Oud 13-08-2005, 17:07
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Ik zit nu al een aardig tijdje op DoP en ik zie dat veel, of beter gezegd bijna alle gedichten een 'standaard vorm' hebben. Daarmee bedoel ik dat bijna alle gedichten simpel een paar strofes zijn, netjes onder elkaar gezegd en bestaande uit ongeveer even lange zinnen die netjes in de randen van de strofe verblijven.
Op zich is daar natuurlijk niks mis mee, maar eentonig wordt het wel. Daarom daag ik u allen uit, om hier te experimenteren met het intrigerende verschijnsel 'vorm'.

Doe is wat anders, doe is gek; schrijf een vervormd gedicht.

Ik bedoel niet alleen maar woorden op een andere plek zetten, maar ook bijvoorbeeld het gebruik van lettertypes, strepen, kleuren, plaatjes, grote, richting; gebruik maken van fantasie.

Hier nog wat praktische tips voor als je vorm-experiment-gedicht gehinderd wordt door de schrijfregels van het forum en daarom als plaatje moet.
- Schrijf gedicht in Word, gebruik fantasie, druk op "print screen".
- Ga naar Paint, of een ander teken programma, druk op Ctrl + v en pas gedicht naar believen aan.
- Ga naar photobucket.com en host daar je gedicht.
- Als plaatje (te) groot is, gebruik dan IrfanView om het kleiner te maken.
* Haal alle overbodige randen van het gedicht weg zodat het zo smal mogelijk wordt, anders wordt het hier op het forum automatisch kleiner gemaakt waardoor het onduidelijk wordt. (Maar misschien kan dat verholpen worden door te dubbelklikken op het plaatje waardoor een nieuw scherm met het plaatje op goede afmetingen wordt getoond?)

Nog iets: het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, een paar simpele veranderingen in de vorm kan wonderen doen.

Dit is inderdaad zoiets als 'Het kleine gedichten topic'.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2005, 17:08
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
TS begint:



Vind hem zelf eigenlijk niet zo bijster goed, wel leuk, maar kan misschien wel dienen als soort voorbeeld of inspiratie bron, you never know.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?

Laatst gewijzigd op 13-08-2005 om 17:15.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 18:28
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
een echt dodtopic. ik ben ook maar aan het werk gegaan, en zie hier mijn resultaat 'ik kan niet meer' .



klikt u hier

tsjonge.. heerlijk dat knikken en plakken
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 18:33
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
trouwens, die titel is lelijk.
nu steek ik eigenlijk bijna de draak aan met mijn eigen, van mijn kant toch redelijk serieuze gedicht. nou ja, het is natuurlijk wel leuk om er mee bezig te zijn .
je bent trouwens jezelf niet, dod, of zie ik dat verkeerd. of je bent eerder niets dan ik-gericht/egoistisch, dat kan ook.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 20:29
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Leuke =zwart wit=, als er meer op zou staan zou het echt zo'n plaat (oid) zijn waar je tijden naar kan kijken en steeds weer iets nieuws ziet.

Het ging ook niet over mijzelf, maar over anderen.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 10:15
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline

ikheb het geprobeerd.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 18:49
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 13-08-2005 @ 17:07 :
Ik zit nu al een aardig tijdje op DoP en ik zie dat veel, of beter gezegd bijna alle gedichten een 'standaard vorm' hebben. Daarmee bedoel ik dat bijna alle gedichten simpel een paar strofes zijn, netjes onder elkaar gezegd en bestaande uit ongeveer even lange zinnen die netjes in de randen van de strofe verblijven.
Op zich is daar natuurlijk niks mis mee, maar eentonig wordt het wel. Daarom daag ik u allen uit, om hier te experimenteren met het intrigerende verschijnsel 'vorm'.
waarmee DoD indirect de hele geschiedenis van het dichten en tal van schitterende gedichten belachelijk maakt. Je moet oppassen dat je niet de grens over gaat en jezelf belachelijk maakt.

Experimenteren met vorm is leuk, zinvol, maar ik heb er wat tegen als doel op zich. Vorm is een middel, geen doel. Althans, dat is hoe ik er tegenaan kijk.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 22:07
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 15-08-2005 @ 18:49 :
waarmee DoD indirect de hele geschiedenis van het dichten en tal van schitterende gedichten belachelijk maakt. Je moet oppassen dat je niet de grens over gaat en jezelf belachelijk maakt.

Experimenteren met vorm is leuk, zinvol, maar ik heb er wat tegen als doel op zich. Vorm is een middel, geen doel. Althans, dat is hoe ik er tegenaan kijk.
Ik heb duidelijk gezegt dat ik niks tegen de 'normalere' vormen heb, alleen dat ik het hier op dit forum wat eentonig begin te vinden omdat iedereen dat doet. Ik zou het leuk vinden als er meer variatie qua vorm zou zijn. Daarnaast is het ook leuk en leerzaam om is andere dingen te doen, vind je niet?

Ik zet het niet als doel opzich, maar inderdaad als een middel. Ik heb dit topic gemaakt om mensen ertoe te zetten om meer te gaan doen met vorm, omdat het (naar mijn mening) iets te weinig (optimaal) wordt gebruikt.

En ach, jezelf belachelijk maken is ook een gave.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 22:09
suzly
suzly is offline
[IMG][/IMG]

issie nu gelukt??

hoop ik heel erg, na half uur...
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 22:09
suzly
suzly is offline
oeps, tekst is neit zo leesbaar...sorry!!
Dod, leuk topic!!!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 10:41
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
suzly schreef op 16-08-2005 @ 22:09 :

issie nu gelukt??

hoop ik heel erg, na half uur...
Half uur is niet zo lang om aan een gedicht te zitten .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 12:37
suzly
suzly is offline
nee, maar wel om hem erop te krijgen dacht ik
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 14:38
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
suzly schreef op 17-08-2005 @ 12:37 :
nee, maar wel om hem erop te krijgen dacht ik
Hehe, dat wel ja.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 17:20
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Even een complimentje:
Het is een heel leuk topic, DoD. Zit je in je gedichten-midlife-crisis of zo? Sleur zat? Naja, leuke manier om het zo te uiten(A).
Ik geloof dat ik het ook maar eens ga proberen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:50
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 15-08-2005 @ 18:49 :
waarmee DoD indirect de hele geschiedenis van het dichten en tal van schitterende gedichten belachelijk maakt. Je moet oppassen dat je niet de grens over gaat en jezelf belachelijk maakt.

Experimenteren met vorm is leuk, zinvol, maar ik heb er wat tegen als doel op zich. Vorm is een middel, geen doel. Althans, dat is hoe ik er tegenaan kijk.
Nou daar ben ik het niet geheel mee eens. Ten eerste maakt hij imo niet echt iets belachelijk hoor, dat valt nou ook best wel weer mee ^-^.

Ten tweede vind ik het een leuk topic: wat je doet is imo niet je gehele dichtkunst ineens reduceren tot 'vorm' oid., maar je richten op één bepaald deel van het dichten. En wat is daar mis mee? Op deze manier kun je juist kijken hoe mensen experimenteren met één bepaald deel, soms kun je dingen best weleens een beetje uit het verband halen. Je denkt nu na over het aspect 'vorm' en dat mag best een doel zijn, vind ik. Net als met tekenles: de ene les concentreer je je op constrast en de andere les op kleur, terwijl beide misschien niet jouw doel zijn bij het schilderen, maar wel een deel van het leerproces. De middelen zijn wat je dichtkunst tot één geheel maakt. Ik wil je trouwens niet tegen me in jagen hoor , maar ik had zin in discussie ^-^. (niet dat je me meteen haat terwijl ik net veel te lang op vakantie enzo ben geweest )

In ieder geval, mijn poging:

Mijn vorm mag je kraken , mag je raken, of verzaken.
Steek
langs
me
heen
en kijk;
want de ^punt^ gaat

<<<<
LINKS


of

RECHTS
>>>>>


- Je raakt niet middendoor -

Toch ben jij het niet die l a n g z a a m
H
___E
_E
_____N

&

___________W
__E
_____E
R



_____________________OP
beweegt. Ik spring slechts __ en
__________________________NEER.

Concentratie, je zult zien, mijn zwaardvecht
rolt
V>
O>
O>
R>
UIT>.


Naar aanleiding van een chinese film die ik vandaag heb gezien.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 13:31
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
xineof schreef op 22-08-2005 @ 23:50 :
mijn zwaardvecht
Ik dacht gelijk aan zwaardenkracht, heerlijk

Oh, en jij hebt mijn bedoeling goed door, dank u
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 15:28
Verwijderd
Geforceerde creativiteit is geen creativiteit. Overigens, 'confronteer jezelf' (dat gedicht ken je vast nog wel') was bij lange na geen gewoon gedicht met een 'standaard vorm'. Overigens werd er tegen deze 'andere vorm' gerebelleerd, maar blijkbaar kan de massa het wel aan, zolang er niet bij nagedacht hoeft te worden.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 15:29
Verwijderd
En aan Xineof, wat zou er gebeuren als je door het houterige patroon heen zou breken en bijvoorbeeld de pijlen van RECHTS naar links zou zetten en andersom, of om het juist bij slechts 1 woord te doen en de ander niet?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-08-2005, 15:33
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Die van Xineof vind ik leuk

Die anderen vind ik op zich wel aardig, maar daarbij gaat het echt zo om de vorm. Ik ben het wel eens met Halo, vorm is een middel, geen doel. Daar vind ik het bij een paar gedichten hier wat op lijken, maar misschien heb ik het wel mis en begrijp ik het gewoon niet

Ik merk dat ik vroeger wel heel veel in dezelfde vorm dichtte: drie strofes van elk vier regels van elk zeven lettergrepen, bijvoorbeeld. Dat probeer ik wel wat los te laten, wat anders heb je inderdaad grote kans dat het eentonig gaat worden
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 15:49
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 23-08-2005 @ 15:28 :
Geforceerde creativiteit is geen creativiteit. Overigens, 'confronteer jezelf' (dat gedicht ken je vast nog wel') was bij lange na geen gewoon gedicht met een 'standaard vorm'. Overigens werd er tegen deze 'andere vorm' gerebelleerd, maar blijkbaar kan de massa het wel aan, zolang er niet bij nagedacht hoeft te worden.
Het is geen geforceerde creativiteit, niemand hoeft het te doen.
'Confronteer jezelf' was inderdaad anders, maar het was niet de vorm waar tegen sommige mensen zich verzette; het was de boodschap.
Dat laatste is ook niet echt waar, al lijkt/is het soms wel zo.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 23-08-2005 @ 15:49 :
Het is geen geforceerde creativiteit, niemand hoeft het te doen.
'Confronteer jezelf' was inderdaad anders, maar het was niet de vorm waar tegen sommige mensen zich verzette; het was de boodschap.
Dat laatste is ook niet echt waar, al lijkt/is het soms wel zo.
Zie je die laatste zin van je? Als ik de twijfelwoorden eruit haal staat er dit:

Dat laatste is niet waar, als is het soms wel zo (waar).


Dat moet je eens in een scriptie zetten!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 16:26
Verwijderd
Sommige vormdingen vind ik echt niets. Ik vind het niet leuk als mijn aandacht getrokken wordt door wat mooie vormen en een plaatje, en en ik zo ontzettend (en misschien iets te veel) afgeleid word van de woorden, waar het poëzie toch nog steeds om draait.

Wat dus niet wil zeggen dat ik dit topic niet leuk vind, het is best leuk om je eens op de vorm te richten, maar dan moet het wel functioneel zijn; en verder is het iets wat niet iedereen zomaar kan.

Maar, sommige dingen in dit topic vind ik toch wel gaaf
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 16:40
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 23-08-2005 @ 16:04 :
Zie je die laatste zin van je? Als ik de twijfelwoorden eruit haal staat er dit:

Dat laatste is niet waar, als is het soms wel zo (waar).


Dat moet je eens in een scriptie zetten!
Dat bedoelde ik ook te zeggen: jij suggereerd dat iedereen het altijd doet, maar ik zeg dat het inderdaad soms wel is gebeurd, maar niet zo vaak zoals jij beweerd.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 18:38
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
het prefereerbare van poezie boven alle andere vormen van kunst is, dat het zo dood kan zijn. bij muziek gebruiken wij tempo, toonduur, ritme, toonhoogte, melodie, verschillende klanken. bij beeldende kunst gebruiken wij licht, kleur, ruimte, vorm. om het maar over film en dans niet te hebben. bij poezie daarentegen gebruiken wij alleen dode letters. simpele letters. die met elkaar iets - met elkaar tempo en licht, kleur, vorm en melodie vormen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 20:42
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
wow dit ziet er goed uit allemaal! Dat ga ik ook eens proberen
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2005, 21:49
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 25-08-2005 @ 18:38 :
het prefereerbare van poezie boven alle andere vormen van kunst is, dat het zo dood kan zijn. bij muziek gebruiken wij tempo, toonduur, ritme, toonhoogte, melodie, verschillende klanken. bij beeldende kunst gebruiken wij licht, kleur, ruimte, vorm. om het maar over film en dans niet te hebben. bij poezie daarentegen gebruiken wij alleen dode letters. simpele letters. die met elkaar iets - met elkaar tempo en licht, kleur, vorm en melodie vormen.
Soms zeg jij toch wel zulke leuke dingen, =zwart wit = .

Ik geloof dat ik het wel met je eens ben. Toch ga ik ooit toch ook wel eens iets proberen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Het grote zwangerschaps- en babytopic #11
Severus
500 26-08-2010 09:44
Vrije tijd Het grote wielertopic 2010
QQX999
3 03-07-2010 10:43
Verhalen & Gedichten Het grote Haiku-topic
vidaaa
54 12-02-2006 10:35
Drugs & Alcohol Het grote Brakheid topic ?
Brasco
11 15-04-2005 16:45
Psychologie Het Grote Aanpak-Topic
Dreamerfly
4 03-01-2004 13:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.