardstikke gezond
en inderdaad ik heb ook wel een gelezen dat planten leven


dus Xia word en beetje hard en laat je niet teveel meeleven voor dingen die je niet meer tot leven kan wekken door vegetarier te worden ik zeg niet dat je vlees moet gaan eten, maar wel leren begrijpen dat niet eidereen een schuldgevoel heb
__________________
*MaskedMage fan*
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 23:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Chelsea schreef op 24-08-2005 @ 23:26 :
jezus, over het gebit en wat in vlees zit voor voedingstoffen haah ik wou het net zeggen
Linkje wat het weerlegt:
http://www.vegsource.com/veg_faq/comparative.htm
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 23:24
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Chelsea schreef op 24-08-2005 @ 23:25 :
ik zou er maar niet op rekenen om een spiermassa te krijgen zonder (rood) vlees. vlees heb je dus nodig


Lees maar eens op: www.veganbodybuilding.com

Bekende bodybuilders waren vegans.

Citaat:
dat er vlees vervangers zijn wil alleen maar zeggen dat mensen vlees NODIG hebben anders hadden ze geen vervangers gemaakt voor de smaak zullen mensen het niet gauw uitgevonden hebben (heb ik gehoord en geproefd)
Kom op zeg... weet je niks beters te zeggen ofzo. Vleesvervangers heten alleen maar zo omdat ze zeg maar het vlees moeten vervangen in een standaard dieet. Dat is alleen commercieel zo bedacht.

Zonder die vleesvervangers haal je de meeste stoffen ook gewoon uit groenten. Ga maar eerst eens gewoon wat informatie zoeken. We hebben vlees gewoon niet nodig. Dat kan elke goed ingelezen dietist beamen.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 23:28
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Ir. de Narie schreef op 24-08-2005 @ 23:13 :
[B]
Vlees bevat ijzer, zink, kalk en vitaminen. Dit zijn belangrijke voedingsstoffen voor ons. Je hoeft niet per se vlees te eten om voldoende van deze voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar het is voor je darmen gemakkelijker om deze voedingsstoffen uit vlees op te nemen dan uit bijvoorbeeld maïs of bonen.
Nee niet echt. De kalk in dierlijke producten zit erg gebonden aan de proteinen en vetten. Dit zorgt voor geen goede opname. En verzuring in het lichaam waardoor er uit je botten calcium ontrokken wordt om het te neutraliseren.

Plantaardige bronnen zijn betere bronnen omdat deze optimaal proces beleven in je darmen. Ons lichaam is niet gemaakt om de hoeveelheden vlees te nemen zoals gemiddeld mens dat doet. Beter gezegd...we zijn het niet gewend. Mensen eten 90+kg per jaar aan vlees. Dietisten van voedingscentrum enzo bevelen 30-35kg aan. Maar dat zie ik ook niemand doen.

Ik zou zeggen.. dat je gewoon wat moet gaan inlezen over het onderwerp. Er is veel te vinden. Dan zal je zien dat zoveel vlees NOOIT goed is voor je.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 23:49
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Drie keer achter mekaar posten is ook NOOOOIT goed voor je serieusnamegehalte

Het stukje tekst uit mijn post dat je probeert te weerspreken is nou net de enige quote die ik van elders heb, nl van http://praktischeeconomie.malmberg.n...k0701/art2.htm

En nee, daar staat ook niet dat vlees supergezond is.
Wie beweert dat dan?
Ik zeg alleen dat het natuurlijk is voor ons om vlees te eten, zowel evolutionair gezien als praktisch.
Daarnaast past het prima in de schijf van vijf zolang er niet met overmaat gegeten wordt.
Voedingscentrum raadt een ruime hoeveelheid brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten en groente en fruit, aangevuld met zuivel, vlees, vis, eieren of vleesvervangers en een kleine hoeveelheid halvarine, margarine of bak- en braadproducten aan als gevariëerd voedingspatroon, dus roepen dat vlees per defenitie ongezond is slaat als een tang op een karbonade.


Citaat:
Op de savanne moest de australopithecus (africanus, voorloper vd mens, red) grotere afstanden afleggen, vandaar dat hij rechtop ging lopen. Dat kostte meer energie en dat haal je gemakkelijker uit vlees dan uit planten.' Bovendien was op de savanne minder voedsel te halen dan in het regenwoud. Hij moest dus wel.

[...]

Opvallend is dat onafhankelijk van noodzaak alle volkeren op de wereld vlees lekker vinden. Maar dan ook echt álle. Ze vinden niet overal hetzelfde dier lekker, maar overal eten ze graag vlees.
Dat is ook wel logisch. Basisvoedsel zoals aardappelen, rijst, graan smaakt vlak. Maar vlees heeft een sterke, aromatische smaak.
Vlees zorgt voor sjeu op tafel, het is gewild, begerenswaardig.
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 06:52
Chelsea
Chelsea is offline
+ vegan bodybuilder
ja DUH denkje mensen worden gespierd door die vegantroep? nooit gehoord van sterioden? denkje nou echt dat hun op natuurlijk basis trainen. nou nee

+evolutie en gebit
ik weet wat ik bij biologie en discovery heb geleerd, tuurlijk beweren ze op vegan sites dat mensen zogenaamd oorspronkelijk planteneters zijn hun moeten toch wat zeggen,

+Kom op zeg... weet je niks beters te zeggen ofzo. Vleesvervangers heten alleen maar zo omdat ze zeg maar het vlees moeten vervangen in een standaard dieet. Dat is alleen commercieel zo bedacht.
tuurlijk wel tenminste. wat de naam ook is, wat ik ervan heb gehoord is dat het niet te vreten is

+ 3 X achter elkaar posten, ach alsof ik hier zo vaak kom

+ met discussies komen we er niet uit ikga geen extra info zoeken ik hoef geen peta filmpjes te zien het intreseert me gewoon niks wij staan boven de voedselketen klaar. en ik geniet van die lieve diertjes

maar mij vraag aan vegans is wat zouden jullie doen als jullie in de rimboe helemaal alleen een dier tegenkomen. die je aanvalt. (gevaarlijk dier en je heb een geweer) zou je die dier doodmaken en opeten (je heb zogenaamd dagen niet gegeten) of vind je dan nogsteeds dat hij zich niet kan verdedigen?
dus wat zouden jullie doen. verslinden of verslonden worden zonder genade?
__________________
*MaskedMage fan*
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 12:33
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Ir. de Narie schreef op 25-08-2005 @ 00:49 :
[B]
En nee, daar staat ook niet dat vlees supergezond is.
Wie beweert dat dan?
Ik zeg alleen dat het natuurlijk is voor ons om vlees te eten, zowel evolutionair gezien als praktisch.
De vraag is of het natuurlijk is. We zijn nl. nogal een gek diersoort.
Men noemt het natuurlijk omdat het duizenden jaren al gegeten word. Echter eten er ook groepen op deze planeet al duizenden jaren veganistisch/vegetarisch.
Daarnaast is het denk gekomen in een periode waar mensen minder voedsel konden vinden. En daar ligt ook het punt volgens mij. We kunnen het in principe eten in kleine hoeveelheden, maar alleen als we moeten overleven. Daar is nu geen sprake van.

Citaat:
Daarnaast past het prima in de schijf van vijf zolang er niet met overmaat gegeten wordt.
Voedingscentrum raadt een ruime hoeveelheid brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten en groente en fruit, aangevuld met zuivel, vlees, vis, eieren of vleesvervangers en een kleine hoeveelheid halvarine, margarine of bak- en braadproducten aan als gevariëerd voedingspatroon, dus roepen dat vlees per defenitie ongezond is slaat als een tang op een karbonade.
Het is per definitie slecht voor je. Aangezien men veel er van eet. En constant. Als je een stukje neemt in de tig jaren tijd, dan zal het amper impact hebben. Maar dat is eigenlijk niet het geval.
Voedingscentrum is een afhankelijke organisatie. Die vertrouw ik niet zo, omdat ze banden hebben met de industrie etc. Die zeggen wel meer dingen. In overmaat is dus bijna iedereen die nu vlees eet. Zoals ik zei eet de gemiddelde nederlander 93kg vlees. En dat was groeiende. Voedingscentrum zegt dan tenminste nog 30-35kg. Maar die heb ik nog nooit 'mindering' hebben zien aanraden in hun reclame. Alleen promotie van die dingen.

Citaat:
p de savanne moest de australopithecus (africanus, voorloper vd mens, red) grotere afstanden afleggen, vandaar dat hij rechtop ging lopen. Dat kostte meer energie en dat haal je gemakkelijker uit vlees dan uit planten.' Bovendien was op de savanne minder voedsel te halen dan in het regenwoud. Hij moest dus wel.
Nee, de australiopithecus was een vegetarier. Over de nakomer van deze soort (africanus) is nog discussie wat die precies at enzo. Deze was hoogstwaarschijnlijk vegetarisch ook.
Pas later kwam de homo erectus. Deze vond het vuur uit en ook een handbijl. Dit gebeurde toen deze naar het noorden toe ging.
In die gebieden was het kouder en minder voedsel rijk. Daar is waarschijnlijk het andere gedrag ontstaan van de 'mens'.

Citaat:
Opvallend is dat onafhankelijk van noodzaak alle volkeren op de wereld vlees lekker vinden.
Opvallend veel moet het eerst bewerkt zijn

Citaat:
Maar dan ook echt álle. Ze vinden niet overal hetzelfde dier lekker, maar overal eten ze graag vlees..
Ik vind dat een rare conclusie om dan te spreken dat het vlees hoort. Ik hou dus echt niet van vlees en vele anderen ook. Om dan maar te concluderen dat de mens geen vlees hoort te eten is ook raar op deze gronden.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk

Laatst gewijzigd op 25-08-2005 om 12:44.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 12:50
TechXP
TechXP is offline
[QUOTE]Chelsea schreef op 25-08-2005 @ 07:52 :
+ vegan bodybuilder
ja DUH denkje mensen worden gespierd door die vegantroep? nooit gehoord van sterioden? denkje nou echt dat hun op natuurlijk basis trainen. nou nee[/quote[
Ja deze wel. Omdat vegans geen dierproeftroep nemen.

Citaat:
+evolutie en gebit
ik weet wat ik bij biologie en discovery heb geleerd, tuurlijk beweren ze op vegan sites dat mensen zogenaamd oorspronkelijk planteneters zijn hun moeten toch wat zeggen,
Nee, het is gewoon een stuk van een wetenschapper dat ook op een vega site staat. Je kan het ook op andere sites vinden die niet met vegetarisme te maken hebben.
Biologie boeken staan vaak vol met dingen wat maar aangenomen is. Ik heb er ervaring mee dat er ook onwaarheden in staan.

Citaat:
tuurlijk wel tenminste. wat de naam ook is, wat ik ervan heb gehoord is dat het niet te vreten is
Als je de dingen van AH neemt (tivall) enzo, dan is het idd niet te vreten. De beste namaakdingen vind je in de natuurwinkel. Ik stel voor dat je daar eens van 'healthy planet' wat gaat proberen.

Citaat:
maar mij vraag aan vegans is wat zouden jullie doen als jullie in de rimboe helemaal alleen een dier tegenkomen. die je aanvalt. (gevaarlijk dier en je heb een geweer) zou je die dier doodmaken en opeten (je heb zogenaamd dagen niet gegeten) of vind je dan nogsteeds dat hij zich niet kan verdedigen?
dus wat zouden jullie doen. verslinden of verslonden worden zonder genade?
Misschien moet je gewoon eerst even zoeken wat veganisme in houd in plaats van dit soort stomme vragen. Je doet nu alsof veganisten zich dan maar niet verweren en laten opeten omdat ze de leeuw zielig vinden...
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 20:45
Chelsea
Chelsea is offline
neeee nee nee nee nee nee
ik heb het nooit eerder gevraagd aan meerdere vega's ik ben gewoon heel nieuwsgierig ernaar
__________________
*MaskedMage fan*
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 22:00
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Chelsea schreef op 25-08-2005 @ 21:45 :
neeee nee nee nee nee nee
ik heb het nooit eerder gevraagd aan meerdere vega's ik ben gewoon heel nieuwsgierig ernaar
Elk mens zou zich verdedigen.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 23:21
Chelsea
Chelsea is offline
mischien niet iedereen
__________________
*MaskedMage fan*
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 01:01
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Chelsea schreef op 26-08-2005 @ 00:21 :
mischien niet iedereen
nou ja... als je levensmoe bent misschien niet nee
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 10:06
Chelsea
Chelsea is offline
Citaat:
TechXP schreef op 26-08-2005 @ 02:01 :
nou ja... als je levensmoe bent misschien niet nee
ach je weet maar nooit mensen zijn zo verwesterd als je een dood dier ziet weetje ook niet zo gauw hoe je die moet klaarmaken en uitbenen enzo
__________________
*MaskedMage fan*
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 10:19
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
ik eet vlees ( en waarmo heb ik hier ook al gezegd) maar ik eet er steeds minder en minder voor mn gezondheid en voor de ecologische voetafdruk ( maar dat wordt hier vergeten ofzo?)
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 10:48
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik eet ook weinig vlees.

Als je 2 tot 3 keer per week vlees eet, is je levensverwachtig negen jaar hoger vergeleken met iemand die 7x vlees eet

Ik eet mischien 3 of 4x vlees per week, omdat ik het niet nodig vindt om elke dag vlees te eten (spaart ook geld en tijd).
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 10:51
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Chelsea schreef op 26-08-2005 @ 11:06 :
ach je weet maar nooit mensen zijn zo verwesterd als je een dood dier ziet weetje ook niet zo gauw hoe je die moet klaarmaken en uitbenen enzo
Dat heeft toch niks te maken met wel of geen vlees eten De meeste vleeseters zullen ook niet weten wat ze met een dood dier aanmoeten hoor.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 10:56
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Gewoon omdat ik het lekker vind
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 15:31
Dato_16
Dato_16 is offline
Dan heb ik nog wel een leuke vraag aan alle vleeseters hier.
Is men er van bewust wat de leefomstandigheden zijn van dieren in de bio industrie? zo ja, laat dat je koud of vind je het stiekem toch wel zielig maar vind je vlees gewoon te lekker?
Stel dat ze nou mensen vanaf hun geboorte bij de moeder weg halen en in een klein hok laten opgroeien zou het dan wel zielig zijn?
tenslotte is dat kind dan eigelijk net zoals ieder ander dier, het handeld op instinct....
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 11:39
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Chelsea schreef op 24-08-2005 @ 23:25 :
met discussies komen we er niet uit ikga geen extra info zoeken ik hoef geen peta filmpjes te zien het intreseert me gewoon niks wij staan boven de voedselketen klaar. en ik geniet van die lieve diertjes
Dat hoeft ook niet want er zijn voldoende argumenten, gebaseerd op gezondwetenschap, dat vlees niet nodig is, ongezond bereid wordt en zelfs ongezond is. Al die ethische discussies zijn niet nodig om overtuigt te raken om te overwegen geen of minder vlees te eten.

Vlees en vele andere ongezonde eetgewoontes.

Citaat:
dat er vlees vervangers zijn wil alleen maar zeggen dat mensen vlees NODIG hebben anders hadden ze geen vervangers gemaakt

voor de smaak zullen mensen het niet gauw uitgevonden hebben (heb ik gehoord en geproefd)
Het gaat om
A) De vorm, kleur, geur, smaak. Dat is nou eenmaal belangrijk in onze samenleving. Men probeert het zo nauwkeurig mogelijk te emuleren.
B) De religieuze overtuiging dat er een vervanger nodig is voor vlees die je niet uit een ander product kunt halen. Of dat dat 'zoveel moeite kost'. Hoeveel moeite kost het om Spirulina of een ander B12 supplement te kopen? Of om in plaats van het vleesschap naar een ander schap te lopen?
C) De religieuze overtuiging dat vlees gezond is. Of wacht: dat vlees gezond bereid wordt. Vlees an sich wil ik het niet eens over hebben. Ik doel op combinaties zoals het combineren met brood en aardappels. Typisch Nederlands, en goed voor de beurs van de producent van Rennie. Sterker nog, er zijn bewijzen dat wij vroeger toen overleven nog primitiever was voedsel niet combineerden en wij zijn ook het enige ras op Aarde dat van nature voedsel gecombineerd eet.
D) Voortvloeiende uit B en C. De commercie van vlees, vleesvervangers en zelfs dietisten, docters en de pharmaceutische industrie. Doh!

Citaat:
ik weet wat ik bij biologie en discovery heb geleerd, tuurlijk beweren ze op vegan sites dat mensen zogenaamd oorspronkelijk planteneters zijn hun moeten toch wat zeggen,
...dan ga jij vanavond een rauw paard eten. Op school heb ik vroeger ook een boel onzin geleerd...

Citaat:
tuurlijk wel tenminste. wat de naam ook is, wat ik ervan heb gehoord is dat het niet te vreten is
Okay ik geef jou een voorbeeld van een vleesvervanger welke ik lekker vind en vziw over het algemeen als lekker wordt beschouwt. Vervolgens geef ik een voorbeeld van eerdergenoemt punt C.

Ons lichaam is een batterij. Als ik fruit in de ochtend eet ipv een boterham met weet-ik-het-wat-voor-vlees dan is dat fruit mijn vleesvervanger. Fruit heeft de unieke eigenschap dat het uit zichzelf verteerd en in je maag wel binnen 20 tot 30 minuten (doorgaans). Wat doe jij, jij nuttigt een boterham met vlees. Nou, dat is heel leuk in de ochtend maar je lichaam is daar niet op ingesteld want dan begeef je je in je eliminatiecyclus! Op dat moment is je (hoofdzakelijk) lichaam bezig afval en vergif uit je lichaam te verwerken. Wat doe jij, je voegt nieuw toe dmv koolhydraten met proteinen te combineren! Hetzelfde geldt overigens voor musli (granen; koolhydraten) met yoghurt (melkproduct; proteinen). Dit terwijl spijsvertering de meest energierovende lichaamsfunctie is die bestaat. Opgetelt en afgetrokken heb je helemaal niets aan dat eten, je krijgt er geen energie van, en er zal een deel van verroten in je maag. En dit alles is de doodeenvoudige reden waarom men koffie bij het ontbijt drinkt. Die oppepper is nodig om toch energie te verkrijgen.

Ohja en alsjeblieft: geloof me niet. Probeer het zelf voor een week! Tot 12:00 alleen fruit. Heb je honger, drink dan water. Drink water voor je fruit eet/drinkt en neem een vers sapje of vers fruit mee naar werk/school. Na 12:00 lunch je zoals je normaal doet. Je dient verder zo min mogelijk omstandigheden aan je eetgewoonte te veranderen anders is de vergelijking krom.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 15:20
Verwijderd
vlees is jammie
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Dato_16 schreef op 26-08-2005 @ 16:31 :
Dan heb ik nog wel een leuke vraag aan alle vleeseters hier.
Is men er van bewust wat de leefomstandigheden zijn van dieren in de bio industrie? zo ja, laat dat je koud of vind je het stiekem toch wel zielig maar vind je vlees gewoon te lekker?
Stel dat ze nou mensen vanaf hun geboorte bij de moeder weg halen en in een klein hok laten opgroeien zou het dan wel zielig zijn?
tenslotte is dat kind dan eigelijk net zoals ieder ander dier, het handeld op instinct....

Ik vergelijk mensen niet met dieren.
Ik ga er trouwens ook expres niet over nadenken hoe het slachtgebeuren gaat, waarom zou ik.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 15:52
Pr0f
Pr0f is offline
het is tegennatuurlijk geen vlees te eten
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 16:11
Dato_16
Dato_16 is offline
Citaat:
Jolankaas schreef op 28-08-2005 @ 16:21 :
Ik ga er trouwens ook expres niet over nadenken hoe het slachtgebeuren gaat, waarom zou ik.
mijn punt is niet zozeer het slachten maar de leefomstandigheden.
Ik heb opzich niks tegen het houden van beesten en het consumeren er van maar de manier waarop dat gaat in de bioindustrie klopt niet.
Nu kan je het gaan negeren en zeggen vlees is lekker of je kan zeggen flikker op ik doe daar niet aan mee, ik wil niet bijdragen aan zulke praktijken ik eet geen vlees uit de bioindustrie.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 16:52
anterx
anterx is offline
Ik heb even een vraagje aan de vegetariers en veganisten. Hebben jullie vleeseters in jullie vriendengroep? Zo ja, proberen jullie hen over te halen om vegetearier te worden? Hoe gaan jullie verder om met vleeseters?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 18:39
Dato_16
Dato_16 is offline
Ik heb 5 vegatariërs in mijn vriendengroep en de rest eet wel gewoon vlees.
We hebben af en toe wel eens een discussie over waarom je wel of niet vlees zou eten.
Ik probeer ze niet over te halen maar vertel wel mijn standpunt, de keuze ligt aan hun.
Ik heb zelf ook 16 jaar vlees gegeten en ik veroordeel het niet maar wil toch vaak wel even mensen mijn standpunt laten weten.
Wat ik wel heb met mensen die vleeseten is dat ik denk dat veel er niet van bewust zijn van de leefomstandigheden in de bioindustrie en dat vind ik wel jammer....
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 18:49
Verwijderd
Citaat:
anterx schreef op 28-08-2005 @ 17:52 :
Ik heb even een vraagje aan de vegetariers en veganisten. Hebben jullie vleeseters in jullie vriendengroep? Zo ja, proberen jullie hen over te halen om vegetearier te worden? Hoe gaan jullie verder om met vleeseters?
Bijna iedereen die ik ken is vleeseter. Ik probeer om niet te betweter/bekeerder uit te gaan hangen, ten eerste omdat ik vind dat iedereen zijn eigen keuzes dient te maken (zoals in het begin gezegd, volgens de gedachte dat er niet echt zoiets als goed en fout bestaat) en ten tweede omdat ik er zelf ook vreselijk van zou balen als mensen mij zouden overhalen tot dingen waar ik zelf eigenlijk niet achtersta. Daar wil je geen ellelang gezeik over.

Ik legde de nadruk op [b]probeer[b], ten eerste omdat ik het moeilijk vind vleeseters niet te veroordelen. Daarom is deze "crisis" in mijn vegetariër zijn wel goed, krijg ik wat meer begrip vor de vleeseters .. Ik heb wel moeite met het argument "ik vind vlees gewoon lékker!" omdat ik het zo kortzichtig en egoïstisch gedacht vind.. aan de andere kant lijkt het me ook zo ontzettend fijn om je verder niet verantwoordelijk te voelen.

Dus, ik doe altijd mn best om begripvol te blijven en inzicht te krijgn in het standpunt van de "tegenpartij, maar het is soms een beetje lastig.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 21:32
hmhm
Avatar van hmhm
hmhm is offline
Ik eet geen vlees omdat deze dieren er vaak speciaal voor worden gekweekt, neem het kistkalf, dan heb ik liever iets wat van planten is gemaakt, het maakt voor mij niet echt uit of het genetisch gemanipuleerd is, vlees is ook best ongezond met al die hormonen etc. we hebben geen vlees meer nodig, en ik vind het ook niet lekker.
Vis en ei eet ik wel, er zitten veel meer vitaminen in vis dan vlees, maar de vitaminen uit vlees zitten ook wel ergens anders in.

Bijna iedereen die ik ken is vleeseter al heb ik al éen iemand die zegt dat hij geen frikandellen, en vlees van jonge dieren eet
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 21:33
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Daarnaast past het prima in de schijf van vijf zolang er niet met overmaat gegeten wordt.
Mja om even wat dieper in te gaan op wat TechXP zei...

1) Wat klinkt aannemelijker: de wetenschappelijke uitleg over hoe je spijsvertering werkt (wil ik best uitleggen) of een of ander sprookje genaamd schijf van 5. Toegegeven, het rijmt mooi!
2) Fruit kun je gerust 'met overmaat eten'; het heeft een hoge bovengrens. Ook is het belangrijk wat je wanneer nuttigt, wat je combineert. Maar zelfs dan heb je niet al de ingredienten nodig in de schijf van 5 en als je het sprookje gelooft dan kun je het ook het natuurlijke alternatieven halen. Vlees, eieren, melk, kaas zijn dus niet noodzakelijk. Het is een keus.

Citaat:
Voedingscentrum raadt een ruime hoeveelheid brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten en groente en fruit, aangevuld met zuivel, vlees, vis, eieren of vleesvervangers en een kleine hoeveelheid halvarine, margarine of bak- en braadproducten aan als gevariëerd voedingspatroon, dus roepen dat vlees per defenitie ongezond is slaat als een tang op een karbonade.
Voedingscentrum is compleet losgeslagen door dit te stellen zonder de simpele uitleg dat je proteinen niet met koolhydraten dient te combineren omdat je dan een zuur met een base combineert waardoor je geen spijsverteringssap beschikbaar hebt om het vuile werk op te knappen. En dan wel stellen dat je 'ruime hoeveelheden' van bovenstaand nodig hebt terwijl juist het tegenovergestelde het geval is wanneer je lichaam goed de voeding opneemt (maw wanneer je spijsvertering goed functioneert). Het is vreemd dat dit niet staat aangegeven omdat dit al decenia bekend is en simpele basis-scheikunde is. Een dieetist, een organisatie welke beweert voor mijn gezondheid op te komen maar dit belangrijke, simpele feit achterwege laat neem ik niet gauw meer serieus en dit is slechts een voorbeeld. Lui die recepten aanbevelen waar dit wordt gecombineerd bieden deze waarschijnlijk omdat ze dat lekker vinden (korte-termijn emotie) niet omwille van gezondheid (lange-termijn emotie). Daar heb ik mij overigens ook schuldig aan gemaakt.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 21:58
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
anterx schreef op 28-08-2005 @ 17:52 :
Hebben jullie vleeseters in jullie vriendengroep?
Ja, liever niet.

Citaat:
Zo ja, proberen jullie hen over te halen om vegetearier te worden?
Nee, niet veel. Soms een grapje hier en daar. Af en toe een discussie, maar geen ethische argumenten van mijn kant.

Citaat:
Hoe gaan jullie verder om met vleeseters?
Normaal, behalve dat ik niet graag met ze uit eten ga want daar word ik niet vrolijk van. ik wil 'het' niet zien of ruiken dus dat vermijd ik. Dat kan dmv ergens anders te gaan zitten. Ik praat ook niet graag terwijl ik eet omdat het voor mij een ritueel is dat ik in alle rust wil uitvoeren.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 22:29
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 28-08-2005 @ 22:33 :




Voedingscentrum is compleet losgeslagen door dit te stellen zonder de simpele uitleg dat je proteinen niet met koolhydraten dient te combineren omdat je dan een zuur met een base combineert waardoor je geen spijsverteringssap beschikbaar hebt om het vuile werk op te knappen.
eh ?
je maag is sowieso behoorlijk zuur en daar veranderd geen flikker aan tenzij je in grote hoeveelheden zeep gaat eten ofzo
de hele zuur base reactie tussen die 2 dingen maaktniet zo veel uit als het in ph 1,5 word ondergedompeld dus waar haal je dit vandaan

en als het al zou uitmaken zou het juist goed zijn zuur en base te combineren om ph in je maag neit te verhogen
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 00:23
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
anterx schreef op 28-08-2005 @ 17:52 :
Ik heb even een vraagje aan de vegetariers en veganisten. Hebben jullie vleeseters in jullie vriendengroep? Zo ja, proberen jullie hen over te halen om vegetearier te worden? Hoe gaan jullie verder om met vleeseters?
Ja jammer genoeg allemaal vleeseters in mijn buurt.. Ik probeer nu ook even wat veganisten in mijn omgeving te hebben. Altijd makkelijk omdat die je tenminste begrijpen Maar die zie ik dan vooral weer met acties enzo en op het werk.

Ben ze niet zo aan het overhalen. De reacties over mijn veganisme enzo zegt al dat ze er niet zo voor open staan. Ik weet nu wel wie er wel deels voor open staan en wie niet. Als men wat vraagt dan antwoord ik wel. Ik probeer het liefst niet bij vleeseters in de buurt te zijn als er een situatie is waarin 'eten' er is.

Het liefst zou ik geen vleeseters zien. Ik associeer vlees eten namelijk te veel met dood en met egoistisch gedrag. En bij vleeseters in de buurt ga je daar toch ook veel aandenken enzo.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 00:44
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
...bedankt
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 14:41
reno
reno is offline
Ik heb vlees nodig, godverdomme. Hypocriet vind ik het om aan te komen zetten met chemische vitaminetroep e.d. als je zo pro natuurlijk leven bent. Ik zie trouwens niet in wat er onnatuurlijk is aan het eten van vlees. De mens heeft altijd al vlees gegeten. Hetzij door jacht, hetzij door het hoeden van vee. Het leven in een kudde, midden in de vrije natuur, is trouwens helemaal geen onplezierig leven voor een beest. En ja, als beestje oud is komt de dag dat beestje opgegeten wordt. Ik noem dat natuur.

Bovendien is vlees een van de lekkerste smaken die ik ken.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 15:08
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reno schreef op 29-08-2005 @ 15:41 :
Ik heb vlees nodig, godverdomme. Hypocriet vind ik het om aan te komen zetten met chemische vitaminetroep e.d. als je zo pro natuurlijk leven bent.

Dan moet je er eerst in verdiepen waarom sommige mensen vitamines innemen.
Daarnaast... wat zeur jij nou... kijk eens hoeveel producten je neemt per dag met toegevoegde vitamines. Niet te vergeten dat je vlees eet waar ze dieren gevoerd hebben met vitaminesupplementen.

Citaat:
Ik zie trouwens niet in wat er onnatuurlijk is aan het eten van vlees. De mens heeft altijd al vlees gegeten.
niet. Dat is een FEIT!

Citaat:
Bovendien is vlees een van de lekkerste smaken die ik ken.
Het is denk vooral de kruiden die er vaak opgegooid worden.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 21:11
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
je maag is sowieso behoorlijk zuur en daar veranderd geen flikker aan tenzij je in grote hoeveelheden zeep gaat eten ofzo
Als jij dit gelooft raad ik je aan om je eens te verdiepen in hoe spijsvertering in z'n werk gaat.

Heb je wel 'ns gehoord van het fenomeen brandend maagzuur? Je wilt geen zure maag hoewel de fabrikant van Rennie e.a. producten zal er ongetwijfeld niet wakker van liggen net zoals de tandarts het ook best geinig vindt om jou fluoride (chemisch, toxisch, slecht voor je tanden en je algehele gezondheid) te verkopen. Als jij zo graag een zure maag wilt hebben: ga eens een dag alleen roken, cola drinken en verder niets eten. Laat me weten hoeveel uur het duurde voordat je maagkramp kreeg. Ik gok dat je het nog geen halve dag gaat volhouden zonder te vluchten naar 'medicijnen'.

Wanneer je water drinkt, heb je voor ongeveer 5 a 10 min geen spijsverteringssap. Proteinen (vlees, zuivel, noten) hebben een zuur spijsverteringssap nodig. Koolhydraten (graanproducten/granen, aardappels) hebben een spijsverteringssap nodig dat basisch reageert. Wanneer je bijv een botterham met worst eet, scheidt je maag zuur af om de worst af te breken en een base om de boterham af te breken (laatste is iets ingewikkelder ivm speeksel en zetmeel maar dat zal ik je besparen). Het voedsel moet verteerd worden. Wanneer het zuur en de base elkaar buiten werking stellen, hetgeen in dit voorbeeld gebeurd, heb je geen spijsverteringssappen beschikbaar om het werk te doen.

Een paar voorbeelden. Dat maakt bijvoorbeeld noten een perfect product om als tussendoortje te eten 3 uur nadat je aardappels of granen hebt gegeten. Dat maakt een bord yoghurt + musli of boterham met kaas/worst een ontzettend dom en nutteloos ontbijt. Ook maakt het een bord yoghurt tussen de middag niet moeilijk te verteren.

Indien je volgens deze simpele regel je voedsel combineert zul je merken dat je A) je fitter voelt B) ontlasting makkelijker gaat. Als je het niet gelooft, probeer het dan gewoon een weekje en laat de praktijk het e.e.a. uitwijzen.

En nieuw is het niet hoor. Dit is al heel lang bekend. Atkins, Montignac e.a. figuren schreven hier jaren geleden al over.

Citaat:
reno schreef op 29-08-2005 @ 15:41 :
Ik heb vlees nodig, godverdomme.
Je denkt dat je het nodig hebt. Dat is misschien ook zo, maar er zijn gezondere alternatieven.

Citaat:
Hypocriet vind ik het om aan te komen zetten met chemische vitaminetroep e.d. als je zo pro natuurlijk leven bent.
Je lichaam heeft he-le-maal niets aan anorganische mineralen. Het werkt zelfs averechts en veroorzaakt pijnolijke ziektes zoals hartziekte, artritis, galstenen, nierstenen, e.a. Daarom dien je enkel natuurlijke vitaminen en mineralen nuttigen. Waar zit dat in? Niet in kraanwater. In groente. Daarom moet je ook kijken op je vitamine&mineralen supplement of het van organische teelt is. Overigens, jij gelooft er stellig in, dat in jouw vlees natuurlijke vitaminen en mineralen zitten?

De rest heeft TechXP al aangekaart en daar kan ik mij in vinden.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 21:13
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Dierlijke eiwitten zijn beter en worden beter opgenomen dan plantaardige daarom eet ik om de 2 uur wel wat vlees varierend van een aantal plakjes kalkoenborst tot een paar lappen Biefstuk.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Vragenlijst :bloos:
Calyx
40 12-04-2008 11:07
Flora & Fauna voor? tegen? pels...
Jasmijn.
82 09-01-2005 21:28
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic #21
MieX
481 18-05-2004 15:07
Verhalen & Gedichten Geef je mening over deze tekst
lestat080
31 29-03-2004 16:23
Flora & Fauna vlees eten ....
sicilion
323 12-04-2003 21:33
Flora & Fauna Verschil bont/vlees, als reactie op topic bont/leer.
extinction
6 08-08-2002 21:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.