Oud 23-09-2018, 21:45
isditorigineel
isditorigineel is offline
Hoi,

Ik zit momenteel in havo 5 en probeer informatie/ervaringen te verzamelen over wat het handigste is wat betreft mijn vervolgopleiding.
Ik heb interesse in de opleidingen accountancy, om uiteindelijk RA te worden én in rechten, om uiteindelijk advocaat of officier van justitie te worden. (Voor beide is universitair niveau verplicht).

Mijn probleem is dat omdat ik havo doe, kan ik niet meteen naar de universiteit. Nu is mijn vraag vooral aan de mensen die ervaring hebben/hun kennis willen delen over het vervolgopleiding rechten: wat is de beste weg?
- havo > propedeuse HBO > uni
- havo > HBO > schakeljaar > uni
Ik weet dat via het vwo ook een optie is, maar ik wil het liefst zo snel mogelijk iets gaan studeren wat ik leuk vind, en dus het voortgezet onderwijs achter me laten.

Ik heb gelezen op hele oude forums dat propedeuse HBO eigenlijk geen optie is, omdat je dan teveel ‘basiskennis’ mist. Is dit nog altijd zo? Of is dit veranderd?
Ik hoop graag op reacties van mensen die me hierbij kunnen helpen/raad kunnen geven.

Tot slot wil ik wel zeggen: ik ben een gemotiveerde leerling, en slaag waarschijnlijk cum laude af aan de havo. Hiermee wil ik zeggen, ik ben een bovengemiddelde havo leerling
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2018, 21:51
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Via het vwo is wel een stuk goedkoper
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 09:59
Verwijderd
Voor beide carrières geldt dat je, zeker in de beginjaren bij je eerste en tweede baan, uitgeknepen wordt. Erg veel uren maken en ook druk om dat declarabele uren te laten zijn. Dat hoeft absoluut geen bezwaar te zijn en geldt sowieso bij veel banen van universitair niveau als je echt carrière wilt maken.

Nu is je vraag eigenlijk specifiek over het traject dat je volgt, via VWO of via HBO naar de universiteit. Voor de eindstap, RA of advocaat/OvJ, maakt dat niet zo veel uit, zo lang er maar een universitaire studie voor zit. Eigenlijk is dan ook je vraag wat voor de universiteit zelf het handigste is. Ik kan het niet hard onderbouwen maar mijn gevoel zegt dan "eerst VWO".

Als je echt zo gemotiveerd bent en cum laude HAVO gaat afronden, is het wellicht nog interessant om te kijken of het mogelijk is om het VWO in één jaar te doen. Google er maar even op, er zijn meerdere aanbieders voor dit traject. Gehaald van één van die sites:

Citaat:
Het verkorte traject is bedoeld voor ambitieuze scholieren die naast school ook op hoog niveau sporten of muziek maken. Of leerlingen die na de havo in één jaar hun vwo-diploma willen halen. En voor leerlingen die een ander profiel willen doen, omdat ze anders een bepaalde vervolgopleiding niet kunnen doen. Maar ook voor scholieren die in hun laatste of voorlaatste jaar zijn blijven zitten en alsnog binnen één jaar willen slagen. Wat je reden ook is, geloof in jezelf en ga de uitdaging met ons aan!
Ik probeer te achterhalen hoeveel je daar nou voor betaalt maar daar doen ze verrassend geheimzinnig over. Moest een brochure aanvragen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken HBO -> Universiteit - Informatica
sean_b
1 16-11-2010 09:52
Studeren HBO rechten --> WO rechten?
Mariekje*
39 07-02-2007 20:54
Algemene schoolzaken jullie mening over kopieen van uni-->hbo
Poesket
61 14-04-2004 13:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.