Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2004, 18:43
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
de weg

ik wil je danken
voor wat je voor mij
bent geweest
dat je anders was
dan de rest

ik rijd op de weg
door niemandsland
langzaam de bergen op
om weer zo snel mogelijk
naar beneden te gaan

bij elk dal weer
staat de douane
en moet ik de prijs betalen
die elke keer
hoger wordt

zo vaak rij ik
weer hetzelfde rondje
en kom ik niks vooruit
soms zit ik eindelijk goed
om weer een omleiding te volgen

de weg ging maar door
het einde nog niet in zicht
de koffie is op
en ik ben doodmoe
ik denk dat ik maar is stop

als je dit leest
- is het eindelijk gebeurd -
heb ik de afslag genomen
door de poort naar
de nieuwe weg


na een veelst te lange tijd heb ik eindelijk weer is inspiratie gekregen
ik vind de titel niet zo erg mooi, andere dingen waar ik aan dacht zijn: "sms'je", "dankje" en "de afslag".

ik eis (enigsins zinvolle) commentaar

ps: hij is nog niet helemaal klaar, ik wil hier en daar wat veranderen maar ik moet nu weg en ik kan eigenlijk wel wat hulp gebruiken
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2004, 18:55
Man of Chrome
Avatar van Man of Chrome
Man of Chrome is offline
Mijn zinvolle commentaar:

Voor een smsje is dit wel erg lang
__________________
"Ik ben geen dichter meer", zei hij en hij zweeg voor lange tijd. "Misschien in mijn hart een dichter, maar dan zal niemand het werkelijk weten."
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 18:58
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
no offence, maar ik vind het te lang, te saai en niet getuigend van enige vorm van creativiteit, gevoel, diepgang of inspiratie.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 20:13
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 11-10-2004 @ 19:58 :
no offence, maar ik vind het te lang, te saai en niet getuigend van enige vorm van creativiteit, gevoel, diepgang of inspiratie.
no offence taken, maar ik heb hier juist zo beetje al m'n gevoelens in gezet, maar waarschijnlijk verkeerd opgeschreven ofzo
ik vind er persoonlijk veel diepgang in zitten, o.a. omdat het gaat over meerdere dingen/gevoelens/werelden
hmmm, okey erg creatief is hij niet maar hoeveel van de gedichten hier zijn dat wel ? en is dat eigenlijk erg ?
zoals ik al zij, ik heb juist weer wel inspiratie gekregen maar daar gaat het bij mij vooral om
maar wat heb ik dan fout gedaan dat je er dus eigenlijk helemaal niks in ziet ?
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 06:40
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
ik zal het proberen duidelijk te maken:

De weg

Ik wil je danken voor wat je voor mij bent geweest, dat je anders wasdan de rest. Ik rijd op de weg door niemandsland langzaam de bergen op om weer zo snel mogelijk naar beneden te gaan. Bij elk dal weer staat de douane en moet ik de prijs betalen, die elke keer hoger wordt. Zo vaak rij ik weer hetzelfde rondje en kom ik niks vooruit soms zit ik eindelijk goed om weer een omleiding te volgen. De weg ging maar door, het einde nog niet in zicht, de koffie is op, en ik ben doodmoe. Ik denk dat ik maar is (het is: eens) stop. Als je dit leest - is het eindelijk gebeurd - heb ik de afslag genomen door de poort naar de nieuwe weg.

Ik heb hier niets veranderd, behalve de zinnen aan elkaar geplakt en zoals je ziet heb je een perfect verhaaltje. Dat had ik heel sterk bij dit gedicht, want ik weet dat je sommige andere dichtsels ook zoals dit zou kunnen schrijven zonder het gedicht geweld aan te doen, en daarom vind ik het ook niet een écht gedicht, meer een verhaaltje dus.

Die taalfout van is, was me bij het lezen niet eens opgevallen, maar het is dus echt eens.

Wat nu ook opvalt is dat dat zinnetje tussen "-"jes compleet loos is, want het is helemaal geen commentaar op wat je zegt of iets wat "-" nodig heeft.

De metaforen die je gebruikt passen an sich wel in de context van je verhaal, maar geef toe, ze zijn wel erg afgezaagd.


Citaat:
ik vind er persoonlijk veel diepgang in zitten, o.a. omdat het gaat over meerdere dingen/gevoelens/werelden
hmmm, okey erg creatief is hij niet maar hoeveel van de gedichten hier zijn dat wel ? en is dat eigenlijk erg ?
Werelden? dat moet je me toch uitleggen. En natuurlijk is het wel erg als gedichten niet creatief zijn. Kunst baseert zich toch niet alleen op functionaliteit? En dichten is kunst. Over het niveau hier wens ik me niet uit te laten want ik post hier zelf ook af en toe en dus zou ik ook wat impliceren over mijn eigen niveau hihi

Ik hoop dat dit een beetje zinnig commentaar was. ^^
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 15:59
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 12-10-2004 @ 07:40 :
ik zal het proberen duidelijk te maken:

De weg

Ik wil je danken voor wat je voor mij bent geweest, dat je anders wasdan de rest. Ik rijd op de weg door niemandsland langzaam de bergen op om weer zo snel mogelijk naar beneden te gaan. Bij elk dal weer staat de douane en moet ik de prijs betalen, die elke keer hoger wordt. Zo vaak rij ik weer hetzelfde rondje en kom ik niks vooruit soms zit ik eindelijk goed om weer een omleiding te volgen. De weg ging maar door, het einde nog niet in zicht, de koffie is op, en ik ben doodmoe. Ik denk dat ik maar is (het is: eens) stop. Als je dit leest - is het eindelijk gebeurd - heb ik de afslag genomen door de poort naar de nieuwe weg.

Ik heb hier niets veranderd, behalve de zinnen aan elkaar geplakt en zoals je ziet heb je een perfect verhaaltje. Dat had ik heel sterk bij dit gedicht, want ik weet dat je sommige andere dichtsels ook zoals dit zou kunnen schrijven zonder het gedicht geweld aan te doen, en daarom vind ik het ook niet een écht gedicht, meer een verhaaltje dus.

Die taalfout van is, was me bij het lezen niet eens opgevallen, maar het is dus echt eens.

Wat nu ook opvalt is dat dat zinnetje tussen "-"jes compleet loos is, want het is helemaal geen commentaar op wat je zegt of iets wat "-" nodig heeft.

De metaforen die je gebruikt passen an sich wel in de context van je verhaal, maar geef toe, ze zijn wel erg afgezaagd.




Werelden? dat moet je me toch uitleggen. En natuurlijk is het wel erg als gedichten niet creatief zijn. Kunst baseert zich toch niet alleen op functionaliteit? En dichten is kunst. Over het niveau hier wens ik me niet uit te laten want ik post hier zelf ook af en toe en dus zou ik ook wat impliceren over mijn eigen niveau hihi

Ik hoop dat dit een beetje zinnig commentaar was. ^^
hmmm ja het is idd erg verhaalachtig maar dat is zo eigenlijk ook bedoelt, en de metaforen zijn idd erg afgezaagd maar erg veel beter kan ik niet (ik geef het toe ja ^^) daarom doe ik meestal ook zonder en schrijf ik een stuk 'platter' of hoe je dat wilt zeggen.

over die werelden... tja dat duurt een tijdje om dat uit te leggen (en dat word ook een beeetje erg prive ^^) maar het gaat over ongeloofigen en christenen, leven en dood, drugs en de bijbel, God en de duivel, vriendschap en eenzaamheid, depresie en vreugde, dromen en wakker zijn, enz. enz. enz.
shit, dit is beetje moeilijk uit te leggen met woorden (ik kan het blijkbaar ook niet in dichtvorm ) maar ik heb iig geprobeerd om er werelden in te leggen ^^
enorm handige commentaar trouwens
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 18:04
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
is je plaatje trouwens van "TriGun" (of was het TryGun ?? )
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 18:41
Verwijderd
Ik ga volledig met Halogeen mee bij dit gedicht. Verder wil ik erop wijzen dat er nogal wat spelfouten voorkomen in je antwoorden, probeer daar eens op te letten, wat meer aandacht voor die dingen in het dagelijkse leven helpt ook bij het schrijven van gedichten zonder spelfouten.

En ja. Ik ben een zeur wat dat betreft.

Dat van die werelden herken ik trouwens absoluut niet.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 18:53
geen dichter
geen dichter is offline
heyhey,

toen ik hem voor het eerst las had ik geen zinvol kommetaar (en nu ik hem nog een keer lees nog steeds niet )
maar als je hem voor het eerst leest lijkt het net een vaag verhaal, maar nu ik hem voor de tweede keer lees word het opeens een stuk duidenlijker en is het eigenlijk een best mooi gedicht en is iedere strove eigenlijk een appart verhaal leuk verzonnen.
maar de laatste strove vind ik niet echt mooi en er een beetje buiten vallen de rest wel hoor (sorry dat ik niks zinvols kan verzinnen )
voor allen mede dichters die dit lezen, lees het gedicht nog eens maar dan iedere strove als appart stukje

ps. wie ben JIJ dat je iets mag eisen van mede dichters
__________________
ik dicht niet, ik leef
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 18:59
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
hmmm, naja, de 2 forumers die zobeetje het meest posten op DoP vinden dat hij niet goed is ach ja, de wereld blijft hard

het zijn trouwens 6 gedichten in 1 geheel (elk couplet is dus een gedicht opzich), couplet 2 - 3 en 4 - 5 horen gedeeltelijk bij elkaar hoewel er ook hele andere dingen in staan, ik heb er ook 6 verschillende emoties in gestopt: blijheid, ironie, verdriet, eenzaamheid, depresiviteit (sp?) en geloof
mss 'helpt' dit een (heel) klein beetje om mijn boodschap, gevoel, bedoeling enz. erachter te zien door alle spel fouten en dat soort rotzooi heen
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 19:07
geen dichter
geen dichter is offline
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 12-10-2004 @ 19:59 :
hmmm, naja, de 2 forumers die zobeetje het meest posten op DoP vinden dat hij niet goed is ach ja, de wereld blijft hard
heyhey,

DUS... ik vind hem wel mooi ben ik nu geleik een slechte dichter???



ps. ik verwacht veel onzinnige post's met ja (of anders met: "nog steeds" )
__________________
ik dicht niet, ik leef
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 19:11
Verwijderd
Over het algemeen kijk ik niet naar de inhoud achter een gedicht. Ik kijk naar wat er op mij overkomt. Inhoud vind ik leuk, maar niet belangrijk als ik andermans gedicht lees, tenzij ik echt van mijn voeten geslagen word door een onderhuidse kriebel die het gedicht teweegbrengt.
Ik vind het mooier om te kijken naar wat ik er zelf in zie, want dat is toch de boodschap die je uitdraagt. Iedereen denkt anders en iedereen zal een andere boodschap aan jouw woorden hechten, dus je eigen boodschap wordt van ondergeschikt belang.

Maar ik kijk sowieso heel raar tegen gedichten/dichten aan. Merk ik toch meestal.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 19:13
Verwijderd
Citaat:
geen dichter schreef op 12-10-2004 @ 20:07 :
heyhey,

DUS... ik vind hem wel mooi ben ik nu geleik een slechte dichter???



ps. ik verwacht veel onzinnige post's met ja (of anders met: "nog steeds" )
Zoiets heet nu je eigen ruiten ingooien.

Of: Schot voor open doel .
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 19:18
geen dichter
geen dichter is offline
Citaat:
Mutant schreef op 12-10-2004 @ 20:13 :
Zoiets heet nu je eigen ruiten ingooien.

Of: Schot voor open doel .
ach ik houw gewoon rekening met de mensen die een flauw gevoel voor humor hebben
__________________
ik dicht niet, ik leef
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 19:48
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ik weet niet of ik zinvol commentaar heb, kommataar toch zeker wel. Ik mis leestekens! Nou moet ik zeggen: soms zijn leestekens nog niet eens noodzakelijk, maar een komma/punt hier en daar leest wel makkelijker. Zeker ook omdat dit gedicht wat lang is om in één adem uit te lezen (en ja ik heb het geprobeerd!). Verder raakte ik door het begin een beetje in verwarring: bedankte je nou een weg,
voor wat hij voor jou
is geweest
dat hij anders was
dan de rest?

Zoals het stukje hierboven misschien al laat zien; ik ben het niet helemaal eens met de manier waarop je zinnen breekt. Doordat je ze (naar mijn gevoel) in te korte stukjes hakt leest het minder lekker, krijg je zo'n 'o-ja dit moest ik er ook nog aan toevoegen' effect.

Ha, nee, je gedicht heeft zeker niet alleen negatieve kanten hoor.
Ik vind de 3e en 5e strofe erg leuk bedacht .. ik geloof sowieso wel dat ik het idee achter dit gedicht leuk vind. De uitwerking is dus minder ..
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 20:19
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
ik dank de weg niet hor CSN ^^ ik dank iemand (eigenlijk meerdere mensen) dat ze anders waren als de rest en wel om mij gaven en naar me luisteren enzo
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 20:24
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ja, ik snap ook wel dat je dat bedoeld, maar zoals ik zei: dat vond ik dus verwarrend.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG

Laatst gewijzigd op 12-10-2004 om 20:30.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 20:26
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
het 2e gedeelte, couplet 2-5, zijn eigenlijk een flashback, khad dat mss wat duidelijker in het gedicht moeten zetten
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-10-2004, 21:13
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 12-10-2004 @ 19:59 :
hmmm, naja, de 2 forumers die zobeetje het meest posten op DoP vinden dat hij niet goed is ach ja, de wereld blijft hard
Tsss pfff dat ik er nu heel even niet zo echt aanwezig geweest ben wordt ik meteen vergeten boehoehoe .

Ja, ik overdrijf altijd.

Ontopic:
ik denk dat ik maar is stop

Volgens mij moet hier staan 'eens' in plaats van 'is', en als je dat verandert vind ik dit meteen de leukste zin van het gedicht. Ook de laatste strofe vind ik niet slecht, maar toch mist het gedicht mijns inziens wat aan diepgang; het is wat te luchtig voor zo'n zwaar onderwerp. Het taalgebruik is heel alledaags, waardoor je er eigenlijk zo doorheen leest, terwijl het onderwerp an sich verre van luchtig is. Dat vind ik zonde; ik had het proberen wat wichtiger en indrukwekkender te maken.

Ik zie nu trouwens ook dat je die taalfout al was opgevallen, maar toch zeg ik het nog even omdat ik dat de beste zin vind. 'sms'je' zou ik het overigens niet noemen, maar zo iets is wel geschikt op zich.

Goed aan dit gedicht is de ontwikkeling die erin zit, minder vind ik de uitwerking; het mist aan kracht imo.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 09:19
geen dichter
geen dichter is offline
Citaat:
xineof schreef op 12-10-2004 @ 22:13 :
Tsss pfff dat ik er nu heel even niet zo echt aanwezig geweest ben wordt ik meteen vergeten boehoehoe .

Ja, ik overdrijf altijd.

Ontopic:
ik denk dat ik maar is stop

Volgens mij moet hier staan 'eens' in plaats van 'is', en als je dat verandert vind ik dit meteen de leukste zin van het gedicht. Ook de laatste strofe vind ik niet slecht, maar toch mist het gedicht mijns inziens wat aan diepgang; het is wat te luchtig voor zo'n zwaar onderwerp. Het taalgebruik is heel alledaags, waardoor je er eigenlijk zo doorheen leest, terwijl het onderwerp an sich verre van luchtig is. Dat vind ik zonde; ik had het proberen wat wichtiger en indrukwekkender te maken.

Ik zie nu trouwens ook dat je die taalfout al was opgevallen, maar toch zeg ik het nog even omdat ik dat de beste zin vind. 'sms'je' zou ik het overigens niet noemen, maar zo iets is wel geschikt op zich.

Goed aan dit gedicht is de ontwikkeling die erin zit, minder vind ik de uitwerking; het mist aan kracht imo.
heyhey

ik vind het wel lekker lezen omdat de woordkeuzen zo makkenlijk is gehouden en toch best wel een goede diepgang in zit .
maar is kan je idd beter venanderen door eens
__________________
ik dicht niet, ik leef
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Wanneer de weg weg is
Daaaan
4 13-01-2006 14:15
Verkeer & Vervoer Scooters op de weg...
Verwijderd
157 17-11-2005 20:55
Verhalen & Gedichten de weg; of waarom gaat de zon niet onder...
sjoeltie
10 11-09-2004 17:06
Verhalen & Gedichten De weg naar mijn wereld
Verwijderd
4 11-01-2004 16:51
ARTistiek De weg; of waarom gaat de zon niet onder?
Prada
21 15-04-2002 14:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.