Oud 09-05-2002, 17:35
Verwijderd
Om maar even in de wetenschappelijke sfeer te blijven.

Eigenlijk is verliefdheid maar een overbodige chemische reactie. Dat valt te verklaren als we kijken naar de aard van verliefdheid. Waar dient het eigenlijk voor? Verliefdheid is niets meer of minder dan een chemische reactie in het lichaam, bedoeld om de persoon die het overkomt makkelijker in contact te brengen met een ander. Verliefdheid maskeert de onvolkomenheden van de ander, waardoor de voorplantingsdrang toeneemt en het voortbestaan van de soort meer gewaarborgd is.

Wat is een 'relatie' eigenlijk? Mijns inziens niet meer dan een heel hechte vriendschap met seks. Naarmate de eerste, heftige verliefdheid over gaat, gaat de verhouding tussen twee partners namelijk over in 'houden van', een vaag begrip wat in feite niet meer inhoudt dan dat men het gezelschap van de ander erg op prijs stelt en het leven met die persoon erg prettig vindt. Op de keper beschouwd is, zodra de verliefdheid wegvalt, er dus écht geen verschil meer met een 'gewone' vriendschap, behalve de seks, maar dat kan men met iedereen doen. Dat is zoiets lichamelijks...je kunt best seks hebben met iemand terwijl je die persoon eigenlijk helemaal niet leuk vindt, maar je kunt jezelf niet dwingen verliefd te worden op iemand die je niet leuk vindt. Blijkbaar kun je die lichamelijke handeling wél forceren, maar die chemische reactie niet. Tot zover de theorie.

Mijn stelling nu: hebben we de verliefdheid eigenlijk nog wel nodig? Waar het allemaal om draait in onze samenleving is het vinden van een levenspartner. Dat is nu eenmaal één van de hoekstenen van onze Westerse samenleving: een stabiele, monogame relatie met een partner van het andere geslacht. Maar hebben we daar verliefdheid voor nodig? Stel dat je iemand kent waarvan je wéét dat het met die persoon gewoon supergoed zou werken, omdat je zowel sociaal-emotioneel, maatschappelijk, en qua interesses perfect bij elkaar past? De verliefdheid ontbreekt, dat is waar, maar dat maakt toch niet uit? Op het moment dat die persoon een 'perfect match' is, maar de verliefdheid is er niet, kun je er toch gewoon mee naar bed gaan en een relatie mee beginnen? Immers, na een tijdje is de verliefdheid toch vervlogen, en dan blijft de vriendschap, het vertrouwen, de hechte band over...mét een ander voordeel: door het feit dat je niet verblind was door verliefdheid, heb je een heel gefundeerde en goede keuze kunnen maken op het gebied van wederzijdse interessen, zodat je niet na een tijdje erachter komt dat de persoon waar je verliefd op bent geworden, een heel ander persoon blijkt te zijn dan je door je hormonen werd voorgespiegeld.

Kortom: verliefdheid, who needs it!

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2002, 17:47
Never Gonna Stop
Avatar van Never Gonna Stop
Never Gonna Stop is offline
Citaat:
nare man schreef:
Om maar even in de wetenschappelijke sfeer te blijven.

Eigenlijk is verliefdheid maar een overbodige chemische reactie. Dat valt te verklaren als we kijken naar de aard van verliefdheid. Waar dient het eigenlijk voor? Verliefdheid is niets meer of minder dan een chemische reactie in het lichaam, bedoeld om de persoon die het overkomt makkelijker in contact te brengen met een ander. Verliefdheid maskeert de onvolkomenheden van de ander, waardoor de voorplantingsdrang toeneemt en het voortbestaan van de soort meer gewaarborgd is.

Wat is een 'relatie' eigenlijk? Mijns inziens niet meer dan een heel hechte vriendschap met seks. Naarmate de eerste, heftige verliefdheid over gaat, gaat de verhouding tussen twee partners namelijk over in 'houden van', een vaag begrip wat in feite niet meer inhoudt dan dat men het gezelschap van de ander erg op prijs stelt en het leven met die persoon erg prettig vindt. Op de keper beschouwd is, zodra de verliefdheid wegvalt, er dus écht geen verschil meer met een 'gewone' vriendschap, behalve de seks, maar dat kan men met iedereen doen. Dat is zoiets lichamelijks...je kunt best seks hebben met iemand terwijl je die persoon eigenlijk helemaal niet leuk vindt, maar je kunt jezelf niet dwingen verliefd te worden op iemand die je niet leuk vindt. Blijkbaar kun je die lichamelijke handeling wél forceren, maar die chemische reactie niet. Tot zover de theorie.

Mijn stelling nu: hebben we de verliefdheid eigenlijk nog wel nodig? Waar het allemaal om draait in onze samenleving is het vinden van een levenspartner. Dat is nu eenmaal één van de hoekstenen van onze Westerse samenleving: een stabiele, monogame relatie met een partner van het andere geslacht. Maar hebben we daar verliefdheid voor nodig? Stel dat je iemand kent waarvan je wéét dat het met die persoon gewoon supergoed zou werken, omdat je zowel sociaal-emotioneel, maatschappelijk, en qua interesses perfect bij elkaar past? De verliefdheid ontbreekt, dat is waar, maar dat maakt toch niet uit? Op het moment dat die persoon een 'perfect match' is, maar de verliefdheid is er niet, kun je er toch gewoon mee naar bed gaan en een relatie mee beginnen? Immers, na een tijdje is de verliefdheid toch vervlogen, en dan blijft de vriendschap, het vertrouwen, de hechte band over...mét een ander voordeel: door het feit dat je niet verblind was door verliefdheid, heb je een heel gefundeerde en goede keuze kunnen maken op het gebied van wederzijdse interessen, zodat je niet na een tijdje erachter komt dat de persoon waar je verliefd op bent geworden, een heel ander persoon blijkt te zijn dan je door je hormonen werd voorgespiegeld.

Kortom: verliefdheid, who needs it!

tis wel een kewl gevoel ennuh kwil het nie kwijt dus misschien ben ik verslaafd oftewel kheb het wel nodig
__________________
*grote lekkere natte smakkurd voor stalkgirl--->mijn vriendinnetjuh!!!!*ze=kewl mensjhu:)xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 18:28
Verwijderd
Citaat:
-=Misty=- schreef:
Ik denk dat heel veel mensen (niet iedereen natuurlijk) niet met iemand sex kunnen hebben als je er niet verliefd op bent. Ik zou dat niet kunnen denk ik.
En alleen houden van is ook weer niet genoeg, want je gaat ook niet met je broer/zus sexen. (de meeste niet iig)
En als de verliefdheid overgaat naar houden van dan blijft er toch altijd nog een beetje verliefdheid over. Teminste dat was bij mij wel het geval. (ik heb ruim 1,5 jaar een relatie gehad en de verliefdheid werd wel een stuk minder, maar ging niet helemaal weg)
Dus ik denk dat verliefdheid wel nuttig is!
hier ben ik het mee eens.
ik heb geen idee hoe het voor mij zou zijn als m'n verliefdheid minder werd maar ik toch nog op basis van "houden van" een relatie zou hebben, want zover ben ik nog niet gekomen
de gevoelens van de ander gaan altijd eerder over
maar ik zou ook geen sex met een jongen kunnen hebben zonder verliefdheid......kweenie waarom...dat gaat gewoon niet op de een of andere manier..die behoefte heb ik dan ook totaal niet.
Verder heb ik er niet echt iets aan toe te voegen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 18:29
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
als je het zo bekijkt wel, maar ik vind dat verliefdheid wel wat extra's aan dingen geeft, als je met iemand zoent waar wederzijdse verliefdheid is, dan is het imho intenser
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 18:35
Verwijderd
Citaat:
-=Misty=- schreef:
Ik denk dat heel veel mensen (niet iedereen natuurlijk) niet met iemand sex kunnen hebben als je er niet verliefd op bent. Ik zou dat niet kunnen denk ik.
Jawel. Stel je voor dat je iemand kent die je 'gewoon' leuk vindt. Je bent er niet verliefd op, maar hij is zeker niet lelijk, gewoon erg aardig, grappig en jullie kunnen het als vrienden heel goed met elkaar vinden. Dan zou je daar best wel mee naar bed kunnen gaan denk ik


Citaat:
En alleen houden van is ook weer niet genoeg, want je gaat ook niet met je broer/zus sexen. (de meeste niet iig)
Nee, maar daar hebben wij een aangeleerde weerzin tegen, omdat dat in onze Westerse maatschappij niet aanvaard wordt

Citaat:
En als de verliefdheid overgaat naar houden van dan blijft er toch altijd nog een beetje verliefdheid over. Teminste dat was bij mij wel het geval. (ik heb ruim 1,5 jaar een relatie gehad en de verliefdheid werd wel een stuk minder, maar ging niet helemaal weg)
Mwah, ik denk dat de verliefdheid wel helemaal weggaat. De allerergste verliefdheid gaat zelfs al weg na één keer zoenen. Die écht allereerste fase, van stiekem kijken in de klas, lachen, zelfs misselijk worden, dat gaat vrij snel over...dat is ook wetenschappelijk aangetoond, verliefdheid is namelijk heel goed te meten

Wat natuurljk niet wegneemt dat het een heel lekker gevoel is
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 18:43
Sister Bliz
Avatar van Sister Bliz
Sister Bliz is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:


hier ben ik het mee eens.
ik heb geen idee hoe het voor mij zou zijn als m'n verliefdheid minder werd maar ik toch nog op basis van "houden van" een relatie zou hebben, want zover ben ik nog niet gekomen
de gevoelens van de ander gaan altijd eerder over
maar ik zou ook geen sex met een jongen kunnen hebben zonder verliefdheid......kweenie waarom...dat gaat gewoon niet op de een of andere manier..die behoefte heb ik dan ook totaal niet.
Verder heb ik er niet echt iets aan toe te voegen.
*ziet nog steeds geen mailtje, hoor*
__________________
Er zijn slechts twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in de laatste manier.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 18:50
Masked Mage
Avatar van Masked Mage
Masked Mage is offline
Citaat:
nare man schreef:
Om maar even in de wetenschappelijke sfeer te blijven.

Eigenlijk is verliefdheid maar een overbodige chemische reactie. Dat valt te verklaren als we kijken naar de aard van verliefdheid. Waar dient het eigenlijk voor? Verliefdheid is niets meer of minder dan een chemische reactie in het lichaam, bedoeld om de persoon die het overkomt makkelijker in contact te brengen met een ander. Verliefdheid maskeert de onvolkomenheden van de ander, waardoor de voorplantingsdrang toeneemt en het voortbestaan van de soort meer gewaarborgd is.

het lichaam is niets meer dan een omhulsel van de mens. het lichaam kan liefde en verliefdheid niet naaboodsen met chemicalien. en ook leid niet elke verliefdheid tot voortplanten.


Citaat:

Wat is een 'relatie' eigenlijk? Mijns inziens niet meer dan een heel hechte vriendschap met seks.
kan ook zonder zijn

Citaat:

Naarmate de eerste, heftige verliefdheid over gaat, gaat de verhouding tussen twee partners namelijk over in 'houden van', een vaag begrip wat in feite niet meer inhoudt dan dat men het gezelschap van de ander erg op prijs stelt en het leven met die persoon erg prettig vindt.
liefde is meer dan vriendscap alleen vind ik hoor. liefde is speciaal. zoenen en dergelijken doet je niet met een gewone vriend(in)

Citaat:


Op de keper beschouwd is, zodra de verliefdheid wegvalt, er dus écht geen verschil meer met een 'gewone' vriendschap, behalve de seks, maar dat kan men met iedereen doen. Dat is zoiets lichamelijks...je kunt best seks hebben met iemand terwijl je die persoon eigenlijk helemaal niet leuk vindt, maar je kunt jezelf niet dwingen verliefd te worden op iemand die je niet leuk vindt. Blijkbaar kun je die lichamelijke handeling wél forceren, maar die chemische reactie niet. Tot zover de theorie.
sex hebben met iemand waar je geen liefde mee deeld. wat heb je daaraan? dat is de domste fout van de hele chemische lustgevoelens ooit tot stand gebracht bij de evolutie. dankzij die zinloze lust al die verkrachting en abortussen.

sex is voor liefde gemaakt, niet liefde voor sex.

Citaat:

Mijn stelling nu: hebben we de verliefdheid eigenlijk nog wel nodig? Waar het allemaal om draait in onze samenleving is het vinden van een levenspartner. Dat is nu eenmaal één van de hoekstenen van onze Westerse samenleving: een stabiele, monogame relatie met een partner van het andere geslacht. Maar hebben we daar verliefdheid voor nodig? Stel dat je iemand kent waarvan je wéét dat het met die persoon gewoon supergoed zou werken, omdat je zowel sociaal-emotioneel, maatschappelijk, en qua interesses perfect bij elkaar past? De verliefdheid ontbreekt, dat is waar, maar dat maakt toch niet uit? Op het moment dat die persoon een 'perfect match' is, maar de verliefdheid is er niet, kun je er toch gewoon mee naar bed gaan en een relatie mee beginnen? Immers, na een tijdje is de verliefdheid toch vervlogen, en dan blijft de vriendschap, het vertrouwen, de hechte band over...mét een ander voordeel: door het feit dat je niet verblind was door verliefdheid, heb je een heel gefundeerde en goede keuze kunnen maken op het gebied van wederzijdse interessen, zodat je niet na een tijdje erachter komt dat de persoon waar je verliefd op bent geworden, een heel ander persoon blijkt te zijn dan je door je hormonen werd voorgespiegeld.

Kortom: verliefdheid, who needs it!

verliefdheid blijft wel nodig hoor.
zonder verliefdheid zullen sommige mensen nooit echt gelukkig kunnen zijn.
liefde moet dan heel lang groeien tussen de 2, dan wel geforceerd. en dan ook sex geforceerd (niet als in verkrachting)

en verliefdheid is gewoon leuk. een beter gevoel dan lust IMHO.
__________________
[We are the People of the Night] * [Vroeger hadden kinderen snotneuzen, nu hebben snotneuzen kinderen!] * [Gothic-God]
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 19:39
Verwijderd
Verliefdheid maakt een relatie veel intenser, en veranderd daarna in houden van.. wat mischien een nog wel intenser gevoel is. Ik ben het niet met je stelling eens, het is ook een kwestie van gezond verstand om verliefd te worden op iemand die gewoon fout voor je is... liefde maakt blind zei je... Maar je kunt toch ook gewoon fatsoenlijk nadenken? of ben ik dan de enige die m'n verstand ( althans probeert) gebruikt?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 21:50
Cinamon
Avatar van Cinamon
Cinamon is offline
Citaat:
nare man schreef:
Kortom: verliefdheid, who needs it!
I DO!!!!!!
alot
I mean without zou ik flauwvallen
nee das overdreven natuurlijk
maar ik denk dat het wel goed is voor iemand
waarom weet ik niet
maar
volgens mij moet je het eens meemaken...
__________________
Used to be: D@MP | Wat jouw dromen zijn, interesseert me niet.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 21:58
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
drinks@myplace schreef:


I DO!!!!!!
alot
I mean without zou ik flauwvallen
nee das overdreven natuurlijk
maar ik denk dat het wel goed is voor iemand
waarom weet ik niet
maar
volgens mij moet je het eens meemaken...
Hij weet echt wel wat het is... maar het gaat om het id, het is niet nodig...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 22:10
Verwijderd
Citaat:
-=Misty=- schreef:



Ik ken iemand die ik "gewoon" leuk vind. Precies zoals je het daar beschreven hebt, maar ik zou er NOOIT sex mee kunnen hebben.
Verliefdheid en sex horen echt bij elkaar. Verliefdheid is dus niet iets onzinnigs vind ik. De de verliefdheid verdwijnt een beetje als je al langer een relatie hebt, omdat je elkaar dan beter leert kennen, dus ook de minpunten, maar het gaat niet helemaal weg.
Teminste heb ik nooit gehad.
weer mee eens....
ik zou ook nooit sex zonder verliefdheid kunnen hebben, niet met een jongen althans.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 22:14
lady_x
Avatar van lady_x
lady_x is offline
Ik geef je gedeeltelijk wel gelijk want sinds het uit is met mijn vriend, heb ik de ogen kunnen opentrekken en ik besef dat ik nu niks meer voor hem voel, terwijl het toen zo sterk was, dat goed gevoel ben ik vergeten en is de mist in.
Maar verliefdheid is nodig voor een relatie, dat maakt alles juist zo spannend, ik denk dat een relatie zonder verliefdheid niet lang kan duren of althans geen relatie is.
__________________
www.devizu.com
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 22:38
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef:
Hij weet echt wel wat het is... maar het gaat om het id, het is niet nodig...
Dank je, Karen

Ik weet inderdaad zeker wel wat verliefd zijn is. Waar het mij gewoon om gaat, is de vraag of het nodig is. Ik beweer niet dat het niet fijn is om verliefd te zijn...ik onderzoek alleen of het, heel cru gezien, wel nodig is.

Maar als je mijn redenatie niet kunt/wilt volgen, neem ik je dat niet kwalijk. Er is wel enig abstraheringsvermogen voor nodig om het op deze manier te bekijken.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 22:56
Squall
Avatar van Squall
Squall is offline
SSTFU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 00:33
HeerVanHasselt
HeerVanHasselt is offline
Eerst mijn stukje theorie die ik naarm mijn mening vanuit dezelfde optiek breng als de jouwe:
De natuur wil dat we ons voortplanten, vandaar dat er zoiets als liefde bestaat om seks nog eens extra te promoten. Waar de bij van bloem tot bloem gaat om iets op te zuigen gaat een man (instinctief) van vrouw tot vrouw om er iets in te spuiten. Beide situaties hebben sterke voortplanting tot gevolg met risicospreiding voor mislukte bevruchting. Verliefdheid is er om een man er toe te brengen een vrouw te bevruchten. De verliefdheid gaat snel over en slaat weer toe bij een ander zodat de man meerdere vrouwen in zijn leven bevrucht. De vrouw wordt ook verliefd zodat ze zich laat bevruchten. Ook voor haar is het voordelig dat de verliefdheid snel overgaat, ze blijft dan niet met evenwicht verstorende gevoelens achter en is weer klaar voor de volgende man.




Ok nu de volgende situatie:
In je situatie gaat iedereen dus op zoek naar die sociaal-emotioneel, maatschappelijk, en qua interesses perfect bij je past.Stel je hebt die persoon gevonden, je gaat er je leven mee delen. Maar wat als je dan verliefd wordt op iemand anders? Je geeft zelf al aan dat het een chemisch proces is dat we niet onder controle hebben. Dan zit het er toch dik in dat je met de persoon waar je op verliefd bent gaat seksen? De natuur zorgt er wel voor dat je met die persoon in bed belandt. Zoiets lijkt me niet bijzonder goed voor de relatie. De enige reden waarom een man en vrouw bij elkaar zouden blijven is het kind zelf. Duidelijke afspraken zouden een 'open' relatie nog toelaten maar dat is toch bijzonder slecht voor het kind.


Ik denk eigenlijk dat er toch meer is dan alleen een chemisch proces. Chemie van verliefdheid is wetenschappelijk bewezen, maar ook de invloed van liefde tussen ouders op het kind.

(ik heb af en toe wat bij dit stukje geschreven, ik vermoed dat ik de rode draad ervan een beetje ben kwijtgeraakt)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 00:39
Verwijderd
Citaat:
HeerVanHasselt schreef:
(...)Maar wat als je dan verliefd wordt op iemand anders? Je geeft zelf al aan dat het een chemisch proces is dat we niet onder controle hebben. Dan zit het er toch dik in dat je met de persoon waar je op verliefd bent gaat seksen? De natuur zorgt er wel voor dat je met die persoon in bed belandt. Zoiets lijkt me niet bijzonder goed voor de relatie. (...)
Daar heb je gelijk in. Maar dat kan ook gebeuren in een relatie met een persoon waar je wél eerst verliefd op was. De mogelijkheid dat je verliefd wordt op iemand anders is altijd aanwezig - dat is immers de natuur. En dat het niet bijzonder goed is voor de relatie, is eigenlijk irrelevant. Relaties zijn namelijk dingen die de natuur niet kent. Zoals je al aangeeft, is het enige doel van de mens, zichzelf voort te planten. Een monogame relatie is dus onnatuurlijk - het doel van de man is, zoveel mogelijk vrouwen te bevruchten. Daarbij maakt het dus niet uit of hij er verliefd op is, een relatie mee heeft, of iets dergelijks.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 11:28
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
het is waar dat het maar gewoon chemische reacties zijn enzo..heb heel veel programma's daarover gezien op discovery..Was heel interessant..maar ja ik blijf het nog steeds speciaal vinden..
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 11:58
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
nare man schreef: Kortom: verliefdheid, who needs it!
Ik.

Op je betoog heb ik niet zoveel aan te merken, maar toch zou ik het verliefdheid niet willen missen.

En wie weet dat we over 1000 jaar idd geen verliefdheid meer kennen. Is die eigenschap eruit geëvolueerd.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-05-2002, 16:20
Cinamon
Avatar van Cinamon
Cinamon is offline
Citaat:
nare man schreef:


Dank je, Karen

Ik weet inderdaad zeker wel wat verliefd zijn is. Waar het mij gewoon om gaat, is de vraag of het nodig is. Ik beweer niet dat het niet fijn is om verliefd te zijn...ik onderzoek alleen of het, heel cru gezien, wel nodig is.

Maar als je mijn redenatie niet kunt/wilt volgen, neem ik je dat niet kwalijk. Er is wel enig abstraheringsvermogen voor nodig om het op deze manier te bekijken.
hmm
nu ik het terug lees is het best een rare reply
maar ik weet niet hoe ik het moet zeggen
je zou natuurlijk op zich wel zonder kunnen
maar ik denk ook weer niet te lang....

bubaajz...

ps. ik snap je beredenering wel
__________________
Used to be: D@MP | Wat jouw dromen zijn, interesseert me niet.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 01:42
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Je betoog klopt geheel, maar IMHO het uitgangspunt niet. Ik heb nog steeds nooit een overtuigend argument gehoord waarom er zoiets zou moeten bestaan als "bedoelingen" binnen 'de natuur' of 'het leven' of de andere frasen waar mensen zo graag mee gooien. Ik denk dat er helemaal geen doel of eindplan of idee binnen de orde der dingen is, en dus kan er ook geen sprake zijn van overbodige of juist nuttige zaken daarbinnen.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 12:45
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Je betoog klopt geheel, maar IMHO het uitgangspunt niet. Ik heb nog steeds nooit een overtuigend argument gehoord waarom er zoiets zou moeten bestaan als "bedoelingen" binnen 'de natuur' of 'het leven' of de andere frasen waar mensen zo graag mee gooien. Ik denk dat er helemaal geen doel of eindplan of idee binnen de orde der dingen is, en dus kan er ook geen sprake zijn van overbodige of juist nuttige zaken daarbinnen.
De mens en dieren, soorten in het algemeen zijn op de wereld om zich voort te planten... soorten zijn zo gemaakt om zich voort te planten... het feit dat wij kunnen denken, maakt het alleen wat anders... Voortplanten lijkt mij het enige nut op de aarde, het voorkomt uitsterven, maar dat hangt van je defenitie van nut af...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 13:50
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef:
Je betoog klopt geheel, maar IMHO het uitgangspunt niet. Ik heb nog steeds nooit een overtuigend argument gehoord waarom er zoiets zou moeten bestaan als "bedoelingen" binnen 'de natuur' of 'het leven' of de andere frasen waar mensen zo graag mee gooien. Ik denk dat er helemaal geen doel of eindplan of idee binnen de orde der dingen is, en dus kan er ook geen sprake zijn van overbodige of juist nuttige zaken daarbinnen.
Mijn uitgangspunt klopt wel, omdat ik in deze tekst ervanuitgegaan ben dat mensen volgens de natuur moeten leven. Ik móest wel een uitgangspunt hebben anders kom je nergens in een betoog, en ik heb dit genomen

Ik geef toe dat de bewering 'mensen horen volgens de natuur te leven' gewoon onzin is. Dat is inderdaad nergens op gebaseerd. Het enkele feit dat wij op deze aardkloot zijn door een speling der natuur, wil nog niet zeggen dat wij moeten leven conform de lijnen die we van diezelfde natuur opgelegd krijgen in de vorm van onze genen en natuurlijke predisposities. Maar als je uit dat punt redeneert, kom je inderdaad tot de conclusie die jij ook trok: niets heeft nut, er is geen rangorde tussen dingen omdat toch niets nut heeft. Maar als je dat als uitgangspunt neemt, zit je in een wetenschappelijk totaal onwerkbare situatie. Dan kun je namelijk alleen feiten constateren en geen conclusies trekken, hooguit op basis van die feiten een oordeel geven over de status-quo, maar er geen waardeoordeel aan verbinden. Ik beweer ook niet dat ik objectief gelijk heb, ik zet slechts uiteen hoe ík erover denk, en ik heb in dit geval wel als uitgangspunt genomen dat de mens volgens de natuur hoort te leven
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 16:37
Zarya
Avatar van Zarya
Zarya is offline
Verliefdheid zuigt.
Het is niet nodig.
__________________
Come to me, of cureless ills thou art the one physician.Pain lays not its touch upon a corpse.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 16:52
Ninnoc
Ninnoc is offline
geweldig, ik heb je stuk opgeslagen in mijn comp.
ik ben het helemaal met je eens maar kan het slecht verwoorden waardoor ik altijd raar door mensen aangekeken wordt en veroordeelt word.

ik ben in mijn leven maar 3 keer verlieft op iemand geweest, 2 keer werd ik na een tijdje wakker en had door hoe een ongelofelijke sukkel het is, met de ander heb ik nu een vriendschappelijke relatie en we zoenen nog weleens.

maar er zijn 2 mensen in mijn leven waar ik zielsveel van hou en waar ik ongelofelijk goed mee kan opschieten, de een ken ik mijn hele leven en de ander nu zo'n 2,5 jaar. Met de een heb ik het soort vriendschap waarin je ook sex hebt (nog niet met m gehad maar goed er is meer op sexueel opbied) maar met de ander niet en daar moet ik eerlijk gezegd ook niet aan denken.

waarom niet--> er moet wel een een lichamelijke aantrekkingskracht zijn, of in ieder geval geen afstotingskracht (of hoe dat ook mag heten). De jongen waar ik het over heb is dik en lelijk en ik wordt al onpasselijk bij het idee dat ik sex met hem zou moeten hebben.
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 01:14
Verwijderd
Voor mij is het wel nodig. Ik wil gewoon absoluut geen seks met iemand waar ik niet verliefd op ben. Het gaat puur om gevoel.. Ik zou geen relatie kunnen hebben met gewoon een vriend, want dan mis ik iets en zou ik niet gelukkig kunnen zijn. Ik hoef ook niet te zoenen, of seks te hebben met een gewone vriend..
Het gaat puur om het gevoel, en ik denk niet dat er veel mensen zijn die in zo'n situatie hun gezonde verstand kunnen laten winnen.
Je begint geen relatie als je niet verliefd bent.. En je kunt niet op "die manier" van iemand houden als je er niet verliefd op bent (geweest).
En ik denk ook dat verliefdheid niet helemaal weggaat, ik denk dat de verliefdheid de relatie de moeite waard houdt zegmaar. Je hoort ook vaak zat mensen die het uitmaken "omdat ze niet meer verliefd zijn", maar dit betekent niet dat ze niet van die persoon houden.
Het graag bij iemand zijn, zegt niets over je verdere gevoel. Ik ben ook graag bij normale vrienden, en misschien kun je het "liefde" noemen, maar toch wel zo anders dan bij mijn vriend.

Er moet een bepaald gevoel bij. Zoals missen. Ik mis mijn vriend heel erg als ik hem een paar dagen niet zie. Mijn vrienden kan ik zo een paar maand niet zien en dat doet me niets (niet zoveel).
Het "niet zonder iemand kunnen -gevoel", dat heb je ook heel erg als je echt verliefd bent en "op die manier" van iemand houdt.
Ik heb bijvoorbeeld bij gewone vrienden niet echt het gevoel niet zonder ze te kunnen..

En dan nog iets, hoe kun je nou vinden dat iemand een perfecte match voor je is, als je er geen goed gevoel bij hebt. Natuurlijk, verliefdheid maakt blind, en iedereen vindt zijn vriend/in perfect bij zich passen.. Maar andersom ook, ik kan niet vinden dat iemand goed bij me past als het niet klikt.. Want bij elkaar passen en "het klikken" zijn twee heel verschillende dingen.

mensen hebben gevoel toch wel heel erg hard nodig. Ik denk dat gevoel juist voor de noodzakelijke stimulatie zorgt, om voort te planten. Wat is immers het belangrijkst? Dat je gevoel bevredigt wordt..
In ieder geval bij mij. Ik leef op gevoel.. En ik zou nooit een relatie kunnen beginnen met iemand die rationeel gezien goed bij me zou passen, maar bij wie ik een kutgevoel heb.
En het graag-willen-zien-gevoel, is ook heel anders bij m'n vriend dan bij een ander..

Nja moeilijk uitleggen, het komt erop neer dat alles om gevoel draait.. Ik zou namelijk ook niet geil kunnen worden van een gewone vriend bij wie ik me niet zo voel als bij m'n vriend.. als je me een beetje begrijpt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2002, 02:02
de abt van sion
de abt van sion is offline
Het lijkt wel een stelling van mij...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 15:46
tampaszta
tampaszta is offline
Jongen toch...
__________________
...Catch me flying in your Sun...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 16:06
Verwijderd
Pourqoui?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 16:30
lady_x
Avatar van lady_x
lady_x is offline
Pourquoi quoi?
__________________
www.devizu.com
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 16:36
Jessica K.
Jessica K. is offline
Citaat:
nare man schreef:
Om maar even in de wetenschappelijke sfeer te blijven.

Eigenlijk is verliefdheid maar een overbodige chemische reactie. Dat valt te verklaren als we kijken naar de aard van verliefdheid. Waar dient het eigenlijk voor? Verliefdheid is niets meer of minder dan een chemische reactie in het lichaam, bedoeld om de persoon die het overkomt makkelijker in contact te brengen met een ander. Verliefdheid maskeert de onvolkomenheden van de ander, waardoor de voorplantingsdrang toeneemt en het voortbestaan van de soort meer gewaarborgd is.

Wat is een 'relatie' eigenlijk? Mijns inziens niet meer dan een heel hechte vriendschap met seks. Naarmate de eerste, heftige verliefdheid over gaat, gaat de verhouding tussen twee partners namelijk over in 'houden van', een vaag begrip wat in feite niet meer inhoudt dan dat men het gezelschap van de ander erg op prijs stelt en het leven met die persoon erg prettig vindt. Op de keper beschouwd is, zodra de verliefdheid wegvalt, er dus écht geen verschil meer met een 'gewone' vriendschap, behalve de seks, maar dat kan men met iedereen doen. Dat is zoiets lichamelijks...je kunt best seks hebben met iemand terwijl je die persoon eigenlijk helemaal niet leuk vindt, maar je kunt jezelf niet dwingen verliefd te worden op iemand die je niet leuk vindt. Blijkbaar kun je die lichamelijke handeling wél forceren, maar die chemische reactie niet. Tot zover de theorie.

Mijn stelling nu: hebben we de verliefdheid eigenlijk nog wel nodig? Waar het allemaal om draait in onze samenleving is het vinden van een levenspartner. Dat is nu eenmaal één van de hoekstenen van onze Westerse samenleving: een stabiele, monogame relatie met een partner van het andere geslacht. Maar hebben we daar verliefdheid voor nodig? Stel dat je iemand kent waarvan je wéét dat het met die persoon gewoon supergoed zou werken, omdat je zowel sociaal-emotioneel, maatschappelijk, en qua interesses perfect bij elkaar past? De verliefdheid ontbreekt, dat is waar, maar dat maakt toch niet uit? Op het moment dat die persoon een 'perfect match' is, maar de verliefdheid is er niet, kun je er toch gewoon mee naar bed gaan en een relatie mee beginnen? Immers, na een tijdje is de verliefdheid toch vervlogen, en dan blijft de vriendschap, het vertrouwen, de hechte band over...mét een ander voordeel: door het feit dat je niet verblind was door verliefdheid, heb je een heel gefundeerde en goede keuze kunnen maken op het gebied van wederzijdse interessen, zodat je niet na een tijdje erachter komt dat de persoon waar je verliefd op bent geworden, een heel ander persoon blijkt te zijn dan je door je hormonen werd voorgespiegeld.

Kortom: verliefdheid, who needs it!

hai helemaal nie eens met jou
ech nie!

Verliefdheid is juist heeeeeel leuk!En je hebt het ech wel nodig!
Verliefdheid is een leuke en leive gevoel die je kan delen met iedereen!Ben je ech verliefd dan heb je er gelijk een beter humeur door!

Veel liefs -XXX- Jessica
__________________
Liefs en dikke kus-XXX- Jessica
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 18:26
owlbeer
Avatar van owlbeer
owlbeer is offline
I rest my case!!!!!
__________________
People have always been more impressed by the power of the example than by the example of power.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Jessica K. schreef:
hai helemaal nie eens met jou
ech nie!

Verliefdheid is juist heeeeeel leuk!En je hebt het ech wel nodig!
Verliefdheid is een leuke en leive gevoel die je kan delen met iedereen!Ben je ech verliefd dan heb je er gelijk een beter humeur door!

Veel liefs -XXX- Jessica
Je snapt het niet, maar dat kan ik je niet kwalijk nemen, je bent ook nog zo jong.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 22:06
Dy|_uCK
Avatar van Dy|_uCK
Dy|_uCK is offline
Citaat:
nare man schreef:
Kortom: verliefdheid, who needs it!

nou, het maakt je leven boeiender vind ik
what dew yew think of this nare man
__________________
*8ballcrew* I just stop breathing for a few minutes and everybody jumps to conclusions.. *8ballcrew*
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 22:27
Verwijderd
LOL Ik begrijp jullie reacties heel goed. Vrijwel iedereen vindt verliefdheid een heerlijk gevoel. Ikzelf ook. Ik heb ook zeker niet beweerd dat verliefdheid niet lekker voelt, of niet mooi of puur of lief is. Dat kun je niet in mijn betoog terugvinden. Mijn stuk is ook niet gericht op individuele personen, maar op de mens als geheel, bezien vanuit een evolutionair perspectief. Vanuit dat perspectief is verliefdheid zeker niet nodig, omdat het toch allemaal om seks/voortplanting draait en liefde een verschijnsel is wat de natuur niet kent.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 22:28
apart persoontje
apart persoontje is offline
ik kan het niet zo intelligent verwoorden als de meesten hier, maar toch mijn mening...
Ik denk dat liefde opzich niet NODIG is, maar het wel een belangrijk middel is om voort te planten, naar mijn mening zullen weinig mensen met iemand het bed in duiken als ze iemand 'gewoon aardig ' vinden, liefde heeft dan net dat extra's dat je dat wel wil. Bij sommige is het dus wel nodig, bij andere weer niet....
En het geeft natuurlijk net dat extra's aan een relatie, en de spanning die je in het begin voelt is ook weer een aanleiding tot voorplanting
__________________
'Frank' ..... 'Frank? ...... 'BOEIEN'
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 22:30
Verwijderd
'k vind het fijn... dus waarom niet...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-05-2002, 23:07
Verwijderd
Citaat:
apart persoontje schreef:
ik kan het niet zo intelligent verwoorden als de meesten hier, maar toch mijn mening...
Ik denk dat liefde opzich niet NODIG is, maar het wel een belangrijk middel is om voort te planten, naar mijn mening zullen weinig mensen met iemand het bed in duiken als ze iemand 'gewoon aardig ' vinden, liefde heeft dan net dat extra's dat je dat wel wil. Bij sommige is het dus wel nodig, bij andere weer niet....
Je verwoordt het anders goed, in ieder geval heb je beter door waar het om gaat dan sommige mensen hier.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 23:28
kafka
kafka is offline
Citaat:
nare man schreef:
Om maar even in de wetenschappelijke sfeer te blijven.

Eigenlijk is verliefdheid maar een overbodige chemische reactie. Dat valt te verklaren als we kijken naar de aard van verliefdheid. Waar dient het eigenlijk voor? Verliefdheid is niets meer of minder dan een chemische reactie in het lichaam, bedoeld om de persoon die het overkomt makkelijker in contact te brengen met een ander. Verliefdheid maskeert de onvolkomenheden van de ander, waardoor de voorplantingsdrang toeneemt en het voortbestaan van de soort meer gewaarborgd is.

Wat is een 'relatie' eigenlijk? Mijns inziens niet meer dan een heel hechte vriendschap met seks. Naarmate de eerste, heftige verliefdheid over gaat, gaat de verhouding tussen twee partners namelijk over in 'houden van', een vaag begrip wat in feite niet meer inhoudt dan dat men het gezelschap van de ander erg op prijs stelt en het leven met die persoon erg prettig vindt. Op de keper beschouwd is, zodra de verliefdheid wegvalt, er dus écht geen verschil meer met een 'gewone' vriendschap, behalve de seks, maar dat kan men met iedereen doen. Dat is zoiets lichamelijks...je kunt best seks hebben met iemand terwijl je die persoon eigenlijk helemaal niet leuk vindt, maar je kunt jezelf niet dwingen verliefd te worden op iemand die je niet leuk vindt. Blijkbaar kun je die lichamelijke handeling wél forceren, maar die chemische reactie niet. Tot zover de theorie.

Mijn stelling nu: hebben we de verliefdheid eigenlijk nog wel nodig? Waar het allemaal om draait in onze samenleving is het vinden van een levenspartner. Dat is nu eenmaal één van de hoekstenen van onze Westerse samenleving: een stabiele, monogame relatie met een partner van het andere geslacht. Maar hebben we daar verliefdheid voor nodig? Stel dat je iemand kent waarvan je wéét dat het met die persoon gewoon supergoed zou werken, omdat je zowel sociaal-emotioneel, maatschappelijk, en qua interesses perfect bij elkaar past? De verliefdheid ontbreekt, dat is waar, maar dat maakt toch niet uit? Op het moment dat die persoon een 'perfect match' is, maar de verliefdheid is er niet, kun je er toch gewoon mee naar bed gaan en een relatie mee beginnen? Immers, na een tijdje is de verliefdheid toch vervlogen, en dan blijft de vriendschap, het vertrouwen, de hechte band over...mét een ander voordeel: door het feit dat je niet verblind was door verliefdheid, heb je een heel gefundeerde en goede keuze kunnen maken op het gebied van wederzijdse interessen, zodat je niet na een tijdje erachter komt dat de persoon waar je verliefd op bent geworden, een heel ander persoon blijkt te zijn dan je door je hormonen werd voorgespiegeld.

Kortom: verliefdheid, who needs it!

Ik ben het voor de volle 200% met jou eens!!!!!!!!!
__________________
Keep skateboarding to yourself.....keep it real.........
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 20:36
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
nare man schreef:
LOL Ik begrijp jullie reacties heel goed. Vrijwel iedereen vindt verliefdheid een heerlijk gevoel.
ik niet, ik vind het verschrikkelijk. Ik heb veel liever vriendschap met sex
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 20:52
Verwijderd
jouw stelling is een van de oudste in de geschiedenis. tot de Romantiek waren haast alle huwelijken verstandshuwelijken.
Maar geef toe: het is een lekker gevoel. je stapt op je roze wolk en zweef!
ok dat je wolk na verloop van tijd oplost en van van 9 km naar beneden dondert is wat minder. maar toch.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 21:16
fanatickje
Avatar van fanatickje
fanatickje is offline
Ok, verliefdheid is eigenlijk een uitvinding van de laatste eeuwen

Vroeger zocht een man gewoon voor voorplanting ( Puur voor den SEX, diene goeie oue tijd )

Mer toch is het een super cool, leuk, verwarrend,... gevoel en ik kan er niet zonder
__________________
--> Bezoek www.Boardkix.be.tf <-- Rip ze & Hang loose Be crazy, Be cool, Be yourself
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 11:23
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Jadie schreef:
tot de Romantiek waren haast alle huwelijken verstandshuwelijken.
Daar geloof ik niets van. Bewijs het maar eens.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 11:24
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
fanatickje schreef:
Ok, verliefdheid is eigenlijk een uitvinding van de laatste eeuwen

Vroeger zocht een man gewoon voor voorplanting ( Puur voor den SEX, diene goeie oue tijd
Ook dit geloof ik niet.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 14:09
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:


Ook dit geloof ik niet.
Ik ook niet... mensen kiezen elkaar uit, en hoe doen ze dat? Door wat ze voelen... ik denk dat het toen net zo goed was, al kan ik me er ook wel iets van voorstellen dat ouders mensen kozen... en dan heb je enig sinds gelijk...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 15:40
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:


Daar geloof ik niets van. Bewijs het maar eens.
valt niet te bewijzen is gewoon zo, men trouwde voor bezit- en/of machtsvergroting. Men trouwde bovendien niet met een leuke vrouw maar met een vruchtbare vrouw
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 16:11
Loesje
Avatar van Loesje
Loesje is offline
Ach leuk verhaal wouter.....maar beetje lang om helemaal door te lezen. Maar ik ken je punt ongeveer wel. En ik moet toegeven er zit een zekere waarheid in. Na loop van tijd gaat de verliefdheid weg in een relatie en is het belangrijk dat je elkaars beste vrienden wordt. Want vaak is de persoon waarmee je de relatie hebt , toch ok de persoon waarmee je het meeste op schiet. En dan is het belangrijk dat jullie heel goed met elkaar kunnen op schieten.

En misschien is het wel beter, maar het gebeurt op de een of andere manier niet zo snel. Misschien zou het wel beter zijn: verliefdheid is toch soms zo'n vreselijk gevoel, wat allerlei ander onzekerheden met zich mee brengt.

ach ik weet het ook niet, het is een leuk idee.....maar het gaat gewoon weg niet werken! (sorrie!)
__________________
*ik besloot dat ik alles kon* Loesje
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 16:40
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:


1) valt niet te bewijzen is gewoon zo, men trouwde voor bezit- en/of machtsvergroting.
2) Men trouwde bovendien niet met een leuke vrouw maar met een vruchtbare vrouw
1) "Is gewoon zo"?? Wat is dit nu voor een argument?
2) Dat wist men van tevoren, hè?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef:
ik niet, ik vind het verschrikkelijk. Ik heb veel liever vriendschap met sex
Ik durf het bíjna niet te vragen...

Geintje, maar ik snap precies wat je bedoelt. Voor mij is verliefdheid in beginsel slecht: het beinvloedt je beeldvorming, je vermogen tot helder nadenken, en is gewoon in het algemeen klote. Sex wordt er lichamelijk gezien ook heus niet lekkerder door. Veel mensen dénken of zeggen dat ze seks in verliefde toestand lekkerder vinden, maar dat is natuurlijk iets persoonlijks. Voor mij maakt het niet echt bijzonder veel uit: ik heb éénmaal seks gehad met iemand op wie ik op dat moment echt ontzettend verliefd was, en ik merkte gewoon dat op het moment dat we dingen deden, de liefde, het pure, de verliefdheid toch vooral verdrongen werd door lust.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 14:40
Heelduh
Heelduh is offline
Ik denk dat er toch wel enige lichamelijke aantrekkingskracht (die je voelt als verliefdheid) moet zijn wil je met iemand gaan seksen...

Ik ben bevriend met een jongen en iedereen zegt dat we perfect voor elkaar zijn, en ik denk dat als ik verliefd op em zou zijn dat dat ook zo zou zijn, maar we zijn allebei niet verliefd op elkaar en zullen daarom ook nooit zoenen of seks hebben...
__________________
Als je een vinger in je oor steekt en je teen in je mond en je draait op één been 20 rondjes, val je dan om?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 18:49
Verwijderd
Puur wetenschappelijk gezien is verliefdheid denk ik niet meer dan een illusie van het bewustzijn.

Je hebt het onderbewuste selectieproces voor de meest geschikte partner, welke overigens gezien de effectiviteit van de voortplanting periodiek zal wijzigen. Voor het hele leven met 1 iemand samen zijn is zelfs onnatuurlijk.

Aangezien het onderbewuste de juiste prikkels geeft bij een geschikte partner, zal het bewuste iets 'speciaals' voelen, althans; dat denkt het.

Heb je het nodig? Aangezien 'liefde' niet meer dan een gevolg van de oorzaak gelukt selectieproces is, heb je 'liefde' opzich niet nodig. Aan de andere kant zou een gebrek aan 'liefde' erop wijzen dat het selectieproces faalt en dit zou desastreus zijn voor het voortbestaan.

Dit is mijn analyse van het begrip 'liefde'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie E-cursus Vrouwen versieren
jjohan
3 09-01-2010 20:52
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd - Soms hoor ik een schaterlach
Verwijderd
0 05-03-2006 19:20
Seksualiteit Sekshoroscopen!
Elister
81 14-07-2004 17:27
Liefde & Relatie geen relatie als je verliefd bent!
moenbase
16 26-08-2002 12:10
Liefde & Relatie Liefde is onnatuurlijk en grote onzin.
Verwijderd
4 30-07-2002 16:36
Seksualiteit Gevoelig onderwerp: pedofilie
96 21-02-2002 13:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.