Oud 02-08-2014, 06:34
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Weet iemand waar ik een lening kan vinden voor mijn studie, van ongeveer 1000 euro als werkloze 18 jarige die geen studiefinanciering ontvangt.

Ik wil graag een opleiding doen na de vakantie die anderhalf uur met de trein weg ligt. En daarom lijkt het mij verstandig om op mezelf te gaan wonen. Ik ben net 1 maand 18 en ik ontvang pas studie financiering in Oktober en school begint al in september.

Mijn ouders willen niet dat ik deze opleiding ga doen, en willen mij niet helpen met kosten of onderdak verlenen. De reden daarvoor is omdat ik al gezakt ben op een soortgelijke opleiding. Ik geef dit aan, ondanks dat het irelevant is aangezien ik de vorige opleiding ook volledig uit eigen zak heb betaald. De stress die hierbij meekwam is ook de reden dat ik de opleiding niet heb kunnen redden. Ik was tegen het einde van het jaar ontslagen van mijn bij baantje en dit was niet zo een groot probleem geweest, maar tot overmaat van ramp was ik ook nog eens mijn maandkaart verloren (voor de trein). Ik heb hierdoor een veel te hoog afwezigheids percentage gehad.

Ik heb nog steeds geen succes gehad met het vinden van een baantje hoewel ik binnenkort een solicitatie gesprek heb. Maar helaas heeft dat geen nut want tegen de tijd dat mijn eerste hypothetische loonstrook binnen is, is school al begonnen.

En ik wil een lening nemen van duizend euro zodat ik een kamer kan huren voor in ieder geval 1 of 2 maanden zodat ik naar school kan en een baan kan zoeken. Studie financiering kan ik dan gebruiken voor school kosten boeken etc als ik die in oktober ontvang. En mij bijbaantje en DUO lening voor levenskosten, Huur etc. Ik heb het zo berekend dat ik de lening in een jaar kan afbetalen.

Maar het probleem is dat ik alleen een studenten lening kan aanvragen als ik studie financiering ontvang. En dat ontvang ik dus pas als school bijna 2 maanden is begonnen.

Ik zou tips over alleen wonen ook erg op prijs stellen, maar ik ben mij wel al bewust van alle kosten die er bij komen kijken.

Maar voor de duidelijkheid mijn ouders betalen sinds mijn 15e alleen onderdak en eten, en bij de kosten voor mijn opleiding op mijn 16/17 hebben ze me volledig laten stikken.)
*En ik ben uiteraard dankbaar voor onderdak en eten maar heb verder geen steun aan mijn ouders.

Laatst gewijzigd op 02-08-2014 om 06:36. Reden: spelling
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2014, 09:26
michello16
Avatar van michello16
michello16 is offline
Pfoe je hebt het niet makkelijk gehad de laatste jaren. Maar kun je in oktober niet instromen met die studiefinanciering? En wat een job betreft, kijk je alleen maar op internet? Of ga ook langs bedrijven om te vragen of ze nog personeel zoeken. Want volgens mij willen juist ondernemers jongeren in dienst nemen omdat ze goedkoper zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2014, 11:29
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Het is niet mogelijk om in een latere periode in te stappen bij deze opleiding. En ik ben actief met solicitatie formulieren in de weer geweest, en daarmee langs veel potentiele werkgevers geweest. Ik heb momenteel wel een goed gevoel over die opkomende solicitatie. Maar ik ga het alsnog niet redden ben ik bang. Bedankt voor de reactie.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2014, 09:02
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Beste Kernelfleck,

Lenen van een bank of financiële dienstverlener (zoals ook DUO) kan pas vanaf je 18e.
Geld lenen onder de 18 jaar, kan dus in principe alleen van je ouders, andere familie, of vrienden.
Voor meer informatie over lenen kun je kijken op: http://www.nibud.nl/scholieren/lenen...-is-lenen.html.

Denk voordat je gaat lenen ook even goed na over de consequenties. Let er bijvoorbeeld op dat het bedrag dat je moet terugbetalen per maand, dat je dat ook echt kunt betalen. Meer valkuilen vindt je hier: http://www.nibud.nl/scholieren/lenen...van-lenen.html.

Op deze pagina vind je informatie over op jezelf wonen: http://www.nibud.nl/scholieren/18-ja...elf-wonen.html. Daarnaast kun je voor een baan ook eens langs Randstad of een andere uitzendbureau gaan, zij hebben vaak een goed overzicht van de openstaande vacatures en kunnen je helpen met het krijgen van een baan.

Heel veel succes met alles!
__________________
Meer weten over jongeren & geld? Of een persoonlijke geldvraag? Ga naar twitter.com/nibudscholieren
Met citaat reageren
Oud 04-08-2014, 10:57
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Beste Anna,

Bedank voor de reactie! Ik ben nu 18, zou ik contact kunnen opnemen met bijvoorbeeld DUO en dan een lening kunnen aanvragen? Ik had begrepen dat dit alleen kon als je al studie financiering ontvangt. Bij mijn bank (De Rabobank is dit volgens mij ook het geval.)

Ik moet mij denk ik focussen op het aanvragen van een ''standaard lening'' i.v.m het studie financiering gedoe. Maar dat is een stuk lastiger omdat je ook een vast inkomen moet hebben enzo.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2014, 18:25
Verwijderd
Regel anders dat je rood mag staan bij je bank, daar heb je volgens mij alleen een bewijs van inschrijving voor nodig
Met citaat reageren
Oud 04-08-2014, 19:33
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Regel anders dat je rood mag staan bij je bank, daar heb je volgens mij alleen een bewijs van inschrijving voor nodig
'Rood staan' is ook gewoon een lening, daar moet je niet te licht over nadenken.
De bank verwacht dat je het bedrag terug betaalt, mét rente (8% tot 15%). Het is handig als je even krap zit, je een grote uitgave moet doen en weet dat er geld (bijv. loon) aan komt, maar het is niet goedkoop en je kunt beter tijdelijk je saldo aanvullen met bijv. spaargeld dan rood gaan staan, of een goedkope 'normale' lening nemen met een lagere rente.

Daarnaast kun je bij de meeste banken niet zomaar rood staan en moet je kunnen aantonen dat je inkomen hebt of dat er iemand garant staat. Net zoals bij alle leningen krijg je die niet zomaar, de bank geeft nooit gratis geld weg.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 04-08-2014, 19:36
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
@TS, is het niet mogelijk om de start van je opleiding een jaartje uit te stellen, zodat je nog even kunt werken en sparen?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 04-08-2014, 20:19
Verwijderd
Citaat:
@TS, is het niet mogelijk om de start van je opleiding een jaartje uit te stellen, zodat je nog even kunt werken en sparen?
Scheelt je wel 4 jaar basisbeurs.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2014, 13:47
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Citaat:
Beste Anna,

Bedank voor de reactie! Ik ben nu 18, zou ik contact kunnen opnemen met bijvoorbeeld DUO en dan een lening kunnen aanvragen? Ik had begrepen dat dit alleen kon als je al studie financiering ontvangt. Bij mijn bank (De Rabobank is dit volgens mij ook het geval.)

Ik moet mij denk ik focussen op het aanvragen van een ''standaard lening'' i.v.m het studie financiering gedoe. Maar dat is een stuk lastiger omdat je ook een vast inkomen moet hebben enzo.
Contact opnemen met DUO is een verstandig idee. Zij weten het beste voor welke studiegerelateerde lening jij in aanmerking komt en hoe het precies zit met de studiefinanciering in jouw situatie.

Rood staan en lenen bij een andere financiële instantie is in principe altijd duurder dan een lening bij DUO afsluiten. Bij het afsluiten van een lening bij een andere instantie is het hebben van (stabiel) inkomen inderdaad vaak een vereiste. Dit is niet alleen risicovol voor het bedrijf waar je geld van leent (ze krijgen misschien hun geld niet terug), maar ook voor jezelf. Als jij het bedrag namelijk niet kunt aflossen, komen er extra kosten bovenop als een soort straf voor te laat betalen. Hierdoor wordt lenen nog duurder dan het al is.

Ik hoop dat DUO je kan helpen met je situatie, veel succes!
__________________
Meer weten over jongeren & geld? Of een persoonlijke geldvraag? Ga naar twitter.com/nibudscholieren
Met citaat reageren
Oud 07-08-2014, 10:23
ferdinandfrees
ferdinandfrees is offline
Zonder inkomen zou je geen lening krijgen
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 11:05
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Citaat:
''Ik ga over een maand naar school. En moet boeken en andere kosten betalen en mijn ouders willen dit niet vergoeden. Mijn ouders ontvangen in het laatste kwartaal voor ik 18 word nog kinderbijslag dus volgens duo zijn zij verplicht het te betalen.

Ik ben op dit punt bereid ze ''aan te geven'' Ik weet niet of dat nu heel stom klinkt of een reele mogelijkheid is. Ik wil gewoon naar school kunnen.

Ik betaal alles zelf mijn kleding etc. Alleen onderdak krijg ik van mijn ouders.

Ik heb al eerder een opleiding zelf proberen te financieren met een bijbaan op mijn 16/17. Door de stress die hierbij kwam kijken heb ik de opleiding niet succesvol kunnen afronden.

Ik ben uiteraard op zoek naar werk, maar kan zoiezo niet voor school begint een loonstrook ontvangen. Zelfs al vind ik werk en word ik aangenomen binnen 1 week.''
Ik had een nieuwe post aangemaakt met de tekst hierboven, Alleen niet mijn vraag gesteld: Kan ik ze aangeven of iets dergelijks? Gaat dit ongestraft?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 11:11
Verwijderd
Wat denk je met dat aangeven te bereiken?

Heb je al eens bij duo geïnformeerd? En bij je gemeente? Volgens mij zijn er wel mogelijkheden voor gevallen zoals dit. Wellicht is het nodig dat je zwart op wit krijgt dat je ouders je niet willen ondersteunen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 11:35
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Kijk eens op deze site, staat vast wel nuttige informatie voor jouw situatie:
http://www.ouders.nl/artikelen/onder...rigen-18-21-jr
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 11:35
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Citaat:
Wat denk je met dat aangeven te bereiken?
In een ideale wereld zou ik willen dat ze geforceerd worden het geld te gebruiken voor mij. Maar ik ben vrijwel zeker dat dit niet mogelijk is.

Ja, ik heb bij Duo geinformeerd over hoe ik mijn studie nu wel kan financieren. Ik kreeg een resoluut antwoord dat mijn ouders daar 100% verantwoordelijk voor zijn. Vervolgens gaf ik duidelijk aan dat zij dat echt niet willen betalen. Ik ben nog niet bij de gemeente geweest. Dus dat is het eerste wat ik nu iig moet doen.

Kan ik zelf een ''contract'' opstellen en evt mijn ouders proberen te laten tekenen zodat ik het zwart op wit heb.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 11:41
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Citaat:
Kijk eens op deze site, staat vast wel nuttige informatie voor jouw situatie:
http://www.ouders.nl/artikelen/onder...rigen-18-21-jr
Citaat:
Naar de rechter

Als je er samen niet uitkomt, kan het kind naar de rechter stappen. Het kan dan gaan om ouders die niet genoeg willen betalen, of ouders die helemaal niet willen betalen. Zelfs wanneer er voorheen al een bedrag is vastgesteld door de rechter (in de vorm van kinder-alimentatie), kan het kind bij de rechter om verhoging vragen. Bijvoorbeeld omdat zijn of haar behoefte is gestegen vanwege hoge studiekosten.
Huh, Blijkbaar wel. Maar dan zal ik dit jaar dus niet meer naar school kunnen als er nog zo een process achter zit.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 11:48
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Hoe zou ik het beste mijn ouders kunnen aanklagen: Kan ik dat dmv een tripje naar het juridisch loket regelen? Google geeft niet echt concrete manieren. (Die geen geld lijken te kosten)
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 11:49
Verwijderd
Oh dit wist ik ook niet. Tsja, een goede advocaat zou wellicht een versnelde procedure kunnen regelen en een voorziening laten treffen etc. Maar waar haal jij zo snel een goede advocaat vandaan...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-08-2014, 12:01
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Citaat:
Kijk eens op deze site, staat vast wel nuttige informatie voor jouw situatie:
http://www.ouders.nl/artikelen/onder...rigen-18-21-jr
Ik heb de advocate in dat artikel een mail gestuurd over hoe ik het zou kunnen aanpakken.

Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 12:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En wat denk je dat een advocaat en een rechtszaak kost? Denk dat je dat geld toch beter voor je studie gebruikt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 12:44
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Daar heb ik eerlijk waar niet aangedacht ik heb op dit moment namelijk geen cent..
Terug naar de teken tafel dan?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 13:06
Verwijderd
Er zijn ook advocaten die pro deo zaken doen. Als dit het verschil maakt tussen wel of niet een vervolgopleiding volgen dan zou ik er wel degelijk werk van maken. Let wel: een advocaat zal normaal gezien niet meteen naar de rechter stappen maar je ouders een brief sturen en wijzen op hun plicht en ze een termijn geven om te reageren.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 13:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar ook een pro deo advocaat is niet gratis. Zie hier een overzicht van de kosten. Weet niet of dat dan inclusief griffiekosten is want anders komen die er ook nog bij (tenzij je de zaak wint en de griffiekosten door de verliezende partij laat betalen).

Het Juridisch Loket is wel gratis maar mijn ervaring is dat ze je bij iets ingewikkelder zaken al gauw doorverwijzen naar een (doorgaans wel goede) advocaat. Je kan er natuurlijk altijd een keer langsgaan.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 13:54
Verwijderd
Dat is maar de helft van het verhaal. die kosten worden doorgaans vergoed door de gemeente waar je ingeschreven staat, als je geen inkomen hebt. Dus in feite is een pro deo advocaat dan alsnog geheel gratis.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 14:25
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat staat ook in die link. Overigens is het mij destijds nooit gelukt het betaald te krijgen door de gemeente dus beter ga je er wel vanuit dat je zelf ook wat moet betalen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2014, 14:42
Verwijderd
Hmm ok. Ik heb er geen praktijkervaring mee natuurlijk. Maar volgens mij kan de gemeente - in theorie althans - zowel helpen met kosten rechtszaak, als met kosten opleiding als je geen inkomen hebt en je ouders weigeren te betalen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2014, 16:18
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Maak een afspraak bij sociale zaken van je gemeente en vraag, als dat niet wordt aangeboden / als er niets beters wordt aangeboden, om een lening voor enkele maanden. Vrij gebruikelijk zijn renteloze leningen voor nieuwe wasmachines en dergelijke, dus wellicht dat men dat voor studie ook wel een keer wil doen. Hierna kun je, zo nodig een tijdje maximaal, lenen bij DUO en de lening van de gemeente weer afbetalen.

Je ouders laten aanschrijven door een jurist/advocaat zou ik in ieder geval vermijden zolang je nog bij ze in een huis woont. Valt ook niet snel iets van te verwachten. Bovendien is juridisch niet helemaal duidelijk waaraan en hoeveel je ouders moeten bijdragen als je meerderjarig bent. Ook argumenten als dat je de studie niet aan kan volgens je ouders of dat zij zelf financiële problemen hebben zullen worden beoordeeld in een eventuele juridische procedure, waardoor je uiteindelijk toch met (bijna) lege handen kan komen te staan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Hoe komen jongeren aan geld?
GebruikersBob
57 19-08-2013 08:01
Studeren Avondopleiding?
GraigVain
1 11-06-2012 02:00
Werk, Geld & Recht Roodstaan / lening afsluiten i.v.m. rijbewijs
RickisBaas
6 07-05-2012 21:27
Werk, Geld & Recht Waar kan ik het best geld lenen?
GoodforNothing
18 16-07-2009 15:10
Werk, Geld & Recht Geld lenen rijbewijs
iLaySha_007
76 29-09-2006 18:14
Werk, Geld & Recht geld lenen
neobrinken
21 05-04-2005 17:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.