Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2006, 11:47
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Ik ga na de vakantie beginnen met een tweede studie. Ik deed al geschiedenis en ga er nu literatuurwetenschap bij doen. Nu moet ik vanalles regelen met de examencommissie. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een vrijstelling en toestemming vragen om de tweede studie in de bijvakruimte van de eerste studie te doen? Ik heb al contact met de studiecoordinator van beide studies maar ben benieuwd of ik nu een brief oid naar de examencommissie moet schrijven.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Advertentie
Oud 17-06-2006, 12:25
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 17-06-2006 @ 10:51 :
Een vriend van mij doet ook 2 studies: bedrijfseconomie en informatiemanagement aan de UvT. Hij krijgt het allemaal gecombineerd, en heeft voor alle vakken een 8 of hoger. Tentamenoverlap is heel gemakkelijk op te lossen door sommige tentamens alleen in de herkansingsronde te maken.

My take: studeren moet echt je hobbie zijn, anders ga je eraan onderdoor. Zeker als je ook nog cum laude wilt slagen.
En je moet geen sociaal leven willen hebben volgens mij, want volgens mij zit je dan 24/7 aan de studie ongeveer...
Oud 17-06-2006, 12:49
LB06
LB06 is offline
Citaat:
stefano schreef op 17-06-2006 @ 13:25 :
En je moet geen sociaal leven willen hebben volgens mij, want volgens mij zit je dan 24/7 aan de studie ongeveer...
Zijn agenda is inderdaad redelijk vol, maar hij heeft toch nog wel tijd voor sociale contacten en eten koken en kamer poetsen e.d.

Volgens mij slaapt hij niet
Oud 17-06-2006, 13:53
Integer
Integer is offline
Je sociale leven hoeft er niet per definitie onder te lijden, maar precies wat LB06 zegt: het moet als het ware een hobby voor je zijn.

Overigens verschilt het ook nog wel wat je studeert, hoor. Niet om denigrerend over te komen hoor, maar bijvoorbeeld economie en rechten is samen bij lange na niet zo intensief als bijvoorbeeld technische natuurkunde.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de mensen hier die geneeskunde en wiskunde samen (willen) studeren. Wat motiveert jullie hiertoe? Los zijn beide studies naar mijn idee heel interessant, maar zien jullie ook een verband tussen de twee?
Oud 17-06-2006, 15:22
Verwijderd
Citaat:
pino123 schreef op 16-06-2006 @ 22:57 :
jou moet ik hebben

ik wil na vwo of geneeskunde of wiskunde of allebei studeren
Waarschijnlijk is het wel te combineren, maar je moet altijd één studie voorop stellen. Geneeskunde studeer je echt omdat je arts wil worden ; het ligt niet voor de hand om dat voor je interesse ergens bij te doen.
Oud 17-06-2006, 16:54
Phenobarbidoll
Avatar van Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
Citaat:
stefano schreef op 17-06-2006 @ 13:25 :
En je moet geen sociaal leven willen hebben volgens mij, want volgens mij zit je dan 24/7 aan de studie ongeveer...
Je kunt toch ook van allebei de studies een beperkt aantal vakken per jaar volgen? Van allebei iets meer dan de helft....dan doe je als je het optelt iets meer dan 1 studie.
__________________
eat your animal crackers
Oud 17-06-2006, 17:26
sdekivit
sdekivit is offline
je kunt een major / minor volgen inderdaad.
Oud 17-06-2006, 19:35
Phenobarbidoll
Avatar van Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 17-06-2006 @ 18:26 :
je kunt een major / minor volgen inderdaad.
Dat is (geloof ik) niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb het over allebei de studies 'gelijkwaardig'volgen, van allebei een aantal vakken.
__________________
eat your animal crackers
Oud 17-06-2006, 19:44
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Lilium schreef op 17-06-2006 @ 12:47 :
Ik ga na de vakantie beginnen met een tweede studie. Ik deed al geschiedenis en ga er nu literatuurwetenschap bij doen. Nu moet ik vanalles regelen met de examencommissie. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een vrijstelling en toestemming vragen om de tweede studie in de bijvakruimte van de eerste studie te doen? Ik heb al contact met de studiecoordinator van beide studies maar ben benieuwd of ik nu een brief oid naar de examencommissie moet schrijven.
Ik heb mijn vrijstelling voor de bijvakruimte geregeld door op aanraden van de studieadviseur een e-mail te sturen naar de secretaris van de examencommissie. Met hierin dus de vraag of ik voor vrijstelling in aanmerking kwam én met een concreet voorstel van vakken van in jouw geval geschiedenis om die bijvakruimte op te vullen (gelijk aantal studiepunten dus). Bij mij ging het dus heel makkelijk.
Oud 17-06-2006, 19:55
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
pino123 schreef op 16-06-2006 @ 22:57 :
jou moet ik hebben

ik wil na vwo of geneeskunde of wiskunde of allebei studeren

wat vragen:

1) op welke universiteit(en)?
2) is dat wel te combineren, want als ik het goed begrepen heb moet je bv. bij geneeskunde verplicht uren maken die misschien overlappen met die van wiskunde?En studiedruk: je doet immers twee studies?
1. op de VU allebei, dat is wel zo makkelijk. Ik was op de VU ingeloot en ben daarom ook wiskunde op de VU gaan doen (is het gebouw ernaast).
2. Voor mij is geneeskunde mijn hoofdstudie, dat gaat altijd voor. Ik weet niet waar je geneeskunde wil doen, maar bij het oude curriculum van de VU zijn in principe alleen de practica/werkgroepen verplicht. (Nieuwe curriculum ook aantal colleges). Bij wiskunde is bijna niets verplicht. Lastig is het als een practicum van GK en een tentamen van WI of twee tentamens overlappen. GK is een masale studie en heb wel eens geprobeerd om bijv. een tentamen te verzetten (half uur later beginnen/doorgaan (samen met dyslectici)), maar dat kon dus niet. Gelukkig zijn ze bij WI wel wat gewend, meer mensen doen het in deeltijd of als tweede studie, het is kleinschalig en dingen zijn dus een stuk makkelijker te regelen.
Studiedruk is soms wel hoog, ligt er een beetje aan. Bij geneeskunde heb je een aantal blokken met aan het eind één tentamen. De laatste twee weken ben ik dan druk aan het leren, terwijl ik de eerste weken weinig doe (ja, dat is niet de bedoeling... maar ik hou me nooit aan mijn planning...). Wiskunde heeft perioden, met aan het eind meerdere tentamens. Dat probeer ik wel beter in te plannen, in de weken dat ik voor geneeskunde weinig doe.
Het hangt natuurlijk ook wel een beetje van jezelf af, maar het is niet zo dat je 60 uur per week bezig ben en geen sociaal leven meer overhoudt. Ik denk dat ik gemiddeld 30 uur per week bezig ben.
Oud 17-06-2006, 19:57
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 17-06-2006 @ 17:54 :
Je kunt toch ook van allebei de studies een beperkt aantal vakken per jaar volgen? Van allebei iets meer dan de helft....dan doe je als je het optelt iets meer dan 1 studie.
Maar dan duurt het dus heel lang voordat je voor één van beide een diploma hebt. Dan kun je beter één studie voltijd doen en per jaar paar vakken van een tweede studie erbij doen. Dan heb je na vijf jaar tenminste een diploma en mocht je dan geen zin in studeren meer hebben, kun je tenminste stoppen.
Oud 18-06-2006, 00:56
reminiscent
reminiscent is offline
vraag

Ik ga Algemene Cultuurwetenschappen aan de Erasmus (Rotterdam) doen. Nu ben ik ook heel erg geinteresseerd in Ruslandkunde ( ik spreek/lees/ schrijf de taal), maar dat is in Leiden. Is het dan ook mogelijk om twee studies te volgen? zoja, dan is Algemene Cultuurwetenschappen mijn hoofdstudie, is het ook mogelijk om alleen een paar vakken van Ruslandkunde te volgen? Staan universiteiten dat dan toe?

[ ik moet nog veel uitzoeken, maar misschien kan iemand me op weg helpen]
Oud 18-06-2006, 11:49
Verwijderd
Het is toegestaan om een aantal vakken (of een gehele studie) aan een andere universiteit te doen. Je kunt dan het beste contact opnemen met de studieadviseur van Ruslandkunde en met hem/haar bespreken wat je precies wilt gaan doen. Je moet er wel rekening mee houden dat het vervelend kan zijn, qua reistijden en zo, om in twee steden te studeren, maar als je het echt wilt, is het mogelijk.
Oud 18-06-2006, 12:41
JNR
JNR is offline
Als ik word uitgeloot, voor geneeskunde, moet ik iets anders vinden om te studeren. Ik zit er dan aan te denken om Biomedische wetenschappen te gaan studeren en daarnaast een studie te doen die hier compleet van afwijkt. Ik hou namelijk erg van biologie enzo maar denk dat ik toch iets ga missen wanneer ik mij hier alleen mee bezig ga houden. De studies waar ik tussen twijfel zijn geschiedenis en filosfie. Geschiedenis omdat ik dat altijd heel intressant heb gevonden maar denk dat ik daar later niet speciaal iets mee zou willen doen. Filosofie omdat ik het me een mooie combinatie lijkt met Biomedische wetenschappen (hierin trekt ook de ethiek kant mij aan) en de studie opzich zelf mij intressant lijkt.

Is hier iemand die twee van zulke afwijkende studies met elkaar combineert en zijn ervaringen even zou kunnen delen? Ik twijfel of het wel verstandig is om te doen. Ik heb het er nu met een aantal mensen over gehad en vele zeggen dat het niet haalbaar is. Dus ik zou graag nog wat meer meningen horen.
Oud 18-06-2006, 17:06
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
ik ben vorig jaar uitgeloot voor geneeskunde.... dit jaar loot ik opnieuw mee. Maar ik heb nu dus een jaar biomedische wetenschappen erop zitten... en eigenlijk is dat best leuk Ik hoop dat ik inloot dit jaar en ergens wil ik dus biomedische wetenschappen ook niet opgeven... iemand ervaring? Wat misschien wel voordelig is, is dat ik dus al naar het 2e jaar BMW kan.
Oud 18-06-2006, 17:15
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
JNR schreef op 18-06-2006 @ 13:41 :
Is hier iemand die twee van zulke afwijkende studies met elkaar combineert en zijn ervaringen even zou kunnen delen? Ik twijfel of het wel verstandig is om te doen. Ik heb het er nu met een aantal mensen over gehad en vele zeggen dat het niet haalbaar is. Dus ik zou graag nog wat meer meningen horen.
Van mij hetzelfde verhaal als bij Aila, maar dan met Geschiedenis. Geschiedenis is een studie die zich goed laat combineren: het heeft weinig contacturen, en als je goed bent met lange teksten is het verder geen probleem. Anders wordt het als de stof je tegenvalt of als je cum laude wilt afstuderen. Misschien kan Aila je meer vertellen over de ruimte die je bij BMW hebt, maar van Geschiedeniszijde kan het prima. Je lezen bijhouden is het devies, vooral als je er nog een studie bij wilt doen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 18-06-2006, 17:22
reminiscent
reminiscent is offline
Citaat:
Friday schreef op 18-06-2006 @ 12:49 :
Het is toegestaan om een aantal vakken (of een gehele studie) aan een andere universiteit te doen. Je kunt dan het beste contact opnemen met de studieadviseur van Ruslandkunde en met hem/haar bespreken wat je precies wilt gaan doen. Je moet er wel rekening mee houden dat het vervelend kan zijn, qua reistijden en zo, om in twee steden te studeren, maar als je het echt wilt, is het mogelijk.
dank je
Oud 18-06-2006, 18:22
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
fractuur schreef op 18-06-2006 @ 18:15 :
Misschien kan Aila je meer vertellen over de ruimte die je bij BMW hebt, maar van Geschiedeniszijde kan het prima. Je lezen bijhouden is het devies, vooral als je er nog een studie bij wilt doen.
Ja, dat is het dus... BMW is een prima alternatief voor geneeskunde, de studie lijkt er best op, heb ook patienten in de collegezaal... MAARRR... er gaat wel veel tijd inzitten veel verplichte practica enzo (aan de UVA in ieder geval) ik weet echt niet of dat te combineren is, hoewel ik wel iemand heb gesproken die het heeft gedaan. Maar die heeft ze ook *ongelijk* gedaan, hij was met BMW verder dan met geneeskunde. Dat is denk ik ook de enige optie... ik ga nu ook minder naar college dan aan het begin van het jaar... is niet meer zo nodig daarom denk ik dat je beter eerst met de ene kan beginnen en dan met de andere
Oud 18-06-2006, 21:37
JNR
JNR is offline
Dank fractuur! Geschiedenis is dus goed te combineren. Dat scheelt een hoop. Ik ben van plan dan mijn prioriteit bij BMW te leggen en daarnaast zoveel mogelijk van het andere te doen, dat lijkt me het handigst.

Aila, ik ben van plan ook aan de UVA biomedische wetenschappen te gaan studeren als ik word uitgeloot. Zou ik je een deze dagen een PMetje mogen studeren met wat specifieke vragen over BMW aan de UVA? (niet echt relevant voor dit topic)
Oud 19-06-2006, 07:42
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik ga psychologie studeren en wil er dan misschien een aantal vakken van de studie economie/bedrijfswetenschappen/bestuur, communicatie & organisatie oid erbij volgen. Worden deze vakken dan wel ergens vermeld op je diploma? Of krijg je certificaten? Hoe zit dat?
Oud 19-06-2006, 09:57
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 17-06-2006 @ 20:44 :
Ik heb mijn vrijstelling voor de bijvakruimte geregeld door op aanraden van de studieadviseur een e-mail te sturen naar de secretaris van de examencommissie. Met hierin dus de vraag of ik voor vrijstelling in aanmerking kwam én met een concreet voorstel van vakken van in jouw geval geschiedenis om die bijvakruimte op te vullen (gelijk aantal studiepunten dus). Bij mij ging het dus heel makkelijk.
Oké. Dat moet dan wel lukken. Ik heb namelijk al contact met de studiecoordinatoren van beide studies.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Oud 19-06-2006, 16:18
Trala
Trala is offline
Citaat:
Integer schreef op 17-06-2006 @ 14:53 :


Overigens verschilt het ook nog wel wat je studeert, hoor. Niet om denigrerend over te komen hoor, maar bijvoorbeeld economie en rechten is samen bij lange na niet zo intensief als bijvoorbeeld technische natuurkunde.

Nee jij bent goed hoor zo zo
Oud 19-06-2006, 17:44
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
JNR schreef op 18-06-2006 @ 22:37 :


Aila, ik ben van plan ook aan de UVA biomedische wetenschappen te gaan studeren als ik word uitgeloot. Zou ik je een deze dagen een PMetje mogen studeren met wat specifieke vragen over BMW aan de UVA? (niet echt relevant voor dit topic)
tuurlijk, vraag maar raak
Oud 20-06-2006, 10:16
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
JNR schreef op 18-06-2006 @ 22:37 :
Dank fractuur! Geschiedenis is dus goed te combineren. Dat scheelt een hoop. Ik ben van plan dan mijn prioriteit bij BMW te leggen en daarnaast zoveel mogelijk van het andere te doen, dat lijkt me het handigst.
Misschien is dat wel het slimst idd, ipv met twee volle studies te beginnen. Daarvoor is het toch allemaal wat te nieuw en vooral beide opleidingen wat te anders. (van verplichte practica hebben ze bij geschiedenis nog nooit gehoord) Hier en dar een vak erbij nemen is denk ik beter, dat je dan in jaar twee met beide studie vol aan de bak gaat. (heb je iig al vakken gehaald als het goed is)
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 20-06-2006, 22:01
Integer
Integer is offline
Citaat:
Trala schreef op 19-06-2006 @ 17:18 :
Nee jij bent goed hoor zo zo
Can't handle the truth?
Oud 20-06-2006, 22:19
George
Avatar van George
George is offline
Citaat:
Integer schreef op 20-06-2006 @ 23:01 :
Can't handle the truth?
Het is gewoon onzin wat je zei. Als je toevallig een beta-type bent zal je waarschijnlijk meer problemen hebben met de combinatie economie en rechten dan met twee technische studies. En vice versa. Bovendien was je opmerking nogal irrelevant.

Hier heeft vast niemand ervaring met het combineren van een conservatoriumopleiding in Den Haag en een universitaire studie in Leiden? Ik wil het graag gaan doen, maar ik zit met wat vragen.
__________________
I am Jack's wasted life.
Oud 12-07-2006, 19:48
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Nog een vraag over het volgen van twee studies:
Op dit moment heb ik alle toestemmingen etc. van de universiteit rond. Moet ik bij de IB-groep aangeven dat ik een tweede studie ga volgen?
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Oud 13-07-2006, 12:27
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Lilium schreef op 12-07-2006 @ 20:48 :
Nog een vraag over het volgen van twee studies:
Op dit moment heb ik alle toestemmingen etc. van de universiteit rond. Moet ik bij de IB-groep aangeven dat ik een tweede studie ga volgen?
Ik heb het wel gedaan en dat ging goed, maar ik heb bij twee vrienden gemerkt dat hun tweede studie hun eerste werd en de eerste verdween. Wel iets om op te letten dus.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Oud 13-07-2006, 13:42
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Neiu schreef op 13-07-2006 @ 13:27 :
Ik heb het wel gedaan en dat ging goed, maar ik heb bij twee vrienden gemerkt dat hun tweede studie hun eerste werd en de eerste verdween. Wel iets om op te letten dus.
Je moet dan wel een aparte brief naast je aanmelding doen, omdat hun formulieren maar 1 studie 'aankunnen' (staat bij vraag en antwoord op de site). Dus misschien ligt daar het probleem?
Oud 13-07-2006, 14:43
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Ik heb destijds gevraagd of ze mijn tweede studie wilden registeren, maar volgens hen was dat niet nodig en sta ik nu bij de IB-groep voor alleen geneeskunde ingeschreven.
Oud 13-07-2006, 16:03
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 13-07-2006 @ 14:42 :
Je moet dan wel een aparte brief naast je aanmelding doen, omdat hun formulieren maar 1 studie 'aankunnen' (staat bij vraag en antwoord op de site). Dus misschien ligt daar het probleem?
Ik heb me met een losse brief ingeschreven, maar ik denk wel dat dat het probleem kan zijn. Je ziet op mijn IB meestal ook maar één.
Het is trouwens inderdaad niet nodig om te doen, alleen als je tweede studie langer is dan de eerste is het handiger om daar je eerste studie van te maken voor de IB Groep in verband met de studiefinanciering.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Oud 13-07-2006, 19:31
Nyawa
Heeft iemand hier ervaring met een voltijdstudie en een deeltijdstudie naast elkaar volgen? Het duurt natuurlijk wel langer voordat je je diploma hebt, maar je zult waarschijnlijk minder last hebben van dubbelgeplande tentamens en colleges. Of is het eerder aan te raden om niet zo'n 'vast' programma te kiezen maar op eigen houtje te kiezen hoeveel vakken van je tweede studie je volgt, zodat je ook eens een vak niet kunt volgen als je het een periode erg druk hebt met je eerste studie?
Oud 15-07-2006, 12:04
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Neiu schreef op 13-07-2006 @ 17:03 :
Ik heb me met een losse brief ingeschreven, maar ik denk wel dat dat het probleem kan zijn. Je ziet op mijn IB meestal ook maar één.
Het is trouwens inderdaad niet nodig om te doen, alleen als je tweede studie langer is dan de eerste is het handiger om daar je eerste studie van te maken voor de IB Groep in verband met de studiefinanciering.
Oké, bedankt. Ik ga dan niet proberen mijn tweede studie bij de IB-groep op te geven. Mijn ervaringen met al die papieren van de IB-groep zijn niet zo positief.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Oud 10-02-2007, 12:44
Mar-Anna
Mar-Anna is offline
Hai,

Ik overweeg ook om een tweede studie erbij te gaan doen.
Ik zit nu in mijn derde jaar van de HBO studie International Business and Languages. Ik vind die studie wel leuk, maar ik weet zeker dat ik er later niet veel mee ga doen, omdat ik iets wil doen dat ik echt vanuit mijn hart doe. Ik overweeg sportmanagement o.i.d. te gaan doen.

2 vragen:
- Deze studies zijn niet in dezelfde stad. Is dit te doen?
- Heeft er iemand ervaring met een tweede studie en tegelijkertijd afstuderen in je eerste studie? Is dit haalbaar?

Thanks voor jullie reacties!

PS Iemand ervaring met een voltijd studie en een duale/ deeltijd studie tegelijkertijd??

Laatst gewijzigd op 10-02-2007 om 12:58.
Oud 10-02-2007, 19:21
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Je mag ook gewoon een eigen topic openen hoor, dit topic is wat verouderd.
__________________
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren twijfel tussen twee studies
Verwijderd
11 16-06-2010 14:07
Studeren Twee studies hbo/wo
fallen_angel88
11 18-04-2007 18:06
Algemene schoolzaken Twee studies combineren?
ikleef
22 13-08-2004 23:08
Algemene schoolzaken Kosten bij twee studies
Verwijderd
32 07-11-2003 13:37
Algemene schoolzaken Twee studies in verschillende steden doen
Ik ben de Walrus!
7 05-01-2003 11:56
Algemene schoolzaken twee studies tegelijk
Requiem II
5 12-03-2002 08:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07.