Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2013, 17:25
Gish
Avatar van Gish
Gish is offline
Hoi, ik moet in een korte tijd een betrekkelijk kort essay schrijven. Je wordt niet echt beoordeeld op de inhoud, veeleer op de (wetenschappelijke) werkwijze.

Alleen heb ik geen idee wat bij zo'n opzet een goede richting is om in te denken voor een onderwerp..Het moet iets historisch zijn en behelst vooral literatuuronderzoek.

Ik weet dat ik zelf een onderwerp moet bedenken, maar weet iemand welke richting ik op kan denken (of juist niet!) qua onderwerp voor een dergelijk historisch paper? Belangrijk is natuurlijk dat ik bij een dergelijke vraagstelling genoeg literatuur kan vinden, dat eerste moet ik dus nog goed leren (ik zit in het 1e jaar).

Hartelijk dank!
Gish
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2013, 21:53
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Beperk in 5 richtingen: tijdsperiode, gebied, hoofdpersonen, invalshoek en bronnen.

Bijvoorbeeld: Koude Oorlog, Cambodja, de dictatoriale regering, het wereldbeeld van, beschreven in Engelstalige literatuur sinds 1990.

Of: Tachtigjarige oorlog, Nederland, de VOC, de organisatiestructuur van, beschreven in Nederlandstalige naoorlogse literatuur.

Misschien heb je aan deze overzichtspagina iets:
http://www.scholieren.com/geschiedenis
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 08:34
Verwijderd
Staat WO in dit geval voor universiteit of is dit weer een nieuwe afkorting voor een verzonnen middelbare schoolvak?

In het eerste geval vind ik het beperken van de bronnen namelijk niet een goed idee. Of beter gezegd, de beperking die ik zou verwachten is dat je enkel kwalitatief hoogstaande bronnen gebruikt, niet dat je enkel bronnen uit een bepaalde taal* of periode gebruikt. Volgens mij heeft iedere universiteit lijsten met tijdschriften per vakgebied en de indeling.

*uiteraard is het wel logisch je te beperken tot talen die je kunt lezen
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 20:46
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
In het eerste geval vind ik het beperken van de bronnen namelijk niet een goed idee. Of beter gezegd, de beperking die ik zou verwachten is dat je enkel kwalitatief hoogstaande bronnen gebruikt, niet dat je enkel bronnen uit een bepaalde taal* of periode gebruikt.
Het is een vrij logische manier van beperken. En veel gebruikt bovendien.

Stel je voor je wil je verdiepen in Adolf Hitler, dan is het heel normaal om bijvoorbeeld te zeggen: hoe schreven Trouw en Telegraaf de eerste 10 jaar na de Tweede Wereldoorlog over deze man?

Of: op wat voor verschillende manieren is Hitler in Britse dagbladen beschreven in de jaren dertig?

Zo kan je een volledig antwoord geven. Omdat je dan alle bronnen kan lezen, of in ieder geval die bronnen die relevant zijn voor jouw vraagstelling. Uiteraard doe je er goed aan om interessante bronnen en periode te kiezen.

Maar je kan ook zeggen: ik lees de belangrijkste overzichtswerken of iets dergelijks. Hoe dan ook zal je je in bronnen moeten beperken op een of andere manier, tenzij je een onderwerp kiest waar vrij weinig over verschenen is ('de praktijk van het kantklossen in historisch-filosofisch perspectief - een literatuuronderzoek').
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.