Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2005, 10:42
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-04-2005 @ 09:59 :
Muja is het perfecte voorbeeld van iemand die zijn identiteit alleen maar aan het geloof ontleent. Dat zie je vaak bij moslims, vandaar dat ze ook altijd meteen op hun achterste benen staan wanneer je hun gelooft 'beledigt'.
Niet alleen moslims hebben dat, maar ik denk dat met name moslims het wel heel sterk voelen. Het overgrote deel van de moslims woont in de wat minder rijke gebieden op deze wereld, zeg maar, en de leiders van hun landen zijn schurken, despoten, en tirannen die hun land alleen maar verder in de armoede storten en geen verzet dulden. Wereldlijke welvaart is voor veel moslims niet weggelegd. Religie is in het bestaan van have-nots inderdaad de belangrijkste zingeving. Het is namelijk gratis en vergt alleen overgave aan het allesvertroostende en allesverklarende geloof. Als je aan de poten van die stoel gaat zagen, door ze openlijk in twijfel te trekken, vallen al deze zekerheden weg.

Religie is de opium van het volk. Als je niets hebt, heb je altijd nog God. Wie geen vooruitzichten heeft, heeft altijd nog het hiernamaals.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2005, 11:41
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-04-2005 @ 09:45 :
ah, weer een fijn spelletje "ïk ben een betere gelovige dan jij"....
Ik dacht toch echt dat Joost een atheist was.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 11:42
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-04-2005 @ 09:59 :
Muja is het perfecte voorbeeld van iemand die zijn identiteit alleen maar aan het geloof ontleent. Dat zie je vaak bij moslims, vandaar dat ze ook altijd meteen op hun achterste benen staan wanneer je hun gelooft 'beledigt'.
Pardon? Alleen maar?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef op 04-04-2005 @ 12:42 :
Pardon? Alleen maar?
Ik zie jou nooit ergens anders posten dan hier, eigenlijk. En dan gaat het altijd over de islam.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 12:07
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-04-2005 @ 13:05 :
Ik zie jou nooit ergens anders posten dan hier, eigenlijk. En dan gaat het altijd over de islam.
O vandaar die gedachtengang.

Ik zit ook niet zo vaak op scholieren. Er zijn nog zat andere dingen die mij interesseren.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef op 04-04-2005 @ 13:07 :
O vandaar die gedachtengang.

Ik zit ook niet zo vaak op scholieren. Er zijn nog zat andere dingen die mij interesseren.
Maar, ik neem aan dat die dingen jou minder na aan het hart liggen dan je geloof.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 12:20
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-04-2005 @ 13:09 :
Maar, ik neem aan dat die dingen jou minder na aan het hart liggen dan je geloof.
Uiteraard. Geloof is het belangrijkste en het enigste wat telt. De rest is gewoon tijdverdrijf.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 12:21
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Reverend schreef op 03-04-2005 @ 11:31 :
Ik vind het idioot en belachelijk.

Ik ben niet geinteresseerd in godsdienst, noch heb ik het verlangen om religeus te (kunnen) zijn.
Ik ben wel geinteresseerd in de denk(waan)beelden van de gelovigen, hoe het kan dat zoveel mensen gewoon blind een eeuwenoud boek volgen als de waarheid.
Het probleem is dat je een godsdienst afrekent op een aantal extreem orthodoxe ideeën van een klein groepje fanatiekelingen.

Natuurlijk volgen gelovigen niet blind een 'oud boek' als de waarheid. Dat is een misinterpretatie. De bijbel, evenals vele andere wijsheidsgeschriften bevatten spirituele (oeh, eng woord!) kennis in de vorm symbolen en allegoriën. De reden voor deze symboliek is dat mystiek-religieuze kennis, in tegenstelling tot rationeel-wetenschappelijke kennis, niet in woorden overgebracht kan worden zonder tot dwalingen te vervallen. De symbolen ontsluiten innerlijke kennis.

Dat een aantal mensen deze symboliek letterlijk in zijn woordelijke interpretatie hebben opgevat kan simpelweg verklaard worden vanuit machtswellust (de orthodoxe kerk) en selectieve blindheid (de huidige wetenschap).
__________________
Fuck yeah

Laatst gewijzigd op 04-04-2005 om 12:23.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 12:42
Verwijderd
Citaat:
hatefukk schreef op 04-04-2005 @ 13:21 :
Het probleem is dat je een godsdienst afrekent op een aantal extreem orthodoxe ideeën van een klein groepje fanatiekelingen.

Dat doe ik dus niet, het idee dat je uberhaupt in iets bovennatuurlijks gelooft vind ik al verwerpelijk.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 12:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 04-04-2005 @ 12:41 :
Ik dacht toch echt dat Joost een atheist was.
Afijn, die opmerking sloeg dus op jouw 'holier-than-thou' houding.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 13:00
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Ik heb geen enkele binding met religie. Ik zit namelijk namelijk bij geen een.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 14:57
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Ninnoc schreef op 03-04-2005 @ 10:21 :
voor de atheisten

hersenspinsels nav sterven paus.
ik ben atheist en vind georganiseerde religie iets 'engs'.
maar aan de andere kant vind ik het geloof (het christelijke wegens westerse achtergrond en boedhisme vanwege interessantheid) iets machtig interessants. ik kijk op feestdagen ook altijd naar de paus en nu volg ik t dus ook. Ik heb misschien geen respect (voor respect zijn/worden te veel 'fouten' gemaakt) maar wel eerbied voor de kerk, paus, nonnen etc.
(ik sta ook voor ze op in ov ) ik ben erg gevoelig voor t uiterlijk vertoon en de tradities van de rkk. al vergelijk ik het dan wel met een studentencorps, ik wil er niet bij maar aan de andere kant vind ik zon set van tradities etc erg charmant.
ik kan niet geloven in een god (ben gewoon veel te atheistisch) maar denk wel vaak 'oh kon ik maar in god geloven'. ik heb dit eigenlijk altijd wel gehad een weirde interesse in religie. op mn 13de heb ik uit mezelf de bijbel gelezen enzo.

nou vraag ik me af.
alle atheisten hier, wat is jullie binding met religie?
waarom kom je op dit forum?
ligt jou binding in een afschuw of toch in n soort oprechte interesse of vind je t net als ik eigenlijk stiekum iets heel moois?

sorry voor de vaagheid van de topic
Als ik de paus tegen zou komen in de tram zou ik ook zeker voor hem opstaan

Ik denk dat ik er precies hetzelfde over denk als jij. Ik studeer geschiedenis en mijn interesse in het geloof is denk ik in de eerste plaats academisch. Wat beweegt mensen om zo op te gaan in een religie? Hoe komt het dat de kerk zo veel invloed en macht heeft gehad? Maar ook: Hoe werd het christendom in het begin onderbouwd door de kerkvaders? Welke overeenkomsten zijn er met oude natuurfilosofieen en godsdiensten? En dan ga ik me wel eens afvragen 'zit er misschien toch een kern van waarheid in?'
Ik heb zelf onlangs onze familiebijbel in bezit gekregen (mn moeders kant is gereformeerd, maar niet streng) en ik probeer daar wel eens in te lezen. Het boek is helaas uit 1859 dus dat maakt het niet echt makkelijk te lezen.
Als je je nog een beetje verder in het Christendom en religie in het algemeen wil verdiepen kan ik je 'een geschiedenis van God' aanraden van Karen Armstrong. Heel interessant.
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 19:30
Suusjuhh
Avatar van Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Ik vind religie belachelijk, toch vind ik het wel interessant om te weten waar mn omgeving nu zo dom aan vast houdt. Ik vind ook dat als je tegen het geloof bent, je wel moet weten wat het geloof inhoudt.
__________________
There is only one -- Feyenoord Rotterdam
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 21:01
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Suusjuhh schreef op 10-04-2005 @ 20:30 :
Ik vind religie belachelijk, toch vind ik het wel interessant om te weten waar mn omgeving nu zo dom aan vast houdt. Ik vind ook dat als je tegen het geloof bent, je wel moet weten wat het geloof inhoudt.
ja, want als je niet religeus bent, heb je natuurlijk de waarheid in pacht.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 21:46
beaming eye
Avatar van beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Suusjuhh schreef op 10-04-2005 @ 20:30 :
Ik vind religie belachelijk, toch vind ik het wel interessant om te weten waar mn omgeving nu zo dom aan vast houdt. Ik vind ook dat als je tegen het geloof bent, je wel moet weten wat het geloof inhoudt.
Dus je noemt hier de Religie al belachelijk, en dom te noemen dat mensen er zo aan vast houden. Zou je er zelf ook niet de inhoud van moeten weten voordat je dat zegt? tenzij, en dit maak ik uit je stukje op, je denkt dat het ook waarlijk maar dom is te noemen.. dus wat is het?
__________________
I'm not made for this earth, My scream is for a Re-Birth!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 10:30
Duncan Idaho
Duncan Idaho is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-04-2005 @ 22:01 :
ja, want als je niet religeus bent, heb je natuurlijk de waarheid in pacht.
Wetenschap is God en Darwin is zijn profeet.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 10:35
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Duncan Idaho schreef op 11-04-2005 @ 11:30 :
Wetenschap is God en Darwin is zijn profeet.
Daar lijkt het soms wel op
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 16:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Duncan Idaho schreef op 11-04-2005 @ 11:30 :
Wetenschap is God en Darwin is zijn profeet.
Damn, we hebben een meteoriet en zwart afdekzeil nodig....
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 08:32
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef op 03-04-2005 @ 10:21 :
voor de atheisten

nou vraag ik me af.
alle atheisten hier, wat is jullie binding met religie?
waarom kom je op dit forum?
ligt jou binding in een afschuw of toch in n soort oprechte interesse of vind je t net als ik eigenlijk stiekum iets heel moois?

sorry voor de vaagheid van de topic
Ik ben niet écht 100 % atheist, mag ik toch ook? Het bestaan van een God lijkt me niet waarschijnlijk, het bestaan van een hiernamaals zéér onwaarschijnlijk, maar ik sluit het niet helemaal uit.
Ik heb geen sterke binding met religie; ik ben niet gelovig opgevoed, ik ben wel katholiek gedoopt maar dat was vooral omdat mijn ouders mijn opa en oma een plezier willen doen; ik ken wel bijbelverhalen, maar dat is meer algemene ontwikkeling. Ik vind het moeilijk om me voor te stellen wat iemand kan bezielen om overtuigd religieus te zijn, ik kom hier dus om soms te kijken wat mensen daar voor redenen aandragen (jammer genoeg komen alle argumenten neer op 'dat is gewoon zo' en 'zo voel ik dat', maargoed, voor mijn bijna-atheisme heb ik ook geen betere redenen dan dat), en ook omdat ik wel meer van religies wil weten, zeker nu ik een overtuigd gereformeerd huis/kamergenootje heb. En ik kom hier ook omdat ik het gekibbel van andere mensen graag lees.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 12:26
Suusjuhh
Avatar van Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 10-04-2005 @ 22:46 :
Dus je noemt hier de Religie al belachelijk, en dom te noemen dat mensen er zo aan vast houden. Zou je er zelf ook niet de inhoud van moeten weten voordat je dat zegt? tenzij, en dit maak ik uit je stukje op, je denkt dat het ook waarlijk maar dom is te noemen.. dus wat is het?
Ik weet er de inhoud al vanaf. Ik ben gelovig opgevoed en dat proberen ze nog steeds. Toch denk ik er zo over.
Ook vind het interessant omdat ik wel van discussies hou.
__________________
There is only one -- Feyenoord Rotterdam

Laatst gewijzigd op 14-04-2005 om 12:29.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 16:33
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Je hebt verschillende stromingen atheisme. Grofweg komt het hier op neer en dan beperk ik me even tot het element god(en):
* Sterk atheisme; de stroming welke het bestaan van (Christelijke) god of goden niet erkent.
* Zwak atheisme; zelfde als boven echter deze stroming stelt zich minder extreem op. Zou je scepticisme kunnen noemen.
* Agnost; er is *iets*, maar wat. Een agnost is het niet eens met de theisten, noch met de sterk atheisten.
* Vrijdenker: staat open voor elke mogelijkheid.
* Sceptici; ..

Geloven doen we allemaal wel in iets want zij die zonder verwachting, hoop of vooruitzicht door het leven gaan, zijn geketend. Zo geloofden de atheistische bolsjewieken in een of andere revolutie. Probleem is echter dat het een de definitie religie toegeschoteld krijgt terwijl het ander bestempelt wordt als bijvoorbeeld ideologie of filosofie.

Tevens kun je van religies, levenswijzen en geschiedenis leren. Voorbeelden: je kunt de bijbel lezen als een sprookje met moralen, een boek over een bepaalde religie lezen om zo meer te weten te komen over de cultuur, je kunt bestuderen hoe een religie gebruikt wordt in politiek, natuurreligies. (Populaire) religies komen regelmatig negatief in het nieuws; nieuws is vaak negatief terwijl positieve effecten nauwelijks aan het licht komen. Je gaat mij niet vertellen dat meditatie haat zaait!
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Vanima Estel schreef op 18-04-2005 @ 17:33 :
* Agnost; er is *iets*, maar wat. Een agnost is het niet eens met de theisten, noch met de sterk atheisten.
Onjuist, agnosten zoals ikzelf zijn geen atheïsten, noch zijn zij aanhangers van het ietsisme, waar jij het nu over hebt. Agnosten zien de vraag of er een god bestaat als onbelangrijk cq. irrelevant - in de ogen van agnosten is die vraag namelijk niet te beantwoorden.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 16:44
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 10-04-2005 @ 22:46 :
Dus je noemt hier de Religie al belachelijk, en dom te noemen dat mensen er zo aan vast houden.
JA,

Men geloofd in iets ongefundeerds, er is geen enkel bewijs voor het bestaan van een god. Bovendien zit er ook geen enkele logica in. Ik blijf het maar zeggen: Mensen hebben hogere machten bedacht uit onwetendheid en angst.
Men kon de bliksem niet verklaren en bedacht daarom maar dat er een god van de bliksem was.
Men kan niet verklaren wat er na de dood is, en is bang voor het oneindige niets, dus men bedenkt een god en een hiernaarmaals.

Bovendien wordt religie uitgebuit en gebruikt voor zeer slechte doeleinden.
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Twanos schreef op 18-04-2005 @ 17:44 :
JA,

Bovendien wordt religie uitgebuit en gebruikt voor zeer slechte doeleinden.
En wat kan het geloof daar zelf aan doen?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-04-2005 @ 17:45 :
En wat kan het geloof daar zelf aan doen?
Zichzelf opheffen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 16:40
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-04-2005 @ 19:43 :
Zichzelf opheffen.
utopia..
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-04-2005 @ 19:43 :
Zichzelf opheffen.
Verder nog realistische oplossingen?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 22:22
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Joostje schreef op 03-04-2005 @ 20:28 :
De zinloosheid van atheistisch bestaan is niet altijd even jofel, voor de rest wel fijn dat je kunt doen whatever je wilt zonder dat je eeuwig in de hel brandt ofzo .
hmm.. een gelovige kan altijd blijven geloven in het waanidee van een leven na de dood (ook al word je bewustzijn slechts gegenereerd door je hersenen, en als jij sterft betekent dat automatisch dat je bewustzijn ook verdwijnt).

Dus zal een gelovige minder problemen hebben om over te peinzen etc, alles komt uiteindelijk toch wel goed, ik persoonlijk heb wel angst voor de dood omdat ik zeker weet dat er niks na is. (ik ben dus bang voor niks eigenlijk )
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 22:25
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 19-04-2005 @ 18:56 :
Verder nog realistische oplossingen?
sorry die zijn er niet volgens mij...
Religie heeft door de gehele geschiedenis van de mensheid voor grote oorlogen, onderdrukking en andere problemen gezorgd. (Hierbij kun je denken aan de huidige Jihad tot aan de middeleeuwen en weet ik niet wat). Er is dus sprake van een patroon door zo'n beetje de gehele geschiedenis van de mensheid heen, ik zie het dus niet gebeuren dat religie ooit voor goede dingen zal zorgen op grote schaal.

Dus is het "opheffen" van religie toch maar het beste, maar ja:

Religie zal nooit volledig worden opgeheven omdat er altijd vragen zullen blijven waar de wetenschap geen antwoord op kan geven.(hoe meer je weet, hoe minder je weet ) Blijkbaar zit het in de mensen om zoiets dan maar naar een god toe te schuiven.
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.

Laatst gewijzigd op 19-04-2005 om 22:36.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 20:54
Droid
Avatar van Droid
Droid is offline
ik val hier onder * Sterk atheisme; de stroming welke het bestaan van (Christelijke) god of goden niet erkent.

Citaat:
Geloven doen we allemaal wel in iets want zij die zonder verwachting, hoop of vooruitzicht door het leven gaan, zijn geketend.
Ik geloof in mijn volgende salaris en in liefde. meer niet. Voor de rest heb ik een strek anti-geloof gevoel in me en neem ik mensen die geloven ook niet serieus.
__________________
Batty: Fiery the angels fell. Deep thunder rode around their shores... burning with the fires of Orc.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken Het gaat nog steeds niet goed op N en A
juno
500 26-03-2005 17:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.