Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2004, 02:15
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 28-09-2004 @ 14:17 :
En je betaalt je eigen studie zeker.

Op kamers heb je toch echt heel wat meer kosten dan als je thuis woont.
Dchoolgeld betaal ik van stufi?
Zodra ik op mezelf woon, probeer ik zoveel mogelijk te werken.
Ik ben me er zeer van bewust dat op kamers meer kost dan thuis. Dat is ook de reden waarom ik thuis blijf wonen totdat ik m'n huidige opleiding afgerond heb.

M'n broer is een aantal jaar geleden 't huis uitgegaan, en die betaalt ook alles zelf. Ik verwacht ook niet anders, ik vind het namelijk normaal. Maar zoals ik zei, tuurlijk doen m'n ouders zo nu en dan wel een kleine bijdrage. Maar €160 p/m? Vind ik nogal gortig.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2004, 11:32
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 27-09-2004 @ 08:17 :
ik krijg 0 euro.. behalve dan dat ik mijn appartement voor niks bewoon.
Dat lijkt mij anders een best goede deal.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 11:34
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 27-09-2004 @ 18:55 :
Als je een voltijd studie doet kun je die echt niet zelf bekostigen door te werken hoor.
Dat lukt mij anders prima. Dat komt misschien ook omdat ik niet al te veeleisend ben.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 15:19
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
p-chez schreef op 01-10-2004 @ 03:15 :
Dchoolgeld betaal ik van stufi?
Dan betaal je wel erg weinig schoolgeld. Thuiswonende basisbeurs is 74 euro, dat is dus 888 euro in een jaar. Een jaar collegegeld is al bijna 1500 euro. Dan heb je dus nog geen boeken en eventueel andere benodigde spullen.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 15:46
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
waarom is 200 euro in de maand van je ouders krijgen veel?
collegegeld is om een nabij de 1400 euro. boeken e.d. is per studie 500 euro per jaar. verzekering is 50 euro in de maand en de telefoonrekening is 30. ik heb een relatief goedkope kamer en ben daarmee 225 euro in de maand aan kwijt. ik ben ongeveer 25 dagen in de maand op mijn kamer dus dat is als ik een beetje goedkoop eet en drink om een nabij de 200 euro. daarbij opgetelt nog kledingkosten die ik zo schat op 75 euro per maand, maar die stiekem wel hoger zijn.

totaal kom ik dan op een bedrag van ongeveer 500 euro per maand om te leven en dan nog 1900 euro voor studiekosten. als je daarnaast ook nog een beetje wil sporten, leuke dingen doen met vrienden, op vakantie gaan en naar de kroeg gaan dan lijkt het mij toch heel krapjes om enkel en alleen 200 euro in de maand van je ouders te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 15:56
Verwijderd
Citaat:
VAP schreef op 01-10-2004 @ 16:46 :
waarom is 200 euro in de maand van je ouders krijgen veel?
collegegeld is om een nabij de 1400 euro. boeken e.d. is per studie 500 euro per jaar. verzekering is 50 euro in de maand en de telefoonrekening is 30. ik heb een relatief goedkope kamer en ben daarmee 225 euro in de maand aan kwijt. ik ben ongeveer 25 dagen in de maand op mijn kamer dus dat is als ik een beetje goedkoop eet en drink om een nabij de 200 euro. daarbij opgetelt nog kledingkosten die ik zo schat op 75 euro per maand, maar die stiekem wel hoger zijn.
Niet bij iedere studie zijn de boeken 500 euro per jaar...en als je goedkoop eet/drinkt, dan ben je in je eentje echt niet per se 200 euro per maand kwijt...daar zitten we hier met twee mensen en twee katten maar 50 euro per maand boven en zo goedkoop eten we toch echt niet.

(Maar een euro of 500 ben je per maand idd wel kwijt (al is dat bij mij incl. school).)

En het 'enkel en alleen 500 euro van je ouders krijgen is krap' gaat mbt TS en jouw vergelijking niet helemaal op, hij is sowieso minstens 800 euro minder kwijt aan zijn studie.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 09:00
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
sowieso, de ts vraagt zich af of-tie 'veeleisend' is als die 200 euro van pa & ma wil krijgen per maand.
even kort door de bocht : ja, dat is die.

- hij wil zelf op kamers gaan wonen (niemand dwingt hem daartoe, zo groot is belgie niet). waarom moeten pa&ma daarvoor betalen ?
- als die zelfstandig wil wonen, kan die ook zelfstandig in zijn levensonderhoud voorzien
- nee, je ouders zijn helemaal niet verplicht om je studie te betalen, alleen maar verplicht om ervoor te zorgen dat je niet door neervalt (voor je 21e).
- collegegeld is in belgie lager dan in nederland dacht ik
- hoe duur is het openbaar vervoer daar ? (serieus, dat wil ik graag weten)
- hoeveel werkt hij voor die 150 euro per maand ? ik werk zelf ongeveer 10 tot 12 uur per week en verdien rond de 350 euro per maand. verdien ik dan zoveel, of zijn de lonen daar lager ?
- niemand hoeft voor 1 persoon echt veel uit te geven aan eten : je kan er voor kiezen om op te letten wat je uitgeeft. helemaal als je met je eigen geld niet rondkomt, lijkt me dat toch een goed idee. wat vind je belangrijker : je studie en je huur betalen, en dan af en toe wat goedkoper eten, of elke avond heerlijk eten ?

maar goed, in zijn geval zou ik gewoon vragen of mn ouders misschien mn collegegeld zouden willen betalen, dan weten ze tenminste waar t terecht komt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 09:08
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-10-2004 @ 10:00 :
- hoe duur is het openbaar vervoer daar ? (serieus, dat wil ik graag weten)
Goedkoop in vergelijking met dat in Nederland. Maar 'wij' hebben een OV-jaarkaart, 'zij' niet, maakt toch ook wel verschil.

Citaat:
- hoeveel werkt hij voor die 150 euro per maand ? ik werk zelf ongeveer 10 tot 12 uur per week en verdien rond de 350 euro per maand. verdien ik dan zoveel, of zijn de lonen daar lager ?
Ik denk iig dat eerst, hoe het 'daar' qua lonen zit weet ik niet. Daarnaast ben je 3 jaar ouder dan TS, ook niet iets wat je moet vergeten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht maandelijks (zak)Geld voor op kamers
cedrikske
1 25-09-2004 17:38
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Uitschot.
Ieke
0 06-04-2004 21:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.