Oud 24-10-2002, 21:49
heavinly
heavinly is offline
Volgens mij heb ik een beetje last van faalangst, in verschillende situaties. Ik werk sinds kort in een supermarkt en ik sta nu op een afdeling waar ik in principe weinig fout kan doen, ik wil dan ook niet achter de kassa waar ik mensen te veel geld kan terug geven ofzo. Dit is een simpel voorbeeld, maar ik heb van die kleine dingen waaraan ik merk dat ik misschien lichtelijk faalangst heb.
Ik ben bang om te falen tegenover andere mensen, als iemand mij wijst op iets wat ik fout doe/heb gedaan, wil ik het liefst door de grond zakken. Natuurlijk heeft iedereen dit wel een beetje (hoop ik min of meer..), maar ik word er vaak gek van.
Vorig jaar had ik het ook heel erg in de klas, ik haalde (naar mijn idee) de laagste cijfers (ben dan ook blijven zitten), ik durfde geen vraag van de leraar in de klas te beantwoorden, ook al wist ik het, uit angst het toch fout te hebben.
Ik laat heel veel dingen uit angst het fout te hebben, iets fout te doen. Mag je dit faalangst noemen eigenlijk?
Ik heb het maar op 1 gebied niet, dat is zingen. Daar voel ik me redelijk zelfverzekerd over en dat doe ik dus gewoon. Maar op mn werk of op school of wat dan ook.. dan ben ik onzelfverzekerd. Hm, misschien is dat het gewoon wel.

Mensen die hier last van hebben? Of overdrijf ik? (kben in ieder geval mijn verhaaltje eens kwijt)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2002, 21:55
Verwijderd
Citaat:
heavinly schreef:
Mensen die hier last van hebben? Of overdrijf ik? (kben in ieder geval mijn verhaaltje eens kwijt)
Ik weet wel zeker dat er meer mensen last van hebben.
En nee, je overdrijft niet. Iig niet voor jou gevoel. De dingen zijn in werkelijkheid misschien wat anders, maar zo voel/zie jij ze niet.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 21:58
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik heb het precies zo gehad. En ik kreeg het er ook nog bij op mijn plaat dat ik extreem verlegen was.
Ik ben eerst aan mijn verlegenheid gaan werken. (mezelf DWINGEN bepaalde dingen te zeggen)
En toen werkte ik ineens (doordat ik gewoon om van het gezeik van een klasgenoot af te zijn) in het land van ooit.........
Eerste 2 weken juist verplicht alleen kassa gestaan. Onder het motto: 'Dan leer je het tenminste.'
Ik ben juist door mijn werk van mijn faalangst af. Misschien door de goedgelovigheid van kinderen. Misschien omdat ik daar iets kon zijn wat ik gewoon niet ben. Omdat ik daar alles maar hoefde te spelen. Maar ik heb het wel meegenomen naar mijn echte leven.
Ik merk gewoon dat ik meer durf, sneller iets zeg. En in een heel aantal gevallen tenminste niet meer zo'n rode kop krijg.
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 22:15
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Mjah...*steekt voorzihtig vinger omhoog*
Ik heb het in hele erge mate gehad. Dat is eigenlijk op de basisschool begonnen. Ik kreeg daar veel woede aanvallen, omdat ik dacht dat niemand me begreep enzow. Met hardop voorlezen dacht ik dat iedereen zelf maar in zn hoofd ging lezen en dan kapte ik gewoon met voorlezen, omdat hun niet tot last wilde komen, dus gewoon niet voor ze wilde falen.
Later ben ik mezelf die woede aanvallen af gaan leren dmv ze op te kroppen, dat kwam gewoon omdat die faalangst zich zo groot had uitgebreidt had, dat ik nog maar weinig durfde.
Op de middelbare school wilde ik daar een einde aan maken. Ik heb heel wat angsten overbrugt de eerste paar dagen, maar t lukte. Het enigste probleem, was dat er een leraar me zodanig de grond instompte, dat het echt op treiteren ging lijken en het werd steeds erger.
Daardoor kreeg ik een grote mond en eik durfde ik helemaal niks meer. Het was iemand anders, die mij telkes de problemen inwerkte. Zo kwam ik dus klem te zitten in mezelf.

mja, in de loop van de jaren is dat gaan veranderen en nu durf ik best veel en daar ben ik echt blij om. Er is wel veel therapie bij van pas gekomen, maar achteraf heb ik dat er best voor over
Twas af en toe heel moeilijk, maar het gaat nu best goed.
In de winkel (jah, daar had ik er over en wist waar je het over had) loop ik nu heel zelfverzekerd rond, want het is eerder mijn terein dan die van de klanten, dus ze moeten niet zeuren over mijn fouten of ze rotten maar op, om het maar makkelijk te zeggen, maar aangezien de meeste klanten je altijd heel lief bedanken enzow heb ik er geen moeite meer mee. Kben juist blij als ik weer een klant heb kunnen helpen

Eendjuh
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 10:56
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Angst heeft iedereen. Juist met angst kun je heel veel presteren. Angst is dus zeker niet alleen maar slecht.
Alleen wanneer de angst een groot deel van je leven beïnvloed is het niet goed om normaal te kunne functioneren, zowel op sociaal, motorisch, als cognitief gebied.

Belangrijk is eisen te stellen, en te accepteren dat je iets fout mag doen. Het is geen ramp als je iets fout doet, niemand is perfect.

Mocht je er over willen praten of mailen
==> moenbase@hotmail.com
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 00:00
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef:
Angst is dus zeker niet alleen maar slecht.
Daarnaast kan het grappig zijn angsten te overwinnen. Dat geeft een goed gevoel

*heeft daarnet gewoon een meisje opgebeld, zonder aankondiging en praatte bijna een half uur met haar*
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 00:52
Stainleszs
Avatar van Stainleszs
Stainleszs is offline
Ja ik ken dat idd wel, ik heb het dan op school gebied weer dt ik leer voor iets, maar er dan niet cker over ben dat ikhet allemaal wel goed weet enzo. Dan ga ik dus meer leren waaruit later blijkt dat ik weer een 8 heb. En dan na 2 rapporten sta ik er vet goed voor, maar doe dan nog steeds veel meer dan de rest. En dan na het derde rapport dan ga ik (misschien wel de enige vorm (ten minste mag ik hopen)van kapsones van mij)dan ga ik pronken met me goeie cijfers en doe ik de laatste module geen moer, waarna ik nog steeds 8en scoor en dan heb ik weer het beste rapport enzo,

Op werk gebied kan ik er dus niet tegen als mensen staan te kijken naar wat ik doe of wachten op een taak die ik moet volbrengen ( zoals een bestel lijst invullen voor een klant, die dan wacht tot je daarmee klaar ben). Nah dat is gewoon kut, ken ik niej tegen.
__________________
"Ik ben een man die schuw is van geweld...Pim Fortuyn"
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 10:33
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
******** schreef:
Daarnaast kan het grappig zijn angsten te overwinnen. Dat geeft een goed gevoel

*heeft daarnet gewoon een meisje opgebeld, zonder aankondiging en praatte bijna een half uur met haar*
Een weekje geleden heb ik een meisje mee uitgevraagd. Ik wist bijvoorbaat eigenlijk al dat ze niet wou. Maar ik moest het toch even zeker weten. 'k vond/vind haar al een tijdje erg leuk. In al die jaren dat ik haar voorbij zag lopen en we eventjes hebben staan praten heb ik het nooit durven vragen. Maar goed, vorrige week was het dus zover.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 10:48
Wasteland
Avatar van Wasteland
Wasteland is offline
Citaat:
heavinly schreef:
Volgens mij heb ik een beetje last van faalangst, in verschillende situaties. Ik werk sinds kort in een supermarkt en ik sta nu op een afdeling waar ik in principe weinig fout kan doen, ik wil dan ook niet achter de kassa waar ik mensen te veel geld kan terug geven ofzo. Dit is een simpel voorbeeld, maar ik heb van die kleine dingen waaraan ik merk dat ik misschien lichtelijk faalangst heb.
Ik ben bang om te falen tegenover andere mensen, als iemand mij wijst op iets wat ik fout doe/heb gedaan, wil ik het liefst door de grond zakken. Natuurlijk heeft iedereen dit wel een beetje (hoop ik min of meer..), maar ik word er vaak gek van.
Vorig jaar had ik het ook heel erg in de klas, ik haalde (naar mijn idee) de laagste cijfers (ben dan ook blijven zitten), ik durfde geen vraag van de leraar in de klas te beantwoorden, ook al wist ik het, uit angst het toch fout te hebben.
Ik laat heel veel dingen uit angst het fout te hebben, iets fout te doen. Mag je dit faalangst noemen eigenlijk?
Ik heb het maar op 1 gebied niet, dat is zingen. Daar voel ik me redelijk zelfverzekerd over en dat doe ik dus gewoon. Maar op mn werk of op school of wat dan ook.. dan ben ik onzelfverzekerd. Hm, misschien is dat het gewoon wel.

Mensen die hier last van hebben? Of overdrijf ik? (kben in ieder geval mijn verhaaltje eens kwijt)


Mensen moeten dingen van het leven leren door vallen en opstaan. Dingen die we fout doen of we fout zeggen moet een les zijn voor wat er komen zal. Vroeger, of ja vroeger, een aantal jaren terug heb ik daar ook best veel last van gehad, het is bij mij iets geweest wat ik echt heb moeten ontwikkelen. Zeg tegen jezelf, ik geef een antwoord, ik ga achter de kassa zitten. Het is helemaal niet erg om fouten te maken. Op deze manier krijg je ook een laag gevoel van eigen waarde over jezelf. Ik hoop dat je in de toekomst wat meer "durf" krijgt.

Ik wens je veel succes!
__________________
Half Shadow, Half Human.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 15:34
Daffie
Daffie is offline
[QUOTE]heavinly schreef:
[B]Volgens mij heb ik een beetje last van faalangst, in verschillende situaties. Ik werk sinds kort in een supermarkt en ik sta nu op een afdeling waar ik in principe weinig fout kan doen, ik wil dan ook niet achter de kassa waar ik mensen te veel geld kan terug geven ofzo. Dit is een simpel voorbeeld, maar ik heb van die kleine dingen waaraan ik merk dat ik misschien lichtelijk faalangst heb.

ik zit zo'n beetje met hetzelfde probleem, kwam er ook pas achter toen ik afgelopen zomer een vakantiebaantje had. nieuwe mensen die veel stoerder en ouder waren... werd daar hartstikke onzeker van en achter de kassa en in de bediening vond ik helemaal een ramp. ik was heel erg bang dat ik iets verkeerd zou doen of dat zij mij niet aardig zouden vinden en zat daar dus continu mee in m'n maag. toch denk ik dat het beter is je over die dingen heen te zetten, dingen doen die je niet durft of niet denkt te kunnen juist doen is vaak een oplossing. het is zeker heel eng om eraan te beginnen, maar als je dan toch bijvoorbeeld achter de kassa bent gaan zitten krijg je uiteindelijk toch voldoening. dan kom je erachter dat het helemaal niet zo erg is fouten te maken en dat je er ook niet zo veel maakt!!!
succes!!!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 15:38
Daffie
Daffie is offline
sorry, dat bovenste stukje had vet gedrukt moeten worden...maar ik ben ook een computerkneus dus ik wist niet hoe dat moest, sorry!!!

trouwens je hebt op veel scholen ook een cursus tegen faalangst. bij een vriendin van mij die altijd bang was dat ze lage cijfers zou halen, heeft het erg geholpen. ze voelt zich nu veel zekerder en heeft nog steeds contact met de mensen met wie ze in die training zat. ze zegt dat het haar erg veel geholpen heeft!!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 15:56
Verwijderd
Mja, dat heb ik dus ook... Ik ben enorm verlegen, vroeger dacht men zelfs dat ik achterlijk was en wilden ze me naar een speciale school doen omdat ik niets zei. Of ze dachten dat ik thuis werd mishandeld
Maar goed, ik werk nu heel erg aan mijn verlegenheid. Ik ga vaak met mijn vriend naar zijn ouders en zus, of naar vrienden van hem. Dat helpt! Ik durf me, na een tijdje, best in een gesprek te wurmen en het een en ander te zeggen. Al is het maar na praten.
Ik heb laatst een gesprekje met de vriend van mijn 'schoonzus' gehad, die is ook heel verlegen, en ik merkte echt dat ík nu degene was waar ik normaal verlegen voor zou zijn geweest. (Ik vroeg nooit dingen, dacht dat ik dan te nieuwsgierig deed etc, maar nu was ik juist degene die dingen vroeg!)

Op school had ik dat ook altijd, ik was meestal degene die wilde opletten en werken, daardoor viel ik nogal buitenboord en tja. Ik was verlegen, dus durfde niet voor mezelf op te komen. Ik was ook weer een beetje het lievelingetje van de leraren - want ja, ik lette op, was rustig, haalde goede cijfers.
Ik wil altijd door iedereen waar ik tegenop kijk aardig gevonden worden, ook al vind ik hen niet aardig.

Maar goed, ik heb nog steeds heel erg last van 'faalangst' ik durf bepaalde dingen gewoon niet te doen. In een winkel durf ik bijvoorbeeld niet altijd iets te pakken, bang dat mensen me daarop veroordelen. Of een opmerking maken, bang dat het een stomme opmerking is... Tja, dat maak ik ook vaak mee... dan probeer ik spontaan te zijn, lukt me niet, ga ik af...

Maar ja... je moet jezelf dwingen de dingen te doen die je moeilijk vindt, of waar je bang voor bent. Doe het in kleine stapjes, maar geef niet op! Ik ben ook hárd bezig
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 20:08
Verwijderd
ja dat ken ik!
ik durf nooit keuzes te maken waar ik anderen in betrek. al gaat het maar om wat stomme poetstaakjes verdelen. ook ben ik heel bang verkeerde dingen te zeggen waardoor ik bij vrij onbekende mensen heel stil en verlegen ben. die faalangst komt ook voort uit mijn drukke buien, dan kan ik echt heel raar doen en daar schaam ik me dan zo voor dat ik me bv voorneem om alleen maar te antwoorden en verder niks te zeggen. theeft ook met de stem in mijn hooft te maken, doordat zij hele andere dingen zegt dan de meeste mensen word ik onzeker. op school valt het wel mee. tenminste, ik leer zoiezo niet (niet alleen uit luiigheid hoor) en dan kan ik ook niet falen, bovendien probeer ik onder alle proefwerken en overhoringen uit te komen, desnoods spijbel ik, ik haat ze.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 00:10
heavinly
heavinly is offline
Ik ben blij reacties te lezen als "ja dat ken ik".
Heel gek, het ene moment heb ik er heel erg last van, op het andere moment kan ik (naar mijn idee) heel zelfverzekerd overkomen. Want dat is eigenlijk ook een groot deel, gewoon onzeker zijn, over wat anderen over me zeggen en denken. Een paar jaar geleden is er heel erg veel achter mn rug om gepraat over me waar ik me heel erg bewust van was, ik werd 'gepest' (zo erg was het niet, maar toch) enz. Daardoor ben ik heel erg achterdochtig geworden. Als ik mensen zie roddelen, dan gaat het altijd over mij, neem ik eigenlijk aan. En ja, dat heeft allerlei gevolgen, zo heeft het bij mij een soort faalangst als gevolg. Aangezien ik ben blijven zitten, gaat het nu iets makkelijker op school (nog niet zoals ik gehoopt had) en kan ik wat rustiger zijn en doen, dat scheelt heel erg veel. Ook de collega die altijd heel erg kritisch naar me keek ("dat hoort daar niet!" ja doos, waar dan?) doet de laatste tijd vriendelijker. Maar goed, ik zal het denk ik toch wel houden in nieuwe situaties. Dat is nog iets, ik ben als de dood voor nieuwe situaties. Straks moet ik op kamers! Help! Maar ja, dat zien we dan wel weer...

thnx voor de reacties allemaal iig
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 23:41
Rioto
Ik had het heel erg ..maar sinds 2 a 3 jaar ben ik Veel meer zelfverzekerder geworden ...het word steeds sterker.

Eerst durfte ik niks te vragen aan collega,s ..( al jaren terug)
en nu trek ik m,n bek open en vraag allles wat ik wil weten ,maak een praatje ..zelfs met vreemden
Als ik ergens nieuw ben zal ik niet zo snel wat zeggen omdat ik eerst wil weten waar ik mee te maken heb.
maar Ik spoog er gewoon van Om me zo intehouden alleen omdat ik bang was om voor lul te staan of zo iets .
Okee Alleen als het om meisjes gaat ..ben ik nogal verlegen maarja volgens mij heb elke jongen daar wel een beetje last van.

maar verder heb ik nu schijt aan alles en iedereen .
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 23:51
Juliah
Avatar van Juliah
Juliah is offline
Ik herken de meeste verhalen wel...vooral van heavinly, Andijvie en me blackrose...geen keuzes durven maken, bang om dom en/of raar ed gevonden te worden, aardig gevonden willen worden...enz enz enz...het komt eigenlijk overal wel in terug... Ik kan het heel goed verbergen, geloof ik.

Alleen durfde ik afgelopen week geen stage te gaan lopen...heb me ziek gemeld... Maar ja, door uit te stellen wordt het alleen maar moeilijker... En tentamenweek komende week... Drama...maar goed...'k zal wel moeten, weinig andere keus. Tis wel minder geworden door de jaren heen btw...vroeger (jaar of 5 terug) durfde ik echt amper wat.
__________________
Het is groen en het zit op een hekje.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 18:37
TranceGirl
Avatar van TranceGirl
TranceGirl is offline
Heavinly...
Ik herken het helemaal en je hebt dan wel degelijk faalangst...
Ik heb het al mijn hele leven...
Ben ontzettend bang om iets verkeerds te doen or whatever...

In de klas durf ik ook nooit vragen te stellen...Bang dat ik dom overkom omdat ik denk dat de rest het wel snapt..
Ik ben gewoon ontzettend bang om iets verkeerds te doen.

Heb in de 2e ook een faalangst cursus gevolgd, maar het hielp niets...
Ik wil gewoon alles perfect doen en dat gaat gewoon niet, en dan kom je jezelf ook wel eens tegen...

Met proefwerken ben ik ook altijd heel erg zenuwachtig dat ik het slecht zal maken...
En als de leraar dan het cijfer opnoemt dan staat het zweet mij in mijn handen.
Ben afgelopen jaar ook blijven zitten...

Ik heb trouwens mijn spreekbeurt toen ook over faalangst gehouden dus ik weet er best wel veel vanaf....
En faalangst is echt geen pretje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Faalangst enquête
Floortje-1996_
1 07-05-2014 16:51
Psychologie Gratis coaching voor faalangstige gevoelens
Petra000
6 07-03-2011 16:50
Psychologie Faalangst
Dott
46 03-11-2010 23:12
Psychologie Verlegen, faalangst enzovoorts
Verwijderd
18 30-08-2005 16:56
Psychologie Faalangst
Agnès
4 26-10-2003 02:10
Psychologie 'k heb faalangst
moon
6 21-08-2003 11:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.