Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2015, 23:10
Sjoerd34
Sjoerd34 is offline
Hey mensen

Ik ben een vierdejaars BE-student aan de HES A'dam. Vorig jaar heb ik de meewerkstage bij een Gemeente gelopen en momenteel schrijf ik mijn scriptie bij een dienstverlenend bedrijf.

Hierna wil ik een (pre-master) accountancy opleiding bij Nyenrode of RUG volgen en daarnaast werken bij een BIG 4 kantoor. Omdat ik als BE-er tekortkomingen zal hebben in de accountancy, pieker ik enorm of ik wel kennis heb en/of ik kundig in het vak zal zijn. Ondanks dat ik vrij hoge cijfers heb en de meewerkstage heb afgerond met een 9, onderschat ik mijzelf.
Ik neem het zo serieus, dat ik de laatste semester van dit schooljaar accountancylessen volg van de vakken EXV, CB en AO. Dit om meer kennis te vergaren in het stof en zo meer zelfvertrouwen te krijgen.

Mijn vraag is; is het zinvol om half jaar AC lessen te volgen om wat kennis op te doen en zal dit mijn zelfvertrouwen goed doen?
Een ander belangrijk vraag; als starter bij een big4 kantoor, wat zal mijn werkzaamheden zijn tijdens de interim-controles en de eindejaarscontroles? Wat controleert de startende assistant accountant bij de eindejaarscontrole?

Bij voorbaat dank!

Sjoerd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2015, 07:46
Verwijderd
Tsja, accountancy is niet bepaald moeilijk, veel mensen vinden het vooral saai. Je zult vooral als vinker ingezet worden neem ik aan, controleren of de cijfertjes en berekeningen kloppen. Maak je niet zo druk, zo spannend is het niet.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2015, 09:48
brands
Avatar van brands
brands is offline
Sjoerd,

Misschien een overbodige vraag, maar ben wel benieuwd hoe je opleiding BE aan de HES is opgebouwd. Heb wel beetje ervaring met BE, maar op een andere hogeschool. Tevens hoeven ze niet precies hetzelfde te zijn op alle hogescholen.

Welke kennis denk je door die extra lessen te kunnen bijschaven? Bij ons worden namelijk geen specifieke lessen voor accountancy gegeven in periode 4 die betrekking hebben op EXV, CB en OA. Tevens is de OAT al geweest en daar worden de lessen op gebaseerd.

Als je zou kiezen voor RUG dan lijkt me het een programma wat voltijds is, dus bijna niet te combineren met het werken bij een BIG 4, aangezien het schakelprogramma totaal 60 EC's is. Voor meer info KLIK.

Nyenrode lijkt het ook in deeltijd aan te bieden waar de combinatie wel mogelijk is, maar je moet er wel rekening mee houden dat het wel een zwaar traject is. Immers accountancy kent nu de drukste tijd waarbij heel veel controles van 1/2 met uitloop naar 3 weken plaatsvind. Dit motivatie moet je wel op kunnen brengen. Voor meer info KLIK

Hierbij zou ik adviseren, bezoek open dagen/avonden. Dan kun je precies aangeven wat de mogelijkheden zijn, daar kun je ook met studenten spreken die de pre-master hebben gedaan en hun ervaringen.

Wat betreft je werkzaamheden als startende assistent accountant ken ik niet, maar denk dat je wel breder wordt ingezet dan alleen als vinker. Dan zou je er zelf niet veel van leren, dus zou ik zelf zeggen dat je bijvoorbeeld een afloopcontrole doet of checken van banksaldo. Maar misschien zit er wel iemand op het forum hier die je het kan vertellen. Stagiaires worden bij ons beoordeeld op verschillende competenties, maar daar zul je zelf wel mee beginnen. Zal even proberen een bijlage van onze stagebeoordeling bij te voegen.

Tot slot de laatste vraag: waarom kies je voor een big 4?
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf Beoordelingen stage.pdf (29.0 KB, 8x gelezen)
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Topic: Studie Accountancy Nivra/Nyenrode (baan+studie)
Kevin1111
30 29-09-2008 18:14
Studeren Accountancy duaal
JustMe88
0 05-02-2007 17:03
Studeren HBO BE vs SPD Bedrijfsadministratie vs HBO Accountantie
rs-power
3 19-01-2007 22:05
Studeren Studie/opleidings richting vraag (PDB - MBA - SPD)
APRILIA RS
15 19-01-2007 21:45
Studeren HEAO Accountancy - IBMS
Lady Lazarus
9 30-11-2004 10:25
Algemene schoolzaken Psychologie/Accountancy????
state_of_mind
9 02-05-2004 21:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.