Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2004, 10:47
Sublime85
Sublime85 is offline
Beste Mensen,

Omdat er de laatste tijd veel ontwikkelingen plaatsvinden in het speakerwereldje wilde ik er een discussietopic over openen.

Vooral over de nieuwe sets van Creative en de nieuwe sets van Logitech.

Zelf heb ik nu een brak wannabe trust 5.1 setje, die ik had gekocht toen ik nog bij mijn ouders woonde en nu ik op kamers zit minder plaats voor heb en alle 5 ongeveer voor me neus heb staan.

Daarom ben ik erover aan het denken om een 2.1 setje te kopen.

De Logitech Z-2200 2.1 set.

Specs

Total RMS power: 200 watts RMS
Satellites: 80 watts RMS (2x 40W)
Subwoofer: 120 watts RMS
Total peak power: 400 watts
Frequency response: 35Hz - 20kHz
Drivers:
Satellites: 6.35 cm aluminium phase plug driver
Subwoofer: 16.5 cm long-throw ported driver
Speaker dimensions:
Satellites: 17.8 x 10.8 x 15.2 cm (HxWxD)
Subwoofer: 27.9 x 27.9 x 38.1 cm (HxWxD)
Signal to noise ratio: >103db

Review: http://www.bit-tech.net/review/282/

Wat vinden jullie ervan, en zouden zo'n kleine boxjes ECHT zoveel watt output hebben of moet op andere dingen letten.


Welke speakers hebben jullie zelf...en zijn jullie ook van plan om nieuwe te kopen.

Greetz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2004, 15:09
WelcomeHome
Avatar van WelcomeHome
WelcomeHome is offline
Logitech Z-560

Gigantisch geluid, ouder model, maar nogsteeds een van de beste computerspeakers die er te verkrijgen zijn. Beter dan de Z-2200, ook wel duurder (zo'n 60 euro) maar ik denk dat je waar voor je geld krijgt. Heb ik wel tenminste.
Het is een 4.1 systeem, maar de boxjes kun je heel makkelijk kwijt aan de muur, dus ruimte moet geen probleem zijn

Heb je echt geld over, kijk dan naar de Z-680 of een Klipsch Promedia 5.1
__________________
Hoewel zowel vertrouwenskwestie als pleeborstelfobie vijf lettergrepen tellen, valt de verdere verwantschap tussen deze woorden vies tegen.

Laatst gewijzigd op 12-02-2004 om 15:12.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 15:31
Verwijderd
Koop gewoon een 2e hands versterker + een paar speakers. Zit je voor onder de 50 euro gebakken met een geluid waar pc speakertjes gewoon níet aan kunnen tippen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 16:16
Sublime85
Sublime85 is offline
Citaat:
Glow schreef op 12-02-2004 @ 16:31:
Koop gewoon een 2e hands versterker + een paar speakers. Zit je voor onder de 50 euro gebakken met een geluid waar pc speakertjes gewoon níet aan kunnen tippen.
Had ik ook al aan gedacht, maar ik heb nog amper plaats voor een 5.1 set laat staan grootte boxen en een versterker....en je moet je niet vergissen in goede speakerset's

Citaat:
Logitech Z-560

Gigantisch geluid, ouder model, maar nogsteeds een van de beste computerspeakers die er te verkrijgen zijn. Beter dan de Z-2200, ook wel duurder (zo'n 60 euro) maar ik denk dat je waar voor je geld krijgt. Heb ik wel tenminste.
Het is een 4.1 systeem, maar de boxjes kun je heel makkelijk kwijt aan de muur, dus ruimte moet geen probleem zijn

Heb je echt geld over, kijk dan naar de Z-680 of een Klipsch Promedia 5.1
Waar basseer je dat op. Ik had juist gelezen dat de Z-680 beter was voor gamen en DVD's te kijken i.v.m. meerdere sattalieten. En de 2.1 set weer beter voor muziek, vanwege heldere klanken en zeer goede bass. En hoe duur is de Z-560.

greetz
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 17:25
Verwijderd
Ik heb zelf de Cambrige Soundworks boxen (4.1) en echt perfect geluid, maar al een iets ouder type, maar satelieten kan je overal kwijt zo groot zijn ze niet. mijne zijn 3cm bij 3 cm bij 3cm dus.. en je ken ze zoals al genoemd, aan de muur hange, ik heb mijn achterste speakers op Standaard staan en als je niet meer beruikt dus terug zetten.
ik heb oko niet zo gek veel ruimte in mijn kamer hier dus maar ik vind het ideaal...

Greet*z

dit is de foto ervan maar dan met 2 boxen en ik heb em met 4 boxen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 18:12
Sublime85
Sublime85 is offline
Citaat:
lullow schreef op 12-02-2004 @ 18:25:
Ik heb zelf de Cambrige Soundworks boxen (4.1) en echt perfect geluid, maar al een iets ouder type, maar satelieten kan je overal kwijt zo groot zijn ze niet. mijne zijn 3cm bij 3 cm bij 3cm dus.. en je ken ze zoals al genoemd, aan de muur hange, ik heb mijn achterste speakers op Standaard staan en als je niet meer beruikt dus terug zetten.
ik heb oko niet zo gek veel ruimte in mijn kamer hier dus maar ik vind het ideaal...

Greet*z

dit is de foto ervan maar dan met 2 boxen en ik heb em met 4 boxen
ik wil niet lullig doen maar ik vind die set ontzettend lelijk
Maar hoe die set is 17 watt in totaal de Z-2200 200 watt in totaal....hoe kan dat

greetz
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 18:15
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Sublime85 schreef op 12-02-2004 @ 19:12:
ik wil niet lullig doen maar ik vind die set ontzettend lelijk
Maar hoe die set is 17 watt in totaal de Z-2200 200 watt in totaal....hoe kan dat

greetz
de elektronica gebruikt in die Creative setjes (fps 1000, 1500) is gewoon zo zwak. bovendien komt er niet bepaald perfect geluid uit, in tegendeel..
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 22:10
Verwijderd
Jammer. Ik dacht dat het over echte luidsprekers zou gaan. Niet die schrale plastic kastjes met 'subwoofertjes'.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 22:41
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 12-02-2004 @ 19:15:
de elektronica gebruikt in die Creative setjes (fps 1000, 1500) is gewoon zo zwak. bovendien komt er niet bepaald perfect geluid uit, in tegendeel..
Correct me if I'm wrong... Maar volgens mij ligt het eraan welk setje je van creative hebt...
Ik moet het volume van windows, dat van winamp en dat van mn boxen geheel open zetten, voordat ik een onzuivere noot, of een krakend geluid hoor...
En zo ver gaak tog nooit... want tegen die tijd doet t gewoon pijn aan mijn oren en die van de buren
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 23:06
Verwijderd
Citaat:
Maar hoe die set is 17 watt in totaal de Z-2200 200 watt in totaal....hoe kan dat
het verschil tusen 10 watt en 100 watt is 1 tiende en geloof mij nou.. dat hoor jij echt niet.... maar als jij creative boxen hoort.. met de Sounblaster llive kaart dide der bij geleverd word hoort... piep je wel anders.. die setjes op USB die zijn pas bagger, in de niewste auto's worden ook boxen gezet van 15 watt 25 watt.. moet je horen wat voor geluid er uit komt ? als je weet wat er in zit valt je bek open

greetz
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 01:28
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Hahaha, dit topic gaat echt helemaal nergens over.
Al die troep die je 'bij je PC' kan kopen is niet meer dan dat, troep.

Vreselijk dat er nog steeds gedacht wordt dat het verschil tussen wattages uitmaakt. Dat doet het een heel klein beetje. En dan hangt het voornamelijk van de efficientie van je speaker af. (En omdat die bijna allemaal hetzelfde zijn maakt het dus geen fuck uit.)

Over een paar maanden is er weer een HiFi show in de Doelen.. ga daar maar eens luisteren. (als het goed is, is er weer gratis wijn).
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 02:03
Verwijderd
Ontwikkelingen in "speaker"-wereld? Kom nou, laat me niet lachen. Een speaker is een speaker, de technologie is al jàren hetzelfde en zal niet zo snel veranderen. Hooguit de reclameslogans.

Bovendien, in de "grote mensen"-audiowereld heb je geen ruk te maken met wattages. Wattages zijn volslagen irrelevante gegevens, ja, zèlfs RMS-gegevens, hoewel deze een flink stuk accurater zijn dan PMPO. Volume is niets anders dan energie en de juiste eenheid voor energie is niet watt, maar amperage, versterkergewijs. Vandaar dat maar bitter weinig versterkerfabrikanten de maximale amperage-output vermelden; vaak omdat deze gewoon bitter slecht is. Vandaar dat je 2x100W Philips-versterkertje op 11 uur al begint te clippen, terwijl de instap-Harman Kardon van 2x60W voluit nog zonder enige vervorming speelt (mits adequate speakers aangesloten).

Een versterker is een, hence de naam, versterker. Stel dat jij een CD'tje speelt, en je versteker staat dusdanig qua volume dat het signaal de versterker moet verlaten met een energiestroom van 50 volt, gemakshalve nemen we een weerstand van 8 Ohm. Je hebt een versterker die een maximaal vermogen kan leveren van 5 ampere, en eentje die maximaal 15 ampere kan leveren. R=U/I. Dus je krijgt 8=50/5. Dat klopt niet; je komt dan hoger uit dan 8, namelijk 10.. Met andere woorden; de speaker domineert je versterker, die het gevraagde signaal niet kan behapstukken. Maar speaker B, die maximaal 15 ampere kan leveren daarentegen; 8=50/15 --> 8=3,3333. Minder weerstand èn je houdt een hele behoorlijke marge over. Simpel gezegd; de versterker heeft genoeg power om de speaker adequaat te voorzien van de gevraagde (volumeknop) energie, daar waar dat bij speaker A (5 ampere) niet het geval is. In geval A zal het geluid ronduit beroerd zijn, in geval B genieten.

Wattage en amperage zijn als volgt met elkaar verbonden; P=I²*R. Je krijgt dus, in geval A, P=25*8, oftewel 200W. In geval B, echter, krijg je P=225*8=1800W. Vandaar; wattages zijn irrelevant.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 02:12
Verwijderd
Verdorie, lees ik net dat 't over speakers gaat, en niet versterkers. Mijn hele rant voor niets :/

Anyway, speakers hebben geen wattage. Natuurlijk hebben ze een maximale uit- en inslag, maar binnen de kaders van scheuren geen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 08:31
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 13-02-2004 @ 03:12:
Verdorie, lees ik net dat 't over speakers gaat, en niet versterkers. Mijn hele rant voor niets :/

Anyway, speakers hebben geen wattage. Natuurlijk hebben ze een maximale uit- en inslag, maar binnen de kaders van scheuren geen.
Precies.. zolang er maar geluid uit komt en je er naar kan luisteren, en ieder heeft zijn voorkeur en luisterd anders naar "mooi geluid"
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 12:50
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Die PC-luidsprekers ben ik meer dan zat, doe mij maar gewoon een goede versterker met luidsprekers. De verbinding versterker-PC maken met een digitaal kabeltje en de kwaliteit is top.

Mijn opstelling:

Bose luidsprekers (2x120 watt als ik me niet vergis):


Pioneer Receiver
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 13:17
Verwijderd
Overigens wil ik binnenkort ook weer eens gaan kijken naar wat nieuws voor mijn NAD C350.

Zit te denken aan de Chario Syntar 200 -->



Of de Dali Suite 2.5 -->



Ach ja, maar eens een keertje gaan luisteren bij de lokale audioboer om de hoek. Maar dit stukje voorpret wilde ik even delen met jullie.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 13:18
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 13-02-2004 @ 14:17:
Overigens wil ik binnenkort ook weer eens gaan kijken naar wat nieuws voor mijn NAD C350.

Zit te denken aan de Chario Syntar 200 -->

[afbeelding]

Of de Dali Suite 2.5 -->

[afbeelding]

Ach ja, maar eens een keertje gaan luisteren bij de lokale audioboer om de hoek. Maar dit stukje voorpret wilde ik even delen met jullie.
Op zich leuke speakers, maar ik ben niet zo'n fan van houtkleurig, ik heb liever mooie zwarte speakers
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 13:37
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 13-02-2004 @ 14:17:
Overigens wil ik binnenkort ook weer eens gaan kijken naar wat nieuws voor mijn NAD C350.
Is tweedehands of zelfbouw niets? Op eBay Deutschland zie ik soms echt heeeele mooie setjes voorbij komen..

Voor mij:

someday, someday, someday.. dominion..
ehm.. Ooit komen ze af.
Maar dan heb ik wel een steekwagentje nodig. Ik vind ze nu al erg zwaar..
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-02-2004, 18:32
Verwijderd
http://gathering.tweakers.net/forum/...46411#19946411

Kijk daar maar eens rond.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 19:37
Rhinus
Rhinus is offline
Ik heb deze vandaag gekocht: Creative® I-Trigue™ 2.1 3300 (Samen met nieuwe PC)
Over 4 weken (duurt wel lang )kan ik 'm uitgebreid gaan testen. Ik heb 'm in de winkel en bij iemand thuis gehoort en 't klonk best behoorlijk. Stukken beter dan de boxjes die we nu hebben. Maar dat waren toen ook de aller goedkoopste.

't Is vast geen top kwaliteit, maar voor de prijs best oke.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 23:50
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 13-02-2004 @ 14:37:
Is tweedehands of zelfbouw niets? Op eBay Deutschland zie ik soms echt heeeele mooie setjes voorbij komen..
Zelfbouw is niets voor mij. Ik heb absoluut twee linkerhanden, bovendien, de vereiste kennis m.b.t. filters en het finetunen bezit ik compleet niet. Het interesseert me wel, maar ook weer niet zó. Bovendien, als ik aan zoiets zou beginnen, zal 't ook helemaal perfect moeten. Dus zadel ik mezelf met een boel leerwerk en flinke materiaalkosten op, daar 't vast niet in èèn keer goed zal gaan

2e hands is inderdaad ook een goede optie.

Citaat:
SisterOfMercy schreef op 13-02-2004 @ 14:37:
Voor mij:
[afbeelding]
someday, someday, someday.. dominion..
ehm.. Ooit komen ze af
Maar dan heb ik wel een steekwagentje nodig. Ik vind ze nu al erg zwaar..
Knap hoor. Zou ze best willen horen als je ze klaar hebt, kan me goed voorstellen dat je met een aardig vision thing zit van die speakers in het "af"-stadium, ik zou dat geduld ook niet eens hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 23:52
Verwijderd
Citaat:
Martin schreef op 13-02-2004 @ 14:18:
Op zich leuke speakers, maar ik ben niet zo'n fan van houtkleurig, ik heb liever mooie zwarte speakers
Geen fan van houtkleurig, maar ook geen fan van mooi geluid, getuige je Bose-speakers

Offtopic:
Sorry Enlightenment, ik kon het _niet_ laten deze arme knul te flamen op zijn speakers. Je wilt niet weten hoe ik op mijn tenen heb moeten lopen om zulks te onderdrukken
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 05:33
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 14-02-2004 @ 00:52:
Geen fan van houtkleurig, maar ook geen fan van mooi geluid, getuige je Bose-speakers

Offtopic:
Sorry Enlightenment, ik kon het _niet_ laten deze arme knul te flamen op zijn speakers. Je wilt niet weten hoe ik op mijn tenen heb moeten lopen om zulks te onderdrukken
Go ahead, ze is toch met vakantie
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 09:17
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Een voordeel van die pc speakers is dat je er EAX mee kan krijgen. Ik heb een Creative Desktop Theathre 5.1 2500D, en een Audigy Player geluidskaart. Speel je UT2003 met EAX, dan maakt het toch wel een verschil. Dan kan je raketten die achter je rug ontploffen ook echt door de achterspeaker horen. Dat heb je weer niet met zo'n versterker en speakers. En de geluidskwaliteit vind ik niks mis mee.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 17:28
Verwijderd
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 14-02-2004 @ 10:17:
Een voordeel van die pc speakers is dat je er EAX mee kan krijgen. Ik heb een Creative Desktop Theathre 5.1 2500D, en een Audigy Player geluidskaart. Speel je UT2003 met EAX, dan maakt het toch wel een verschil. Dan kan je raketten die achter je rug ontploffen ook echt door de achterspeaker horen. Dat heb je weer niet met zo'n versterker en speakers. En de geluidskwaliteit vind ik niks mis mee.
Allicht niet. Maar mijns inziens heeft 5.1 ook niet bijster veel met geluidskwaliteit te maken -- een hele spaarzame uitzondering daargelaten (bedoel dan niet speakerkwaliteit, maar het bronmateriaal dat niet specifiek is gemastered voor meerkanaals) en al helemaal niet wanneer je 't over een 5.1 PC-speakersetje hebt.

Maar het is allemaal maar waar je je prioriteiten legt. Jij gaat meer voor de ervaring an sich tijdens het gamen. Als je gamet lijkt 't me niet dat je intensief gaat luisteren naar de sfx/muziek, je main focus gaat toch uit naar je monitor en/of oog/hand-coördinatie. Dan zul je met zo'n setje inderdaad wel aan je trekken komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2004, 21:23
Sentingua
Sentingua is offline
om maar heel even een gerucht uit de wereld te helpen:

5.1 heeft geen fuck te maken met de geluidskwaliteit, enkel met de ervaring van het spel. Dus 1 - 0 voor Dobberman.

Goed geluid hebben met je pc? Een losse versterker met boxen is je enige optie, en ook dan kun je nog voor een fatsoenlijk 5.1 systeem gaan. Of nog hoger dan 5.1 natuurlijk .

(ik werk overgens in een electronicazaak, waar wij ook een luisterruimte etc hebben)
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 22:37
Xanandu
Avatar van Xanandu
Xanandu is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 14-02-2004 @ 00:50:
Zelfbouw is niets voor mij. Ik heb absoluut twee linkerhanden, bovendien, de vereiste kennis m.b.t. filters en het finetunen bezit ik compleet niet. Het interesseert me wel, maar ook weer niet zó. Bovendien, als ik aan zoiets zou beginnen, zal 't ook helemaal perfect moeten. Dus zadel ik mezelf met een boel leerwerk en flinke materiaalkosten op, daar 't vast niet in èèn keer goed zal gaan
Je zou natuurlijk gewoon voor een ontwerp kunnen gaan wat al helemaal is uitgetuned, zoals die van tony gee (sisterofmercy).
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 04:24
Verwijderd
Citaat:
Xanandu schreef op 15-02-2004 @ 23:37:
Je zou natuurlijk gewoon voor een ontwerp kunnen gaan wat al helemaal is uitgetuned, zoals die van tony gee (sisterofmercy).
Probably heb je over 't begin van mijn 2e zin in die post gelezen. Sigh.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 12:35
Xanandu
Avatar van Xanandu
Xanandu is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 16-02-2004 @ 05:24:
Probably heb je over 't begin van mijn 2e zin in die post gelezen. Sigh.
Neehoor, daar stond ook nl in dat je geen kennis had van filtertechniek en finetunen. Daarom zei ik, een bestaand ontwerp kan dan uitkomst bieden. En ach, twee linkerhanden. Als het goed op maat gezaagd is door een houtzagerij, dan ben je eigenlijk al bijna klaar
Ah, misschien ben ik ook wel te optimistisch hoor
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 13:23
Verwijderd
Mijn ouders hebben een half jaartje geleden zon B/O set gekocht voor beneden (keuken/woonkamer/eetkamer) maar nu zeggen ze dat je met 2 boxen echt dolbi geluid hebt met die boxen. Is dat nou echt zo? Ik las altijd dat je het pas hebt bij 5 boxen.

Nog een vraagje. Mijn vader gebruikt nu 2 hele kleine bose boxen voor zijn computer, nu zijn er echter 2 of 4 boxen over, zou ik die op mijn geluid systeem aan kunnen sluiten. Ik heb gewoon speakertjes met een subwoofer. Dus daar wil ik 2 boxen van bose op aansluiten, is dat mogelijk?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 13:37
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Syphon schreef op 17-02-2004 @ 14:23:
Mijn ouders hebben een half jaartje geleden zon B/O set gekocht voor beneden (keuken/woonkamer/eetkamer) maar nu zeggen ze dat je met 2 boxen echt dolbi geluid hebt met die boxen. Is dat nou echt zo? Ik las altijd dat je het pas hebt bij 5 boxen.
dat kan inderdaad niet. Je kunt niet geluid van achter naar voren laten bewegen (bijvoorbeeld kogels die van achterkomen) met maar 2 boxen aan de voorkant. B/O ziet er leuk uit, kwaliteit is niet echt super.

Citaat:
Syphon schreef op 17-02-2004 @ 14:23:
Nog een vraagje. Mijn vader gebruikt nu 2 hele kleine bose boxen voor zijn computer, nu zijn er echter 2 of 4 boxen over, zou ik die op mijn geluid systeem aan kunnen sluiten. Ik heb gewoon speakertjes met een subwoofer. Dus daar wil ik 2 boxen van bose op aansluiten, is dat mogelijk?
Wat is het wattage van die boxen en wat van je sub?
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 14:22
Verwijderd
Citaat:
buzzin schreef op 17-02-2004 @ 14:37:
dat kan inderdaad niet. Je kunt niet geluid van achter naar voren laten bewegen (bijvoorbeeld kogels die van achterkomen) met maar 2 boxen aan de voorkant. B/O ziet er leuk uit, kwaliteit is niet echt super.



Wat is het wattage van die boxen en wat van je sub?
B/O niet goed? Hmm het klinkt toch echt super in mijn oren en bose ook maar jij zal het wel weten. Ik weet alleen dat de boxen van allebei heel hard kunnen
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Syphon schreef op 17-02-2004 @ 15:22:
B/O niet goed? Hmm het klinkt toch echt super in mijn oren en bose ook maar jij zal het wel weten. Ik weet alleen dat de boxen van allebei heel hard kunnen
Dat is nou juist ook weer iets wat niet klopt; hard is niet inherent aan goed.

Wat Bose betreft; je zou jezelf eens kunnen gaan afvragen waarom zaken als Hobo (www.hobo.nl) en Stassen (www.stassen.nl) geen Bose verkopen. Verder weet ik niet in hoeverre B&O hun "design" de boventoon laat voeren in het kader van compromissen, maar ik denk dat er voor 't geld wat je voor B&O neertikt weldegelijk beter materiaal kunt krijgen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 17-02-2004 @ 16:55:
Dat is nou juist ook weer iets wat niet klopt; hard is niet inherent aan goed.

Wat Bose betreft; je zou jezelf eens kunnen gaan afvragen waarom zaken als Hobo (www.hobo.nl) en Stassen (www.stassen.nl) geen Bose verkopen. Verder weet ik niet in hoeverre B&O hun "design" de boventoon laat voeren in het kader van compromissen, maar ik denk dat er voor 't geld wat je voor B&O neertikt weldegelijk beter materiaal kunt krijgen.
Waarom ze het niet verkopen weet ik niet maar ik zie bose echt overal. Winkels/pretparken/disco's dus slecht LIJKT het mij niet maar het kan misschien wel heel slecht zijn. En dobermann er is altijd iets beter maar ik ben gewoon tevreden over deze 2 merken, nooit echt vals maar ja ik heb er dan ook geen verstand van.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 07:49
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 17-02-2004 @ 16:55:
Dat is nou juist ook weer iets wat niet klopt; hard is niet inherent aan goed.

Wat Bose betreft; je zou jezelf eens kunnen gaan afvragen waarom zaken als Hobo (www.hobo.nl) en Stassen (www.stassen.nl) geen Bose verkopen. Verder weet ik niet in hoeverre B&O hun "design" de boventoon laat voeren in het kader van compromissen, maar ik denk dat er voor 't geld wat je voor B&O neertikt weldegelijk beter materiaal kunt krijgen.
daar ben ik het niet met je eens, mijn ouders kochten een electrisch wendbaarscherm. Na 5 maanden toonde het ding al kuren (motortje kapot om het scherm te draaien en andere kleine dingen. Dat geldt ook voor de cd-speler (6 cd's) welke met een glas open en dicht gaat. Deze ging na twee weken al stuk! Neen, het gaat hier niet om gebruikersfouten maar puur de constructie!
__________________
Hetzij zo...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Syphon schreef op 17-02-2004 @ 23:37:
Waarom ze het niet verkopen weet ik niet maar ik zie bose echt overal. Winkels/pretparken/disco's dus slecht LIJKT het mij niet maar het kan misschien wel heel slecht zijn. En dobermann er is altijd iets beter maar ik ben gewoon tevreden over deze 2 merken, nooit echt vals maar ja ik heb er dan ook geen verstand van.
En weer een typisch voorbeeld van de fantastische marketing van Bose. http://home.earthlink.net/~busenitz/bs.html -- Je hoort mij niet zeggen dat Bose slecht is, maar wanneer je naar prijs/kwaliteit kijkt is het domweg wèl ruk.

EDIT --> Waarom ze geen Bose in èchte high-end audiozaken verkopen? Omdat Bose dat niet toelaat! Bose mag alleen verkocht worden in Bose-only (wat audio betreft) zaken. Bose wil domweg niet hebben dat men ter plekke kan vergelijken. En da's geen grapje.

Bose moet het hebben van mensen als jij, no offense. Mensen die niet echt de weg weten in het audiowereldje, maar toch een leuke cent te besteden hebben.

Laatst gewijzigd op 18-02-2004 om 17:25.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-02-2004, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 18-02-2004 @ 08:49:
daar ben ik het niet met je eens, mijn ouders kochten een electrisch wendbaarscherm. Na 5 maanden toonde het ding al kuren (motortje kapot om het scherm te draaien en andere kleine dingen. Dat geldt ook voor de cd-speler (6 cd's) welke met een glas open en dicht gaat. Deze ging na twee weken al stuk! Neen, het gaat hier niet om gebruikersfouten maar puur de constructie!
Waar heb je het nou eigenlijk over?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 18:00
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Xanandu schreef op 15-02-2004 @ 23:37:
Je zou natuurlijk gewoon voor een ontwerp kunnen gaan wat al helemaal is uitgetuned, zoals die van tony gee (sisterofmercy).
Ik had ze, toen ik bij hem was, ook van 'm kunnen kopen.. Die speakers op de feauteau dus. Ik heb ook de Tempo en Provenance van'm gehoord. En eh ja, voor een redelijk 'normale' speaker was de Auriga toch wel de uitblinker.. (die Provenance kan ik echt niet betalen, en is veel te groot).

Maar als je (Dobermann) regelmatig z'n website checkt of hem eens mailt dan kan je misschien een leuk setje van'm kopen. Hij vraagt er namelijk alleen de materiaalkosten voor.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:17
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 18-02-2004 @ 19:00:
Ik had ze, toen ik bij hem was, ook van 'm kunnen kopen.. Die speakers op de feauteau dus. Ik heb ook de Tempo en Provenance van'm gehoord. En eh ja, voor een redelijk 'normale' speaker was de Auriga toch wel de uitblinker.. (die Provenance kan ik echt niet betalen, en is veel te groot).

Maar als je (Dobermann) regelmatig z'n website checkt of hem eens mailt dan kan je misschien een leuk setje van'm kopen. Hij vraagt er namelijk alleen de materiaalkosten voor.
Damn, die site van 'm is adembenemend. Wat hadden die Auriga's je gekost -- louter ter indicatie? Mocht ik dan toch besluiten om (eventueel met de hulp van wèl-handige jongens) iets te ondernemen weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden, apart from manuren, that is.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 21:59
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 18-02-2004 @ 21:17:
Damn, die site van 'm is adembenemend. Wat hadden die Auriga's je gekost -- louter ter indicatie? Mocht ik dan toch besluiten om (eventueel met de hulp van wèl-handige jongens) iets te ondernemen weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden, apart from manuren, that is.
Mijn Auriga's zijn niet helemaal standaard. Ik heb in plaats van 22 + 8 mm MDF gebruik gemaakt van twee lagen van 22 mm MDF. Dat ging toch in één moeite door. Ook wordt hij iets dieper, zodat ik niet heel precies hoef te werken. Precies werken is nogal lastig met zo'n vervelende hoek erin (37 graden). Het is nogal tricky voor een eerste project. Ook komt bij mij het filter extern, en is het opgebouwd met ietwat duurdere componenten. Ok, het filter staat nog niet in elkaar, maar ik weet wel hoe ik het ga bouwen. Ook heb ik alles aan de binnenkant behangen met loodbitumen. Ik ben niet zo snel met speakerbouwen, misschien valt het me wel erg tegen achteraf, en zal ik er niet meer zo snel aan beginnen. Toch denk ik dat dat wel meevalt, maar dan een meer eenvoudiger project, wat bij anderen kan staan, en niet mijn 'referentie' is.
Per stuk gaan ze me ongeveer 700 euro kosten, als ik het heel erg ruim neem, en voor dat bedrag laat ik ze of spuiten of fineren. (alleen nog een goede fineerder vinden). Ik had ze destijds ook van hem kunnen kopen voor 400 euro per stuk. Hij had met een aantal mensen een inkoopactie gedaan voor die Audax woofers, wat de lage prijs verklaarde. Ook was het voor hem natuurlijk geen topproject, dus dan hou je automatisch wat meer de kosten binnen de perken.
Maar voor die 700 euro zijn ze wel helemaal klaar, en af en gepoetst

En de tijd die ik er in heb zitten is inmiddels ook niet weinig. Ik heb namelijk allemaal fraisingen gemaakt zodat hij ook zonder lijm in elkaar past, iets wat toch wel makkelijk is voor zo'n scheve speaker.

Bij Speaker&Co, en andere plaatsen kan je ook houtpakketten kopen, wat misschien ook een optie is. Als je het een beetje goed aanpakt hoeft het je niet zo heel veel te kosten. Als je dan terugrekent wat die speaker af fabriek zou kosten dan lach je je dood.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 08:37
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
@SisterOfMercy: MOOI, die Auriga's

@Dobermann: De 2 speakers die je laat zien, zijn ongetwijfeld goede luidsprekers.. Ik ken ze niet, maar ik geef niet zo om merken; je moet eigenlijk gewoon een blinde luistertest gaan doen bij de locale audiozaak

Genesis
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 15:09
Verwijderd
Helemaal blind luisteren is dom; je zult maar eens helemaal verliefd worden op een setje speakers die beduidend boven je budget liggen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 09:22
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 20-02-2004 @ 16:09:
Helemaal blind luisteren is dom; je zult maar eens helemaal verliefd worden op een setje speakers die beduidend boven je budget liggen
Haha.. ja dat is ook weer zo.. Maar als je blind luistert, dan zet je dus al je vooroordelen ten opzichte van verschillende merken even opzij en dat is op zich wel slim natuurlijk Ik heb dat ook gedaan, en kwam uiteindelijk uit bij de kef q5, hoewel ik voor die tijd nogal wat gemengde berichten over die speakers had gehoord.. Normaliter zou ik die speaker daardoor denk ik minder beoordeeld hebben dan dat ik dat nu deed.

Genesis
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 17:11
Electro Voice
Avatar van Electro Voice
Electro Voice is offline
Wel grappig om te zien hoe sommige mensen hier graag opscheppen over hun "suprieure" setje..

Kijk, bij aanschaf van nieuwe speakers/versterkers moet je afgaan op de vraag; wat wil ik ermee?
Je hebt speakers vanaf €50,- tot €50.000,- per stuk.
Als je 't gewoon voor computeren/internet/mp3 gebruikt dan is zo'n Creative/Logitech stetje meer dan genoeg.
Vind je dat niet genoeg dan zou je er over kunnen denken om een versterker neer te planten met speakers van betere kwaliteit. Hierin kun je werkelijk alle kanten op, van relatief goedkope tot het extreme met speakerkabel van €1500,- de meter.
Allemaal heel leuk, maar houd de prijs/kwaliteit verhouding goed in de gaten.
Een heel duur stetje is leuk, maar als je er dan goedkope speakerkabel tussen knoopt of gebrande cd'tjes gaat draaien (of nog erger; mp3tjes) is alles voor niks.

Ik heb zelf voor aan de computer een simpel Creative setje van €200,- en voor de tv een 15-jaar oude Technics versterker met 2 Translator speakers. Werkt perfect, en het klinkt niet eens beroerd. En hard hoeft het niet te gaan, dat doe ik op mijn werk wel. (ben geluids tech)

Mocht ik ooit besluiten andere speakers te kopen worden het studio monitoren. En dan mag het best wat kosten. Eerlijkere speakers zijn er in het huis/tuin/keuken circuit niet. (Ook niet in de "grote-mensen" audiowereld )
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Electro Voice schreef op 22-02-2004 @ 18:11:
Wel grappig om te zien hoe sommige mensen hier graag opscheppen over hun "suprieure" setje..
Ik ruik hier iemand die kosten noch moeite wil sparen om lekker tegendraads te gaan zijn, just for the fun of it.

Citaat:
Electro Voice schreef op 22-02-2004 @ 18:11:
Kijk, bij aanschaf van nieuwe speakers/versterkers moet je afgaan op de vraag; wat wil ik ermee?
Je hebt speakers vanaf €50,- tot €50.000,- per stuk.
Als je 't gewoon voor computeren/internet/mp3 gebruikt dan is zo'n Creative/Logitech stetje meer dan genoeg.
Dat waag ik toch te betwijfelen. Mijns inziens doe je er veel verstandiger aan om gewoon een 2e hands versterker op de kop te tikken alsmede een paar leuke luidsprekers. Met name bij Correct te Rotterdam kun je hele mooie, kleine speakers vinden, doch goed van kwaliteit, voor minder dan 70 euri. Dan ben je veel beter uit dan met een Creative/Logitech-setje, hoewel laatstgenoemde met de Z-680 een aardig produkt heeft neergezet, hoewel flink overpriced wanneer je mijn idee naast de Z-680 zet.

Citaat:
Electro Voice schreef op 22-02-2004 @ 18:11:
Een heel duur stetje is leuk, maar als je er dan goedkope speakerkabel tussen knoopt of gebrande cd'tjes gaat draaien (of nog erger; mp3tjes) is alles voor niks.
Grutjes, mijnheer de Geluidstechnicus claimt verstand te hebben van MP3, CD-R's en kwaliteit? Mag ik je vriendelijk uit de droom helpen door te verwijzen naar een groots opgezette blinde test van de Computer Technik? Apparatuur van 30.000DM (Sennheiser electrostaten koptelefoon), 100 "audiofielen" en een hele reut aan CD's. Wat bleek? Op 256kbps is het niet meer te onderscheiden van het origineel. Sterker nog; de persoon die het wèl wist te onderscheiden claimde dat de MP3's mooier klonken.

Rest alleen nog het CD-R; de enige redenen voor mindere kwaliteit (lees: storingen) zijn matige media en een slechte/matige CD-speler. Immers, een CD-R reflecteert domweg minder dan een geperste CD. Mindere reflectie; grotere afhankelijkheid van foutcorrectie in de CD-speler. Wanneer je CD-R's dus niet naar behoren klinken zou je eens kunnen overwegen een andere CD-speler aan te gaan schaffen.

Wat bekabeling betreft onthou ik mezelf van commentaar vooralsnog, met een beetje pech ben je d'r èèn die stellig beweert dat audiokabels in dienen te spelen en je ze, wanneer het resultaat niet naar behoren is, eens om moet draaien (voor de mensen die geen flauw idee hebben wat ik bedoel: de kabel omdraaien, dus speaker--->versterker speaker<----versterker).

Citaat:
Electro Voice schreef op 22-02-2004 @ 18:11:
Ik heb zelf voor aan de computer een simpel Creative setje van €200,- en voor de tv een 15-jaar oude Technics versterker met 2 Translator speakers. Werkt perfect, en het klinkt niet eens beroerd. En hard hoeft het niet te gaan, dat doe ik op mijn werk wel. (ben geluids tech)
Als jij tevreden bent met jouw spullen, is dat toch heel fraai? Niemand zal daar commentaar op hebben.

Citaat:
Electro Voice schreef op 22-02-2004 @ 18:11:
Mocht ik ooit besluiten andere speakers te kopen worden het studio monitoren. En dan mag het best wat kosten. Eerlijkere speakers zijn er in het huis/tuin/keuken circuit niet. (Ook niet in de "grote-mensen" audiowereld )
Mwach, ik ben niet bekend met zogenaamde studiospeakers, maar ik denk niet dat ze echt zo schokkend veel beter zullen zijn dan de betere modellen van bijvoorbeeld Dynaudio.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 23:10
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 22-02-2004 @ 21:49:
Mwach, ik ben niet bekend met zogenaamde studiospeakers, maar ik denk niet dat ze echt zo schokkend veel beter zullen zijn dan de betere modellen van bijvoorbeeld Dynaudio.
Nou, al die studiospeakers die ik heb gezien waren echt ruk.

Over die blinde test met mp3's: Ik zou 'm heeeeeeeeeel erg graag doen. Helaas heb ik niet de beschikking over een Orpheus. Met mp3's heb ik vrij snel last van 'luistermoeheid', het klinkt allemaal zo plat, en suffig. Maar ik moet er wel bij zeggen dat 't veelal van die kloterige gecodeerde mp3tjes zijn.
Toch vind ik CD's fijner, dat kan je tenminste vasthouden, en dan hoor je tenminste nummers die allemaal even goed klinken achter elkaar.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 23:12
Electro Voice
Avatar van Electro Voice
Electro Voice is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 22-02-2004 @ 21:49:
[B]
[Knip]

*Heel verhaal*

[Knip]
Och moppie, iets op je teentjes getrapt?

Nee ik zal geen verstand hebben van kwaliteit. Ik denk het ook.

Ach, ik kan er wel tegen in gaan, maar die moeite bespaar ik mezelf. Maar blijf vooral je kennis uit tijdschriften halen

Ps. NAD is best leuk maar ik ken 10-jaar oude buizen versterkers die beter klinken.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Electro Voice schreef op 23-02-2004 @ 00:12:
Och moppie, iets op je teentjes getrapt?
Nee hoor, mijn openingssneer was louter sardonisch.


Citaat:
Electro Voice schreef op 23-02-2004 @ 00:12:
Nee ik zal geen verstand hebben van kwaliteit. Ik denk het ook.
Prove me wrong!

Citaat:
Electro Voice schreef op 23-02-2004 @ 00:12:
Ach, ik kan er wel tegen in gaan, maar die moeite bespaar ik mezelf. Maar blijf vooral je kennis uit tijdschriften halen
Zie jij de Computer Technik, uit Duitsland, als zomaar "een tijdschriftje"? Oh, hemel. Enig idee hoe onsterfelijk belachelijk je jezelf hiermee maakt?

Citaat:
Electro Voice schreef op 23-02-2004 @ 00:12:
Ps. NAD is best leuk maar ik ken 10-jaar oude buizen versterkers die beter klinken.
Buizenversterkers zitten per definitie in een veel hogere prijsklasse dan bijvoorbeeld mijn NAD. Wat is je punt? Wil je ook een Renault Clio V6 gaan vergelijken met een Ferrari 550 Maranello? Bovendien zijn buizenversterkers allesbehalve hifi. Hifi is namelijk zo natuurgetrouw mogelijk signaal weergeven; met buizenversterkers geniet je het "loudness"-effect, te vinden op el cheapo transistorversterkers, om het maar eens even heel lomp te zeggen. Maar, jij als geluidstechnicus zijnde, moet dat toch weten?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 11:20
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 23-02-2004 @ 00:10:
Over die blinde test met mp3's: Ik zou 'm heeeeeeeeeel erg graag doen. Helaas heb ik niet de beschikking over een Orpheus. Met mp3's heb ik vrij snel last van 'luistermoeheid', het klinkt allemaal zo plat, en suffig. Maar ik moet er wel bij zeggen dat 't veelal van die kloterige gecodeerde mp3tjes zijn.
Toch vind ik CD's fijner, dat kan je tenminste vasthouden, en dan hoor je tenminste nummers die allemaal even goed klinken achter elkaar.
Ik heb 't zelf eens gedaan. En ik moet zeggen; op 192kbps ligt het heel erg aan de muzieksoort of ik 't kan onderscheiden te ja of nee. Vanaf 256kbps kan ik het ècht niet meer horen, niet op m'n koptelefoon en al helemaal niet op m'n speakers.

Maar het is zeker leuk hoor. Je zou het zelf eens kunnen doen; je ript gewoon het e.e.a. naar HD, codeert het (wèl met L.A.M.E.) naar verschillende bitrates, maakt er vervolgens weer WAVE's van (da's geen compressie, dus dat maakt geen ruk uit) en laat iemand anders ze op CD-R zetten, zodat jij de volgorde niet weet

Edit: Voor het beste resultaat gebruik je, naast L.A.M.E. om het zooitje te coderen, natuurlijk Exact Audio Copy, hè? www.exactaudiocopy.de -- Een makkelijke guide is te vinden op www.ping.be/satcp Succes!

Laatst gewijzigd op 23-02-2004 om 11:27.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 15:20
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 23-02-2004 @ 12:20:
Maar het is zeker leuk hoor. Je zou het zelf eens kunnen doen; je ript gewoon het e.e.a. naar HD, codeert het (wèl met L.A.M.E.) naar verschillende bitrates, maakt er vervolgens weer WAVE's van (da's geen compressie, dus dat maakt geen ruk uit) en laat iemand anders ze op CD-R zetten, zodat jij de volgorde niet weet
Hm, dat ga ik wel eens een keer doen. Helaas heb ik nu niet de beschikking over een fatsoenlijke koptelefoon, maar als ik een koptelefoon of speakers heb zal ik het eens proberen.
LAME gebruik al heel lang, en sinds kort weet ik van het bestaan van EAC.

Ik codeerde alles op 192 kbps ABR, wat best een fijne standaard is. (dat ABR dan, en 192 kbps gemiddeld om het niet te groot te maken).
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.