Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2002, 13:37
salacia
salacia is offline
hoi

Ik had ff een vraagje aan christenen hoe denken jullie over hekserij, wicca en al die andere paranormale dingen. Vinden jullie dat het kan. Zouden jullie bijvoorlbeeld zelf ook tarot kaarten gaan leggen of vragen aan een vriend(in) die dat doet om het voor je te doen. Zal je iemand die zich met dit soort dingen bezighoud ook gaan bekeren ?. Hopelijk willen jullie deze vragen beantwoorden ben wel benieuwd naar jullie mening enzo

doegxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2002, 19:02
rene-gn
rene-gn is offline
oke, dan zal een Christen hierop proberen te reageren.

In mijn ogen is Wicca en hekserij (voor zover daar verschil in zit) niet de wil van God. Het komt van de tegenstander van God, de duivel. Dus je kunt je als Christen in mijn beleving niet bezighouden met aan de ene kant wicca, hekserij, tarot en wat dies meer zij. En een Christen heeft de opdracht om te bekeren, wie dan ook, dus ik maak geen onderscheid, je moet zowieso bekeren. Nu zeg ik niet dat jullie allemaal moeten bekeren!!!Lees dat dan ook absoluut niet!!

René
__________________
~dat beer weer beter wordt, de poes morgen wel weer opstaat~
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 19:56
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
En een Christen heeft de opdracht om te bekeren, wie dan ook, dus ik maak geen onderscheid, je moet zowieso bekeren. Nu zeg ik niet dat jullie allemaal moeten bekeren!!!Lees dat dan ook absoluut niet!!

René
wat moet ik er dan van maken eerst zeg je dat ieder Christen de opdracht heeft om te bekeren, je zegt zelf dat je Christen bent en vervolgens zeg je dat je niet vind dat iedereen zich moet bekeren?
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 18:52
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
wat moet ik er dan van maken eerst zeg je dat ieder Christen de opdracht heeft om te bekeren, je zegt zelf dat je Christen bent en vervolgens zeg je dat je niet vind dat iedereen zich moet bekeren?
Nee, dat zeg ik niet. Iedere Christen heeft de opdracht om te bekeren, en ik onttrek mij daar niet aan. Maar: ik ga niemand dwingen zich te bekeren, en ik ga dus hier ook niet allemaal wervende teksten plaatsen, omdat dat bij sommigen van jullie alleen maar averechts werkt.
__________________
~dat beer weer beter wordt, de poes morgen wel weer opstaat~
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 20:48
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
oke, dan zal een Christen hierop proberen te reageren.

In mijn ogen is Wicca en hekserij (voor zover daar verschil in zit) niet de wil van God. Het komt van de tegenstander van God, de duivel. Dus je kunt je als Christen in mijn beleving niet bezighouden met aan de ene kant wicca, hekserij, tarot en wat dies meer zij. En een Christen heeft de opdracht om te bekeren, wie dan ook, dus ik maak geen onderscheid, je moet zowieso bekeren. Nu zeg ik niet dat jullie allemaal moeten bekeren!!!Lees dat dan ook absoluut niet!!

René
Geloof in de duivel hoe primitief. Wat een ontzettend onmachtige God hebben jullie dan, dat er dingen zouden kunnen gebeuren die tegen zijn wil ingaan. Echt een mietje.
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 20:59
tuonier1
tuonier1 is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Geloof in de duivel hoe primitief. Wat een ontzettend onmachtige God hebben jullie dan, dat er dingen zouden kunnen gebeuren die tegen zijn wil ingaan. Echt een mietje.
Misschien geeft ie ons wel de ruimte om te kiezen tussen goed en kwas omdat ie niet wil dat wij marionetjes zijn duie blindelings voor hem kiezen?

En wat voor god wil jij anders hebben?Eentje met absolute macht?Daar is wat aan ofniet?
owja en God is niet zoals ons, hij doet vaak het tegenovergestelde wat mensen juist zouden doen.

tot zover daarover.


en nu op het vraagje:
ik vind het heel interessant, wat voor dingendat allemaal zijn. Maar ik ken genoeg verhalen en gebeurtenissen(misschien iet allemaal waar maar zeker wel een kern van waarheid)waar het niet goed afliep. En dat advies krijgen mensne ook van God om dat niet te doen, want hij weet dat wij die machten niet kunne controleren, tenminste met dat kwade gebeuren.


Dus hij geetf mij advies en ik neemdataan. En ik hoef niet zonodig mijn toekomst oid te weten. Jij wel?

word je vast niet vrolijk van
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 08:22
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
Nee, dat zeg ik niet. Iedere Christen heeft de opdracht om te bekeren, en ik onttrek mij daar niet aan. Maar: ik ga niemand dwingen zich te bekeren, en ik ga dus hier ook niet allemaal wervende teksten plaatsen, omdat dat bij sommigen van jullie alleen maar averechts werkt.
Als je zegt dat je je niet onttrekt aan je opdracht, op welke manier probeer je anderen dan wel te bekeren? Lijkt me namelijk nog niet eens zo makkelijk...

Citaat:
en nu op het vraagje:
ik vind het heel interessant, wat voor dingendat allemaal zijn. Maar ik ken genoeg verhalen en gebeurtenissen(misschien iet allemaal waar maar zeker wel een kern van waarheid)waar het niet goed afliep. En dat advies krijgen mensne ook van God om dat niet te doen, want hij weet dat wij die machten niet kunne controleren, tenminste met dat kwade gebeuren.
God heeft mij dat advies anders nooit gegeven. Als hij zich dan zo bekommert om de mens, had hij dat wel eens duidelijker kunnen zeggen!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 14:01
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
Misschien geeft ie ons wel de ruimte om te kiezen tussen goed en kwas omdat ie niet wil dat wij marionetjes zijn duie blindelings voor hem kiezen?

En wat voor god wil jij anders hebben?Eentje met absolute macht?Daar is wat aan ofniet?
owja en God is niet zoals ons, hij doet vaak het tegenovergestelde wat mensen juist zouden doen.
Vrije wil naast lot! God heeft ons de vrije wil gegeven uit zijn Wil, zodat wij voor onszelf kunnen kiezen. Maar hiermee gebeurt dus alles wat wij kiezen volgens de wil van God. Er is onmogelijk dat iets tegen de wil van God in gebeurt, als hij ons vrije wil heeft gegeven. Je zit met hetzelfde probleem als waar veel volgelingen van de Islam de mist ingaan. Als alle Christenen nu eens het voorbeeld van Christus zouden volgen en niet van de bijbel.

Kheb trouwens ook nog wel wat citaatjes voor je
'God schiep de mens naar zijn evenbeeld schiep hij hen'
en hij zeide
'gij zijt Goden'

Jouw mening over of het iets aan zou zijn dat een God almachtig is telt niet. God ís almachtig. God is geen spelletje, met een duivel een goeierik en een slechterik, en als dat wel zo zou zijn, volgens jou, dan laat ik het graag aan wat hardere antichristenen over om dat standpunt volkomen de grond in de werken.

God is almachtig en God is liefde. God is omnipotent en omnipresent. Wij zijn Goden, en door ons bewustzijn zijn wij in staat God's wil, God's ultieme wezen vorm te geven. God is pure liefde, maar besefte dat hij een manier nodig had om die liefde te uiten, constante herschepping en heruitvinding van de Liefde.

Enfin, ik kan van jou niet zeggen dat je een christen bent in de respectabele zin van het woord, als je in dingen gelooft als een duivel (ingesteld door een angstig Rome nota bene).
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 15:55
Drs. M
Drs. M is offline
Eehm McCaine... Volgens mij ontaard dit weer in een bijbelteksten oorlog. Zolang er mensen geloven in een god die almachtig is en tevens geloven dat deze god zijn almachigheid niet gebruikt omdat hij mensen wil straffen of om ze hun eigen beslissingen te laten nemen, dan is er op inhoudelijke argumenten geen discussie te voeren. Dit wordt een welles-nietes verhaal zonder dat er iets wezenlijks wordt toegevoegd.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 17:26
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
oke, dan zal een Christen hierop proberen te reageren.

In mijn ogen is Wicca en hekserij (voor zover daar verschil in zit) niet de wil van God. Het komt van de tegenstander van God, de duivel. Dus je kunt je als Christen in mijn beleving niet bezighouden met aan de ene kant wicca, hekserij, tarot en wat dies meer zij. En een Christen heeft de opdracht om te bekeren, wie dan ook, dus ik maak geen onderscheid, je moet zowieso bekeren. Nu zeg ik niet dat jullie allemaal moeten bekeren!!!Lees dat dan ook absoluut niet!!

René
hihi cool want mensen die zich met wicca bezig houden geloven helemaal in de duivel...
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 19:19
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
oke, dan zal een Christen hierop proberen te reageren.

In mijn ogen is Wicca en hekserij (voor zover daar verschil in zit) niet de wil van God. Het komt van de tegenstander van God, de duivel.
ik ben ut hier niet helemaal mee eens. ik weet dan wel niet veel van wicca en hekserij (zeker niet van moderne hekserij), maar ik zou niet gelijk zeggen dat het slecht is... hoe kan 'witte' magie, die toch bedoeld is om goed te doen, het werk van de duivel zijn?

iets niet kunnen verklaren met de bijbel in je hand betekent niet gelijk dat dit niet het werk van god zou kunnen zijn... als er een god bestaat is het voor de mens toch onmogelijk te bepalen wat hij goed of slecht zou vinden, en dat kan zeker niet bepaald worden aan de hand van een boek waarvan je niet eens weet hoe waar het is...

sub.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 01:58
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
kom op hee, dat hele wicca-gedoe kun je toch niet serieus nemen? De duivel kanheus wel watbeters verzinnen dan een stel keuvelende meisjes die zwarte makeup opdoen en van onkruid sapjes maken die toch niet werken .

oja, en ze luisteren naar depressieve muziek
__________________
Gatara was here! De W van stampot!

Laatst gewijzigd op 13-12-2002 om 11:40.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 11:28
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Joostje schreef:
kom op hee, dat hele wicca-gedoe kun je toch niet serieus nemen? De duivel kanheus wel watbeters verzinnen dan een stel keuvelende meisjes die zwarte makeup opdoen en van onkruid sapjes maken die toch niet werken .
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 11:30
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
Nee, dat zeg ik niet. Iedere Christen heeft de opdracht om te bekeren, en ik onttrek mij daar niet aan. Maar: ik ga niemand dwingen zich te bekeren, en ik ga dus hier ook niet allemaal wervende teksten plaatsen, omdat dat bij sommigen van jullie alleen maar averechts werkt.
Hoe probeer je ze dan te bekeren? (aangezien dit toch je 'christelijke taak' is)
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 14:34
~Third Day~
Avatar van ~Third Day~
~Third Day~ is offline
Ik denk niet dat Hekserij, wicca en waarzeggers goed zijn Ik houd me er dan ook absoluut niet mee bezig. Het lijkt onschuldig maar dat vind ik het absoluut niet!
Hekserij komt, zoals Rene hieboven al zei, van de Duivel.
God houdt zich met goede dingen bezig, de Duivel probeert mensen van God weg te houden.
Met godsdienst(op school0 hebben we het wel eens over "glaasje draaien" gehad. Of geesten nou wel of niet bestaan.
Glaasje draaien is ook van de Duivel, want waarom voel je je dan bang en is er zo'n angst aanwezig?
Omdat ja alleen de boze geesten oproept.
Dit is dus mijn Christelijke standpunt over Hekserij...val me alsjeblieft niet aan!
__________________
De slak bereikte de ark door volharding.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 14:40
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Bertine schreef:
Ik denk niet dat Hekserij, wicca en waarzeggers goed zijn Ik houd me er dan ook absoluut niet mee bezig. Het lijkt onschuldig maar dat vind ik het absoluut niet!
Hekserij komt, zoals Rene hieboven al zei, van de Duivel.
God houdt zich met goede dingen bezig, de Duivel probeert mensen van God weg te houden.
Met godsdienst(op school0 hebben we het wel eens over "glaasje draaien" gehad. Of geesten nou wel of niet bestaan.
Glaasje draaien is ook van de Duivel, want waarom voel je je dan bang en is er zo'n angst aanwezig?
Omdat ja alleen de boze geesten oproept.
Dit is dus mijn Christelijke standpunt over Hekserij...val me alsjeblieft niet aan!
sublime schreef: ik ben ut hier niet helemaal mee eens. ik weet dan wel niet veel van wicca en hekserij (zeker niet van moderne hekserij), maar ik zou niet gelijk zeggen dat het slecht is... hoe kan 'witte' magie, die toch bedoeld is om goed te doen, het werk van de duivel zijn?

iets niet kunnen verklaren met de bijbel in je hand betekent niet gelijk dat dit niet het werk van god zou kunnen zijn... als er een god bestaat is het voor de mens toch onmogelijk te bepalen wat hij goed of slecht zou vinden, en dat kan zeker niet bepaald worden aan de hand van een boek waarvan je niet eens weet hoe waar het is...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 15:14
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
wanneer ben je dan christen en wanneer niet , waar is de lijn
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 16:28
Verwijderd
Wat Ratsja zegt, ik denk dat als je iets doet om je geloof te onderstrepen. Dus niet alleen hard roepen "ik ben christen" maar het ook laten zien.
Ik (als christen, ) vindt dat Tarrot kaarten leggen niet kan en al helemaal niet /hoort/
Je zegt het zelf al: Paranormale praktijken.
In de Bijbel staat (Bah wat klinkt dat stom) dat wij ons niet bezig horen te houden met wat niet van deze wereld is, wat niet zichbaar is.
Christenen houden zich niet zomaar blindelings en letterlijk aan het Woord, maar het is aan ons gegeven als een soort handleiding. Trouwens, geloof is ook maar geloof, het woord zegt het zelf al je gelooft en of je gelooft het niet.
Ik denk dat er wel een duivel bestaat, en voor mij zit er geen verschil in 'witte' en 'zwarte' magie.
Als een van mijn vrienden zich met die praktijken bezig hield, zou er waarschijnlijk een discussie ontstaan, en nee ik sla niet meteen aan het bekeren (Ook weer zon vooroordeel over christenen)
Maar ik laat het niet zomaar hangen en ga desbetreffend persoon negeren ofzo. Een van mn vrienden is racist en weet ik veel wat nog meer. Ik mag hem graag dus het is niet zo dat ik hem gewoon straal negeer of niet bij hem thuis kom maar we hebben regelmatig disussies, ik dwing mijn ook niet op o.i.d moet nu weg, reageer later wel weer.
laters
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-12-2002, 18:20
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
sweetsterretje schreef:

1In de Bijbel staat (Bah wat klinkt dat stom) dat wij ons niet bezig horen te houden met wat niet van deze wereld is, wat niet zichbaar is.

2 Ik denk dat er wel een duivel bestaat, en voor mij zit er geen verschil in 'witte' en 'zwarte' magie.
1christenen horen zich niet bezig te houden met 'wat niet van deze wereld is' > uhm, God is ook niet van deze wereld lijkt me. een geneeskrachtig kruidendrankje gemaakt door een zog. heks is dat eerder....

2 geen verschil tussen zwarte en witte magie is >sorry for saying< een beetje raar... zwarte magie is zo ver ik weet bedoeld om kwaad te doen, witte magie om mensen te helpen. er is dus wel degelijk een verschil. en stel de duivel bestaat, waarom zou hij mensen (heksen) die anderen willen helpen met magie steunen. ik bedoel, de duivel is slecht, zou een beetje raar zijn als hij iemand die goed wil doen steunt.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 20:16
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Bertine schreef:
Ik denk niet dat Hekserij, wicca en waarzeggers goed zijn Ik houd me er dan ook absoluut niet mee bezig. Het lijkt onschuldig maar dat vind ik het absoluut niet!
Hekserij komt, zoals Rene hieboven al zei, van de Duivel.
God houdt zich met goede dingen bezig, de Duivel probeert mensen van God weg te houden.
Met godsdienst(op school0 hebben we het wel eens over "glaasje draaien" gehad. Of geesten nou wel of niet bestaan.
Glaasje draaien is ook van de Duivel, want waarom voel je je dan bang en is er zo'n angst aanwezig?
Omdat ja alleen de boze geesten oproept.
Dit is dus mijn Christelijke standpunt over Hekserij...val me alsjeblieft niet aan!
Nouja, misschien ben je ook wel bang dat er echt geesten bestaan, en ben je daarom bang als je ze oproept?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 20:20
Verwijderd
Citaat:
sublime schreef:
1 Christenen horen zich niet bezig te houden met 'wat niet van deze wereld is' > uhm, God is ook niet van deze wereld lijkt me. een geneeskrachtig kruidendrankje gemaakt door een zog. heks is dat eerder....
2 Geen verschil tussen zwarte en witte magie is >sorry for saying< een beetje raar... zwarte magie is zo ver ik weet bedoeld om kwaad te doen, witte magie om mensen te helpen. er is dus wel degelijk een verschil. en stel de duivel bestaat, waarom zou hij mensen (heksen) die anderen willen helpen met magie steunen. ik bedoel, de duivel is slecht, zou een beetje raar zijn als hij iemand die goed wil doen steunt.
Wat niet van deze wereld is bedoelde ik dat 'wij' niet ons bezig horen te houden met geesten oproepen. E.d. Tarot kaarten leggen, proberen de toekomst te voorspellen. Ik heb het niet over domme kruidendrankjes dat heeft hier totaal niets mee van doen, dat is gewoon een van de algemeen bekende legendes/mythes over de heks. Een ware heks spookt ook andere dingen uit. Ik heb het hier over het zgn bovennatuurlijke. God zegt geloven is geloven, ik weet niet precies meer wat, ken de Bijbel ook niet uit mn kop. Maar mijn punt was gewoon dat als je geloofd, de Bijbel (Gods woord) genoeg voor je moet zijn, staat er in geschreven (en zeik me nu niet af omdat ik alles aan zo'n boek bind) je niet bezig houden met wat niet van deze wereld is.
Er is wel degelijk een similariteit tussen zwarte en witte magie, zgn. Het is voor mij hetzelfde, omdat ik geloof dat er in de Bijbel staat dat die praktijken NIET van God zijn, en dat wij ons er niet mee bezig dienen te houden. Daarbij is zowel goed doen, als slecht doen wit of zwart fout. Omdat IK geloof dat het beiden niet van God uit gaat.
Trouwens 'de duivel is slecht, waarom zou hij dan iets goed doen...' tsja ik ken genoeg mensen die iets goeds doen om hun eigen doel te bereiken. Mn punt maar even

ps: let goed op op: ik zeg de hele tijd IK GELOOF.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 21:50
gothicje
gothicje is offline
heej allemaal
ik vindt dit allemaal zo grappig om te lezen dat mensen die aan wicca doen meteen onderdanen van de duivel zouden zijn...
vindt ik echt grappig want wij wiccans geloven helemaal niet in de duivel...
we geloven ook niet in god net zoals in de bijbel, maar ook wij geloven wel in een god en een godin (is natuurlijk nog voor elke wiccan anders)
weet je ik heb net op school geleerd dat jullie christenen alle slechte dingen vroeger al op heksen afschroven, omdat jullie gewoon zondebokken nodig hadden...
iedereen heeft een zondebok nodig in zijn leven...
er zijn zoveel dingen die je niet kunt verklaren op deze wereld en ik denk dat jullie er gewoon bang voor zijn...
maar ja ieder zijn eigen mening en iedereen is op een andere manier opgevoed...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 21:54
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Joostje schreef:
kom op hee, dat hele wicca-gedoe kun je toch niet serieus nemen? De duivel kanheus wel watbeters verzinnen dan een stel keuvelende meisjes die zwarte makeup opdoen en van onkruid sapjes maken die toch niet werken .

oja, en ze luisteren naar depressieve muziek
hahaha laat me niet lachen
wicca is meer dan sapjes maken (zoals jij het zegt) en het zijn ook geen stel keuvelende meisje, het zijn ook jongens....
en zwarte make- up dragen ze ook niet allemaal...
jongen geef nou toe die zwarte make-up is gewoon mode en iedereen gaat daar in mee, en dan ook iedereen...
en wat betreft die depri muziek, hahah, dombo...ik denk dat je eens verder moet kijken dan je neus lang is..
we luisteren niet alleen naar depri muziek...
we zijn gewoon mensen net zoals jij!!!!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 22:05
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
heb ik nog een vraag, wat mag een christenen wel of niet ?
en wat beslist wel en wat niet ?
ik herken teveel verschillen in dit soort mensen en maken min of meer hun eigen regels ?
wie ?
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 22:50
Verwijderd
Citaat:
gothicje schreef:
hahaha laat me niet lachen
wicca is meer dan sapjes maken (zoals jij het zegt) en het zijn ook geen stel keuvelende meisje, het zijn ook jongens....
en zwarte make- up dragen ze ook niet allemaal...
jongen geef nou toe die zwarte make-up is gewoon mode en iedereen gaat daar in mee, en dan ook iedereen...
en wat betreft die depri muziek, hahah, dombo...ik denk dat je eens verder moet kijken dan je neus lang is..
we luisteren niet alleen naar depri muziek...
we zijn gewoon mensen net zoals jij!!!!
IDD,
wat jij zegt, cristenen in de middeleeuwen vooral, iedereen ging naar de kerk en de wetenschap was nog niet echt vergevorderd. mensen wisten niet veel en alles wat dan ook maar leek op hekserij oid werd gewantrouwd. Niet precies om het zondebok-verhaal. Daar kun je het niet op afschuiven.
Ik zei niet dat wiccans/heksen onderdanen van de duivel zijn. (een ander ms wel) En ik veroordeel deze mensen al helemaal niet op hun persoon, maar wel op hun praktijken. Of het nu zwart of wit is, ik geloof dat je je niet met magie bezig hoort te houden, daarbij maakt het voor mij geen verschil of het nu goed of kwaad bedoelt is, doordat het in de bijbel staat dat God niet op deze manier werkt, en dat wij goed moeten nadenken wie te volgend, en dat wij ons zowiezo niet bezig horen te houden met wat niet van deze aarde is ben ik absoluut 'tegen' glaasje draaien etc.
Het woord duivel kan meerdere betekenissen hebben, ik veroordeel jullie (?) niet, ik veroordeel waar jullie voor staan. Nu kan jij zeggen ik dien de duivel niet en ik wil goed doen. Ik geloof in de Bijbel, ik geloof in God. IN die Bijbel staat dat wij ons niet bezig horen te houden met magie, zij het wit zei het zwart. daarom ben ik het er absoluut niet mee eens. Zij het dat je een god dient of niet.

Ik had hier net een heel stuk txt getypt, maar mn pc deed vaag dus dit is allemaal weg. *grom* okeej opnieuw

Idd is er een grote verscheidenheid onder christenen, en zijn er veel conflicten in de kerk zelf (het christendom dus)
wat mij opvalt is dat wij allemaal eenzelfde Bijbel hanteren, maar die verschillend interpreteren. Zo hebben de grefo's (excuseer ) de kinderdoop en hebben mensen die naar de evangelische kerk neigen de volwassen doop.
Ik schrijf veel verschillen in de kerk af aan geschiedenis, en vooral ook persoonlijke normen en waarden. Een ding kan ik wel stellen dat als je twee mensen neemt van een totaal verschillend geloof, maar met ongeveer dezelfde normen en waarden(en wie die dan stelt laat ik even in het midden want daar gaat dit niet over) zullen ze toch over de basis principes in het geloof overeenkomen.
Ikzelf probeer mijn eigen regels niet te maken, ik denk dat de vershillende uitroepen, ook hier op het forum komen door bijvoorbeeld geen achtergrond informatie weten? Ik ken nog al wat vrienden van mij die iets roepen maar totaal geen grond hebben om op te staan. Ik heb veel gelezen over bv Satanisme. en las over het algemeen veel, de laatste tijd wat minder. het is niet zo dat ik zomaar iets roep, het is niet zo dat ik totaal niets van wicca of hoe je het dan ook wilt noemen af weet.
Ach, ik zou blij zijn als ik namens veel christenen kon zeggen dat ik probeer bijbelgetrouw te leven, (wat van toepassing is op deze tijd) en de ander niet ga veroordelen ga daar het mijn plaats niet is, maar dit doe ik niet; Ik alleen ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, jammer.
Wat mag een christen wel of niet? dr zijn zoveel regels... wie beslist. Ik denk dat met de Bijbel bij de hand je al een heel eind komt, God wijst de weg.

ps: hoop dat dit nu niet verkeerd overkomt

Laatst gewijzigd op 13-12-2002 om 22:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2002, 22:57
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
@sweetsterretje

waarom zou je verkeerd overkomen, iedereen is immers anders.
kben zelf absoluut niet gelovig, maar ken wel mensen op mijn werk "zwarte kousen" zeg maar, echt extreem en die handelen naar hun geloof en vallen je gewoon lastig, alle discussies en handelingen vallen terug op het geloof en daar hoef ik als niet gelovige niet mee geconfronteerd te worden lijkt me.
of zeg ik iets geks ?
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 23:14
Verwijderd
hihi, dat heet nou mensen die heeeeeeeel graag iemand bekeren willen en daarom alles op geloof betrekken. denk ik. die jehova's zijn ook zo irritant, *grom* zo zie ik dat hele bekeer gebeuren dus niet
met verkeerd overkomen bedoelde ik een beetje dat ik waarschijnlijk nogal georganiseerd klonk maar dat is omdat ik hier met een baby op schoot zit lol, en mn txt zo ineens verdween.
dat jij je er als niet christen je er mischien niet zo bezig mee wilt houden, is begrijpelijk. heb ik ook niks op tegen, zal mn mening ook niet opdwingen. Maar voor mij wil ik dan graag weten wat jij dan over geloof denkt, kzal dr niet eindeloos op doorborduren maar doe soms mn best wel eens om iemand uit te leggen wat geloof inhoud(voor mij dan), dr zijn zoveel vooroordelen

edit: euh neej das dus niej gek
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 23:33
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
sweetsterretje schreef:
verhaaltje
ten eerste, ik respecteer jou geloof natuurlijk en daarmee ook je standpunt.

het is alleen dat ik het in zekere zin zo tegenstrijdig vind. jezus maakte het dochtertje van jaïrus weer levend, laat een lamme man weer lopen, loopt zelf over het water, stopt krankzinnigheid in varkens..... over bovennatuurlijk gesproken. maar nee, dat zijn wonderen... moet je dan jezus heten om met goedkeuring mensen te mogen helpen op manieren die je niet direct kunt verklaren?

verder, wat de duivel betreft. ik zie de duivel in zekere zin als deel van god. maar zelfs als de duivel een opzichzelf staant wezen is, klopt er imo iets niet. God is almachtig, waarom hebben sommige mensen dan paranomale gaven?
het is een eindeloze discussie, maar als god wicca etc niet goedkeurt, waarom heeft hij het dan ooit laten bestaan? heeft de duivel dan zoveel macht over god? ik denk het niet, mijn motto blijft voorlopig nog "and god created satan to blame for his mistakes" > een almachtige god zou zich niet zomaar op de kop laten zitten door de duivel. lijkt mij. of is de duivel ook almachtig?

en wat tarot etc betreft, dat is in zekere zin ook een geloof. en ik kan er in komen dat christenen dit wel afkeuren. je zoekt toch contact met de doden etc. maar eigenlijk is het dan weer het zelfde als hierboven, waarom staat god het toe als hij het afkeurt...

het staat in de bijbel, maar in feite zegt dat nix over wat gods bedoeling is. dat kan de mens niet weten. dus eigenlijk volg je nu de mening van iemand die 3000 jaar oud is (en ong 2940 jaar dood is ), terwijl het eigenlijk om interpretaties van het geloof gaat uit die tijd. in deze tijd zijn er weer nieuwe interpretaties van het geloof...

imo moet je gewoon leven op een manier waarvan jij denkt dat ie goed is. dus als jij als christen tarot etc afzweert, best, maar volgens mij kan het ook best samen gaan; geloven in god en geloven in het bovennatuurlijke. als er een god bestaat kunnen wij, simpele mensen, zijn wegen toch niet doorgronden (ja dat klinkt lekker zwaar). je kunt nóóit weten wat hij goed of slecht vind, volgens mij...

De agnosticus spreekt samengevat komt het er dus op neer dat ik niet vind dat je iets automatisch af moet keuren omdat het zo geschreven staat. er staan zoveel dingen in de bijbel die nu ook niet meer zo precies nageleefd worden... tijden veranderen, mensen veranderen en ook hun manier van geloven verandert.

en ik blijf er bij dat ik niet kan inzien waarom bovennatuurlijke krachten niet het werk van god zouden kunnen zijn. Als er een god bestaat, is toch alles zijn werk? goed én kwaad omdat de duivel ook door hem ontstaan is...

>hoop dat men er een spreekwoordelijk touw aan vast kan knopen, denk eraan, het is al laat<

welterusten, sub.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 01:46
Verwijderd
God heeft de mens zo gemaakt dat hij kan kiezen, en wat paranormale gaven betreft daar ga ik maar niet op in ik heb er wel zo ongeveer een 'theorie' over

'Het verhaaltje' gaat dat Satan een afgevallen engel is met als doel net zo machtig worden als God, nou keej de mens heeft dus een eigen keus en God laat hen kiezen, hem dienen of dat kereltje met twee rooie hoorntjes en die pitchvork.

Dat de duivel ook van God is klopt wel, maar waarchijnlijk weet je dit wel, is hij dus nu zijn tegenstander en zijn zijn werken niet ten goede bedoeld. Maar bedoeld om uiteindelijk te winnen.

Jezus deed wonderen, en hij kon ze verklaren, hij is God's zoon naar aarde gebracht om.. blablabla. Wicca heeft hier niets mee van doen, Jezus wonderen hadden een doel... deze ms ook wel.. mwah toch okeej het verschil is moeilijk uit te leggen het is laat en ik ga zo uit. Mjah. (Ja, christenen gaan ook uit feesten)
Je hebt gelijk dat als er een God bestaat dat wij zijn wegen niet kunnen doorgronden, ik begin er niet eens aan. Ik volg niet de mening van iemand die 3000 jaar oud is. ik volg de mening van iemand die oneindig is. Eeuwig. (kleine correctie, hihi)

De bijbel is geschreven door een groot aantal verschillende mensen, nieuwere boeken verwijzen terug naar oudere, het lijkt me vrij onlogish dat die mensen dat allemaal gekopieerd hebben etc.
Jazeker geloof ik in het bovennatuurlijke, tarotkaarten legen, glaasje draaien. Ja! ik geloof dat het allemaal echt is geesten oproepen e.d. maar ik laat mij er niet mee in omdat er staat dat dat niet mag, en bovendien geschreven staat dat het NIET Gods werken zijn.
Anyway, tis dus niet zo dat ik niet in heksjes en duvetjes geloof, zij het dan zonder rode hoorns en van die vorken
Het OT is niet meer van toepassing, natuurlijk gelden sommige wetten nog wel, maar veel is ouderwets achterhaald en verplaats door het NT, waarvan ook veel oud is. Wat nog van toepassing is op deze tijd, kan je je natuurlijk als christen wel aan houden.

fun fun zo'n discussie, ben het met veel dingen wel met je eens. Maar nu ben ik moe, en ga zo uit, dus jij welterusten. En ikke ga lekker weg. jeuj! doeg!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 08:43
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Vrije wil naast lot! God heeft ons de vrije wil gegeven uit zijn Wil, zodat wij voor onszelf kunnen kiezen. Maar hiermee gebeurt dus alles wat wij kiezen volgens de wil van God. Er is onmogelijk dat iets tegen de wil van God in gebeurt, als hij ons vrije wil heeft gegeven.
hoe kom je erbij? god geeft ons het recht om te kiezen voor hem en wat hij wilt of voor de dingen die hij niet wilt.
Citaat:

Je zit met hetzelfde probleem als waar veel volgelingen van de Islam de mist ingaan. Als alle Christenen nu eens het voorbeeld van Christus zouden volgen en niet van de bijbel.
hoezo dat? de bijbel is toch Gods boek?
Citaat:

Kheb trouwens ook nog wel wat citaatjes voor je
'God schiep de mens naar zijn evenbeeld schiep hij hen'
en hij zeide
'gij zijt Goden'
dat interpreteer ik niet anders dan dat wij allemaal scheppers zijn, als God en de schepper hetzelfde zijn ben je God overeenkomstig dat wat je creeert.
Citaat:

Jouw mening over of het iets aan zou zijn dat een God almachtig is telt niet. God ís almachtig. God is geen spelletje, met een duivel een goeierik en een slechterik, en als dat wel zo zou zijn, volgens jou, dan laat ik het graag aan wat hardere antichristenen over om dat standpunt volkomen de grond in de werken.
de duivel is gewoon het niks en god is alles.
Citaat:

God is almachtig en God is liefde. God is omnipotent en omnipresent. Wij zijn Goden, en door ons bewustzijn zijn wij in staat God's wil, God's ultieme wezen vorm te geven. God is pure liefde, maar besefte dat hij een manier nodig had om die liefde te uiten, constante herschepping en heruitvinding van de Liefde.
god misschien wel, de mensen niet. en als wij kiezen voor niet liefdevolle dingen dan kiezen wij dus niet of minder voor God.

Citaat:

Enfin, ik kan van jou niet zeggen dat je een christen bent in de respectabele zin van het woord, als je in dingen gelooft als een duivel (ingesteld door een angstig Rome nota bene).
rome? het staat toch echt allemaal in de bijbel.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 09:19
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
sweetsterretje schreef:
hihi, dat heet nou mensen die heeeeeeeel graag iemand bekeren willen en daarom alles op geloof betrekken. denk ik. die jehova's zijn ook zo irritant, *grom* zo zie ik dat hele bekeer gebeuren dus niet
met verkeerd overkomen bedoelde ik een beetje dat ik waarschijnlijk nogal georganiseerd klonk maar dat is omdat ik hier met een baby op schoot zit lol, en mn txt zo ineens verdween.
dat jij je er als niet christen je er mischien niet zo bezig mee wilt houden, is begrijpelijk. heb ik ook niks op tegen, zal mn mening ook niet opdwingen. Maar voor mij wil ik dan graag weten wat jij dan over geloof denkt, kzal dr niet eindeloos op doorborduren maar doe soms mn best wel eens om iemand uit te leggen wat geloof inhoud(voor mij dan), dr zijn zoveel vooroordelen

edit: euh neej das dus niej gek
wat ik over geloof denk, die vraag beantwoord ik later even als je het goed vind.
tevens weet ik ook dat ik met mijn antwoord discussies uitlok en daar heb ik gezien mijn toestand (hypomanische rapid cycling depressie) geen zin in.
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 09:49
~Third Day~
Avatar van ~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
gothicje schreef:
heej allemaal
ik vindt dit allemaal zo grappig om te lezen dat mensen die aan wicca doen meteen onderdanen van de duivel zouden zijn...
vindt ik echt grappig want wij wiccans geloven helemaal niet in de duivel...
we geloven ook niet in god net zoals in de bijbel, maar ook wij geloven wel in een god en een godin (is natuurlijk nog voor elke wiccan anders)
weet je ik heb net op school geleerd dat jullie christenen alle slechte dingen vroeger al op heksen afschroven, omdat jullie gewoon zondebokken nodig hadden...
iedereen heeft een zondebok nodig in zijn leven...
er zijn zoveel dingen die je niet kunt verklaren op deze wereld en ik denk dat jullie er gewoon bang voor zijn...
maar ja ieder zijn eigen mening en iedereen is op een andere manier opgevoed...
Dit slaat echt helemaal nergens op!
Wij christenen zeggen toch niet dat wiccans in de Duivel geloven, ik denk dat het van de duivel komt. De duivel probeert de mensen van God weg te houden. En dat slechte dingen op heksen afschuiven...dat was vroeger. En waarom heeft iedereen een zondebok nogig in zijn leven?
Voor mij verklaart de Bijbel de wereld, en dat is niet omdat ik bang ben ofzo. Ik geloof in God, dat Hij deze wereld gemaakt heeft en dat Zijn Zoon Jezus voor ons gestorven is.
__________________
De slak bereikte de ark door volharding.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 10:54
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Bertine schreef:
Dit slaat echt helemaal nergens op!
Wij christenen zeggen toch niet dat wiccans in de Duivel geloven, ik denk dat het van de duivel komt. De duivel probeert de mensen van God weg te houden. En dat slechte dingen op heksen afschuiven...dat was vroeger. En waarom heeft iedereen een zondebok nogig in zijn leven?
Voor mij verklaart de Bijbel de wereld, en dat is niet omdat ik bang ben ofzo. Ik geloof in God, dat Hij deze wereld gemaakt heeft en dat Zijn Zoon Jezus voor ons gestorven is.
ik vraag me af hoe wiccans van iets kunnen komen waar wij niet eens geloven, wij geloven gewoon zoals ik al eerder heb gezegd in een god en een godin, een man en een vrouw, 2 gelijken mensen van elkaar, we geloven in alles wat om de natuur draait... kijk maar eens naar het pentagram: pentagram heeft 5 punten en die staan voor water, vuur, aarde, lucht, en ziel!!!
en dan bedoel ik wel pentagram met punt naar boven!
want een pentagram met een punt naar beneden staat voor het satanisme en daar geloven wij niet in.. veel mensen gaan daar de fout in, mensen die in satanisme geloven : geloven dus in de duivel, en zijn aanbidders van de duivel NIET wij wiccans...

en wat betreft dat de duivel mensen van god weg houd, tja iedereen gelooft op zijn eigen manier he!
ik ben vroeger ook gedoopt en de rest... maar ik heb er zelf voor gekozen om verder te gaan in wicca, dat komt omdat ik voor mijn gevoel heel dicht bij de natuur sta...
maar hoe staan jullie christenen daar dan tegen over als mensen dat doen ze zijn met de bijbel opgevoed maar kiezen een ander pad?

waarom iedereen een zondebok nodig heeft, tja hoe kan ik dat uitleggen, bij alles wat gebeurd wordt het op iemand afgeschroven, kan je naar kleine dingen kijken zoals ruzie maar ook naar oorlog enzo.... mensen leggen niet alles bij zichzelf! jij wel dan, nee toch? mensen doen het niet eens bewust en daarom kan je het ze ook niet kwalijk nemen, dus doe ik ook niet...

en toch denk ik dat jullie bang zijn voor dingen die je niet kunt verklaren zoals geesten, tarot, pendelen, mediteren...
(en als mensen aan wicca doen, roepen ze zeker niet meteen geesten op, doe ik ook niet, en ga ik ook nooit doen ook! en ik ken meer mensen die aan wicca doen en die het zeker nooit zullen doen)
maar ja jullie hebben nou eenmaal voor god gekozen en geloven in de dingen die in de bijbel staan, iedereen kiest zijn eigen weg
maar alles wat je op die weg tegenkomt hoeft niet perse waar te zijn, je hoeft niet alles blindelings te geloven, onderzoek het zelf verder eens...
als god toch de wereld en de mensen daarop heeft gemaakt, heeft hij er vast niks tegen als je die mensen met een ander geloof andere afkomst, gewoon anders dan jij met de bijbel in de hand, verder gaat onderzoeken !
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 11:57
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
sweetsterretje schreef:
verhaal
je zegt dat je de mening volgt van iemand die eeuwig is. ik neem aan dat je daar god mee bedoeld? maar hoe kun je weten wat zijn mening is, ik bedoel, je hebt m nog nooit gesproken lijkt me. iemand die een religie aanhangt volgt over het algemeen de mening van de grondleggers van de betreffende religie.

wat de duivel betreft, een of andere portugese schrijver, ik weet zn naam zo gauw niet, heeft een boek geschreven 'het evangelie van jezus christus'.. daarin zegt hij oa dat de duivel tegen God zei dat hij alle kwaad in de wereld zou stoppen als God hem weer op zou nemen in de hemel. God weigerde dit, omdat wanneer er geen kwaad meer in de wereld was, niemand Zijn goedheid meer zou zien.

natuurlijk heeft god de mens de keuze gegeven. (dat is overigens het standaard antwoord dat je krijgt bij dit soort discussies) en ook ik ken het verhaal van de gevallen engel.
maar ik geloof eerder dat God zelf de 'oorzaak' van het kwaad is.

(nietzsche schreef hierover trouwens zoiets als "god denkt zichzelf, en dit kan hij alleen als hij zich zijn tegendeel voorstelt." > zo laat hij dus het kwaad zijn oorsprong nemen in God. ik ben het niet helemaal met deze theorie eens, maar ik denk wel dat de oorzaak van het kwaad bij god ligt)

(btw ben ik me er van bewust dat christenen over het algemeen hele normale mensen zijn hoor )
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 18:55
Verwijderd
@sublime

Hummm ja je hebt gelijk ik heb inderdaad nog nooit met God zelf gepraat... logish en ja ik volg inderdaad de 'grondlegger' van mijn religie. Daarmee doelend op God zelf, mijn handboek de Bijbel zijnde.
het kwaad komt van God uit zeg je? Het is inderdaad zo dat hij er zo wat aan zou kunnen doen en dat het er dus op neer komt dat goed en kwaad van God zijn...
Maar zoals ik dus zei; God heeft de mens de keus gelaten, ze kunnen kiezen voor hem, die zoveel machtiger is en goed. of voor die ander.
Ik vindt het wel logish klinken, wel een hele verantwoordelijkheid voor de mens dan.
Ik weet dat je heel veel hoort, als er zoveel armoede is.. waarom doet God er dan niet wat aan?
Omdat wij zelf de keus hebben gekregen en wij kunnen doen wat we willen maar uiteindelijk komt het oordeel. Het is aan ons, niet aan God.
(Trouwens, wat jij zegt is anders ook wel een standaard antwoord met zulke discussies alleen gebruik je nietsche
enzow )
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 20:21
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
@sweetsterretje

ja dat van die keuzevrijheid snap ik wel.. en ik bedoel ook niet dat ik vind dat god maar moet zorgen dat het helemaal goed gaat in de wereld, al moet ik zeggen dat ik wél vind dat hij zn eigen schepping wel in wat betere banen zou kunnen leiden. ik bedoel, wie laat zn eigen schepping nou mislukken .vraagteken. shift houdt er voor de 100ste x mee op...

wat ik wil zeggen is meer dat het kwaad bestaat, doordat god bestaat. of hij er wel of niet wat aan doet is hier niet zo van belang...

en ja, wat ik zeg is ook wel aardig standaard volgens mij maakt dat de discussie nog eindelozer.. maar misschien bereiken we op den duur een punt waarop er geen standaard antwoorden mogelijk zijn

en wat nietzsche betreft, ik ben bezig met een pws over hem en zit dus volgestouwd met zijn theoriën; gevolg, bij alles wat ik doe denk zeg etc komt nietzsche aangewandeld 'heej daar zei ik dit en dit en dit over irritant mannetje...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-12-2002, 19:02
Allome
Avatar van Allome
Allome is offline
Ik ben het hier met Gothicje eens. toen ik heks (wiccan) werd, kreeg ik niks dan negativiteit, hoewel ze niet eens wisten wat het precies inhield? Ik was volgens mijn familie een 'duivelaanbidder' en ik moest dat 'smerige' teken van mijn nek halen (= pentagram) ik denk (net als gothicje) dat jullie gewoon bang zijn voor het onbekende? jullie weten niet eens wat het inhoud, en dan meteen moet het door duivel zijn geschapen? :(
Mijn familie is dus christen.
__________________
Of Tog Niet?

Laatst gewijzigd op 26-12-2002 om 19:06.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2002, 20:09
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Allome schreef:
Ik ben het hier met Gothicje eens. toen ik heks (wiccan) werd, kreeg ik niks dan negativiteit, hoewel ze niet eens wisten wat het precies inhield? Ik was volgens mijn familie een 'duivelaanbidder' en ik moest dat 'smerige' teken van mijn nek halen (= pentagram) ik denk (net als gothicje) dat jullie gewoon bang zijn voor het onbekende? jullie weten niet eens wat het inhoud, en dan meteen moet het door duivel zijn geschapen?
Mijn familie is dus christen.
thx...
__________________
since you've been gone
Met citaat reageren
Oud 27-12-2002, 18:37
Tio
Avatar van Tio
Tio is offline
Citaat:
gothicje schreef:

en dan bedoel ik wel pentagram met punt naar boven!
want een pentagram met een punt naar beneden staat voor het satanisme en daar geloven wij niet in.. veel mensen gaan daar de fout in, mensen die in satanisme geloven : geloven dus in de duivel, en zijn aanbidders van de duivel NIET wij wiccans...
Satanisten zijn volgens mij ook geen duivelsaanbidders. Een vriend van mij had me dat laatst in ieder geval uitgelegd. Satanisten plaatsen het aardse boven het geestelijke (omgekeerd pentagram: de ziel staat onder de elementen)
Dan had je ook weer Satanen, die dan wel weer de duivel zouden aanbidden. Toch geloven zij dus eigenlijk ook in de Bijbel, want de Duivel is toch een Christelijke uitvinding.

Citaat:
sweetsterretje schreef:
Ik zei niet dat wiccans/heksen onderdanen van de duivel zijn. (een ander ms wel) En ik veroordeel deze mensen al helemaal niet op hun persoon, maar wel op hun praktijken. Of het nu zwart of wit is, ik geloof dat je je niet met magie bezig hoort te houden, daarbij maakt het voor mij geen verschil of het nu goed of kwaad bedoelt is, doordat het in de bijbel staat dat God niet op deze manier werkt, en dat wij goed moeten nadenken wie te volgend, en dat wij ons zowiezo niet bezig horen te houden met wat niet van deze aarde is ben ik absoluut 'tegen' glaasje draaien etc.
Wat is eigenijk de passage in de Bijbel waar in staat dat we ons niet met het onaardse bezig mogen houden? Just curious
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
Met citaat reageren
Oud 27-12-2002, 18:42
Tio
Avatar van Tio
Tio is offline
Hmmz... m'n PC begon te flippen, dus ga ik nu maar in een nieuw venster verder, alhoewel het niet veel beter lijkt.

Wat me nog opviel in deze discussie is dat alle Christenen hier feitelijk verkondigen dat iedereen die niet Christelijk is het verkeerde pad volgt. Dat vat ik ook nog wel. Dan snap ik ook dat voor velen dat een bewuste keuze is geweest, zo ook voor mijzelf. Dus als ik straks eeuwig brand in de hel, dan is dat mijn eigen schuld.
Wat mij dan verbaast is dat iedereen toch wel moet weten dat er door de eeuwen heen allerlei mensen zijn geweest, die nooit de keuze hebben gehad om voor God te kiezen. Aan de mensen in Amerika (Maya's, Indianen etc.), Afrika en Azie is noch Jezus ooit geopenbaard en dus is er voor heel veel mensen nooit de mogelijkheid geweest een welbewuste keuze te maken.
Hoe moet het dan met hen? Waarom heeft God hen dan de Hemel onthouden? Omdat ze toevallig ergens ander woonden?
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 10:43
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
bekeren vind ik zulke grote onzin. ieder moet vrijgelaten worden in z'n geloof. en wicca heeft totaal GEEN verband met de duivel. het is een natuurgodsdienst.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 20:14
load_harmony
load_harmony is offline
[HEeej mensjes! nou ik ben dus ook een christen.. en ik wil je er wat over uitleggen. Om te beginnen, natuurlijk geloof ik in de duivel. Kan omslachtig zijn, maar misschien is het ook omslachtig om te denken dat er christenen zijn die niet de duivel geloven... Maar jah, never mind.

Wicca en dergelijk vind ik hartstikke gevaarlijk. Ikzelf heb nog nooit iemand gesproken die er gelukkig van werd. Misschien in het begin, maar je hoort toch vaak dat er echt hele erge dingen gebeuren. (geesten in je huis en dergelijke).

Ik ben, doordat ik heb gekozen om bij Jezus te horen, van dat soort dingen bevrijd. En, wow, dat is echt een bevrijding!!! Ik weet dat God niet wil dat ik contact heb met dat soort dingen, God heeft ons geen menselijke kracht voor gekregen en dat is vast niet voor niks.

Als ik gazoeken naar die dingen doe ik dat door "het kwaad"heen, omhet woord duivel maa rniet te gebruiken maar ik denk en weet ook dat het gevaarlijk is.

So happy to be FREE!!!

LOVE, PEACE
__________________
just call it music
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 20:16
load_harmony
load_harmony is offline
Voor de duidelijkheid, christenen mogen alles!!!!!
Ze kiezen er voor dingen niet te doen,
omdat dat uiteindelijk positief zou zijn...........

Christen zijn is geen beperking of zo..

LOVE, PEACE
__________________
just call it music
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 20:25
Allome
Avatar van Allome
Allome is offline
Nog nooit iemand besproke die er gelukkig van wer?
'k ben er gelukkig van? en iedereen die eraan doet die ik ken ook?
trouwens: zow gevaarlijk is het nou ook weer neit?
__________________
Of Tog Niet?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 21:10
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
load_harmony schreef:
Voor de duidelijkheid, christenen mogen alles!!!!!
Ze kiezen er voor dingen niet te doen,
omdat dat uiteindelijk positief zou zijn...........

Christen zijn is geen beperking of zo..

LOVE, PEACE
waarom dan al die verschillen onderling (bij christenen) ?
en als je "alles mag", waarom wil/moet je dan christenen zijn ?


zonder "een geloof" redden mensen het prima, het is in mijn ogen meer; een denk-, en levenswijze of zit ik ernaast ?

overal waar oorlog is zijn geloofskwesties aan de orde
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 01:47
Green Day
Avatar van Green Day
Green Day is offline
Even een losse opmerking die hier toch op aansluit.....

Ik ben TE nieuwsgierig en daarom ben ik geen Christen meer...
Overigens zit ik daar verder helemaal niet mee


Maar ik denk dat (Sommige) Christenen Wicca en dergelijke toch als "anders" zien, als een onbekend iets een bedreiging voor hun geloof en hun God. Vandaar dat ze het vaak liever ook op afstand houden.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 10:58
load_harmony
load_harmony is offline
Citaat:
ratsja schreef:
waarom dan al die verschillen onderling (bij christenen) ?
en als je "alles mag", waarom wil/moet je dan christenen zijn ?


zonder "een geloof" redden mensen het prima, het is in mijn ogen meer; een denk-, en levenswijze of zit ik ernaast ?

overal waar oorlog is zijn geloofskwesties aan de orde
Ik ben christen omdat ik WEET dat God bestaat.
Daaaarom ben ik christen, en niet omdat ik me aan regels wil houden, zoals het klonk ik jou toppic.

Christen zijn is voor mij een levensstijl.. een denkwijze, een levenswijze, hoe je het wil noemen.
Kijk voordat ik door had dat Jezus echt bestond was ik net zo gestoord als de rest, en dat ben ik nu nog steeds
Je word niet opeens saai of zo!! (tenminste ik geloof het niet.. )
Ik weet dat God bestaat, dus leef ik hoe God wil dat ik leef. (probeer ik in ieder geval). Dit betekent niet dat ik de hele dag met een bijbel in mijn hand loop of zo, ik ben ook gewoon en studentje.. Doordat ik God ga volgen begin ik te lijken op andere christenen, denk ik.... Iedere christen doet het op zijn eigen manier, dat is omdat elk mens anders is!!

Dat mensen zoveel vechten over oorlog is nogal balen jah.
Mensen vragen zich af waarom er zoveel oorlog is,
Misschien doet God dat ook wel....

Denk je dat God het tof vind of zo?? Nee, ik denk meer dat mensen vat willen hebben op wat ze geloven, maar God is je knechtje niet......... Hmmmmm, tis zondagmorgen, ik ben nog niet wakker genoeg om heel duidelijk te zijn geloof ik!!

LOVE, PEACE
__________________
just call it music
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 12:30
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
load_harmony schreef:
Ik ben christen omdat ik WEET dat God bestaat.
Daaaarom ben ik christen, en niet omdat ik me aan regels wil houden, zoals het klonk ik jou toppic.

Christen zijn is voor mij een levensstijl.. een denkwijze, een levenswijze, hoe je het wil noemen.
Kijk voordat ik door had dat Jezus echt bestond was ik net zo gestoord als de rest, en dat ben ik nu nog steeds
Je word niet opeens saai of zo!! (tenminste ik geloof het niet.. )
Ik weet dat God bestaat, dus leef ik hoe God wil dat ik leef. (probeer ik in ieder geval). Dit betekent niet dat ik de hele dag met een bijbel in mijn hand loop of zo, ik ben ook gewoon en studentje.. Doordat ik God ga volgen begin ik te lijken op andere christenen, denk ik.... Iedere christen doet het op zijn eigen manier, dat is omdat elk mens anders is!!

Dat mensen zoveel vechten over oorlog is nogal balen jah.
Mensen vragen zich af waarom er zoveel oorlog is,
Misschien doet God dat ook wel....

Denk je dat God het tof vind of zo?? Nee, ik denk meer dat mensen vat willen hebben op wat ze geloven, maar God is je knechtje niet......... Hmmmmm, tis zondagmorgen, ik ben nog niet wakker genoeg om heel duidelijk te zijn geloof ik!!

LOVE, PEACE
ik ken mensen die ook christenen zijn en die mogen niks, geen tv, niet uitgaan, maar andere christenen doen het wel.
tis maar hoe je ermee omgaat.

ik ga er maar vanuit, iedereen is mens.
en hierbij laat ik het maar.
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 12:51
Verwijderd
Citaat:
Hannibal schreef:
Geloof in de duivel hoe primitief. Wat een ontzettend onmachtige God hebben jullie dan, dat er dingen zouden kunnen gebeuren die tegen zijn wil ingaan. Echt een mietje.
beetje loze opmerking
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 16:23
Verwijderd
ik geloof niet in dat soort dingen. in wicca en horoscopen enzovoorts tis wel erg grappug....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Vragen over het christendom
MB
24 04-01-2005 23:40
Levensbeschouwing & Filosofie fanatieke christenen
Beware
130 13-07-2004 10:20
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 17:18
Psychologie Zijn er ook Christenen die snijden/zelfmoord plegen?
TMLWKY
26 06-08-2002 13:02
Levensbeschouwing & Filosofie Door god aan elkaar gegeven....
Janicha
22 20-03-2002 22:13
Levensbeschouwing & Filosofie Aan de Christenen!
Mujahideen
56 06-03-2002 09:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47.