Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2004, 10:44
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Waar is de wijsheid

Naar de gelijkenis van God
was ze geschapen, perfect
met bijna goddelijk verstand
maar nu is ze kapot

Plezier, rijkdom en genot
dat zijn haar goden
alles wat haar hartje begeert
behalve de enige ware God

Waar is de wijsheid
de glorie van de mens
het 'denkende' wezen
die vergaat door de tijd

Feesten totdat het niet meer gaat
werken totdat je niet meer kan
wegrotten in een gesticht
is dat je leven waard ?


Naar:
"Hoeveel beter is het wijsheid te bekomen, dan uitgegraven goud, en uitnemender, verstand te bekomen, dan zilver!"
Wat duidelijker vertaald:
"Hoeveel beter is het wijsheid te krijgen, dan uitgegraven goud, en beter, verstand te hebbem, dan zilver!"

- spreuken 16 vers 16 (Staten vertaling)

op Religie (sub-forum van Mystiek en Religie) is de bedoeling dat je op de inhoud reageert, hier op de woordenkeus e.d.
maar mss gaat dat niet door omdat ik dan crosspost
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2004, 10:47
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
Wat denk je hier van:


Its better to burn up Then to fade away??

(zeg niet dat ik het daar mee eens ben hoor)


Ik vindt daat je een leuk gedicht hebt geschreven alleen ik heb iets tegen die christelijk gedachtegang.

enige ware God waar haal je het lef vandaan
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:48
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Hoe moet ik zeggen wat ik van de woordkeus vind als ik niet op de inhoud mag letten? Ja, misschien gebruik je wel prachtige woorden, dat hang er maar net af wat het onderwerp van je gedicht is.

Maar zo, zo zonder op de inhoud gelet te hebben, vind ik het een vrij niets-zeggend gedicht. Maar dat zal ik op die manier wel bij alles hebben.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:51
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 14-10-2004 @ 11:47 :
Wat denk je hier van:


Its better to burn up Then to fade away??

(zeg niet dat ik het daar mee eens ben hoor)


Ik vindt daat je een leuk gedicht hebt geschreven alleen ik heb iets tegen die christelijk gedachtegang.

enige ware God waar haal je het lef vandaan
Its better to turn then to burn

God de enige ware God staat in de Bijbel.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:52
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
En in de Koran....
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:53
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 14-10-2004 @ 11:47 :
Wat denk je hier van:


Its better to burn up Then to fade away??

(zeg niet dat ik het daar mee eens ben hoor)
ik denk dat geneen van beide de bedoeling is, wat ik dus ook in m'n gedicht heb gezet ^^

Citaat:
Kip187 schreef op 14-10-2004 @ 11:47 :
Ik vindt daat je een leuk gedicht hebt geschreven alleen ik heb iets tegen die christelijk gedachtegang.

enige ware God waar haal je het lef vandaan
wat heb je daar tegen dan ?
omdat de God waar ik in geloof de enige God is die bestaat...



maar ik dacht al dat dit zou gebeuren, het gaat nu vooral over de inhoud van het gedicht en niet de verwoording daarom wou ik het dus 2 keer plaatsen, maar als dat niet mag krijg je dit....
(ik vind het trouwens niet erg dat het over de inhoud gaat maar ik wil ook commentaar over de verwoording en het staat in de regels dat het daar ook over moet gaan)
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:56
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Over MOET gaan? Mogen wij dat dan niet zelf bepalen?
Nou ja,

Sommige regels vind ik wel goed hoor. Maar de zin 'alles wat haar hartje begeert' doet me teveel aan een poesie-rijmpje denken. Of heb ik dan weer naar de inhoud gekeken?

Verwarrend, hoor.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 11:05
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
aaarg....

quote uit 'de DoP regels':
"Reacties op gedichten ‘mogen’ niet enkel psychologisch zijn. Je reactie mag zeker wel iets over de inhoud van het gedicht bevatten, maar reageer ook zoveel mogelijk op de stijl en de gedichten zelf! DoP is tenslotte een dichtforum, geen psychologie (maar omdat het anders zo onpersoonlijk wordt, worden reacties op de inhoud, in beperkte mate, wel toe gestaan ). "

wat vinden jullie nou van het gedicht, natuurlijk mag je wel op de inhoud letten maar het is de bedoeling om commentaar te geven op de stijl/woorden/rijm enz. van het gedicht...
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 11:09
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
Ja sorry voor mijn ongenuanceerde reactie dat kwam omdat ik op het werk van mijn pa zit, ik iets moest doen en heb toen snel op send geramd.

Verder vind ik het qua vorm en woordkeus wel oké, niet super bijzonder, het bereikt zijn doel wel trouwens. Zo'n gedicht dat je in een foei!boekje schrijft. Of in zo'n boekje waardoor strengen en "zuivere" christenen zich nog meer verheven voelen. Ook kan je er kindjes mee bang maken. Het mist zijn beoogde doel dus niet en dat wou je toch weten.

Voor mij gaat het bij gedichten vaak ook over de toon


---------
Dit had je al verwacht waarschijnlijk

Enige god vind ik!!!! gewoon een domme gedachte, Oké er zullen vast niet 12 gasten zitten te babbelen daarboven en ik geloof al helemaal niet dat "onze" god met die van de "islamieten" ruzie zoekt.

Ik ben gewoon er gewoon tegen dat mensen zoiets zeggen omdat dat alles behalve eendracht schept. Je creert regels, en sluit mensen uit, dat kan volgens mij NOOIT de bedoeling zijn van de god(het goddelijke) waar jezus het over had.
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 11:20
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 14-10-2004 @ 12:09 :
Ja sorry voor mijn ongenuanceerde reactie dat kwam omdat ik op het werk van mijn pa zit, ik iets moest doen en heb toen snel op send geramd.

Verder vind ik het qua vorm en woordkeus wel oké, niet super bijzonder, het bereikt zijn doel wel trouwens. Zo'n gedicht dat je in een foei!boekje schrijft. Of in zo'n boekje waardoor strengen en "zuivere" christenen zich nog meer verheven voelen. Ook kan je er kindjes mee bang maken. Het mist zijn beoogde doel dus niet en dat wou je toch weten.

Voor mij gaat het bij gedichten vaak ook over de toon

---------
Dit had je al verwacht waarschijnlijk

Enige god vind ik!!!! gewoon een domme gedachte, Oké er zullen vast niet 12 gasten zitten te babbelen daarboven en ik geloof al helemaal niet dat "onze" god met die van de "islamieten" ruzie zoekt.

Ik ben gewoon er gewoon tegen dat mensen zoiets zeggen omdat dat alles behalve eendracht schept. Je creert regels, en sluit mensen uit, dat kan volgens mij NOOIT de bedoeling zijn van de god(het goddelijke) waar jezus het over had.
dat was niet mijn bedoeling, de bedoeling was om mensen aan het denken te zetten, maar ik had idd al verwacht dat er zulke reacties zouden komen maar we kunnen denk beter op religie verder praten over het 'goden gedeelte'
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 12:00
geen dichter
geen dichter is offline
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 14-10-2004 @ 11:44 :
Waar is de wijsheid

Naar de gelijkenis van God
was ze geschapen, perfect
met bijna goddelijk verstand
maar nu is ze kapot

Plezier, rijkdom en genot
dat zijn haar goden
alles wat haar hartje begeert
behalve de enige ware God

Waar is de wijsheid
de glorie van de mens
het 'denkende' wezen
die vergaat door de tijd

Feesten totdat het niet meer gaat
werken totdat je niet meer kan
wegrotten in een gesticht
is dat je leven waard ?


Naar:
"Hoeveel beter is het wijsheid te bekomen, dan uitgegraven goud, en uitnemender, verstand te bekomen, dan zilver!"
Wat duidelijker vertaald:
"Hoeveel beter is het wijsheid te krijgen, dan uitgegraven goud, en beter, verstand te hebbem, dan zilver!"

- spreuken 16 vers 16 (Staten vertaling)
heyhey,

WOW MOOI!!! alleen vind ik de laatste strove een samenvatting (alleen niet echt mooi even mooi ) van de rest van het gedicht en overbodig.
----
en wat de inhoud betrefd (nog beter!!!)
God is de enige ware God als je geloofd in de bijbel, en als je niet gelooft maak je iets (of iemand) tot jou "ware" God.
(FB miss is het wel makkenlijker als hij dit ook op Religie mag posten )
__________________
ik dicht niet, ik leef
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 12:10
Verwijderd
Citaat:
geen dichter schreef op 14-10-2004 @ 13:00 :
heyhey,

WOW MOOI!!! alleen vind ik de laatste strove een samenvatting (alleen niet echt mooi even mooi ) van de rest van het gedicht en overbodig.
----
en wat de inhoud betrefd (nog beter!!!)
God is de enige ware God als je geloofd in de bijbel, en als je niet gelooft maak je iets (of iemand) tot jou "ware" God.
(FB miss is het wel makkenlijker als hij dit ook op Religie mag posten )
het staat er al, dat hij dat bij in dat topic post. damn.

Het zijn forumregels voor iets.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 12:16
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Mutant schreef op 14-10-2004 @ 13:10 :
het staat er al, dat hij dat bij in dat topic post. damn.

Het zijn forumregels voor iets.
damn inderdaad! waar zijn de tijden gebleven dat mao met zijn scepter de wereld (en vooral de chinezen) angst in boezemde, dat forumbazen nog forumbazen waren, dat bannen nog een optie was, offtopic gechat de mond werd gesnoerd en meisjes nog roze jurkjes droegen met pipi-langkous staartjes...

sigh... o tempes o mores


ontopic: ik moet zeggen, nu je je gedichten kopieert uit de bijbel zijn ze wel een stuk beter
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 13:23
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 14-10-2004 @ 13:16 :
damn inderdaad! waar zijn de tijden gebleven dat mao met zijn scepter de wereld (en vooral de chinezen) angst in boezemde, dat forumbazen nog forumbazen waren, dat bannen nog een optie was, offtopic gechat de mond werd gesnoerd en meisjes nog roze jurkjes droegen met pipi-langkous staartjes...

sigh... o tempes o mores

ontopic: ik moet zeggen, nu je je gedichten kopieert uit de bijbel zijn ze wel een stuk beter
voel je je gezag wankelen ?... ohnee jij bent geen fb

maaruh dank je voor het compliment, dat vind ik zelf eigenlijk ook ^^, maar ik kopieer ze niet uit de bijbel, ik maak alleen gedichten die gaan over de bijbel...

tword nu trouwens wel erg vreemd als we offtopic dingen op gewone grote zetten en ontopic verkleind
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Essay] Ralph Inbar en de werkelijkheid die de camera ons bracht
Verwijderd
2 18-03-2005 18:17
Software & Hardware [Web] Forum: waar is de info button?
John_doe
7 20-01-2005 09:45
Levensbeschouwing & Filosofie Is de bijbel waar?
Saraď_h
165 20-07-2004 21:42
Levensbeschouwing & Filosofie ,,Nederland is de perfecte islamstaat''
Yousra
85 19-01-2004 10:29
Verhalen & Gedichten de wijsheden van de oude man
Verwijderd
3 11-06-2003 09:21
Verhalen & Gedichten Drs P., de wijsheid van
poesiefox
2 22-03-2003 14:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.