Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2002, 23:18
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
Op de vraag of tijdreizen mogelijk is is maar 1 antwoord: nee.

Redenatie: als het ooit mogelijk word, waar blijven dan alle mensen uit de toekomst??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2002, 23:40
Retinite
Avatar van Retinite
Retinite is offline
stel je hebt een heeele grote wagen, ik ga op die wage nstaan en die wagen rijdt naar het noorden met 100 kmh. Ik ren op de wagen ook naar het noorden met 15 kmh, dan ren ik toch eignelijk 115 kmh? ik ga dan sneller, is dat met tijd ook niet zo, want volgens jullie kan tijd niet sneller dan 298100 kmps en de tijdlijn moet nog geschreven worden, daarom zijn er (denken we) geen mensen uit de toekomst. Je kan niet terug in de tijd gaan om iets te voorkomen. als je terug zou gaan en het voorkomt zal er nooit meer een rede zijn dat je terug in de tijd zou gaan om het te moeten voorkomen... paradox?
__________________
Sorry kindjes, maar IK ben niet te koop...
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 09:47
Hardcore
Avatar van Hardcore
Hardcore is offline
Citaat:
niemand schreef:
Op de vraag of tijdreizen mogelijk is is maar 1 antwoord: nee.

Redenatie: als het ooit mogelijk word, waar blijven dan alle mensen uit de toekomst??
Fout. Misschien bestaat er wel een wet in de toekomst die tijdreizen verbied, je kunt niks met zekerheid zeggen.
__________________
DEPENISVANJEZUS
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 10:32
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Retinite schreef:
stel je hebt een heeele grote wagen, ik ga op die wage nstaan en die wagen rijdt naar het noorden met 100 kmh. Ik ren op de wagen ook naar het noorden met 15 kmh, dan ren ik toch eignelijk 115 kmh?
nou, je moet snelheden relativistisch optellen (maar bij lagere snelheden is het verschil verwaarloosbaar waardoor 115 toch wel een heel goede benadering is van 15 km/h tov 100 km/h):

v = (v1+v2) / (1+v1*v2/c^2)

voor v1=100, v2=15 geldt dan dat v=115 inderdaad een vrij nauwkeurige benadering is, maar voor v1=v2=0.75c krijg je niet 1.5c zoals je zou verwachten, maar 0.96c
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 10:01
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Ik denk dat tijd relatief is door onze waarneming.

Stel iemand reist met 2 x de maal de snelheid van het licht naar de maan en met 4 maal de snelheid terug.

Dan zou hij dus in theorie eerder terug zijn op aarde.

Wij zien dat zo omdat het licht niet snel genoeg is.

Maar onder tussen heeft hij tijd gebruikt om te reizen en komt hij in de werkelijkheid gewoon later aan dan dat hij vertrokken is.

Dus je zou zeggen als er nu iemand weg gaat en 100 jaar terug in de tijd reist door snel heen en weer te gaan. Dan zou zijn beeld in 1902 te zien zijn geweest. Maar er is niemand in 1902. En hij komt gewoon later aan dan hij is vertrokken, want hij gebruikt tijd om te reizen, geen licht.

Willen wij iemand waarnemen die honderd jaar terug in de tijd reist, moet hij in de toekomst vertrekken en dat kan niet, want we leven nu.

Dus reizen in de tijd op basis van licht is misschien mogelijk, maar in de werkelijkheid?
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 19:59
jinx
Avatar van jinx
jinx is offline
Tijdreizen is in principe wel mogelijk, maar dat kan alleen door sneller te gaan dan het licht, en dat schijnt niet mogelijk te zijn tenzij je gebruik maakt van wormgaten, hiermee kun je vele malen sneller reizen dan het licht. En zo is het toch mogelijk om in de tijd te reizen
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 20:58
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Als een waarnemer op, zeg, 300 meter van een opstijgend vliegtuig staat. De waarnemer kijkt naar het opstijgen van het vliegtuig. Het vliegtuig kan vele malen sneller dan het licht. Ook bij het opstijgen en rijden op de startbaan. Het vliegtuig vliegt één mal rond de aarde en landt weer met dezelfde snelheid op 80 meter van de waarnemer. De tijd waarin dit allemaal gebeurt, is korter dan de tijd die er voor nodig is om het beeld van het opstijgende vliegtuig naar het oog van de waarnemer te brengen (de lichtsnelheid). De waarnemer ziet nu dus eerst het vliegtuig landen, en daarna pas opstijgen en uit het zicht verdwijnen.

De waarnemer kijkt dus als het ware in de toekomst.

Reacties graag.
De waarnemer kijkt in het verleden. Het landen van het vliegtuig is de werkelijkheid, nu dus. Het bekijken van het opstijgen is hetzelfde als naar de sterrenhemel kijken.

Tijdreizen zoals hier in de meeste topics wordt bedoeld, is volgens mij niet iets anders dan sneller dan het geluid reizen.

O, ik zie het vliegtuig voor ik het geluid hoor, dus hoor ik in de toekomst?

Zie vorige post.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 23:24
tmk_12_2000
tmk_12_2000 is offline
nou ik geloof niet dat je trug kan reizen in de tijd want als dat zo was hadden we al iemand uit de toekomst gesproken maar het is waarschrijnlijk wel mogelijk om naar de toekomst te reizen maar dan via invriezen natuurlijk.
__________________
greets from tmk_12_2000
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 19:45
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
jinx schreef:
Tijdreizen is in principe wel mogelijk, maar dat kan alleen door sneller te gaan dan het licht, en dat schijnt niet mogelijk te zijn tenzij je gebruik maakt van wormgaten, hiermee kun je vele malen sneller reizen dan het licht. En zo is het toch mogelijk om in de tijd te reizen
Nee, want als je door een wormgat gaat ga je maximaal met de lichtsnelheid. Wormgaten vallen behalve onder 'theorie' ook onder ruimtekromming.

De afstand tussen de wormgaten is zegmaar 5 lichtjaar. Maar tussen de wormgaten is door ruimtekromming bijvoorbeeld 0,1 lichtjaar. Als je dan reist met een snelheid van 0,01 lichtjaar dan leg je die afstand af in 10 jaar maar je bent op geen moment sneller gegaan dan het licht. De afstand tussen de twee punten is alleen door de wormgaten kleiner.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 10:03
Verwijderd
Citaat:
niemand schreef:
Redenatie: als het ooit mogelijk word, waar blijven dan alle mensen uit de toekomst??
Wie zegt dat die mensen er nog niet zijn? Die mensen gaat zich echt niet maar zomaar openbaren ofzow, wat zou jij doen als jejezelf zag alleen dan zoveel jaar ouder.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 14:27
Hans Kazan
Avatar van Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
273 tot 210 graden kelvin zitten. Daar onstaan ijskristallen die de zooi kapot maken.
Godskolere wat koud zeg! (273 graden kelvin is 0 graden celcius )
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 23:32
rockyj
Avatar van rockyj
rockyj is offline
misschien stom dit, maar wat heeft de snelheid van het licht nou eigenlijk te maken met tijdreizen. Ook al schiet je een raket met 10 keer de snelheid van het licht naar de maan(of het nou wel of niet kan ), dan gebeurt er alleen iets in jouw hersenen.

Over dat invriezen, als ik 10 seconden me ogen dichthoudt, reis ik dan ook in de tijd?

En dan nog een vraag die ik hier wel in dit topic vind passen, wat gebeurt er als je een immens lange stok hebt, die oneindig lang kan worden en die in het midden begint rond te draaien. Waarom kan de lichtsnelheid dan niet doorbroken worden aan het uiteinde van die stok??
__________________
Tsja, ik had natuurlijk ook wat anders kunnen typen
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 16:29
Apeklit
Avatar van Apeklit
Apeklit is offline
HAHAHAHAHAHA, VETTE BULLSHIT MAN!!!!!
__________________
My butt is on your lips, my butt is on your lips, and if you get lucky you just might give it a little kiss. KISS MY ASS!!!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 13:26
JohnG
JohnG is offline
Het zal weleens mogelijk zijn maar als het dan kan en je gaat terug in de tijd kun je er van uit gaan dat de toekomst weer verandert is.....
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:35
darthraver
darthraver is offline
Er zitten hier de hele tijd mensen die zeggen dat je dan met 2 keer de lichtsnelheid moet gaan, maar dit kan gewoon niet. Licht kan met lichtsnelheid gaan omdat lichtdeeltjes/golven geen massa hebben, sterker nog, het moet met lichtsnelheid gaan omdat het geen massa heeft. Want hoe meer massa je hebt, hoe meer energie je nodig hebt om de snelheid van het licht te benaderen. (E=gMc²) Dus als de massa nul is, dan heb je maar 0 energie nodig, maar zodra de massa groter wordt heb je oneindig veel energie nodig, want g=1 / (sqrt(1-v2/c2)). Zodra c=v dus geldt, heb je een probleem want g wordt dan oneindig groot. Conclusie: Lichtsnelheid gaat niet

Maar zodra je sneller dan het licht wil gaan moet je v > c invullen, als je dat doet in de formule g=1 / (sqrt(1-v2/c2)) heb je helemaal een probleem, want de wortel van een negatief getal is lastig...

(even rechtzetten dat je niet door sneller dan het licht te gaan ook in de tijd kan reizen)

Citaat:
rockyj schreef:
misschien stom dit, maar wat heeft de snelheid van het licht nou eigenlijk te maken met tijdreizen. Ook al schiet je een raket met 10 keer de snelheid van het licht naar de maan(of het nou wel of niet kan ), dan gebeurt er alleen iets in jouw hersenen.

Over dat invriezen, als ik 10 seconden me ogen dichthoudt, reis ik dan ook in de tijd?

En dan nog een vraag die ik hier wel in dit topic vind passen, wat gebeurt er als je een immens lange stok hebt, die oneindig lang kan worden en die in het midden begint rond te draaien. Waarom kan de lichtsnelheid dan niet doorbroken worden aan het uiteinde van die stok??
De snelheid van het licht heeft hier wel mee te maken, want hoe sneller je gaat, hoe langzamer de tijd gaat (relatief). En als je lichtsnelheid zou kunnen bereiken, dan kan je dus als het ware stilstaan in de tijd. Zo kan je dus oneindig ver reizen, want voor jouzelf verstrijkt er geen tijd. En waarom die stok niet sneller dan het licht kan gaan, zie boven (je zou dan dus oneindig veel energie nodig hebben om de stok te bewegen).

Laatst gewijzigd op 22-01-2003 om 10:07.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 02:24
Suqeunse
Avatar van Suqeunse
Suqeunse is offline
Wat geweest is geweest, je kunt niet terug reizen. het kan gewoon niet.

voor alle misverstanden: NIKS EN OOK NIKS GAAT SNELLER DAN HET LICHT,

steljevoor je gaat sneller dan het licht ( het licht draait ongeveer 8 rondjes om de aarde in 1 seconde) , dat zou je niet overleven.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 12:15
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
niemand schreef:
Op de vraag of tijdreizen mogelijk is is maar 1 antwoord: nee.

Redenatie: als het ooit mogelijk word, waar blijven dan alle mensen uit de toekomst??
dat vat ik niet
wie zegt dat die toekomst er al is?

ik denk eerder dat het heden ook de toekomst is
dus is de tijdmachine nog niet uitgevonden en kan je dus ook niet terug reizen naar nu

of zit ik te oppervlakkig te denken?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 15:54
Retinite
Avatar van Retinite
Retinite is offline
Reizen in de tijd wil niet, maar stel dat volk Y op planeet X met een hele sterke telescoop kijkt () naar de aarde, planeet X staat 80.000.000 lichtjaar hier vandaan, dan zouden zij eigenlijk de oude aarde zien in de tijd van de dino's.... omdat het licht er dan pas is.... helaas zal star strek dus nooit werkelijkheid worden :'-(
__________________
Sorry kindjes, maar IK ben niet te koop...

Laatst gewijzigd op 02-02-2003 om 16:09.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 16:52
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Retinite schreef:
Reizen in de tijd wil niet, maar stel dat volk Y op planeet X met een hele sterke telescoop kijkt () naar de aarde, planeet X staat 80.000.000 lichtjaar hier vandaan, dan zouden zij eigenlijk de oude aarde zien in de tijd van de dino's.... omdat het licht er dan pas is.... helaas zal star strek dus nooit werkelijkheid worden :'-(
Het verband tussen je constatering en je conclusie is non-existent.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 18:10
Retinite
Avatar van Retinite
Retinite is offline
okokok, eigenlijk bedoelde ik dat je allen terug in de tijd kan kijken, maar nooit zal kunnen gaan of met de snelheid van het licht reizen en zo naar andere sterren zal kunnen gaan...
__________________
Sorry kindjes, maar IK ben niet te koop...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 09:20
Yohst
Avatar van Yohst
Yohst is offline
Wij denken dat we zelf beslissingen maken, maar we gaan gewoon als een videoband een tijdlijn af. De hele toekomst ligt al vast.

Mischien dat er nu wel een soort 'zwaartekracht' is, die je automatisch in de tijdsdimensie vooruit trekt.

Het IS mischien mogelijk om tijd te reizen, maar levende mensen zullen het nooit kunnen. Ik ben ervan overtuigd dat je na de dood over de tijdlijn kunt wandelen. Zoals je nu ook in 3 dimensies kan verplaatsen, kun je het dan in 4 dimensies (of meer).
__________________
http://members1.chello.nl/~j.demeij/smilies.htm *Ilsche:o*
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 20:26
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
sneller dan het licht gaan kan wel, je hebt dan alleen een negatieve imaginaaire energie niodig (dat is redelijk lastig)

terug in de tijd kijken is echter vrij simpel (in theorie). Je plaatst een spiegeltje op een willekeurige ster en gaat kijken wat je van de aarde opvangt aan beelden...

ochja, er moet nog heel wat in de warneemtechnieken verbeterd worden
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 18:49
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
stel je voor dat het mogelijk zou zijn, dat tijdreizen...Dan zouden er allerlei fracties om het zo maar te zeggen moeten zijn vastgesteld door IETS, door een bepaalde kracht, als je dus in de toekomst zou kunnen reizen zou dat al betekenen dat het leven voor iedereen van te voren is vastgesteld... en als dat zo is, wat heeft het dan allemaal voor zin....
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 18:51
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Dreams schreef:
Wij denken dat we zelf beslissingen maken, maar we gaan gewoon als een videoband een tijdlijn af. De hele toekomst ligt al vast.

Mischien dat er nu wel een soort 'zwaartekracht' is, die je automatisch in de tijdsdimensie vooruit trekt.

Het IS mischien mogelijk om tijd te reizen, maar levende mensen zullen het nooit kunnen. Ik ben ervan overtuigd dat je na de dood over de tijdlijn kunt wandelen. Zoals je nu ook in 3 dimensies kan verplaatsen, kun je het dan in 4 dimensies (of meer).
sorry, ik had voordat ik mijn commentaar hierop gaf nog niet gelezen wat jij had gezegd... maar jij geloofd dus echt dat alles al helemaal voor ieder persoon is vastgesteld?? Ik dus niet, en daarom geloof ik ook niet dat men kan tijdreizen
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 15:25
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 15:52
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 16:46
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Tampert schreef:
sneller dan het licht gaan kan wel, je hebt dan alleen een negatieve imaginaaire energie niodig (dat is redelijk lastig)

terug in de tijd kijken is echter vrij simpel (in theorie). Je plaatst een spiegeltje op een willekeurige ster en gaat kijken wat je van de aarde opvangt aan beelden...

ochja, er moet nog heel wat in de warneemtechnieken verbeterd worden
Mag je een flinke spiegel meenemen

Darkshooter, leg dat plaatje eens uit? Waar sloeg dat op?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 16:56
Cha'eldur
Cha'eldur is offline
plaatje, 18x snelheid vh licht.
volgens mij bdoelen ze geluid. licht kan niet. het was te filmen. als zo snel, dan was er zonder dayt iem het merkte, shuttle zo op aarde gevallen.

en dat met die spiegel. dat gat dus niet op.
want als het licht erheen reist, zie je idd daar het verleden (net als je van een ster het evrleden ziet enzow), maar als het dan weer teruggaat, ondervindt het net zoveel versnelling als het vertraging had. dacht ik.
__________________
Het weer wordt mede mogelijk gemaakt door RTL4.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 17:49
Yohst
Avatar van Yohst
Yohst is offline
Citaat:
... schreef:
sorry, ik had voordat ik mijn commentaar hierop gaf nog niet gelezen wat jij had gezegd... maar jij geloofd dus echt dat alles al helemaal voor ieder persoon is vastgesteld?? Ik dus niet, en daarom geloof ik ook niet dat men kan tijdreizen
sorry, k had eigenlijk moeten zeggen dat ik het niet 100% geloof, maar meer dat dit iets is wat ik ooit eens bedacht had
__________________
http://members1.chello.nl/~j.demeij/smilies.htm *Ilsche:o*
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 12:27
Verwijderd
Zouden ze zichzelf dan eigenlijk dood hebben kunnen zien?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 17:12
Violence Fetishist
Avatar van Violence Fetishist
Violence Fetishist is offline
Citaat:
Hardcore schreef:
Fout. Misschien bestaat er wel een wet in de toekomst die tijdreizen verbied, je kunt niks met zekerheid zeggen.
worst
argument
ever :/
je mag ook geen mensen doden en kijk es hoeveel moorden
er wel niet (dagelijks) worden gepleegd.
__________________
- the vøøðøø who do what you don't dare do people -
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 17:13
Violence Fetishist
Avatar van Violence Fetishist
Violence Fetishist is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
leg dat plaatje eens uit? Waar sloeg dat op?
CNN fuckup obviously, Mach 18 was het (18x geluidssnelheid)
__________________
- the vøøðøø who do what you don't dare do people -
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Tijdreizen mogelijk?
Jesse.K
70 12-11-2013 14:01
Levensbeschouwing & Filosofie oplossing grootvader-paradox?
dragonstorm
36 01-07-2005 08:57
Levensbeschouwing & Filosofie Parallelle werelden
Last_Mohican
26 30-04-2004 20:48
Levensbeschouwing & Filosofie Is tijdreizigen mogelijk?
Martjin
80 31-01-2004 23:50
Levensbeschouwing & Filosofie tijdreizen
The0
45 10-08-2003 10:18
Films, TV & Radio Donnie Darko
Menahem
83 22-02-2003 10:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.