Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2012, 10:39
gunnar
gunnar is offline
Hallo,

Ik heb een vraag over de prijselasticiteit, de hoofdlijnen van de prijselasticiteit snap ik wel.
Alleen snap ik niet bij welke elasticiteit E(v) het zin heeft om de prijs te verlagen of te verhogen om de omzet te verhogen.
Kan iemand mij dit helder uitleggen?

Laatst gewijzigd op 14-05-2012 om 11:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2012, 13:51
DiceGFX
DiceGFX is offline
Als een goed prijselastisch is, dan heeft een prijsverhoging effect op de gevraagde hoeveelheid. Dan zal bij een prijsverhoging de omzet dalen.

Als een goed prijsinelastisch is, dan heeft een prijsverhoging weinig effect op de gevraagde hoeveelheid. dan zal bij een prijsverhoging de omzet stijgen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 17:37
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Dus, als iets prijselastisch is zullen mensen het nog altijd kopen, ongeacht de prijs?
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 18:30
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Dus, als iets prijselastisch is zullen mensen het nog altijd kopen, ongeacht de prijs?
Andersom juist. Als iets prijsinelastisch is, betekent het dat de hoeveelheid mensen die X koopt minder verandert dan de prijs. Sigaretten zijn bijvoorbeeld prijsinelastisch, als je de 'p' met 1 verhoogt dan gaat de 'q' met minder dan 1 omlaag.

Bij prijselastisch spul verandert de hoeveelheid mensen die het koopt/de hoeveelheid die gekocht wordt juist sterker dan de prijs, als je dat duurder maak, verlies je daar uiteindelijk geld op omdat het aantal niet verkochte goederen meer verlies oplevert dan de prijsverhoging oplevert.

Prijsinelastische spullen kun je beter duurder maken, omdat p stijgt sterker dan q afneemt waardoor. de omzet (=p*q) stijgt. Prijselastische spullen beter goedkoper, omdat q dan sterker toeneemt dan p afneemt, waardoor je omzet opnieuw stijgt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 19:21
gunnar
gunnar is offline
Dus als ik jullie goed begrijp is jullie conclusie: het is verstandig voor een aanbieder om de prijs van zijn product te verhogen, mits de elasticiteit van het betreffende product tussen de -1 en 1 ligt; de waardes die daar tussen liggen zijn immers prijs inelastisch.
Omgekeerd, als de elasticiteit buiten deze grenzen valt, moet de aanbieder absoluut zijn prijzen niet laten stijgen, anders leidt hij bij deze prijs elastische producten per definitie verlies als hij de prijzen laat stijgen?

Is deze conclusie juist? Zo ja, dan sta ik perplex van mezelf; economie is absoluut niet mijn vak
Zo nee, welke redeneringsfout maak ik hier dan en kun je die toelichten?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 00:11
the economist
the economist is offline
ja, je hebt het nu goed verwoord.
ik lees in plaats van 'inelastisch' ook wel: q verandert niet veel.
Dus als je dan de prijs verhoogt, verkoop je meer; als je de prijs verlaagt, verkoop je minder (verkopen als in omzet gemeten).
overigens ben ik het met deze vraagstelling niet echt eens: prijsvrehoging cq verlaging moet je doen vanuit het oogpunt van winst, niet vanuit het oogpunt van 'de grootste omzet'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:42.