Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2003, 20:13
ranonkel
ranonkel is offline
Iedere ziel wil gezien worden...maar sommige zielen zijn beter vermomd dan andere.
Mee eens of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2003, 20:20
poesiefox
poesiefox is offline
Ik snap het niet eens.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 20:53
Remix
Remix is offline
..............Uuh nadere toelichting................
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 21:00
Verwijderd
Ik geloof dat je het niet helemaal snapt. Filosofie wil niet zeggen 'zo vaag en zweverig mogelijk lullen'.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 21:01
Tjaslon
Tjaslon is offline
Ik sluit me aan bij alle andere sterfelijke posters die blijkbaar niet zo verheven zijn als ranonkel is: wat zeg je?


Ps, er staat nog een tal van andere vragen naar jou gericht open: als je nu eerst daar antwoord op geeft .
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 21:25
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 29-06-2003 @ 22:01:
Ik sluit me aan bij alle andere sterfelijke posters die blijkbaar niet zo verheven zijn als ranonkel is: wat zeg je?


Ps, er staat nog een tal van andere vragen naar jou gericht open: als je nu eerst daar antwoord op geeft .

Dat is haar strategie. Zo vaag mogelijk blijven en maar zien wat wij er allemaal in gaan ontdekken. Op die manier krijgt zij heel goed inzicht in onze manier van denken, terwijl ze zichzelf niet bij ons klem kan lullen. En al die tijd hebben wij geen idee wat Ranonkel doet tikken, zogezegd. Want iedere keer komt ze weer met een nieuwe vage ongefundeerde kreet die in de groep gegooid wordt. Slim hoor. Je krijgt 'r nooit te pakken. Er valt niet mee te discussiëren. Het is een lieve meid, maar ik heb het opgegeven.
__________________
Pfff. Boeie.

Laatst gewijzigd op 29-06-2003 om 21:33.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 21:36
Tjaslon
Tjaslon is offline
Najah laten we het spelletje dan braaf nee spelen:

Ranonkel zei Iedere ziel wil gezien worden...maar sommige zielen zijn beter vermomd dan andere.
Mee eens of niet?


Absoluut niet mee eens, een ziel heeft een bepaalde unieke elektromagnetisch veld, deze kan de ziel niet veranderen wat hem dus definitief onderscheid van alle andere zielen. Het is dus, als ziel zijnde, compleet onmogelijk om je zelf te vermommen. Veel animo zal hier, aangezien zielen, zoals iedereen wel weet, aanvoelen wanneer iets onmogelijk is, dus ook niet voor zijn!!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 21:47
Verwijderd
Citaat:
poesiefox schreef op 29-06-2003 @ 22:25:
Er valt niet mee te discussiëren. Het is een lieve meid, maar ik heb het opgegeven.
Dat geldt overigens voor ten eerste alle strenge gelovigen, ten tweede vrijwel alle gelovigen in het algemeen en ten derde ook nog eens voor ongeveer 90% van de mensen, die zoals ik zei denken dat filosofie hetzelfde is als vaag lullen. Filosofie is echt wel een harde wetenschap. Ik zie hier soms topics staan, daar keert mijn maag van om. Zoals dat gelul over polariteit, of een stukje hieronder een topic met als vraagstelling 'bestaat tijd'. Wat IS dat in godesnaam? Leer normaal denken en formuleren, of post anders niet.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 22:19
fil
fil is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-06-2003 @ 22:47:
die zoals ik zei denken dat filosofie hetzelfde is als vaag lullen. Filosofie is echt wel een harde wetenschap.
Dit is in ieder geval een ding dat zeker is. Wanneer je wilt beginnen met filosoferen, is het allereerst noodzakelijk om bij voorbeeld definities af te spreken en een uitgangspunt te hanteren voor de discussie. Anders gebeurt er wat Wittgenstein zo mooi opmerkte:

"De meeste vragen en uitspraken van de filosofen berusten erop dat wij de logica van onze taal niet begrijpen. Want filosofische problemen ontstaan als de taal op vakantie gaat."

Dus in reactie op ranonkel: Wat versta je onder 'ziel'? En belangrijker: is er een 'ziel'? Pas als we daar uit zijn kunnen we verdere vragen gaan stellen over 'het gezien willen worden' en 'het vermommen' van die eventuele 'ziel'.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 23:19
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 29-06-2003 @ 22:36:
Najah laten we het spelletje dan braaf nee spelen:

Ranonkel zei Iedere ziel wil gezien worden...maar sommige zielen zijn beter vermomd dan andere.
Mee eens of niet?


Absoluut niet mee eens, een ziel heeft een bepaalde unieke elektromagnetisch veld, deze kan de ziel niet veranderen wat hem dus definitief onderscheid van alle andere zielen. Het is dus, als ziel zijnde, compleet onmogelijk om je zelf te vermommen. Veel animo zal hier, aangezien zielen, zoals iedereen wel weet, aanvoelen wanneer iets onmogelijk is, dus ook niet voor zijn!!
bedoel je met unieke electromagnetische velden soms morfogenetische velden?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 23:38
Verwijderd
Oneens.

een men heeft een psyche, geen ziel.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 23:39
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 30-06-2003 @ 00:19:
bedoel je met unieke electromagnetische velden soms morfogenetische velden?
Ja, maar ik nam aan dat iedereen dat wel begreep.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 08:25
ranonkel
ranonkel is offline
Ieder mens heeft een ziel oftewel is bezield. De ziel is licht en liefde. Ieder mens heeft dus licht en liefde in zich maar het licht en de liefde kan vaak niet schijnen door de vermomming die de mens heeft.Een vermomming van angst waardoor de mens een 'masker' draagt of een muur om zich heen trekt. Deze vermomming geeft de mens een andere verschijning dan hij werkelijk is. Kijk door alle lagen vermomming en je ziet de ziel. Met andere woorden: ieder mens is in wezen goed.
Bij het proces 'naar binnen gaan' tot je ware kern,leer je je eigen muren afbreken en je masker afgooien waardoor je licht kan schijnen en je ziel zich kan laten zien.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 08:46
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 29-06-2003 @ 22:01:
Ik sluit me aan bij alle andere sterfelijke posters die blijkbaar niet zo verheven zijn als ranonkel is: wat zeg je?


Ps, er staat nog een tal van andere vragen naar jou gericht open: als je nu eerst daar antwoord op geeft .
Ik voel me niet verheven,ik 'ben'.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 08:51
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 29-06-2003 @ 22:25:
Dat is haar strategie. Zo vaag mogelijk blijven en maar zien wat wij er allemaal in gaan ontdekken. Op die manier krijgt zij heel goed inzicht in onze manier van denken, terwijl ze zichzelf niet bij ons klem kan lullen. En al die tijd hebben wij geen idee wat Ranonkel doet tikken, zogezegd. Want iedere keer komt ze weer met een nieuwe vage ongefundeerde kreet die in de groep gegooid wordt. Slim hoor. Je krijgt 'r nooit te pakken. Er valt niet mee te discussiëren. Het is een lieve meid, maar ik heb het opgegeven.
Misschien is het voor mij zo logisch dat ik vaag overkom maar dat is niet de bedoeling.Ik wil juist duidelijkheid geven.

Waarom wil je mij te pakken krijgen? Ik laat mijn visie hier zien waarvoor dit forum bedoeld is.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 08:53
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 30-06-2003 @ 09:25:
Ieder mens heeft een ziel oftewel is bezield. De ziel is licht en liefde. Ieder mens heeft dus licht en liefde in zich maar het licht en de liefde kan vaak niet schijnen door de vermomming die de mens heeft.Een vermomming van angst waardoor de mens een 'masker' draagt of een muur om zich heen trekt. Deze vermomming geeft de mens een andere verschijning dan hij werkelijk is. Kijk door alle lagen vermomming en je ziet de ziel. Met andere woorden: ieder mens is in wezen goed.
Bij het proces 'naar binnen gaan' tot je ware kern,leer je je eigen muren afbreken en je masker afgooien waardoor je licht kan schijnen en je ziel zich kan laten zien.
Wanneer ga jij naar een psychiater?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 09:16
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 29-06-2003 @ 22:36:
Najah laten we het spelletje dan braaf nee spelen:

Ranonkel zei Iedere ziel wil gezien worden...maar sommige zielen zijn beter vermomd dan andere.
Mee eens of niet?


Absoluut niet mee eens, een ziel heeft een bepaalde unieke elektromagnetisch veld, deze kan de ziel niet veranderen wat hem dus definitief onderscheid van alle andere zielen. Het is dus, als ziel zijnde, compleet onmogelijk om je zelf te vermommen. Veel animo zal hier, aangezien zielen, zoals iedereen wel weet, aanvoelen wanneer iets onmogelijk is, dus ook niet voor zijn!!
De ziel wil zich laten zien maar het ego van de mens stopt zijn ziel weg onder een pak aan vermommingen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 09:59
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Gaat dit over de vraag" Wie ben ik" die ieder mens voor zichzelf probeert te beantwoorden ?
Je bent: * wat je doet? * wat je bezit ? * wat anderen over je zeggen ? of ben je .......
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-06-2003, 10:18
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 30-06-2003 @ 09:51:
Misschien is het voor mij zo logisch dat ik vaag overkom maar dat is niet de bedoeling.Ik wil juist duidelijkheid geven.

Waarom wil je mij te pakken krijgen? Ik laat mijn visie hier zien waarvoor dit forum bedoeld is.

Als je duidelijkheid wilt geven, dan zou ik daar maar eens mee beginnen, als ik jou was, door je definities af te bakenen. Over behoorlijk argumenteren gaan we het dan later wel eens hebben.

En te pakken bedoel ik in de discussie. Wat mij betreft zijn jouw denkbeelden niet concludent en innerlijk tegenstrijdig, maar je laat nooit genoeg van het achterste van je tong zien om je daar op "te pakken", dus je onderuit halen in het discussiespelletje.
( natuurlijk, iedere discussie is een spel op zich. Met regels. Waar jij je niet aan houdt. En door dat valsspelen worden wij allemaal zo moedeloos!)

Je gaat nooit inhoudelijk in op vragen, je beantwoord vragen met wedervragen, je draait eromheen en werpt voortdurend nieuwe vraagtekens op. Please, wees nou eens duidelijk! Je bedoelt het goed, maar als je wilt overtuigen zal dat op deze manier niet werken. Niet op dit subforum.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 10:36
fil
fil is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 30-06-2003 @ 09:25:
Ieder mens heeft een ziel oftewel is bezield. De ziel is licht en liefde. Ieder mens heeft dus licht en liefde in zich maar het licht en de liefde kan vaak niet schijnen door de vermomming die de mens heeft.Een vermomming van angst waardoor de mens een 'masker' draagt of een muur om zich heen trekt. Deze vermomming geeft de mens een andere verschijning dan hij werkelijk is. Kijk door alle lagen vermomming en je ziet de ziel. Met andere woorden: ieder mens is in wezen goed.
Bij het proces 'naar binnen gaan' tot je ware kern,leer je je eigen muren afbreken en je masker afgooien waardoor je licht kan schijnen en je ziel zich kan laten zien.
Hoi ranonkel,

Je verhaaltje valt denk ik onder de noemer spiritualiteit of spiritisme. De naam Neale Donald Walsch zal je dan ook vast niet onbekend in de oren klinken. Ik heb een paar van zijn boeken uit nieuwsgierigheid gelezen, en herken uit jouw berichten dingen die ik ook in die boeken las.

Wat betreft je post moeten we eerst even het 1 en ander nuanceren. Om te beginnen staan er in je verhaaltje al bergen begippen waarover we alleen al een hele discussie kunnen gaan houden. Laat staan alle woorden door elkaar heen!
Wat bedoel je met:

- ziel
- licht
- liefde
- schijnen
- vermomming
- angst
- masker
- muur
- verschijning
- werkelijk is (bestaat er dan ook een nep zijn?)
- goed (dit is een hele moeilijke!)
- ware kern (bestaat er dan ook een fop kern?)

Al deze begrippen door elkaar heen zorgen voor een overkill aan interpretatie mogelijkheden en dus onduidelijkheid.
Misschien is het verstandiger en ook nuttiger om minder ambitieus te beginnen, en eerst eens 1 begrip nader te bekijken. Dat lijkt me al moeilijk genoeg! Doei! fil
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 11:08
Tjaslon
Tjaslon is offline
Om even compleet te negeren dat er geen enkel argument naar voren is geschoven en niet verder uitgelegd is:

Ieder mens heeft een ziel, de basis ingrediënten voor deze ziel zijn licht en liefde. Een mens heeft ook een ego, een ik, naast die ziel. Sommige ego`s willen hun ziel vermommen andere omhelzen hun ziel: ego`s hebben dus wel een vrije wil??

Zielen zijn altijd goed, ze zijn nooit slecht, nooit een beetje slecht en wijken nooit veel van elkaar af: ze zijn en willen allemaal zo veel mogelijk liefde en licht: Zielen hebben dus geen vrije wil??

Er zijn bepaalde neurologische problemen die er voor zorgen dat je compleet emotieloos word, geen liefde en gaan haat. Die mensen, hebben dus volgens jou geen ziel??

Er zijn zes miljard mensen op aarde, dat betekend zes miljard zielen. Vroeger waren er maar een paar miljoen: waar komen die zielen in eens vandaan??

Een ego wil, naar jouw zeggen, soms zijn ziel verschuilen. Ik neem aan dat je hierop alle "boze gemene boeven" doelt, die zich aan het verschuilen zijn door middel van haat en duisternis. Los van het probleem dat er geen universeel moraal is (omdat wanneer ik dit probleem aanstip je waarschijnlijk nog vager loopt te lullen), begrijp ik toch niet helemaal welke "angst" ze dan moeten hebben?? Voor wat?? Voor wie??
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 11:12
poesiefox
poesiefox is offline
Misschien hoort dit niet hier maar op Mystiek, daar wordt dit gretig geslikt.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 11:35
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Assasin schreef op 30-06-2003 @ 09:53:
Wanneer ga jij naar een psychiater?
Zelfs al geloof je niet in de ziel maar enkel in een 'psyche', dan nog is het waar wat ranonkel zegt. De meeste mensen verbergen zichzelf, op zichtbaar gebied onder bepaalde kleding of make-up en op onzichtbaar gebied onder haat en angst.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 11:51
Ik > Jij
Avatar van Ik > Jij
Ik > Jij is offline
Wat 'bezield' jou echt?

Leuk verhaal, goed bedacht, maar dat gaan we dus niet doen, hè - dat zomaar accepteren..

Wie zegt namelijk dat je ziel uit licht en liefde bestaat.. en niet uit duisternis en kwaad.. of angst en verdriet.. wellicht allemaal.. Your Soul is cheap.. mensen dragen maskers omdat ze mensen zijn, dat staat geheel apart van je ziel in dat opzicht..
Mensen 'verkopen' maar al te snel hun ziel..
Niet te optimistisch over je ziel zijn, want als onze zielen werkelijk alleen uit liefde zou bestaan zouden we het er niet over praten nu..
__________________
tum tee tum..
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 12:15
squat
squat is offline
Niet mee eens. Zielen bestaan niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2003, 12:58
darthraver
darthraver is offline
Vertel mij eens wat een ziel is dan
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 13:31
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 30-06-2003 @ 12:35:
Zelfs al geloof je niet in de ziel maar enkel in een 'psyche', dan nog is het waar wat ranonkel zegt. De meeste mensen verbergen zichzelf, op zichtbaar gebied onder bepaalde kleding of make-up en op onzichtbaar gebied onder haat en angst.
Ja, vind ik ook
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 13:38
Verwijderd
Riconoscente en ranonkel: neem alsjeblieft een kamer, breng daar een wilde week door en laat ons aan het eind weten wat het heeft opgeleverd. In duidelijk, begrijpelijk ABN a.u.b.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 15:47
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 30-06-2003 @ 09:25:
Ieder mens heeft een ziel oftewel is bezield. De ziel is licht en liefde. Ieder mens heeft dus licht en liefde in zich maar het licht en de liefde kan vaak niet schijnen door de vermomming die de mens heeft.Een vermomming van angst waardoor de mens een 'masker' draagt of een muur om zich heen trekt. Deze vermomming geeft de mens een andere verschijning dan hij werkelijk is. Kijk door alle lagen vermomming en je ziet de ziel. Met andere woorden: ieder mens is in wezen goed.
Bij het proces 'naar binnen gaan' tot je ware kern,leer je je eigen muren afbreken en je masker afgooien waardoor je licht kan schijnen en je ziel zich kan laten zien.
Dit is meer iets over identiteit. Door de woeste baard van mijn leraar wijsbegeerte kwam wel eens de vraag: "In hoeverre zijn we wat we zijn? Wat je andere toont, zijn dat rollen en maskers, of je werkelijke identiteit?"
Mag ik ook vragen waarom liefde en licht zo perfect goed zijn? Overdaad schaadt hoor...
Ik denk eerder dat de mens vol zit met oerdriften, in plaats van stralende liefde. Je ego verhult dit niet maar dient deze te remmen of te sublimeren opdat je constructief kan functioneren in een samenleving. Ik geloof dus niet in buitenmenselijke zielen.

Trouwens, waarom hoort dit op Mystiek en niet bij Ik zit stoned achter de computer (D&A).
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 19:43
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 30-06-2003 @ 00:38:
Oneens.

een men heeft een psyche, geen ziel.
Wat is het verschil? (Tevens gericht tot Riconoscente en de vaagheid van ranonkel even negerend.)
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 19:48
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-06-2003 @ 14:38:
Riconoscente en ranonkel: neem alsjeblieft een kamer, breng daar een wilde week door en laat ons aan het eind weten wat het heeft opgeleverd. In duidelijk, begrijpelijk ABN a.u.b.
Ik zal maar niet vragen waarom jij je wenst te verbergen achter een deken van seksueel sarcasme!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 19:48
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Assasin schreef op 30-06-2003 @ 14:31:
Ja, vind ik ook
Goed argumentatie zeg!!!

Even serieus nu; beargumenteer eens
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 20:28
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
ik zou eerder voor de angst en duisternis gaan die een ziel bezit. Maar dan zou mijn visie niet geheel realistisch zijn door te zeggen dat de kern van onze menselijke ziel berust op angst en duisternis. Wat gij doet(ranonkel) is precies het omgekeerde, dat naar alle waarschijnlijkheid dus ook niet realistisch is.

Het zal vast een combinatie van beiden zijn. Een ziel kan zich verschuilen achter een masker om angst te weerhouden, maar datzelfde geld ook voor liefde.

Stel iemand gaat kapot van binnen door iets, verzin maar wat. Toch blijft die persoon aan de buitenkant liefde tonen en medeleven en al die goeie zooi. Dan is dat een masker om de angst en andere duistere gevoelens te verbergen voor anderen. Oftewel een masker...een vermomde ziel in de mantel der liefde
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 21:10
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 30-06-2003 @ 20:48:
Goed argumentatie zeg!!!

Even serieus nu; beargumenteer eens
Zodra jullie duidelijk hebben gemaakt wat jullie precies bedoelen met dat uiterst vage en onbegrijpelijke verhaal.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 21:37
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 30-06-2003 @ 10:59:
Gaat dit over de vraag" Wie ben ik" die ieder mens voor zichzelf probeert te beantwoorden ?
Je bent: * wat je doet? * wat je bezit ? * wat anderen over je zeggen ? of ben je .......
Dit gaat inderdaad over 'wie ben ik?'
Je bent niet wat je bezit,wat je doet,wat anderen overje zeggen..
Je bent een stukje Goddelijke vonk...de ziel,dat is het enige wat werkelijk 'is'
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 22:43
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 30-06-2003 @ 22:37:
Dit gaat inderdaad over 'wie ben ik?'
Je bent niet wat je bezit,wat je doet,wat anderen overje zeggen..
Je bent een stukje Goddelijke vonk...de ziel,dat is het enige wat werkelijk 'is'
YES, jij begrijpt hem !!! Kijk en dat is nou iets van het geloof he.. zo mooi, niet wat je doet, bezit etc is je identiteit (wij zijn HUMAN BEINGS geen HUMAN DOINGS>>!?), maar in je relatie tot je schepper God de Vader, kun je ontdekken dat je geliefd bent en je ware identiteit ontdekken in HEM (Jezus).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-06-2003, 22:49
Tjaslon
Tjaslon is offline
Erg fijn dat jullie jezelf zo vermaken met elkaar: maar krijg ik nog antwoord op mijn vragen??
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 23:08
Verwijderd
Citaat:
ranonkel schreef op 30-06-2003 @ 22:37:
Dit gaat inderdaad over 'wie ben ik?'
Je bent niet wat je bezit,wat je doet,wat anderen overje zeggen..
Je bent een stukje Goddelijke vonk...de ziel,dat is het enige wat werkelijk 'is'
'Je bent niet wat je bezit'. Jaja, leuk gequoted van Fight Club, maar ietwat vaag, wat wil je hiermee zeggen?

En 'een stukje Goddelijke vonk'? Wat is dat nu weer? Wees concreet!

Citaat:
leonkorn schreef op 30-06-2003 @ 23:43:
YES, jij begrijpt hem !!! Kijk en dat is nou iets van het geloof he..
Dat vage gewauwel?
Wat jij nog eens bevestigt met nog vager gewauwel...
Wat valt hieruit te snappen?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 23:27
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Wat begrijp je niet ???
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 23:47
Verwijderd
Dat hele stukje, met als slotzin: "je ware identiteit ontdekken in Hem".

Hoe? Waar? Wanneer? Het is zo vaag als wat...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 00:09
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
N00dles schreef op 01-07-2003 @ 00:47:
Dat hele stukje, met als slotzin: "je ware identiteit ontdekken in Hem".

Hoe? Waar? Wanneer? Het is zo vaag als wat...
Je bent een schepping van God en Jezus heeft laten zien hoe God de mens bedoelt heeft (liefde, relatie met de Vader, vrede, kracht, zonder zonde etc) en dat God van je houdt. Ik geloof dat dat je ware identiteit is, die je kunt vinden door Jezus aan te nemen als jouw Heer. (dus niet wat je doet, bezit etc..) Je ziet daarna dat mensen die dat met hun hart en verstand gedaan hebben veranderen door de liefde en vrede en barmhartigheid van Jezus. Ik ervaar het zelf ook zo...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 10:24
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
fil schreef op 30-06-2003 @ 11:36:
Hoi ranonkel,

Je verhaaltje valt denk ik onder de noemer spiritualiteit of spiritisme. De naam Neale Donald Walsch zal je dan ook vast niet onbekend in de oren klinken. Ik heb een paar van zijn boeken uit nieuwsgierigheid gelezen, en herken uit jouw berichten dingen die ik ook in die boeken las.

Er zijn gelukkig meer mensen die dezelfde zienswijze hebben als ik.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 10:27
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
fil schreef op 30-06-2003 @ 11:36:
Hoi ranonkel,

Je verhaaltje valt denk ik onder de noemer spiritualiteit of spiritisme. De naam Neale Donald Walsch zal je dan ook vast niet onbekend in de oren klinken. Ik heb een paar van zijn boeken uit nieuwsgierigheid gelezen, en herken uit jouw berichten dingen die ik ook in die boeken las.

Wat betreft je post moeten we eerst even het 1 en ander nuanceren. Om te beginnen staan er in je verhaaltje al bergen begippen waarover we alleen al een hele discussie kunnen gaan houden. Laat staan alle woorden door elkaar heen!
Wat bedoel je met:

- ziel
- licht
- liefde
- schijnen
- vermomming
- angst
- masker
- muur
- verschijning
- werkelijk is (bestaat er dan ook een nep zijn?)
- goed (dit is een hele moeilijke!)
- ware kern (bestaat er dan ook een fop kern?)

Al deze begrippen door elkaar heen zorgen voor een overkill aan interpretatie mogelijkheden en dus onduidelijkheid.
Misschien is het verstandiger en ook nuttiger om minder ambitieus te beginnen, en eerst eens 1 begrip nader te bekijken. Dat lijkt me al moeilijk genoeg! Doei! fil
De meeste begrippen heb ik al in andere topics uitgelegd,misschien kun je dat nakijken.Het wordt teveel dit allemaal hier uit te leggen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 10:28
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 30-06-2003 @ 12:08:
Om even compleet te negeren dat er geen enkel argument naar voren is geschoven en niet verder uitgelegd is:

Volgens mij heb ik het duidelijk uitgelegd.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 10:30
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Joshua_Love schreef op 30-06-2003 @ 12:51:
Wat 'bezield' jou echt?

Leuk verhaal, goed bedacht, maar dat gaan we dus niet doen, hè - dat zomaar accepteren..

Wie zegt namelijk dat je ziel uit licht en liefde bestaat.. en niet uit duisternis en kwaad.. of angst en verdriet.. wellicht allemaal.. Your Soul is cheap.. mensen dragen maskers omdat ze mensen zijn, dat staat geheel apart van je ziel in dat opzicht..
Mensen 'verkopen' maar al te snel hun ziel..
Niet te optimistisch over je ziel zijn, want als onze zielen werkelijk alleen uit liefde zou bestaan zouden we het er niet over praten nu..
De essentie van de ziel is liefde,Goddelijke liefde.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 10:31
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 01-07-2003 @ 11:30:
De essentie van de ziel is liefde,Goddelijke liefde.
Wie is dan die God?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 10:34
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 30-06-2003 @ 21:28:
ik zou eerder voor de angst en duisternis gaan die een ziel bezit. Maar dan zou mijn visie niet geheel realistisch zijn door te zeggen dat de kern van onze menselijke ziel berust op angst en duisternis. Wat gij doet(ranonkel) is precies het omgekeerde, dat naar alle waarschijnlijkheid dus ook niet realistisch is.

Het zal vast een combinatie van beiden zijn. Een ziel kan zich verschuilen achter een masker om angst te weerhouden, maar datzelfde geld ook voor liefde.

Stel iemand gaat kapot van binnen door iets, verzin maar wat. Toch blijft die persoon aan de buitenkant liefde tonen en medeleven en al die goeie zooi. Dan is dat een masker om de angst en andere duistere gevoelens te verbergen voor anderen. Oftewel een masker...een vermomde ziel in de mantel der liefde
Ik begrijp wat je bedoelt maar als je echt tot je ziel bent doorgedrongen,kun je niets anders dan je ware zelf tonen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 10:36
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 30-06-2003 @ 23:43:
YES, jij begrijpt hem !!! Kijk en dat is nou iets van het geloof he.. zo mooi, niet wat je doet, bezit etc is je identiteit (wij zijn HUMAN BEINGS geen HUMAN DOINGS>>!?), maar in je relatie tot je schepper God de Vader, kun je ontdekken dat je geliefd bent en je ware identiteit ontdekken in HEM (Jezus).

Gelukkig dat nog meer mensen dit zien! Natuurlijk worden wij geliefd,wij zijn niets anders dan liefde...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 10:38
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Assasin schreef op 01-07-2003 @ 11:31:
Wie is dan die God?

De bron waaruit wij zijn ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 10:43
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Ok, ik zal een poging wagen, maar ik weet niet zeker of je dit bedoelt:

Ik ben best bereid te geloven dat alle mensen een kern hebben, en dat die bij iedereen even groot is. Alleen zijn er om die kern heen ook nog allemaal dingen. Bijvoorbeeld je lichaam, je karakter, en nog wel meer. Ik ben niet van mening dat dat slechts dingen zijn die mijn ziel, kern, goddelijke vonk of hoe je het ook wilt noemen, verbergen. Ik denk dat dat erbij hoort en dat je dat ook bent, zoals een atoom ook niet alleen uit protonen en neutronen bestaat.

Heb ik het zo goed begrepen?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel #59 deel 2
Verwijderd
500 02-06-2009 20:51
Levensbeschouwing & Filosofie niet meer lijden...
ranonkel
100 12-05-2004 22:07
Verhalen & Gedichten Wilt u dit even keuren
lestat080
14 29-03-2004 21:30
Verhalen & Gedichten Geef je mening over deze tekst
lestat080
31 29-03-2004 16:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.