Oud 06-03-2004, 13:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ohja, laat de huidige spam-ontvanger maar dokken voor de overlast
Bill Gates heeft vast en zeker nog niet gehoord van NEE-NEE stickers en NEE-JA stickers. Virtueel betekent dat dat je geen spam wilt ontvangen alleen als je daarvoor gevraagd hebt.



Gates: Buy stamps to send e-mail
Paying for e-mail seen as anti-spam tactic


NEW YORK (AP) --If the U.S. Postal Service delivered mail for free, our mailboxes would surely runneth over with more credit-card offers, sweepstakes entries, and supermarket fliers. That's why we get so much junk e-mail: It's essentially free to send. So Microsoft Corp. chairman Bill Gates, among others, is now suggesting that we start buying "stamps" for e-mail.

Many Internet analysts worry, though, that turning e-mail into an economic commodity would undermine its value in democratizing communication. But let's start with the math: At perhaps a penny or less per item, e-mail postage wouldn't significantly dent the pocketbooks of people who send only a few messages a day. Not so for spammers who mail millions at a time.

Though postage proposals have been in limited discussion for years -- a team at Microsoft Research has been at it since 2001 -- Gates gave the idea a lift in January at the World Economic Forum in Davos, Switzerland. Details came last week as part of Microsoft's anti-spam strategy. Instead of paying a penny, the sender would "buy" postage by devoting maybe 10 seconds of computing time to solving a math puzzle. The exercise would merely serve as proof of the sender's good faith.

Time is money, and spammers would presumably have to buy many more machines to solve enough puzzles. The open-source software Hashcash, available since about 1997, takes a similar approach and has been incorporated into other spam-fighting tools including Camram and Spam Assassin.

Meanwhile, Goodmail Systems Inc. has been in touch with Yahoo! Inc. and other e-mail providers about using cash. Goodmail envisions charging bulk mailers a penny a message to bypass spam filters and avoid being incorrectly tossed as junk. That all sounds good for curbing spam, but what if it kills the e-mail you want as well?

Consider how simple and inexpensive it is today to e-mail a friend, relative, or even a city-hall bureaucrat. It's nice not to have to calculate whether greeting grandma is worth a cent. And what of the communities now tied together through e-mail -- hundreds of cancer survivors sharing tips on coping; dozens of parents coordinating soccer schedules? Those pennies add up.

"It detracts from your ability to speak and to state your opinions to large groups of people," said David Farber, a veteran technologist who runs a mailing list with more than 20,000 subscribers. "It changes the whole complexion of the net."

Goodmail chief executive Richard Gingras said individuals might get to send a limited number for free, while mailing lists and nonprofit organizations might get price breaks.

But at what threshold would e-mail cease to be free? At what point might a mailing list be big or commercial enough to pay full rates? Goodmail has no price list yet, so Gingras couldn't say. Vint Cerf, one of the Internet's founding fathers, said spammers are bound to exploit any free allotments.

"The spammers will probably just keep changing their mailbox names," Cerf said. "I continue to be impressed by the agility of spammers." And who gets the payments? How do you build and pay for a system to track all this? How do you keep such a system from becoming a target for hacking and scams?

The proposals are also largely U.S.-centric, and even with seamless currency conversion, paying even a token amount would be burdensome for the developing world, said John Patrick, former vice president of Internet technology at IBM Corp.

"We have to think of not only, let's say, the relatively well-off half billion people using e-mail today, but the 5 or 6 billion who aren't using it yet but who soon will be," Patrick said.

Some proposals even allow recipients to set their own rates. A college student might accept e-mail with a one-cent stamp; a busy chief executive might demand a dollar.

"In the regular marketplace, when you have something so fast and efficient that everyone wants it, the price goes up," said Sonia Arrison of the Pacific Research Institute, a think tank that favors market-based approaches.

To think the Internet can shatter class distinctions that exist offline is "living in Fantasyland," Arrison said. Nonetheless, it will be tough to persuade people to pay -- in cash or computing time that delays mail -- for something they are used to getting for free.

Critics of postage see more promise in other approaches, including technology to better verify e-mail senders and lawsuits to drive the big spammers out of business.

"Back in the early '90s, there were e-mail systems that charged you 10 cents a message," said John Levine, an anti-spam advocate. "And they are all dead."
http://www.cnn.com/2004/TECH/interne....ap/index.html
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2004, 14:01
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Mwah, het zijn vooral de ISPs die dit betalen. En 1 eurocent per legale mail is al voldoende om spam onaantrekkelijk te maken.

Maar ik zie eigenlijk meer heil in een opvolger van het verouderde SMTP en POP3. Oh well. En de mogelijkheid voor particulieren om andere particulieren en bedrijven die zich bezighouden met spam te vervolgen, rechtzaken dus. genoeg particulieren die zo deze internet criminelen achterna willen zitten. Bovendien maakt het op deze manier niet uit waar de spam precies vandaan komt, als maar bewezen kan worden dat iemand wonend in b.v. de US hier verantwoordelijk voor is.

Moet je opletten wat er dan gaat gebeuren, zodra de spammers vogelvrij verklaard worden.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 15:06
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik ben tegen. Misschien zou het helpen tegen spam, maar -ik weet niet hoe- er zal vast wel een manier worden gevonden, om ons toch te overladen met spam. en.. Zolang je voorzichtig met je emailadres bent, heb je -meestal- toch nauwelijks last van spam..

Afijn: maar wie zou 't geld dan krijgen? (ik heb 't artikel niet al te nauwkeurig gelezen, dus mss staat het er wel in )
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 16:24
NERD
Avatar van NERD
NERD is offline
Benieuwd welke internetnerd ze gaat sparen...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 22:45
dystopia
dystopia is offline
Niks nieuws, dat heeft Oom Bill (die marketing heeft gestudeerd) al eerder aangekaart. Ik verwacht dat het in verband staat met Longhorn en DRM.

Arme mailinglists, die gaan op deze manier de pijp uit. Snif.

Er zijn momenteel genoeg methodes om spam en virussen aan te vechten. Het probleem zit 'm enerzijds bij het gebrek aan toepassingen hiervan, en anderzijds ligt het feit bij het gebrek aan educatie van internetters. Internetters moeten leren dat zij niets moeten kopen van iets dat zij ongewenst per e-mail hebben gekregen omdat ze daarmee anders spammers steunen. Voor e-mail en virussen geldt een soortgelijk probleem.

Een nieuw procotol is misschien een oplossing, maar dan wilik graag een uitgewerkte implementatie zien. Voor e-mail heb je bijvoorbeeld al "plug-ins" die het "block all, accept some" princiepe van firewalls en DRM gebruiken.

Ik ben voor een campagne van NGO's die verstand heben van het probleem spam, zoals Spamvrij.nl. Dit gesteund door overheidsgeld (de ICT pot).
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 22:53
Verwijderd
Ik vind het allemaal maar omzeilen van het probleem...
je moet zoiets gewoon bij de ootrzaak aanpakken, en dat is dus bvij het bedrijf..

Flink wat rechtzaken ertegen aanspannen en hoge boetes is denk ik het enigste wat helpt..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 10:27
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Dan voel ik meer voor een berekening per mail. Stond laatst op tweakers dacht ik. Per verzonden mailtje je pc een berekening uit laten voeren. Stuur je er een stuk of 5 per dag niks aan de hand, verstuur je er 1000-en per uur dan wordt de verzendende pc zwaar belast. Lijkt me eerlijker dan postzegels
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 10:34
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
********** schreef op 08-03-2004 @ 22:53:
Flink wat rechtzaken ertegen aanspannen en hoge boetes is denk ik het enigste wat helpt..
Beetje lastig als het een bedrijf is dat werkt via open relays in China
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 09-03-2004 @ 10:34:
Beetje lastig als het een bedrijf is dat werkt via open relays in China
Spam is reclame, die reclame moet ergens voor zijn of ergens heen leiden..

Lijkt mij op zich iet zo moeilijk om erachter te komen waar die persoon dan zit, je moet nl toch ergesn geld heen sturen of overmaken..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 11:34
Verwijderd
Citaat:
meyer3 schreef op 09-03-2004 @ 10:27:
Dan voel ik meer voor een berekening per mail. Stond laatst op tweakers dacht ik. Per verzonden mailtje je pc een berekening uit laten voeren. Stuur je er een stuk of 5 per dag niks aan de hand, verstuur je er 1000-en per uur dan wordt de verzendende pc zwaar belast. Lijkt me eerlijker dan postzegels
En hoe wil je dat oplossen als iemand zefl een mailserver draait, of een server (per ongeluk) een open relay heeft..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 17:10
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Wordt nog een duur grapje voor Gates zelf (die ook vrij veel spam verstuurt).

Maarja, ik zou het iig belachelijk vinden, dit idee. Ff die 10 spamberichten per dag weggooien, daar ga je ook niet dood aan.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 18:32
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 09-03-2004 @ 17:10:
Wordt nog een duur grapje voor Gates zelf (die ook vrij veel spam verstuurt).

Maarja, ik zou het iig belachelijk vinden, dit idee. Ff die 10 spamberichten per dag weggooien, daar ga je ook niet dood aan.
Het lijkt me erg sterk dat MS zelf spam verstuurd...

En 10 berichten per dag weggooien die ik niet eens wil vind ik te veel,
vind het inbreuk op mijn privacy..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 21:10
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
********** schreef op 09-03-2004 @ 18:32:
Het lijkt me erg sterk dat MS zelf spam verstuurd...

En 10 berichten per dag weggooien die ik niet eens wil vind ik te veel,
vind het inbreuk op mijn privacy..
Dus jij betaalt liever geld dan dat je 10 berichten per dag weggooit?
Nouja, ik iig niet.

En die spam: ik krijg toch echt een paar keer per week een mailtje van microsoft met dat ik mijn account moet upgraden enzo. Vind ik vrij spam (hoewel het niet echt bij spam hoort). En zo zijn er wel meer dingen.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 22:45
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 09-03-2004 @ 21:10:
Dus jij betaalt liever geld dan dat je 10 berichten per dag weggooit?
Nouja, ik iig niet.

En die spam: ik krijg toch echt een paar keer per week een mailtje van microsoft met dat ik mijn account moet upgraden enzo. Vind ik vrij spam (hoewel het niet echt bij spam hoort). En zo zijn er wel meer dingen.
Nee, ik ben daarom tegen dit nutteloze voorstel van meneer Gates..

En wat jij noemt is geen spam, je hebt bij het inschrijven bij hotmail overeengekomen dat MS je mail mag versturen, en dus ben je het er mee eens -> en dus geen spam.
Misschien kun je het trouwens wel uitzetten...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 23:34
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
********** schreef op 09-03-2004 @ 22:45:
Nee, ik ben daarom tegen dit nutteloze voorstel van meneer Gates..

En wat jij noemt is geen spam, je hebt bij het inschrijven bij hotmail overeengekomen dat MS je mail mag versturen, en dus ben je het er mee eens -> en dus geen spam.
Misschien kun je het trouwens wel uitzetten...
Ok, spam of niet, maar het kost ze wel geld. Soms 2 mailtjes per dag van Microsoft en dan naar iedereen die ooit ergens op de site van Microsoft het emailadres heeft ingevuld... dat is nogal wat.

Nouja, Microsoft heeft geld zat natuurlijk, maar toch...
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 23:40
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 09-03-2004 @ 23:34:
Ok, spam of niet, maar het kost ze wel geld. Soms 2 mailtjes per dag van Microsoft en dan naar iedereen die ooit ergens op de site van Microsoft het emailadres heeft ingevuld... dat is nogal wat.

Nouja, Microsoft heeft geld zat natuurlijk, maar toch...
Het kost MS niet..
Als MS een mail stuurt naar hotmail (hun meeste 'klanten') komen de mails niet eens buiten de server...
Die worden gewoon intern in de database gepompt..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 21:24
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
********** schreef op 09-03-2004 @ 23:40:
Het kost MS niet..
Als MS een mail stuurt naar hotmail (hun meeste 'klanten') komen de mails niet eens buiten de server...
Die worden gewoon intern in de database gepompt..
Verrek ja. Goed punt. Het kost ze natuurlijk wel "wat" aangezien ze daar servers voor hebben staan. Maar het punt is vanaf waar die "postzegel" betaalt wordt. Wanneer hebben we het over een verzonden mail? Op niveau post-SMTP niveau? Op SMTP-server niveau? Op SMTP-client niveau? Zo dicht mogelijk bij degene die het verstuurt wanneer je wilt dat diegene betaalt lijkt mij het meest de hand liggend. Dan kom je dus uit op een ticket-systeem tussen client en server; dus tussen SMTP client en SMTP server. Vervelend dat meneer Gates niets concreets prijs geeft. Aan de andere kant, logies ook, aangezien meneer vrijwel alleen van marketing en big business verstand heeft.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 23:30
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Het gaat er niet om of de consument al dan niet 10 mailtjes per dag moet weggooien, het gaat erom dat de ISP's veel geld kwijt zijn aan het dataverkeer e.d. dat alle spam genereert.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-03-2004, 23:37
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef op 11-03-2004 @ 21:24:
Verrek ja. Goed punt. Het kost ze natuurlijk wel "wat" aangezien ze daar servers voor hebben staan. Maar het punt is vanaf waar die "postzegel" betaalt wordt. Wanneer hebben we het over een verzonden mail? Op niveau post-SMTP niveau? Op SMTP-server niveau? Op SMTP-client niveau? Zo dicht mogelijk bij degene die het verstuurt wanneer je wilt dat diegene betaalt lijkt mij het meest de hand liggend. Dan kom je dus uit op een ticket-systeem tussen client en server; dus tussen SMTP client en SMTP server. Vervelend dat meneer Gates niets concreets prijs geeft. Aan de andere kant, logies ook, aangezien meneer vrijwel alleen van marketing en big business verstand heeft.
Precies..
En als jij dus een mailserver hebt, en ik heb er ook een..
Wie wil ons dan een rekening sturen?
Ik kan dan dus alle 'vrije' mailservesr wel volspammen..
En ik denk niet dat ISP's aan dit soort onzin gaan meedoen, en betaalde servesr ook niet, houd het bij deze al op...

Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 11-03-2004 @ 23:30:
Het gaat er niet om of de consument al dan niet 10 mailtjes per dag moet weggooien, het gaat erom dat de ISP's veel geld kwijt zijn aan het dataverkeer e.d. dat alle spam genereert.
Niet alleen spam is daar verantwoordelijk voor..
Maar ook alle virussen en kettingmails..
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 13:47
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik hoor meerdere malen alsof het idee van 'betalen om mail te versturen' zou gelden voor de consumenten, dit is niet het geval. Je ISP zal voor deze €0,10 per maand gemiddeld per klant opdraaien, hetgeen ze graag doen als dat €100 kan schelen per maand aan bandbreedte door ontvangen spam, bovendien is het een goede service voor hun klanten.

Ook de opmerking van dystopia dat Bill Gates alleen van marketing verstand zou hebben, vind ik onterecht. Bill Gates is juist groot geworden door coden, programmeren. Hij heeft zich als CEO ook teruggetrokken zodat hij minder met bedrijvigheid en meer met de softwarekant kan bezighouden, dus een erg nutteloze en onterechte flame richting zijn kant.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-03-2004 @ 13:47:
Ik hoor meerdere malen alsof het idee van 'betalen om mail te versturen' zou gelden voor de consumenten, dit is niet het geval. Je ISP zal voor deze €0,10 per maand gemiddeld per klant opdraaien, hetgeen ze graag doen als dat €100 kan schelen per maand aan bandbreedte door ontvangen spam, bovendien is het een goede service voor hun klanten.

Ook de opmerking van dystopia dat Bill Gates alleen van marketing verstand zou hebben, vind ik onterecht. Bill Gates is juist groot geworden door coden, programmeren. Hij heeft zich als CEO ook teruggetrokken zodat hij minder met bedrijvigheid en meer met de softwarekant kan bezighouden, dus een erg nutteloze en onterechte flame richting zijn kant.
Hoe kom je erbij dat de ISP die emails moet betalen?
maar die ISP's gaan dat dan echt wel doorberekenen denk ik, want ze hebben nu een echt geldige reden dat het hun echt geld kost, dat bandbreedte geld kost zegt de meeste klanten weinig..

En Billie heeft idd wel verstand van coden, hij heeft zelf (mee)gewerkt aan de eerste Windows.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 20:14
dystopia
dystopia is offline
Ja en wie zegt dat dat niet verhaalt op de klant a-la GSM/SMS/Telefoonrekening. Kan heel goed zijn dat dat bovenop de vaste lasten komt. Wat als je zelf de ISP bent? Zelf een mailserver draait?

Vziw was het juist Paul Allen die bij Microsoft -toen het feest net begon- het brein achter de code was. Het was ook Bill Gates die begin jaren 80 begon te zeuren dat gebruikers niet voor software betaalden (bron: RevolutionOS) maargoed ik wil dan wel 'ns weten wat Bill Gates precies heeft gecode aan Windows. De Windows NT kernel heeft Cuttler's OpenVMS team voor rekening genomen terwijl MS aan de GUI werkte; dat valt dus al af.

Naast het feit dat meneer marketing heeft gestudeerd, daar een behoorlijk goed inzicht in heeft (laten we eerlijk wezen) en zijn open brief op internet correleert dit alles niet goed met een goede coder. Misschien vind je dat geen sterk punt, maar volgens mij is iemand die uitblinkt in marketing en economies inzicht niet een persoon die creatief is, goed kan coden, goed in wiskunde is, enz.

Maargoed, laat maar es zien wat-ie heeft gecode. Ik ben beniewd!
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 20:55
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
ekki schreef op 09-03-2004 @ 21:10:
En die spam: ik krijg toch echt een paar keer per week een mailtje van microsoft met dat ik mijn account moet upgraden enzo. Vind ik vrij spam (hoewel het niet echt bij spam hoort). En zo zijn er wel meer dingen.
Dat krijg je bij een gratis mailprovider als Hotmail, neem dan gewoon een betaalde hoster met een 'clean' account. Draai bijvoorbeeld een mailadres op je eigen domein. Sinds ik mijn DynamicDreams.nl mailadres heb, heb ik nergens meer last van, spam komt helemaal niet meer binnen. Bij Hotmail kwamen ze met 10 berichten per dag binnen vliegen.

On Topic: Mooi dat er eindelijk eens actief aan gewerkt wordt, spam kost de ISP's en consumenten handen vol geld en tijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.