Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2005, 16:39
soophiej
soophiej is offline
ja.. vertel me ajb wat dat is... ik heb bijna examens... maarre stoomrug..? never heard of.. kom ik nu ineens tegen..
__________________
..en toen was er ikke !! +p
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2005, 19:08
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
context???
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 01:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Heb je het niet over een stroomrug in plaats van een stoomrug?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 14:03
soophiej
soophiej is offline
enne ik weet ook niet wat uiterwaarden zijn...


nej het is echt stoomrug... en geen context want het stond in een opdracht en ik moest zeggen of er sprake was van een kom(?) of een stoomrug...
__________________
..en toen was er ikke !! +p
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 14:07
soophiej
soophiej is offline
owww het is trouwens WEL stRoomrug..!! je hebt gelijk !!! weet je wel wat dat is... ??
__________________
..en toen was er ikke !! +p
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 16:16
Denkie
Denkie is offline
Héé...

Zal het je even uitleggen:

Een stroomrug is juist te vinden op de plek waar vroeger de rivier gestroomd heeft. Het gebied rond de vroegere rivier stroomde regelmatig over, hierbij nam de oppervlakte van de watermassa toe en dus de stroomsnelheid af. Het gevolg was dat de rivier haar meegevoerde sedimenten (klei en steentjes enzo) afzette. In de buurt van de daadwerkelijke rivier stroomde het water sneller, hier werden alleen de grotere delen afgezet. De kleine deeltjes, zoals klei, stroomden verder bij de rivier vandaan en werden elders afgezet.

De grote afzettingsdeeltjes in en direct om de rivierbedding hoopten zich in de loop der tijd steeds verder op. De rivier kwam hierdoor langzamerhand hoger dan zijn omgeving te liggen. Op een gegeven moment kwam het geheel te hoog te liggen, de rivier brak door zijn oeverwal heen en koos een nieuwe loop.

Het klei, dat wat verder van de oude rivier af bezonken was, klonk na later overigens ook meer in dan het zand, hierdoor kwam de oude rivierloop extra hoog ten opzichte van het land te liggen. Deze oude rivierloop wordt een stroomrug genoemd.

In een plaatje ziet het er dus zo uit:



Dus:

1- De oude situatie.

2- De rivier zorgt voor afzettingen. De grotere deeltjes bezinken in de rivier en directe omgeving, de kleinere deeltjes bezinken verder van de rivier af.

3- Het geheel komt steeds hoger te liggen.

4- De nieuwe situatie: De rivier heeft een nieuwe lagere loop gevonden.

Kortom: de rivier komt dus hoger te liggen en je weet dat water altijd het laagste punt kiest. De rivier gaat dus weg van de oude loop naar de nieuwe loop. Waar de rivier gestroomd heeft liggen nog wel de resten ervan: opgehoopt klei en dat soort zaken.

Op een foto:



Je ziet dat rechts van de afbeelding het landschap wat hoger ligt, daar heeft zich dus het klei enzo opgehoopt en daar heeft vroeger een rivier gestroomt... die rivier stroomt nu ergens anders in dat gebied...

Op een kaartje:



Je ziet dus de blauwe lijntes = huidige rivieren
En alle andere lijntjes (Oranje, geel, licht en donker groen) zijn de vroegere rivierstromen en daar vindt je dus stroomruggen...

En dan het rode element op het bovenstaande kaartje: de uiterwaarde. Dat vroeg je ook nog

Een uiterwaard is het gebied tussen een winterdijk en de zomerbedding langs een beek of rivier, vaak begrensd door een zomerdijk. In seizoenen met een grote waterafvoer kunnen de uiterwaarden onder water lopen, waardoor de bedding van de rivier breder wordt en er minder gevaar is voor overstromingen.

Door de uiterwaarden van een (lage) zomerdijk te voorzien, is het land erachter constanter droog. Dit is handig voor boeren die de uiterwaarden vaak gebruiken als weide voor hun vee. Uiterwaarden worden ook wel de buitendijkse gronden of gebieden genoemd.

Tegenwoordig krijgen ook veel uiterwaarden een bestemming voor natuurontwikkeling. Door het uitgraven van de uiterwaarden, het verdiepen van oude geulen ontstaan de ideale omstandigheden voor ooibossen.

In een afbeelding:



Let erop dat in het westelijk rivierklei landschap vrij weinig uiterwaarde voorkomen en in het oostelijk rivierklei landschap op veel plaatsen dit wel voor komt. (Kijk maar eens in de atlas kaart 38/39 (GB): Zuid-Nederland en bekijk eens het verschil wat je in de buurt bij R'dam ziet liggen en in de buurt van Den Bosch/Tiel/Gorinchem-driehoek)...

Ofwel: zie kaartje bovenstaand kaartje, met het rood aangegeven elementen.

Een foto tenslotte:

Een uiterwaard die vol loopt:


En een uiterwaard zonder water:




Succes!

Laatst gewijzigd op 12-05-2005 om 16:20.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 17:12
soophiej
soophiej is offline
Denkie, wil je met me trouwen?
__________________
..en toen was er ikke !! +p
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 17:47
Denkie
Denkie is offline
Citaat:
soophiej schreef op 15-05-2005 @ 18:12 :
Denkie, wil je met me trouwen?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 10:32
Verwijderd
Leuk dat iemand echt geinteresseerd is in de stof!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 16:43
Denkie
Denkie is offline
Citaat:
Snees schreef op 16-05-2005 @ 11:32 :
Leuk dat iemand echt geinteresseerd is in de stof!
Ik vind juist dit onderdeel van de aardrijkskunde (de landschappen) eigenlijk erg saai... maar aardrijkskunde is een vak dat mij ontzettend goed ligt en ook erg leuk is, daarom doe je er toch een klein beetje moeite voor om het deel wat je niet zo leuk vind ook goed te snappen... en natuurlijk wil ik mijn kennis overdragen...

Laatst gewijzigd op 16-05-2005 om 16:46.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 17:00
Verwijderd
hoe kan je dat nou niet gehad hebben bij AK
uiterwaarden en stroomruggen zouden echt allang behandeld moeten zijn
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 17:14
soophiej
soophiej is offline
Citaat:
per piacere schreef op 16-05-2005 @ 18:00 :
hoe kan je dat nou niet gehad hebben bij AK
uiterwaarden en stroomruggen zouden echt allang behandeld moeten zijn

nouhh stroomruggen akn ik me ECHT NIET herrinneren,, en uiterwaarden vaag, maar ik heb ook n paar weken gemist,, kan mss net in die periode geweest zijn..
__________________
..en toen was er ikke !! +p
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 22:00
Verwijderd
Citaat:
soophiej schreef op 16-05-2005 @ 18:14 :
nouhh stroomruggen akn ik me ECHT NIET herrinneren,, en uiterwaarden vaag, maar ik heb ook n paar weken gemist,, kan mss net in die periode geweest zijn..

maar het staat wel in de stof die je moet leren, dus ik neem aan dat je daar al eens een pw over gehad hebt
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 22:10
Verwijderd
Citaat:
soophiej schreef op 16-05-2005 @ 18:14 :
nouhh stroomruggen akn ik me ECHT NIET herrinneren,, en uiterwaarden vaag, maar ik heb ook n paar weken gemist,, kan mss net in die periode geweest zijn..
boekjes van mens en milieu is het bij ons in geweest in het rivierkleilandschap, moet je ongetwijfeld gehad hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.