Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 12:10
lollol
lollol is offline
Ik zit nu in 5VWO, en heb volgend jaar examen. Ik wil daarna Geneeskunde gaan studeren, maar zoals jullie weten wordt er daarvoor geloot, want er is een numerus fixus (behalve als je eindexamengemiddelde hoger dan een 8 is. Maar dit is bij mij niet het geval en zal (denk ik) niet het geval zijn bij mij).
Als ik dan wordt uitgeloot, dan wil ik in het buitenland gaan studeren. En vind ik 2 serieuze/leuke opties:
1. België
2. Engeland (Groot-Britannië)

Nu wil ik weten of in deze landen ook geloot wordt ( )voor de studie Geneeskunde, en dus ook of het daar mogelijk is om met mijn VWO-diploma de studie Geneeskunde te volgen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2004, 12:16
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Om in Belgie geneeskunde te studeren moet je meedoen aan een toegangsexamen. Als je daarvoor een bepaalde score hebt mag je de studie volgen, ongeacht hoeveel mensen die score hebben gehaald. Ik denk dat het iets is van 24/40. Het toegangsexamen is niet supermoeilijk, maar je moet er natuurlijk wel wat voor gestudeerd hebben.

Als je naar Belgie zou gaan raad ik je aan naar Leuven te gaan, de beste universiteit in Belgie om geneeskunde te studeren.
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 12:36
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
clubje schreef op 27-05-2004 @ 13:16 :
Om in Belgie geneeskunde te studeren moet je meedoen aan een toegangsexamen. Als je daarvoor een bepaalde score hebt mag je de studie volgen, ongeacht hoeveel mensen die score hebben gehaald. Ik denk dat het iets is van 24/40. Het toegangsexamen is niet supermoeilijk, maar je moet er natuurlijk wel wat voor gestudeerd hebben.

Als je naar Belgie zou gaan raad ik je aan naar Leuven te gaan, de beste universiteit in Belgie om geneeskunde te studeren.
Dit klopt maar ik heb andere verhalen gehoord over het niveau van het toelatingsexamen. Het schijnt dat je bij wiskunde bijvoorbeeld geen gebruik mag maken van je GR en je dus alles uit je hoofd moet doen. Verder is het in Belgie nog gebruikelijk om veel feitenkennis te vragen en niet echt het toepassen en de vaardigheden zoals dat bij ons in de Tweede Fase nu gebruikelijk is.

Over Leuven ben ik het met je eens, ik ga daar komend academiejaar biomedische wetenschappen studeren.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 12:53
lollol
lollol is offline
Maar ik kan me dus gewoon laten inschrijven in Nederland voor de loting van Geneeskunde, en als ik dan niet ingeloot word (DAN PAS) , naar België gaan en mezelf daar inschrijven voor het toelatingexamen.
En stel dat ik daarvoor zak, dan mezelf weer in Nederland inschrijven voor de studie Biomedische Wetenschappen.
Het is wel ingewikkeld wat is hier vraag, maar ik hoop dat er toch iemand is die mij hierop antwoord kan geven. Het is pas over een jaar, maar ik nu al weten welke Universiteit ik wil gaan.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 15:10
Sven
Avatar van Sven
Sven is offline
Je hebt na de lotingsuitslag nog tijd om je in te schrijven voor belgie of een andere studie ja..
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 15:30
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
lollol schreef op 27-05-2004 @ 13:53 :
En stel dat ik daarvoor zak, dan mezelf weer in Nederland inschrijven voor de studie Biomedische Wetenschappen.
Afgelopen jaar was de uitslag van het toelatingsexamen pas rond 1 september bekend, als je je daarna pas inschrijft mis je o.a. de introductie, waarschijnlijk nog wel meer.
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 18:24
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Nee hoor, in Belgie kan je je zelfs nog inschrijven aan de universiteit tot diep in oktober. Dat is omdat mensen vaak beseffen tijdens hun eerste lesweken dat ze in de verkeerde richting zitten, en dat ze dan alsnog kunnen veranderen.
In oktober inschrijven is natuurlijk wel laat, maar bv in september inschrijven ofzo kan zonder probleem.

Over het niveau van het toegangsexamen: het is idd wel de bedoeling dat je vanaf februari ofzo begint te studeren. Het is wel zo dat veel stof van dat toegangsexamen overeenkomt met hetgeen je moet leren voor je laatste examens in het middelbaar, dus dat leer je dan sowieso.
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 18:26
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Citaat:
lollol schreef op 27-05-2004 @ 13:53 :
Maar ik kan me dus gewoon laten inschrijven in Nederland voor de loting van Geneeskunde, en als ik dan niet ingeloot word (DAN PAS) , naar België gaan en mezelf daar inschrijven voor het toelatingexamen.
Je kan je sowieso inschrijven voor dat toelatingsexamen. Als je dan geloot wordt in Nederland doe je gewoon niet mee aan dat examen...niets is bindend.
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 18:28
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Citaat:
MieX schreef op 27-05-2004 @ 16:30 :
Afgelopen jaar was de uitslag van het toelatingsexamen pas rond 1 september bekend, als je je daarna pas inschrijft mis je o.a. de introductie, waarschijnlijk nog wel meer.
Ik weet niet hoe het in NL is, maar in Belgie begint het academiejaar pas vanaf oktober. En introductie ofzo heb je hier niet echt, misschien een ontmoetingsweekend voor de studenten ofzo, of een optionele voorbereidende cursus, maar dat is ook altijd eind september

grtz
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 18:33
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
clubje schreef op 27-05-2004 @ 19:28 :
Ik weet niet hoe het in NL is, maar in Belgie begint het academiejaar pas vanaf oktober. En introductie ofzo heb je hier niet echt, misschien een ontmoetingsweekend voor de studenten ofzo, of een optionele voorbereidende cursus, maar dat is ook altijd eind september

grtz
hier begint het academiejaar 1 september, meestal zijn daarvoor nog alle introductiedagen waarbij je je medestudenten leert kennen zodat je niet alleen hoeft te beginnen (en die dagen zijn vaak heel erg gezellig)

Met mijn vorige post bedoelde ik meer dat je nogal laat bent als je je na 1 september inschrijft in nederland, dat kan wat problemen geven (bij mij was half augustus al niet echt geweldig, zeker omdat de UU zelf mij leuk voor de verkeerde studie wilde inschrijven)
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 23:09
lollol
lollol is offline
Oke, ik kom dus tot de conclusie dat ik eerst voor Geneeskunde in Nederland mezelf kan laten loten. Als ik dan uitgeloot word, kan ik in België toelatingsexamen afleggen.
Dit klopt dus.
Maar kan ik me dan TEGELIJKERTIJD in Nederland inschrijven voor een studie Biomedische Wetenschappen, en daarnaast in België dat examen afleggen. Ik heb begrepen dat als je voor dat examen slaagt, je niet perse in België Geneeskunde hoeft te studeren.
Maar als ik er dus voor slaag, dan wil ik natuurlijk Geneeskunde in België studeren. Maar........ Ik ben dan natuurlijk ook in Nederland ingeschreven voor de studie Biomedische Wetenschappen. Mag ik dan kiezen wat ik doe? DWZ: Mag ik kiezen of ik dan voor Nederland (Biomedische Wetenschappen) kies, of voor België (Geneeskunde)? (Ik zou uiteraard voor België kiezen)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 09:08
Verwijderd
Ja.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 10:36
Bilbalf
Bilbalf is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 27-05-2004 @ 13:36 :
Dit klopt maar ik heb andere verhalen gehoord over het niveau van het toelatingsexamen. Het schijnt dat je bij wiskunde bijvoorbeeld geen gebruik mag maken van je GR en je dus alles uit je hoofd moet doen.
schijnt? is.
ik heb altijd in belgie op school gezeten en nooit met een GR te maken gehad. nu studeer ik in nederland en heeft iedereen een GR, wat nergens voor nodig is.
ze zouden dat echt moeten weghalen uit het vwo etc.
__________________
villain, thou diest!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 10:42
RayMania
Avatar van RayMania
RayMania is offline
Waarom zou je je GR eigenlijk nodig hebben...
Alles wat met GR kan, kan ook met albebra (duh).

Ik mag toch wel verwachten dat je maximum/minimum, kansen, snijpunten zonder GR kan doen.
__________________
http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ !!!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 11:00
Verwijderd
Er zijn 2 kansen voor het ingangsexamen geneeskunde.
De eerste valt helemaal begin juli en je krijgt je uitslag iets van 15 juli.
De tweede is rond 20 augustus ofzo en je uitslag krijg je begin september.
Het ingangsexamen zelf is opgesplitst in verschillende delen (chemie, biologie,...)
Je moet op elk van deze delen slagen én een totaal van minstens 22 op 40 halen (dacht ik).
Onderstaande link is van de KUL (universiteit Leuven) met meer informatie over het ingangsexamen zelf.
Het is op zich inderdaad niet bijster moeilijk (hoofdzakelijk leerstof van het humaniora) maar ik zou het toch niet onderschatten.

http://www.med.kuleuven.ac.be/educat...lating_nl.html

Ik denk wel dat je je tijdens het jaar moet inschrijven, maar het is vrijblijvend.
Je kan je dus inschrijven, vervolgens geloot worden in Nederland en helemaal niet meedoen aan het ingangsexamen.
Succes
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 11:02
lollol
lollol is offline
Citaat:
krullevaar schreef op 28-05-2004 @ 10:08 :
Ja.
Is dit een antwoord op:

Citaat:
Mag ik dan kiezen wat ik doe? DWZ: Mag ik kiezen of ik dan voor Nederland (Biomedische Wetenschappen) kies, of voor België (Geneeskunde)? (Ik zou uiteraard voor België kiezen)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 11:12
lollol
lollol is offline
Citaat:
lollol schreef op 28-05-2004 @ 00:09 :
Oke, ik kom dus tot de conclusie dat ik eerst voor Geneeskunde in Nederland mezelf kan laten loten. Als ik dan uitgeloot word, kan ik in België toelatingsexamen afleggen.
Dit klopt dus.
Maar kan ik me dan TEGELIJKERTIJD in Nederland inschrijven voor een studie Biomedische Wetenschappen, en daarnaast in België dat examen afleggen. Ik heb begrepen dat als je voor dat examen slaagt, je niet perse in België Geneeskunde hoeft te studeren.
Maar als ik er dus voor slaag, dan wil ik natuurlijk Geneeskunde in België studeren. Maar........ Ik ben dan natuurlijk ook in Nederland ingeschreven voor de studie Biomedische Wetenschappen. Mag ik dan kiezen wat ik doe? DWZ: Mag ik kiezen of ik dan voor Nederland (Biomedische Wetenschappen) kies, of voor België (Geneeskunde)? (Ik zou uiteraard voor België kiezen)
Ik wil vragen of iem. dit aub voor mij goed kan doorlezen, en als het kan mij een volledig antwoord geven. Voor het antwoord gaat het mij vooral om het laatste gedeelte:
Citaat:
lollol schreef op 28-05-2004 @ 00:09 :
DWZ: Mag ik kiezen of ik dan voor Nederland (Biomedische Wetenschappen) kies, of voor België (Geneeskunde)? (Ik zou uiteraard voor België kiezen)
Erg blij zou ik zijn als iemand heer een antwoord op kan geven. (Eigenlijk zou ik dit aan mijn decaan moeten vragen, maar die weet bijna niks over studeren in Nederland, laat staan in het buitenland. Daarom dat ik het hier vraag, en dat het heeeeeel belangrijk is voor mij)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 11:55
Bilbalf
Bilbalf is offline
je kan je toch voor allebei inschrijven. doe dan de betalingen pas als je het zeker weet van de uitslagen van het toelatingsexamen, en annuleer dan een van de twee inschrijvingen.

(ps: coole username lllololoolol)
__________________
villain, thou diest!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-05-2004, 11:56
Bilbalf
Bilbalf is offline
Citaat:
RayMania schreef op 28-05-2004 @ 11:42 :
Waarom zou je je GR eigenlijk nodig hebben...
Alles wat met GR kan, kan ook met albebra (duh).

Ik mag toch wel verwachten dat je maximum/minimum, kansen, snijpunten zonder GR kan doen.
dat kunnen ze dus in nederland een stuk minder goed dan in belgie, heb ik gemerkt.
__________________
villain, thou diest!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 16:45
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
lollol: wat grasduinen op de sites van de universiteiten kan al wonderen doen...(www.kuleuven.ac.be)
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.