Oud 04-03-2019, 18:38
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Vertel eens jongemannen.

Welke besturingssysteem is beter ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2019, 18:40
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Windows kill
Met citaat reageren
Oud 04-03-2019, 18:44
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Windows kill
Waarom
Met citaat reageren
Oud 04-03-2019, 18:51
Verwijderd
Ligt volstrekt aan purpose. Voor servers neig ik sterk naar Linux. Voor een workstation waarbij je native applicaties kunt gebruiken en voor een uitzondering WINE succesvol kunt inzetten, ook Linux. Voor alles wat hier buiten valt, Windows.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2019, 18:54
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Citaat:
Waarom
Omdat ik geen ervaring heb met Linux
Met citaat reageren
Oud 04-03-2019, 18:56
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Ligt volstrekt aan purpose. Voor servers neig ik sterk naar Linux. Voor een workstation waarbij je native applicaties kunt gebruiken en voor een uitzondering WINE succesvol kunt inzetten, ook Linux. Voor alles wat hier buiten valt, Windows.
Inderdaad.
Voor servers installeer ik Linux.
Voor persoonlijk gebruik, gebruik ik Windows. Dus gamen etc.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2019, 18:57
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Omdat ik geen ervaring heb met Linux
Moet je leren. Anders vallen er klappen.

Tux gaat je aanvallen met zijn pinguïn krachten.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2019, 19:12
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Citaat:
Moet je leren. Anders vallen er klappen.

Tux gaat je aanvallen met zijn pinguïn krachten.
Nu ben ik boos! Zonder verhaaltje naar bed jij
Met citaat reageren
Oud 04-03-2019, 19:26
Verwijderd
Objectief beter? Tfoe.
Er is heel veel te zeggen voor Linux (de systemd-loze distributies). Met uitzondering van de rechtenstructuur want die is ronduit lachwekkend. Dat was 'ie al toen 'ie ontworpen werd en nu nog tien keer eerder.
Ik denk dat er qua architectuur tussen de systemd variant en de overige OSen niet heel veel verschil is. Ze hebben verschillende use cases.
macOS is voor mensen met het IQ van een aardappel en een dikke buidel en sinds applicaties sinds vorig jaar (of misschien het jaar daarvoor, vlak na het jaar als dat ze rechtermuisknopfunctionaliteit kregen) ofzo ook in full screen mode kunnen werken bruikbaar voor een hele grote groep mensen. Weinig onderhoud maar de laptops hebben enkele jaren lang in de "kapot top 5" gestaan. macOS is NIET geschikt als server in mijn mening.

Windows lijkt heel veel op macOS tegenwoordig maar het beheren van een netwerk met meer dan 40 Macs als je bepaalde wettelijke verplichtingen hebt heeft al menige systeembeheerder tot wanhoop gedreven, Google heeft bijna tien miljard dollar geinvesteerd in het beheer van z'n bijna 100K macbooks, bijvoorbeeld. Dat is echt Bizar Veel Geld. Daar kan je alle MacBooks voor vervangen. Daarom zie je in traditionele kantooromgevingen eigenlijk alleen maar Windows. Hoge mate van krompatibiliteit, wat tegelijkertijd ook de grootste valkuil is en de reden dat Windows traditioneel zo'n slechte naam heeft qua stabiliteit. Uitermate geschikt als server voor bepaalde taken in de Core editie. Voor consumenten die niet teveel met hun takken aan de instellingen zitten, is de moderne Windows 10 een prettige ervaring met een leercurve die voor de overgrote meerderheid makkelijk te bedwingen is. NTFS is een fantastisch bestandssysteem, alleen het rechtensysteem laat nogal wat te wensen over; het is overcomplex, helemaal in combinatie met sharing.

Linux; Het OS wat geen echt OS is. De meeste mensen die over Linux praten bedoelen een complete suite. Niet eens een andere distro. Alleen geven alle mensen die over Linux praten net een iets andere definitie over wat die suite behelst. Ik ben een groot voorstander van Linux (en Open Source in het algemeen) als serversoftware. Het maakt mij niet zoveel uit wat waarop moet draaien, maar mijn persoonlijke voorkeur is toch eerst Linux op de server. Op de desktop vind ik het een gigantische nachtmerrie en ze zouden alle ontwikkeling moeten stoppen en de energie moeten steken in de componenten waar wel care voor is. Tevens is het Posix-rechtensysteem ronduit achterlijk.

Maar uiteraard raad ik Netware aan voor iedereen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2019, 19:46
Verwijderd
Mwah, zelf vind ik de vanilla desktop distro's van Fedora en OpenSUSE best sexy en fijn werken. Het is alleen dat ik toch niet om Microsoft/Windows heen kan, privé door applicaties die niet willen onder WINE (en geen native variant beschikbaar) en professioneel omdat klanten Microsoft gebruiken/verwachten.

Zelf heb ik niet zoveel issues met systemd, wel met netplan. Gelukkig zijn er altijd alternatieven te hosselen met wat toewijding.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2019, 19:56
Verwijderd
Ik gebruik openSUSE omdat ik Richard Brown heel goed persoonlijk ken uit m'n Novell-achtergrond, die ik met hem deel. En de hele schoolachtergrond is ook overeenkomstig. En ik wil wel geinformeerd zijn als ik met hem op SUSECON sta te praten
Met citaat reageren
Oud 04-03-2019, 20:26
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Mwah, zelf vind ik de vanilla desktop distro's van Fedora en OpenSUSE best sexy en fijn werken. Het is alleen dat ik toch niet om Microsoft/Windows heen kan, privé door applicaties die niet willen onder WINE (en geen native variant beschikbaar) en professioneel omdat klanten Microsoft gebruiken/verwachten.

Zelf heb ik niet zoveel issues met systemd, wel met netplan. Gelukkig zijn er altijd alternatieven te hosselen met wat toewijding.
Sommige applicaties zijn niet compatible met Wine. En dan gaat Wine zeiken dat het niet doet.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2019, 22:57
Verwijderd
Wat ik persoonlijk heel erg merk is dat er voor een unix-systeem enigszins technische kennis vraagt en/of de interesse om het een en ander uit te zoeken. Met uitzondering van MacOS, want zoals eerder vermeld is de UX zodanig in het achterhoofd gehouden bij de ontwikkeling, dat zelfs een kind op gevoel moet kunnen navigeren.

@Deadlock wat ik mij afvraag is waarom, volgens jou, de ontwikkeling van Linux voor de desktop direct zou moeten stoppen. Doel jij hier specifiek op Linux of op alle unix-distro's? Met Ubuntu, Fedora, OpenSuse, e.d. zou ik best wel door het leven kunnen, als het aanbod in native applicaties maar net zo groot was als voor Windows.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2019, 07:47
Verwijderd
Nou, het zal je verbazen hoe vaak ik alsnog aan het Googlen ben om krankzinnige verzoeken uit te zoeken, zoals de sortering aanpassen van mailfolders in Outlook. Dat is natuurlijk wat anders dan Googlen naar parted omdat er een "oopsie" is, maar toch.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2019, 12:57
Verwijderd
Citaat:
@Deadlock wat ik mij afvraag is waarom, volgens jou, de ontwikkeling van Linux voor de desktop direct zou moeten stoppen. Doel jij hier specifiek op Linux of op alle unix-distro's? Met Ubuntu, Fedora, OpenSuse, e.d. zou ik best wel door het leven kunnen, als het aanbod in native applicaties maar net zo groot was als voor Windows.
Omdat ik het zonde vind dat al die devs vrij geavanceerde meuk aan het creëren zijn en die energie kan veel beter in andere componenten gestoken worden die het OS beter maken als server.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2019, 02:41
thomas98
thomas98 is offline
Linux is gratis, maar super lastig om mee te werken...bovendien draaien de meeste apps gewoon op Windows (of Mac)... Ik zou gewoon een Windows 10 kopen, kost tegenwoordig geen reet...

Ik heb laatst bij eProducts.nl een licentiecode gekocht voor nog geen 5 tientjes...

werkt prima!
__________________
Call of Duty
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Linux Ubuntu 8.04 en Windows XP
Sprudel
4 06-11-2013 15:32
Software & Hardware [Algemeen] Waarom Linux?
Optima
50 07-02-2005 20:11
Software & Hardware Waarom draait iedereen Windows?
Verwijderd
81 25-11-2003 13:47
Software & Hardware [Linux] Beginnen met Linux: is Lindows goed?
Verwijderd
25 10-11-2002 17:25
Software & Hardware [ASM] ASM Win = ASM DOS = ASM Linux ?
SNeKKe
9 11-08-2002 21:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.