Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2006, 20:36
Trala
Trala is offline
Haaaay,

Geschiedenis studeren lijkt mij interessant. Wie studeert er geschiedenis aan een uni en kan mij wat meer over de opleiding vertellen? Is het makkelijk of moeilijk??? Heb je veel college/ben je er veel tijd mee kwijt? Waar moet je goed in zijn om de studie goed af te kunnen ronden?

Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2006, 21:01
Verwijderd
Ik ben eerstejaars geschiedenis in Groningen, en ik vind het heel erg leuk. De opleiding is niet heel moeilijk, maar ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel tijd je er mee kwijt bent om dat je maar ongeveer 12 uur college per week hebt (waarvan 6 uur verplicht in het eerste jaar). Dit is natuurlijk wel weinig maar veel mensen vergeten dat je thuis ook nog veel moet lezen (zo'n 100 blz. voor één vak per week is geen uitzondering) en voor elk vak moet (je hebt in het eerste jaar 7 vakken) je een 'groot' essay schrijven wat ook aardig wat tijd kost, als je het serieus aan wilt pakken tenminste. Je moet dus veel lezen en schrijven en goed je eigen tijd in kunnen plannen want daar wordt je verder niet echt in gestuurd.

Als je nog wat te vragen hebt: stel ze maar
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 09:04
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Trala schreef op 15-06-2006 @ 21:36 :
Haaaay,

Geschiedenis studeren lijkt mij interessant. Wie studeert er geschiedenis aan een uni en kan mij wat meer over de opleiding vertellen? Is het makkelijk of moeilijk??? Heb je veel college/ben je er veel tijd mee kwijt? Waar moet je goed in zijn om de studie goed af te kunnen ronden?

Groetjes
Ik ben eerstejaars geschiedenis in Leiden. Geschiedenis studeren is zeker interessant. In je eerste jaar heb je 8 vakken verdeeld over twee semesters. Je leert dan over de oudheid tot nu en je leert hoe je een onderzoek opzet en een werkstuk schrijft. Je hebt verplichte werkcolleges voor ieder vak. Per vak is dat twee uur per week, ook heb je hoorcolleges voor elk vak. Hoorcolleges zijn niet verplicht. Als je geschiedenis studeert, moet je veel van lezen houden. Ik lees ongeveer 100 tot 180 bladzijden per week. Dit is goed te doen, het is alleen een hele omschakeling als je net van de middelbare school komt. Met de studie ben je officieel 40 uur per week bezig (dat is inclusief colleges) maar ik zelf ben er zo'n 20 tot 30 uur mee bezig. Schrijven leer in een opleiding als geschiedenis erg goed. Het is niet erg als je nog niet zo goed bent in het maken van werkstukken omdat je dat in je eerste jaar leert doen.
Over het algemeen verkijken veel eerstejaars studenten zich op de zwaarte van de studie. Dat komt omdat velen op de middelbare school niet veel uitvoerden en nu opeens vol moeten werken. Maar als je geinteresseerd bent en dus gemotiveerd, leer je vrij snel hoe je moet studeren.

Zo, dit is een heel verhaal geworden. Als je nog iets wilt weten, kun je me pm'en.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 10:22
Verwijderd
Ik studeer Geschiedenis in Nijmegen, als je de specifieke dingen van Geschiedenis studeren in Nijmegen wilt weten moet je maar pmen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 12:34
Trala
Trala is offline
Bedankt voor jullie reacties! Ik zou het dan willen doen in Leiden of Utrecht Wel veel lezen zeg maar ik hou ook wel van lezen, als het boeiend is dan Werkstukken vind ik ook niet erg.... Als het maar een leuk onderwerp is! en vind het altijd interessant om te weten hoe iets in de samenleving nou gekomen is of hoe mensen dachten over 'iets' in een bepaalde tijd..!

Sommige mensen zeggen dat je er niet veel mee kunt...
HEbben jullie al een idee wat je wilt?

En het schoolvak geschiedenis vind ik atlijd leuk... Lijkt het hierop of is het heel anders????

Laatst gewijzigd op 16-06-2006 om 12:47.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 11:44
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Trala schreef op 16-06-2006 @ 13:34 :
Bedankt voor jullie reacties! Ik zou het dan willen doen in Leiden of Utrecht Wel veel lezen zeg maar ik hou ook wel van lezen, als het boeiend is dan Werkstukken vind ik ook niet erg.... Als het maar een leuk onderwerp is! en vind het altijd interessant om te weten hoe iets in de samenleving nou gekomen is of hoe mensen dachten over 'iets' in een bepaalde tijd..!

Sommige mensen zeggen dat je er niet veel mee kunt...
HEbben jullie al een idee wat je wilt?

En het schoolvak geschiedenis vind ik atlijd leuk... Lijkt het hierop of is het heel anders????
Ik heb je een pm gestuurd.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 20:09
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Ik ga het waarschijnlijk in Leiden studeren. Dolle pret
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 09:49
DvoorA
Avatar van DvoorA
DvoorA is offline
hm, mijn vader heeft geschiedenis gestudeerd in Groningen, ik wou eigenlijk hetzelfde gaan doen, want het lijkt me een ontzettend leuke studie, maar...wat wil je ermee worden? Mijn vader is met zn studie leraar geschiedenis en maatschappijleer geworden. Op een gegeven moment gingen ze het onderwijs reorganiseren en was hij zn baan kwijt (er wordt steeds minder geschiedenis gegeven). Nu heeft hij een goede baan op dezelfde school, maar wel binnen de unit Werktuigbouwkunde, nu heeft hij te maken met vliegtuigen etc iets waar hij natuurlijk helemaal niet voor is opgeleid en wat hij lang niet zo leuk vindt als leraar geschiedenis. Daarom 'mocht' ik van hem ook geen GS gaan studeren, omdat er een grote kans is dat je er niet mee aan het werk kan.

@ trala: geschiedenis studeren is anders dan op de middelbare. Natuurlijk hou je je wel met hetzelfde onderwerp bezig, maar tijdens die studie moet je ontzettend veel lezen, en dan niet oppervlakkig maar alles analyseren, zie posts van lilium en moenbloem.
__________________
There is nothing real outside our perception of reality, is there?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 09:56
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Citaat:
DNMB schreef op 19-06-2006 @ 10:49 :
hm, mijn vader heeft geschiedenis gestudeerd in Groningen, ik wou eigenlijk hetzelfde gaan doen, want het lijkt me een ontzettend leuke studie, maar...wat wil je ermee worden? Mijn vader is met zn studie leraar geschiedenis en maatschappijleer geworden. Op een gegeven moment gingen ze het onderwijs reorganiseren en was hij zn baan kwijt (er wordt steeds minder geschiedenis gegeven). Nu heeft hij een goede baan op dezelfde school, maar wel binnen de unit Werktuigbouwkunde, nu heeft hij te maken met vliegtuigen etc iets waar hij natuurlijk helemaal niet voor is opgeleid en wat hij lang niet zo leuk vindt als leraar geschiedenis. Daarom 'mocht' ik van hem ook geen GS gaan studeren, omdat er een grote kans is dat je er niet mee aan het werk kan.

@ trala: geschiedenis studeren is anders dan op de middelbare. Natuurlijk hou je je wel met hetzelfde onderwerp bezig, maar tijdens die studie moet je ontzettend veel lezen, en dan niet oppervlakkig maar alles analyseren, zie posts van lilium en moenbloem.
Met geschiedenis specifiek kun je niet heel veel meer dan leraar worden of heel goed worden en op de universiteit blijven. Maar je bent academisch gevormd. Veel bedrijven vragen niet naar iemand met een specifieke opleiding maar naar een 'academische opleiding'. Kijk maar eens in de krant naar de personeelsadvertenties. Veel geschiedenis studenten worden journalist, ambtenaar of docent maar er zijn er ook die in het bedrijfsleven terecht komen.

@Broeder: Dan zie ik je komend studiejaar wel rondlopen in het Johan Huizingagebouw.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 12:48
Trala
Trala is offline
Hmm ja, ik weet het nog niet maar ja het lijkt me wel een leuke studie Maar waarschijnlijk zoals Lilium zegt dat je veel hebt aan je academische opleiding maar dan heb je niks/weinig met geschiedenis te maken...

@ DNMB Wat studeer je nu dan?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 13:17
fractuur
fractuur is offline
Ik doe Geschiedenis in Utrecht, en ik kan je er wel even kort wat over vertellen.

De studie in Utrecht is er vorig jaar bij de Elsevier als beste uitgekomen, en ook een of andere onafhankelijke commissie (nu ben ik de naam kwijt ) heeft Utrecht als beste uni aangewezen om Geschiedenis te studeren. De instroom in Utrecht groeit met het jaar, en is ook enorm. Dit jaar zijn er +- 340 studenten begonnen: je moet er van houden. Ik heb het nooit als een probleem gezien (vooral omdat de uitval binnen Geschiedenis schikbarend hoog is), als wel dat er nog wel eens ruimtetekort is en je dan plaats mag nemen in een bioscoop voor hoorcollege.
Vooral het eerste jaar is heel anders dan op de middelbare; er wordt amper inzicht getest, maar er wordt gewerkt aan je basiskennis. Dat betekent ongeveer dat je de complete 5000-jarige geschiedenis voorgeschoteld krijgt in een jaar. Dit wordt verdeeld in vakken (Oudheid, Middeleeuwen, Vroegmoderne Tijd, Moderne Tijd en Eigentijdse Tijd, samen met vakken voor schrijfvaardigheden, vaardigheden om literatuur te zoeken enz enz) en je hebt twee vakken per blok (ong 7 a 8 weken). Volgend jaar is het curriculum wat anders ingedeeld dan vorige jaren; dat zal je dus even meoten opzoeken. Elk vak wordt afgesloten met een tentamen aan het eind van een blok, en in het blok zelf heb je nog een essay (telt 20% mee).
Zelf ben ik mijn eerste jaar goed doorgekomen (waarschijnlijk haal ik twee vakken niet van de acht, waarvan eentje door omstandigheden) met heel weinig werk. De werkcolleges en hoorcolleges nemen gemiddeld 8 a 10 uur per week in beslag, en daarnaast moet je vooral veel lezen. Ik heb dit jaar gecombineerd met veel sporten, een functie bij een politieke jongeren organisatie en werk. Het is niet echt aan te raden als je goed voorbereid op college wil komen, maar het is verder goed te doen hoor. Geschiendenis staat dan ook niet bekend als moeilijke studie. Zelfwerkzaamheid is een pre, net zoals je een redelijk actief studentenleven eromheen moet zien te maken. Door de hoeveelheid contacturen (of het ontbreken daarvan) moet je het niet echt hebben van je contacten in je werkgroep. Al helemaal niet als je nog reizende student bent. O, en je moet goed kunnen lezen: hoofd- en bijzaken uit elkaar weten te halen etc. Er zijn mensen die dat niet zo goed kunnen, en die zitten complete weken te blokken op tentamens.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat de selectie van die massa's eerstejaars (de UU wil er zoveel mogelijk kwijt zal je al snel genoeg merken) in het eerstejaar plaatsvindt. Tentamens worden redelijk slecht gemaakt, het niveauverschil in de werkgroepen is behoorlijk groot. De uitval van studenten ook, zodat je al snel een wat redelijker werkgroep hebt. (qua aantal iig) De UU voert vanaf volgend jaar bindend studieadvies in (waarvoor hulde!) zodat dat zich hopelijk wel een beetje oplost.
Faciliteiten zijn goed, docenten over het algemeen ook (slechte docenten heb je er altijd tussen zitten, maar gelukkig ook goede en enthousiaste ). Er is een geldtekort, dus er wordt volgend jaar gewerkt met responsiecolleges voor Eigentijds en Modern. Misschien is het slim om tijdens voorlichtingen oid nog even naar de nieuwe indeling van het curriculum te vragen.
Verder is Utrecht gewoon een geweldige en zeer gezellige studentenstad.

Als je nog vragen hebt: stel ze maar!

Overigens hoop ik volgend jaar Geneeskunde te gaan studeren, als niet, dan wordt ik tweedejaars.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 23:25
offspring
offspring is offline
ik zit er ook aan te denken om geschiedenis te doen
maar heeft iemand gegevens over de beroepsmogelijkheden?

het fabeltje gaat namelijk dat je weinig met geschiedenis kunt
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 23:28
Gadje
Avatar van Gadje
Gadje is offline
Citaat:
offspring schreef op 13-07-2006 @ 00:25 :
ik zit er ook aan te denken om geschiedenis te doen
maar heeft iemand gegevens over de beroepsmogelijkheden?

het fabeltje gaat namelijk dat je weinig met geschiedenis kunt
Nooit informatie gevonden bij een universiteit zelf?
Daar staat zat in over beroepsperspectieven.
Met geschiedenis kun je zoveel meer dan alleen docent
Met citaat reageren
Oud 20-07-2006, 12:46
Meertje
Avatar van Meertje
Meertje is offline
Kun je ook geschiedenis gaan studeren met een hbo-p? Of moet je dan eerst zo'n schakelprogramma gaan volgen? Heeft iemand dat misschien gedaan? Is dat moeilijk?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2006, 12:54
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Meertje schreef op 20-07-2006 @ 13:46 :
Kun je ook geschiedenis gaan studeren met een hbo-p? Of moet je dan eerst zo'n schakelprogramma gaan volgen? Heeft iemand dat misschien gedaan? Is dat moeilijk?
Tot enkele jaren terug (lees: ik ken twee vierdejaars die eerst een HBO geschiedenis P hebben gehaald) kon het. Je zou even het studiepunt/ studieadviseur of de HBO-instelling moeten bellen om uitsluitsel te krijgen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2006, 14:14
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 20-07-2006 @ 13:54 :
Tot enkele jaren terug (lees: ik ken twee vierdejaars die eerst een HBO geschiedenis P hebben gehaald) kon het. Je zou even het studiepunt/ studieadviseur of de HBO-instelling moeten bellen om uitsluitsel te krijgen.
Ik ken ook iemand die nu geschiedenis in Groningen studeert, met een propedeuse journalistiek, dus hier kan het wel in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 15:39
Jarahh
Avatar van Jarahh
Jarahh is offline
Dikke pret, zowel een familielid als een studiegenoot hier

Maar in Nijmegen geschiedenis studeren is erg leuk
__________________
Why keep your right to remain silent? - Loesje-
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 14:45
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Jarahh schreef op 17-08-2006 @ 16:39 :
Dikke pret, zowel een familielid als een studiegenoot hier

Maar in Nijmegen geschiedenis studeren is erg leuk
Jaja, een hecht clubje die historici.

@TS: Ben je al omgepraat tot een studie geschiedenis?
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-09-2007, 18:39
sanloves24
Avatar van sanloves24
sanloves24 is offline
heejj allemaal!
ik heb ff een vraag.
ik wil ook geschiedenis gaan studeren
ik zit nu in 3 havo en moet straks 'profiel' kiezen. Wat kan ik het beste kiezen???
en na havo moet ik dan eerst een hbo opleiding volgen of kan ik meteen gs studeren???
'k hoop dat iemand antwoord kan geven op m'n vragen.
groeten san
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 20:04
Lethe
Lethe is offline
De samenstelling van de profielen is sinds een aantal jaren veranderd, en aangezien ik nog ten tijde van de tweede fase/het studiehuis een profiel moest kiezen, weet ik niet hoe het nu precies zit. Als het zo ongeveer hetzelfde is gebleven zou je het beste het profiel Cultuur & Maatschappij of Economie & Maatschappij kunnen kiezen; geschiedenis is dan een profielvak.
Als je met geschiedenis studeren alleen de universiteit bedoelt, is het noodzakelijk dat je na het behalen van je havo-diploma óf vwo gaat doen, óf een HBO-P (=propedeuse) gaat halen om vervolgens door te stromen naar de universiteit. Persoonlijk zou ik je het eerste aanraden, omdat veel mensen het op de universiteit niet redden na 1 jaar HBO. Ik ben nu zelf eerstejaars op de universiteit en ik vind het een enorme omschakeling. De stap vwo - uni is gewoon ontzettend groot. Denk er dus goed overna of je wel echt naar de universiteit wilt. Je kunt ook HBO geschiedenis gaan studeren, maar volgens mij word je dan specifiek opgeleid tot docent. Moet je ook maar net willen.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 13:47
sanloves24
Avatar van sanloves24
sanloves24 is offline
heej
bedank voor je antwoord,
hier kan ik wat mee
groet san
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 20:42
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
heej
bedank voor je antwoord,
hier kan ik wat mee
groet san
Dat is fijn, graag gedaan.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 20:18
Opeth
Avatar van Opeth
Opeth is offline
Ik zit nu in examenklas HAVO en ik wil graag geschiedenis gaan studeren. Het enige probleem (al eerder hier vermeld): Ik weet niet wat voor baan ik kan krijgen na mijn studie (naast leraar natuurlijk). Kan iemand mij een link/website sturen waar ik kan lezen over welke banen er open staan?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 21:51
Meertje
Avatar van Meertje
Meertje is offline
Op de site www.schoolweb.nl staat veel informatie over verscheidene studies/opleidingen. Typ gewoon geschiedenis in en dan krijg je allerlei opleidingen die 'iets' met geschiedenis te maken hebben. Vervolgens selecteer je de voor jou gewenste opleiding. Je krijgt dan een beschrijving en iets over toekomstmogelijkheden....verder kunnen je de kopjes: verwante opleidingen, kwaliteit, beroepen etc. aanklikken.

Geschiedenis is eigenlijk een hele brede studie. Verder is het ook vrij maatschappelijk gericht. Ik denk dan ook dat (naast lesgeven) veel afgestudeerden niet een baan krijgen die direct heel veel met geschiedenis te maken heeft. Dat wil niet zeggen dat je minder kans hebt op het verkrijgen van een baan. Wanneer je een wo of hbo diploma hebt kun je vaak sowieso wel aan de slag. Moet je maar eens opletten in vacatures.....er wordt heel vaak gevraagd naar iemand met hbo of wo denkniveau/diploma......maar niet naar een specifieke opleiding. Het gaat vaak om de vaardigheden die je opdoet tijdens een studie. Die zijn het belangrijkste en die maken je geschikt voor een baan op jou niveau.

Ik heb trouwens zelf ook havo gedaan. Daarna wist ik niet wat ik wou gaan doen dus toen heb ik maar een brede hbo opleiding gekozen. Ik kwam er toen vrij snel achter dat ook ik graag iets met geschiedenis wou gaan doen. Ik heb mijn p gehaald en studeer nu alweer een paar jaar archeologie! Dat gaat heel goed.....die overgang is prima te doen!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2012, 17:29
755563
755563 is offline
beste studenten.

Ik heb eigenlijk een vraag over de vaardigheden, die je moet beschikken om geschiedenis te kunnen volgen op de universiteit.

persoonlijk ben ik een slechte lezer, ik lees namelijk zeer traag (zo snel als je het zou voorlezen). zijn er workshops of lessen mogelijk binnen een universiteit om te leren hoe je moet lezen? een beetje domme vraag maar ik heb gelezen dat er manieren zijn om zeer veel tekst in een korte tijd te kunnen doornemen.

een ander punt is het schrijven zelf: ik ben erachter gekomen dat ik geen schrijver ben. met vakken zoals Nederlands en Engels krijg ik meestal 5'en voor het schrijven van betogen (die worden meestal gevraagd, een ander punt is wel dat mijn spelling dramatisch is). kan ik die betogen vergelijken met de essays die ik dan moet schrijven voor de studie?. want mijn vaardigheid voor het schrijven van een analyse voor geschiedenis (in onze schoolexamens krijgen wij slechts 5 vragen, waarvan het antwoord al een heel kantje bedraagt of meer) is rond de 7.

als laatste wil ik op de hoogte zijn wat het verschil is tussen HBO en WO niveau. (ik ben een Gymnasium leerling).

Groeten Bjorn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2012, 10:09
Verwijderd
Helemaal op WO-niveau zijn de belangrijkste dingen die je voor geschiedenis moet doen toch wel heel erg veel lezen en heel erg veel schrijven, dus het klinkt niet alsof het de béste studie voor je zou zijn... aan de andere kant leer je er ook wel schrijven; maar als je nu al geen beschouwing kunt schrijven, dan weet ik niet hoe moeilijk het gaat worden op de uni.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Stoppen met studeren of doorgaan? Maar dan wel 1 jaar verliezen
Associated
13 21-10-2012 11:30
Studeren Waar geschiedenis studeren?
miramichi
1 13-02-2012 07:35
Studeren Waar geschiedenis studeren?
miramichi
16 06-11-2011 13:26
Studeren WO Geschiedenis studeren, doen of niet?
GooreThomas
2 30-09-2010 12:53
Studeren Geschiedenis studeren
naive
8 06-12-2007 15:21
Algemene schoolzaken geschiedenis in utrecht
Verwijderd
3 22-06-2004 20:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.