Oud 12-09-2006, 10:51
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
Roei schreef op 12-09-2006 @ 11:43 :(UCU het liefst, omdat deze bij mijn ouders en bij mij zelf beter overkomt.
Omdat ?

Voorkeur voor de een of de ander mag en kan natuurlijk, maar ik ben benieuwd waarom .
Advertentie
Oud 12-09-2006, 11:52
Verwijderd
Ik doe een social science vak op UCU, maar ik weet niet of je dat gewoon zo kan regelen, moet dat niet via UCU zelf? Sowieso zit ik hier natuurlijk pas 3 weken dus weet niet hoeveel je aan mij hebt
Oud 12-09-2006, 14:27
Joyceb
Joyceb is offline
Citaat:
Kristaco schreef op 12-09-2006 @ 12:52 :
Ik doe een social science vak op UCU, maar ik weet niet of je dat gewoon zo kan regelen, moet dat niet via UCU zelf? Sowieso zit ik hier natuurlijk pas 3 weken dus weet niet hoeveel je aan mij hebt
Ik heb afgelopen keren gewoon mensen meegenomen. Het is denk ik wel handig als het wat verder in het semester is voor de 1e jaars, dan weten ze zelf al meer van UC en hebben ze hun plek al gevonden etc.

Wat ik wel zou doen als ik jou was is het voor de vorm (ze zeggen vast allemaal ja =)) te vragen aan de docenten of ze het een probleem zouden vinden.
Overigens wordt er dit jaar waarschijnlijk idd wel iets via UC gedaan, al stond dat ook vorig jaar in de planning.. dus wie weet komt het pas het jaar daarna.
Oud 12-09-2006, 15:01
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 12-09-2006 @ 15:27 :
Overigens wordt er dit jaar waarschijnlijk idd wel iets via UC gedaan, al stond dat ook vorig jaar in de planning.. dus wie weet komt het pas het jaar daarna.
Ach het UCU bestaat ook pas 7 jaar he .
Oud 12-09-2006, 17:32
Roei
Avatar van Roei
Roei is offline
Waarom UCU? Ik denk dat het vooral op dit moment een questie is van gevoel. Aangezien ik nog geen opendag ofzo heb gevolgd, kan ik nog niet echt een goed oordeel scheppen over beide universiteiten. Waar dat gevoel vandaan komt geen idee! Ik zal er binnekort achter komen of dit juist was of niet.

Vandaag weer hevige ruzie gehad met mijn ouders. "JE GAAT DAAR NIET HEEN! IK SNAP NIET DAT JIJ WEER NAAR ZO'N SCHOOL MOET! Ik geef er geen toestemming voor! Je gaat niet naar zo'n universiteit, waardoor je met een schuld komt te zitten, die je dan af moet gaan betalen! Je KRIJGT ZO GEEN WERK! En dan! DAN IS HET MIJN PROBLEEM. WAAROM GA JE NIET GEWOON NAAR ROTTERDAM, een interantionale opleiding volgen! DAt is VEEL beter en je kan thuis blijven wonen! Dan is het toch ook engels....en WISKUNDE waarom dat niet? Het was vandaag weer op de radio, dat er zo'n tekort is aan dat soort opgeleiden..JE GAAT DAAR NIET HEEN, JE GAAT GEEN 7.000 euro betalen voor iets, waar je uiteindelijk toch niks aan hebt!"

En ga zo maar door, ik weet niet of jullie dit soort problemen ook hebben gehad, maar mijn ouders zien het UCU of RA echt niet zitten...Waardoor? Door de prijs, dat je daar verplicht op de campus moet.

Hebben jullie misschien motieven, waarom ik juist wel voor het UCU moet kiezen, want de mijne, die ik aan mij ouders geef, zijn blijkbaar niet goed genoeg . Volgens mij had ik op pagina 4, de rede geschreven, waarom ik naar UCU/RA wil.

(Ik vind het trouwens niet erg om op kamerste gaan, op de campus. )


Owja, mijn vader wilt al niet meer mee naar de opendag

Laatst gewijzigd op 12-09-2006 om 17:36.
Oud 12-09-2006, 17:40
Verwijderd
Loslaten is moeilijk voor ouders.

Vraag ze of ze willen dat je gelukkig wordt, of dat jij alleen maar doet wat zij willen?
Oud 12-09-2006, 19:05
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Jouw ouders zijn wel erg moeilijk zeg. Ze zeggen nu wel dat het zo duur is, en het is ook goedkoper als je thuis blijft wonen, maar als je op kamers gaat scheelt het echt niet veel. Eigenlijk zijn al die dingen al gezegd, maar je loopt dus geen studievertraging op. En als je goed je best doet krijg je een Honours diploma, dat is toch ook wel erg tof. Misschien kun je ze ook de Elsevier van vorig jaar (of van dit jaar, komt binnenkort uit) onder de neus duwen en laten zien dat het best wel hoog staat aangeschreven en erg goed uit de onderzoeken komt. Er stond pas ook een artikel in de NRC-next, misschien kun je daar ook nog wel aan zien te komen. En ook al moet je lenen, na je afstuderen heb je dat zo weer terug betaalt denk ik.

Ik hoop dat je iets aan mijn ietwat warrige verhaal hebt. Veel succes ermee iig!
__________________
So which is your favourite Beatles album? 'Tough one. I think I'd have to say 'The best of the Beatles'.'
Oud 12-09-2006, 19:07
ickeicke
ickeicke is offline
In een Trouw van vorige week stond ook een positief artikel over de UCs .
Oud 13-09-2006, 08:28
Esther
Avatar van Esther
Esther is offline
Citaat:
Roei schreef op 12-09-2006 @ 11:43 :
Oproep: Is er iemand op UCU (deze het liefst) of RA, met vakken uit vooral Social Sciences, die mij een dag mee zou willen laten lopen?
Ik volg nu Principles of Economics (social science) en Introduction to Philosophy (humanities) als vakken. Volgend semester ga ik in ieder geval 2 vakken in SSC volgen, Political theory/Modern Politics en misschien een 200 economics level.
__________________
I wish I was a punk rocker with flowers in my hair...
Oud 13-09-2006, 14:26
Jumpfrious
Avatar van Jumpfrious
Jumpfrious is offline
Hmmm... ik snap het probleem van je ouders niet helemaal Roy... De tution-fee hier is hetzelfde als alle andere universiteiten in Nederland... Dus dat zou echt geen probleem moeten zijn. En zo duur is op kamers gaan hier nou ook weer niet (OK, de huur is niet echt goedkoop, maar met je StuFi en veel werken in de vakantie (of een goedbetaalde baan...) komt dat denk ik ook wel goed...)
Oud 13-09-2006, 15:37
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
ickeicke schreef op 12-09-2006 @ 20:07 :
In een Trouw van vorige week stond ook een positief artikel over de UCs .
Cool. Die heb je zeker niet hier?
__________________
So which is your favourite Beatles album? 'Tough one. I think I'd have to say 'The best of the Beatles'.'
Oud 13-09-2006, 18:03
CoolJessy
CoolJessy is offline
In Utrecht moet je dat geld ook in een keer betalen geloof ik... omdat je daar ook voor het eten betaald en al, daar moet je hier zelf voor zorgen...

Maar als je alles even gewoon globaal omrekend,
Ik krijg:
200 Euro + Zorgverzekering van mijn ouders
245 Euro Stufi
100 - 150 Euro salaris per maand
------------+
545-600 Euro per maand is dat.... (Zo weinig?...)

Ik geef uit:
305 Euro huur (zonder huurtoeslag 388)
20 Euro telefoon
100 tot 150 per maand aan eten (weet niet precies)
50 euro boeken (Boeken 2x per jaar ongeveer 300 euro, ongeveer 50 per maand dus...)
------------+
475 - 525 Euro per maand

Wouw...even snel berekend moet ik dus nog geld overhouden
ohja naja je doet natuurlijk ook wel eens kleren kopen of iets leuks ofzo...

Naja laten we de peroonlijke kosten er even buiten (dat is eten rekenen we mee, kleding en leuke dingen, uitgaan enzo niet) dan kom ik dus neer op 500 * 12 = 6000 Euro in een jaar....

Dit + 3 maand zomervakantie en 6 weken kerst
Deze zomer heb ik 8 weken gewerkt fulltime en dat was precies genoeg om mijn collegegeld (1570 euro) binnen te halen (had 20 euro over).

In totaal maakt dat 7570 Euro per jaar, met kleding en persoonlijke kosten erbij is 8000 dus nog weinig

Laat dat maar even aan je ouders zien, want ik denk dat je voor iedere andere studie als je op jezelf woont net zoveel kwijt ben.
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!
Oud 14-09-2006, 10:42
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
En we worden ook weer genoemd in de HP/ De Tijd van deze week, het artikel over getalenteerde studenten
__________________
So which is your favourite Beatles album? 'Tough one. I think I'd have to say 'The best of the Beatles'.'
Oud 14-09-2006, 14:16
Verwijderd
Citaat:
kiss_the_sky schreef op 14-09-2006 @ 11:42 :
En we worden ook weer genoemd in de HP/ De Tijd van deze week, het artikel over getalenteerde studenten
Als jij je daar lekker bij voelt, ga vooral je gang.
Oud 14-09-2006, 15:26
Roei
Avatar van Roei
Roei is offline
Mensen! Na nog een goed gesprek met mijn ouders, hebben zij toestemming gegeven om naar het UCU te gaan (voornamelijk ook omdat ze, denk ik, een beetje moe worden over het universiteit gepraat). Ze gaan zelfs mee naar de opendag van UCU . Gelukkig weer een stap verder naar een UC. Nu maar hopen, dat als ik echt daarheen wil, na opendagen, meeloopdagen enz. ook daadwerkelijk wordt aangenomen. Maar dat is weer een tweede zorg (ook maar oriënteren op andere opleidingen, voor als ik alsnog niet wordt aangenomen).

De mensen die tips hadden gegeven, in ieder geval bedankt...
Oud 14-09-2006, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Roei schreef op 14-09-2006 @ 16:26 :
Ze gaan zelfs mee naar de opendag van UCU
Dat past niet binnen de 'too cool for school'-dogmatiek!
Oud 14-09-2006, 17:38
Verwijderd
Ik hoorde dat aankomende jaar er geen subsidie meer wordt gegeven voor de UC ofzo en het dus particulier onderwijs wordt. Is dit waar, zou wel super zuur zijn geen stufi .
Oud 14-09-2006, 18:07
Esther
Avatar van Esther
Esther is offline
Citaat:
Anneka schreef op 14-09-2006 @ 18:38 :
Ik hoorde dat aankomende jaar er geen subsidie meer wordt gegeven voor de UC ofzo en het dus particulier onderwijs wordt. Is dit waar, zou wel super zuur zijn geen stufi .
bron?
__________________
I wish I was a punk rocker with flowers in my hair...
Oud 14-09-2006, 19:00
Verwijderd
Ik hoorde juist dat er een nieuw UC opgericht wordt in zwolle dus dat zou redelijk tegenstrijdig zijn
Oud 14-09-2006, 19:03
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Hoe wat waar waarom?

Edit: heb even gegoogled maar ik kon er niks over vinden.
__________________
So which is your favourite Beatles album? 'Tough one. I think I'd have to say 'The best of the Beatles'.'

Laatst gewijzigd op 14-09-2006 om 19:15.
Oud 14-09-2006, 23:25
Joyceb
Joyceb is offline
Er is mij als student niets verteld over opheffen van subsidie.

Volgens mij is het ministerie en Utrecht erg blij met UC en hoe het werkt en zou het een blamage zijn als ze aan de ene kant niet genoeg krijgen van 'ruimte voor talent', 'kenniseconomie', etc, en aan de andere kanten initiatieven die dit doen stopzetten of compleet onbetaalbaar maken.
Wat er wela an de hand is, is voor niet-EEAP studenten (dus niet-EU +aantal Europese landen) een hoger tarief invoeren. Dus in plaats van 1500 euro aan collegegeld enkele duizenden euro;s.

Wat betreft nieuwe colleges. Meerdere uni's zijn daarmee bezig. De VU wilde geloof ik iets in Deventer opzetten (maar kan ook Zwolle zijn hoor), er komt wellicht een hbo-college, Tilburg is er 1 aan het ontwikkelen en ik denk dat er in de komende jaren steeds meer Lib. Arts dingen bijkomen.
Oud 15-09-2006, 07:46
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 15-09-2006 @ 00:25 :
Wat betreft nieuwe colleges. Meerdere uni's zijn daarmee bezig. De VU wilde geloof ik iets in Deventer opzetten (maar kan ook Zwolle zijn hoor), er komt wellicht een hbo-college, Tilburg is er 1 aan het ontwikkelen en ik denk dat er in de komende jaren steeds meer Lib. Arts dingen bijkomen.
Het lijkt me eerder Zwolle, aangezien de VU daar nu ook al gevestigd is...
__________________
Oud 15-09-2006, 14:34
Roei
Avatar van Roei
Roei is offline
Citaat:
ickeicke schreef op 12-09-2006 @ 20:07 :
In een Trouw van vorige week stond ook een positief artikel over de UCs .
Die van Elsevier heb ik nog kunnen vinden, die van Trouw en Hp de Tijd niet. Dat van Elsevier is trouwens heel erg bruikbaar, ik wist niet dat zoiets bestond (een ranking gesorteerd op opleidingen). In ieder geval bedankt voor de tip...
Oud 15-09-2006, 19:28
Verwijderd
En, alle eerste jaars, hoe bevalt het? Is het moeilijker makkelijker of gewoon zoals je het had verwacht? Ben je echt zoveel tijd kwijt aan je studie? Kortom, vertel nou eens hoe het "echt" is
Oud 15-09-2006, 22:34
Verwijderd
Nou, je bent echt geen 60 uur per week bezig Het vak intro to academia slaat werkelijk nergens op (dit geeft de leraar zelf ook toe), academic english voelt heel middelbare schools maar voor de rest super!! Veel leukere mensen en meer feestjes dan ik had verwacht, altijd gezellig in de bar, het mooie weer werkt ook mee en mijn courses zijn echt interessant (Human Geography & Music and its context). Het is niet supermoeilijk, alleen soms wel veel leeswerk..
Oud 16-09-2006, 08:30
Esther
Avatar van Esther
Esther is offline
Ik moest ontzettend wennen in het begin. Wennen aan de mensen (ik voelde me echt zo´n saai Nederlands meisje!), wennen aan het Engels en wennen aan het 'studeren'. Ik moet best hard werken en het niveau is hoog. Vooral filosofie is ontzettend moeilijk. Er zijn momenten geweest dat ik 'spijt' had van mijn keuze voor UCU. Gelukkig zie ik het nu allemaal weer zonniger in en denk ik dat het toch de goede keuze is geweest. Het leven op de campus is heel tof en de Dining Hall bevalt tot nu toe ook prima. Het is heerlijk dat alles zo dichtbij is!

Ik heb nu zoiets.. even afwachten hoe de tentamens straks gaan, want dat zal waarschijnlijk de zwaarste periode worden. En daaraan kun je het beste afmeten of het misschien te moeilijk is.
__________________
I wish I was a punk rocker with flowers in my hair...
Oud 16-09-2006, 09:12
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Ik heb mijn eerste A- al binnen
Oud 16-09-2006, 09:17
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
Als je de kant van Social Sciense op wil, is dan de kans groot dat je diplomatie, managment of iets bestuurlijks (icm met politiek) gaat doen?

Of wat gaan de meesten doen na het UC (dus na hun ev. master)?
Oud 16-09-2006, 09:33
Joyceb
Joyceb is offline
Citaat:
iThink schreef op 16-09-2006 @ 10:17 :
Als je de kant van Social Sciense op wil, is dan de kans groot dat je diplomatie, managment of iets bestuurlijks (icm met politiek) gaat doen?

Of wat gaan de meesten doen na het UC (dus na hun ev. master)?
Dat hangt volkomen van jezelf af lijkt me en minder van UC. Als jij iets wilt doen met diplomatie, management of iets bestuurlijks dan is het handig om nu al fijne nevenactiviteiten te hebben, bestuurlijke ervaring op te doen en vakken kiezen waarmee je een master kan doen waarmee je dat het beste denkt te bereiken. (Overigens ben ik van mening dat dat allemaal ook goed kan met een HUM of Science major/master).

Wat de meesten na UC gaan doen is mij eigelijk een beetje onduidelijk. Behoorlijk wat gaan naar het buitenland, ook een behoorlijk gedeelte blijft in Nederland/Utrecht hangen om daar een master te gaan doen.
Internationaal recht was vroeger populair, maar tegenwoordig kan je niet meer zo instromen in deze master en moet je dus eerst een schakeljaar oid doen (in NL dan, in het buitenland denk ik niet)
Als je hierover meer dingen wilt weten kan je het beste contact opnemen met de Alumni vereniging denk ik.
Oud 16-09-2006, 20:06
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-09-2006 @ 20:28 :
En, alle eerste jaars, hoe bevalt het? Is het moeilijker makkelijker of gewoon zoals je het had verwacht? Ben je echt zoveel tijd kwijt aan je studie? Kortom, vertel nou eens hoe het "echt" is
Het bevalt mij echt super goed! Voordat ik naar RA kwam heb ik wel veel getwijfeld, aan zowel de studie als de stad (ik was echt bang om levend begraven te worden) maar dat valt echt mee. Er zijn genoeg leuke dingen te doen hier. Het is wel erg veel werk maar ik vind de meeste dingen onwijs interessant. En iedereen zit lang en hard te leren dus het is niet zo dat jij in je eentje op je kamertje zit terwijl de rest lekker uitgaat. Wat mij ook erg goed bevalt is dat de docenten zo gemotiveerd zijn. Ik heb ook echt het gevoel dat ik heel veel leer en erg nuttig bezig ben.

En ik heb ook mn eerste A al binnen!
__________________
So which is your favourite Beatles album? 'Tough one. I think I'd have to say 'The best of the Beatles'.'
Oud 17-09-2006, 14:31
CoolJessy
CoolJessy is offline
Hmm... ik heb dit semester nog geen cijfers en dinsdag mijn eerste presentatie en woensdag het eerste essay pas...

Wat ik vorig jaar vond van de eerste weken? Ik werd echt in het diepe gegooid... in de eerste week al een THE voor mets&stats, een essay voor Anthropology en een korte presentatie voor Filosofie...

Het eerste semester ging op zich redelijk. Planning was niet zo moeilijk en als je alles bij houdt blijk je ineens de enige die in de laatste 3 weken wel geslapen heeft...

Het tweede semester begon juist super rustig en tot eind Februari had ik niks gedaan.. Maar toen kwam het... Vanaf twee weken voor de spring break tot ehh.. de summerbreak heb ik gewoon stress-gerelateerde hoofdpijn gehad, gedacht dat ik het niet kon en dat ik te weinig tijd voor alles had. Nog steeds kon ik best wel af en toe slapen in de laatste weken voor de vakantie maar wel minder, en in de laatste week had ik niks meer behalve donderdag een tentamen psychologie... waarvoor ik nog 300 pagina's moest lezen omdat ik sinds de spring break niet meer aan dat lezen toegekomen was... Het is wel gelukt

Tja en nu... drie weken voorbij alweer en ik heb het "normaal" druk hier. Het probleem nu is alleen dat ik er met mijn hoofd steeds niet bij ben en me niet kan concentreren. Loop dus nu al behoorlijk achter. Najaa ik haal het nog wel in het is nog mogelijk...

Nee ik ben niet 56 uur per week bezig... Ik heb denk ik zo'n gemiddelde van 35 - 40 uur per week (inclusief de les...) maar daar tussendoor hou ik natuurlijk ook steeds korte pauzes enzo... In de drukste weken kan het voorkomen dat je een keer echt 56 (of meer uren) bezig bent maar tja daarna heb je wel een heeele lange vakantie
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!
Oud 18-09-2006, 16:28
planckton
planckton is offline
--------------------------------------------------------------------------------
Roei schreef op 12-09-2006 @ 11:43 :
Oproep : Is er iemand op UCU (deze het liefst) of RA, met vakken uit vooral Social Sciences, die mij een dag mee zou willen laten lopen?
--------------------------------------------------------------------------------

Ik doe introduction to Psychology, geïnteresseerd?
Oud 19-09-2006, 16:22
CoolJessy
CoolJessy is offline
Citaat:
Roei schreef op 12-09-2006 @ 11:43 :
Oproep: Is er iemand op UCU (deze het liefst) of RA, met vakken uit vooral Social Sciences, die mij een dag mee zou willen laten lopen?
goed dat je quote had deze even gemist...

Ik doe RA en dit semester heb ik de volgende vakken:
Elementary German (want je moet een taal...)
Introduction to Cognitive Science (ook wel erg psychologisch)
Abnormal Psychology
Religion & Modernization: An anthropological approach

Ervaring met:
Engels 100 & 200
Methods & Statistics 100 & 200
Psychology Intro & 2 lessen social psychology (dat vak neem ik later)
Intro to anthropology
Filosofie
Intro to Life Science

Dus als je geinteresseerd ben kan je altijd PM-en (Ook om gewoon vragen te stellen mag je PM-en) Ik heb alleen geen ervaring met de meer politieke/economische kant van social science...
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!
Oud 29-09-2006, 20:26
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Ik ga denk ik wel ergens in november naar die open dag van de Universiteit Utrecht, en dan dus ook naar UC.

Wanneer moet je eigenlijk een motivatiebrief gaan sturen en hoor je of je aangenomen wordt of niet?
__________________
Neti gaat studeren <3
Oud 29-09-2006, 22:27
Verwijderd
Er zijn 2 rondes, de deadline voor de eerste was vorig jaar 15 december maar dat staat vast wel op de site.
Oud 01-10-2006, 20:51
lysias
lysias is offline
Beste UC'ers,

Ik las op dit forum dat velen van jullie je hebben aangemeld bij een University College en vervolgens ook zijn aangenomen. Ik ben inmiddels in de zesde klas aangeland en heb besloten me in ieder geval voor University College Utrecht aan te melden in december, ik overweeg ook nog om me aan te melden bij Middelburg en/of Maastricht.

Dus nu is mijn vraag aan jullie: Hebben jullie nog tips over de hele selectie-/solicitaiteprocedure, hoe hebben jullie die ervaren en is het werkelijk zo streng als de site van University College Utrecht doet overkomen.

Dus zouden jullie misschien zo vriendelijk willen zijn om een tipje van de sluier die ligt over dit staaltje uitmuntendheid (deels) op te lichten en deze nerveuze jongen uit zijn lijden willen verlossen (...tenzij het natuurlijk inderdaad zo'n nachtmerrie is, maar dan ben ik natuurlijk liever op het ergste voorbereid).

O,ja zijn er nog erg grote verschillen tussen Utrecht en Middelburg (en Maastricht).

Ik hoop snel iets van jullie te horen
-Lysias
Oud 01-10-2006, 21:32
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
lysias schreef op 01-10-2006 @ 21:51 :
Beste UC'ers,

Ik las op dit forum dat velen van jullie je hebben aangemeld bij een University College en vervolgens ook zijn aangenomen. Ik ben inmiddels in de zesde klas aangeland en heb besloten me in ieder geval voor University College Utrecht aan te melden in december, ik overweeg ook nog om me aan te melden bij Middelburg en/of Maastricht.

Dus nu is mijn vraag aan jullie: Hebben jullie nog tips over de hele selectie-/solicitaiteprocedure, hoe hebben jullie die ervaren en is het werkelijk zo streng als de site van University College Utrecht doet overkomen.

Dus zouden jullie misschien zo vriendelijk willen zijn om een tipje van de sluier die ligt over dit staaltje uitmuntendheid (deels) op te lichten en deze nerveuze jongen uit zijn lijden willen verlossen (...tenzij het natuurlijk inderdaad zo'n nachtmerrie is, maar dan ben ik natuurlijk liever op het ergste voorbereid).
Het hangt gewoon af van je achtergrond en motivatie(brief). Als je hoge cijfers hebt (inc een 8 of hoger voor Engels), buitenlandse ervaring hebt (vrijwilligerswerk in een vakantie ofzo) en een mooie brief schrijft is het een ander verhaal dan wanneer je er academisch matig voor staat en een slechte brief schrijft.

Citaat:
lysias schreef op 01-10-2006 @ 21:51 :
O,ja zijn er nog erg grote verschillen tussen Utrecht en Middelburg (en Maastricht).

Ik hoop snel iets van jullie te horen
-Lysias
Heb weinig ervaring met Maastricht, maar ik heb er niet voor gekozen omdat, voor zover ik op kon maken, daar veel meer "slechts" een opleiding was, niet zo. Zo is er bijvoorbeeld niets geregeld over de huisvesting (geen campus oid).

En verder hebben UCU en RA een simpelere opzet die mij meer aanspreekt; 2 semesters, 4 (gelijkwaardige) vakken per semester. Bij het UCM heb per semester twee periodes van 8 weken en een van 3 of 4. In die periodes van 8 weken volg je dan 2 vakken en 1 "skills course". In die periode van 3 of 4 weken doe je een project.


Wat me verder al surfende over de UCM site (zie ook DIT)opvalt qua verschillen:
UCM herkansingen, UCU en RA niet.
UCM heeft niet zo veel buitenlandse leraren zo te zien.
En er zit natuurlijk de vakken.
Oud 02-10-2006, 11:52
CoolJessy
CoolJessy is offline
Motivatie brief... Zorg dat je gemotiveerd overkomt!
Een handigheidje is als je je leraar Engels er even naar laat kijken als je onzeker bent over je Engels. Hoewel ze natuurlijk begrijpen dat je Engels hier beter wordt, is goed Engels in die brief wel belangrijk.

Verder: ALLE ervaringen erin zetten die ook maar iets van nut kunnen zijn (ik had bijvoorbeeld een bijbaantje in toerisme (=internationaal) en had op een camping in België gewerkt..., veel extra curiculair werk op school enz enz... en ik mocht in Utrecht op gesprek komen (niet aangenomen, maar toch) een vriendin die betere cijfers had dan ik en in Engels veel beter was enzo, maar dus bijna geen extra curiculaire werkzaamheden en geen bijbaantjes, die mocht dus niet op gesprek. Ik heb haar brief geloof ik niet gelezen, maar zij is meestal wel goed in mensen van haar mening overtuigen dus wat de motivatie betreft denk ik niet dat het een slechte brief was.

Om het even algemener te zeggen: Speel in op de wensen van RA/UCU/UCM. Dat wil zeggen, ze zoeken geinteresseerde, gemotiveerde en "open minded" studenten, zorg dat je zo over komt in de brief.

Ook vinden ze het goed als je doelen hebt voor je toekomst (Ik wil een brede opleiding omdat ik breed geinteresseerd ben, ik heb veel interesse in ... maar daarnaast wil ik ook graag andere dingen doen, zoals ... omdat ik dat als goede aanvulling zie voor het vak. Of ander voorbeeld: Ik wil graag ook een periode naar het buitenland, hetzij tijdens mijn studie aan UCU/RA/UCM, hetzij in de Master...)

Anyway... zorg dat je meer hebt dan "ik weet gewoon nog niet wat ik precies wil..." Dat mag je ook best erbij zeggen maar laat dat echt niet de hoofd - of zelfs maar een grote reden zijn voor je aanmelding.


Over de strengheid...
UCM : geen idee
RA : Daar komen veel mensen binnen omdat er nog weinig mensen (Ik denk nog geen 200...) aanmelden, maar NIET iedereen komt binnen en als je binnen bent kan je er ook nog UIT.
UCU: Daar kwam ik niet binnen
Maar zoals ik het hoorde toen waren er 1200 aanmeldingen en minder dan 200 plaatsen te vergeven, dus mag ik al blij zijn dat ik bij de 300 was die op gesprek werden uitgenodigd Er zijn ook teveel social science studenten dus als je dat wil moet je nog iets meer gemotiveerd zijn omdat ze graag alle departments even groot willen hebben ongeveer... en dus anders voorrang geven aan (soms mindere) studenten die een andere major willen doen...


Als je op gesprek mag komen horen we het nog deze post is al veel te groot... Succes in elk geval!
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!
Oud 05-10-2006, 08:41
Vitamintje
Vitamintje is offline
In 2008 komt er in Tilburg een liberal arts UC.
Oud 05-10-2006, 16:06
CoolJessy
CoolJessy is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 05-10-2006 @ 09:41 :
In 2008 komt er in Tilburg een liberal arts UC.
En volgend jaar (2007-2008) openen er ook drie UC's volgens mij, al weet ik niet de precieze plaatsen.
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!
Oud 05-10-2006, 16:24
Joyceb
Joyceb is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 05-10-2006 @ 09:41 :
In 2008 komt er in Tilburg een liberal arts UC.
Het is geen University College, maar een studie 'Liberal Arts', ze hebben volgens mij geen campus etc.
Wel is het ook in het Engels, soort van excellent iets met selectie en gaat het slechts over 'Arts'.. vakken die ze in Tilburg geven dus Science zit er niet echt bij.
Oud 05-10-2006, 17:58
Morri
Morri is offline
In Den Haag zou er ook een komen dacht ik, van de Universiteit Leiden. Maar die zou zich dan ook meer op recht e.d. gaan richten.
Oud 05-10-2006, 18:46
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Tja, als er geen campus bijzit lijkt het me niet zo interessant. Dat je een kamer krijgt is toch wel een érg groot voordeel. En voor buitenlandse studenten wordt het dan ook al een stuk minder aantrekkelijk.
__________________
So which is your favourite Beatles album? 'Tough one. I think I'd have to say 'The best of the Beatles'.'
Oud 12-10-2006, 17:18
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Ik ga me dit jaar zeker aanmelden (UCU) maar ik heb er toch niet zoveel vertrouwen in . Dat komt omdat ik veel verhalen heb gehoord over mensen die afgelopen jaar zijn aangenomen met allemaal 8'en en 9'ens op hun rapport.

Ik heb dat allemaal niet maar ongeveer een 7,4 ofzo. (vwo5) Wel doe ik Grieks en Latijn dus ik weet niet echt of dat iets 'extra's' is.

Verder stond ik geen 8 gemiddeld voor engels. Ik dacht namelijk dat ik slecht was in engels maar eigenlijk wordt het gewoon echt bedroevend slecht op onze school gegeven en vooral door mijn leraar die gewoon helemaal niks uitvoert. Toen ik vorig jaar na 4 schoolperiodes besloot om UC te gaan doen kon ik mijn cijfer alleen nog maar opkrikken naar een 7,2 en dat was nog één van de hoogste cijfers van de klas...

Verder heb ik vandaag toevallig net een presentatie moeten geven in het engels en mijn leraar zei wel dat ik een dikke 8 voor mijn mondeling (in januari) kon halen als ik zo zou praten. Maar ja.

Ik ben wel vrij goed in mezelf presenteren eigenlijk dat is wel één van mijn beste kanten. Maar ja dat is in het Nederlands en ik zie er tegenop om drie kwartier in het engels te gaan praten mocht ik worden uitgenodigd bij UC.

Wat zit ik eigenlijk een beetje te zeuren. Ik had gewoon een paar vragen.
-Zou het helpen als ik toch een aanbevelingsbrief van mijn engelse docent erbij zou voegen?
-Zou het helpen als ik meerdere aanbevelingsbrieven mee zou sturen? want ik lig vrij goed bij de leraren dit jaar geloof ik (jaja ik ben een slijmbal ) en ik werk bij de decaan in mijn vrije tijd dus die wil ook wel positief gaan schrijven over mij...
-Wanneer zou ik eigenlijke en brief moeten schrijven, want daar kan ik (nog?) niks over vinden op de site van UCU.

Sorry voor mijn lange verhaal

Wel tof dat er zoveel mensen van scholieren.com aangenomen zijn vorig jaar.
__________________
Neti gaat studeren <3
Oud 12-10-2006, 20:37
Laura89
Laura89 is offline
Ik ga me ook aanmelden bij UCU Ik hoop echt dat ik toegelaten word. Maar anyway, ik heb ook nog een vraag. Op de site van UCU zeggen ze dat ze een aanbevelingsbrief willen hebben van "your study advisor or principal", maar mag dat niet gewoon m'n mentor (die tegelijk ook m'n Engelse lerares is) zijn? Want m'n decaan en rector kennen me niet, terwijl m'n Engelse lerares me wel goed kent.
Oud 12-10-2006, 20:44
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
Laura89 schreef op 12-10-2006 @ 21:37 :
Ik ga me ook aanmelden bij UCU Ik hoop echt dat ik toegelaten word. Maar anyway, ik heb ook nog een vraag. Op de site van UCU zeggen ze dat ze een aanbevelingsbrief willen hebben van "your study advisor or principal", maar mag dat niet gewoon m'n mentor (die tegelijk ook m'n Engelse lerares is) zijn? Want m'n decaan en rector kennen me niet, terwijl m'n Engelse lerares me wel goed kent.
Ik heb om dezelfde reden een brief van mijn mentor gevraagd (voor RA).

Overigens zal hier aan de Roosevelt Academy vanaf volgend jaar Arabisch gegeven worden, lijkt me erg tof .
Oud 12-10-2006, 20:59
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Ja, dat Arabisch lijkt me ook tof, denk alleen niet dat het in mijn pakket gaat passen als ik ook Frans wil doen... Maar het is wel heel coooool.

Voor alle mensen die in de aanmeldingsprocedure zitten: succes, en maak je niet al te druk.
__________________
So which is your favourite Beatles album? 'Tough one. I think I'd have to say 'The best of the Beatles'.'
Oud 12-10-2006, 21:09
Laura89
Laura89 is offline
Ik maak me niet zo druk, ik heb er wel zin in (al heb ik, als ik niet word toegelaten, wel een probleem, omdat ik dan niet weet wat ik moet doen (vertel ik niet in m'n motivatiebrief natuurlijk)).

Ik vroeg me af of ik trouwens met iemand kan meelopen een dagje op UCU of moet ik dat via de universiteit of iets regelen?
Oud 12-10-2006, 21:54
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Ik doe RA, maar als je een dagje mee wil lopen moet je maar PM'en. Het systeem is hetzelfde als in Utrecht. Hoe het in Utrecht is geregeld qua meeloopdagen weet ik niet.

En trouwens, ik had in Utrecht ook gezegd dat ik niet goed wist wat ik anders moest gaan studeren. Ik denk dat dat best goed kan vallen hoor Ik was iig toegelaten.
__________________
So which is your favourite Beatles album? 'Tough one. I think I'd have to say 'The best of the Beatles'.'
Oud 13-10-2006, 07:36
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Citaat:
Laura89 schreef op 12-10-2006 @ 22:09 :
Ik maak me niet zo druk, ik heb er wel zin in (al heb ik, als ik niet word toegelaten, wel een probleem, omdat ik dan niet weet wat ik moet doen (vertel ik niet in m'n motivatiebrief natuurlijk)).

Ik vroeg me af of ik trouwens met iemand kan meelopen een dagje op UCU of moet ik dat via de universiteit of iets regelen?
Ik kreeg vorig jaar een mailtje van het UCU dat ze niet aan meeloopdagen doen. Het beste kun je gewoon een student benaderen en er zijn 10 en 11 november twee voorlichtingsdagen in Utrecht. Daar kun je wel naar UC kijken.
__________________
Neti gaat studeren <3
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren University College #9
Verwijderd
500 05-04-2012 09:17
Studeren University College #7
harpje
500 10-04-2010 10:18
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Studeren University College #5
SchelefrieS
500 18-02-2008 19:17
Studeren University College #4
CoolJessy
500 29-06-2007 14:17
Algemene schoolzaken Afgewezen voor de University College?
ds
197 02-04-2005 22:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58.