Oud 18-09-2005, 17:49
<*)_><
Avatar van <*)_><
<*)_>< is offline
Volgens de planning ga ik de komende zomervakantie een rondreis maken met een vriend van mij. Via de kust van belgie door frankrijk en spanje naar portugal. Oversteken naar de oostkust van spanje en dan weer omhoog... of een soortgelijke route.
Het leek ons toch wel het makkelijkste om dit met een auto te doen, maar wat is dan verder wijsheid? Van wat voor tweedehands auto kun je verwachten dat hij ongestoord een paar duizend kilometer af legt en tevens de leef en slaapruimte voor twee personen biedt?
Zelf zat ik te denken aan een combo of iets dergelijks. Lekker ruim en niet te lomp. Mn reisgenoot dacht meteen aan een panda, en nu zie ik net dat een volvo 440/460 toch vrij weinig kost voor zo'n grote auto.
Kort samengevat: Goedkoop (ik vind 1000 euro veel geld), betrouwbaar voor een bepaalde tijd, zuinig en ruim.
Al het advies is welkom
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2005, 17:54
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Allereerst: Leuk plan!
Ik zou als je veel ruimte wilt gana voor een Volvo 840 of 940 Dat zijn stationbakken en die halen met gemak de 4 ton kunnen halen. Ik denk dat je er niet eens zoveel geld mee kwijt bent. Ook een 460 is een mogelijkheid, maar ik denk dat je dan misschien ruimte tekort komt?! Succes!
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 18:17
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Volvo's zijn betrouwbare, degelijke en prettige reisauto's.

Maar als je pech onderweg krijgt heb je een serieus probleem. Denk aan vervoer van de auto terug naar Nederland, of het vervoer naar een autokerkhof. En dan sta je in het midden van Spanje zonder vervoer.
Als alternatief zou je kunnen overwegen om een auto te huren voor een aantal weken. Dit kost je wel iets meer, maar je weet zeker dat je overal comfortabel komt.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 18:24
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
als je echt met een eigen auto wil gaan, enkele tips : zweeds of japans, vooral volvo's hebben vaak geen 'gekke' problemen die je echt de kop kosten. koop geen franse of italiaanse auto's. natuurlijk, die kunnen goed zijn, maar met bijvoorbeeld een volvo of een toyota heb je meer kans een goede te pakken te hebben. ook suzuki's rijden lang door, maar die zijn denk ik wat aan de kleine kant.

mocht je geen auto huren (huren heb je wel meer zekerheid) :
- vervoer van buitenland naar nederland kost ook geld. dus als de auto stuk is en weggesleept moet worden, dan kun je m t beste daar meteen maar naar de sloop brengen meestal. naar nederland laten verplaatsen kost vrij veel.

- ouwe auto's is vaak veel zelf aan te doen, neem dus een gereedschapset mee en zorg dat je er iets vanaf weet. ff checken hoe je nou precies de olie bijvult, bijvoorbeeld, of hoe je een lekke band verwisselt. (spuitbusjes werken niet echt lang.)

- een anwb-lidmaatschap geeft recht op hulp in het buitenland

- koop de auto niet 1 dag vantevoren. liefst een maand. en dan ook ff dr in rijden, zodat je in elk geval direct weet of-tie uberhaupt wil starten.

- check vantevoren ff wat voor benzine je in die landen kan tanken (octaangetal), en of jouw auto dat wel slikt.

- vraag een creditcard aan, met een limiet van 1000 euro of zo, en neem die mee, voor noodgevallen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 20:35
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 18-09-2005 @ 18:24 :
- een anwb-lidmaatschap geeft recht op hulp in het buitenland


Alleen als je een reis en kredietbrief er bij neemt.
Neem je de reis en kredietbrief plus dan krijg je ook nog vervangend vervoer als je eigen auto niet binnen 2 dagen te repareren is en kun je dus vrolijk verder toeren.

Als je echt in de auto wilt leven (dus ook slapen) dan moet je toch wel een behoorlijke stationbak of een bestelauto nemen. Voor een comfortabel bedje heb je namelijk een ligvlak van minimaal 1,9 meter nodig. Je betaald dan wel wat meer aan wegenbelasting en over het algemeen verbruikt een grote auto ook meer benzine als een kleinere auto.
Zweedse en japanse auto's zijn motorisch gezien erg sterk en daarme heb je dus het minste kans op problemen.

Houdt er ook rekening mee dat je auto tijdens de hele reis een geldige apk moet hebben, anders ben je strafbaar en niet verzekerd. Als de apk dus verlopen is voor het geplande eind van de reis, moet je hem voor vertrek laten keuren.

Zowieso moet je voor vertrek de auto uitgebreid (laten) keuren op alle slijtagegevoelige onderdelen en zo nodig onderdelen vervangen!

Als je voor een wat kleinere auto gaat, neem dan geen TE kleine auto. Alle bagage en eventueel een imperiaal op het dak zijn meestal niet echt bevorderlijk voor de rij-eigenschappen van de auto. Ook zijn kleine auto's over het algemeen minder comfortabel als grote auto's, zeker op de lange afstanden.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 19:54
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Huur een fiat panda, zon nieuwe zuinige auto scheelt in benzine kosten.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 10:32
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
als je dan huurt (en ze gaan op vakantie, dan heb je bagage) waarom dan in godsnaam een panda ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 10:43
fractuur
fractuur is offline
IN een Panda is de combinatie slapen en bagage echt niet mogelijk. Ik weet niet hoe lang jij bent?

Maar Volvo's station zijn vaak nog redelijk betaalbaar tweedehands, omdat ze relatief zo duur zijn in de wegenbelasting. Het is een goede optie voor jullie, gezien de betrouwbaarheid van Volvo's.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 16:43
paco
Avatar van paco
paco is offline
lekker voor volvo gaan.
__________________
"and the bass go Dark"
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 20:19
Verwijderd
Voor niet al teveel geld zou ik een audi 80 kopen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 00:14
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Dukko schreef op 20-09-2005 @ 20:19 :
Voor niet al teveel geld zou ik een audi 80 kopen.
waarom ? die dingen zijn relatief wel aan de dure kant vaak. en kun je die als station krijgen dan ? (toch wel vereiste als je ruimte wil hoor.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 11:59
Schuah
Avatar van Schuah
Schuah is offline
Mazda 323 uit '89. Superbetrouwbaar zuinig (1 op 15 is makkelijk te halen), comfortabel en ruim zat voor 2 personen. Voor minder dan €500,- heb je al een goeie van marktplaats. Is er als hatchback, sedan en station: keuze zat dus.
__________________
Zoekt en gij zult vinden. Vindt gij het niet, dan is het zoek.

Laatst gewijzigd op 21-09-2005 om 12:01.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 14:32
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
als je veel bagage meewil is een ouwe 626 ook nog wel haalbaar voor je budget. is toch wat groter.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 16:01
<*)_><
Avatar van <*)_><
<*)_>< is offline
Wat me tot nu toe wel opvalt is dat volvo's redelijk zwaar zijn en aardig wat benzine zuipen. Als je een paar duizend kilometer aflegt gaat dat toch wel aardig meetellen.
En huren is niet echt een optie vind ik, als je 3-4 weken een auto nodig hebt kost je dat een vermogen
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 16:03
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
je gaat een rondrit maken, en dan hoop je natuurlijk op een zuinige auto. maar aangezien je niet te klein wilt en maar een beperkt budget hebt, zou ik je toch 1 tip willen geven : ga gewoon uit van een gebruik van 1 op 10.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 16:39
Ivo
Ivo is offline
Ruimte kost geld. Binnen dit budget niet in aanschaf maar wel aan wegenbelasting en brandstof. Hierin zul je een afweging moeten maken.
Ik weet niet precies hoe veel kilometers je wilt gaan maken en of je elke dag een paar uur wilt rijden, maar als je dat van plan bent moet je ook zeker het comfort meenemen in je overweging. Die grote vierkante volvo's hebben niet voor niets soms wel meer dan 5 ton op de teller. Ze zijn gewoon gemaakt voor grote afstanden.
Een wat kleinere jappanner (bijvoorbeeld mazda 323 of honda civic) rijdt 1 op 15 of zuiniger, is met een 1.4 of 1.5 liter motor nog redelijk vlot, maar je hebt een stuk minder ruimte. Ook hebben deze auto's meestal een stuk minder luxe wat ze ook minder comfortabel maakt. Maar het scheelt je wel weer flink wat euro's aan euro95.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 17:12
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
<*)_>< schreef op 21-09-2005 @ 16:01 :
En huren is niet echt een optie vind ik, als je 3-4 weken een auto nodig hebt kost je dat een vermogen
Euro'tje of duizend schat ik. Maar heb je wel een betrouwbare auto zonder zorgen.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 17:36
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ivo schreef op 21-09-2005 @ 16:39 :
Ruimte kost geld. Binnen dit budget niet in aanschaf maar wel aan wegenbelasting en brandstof. Hierin zul je een afweging moeten maken.
Ik weet niet precies hoe veel kilometers je wilt gaan maken en of je elke dag een paar uur wilt rijden, maar als je dat van plan bent moet je ook zeker het comfort meenemen in je overweging. Die grote vierkante volvo's hebben niet voor niets soms wel meer dan 5 ton op de teller. Ze zijn gewoon gemaakt voor grote afstanden.
Een wat kleinere jappanner (bijvoorbeeld mazda 323 of honda civic) rijdt 1 op 15 of zuiniger, is met een 1.4 of 1.5 liter motor nog redelijk vlot, maar je hebt een stuk minder ruimte. Ook hebben deze auto's meestal een stuk minder luxe wat ze ook minder comfortabel maakt. Maar het scheelt je wel weer flink wat euro's aan euro95.
honda civic : slecht voorbeeld, die kun je vaak vinden met aardig wat comfortverhogende opties. (elektrische speeltjes, airco).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-09-2005, 19:34
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-09-2005 @ 17:36 :
honda civic : slecht voorbeeld, die kun je vaak vinden met aardig wat comfortverhogende opties. (elektrische speeltjes, airco).
Niet bij een civic uit het budget van de TS Daar ben ik van uitgegaan. Nieuwere Civic's inderdaad wel, maar das weer een ander prijskaartje
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 23:19
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Ga voor een Saab 9000 uit de periode 90-94:


Het zijn degelijke auto's, betrekkelijk goedkoop in de aanschaf en ik vind hem er persoonlijk best lekker uitzien. Je hebt dus best een kans dat je hem met winst doorverkoopt na je vakantie.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 23:39
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ivo schreef op 21-09-2005 @ 19:34 :
Niet bij een civic uit het budget van de TS Daar ben ik van uitgegaan. Nieuwere Civic's inderdaad wel, maar das weer een ander prijskaartje
ja, je hebt gelijk. civics zijn relatief vrij duur, zeker wat jongeren, was ik ff vergeten.

over die saab : die dingen zijn geloof ik nog best duur in aanschaf hoor... toch ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 18:50
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
MightyMarcel: Er staan er op marktplaats alleen al 13 Saab 9000 onder de €2000. Er staan er zelfs 3 met een prijs onder de €1000.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 21:19
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 25-09-2005 @ 18:50 :
MightyMarcel: Er staan er op marktplaats alleen al 13 Saab 9000 onder de €2000. Er staan er zelfs 3 met een prijs onder de €1000.
ik ga uit van kopen bij een wat gerenommeerder bedrijf. (macht der gewoonte). autotrader vindt er (excl. particulieren) 26, waarvan een aantal behoorlijk oud is, en sommige nogal hoge km-stand.

autotrader vindt van de volvo 440 (dezelfde opties, 250-2000 euro) 190. de kans dat je een goeie volvo 440 vindt is logischerwijs groter.

dr staan dr zelfs 63 met een prijs onder de 1000 euro.

overigens, de TS meldt dat-ie 1000 euro veel geld vindt (dat is t ook); dan is 2000 euro gewoon veel teveel geld, waarschijnlijk het dubbele van het budget van de TS.

ik vind die 9000 ook wel mooi, maar simpelweg te duur.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 16:57
Augustus
Avatar van Augustus
Augustus is offline
Volvo, en de reden is al meerdere malen boven mij uitgelegd.
__________________
pr0n parades and drug raids
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 18:05
Bleater
Avatar van Bleater
Bleater is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 21-09-2005 @ 23:19 :
Ga voor een Saab 9000 uit de periode 90-94:
[afbeelding]

Het zijn degelijke auto's, betrekkelijk goedkoop in de aanschaf en ik vind hem er persoonlijk best lekker uitzien. Je hebt dus best een kans dat je hem met winst doorverkoopt na je vakantie.
Betrouwbaar zal wel meevallen. De saab is namelijk hetzelfde als de Alfa 164, Fiat Croma en Lancia Thema en die staan niet bekend om hun betrouwbaarheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2005, 17:00
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
Afgelopen zomer ook zoiets gedaan! wij hadden een 9 persoon busje gehuurd van 5 man! was geweldig

we sliepen er alleen niet in! daar hadden we hotels voor
__________________
Bruut for president (y)
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:15
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ik heb een rondreis gedaan met mn 8 jaar oude peugeot 106 Van België naar Venetië om vervolgens door te rijden naar Firenze, Rome en Napels. Daarna terugkeren naar België via Pisa en Milaan. In totaal een 4500-tal km gereden en hij doet het nog We hebben er 2 keer in geslapen maar comfortabel was het niet voor de rest hebben we vooral in een tentje geslapen...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:34
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Een oud volkswagenbusje, zo'n retro ding <3
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 12:13
Poor Leno
Avatar van Poor Leno
Poor Leno is offline
Aanraders:

Volvo 240, 740, 940 (achterwielaandrijving...

Saab 9000
__________________
"What" ain't no country I ever heard of! They speak English in "What?!"
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 14:17
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Bleater schreef op 10-10-2005 @ 18:05 :
Betrouwbaar zal wel meevallen. De saab is namelijk hetzelfde als de Alfa 164, Fiat Croma en Lancia Thema en die staan niet bekend om hun betrouwbaarheid.
de saab staat op t zelfde platform, zul je bedoelen. ze zijn niet 'hetzelfde'.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 14:42
smvs
smvs is offline
Als je de auto maar een maandje houdt hoef je minder rekening te houden met kosten in verzekering en wegenbelasting. Een diesel zou dus een aardige optie zijn wellicht. (In verband met verbruik en betrouwbaarheid) Je moet er echter wel rekening mee houden dat in het buitenland de diesel veelal duurder is dan de benzine.

Ik zou ook voor een Jap gaan of een Volvo idd. Franse auto's ben ik ook geen fan van wegens allerlei gebreken maar juist voor dit soort tochten zijn ze wellicht toch wel weer geschikt. Je hebt geen last van kou (niet willen starten) en ze staan wel bekend om hun uithoudingsvermogen. (Oude Peugot diesels vooral). Zoals ze bij Topgear zeggen over Franse auto's: In de eerste week gaan alle accesoires stuk en dan blijven ze rijden tot in de eeuwigheid.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 12:58
Guissie
Avatar van Guissie
Guissie is offline
Een oud VW busje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:14.