Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2005, 11:19
Lif
Lif is offline
Hebben (streek)bussen een zendertje ingebouwd waardoor een stoplicht sneller voor hun op groen springt?

Je hoort namelijk wel eens 'oh dat komt door die bus' als een stoplicht lang op rood lijkt te staan. Leek mij niet logisch, maar toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2005, 11:48
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Klopt.
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 13:44
Ivo
Ivo is offline
Klopt inderdaad op sommige trajecten (voornamelijk snelbussen). In grotere plaatsen gebruiken brandweer en ambulance ook vaak zo'n systeem, om veiliger kruispunten over te kunnen steken.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 14:09
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
klopt. vooral in steden, en in de buurt van busstations, staan stoplichten die hier op reageren. (en dat een bus een zendertje heeft, is vrij logisch. vaak staat aan het einde van een 'busstrook' of 'spitsstrook' ook een stoplicht; dat gaat alleen op groen voor de bus, en niet als er geen bus is, en niet voor andere voertuigen. en hoe weet t stoplicht dat er een bus staat ?; juist, een zendertje.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 14:10
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
zou je die zendertjes ook ergens kunnen kopen of zo, lijkt me wel wat voor in de auto
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 16:02
Lif
Lif is offline
Bedankt voor de reacties en en MightyMarcel, dat was inderdaad ook mijn volgende vraag geweest ja
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 17:35
Verwijderd
Bussen hebben in veel gevallen ook een eigen stoplicht. Dat zijn tweemaal twee kleinere lampjes die zich meestal onder of naast het gewone verkeerslicht bevinden. Daaraan kan de chauffeur van de bus (mét zender) zien of hij mag rijden of niet. Voor het gewone verkeer lijkt het dus alsof de bus door rood rijdt, maar voor het andere verkeer is het licht ook rood, omdat de bus gewoon voorrang krijgt.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 18:17
Ivo
Ivo is offline
Die aparte bus-stoplichten hebben alleen maar zin als er ook een aparte busbaan is. Als er geen busbaan is hebben die dingen namelijk geen zin omdat de bus wel mag doorrijden, maar een ander voertuig wat voor de bus staat zal blijven staan omdat het gewone licht wel rood is.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 20:07
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
@Nare Man : stoplichten voor bussen worden alleen gebruikt op aparte weggedeeltes; op weggedeeltes die door overig verkeer gebruikt mag / dient te worden, worden uitsluitend de standaard 'rood-amber-groene' stoplichten geplaatst. uitzondering hierop vormt (o.a.) de situatie bij busstations, waar de bus een weggedeelte (de 'ingang' van het busstation) op gaat rijden waar het overige verkeer niet op mag komen; dan kan het voorkomen dat er naast het gewone stoplicht een extra bus-stoplicht geplaatst is. dit stoplicht moet er dan voor zorgen dat de bus enkel de busbaan oprijdt terwijl er al een bus staat. (dit stoplicht zal echter nooit conflicteren met de overige stoplichten op de kruising.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 21:01
Wednesday#40159
Avatar van Wednesday#40159
Wednesday#40159 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-10-2005 @ 21:07 :
@Nare Man : stoplichten voor bussen worden alleen gebruikt op aparte weggedeeltes; op weggedeeltes die door overig verkeer gebruikt mag / dient te worden, worden uitsluitend de standaard 'rood-amber-groene' stoplichten geplaatst. uitzondering hierop vormt (o.a.) de situatie bij busstations, waar de bus een weggedeelte (de 'ingang' van het busstation) op gaat rijden waar het overige verkeer niet op mag komen; dan kan het voorkomen dat er naast het gewone stoplicht een extra bus-stoplicht geplaatst is. dit stoplicht moet er dan voor zorgen dat de bus enkel de busbaan oprijdt terwijl er al een bus staat. (dit stoplicht zal echter nooit conflicteren met de overige stoplichten op de kruising.)
In Leiden heb je bij een kruising zo'n busverkeerslicht bij de gewone verkeerslichten hangen, zonder een aparte weggedeelte. Maar dat komt waarschijnlijk doordat net voor dat kruispunt een bushalte staat en de bus dan op de strook voor naar rechts komt te staan, terwijl die eigenlijk gewoon rechtdoor moet. Eerst dacht ik dat hij door zou rijden wanneer er voor rechts op groen zou staan, maar later kwam ik achter dat er voor de bussen een aparte verkeerslicht was. Het is wel zo, wanneer het voor de auto's rechtdoor groen is en de bus bij die halte toch niet hoeft te stoppen, gewoon met de stroom mee gaat en niet wacht tot zijn eigen licht op "groen" gaat.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 21:45
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-10-2005 @ 15:09 :
klopt. vooral in steden, en in de buurt van busstations, staan stoplichten die hier op reageren. (en dat een bus een zendertje heeft, is vrij logisch. vaak staat aan het einde van een 'busstrook' of 'spitsstrook' ook een stoplicht; dat gaat alleen op groen voor de bus, en niet als er geen bus is, en niet voor andere voertuigen. en hoe weet t stoplicht dat er een bus staat ?; juist, een zendertje.)
én taxies
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 09:51
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Ivo schreef op 06-10-2005 @ 19:17 :
Die aparte bus-stoplichten hebben alleen maar zin als er ook een aparte busbaan is. Als er geen busbaan is hebben die dingen namelijk geen zin omdat de bus wel mag doorrijden, maar een ander voertuig wat voor de bus staat zal blijven staan omdat het gewone licht wel rood is.
Je zal ook nooit ergens buslichten aantreffen als er geen aparte rijstrook voor de bus is.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 19:52
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
De bus- en tramlichten, officieel 'negenogen' geheten (omdat er op 9 plaatsen lampjes in kunnen) werken niet op zendertjes. Die reageren op lussen in de busbaan, dus ook als er een personenauto op gaat staan. Daarom werken die ook voor taxi's, hulpdiensten en gemeentevoertuigen.

Negenogen kunnen ook ingesteld worden door een andere conflicterende rijweg heen, dan wordt ipv het standaard wit knipper-wit getoond.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 19:54
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
fractuur schreef op 10-10-2005 @ 10:51 :
Je zal ook nooit ergens buslichten aantreffen als er geen aparte rijstrook voor de bus is.
Jawel, bijvoorbeeld voor lijn 73 waar Velserbroek overgaat in Haarlem. Niet dat dit jullie iets zegt, maar toch
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 20:13
Souris
Avatar van Souris
Souris is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 13-10-2005 @ 20:54 :
Jawel, bijvoorbeeld voor lijn 73 waar Velserbroek overgaat in Haarlem. Niet dat dit jullie iets zegt, maar toch
dat zegt me wel wat hoor
__________________
Wat voelt een vlinder in zn buik als hij verliefd is?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 20:58
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Souris schreef op 13-10-2005 @ 21:13 :
dat zegt me wel wat hoor
ok, voor de meesten niet dan
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 18:16
Verwijderd
Citaat:
vlep`un schreef op 09-10-2005 @ 22:45 :
én taxies
taxi's rijden gewoon door het rode licht heen
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 10:59
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 13-10-2005 @ 20:52 :
De bus- en tramlichten, officieel 'negenogen' geheten (omdat er op 9 plaatsen lampjes in kunnen) werken niet op zendertjes. Die reageren op lussen in de busbaan, dus ook als er een personenauto op gaat staan. Daarom werken die ook voor taxi's, hulpdiensten en gemeentevoertuigen.

Negenogen kunnen ook ingesteld worden door een andere conflicterende rijweg heen, dan wordt ipv het standaard wit knipper-wit getoond.
Kan ik mij geheel in vinden.
Er zijn echter ook mogelijkheden om zendertjes in bussen in te bouwen waardoor het verkeerslicht als een soort 'bestuurbaar ding' werkt voor bussen, dit is echter wat duurder en voor de meeste kruispunten liggen dan ook gewoon lussen in het wegdek.

En voor iedereen die 'stoplicht' zei. Stoplichten bestaan wel, maar in dit geval gaat het bijna altijd om verkeerslichten of verkeersregelinstalatie's (VRI)!
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-10-2005, 12:01
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
fractuur schreef op 10-10-2005 @ 10:51 :
Je zal ook nooit ergens buslichten aantreffen als er geen aparte rijstrook voor de bus is.
Dat gaat niet altijd op, wel wanneer (zoals eerder genoemd) de bus bijvoorbeeld 'moet' afslaan naar een gedeelte waar alleen lijnbussen zijn toegestaan.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 13:44
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 17-10-2005 @ 11:59 :
Kan ik mij geheel in vinden.
Er zijn echter ook mogelijkheden om zendertjes in bussen in te bouwen waardoor het verkeerslicht als een soort 'bestuurbaar ding' werkt voor bussen, dit is echter wat duurder en voor de meeste kruispunten liggen dan ook gewoon lussen in het wegdek.
"Hier" (Haarlem e.o.) hebben ze ook wel zenders ingebouwd, maar meestal gaat het inderdaad gewoon met lussen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 13:48
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 17-10-2005 @ 14:44 :
"Hier" (Haarlem e.o.) hebben ze ook wel zenders ingebouwd, maar meestal gaat het inderdaad gewoon met lussen.
Zenders zijn wel duurder, maar geven wel meer garantie dat het werkt. Bijvoorbeeld op een 'gewone weg'. Dan zet de bus het verkeerslicht al op groen en is het kruispunt vrij (auto's kunnen dan al doorrijden) wanneer de bus eraan komt.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 07:26
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 17-10-2005 @ 11:59 :
En voor iedereen die 'stoplicht' zei. Stoplichten bestaan wel, maar in dit geval gaat het bijna altijd om verkeerslichten of verkeersregelinstalatie's (VRI)!
als-ie op rood staat is het een stoplicht
als-ie op groen staat is het een verkeerslicht
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 13:07
boer
Avatar van boer
boer is offline
Citaat:
Wednesday#40159 schreef op 07-10-2005 @ 22:01 :
In Leiden heb je bij een kruising zo'n busverkeerslicht bij de gewone verkeerslichten hangen, zonder een aparte weggedeelte. Maar dat komt waarschijnlijk doordat net voor dat kruispunt een bushalte staat en de bus dan op de strook voor naar rechts komt te staan, terwijl die eigenlijk gewoon rechtdoor moet. Eerst dacht ik dat hij door zou rijden wanneer er voor rechts op groen zou staan, maar later kwam ik achter dat er voor de bussen een aparte verkeerslicht was. Het is wel zo, wanneer het voor de auto's rechtdoor groen is en de bus bij die halte toch niet hoeft te stoppen, gewoon met de stroom mee gaat en niet wacht tot zijn eigen licht op "groen" gaat.
inderdaad, in die bus zit ik ook altijd
__________________
ik zeg maar wat
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 19:00
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 31-10-2005 @ 08:26 :
als-ie op rood staat is het een stoplicht
als-ie op groen staat is het een verkeerslicht
Nee, een stoplicht kan enkel rood geven (bijv bij een brug). Een verkeerslicht kan rood, geel en groen geven.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 21:25
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 31-10-2005 @ 20:00 :
Nee, een stoplicht kan enkel rood geven (bijv bij een brug). Een verkeerslicht kan rood, geel en groen geven.
Hehe, volgens mij nam je zijn opmerking net iets te serieus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2005, 17:42
Verwijderd
Die kastjes heten "transponder" trouwens.
Ooit een buschauffeur over de radio horen tieren dat z'n transponder defect was
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 20:22
Verwijderd
Goh, wat weten jullie veel over bussen!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 12:13
Lif
Lif is offline
Ik had inderdaad verwacht dat het topic na de eerste post (van langejongen) dood zou gaan, maar er valt blijkbaar veel te zeggen over bussen & verkeerslichten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.