Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2002, 17:31
Verwijderd
In de VPRO gids staat deze week een stuk over synesthesie (pagina 72).
Synesthesie is een neurologische afwijking waarbij waarnemingen worden verbonden met andere waarnemingen. Zo krijgen letter bijvoorbeeld kleuren en persoonlijkheden. Muziek krijgt onbeschrijfbare vormen etc etc.

Ik heb dit al zolang ik me kan herinneren en weet nog precies hoe ik erachter kwam dat ik 'anders' was. Ik vroeg mijn lerares op de basisschool (was toen 7 of 8) iets als:'Wie heeft zaterdag nu rood gemaakt?' een aantal leerlingen lachten me uit en de lerares keek me alleen maar raar aan. Ik heb mijn mond toen maar gehouden. Een tijdje terug vroeg ik aan mijn vriend wat hij nu van de letter "a" vond, rood of rose. Hij keek toen ook nogal raar... Ik heb hem proberen uit te leggen dat letters, cijfers, woorden, dagen, maanden etc etc kleuren hebben.. En persoonlijkheden. (Bijvoorbeeld; de "i" is een echt dametje, erg arrogant, met de neus de lucht in, ze is gelig.) Hij luisterde niet echt.
Later vond ik uit dat het synesthesie heet, ik ben er vanalles over gaan lezen. De volgende dingen horen bij synesthesie:

1. Het is erg schaars, ongeveer 1 op de 2000/2500 mensen heeft het.
2. Het schijnt genetisch te zijn bepaald via het x-chromosoom.
3. Vooral vrouwen hebben het.
4. Mensen die het hebben zijn vooral intelligent/intellectueel (maar dat kan ook zo lijken omdat zij vaak de groep zijn die merken 'anders' te zijn).
5. Vaak linkshandig of ambidexter.
6. Verwisselen links en rechts erg vaak.
7. Heel slecht richtingsgevoel.
8. Kunnen goed dingen onthouden (als bv. nummers).
9. 15% van mensen met synesthesie hebben ADD/ADHD. Of hebben dyslectie / dyscalculie / perfectionisme / dwanggedrag / depressie / autisme / eiditiek / prosopagnose
10. Zijn snel overgevoelig voor dingen als licht, geur, aanrakingen etc. (kunnen bijvoorbeeld erg slecht tegen kietelen).
11. Sneller migraine dan 'normale mensen'.
12. Vaak een eenling, voelt zich alleen vaak beter.
13. Vaak slecht in wiskunde.
14. Vaak creatief met muziek, schilderen, beeldhouwen, schrijven, dichten etc...

Wie herkent dit? Of wie weet al van zichzelf dat hij/zij synesthesie heeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2002, 17:58
Verwijderd
5. Vaak linkshandig of ambidexter.
8. Kunnen goed dingen onthouden (als bv. nummers).
10. Zijn snel overgevoelig voor dingen als licht, geur, aanrakingen etc. (kunnen bijvoorbeeld erg slecht tegen kietelen).
12. Vaak een eenling, voelt zich alleen vaak beter.
13. Vaak slecht in wiskunde.
14. Vaak creatief met muziek, schilderen, beeldhouwen, schrijven, dichten etc...

Das nie genoeg denk ik

Ik geef cijfers en nummers en zo geen persoonlijkheden (o_O), ik zie wel 'kleur' in muziek en zo. Gingen we een keer doen met de klas bij muziek, speelde de leraar een toon op de piano en dan moesten we zeggen wat voor kleur dat volgens ons was. Dat had iedereen wel ongeveer hetzelfde, dus ik denk dat dat nog redelijk normaal is.

Ik denk niet dat ik het heb. Het is wel heel apart, ook wel grappig
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 22:29
Verwijderd
Ik weet niet of ik dat heb, maar ik herken wel heel erg veel..
Ook bij letters ja, en cijfers.. Ik voel er ook een soort sfeer bij of zow, of een soort klank of zo ..
Ik heb ook zoiets bij ruimtes, zoals kamers enzow.. Sferen en kleuren voel ik dan of zoiets..
Overal zit 'gevoel' bij of zo.. Een ding is zeg maar niet gewoon alleen een ding... Euhhhh Nou ja..
Okay ik kan het bepaald níet uitleggen maar heel veel van wat jij 'schreef' herken ik wel
Mjah ik ben gewoon raar of zow
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 23:02
Verwijderd
ik denk dat iedereen het wel een beetje heeft... ik geef ook cijfers kleuren en letters ook, dagen enzow... maar das nogal onbewust en tis niet zo dat elke keer als ik een cijfer zie, ik denk heejz, rood ofzow...
mja...
bij mij kloppen
6. Verwisselen links en rechts erg vaak.
9. 15% van mensen met synesthesie hebben ADD/ADHD. Of hebben dyslectie / dyscalculie / perfectionisme / dwanggedrag / depressie / autisme / eiditiek / prosopagnose
10. Zijn snel overgevoelig voor dingen als licht, geur, aanrakingen etc. (kunnen bijvoorbeeld erg slecht tegen kietelen).
12. Vaak een eenling, voelt zich alleen vaak beter.
14. Vaak creatief met muziek, schilderen, beeldhouwen, schrijven, dichten etc...

Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 11:09
tacidvs
tacidvs is offline
Ik vind het een beetje klinken als een mode-aandoening, sorry. Maar al die punten... je hebt er altijd wel een paar en het is vrij vaag. Bron?
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 14:05
krijgdepleuris
Avatar van krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
nou ja, ik heb dat dus ook wel een beetje, een paar van die punten kloppen ook wel bij mij:
6. Verwisselen links en rechts erg vaak.
7. Heel slecht richtingsgevoel.
8. Kunnen goed dingen onthouden (als bv. nummers).
9. 15% van mensen met synesthesie hebben Voor mij dan: perfectionisme / dwanggedrag / depressie
10. Zijn snel overgevoelig voor dingen als licht, geur, aanrakingen etc. (kunnen bijvoorbeeld erg slecht tegen kietelen).
11. Sneller migraine dan 'normale mensen'.
12. Vaak een eenling, voelt zich alleen vaak beter.
13. Vaak slecht in wiskunde. (nou ja ik ben er geen ster in sta nog net een voldoende)
14. Vaak creatief met muziek, schilderen, beeldhouwen, schrijven, dichten etc...
tja best wel veel eigenlijk. maar of ik het nou ook echt heb, volgens mij heeft iedereen het wel
__________________
Ik ben als fee (zacht uitgedrukt) volledig en totaal mislukt
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 14:25
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Ik vind het een beetje klinken als een mode-aandoening, sorry. Maar al die punten... je hebt er altijd wel een paar en het is vrij vaag. Bron?
Het is in ieder geval geen mode-aandoening, maar, zoals mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde vermeldt, een waarneming die ontstaat zonder prikkeling van het desbetreffende zintuig, maar door een andere sensorische prikkeling. Wat je verzoek om een bron betreft (aangezien je blijkbaar te lui bent om zelf een bron te zoeken ) verwijs ik je naar http://home-1.tiscali.nl/~cretien/pub/nvvk.htm
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 09:30
Koen_S
Koen_S is offline
Ik zie wel kleuren bij getallen, maar
ben niet dyslectisch,
ben goed in wiskunde,
ben geen eenling,
ben rechts,
heb een goed richtiongsgevoel (ik teken onbewust een kaartje in men gedachten ),
ben niet creatief, al heb ik dan 4 jaar keyboard gespeeld...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 10:17
Verwijderd
Je kan een goede test doen om erachter te komen of je echt van synesthesie kan spreken:

Je schrijft 20 willekeurige getallen op van 0 tot 100, en daarachter telkens welke kleur je erbij voelt. Vervolgens doe je het zelfde met 20 letters. Je maakt ook een papiertje waarop alle getallen en letters staan, zonder de kleuren erachter. Vouw het blaadje met de kleuren om, en leg hem weg, samen met het 'lege' blaadje. Ongeveer een week later pak je het 'lege' blaadje erbij en vul je achter de letters en de getallen weer de kleuren in die je erbij voelt. Daarna pak je had andere, ingevulde, papiertje en vergelijk je beide blaadjes met elkaar.

Wanneer je bij beide onderdelen minstens 18 kleuren hetzelfde hebt (dus 18 hetzelfde van de getallen, en 18 hetzelfde van de letters), dan kan je spreken van synesthesie.

Ik heb de test net af gemaakt, had alles hetzelfde

(tip: je kan het ook goed doen met 20 willekeurige woorden, doe dan zowel bijvoegelijke naamwoorden, zelfstandige naamwoorden, werkwoorden en namen van maanden/dagen!)
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 11:52
Coccinellidae
Coccinellidae is offline
Hee ja.. dit onderwerp ook geopend op L&G

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=145313

Ik heb het bijvoorbeeld bij de dagen van de week, hebben allemaal een verschillende kleur en vorm, en lopen ook in een bepaald rondje en zo ook met de maanden.
Zal wel in de genen liggen, want m'n vader en broertje hebben 't ook, en dan ook met muziek.

x
__________________
Dusz.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Coccinellidae schreef:
Hee ja.. dit onderwerp ook geopend op L&G

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=145313

Ik heb het bijvoorbeeld bij de dagen van de week, hebben allemaal een verschillende kleur en vorm, en lopen ook in een bepaald rondje en zo ook met de maanden.
Zal wel in de genen liggen, want m'n vader en broertje hebben 't ook, en dan ook met muziek.

x
Jep, schijnt vaak voor te komen in de familie... Mijn vader heeft het ook...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 12:17
Verwijderd
ik maak wel altijd allemaal lijnen in mijn hoofd, een getallenlijn bijvoorbeeld, die kronkelt heel raar en bv het getal 42 is als enige rood in die lijn en zo heb ik ook een soort van rondje voor de dagen van de week en een rondje van het jaar enz... maar ik kan er op verschillende manieren tegen aan kijken en dan issie weer heel anders gekronkeld... nja, vaaaaaag.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 21:45
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
ik herken alles wel......behalve 13
en 3 en 5 ook niet van toepassing
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen synesthesie, personificatie of metonymia
erweka
8 01-02-2012 12:07
De Kantine Synesthesie
Verwijderd
68 23-06-2010 13:54
Psychologie meisje van 11 ziet vanalles
nivava
81 20-01-2007 23:40
Psychologie synesthesie (help me met het opstellen van een website)
Meza
17 21-01-2005 10:44
Psychologie synesthesie site
Meza
1 22-11-2004 09:54
Lichaam & Gezondheid Synesthesie
Coccinellidae
5 02-07-2002 17:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.