Oud 27-06-2009, 21:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Justitie: niet alleen halal in cel

De menukeuze van gedetineerden mag niet beperkt worden door de religieuze opvatting van medegevangenen. Dat zegt het ministerie van Justitie in reactie op berichtgeving in De Telegraaf.

De krant schrijft dat er in meerdere gevangenissen louter slamitisch voedsel wordt geserveerd. Bij Justitie is alleen bekend dat een gedetineerde in Sittard heeft geklaagd dat hij alleen maar halalvoedsel kreeg en bijvoorbeeld geen gehaktbal. Een klachtencommissie heeft hem in het gelijk gesteld.

Justitie gaat nu inventariseren hoe het in andere gevangenissen is gesteld met de menukeuze.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...evangenis.html

Dus er was een landelijke krant nodig om het exces aan het licht te brengen, en bij niemand in die organisaties is een lampje gaan branden dat ze verkeerd bezig waren? Sluipende islamisering ftw.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2009, 23:11
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Zolang de motieven niet zijn dat halal slachten dierenmishandeling is vind ik het gezeik. Waarom zou een niet-moslim niet halal kunnen eten? Je zit in de gevangenis, niet in een restaurant.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 03:09
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Zolang de motieven niet zijn dat halal slachten dierenmishandeling is vind ik het gezeik. Waarom zou een niet-moslim niet halal kunnen eten? Je zit in de gevangenis, niet in een restaurant.
Je kan dit uiteraard ook omdraaien.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 13:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zolang de motieven niet zijn dat halal slachten dierenmishandeling is vind ik het gezeik. Waarom zou een niet-moslim niet halal kunnen eten? Je zit in de gevangenis, niet in een restaurant.
Nou, zeg het zelf maar, waarom mag je een ander niet jouw religieuze gebruiken opleggen?

Dat nog even los van de bezwaren op gebied van dierenwelzijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 13:50
Verwijderd
Citaat:
Nou, zeg het zelf maar, waarom mag je een ander niet jouw religieuze gebruiken opleggen?

Dat nog even los van de bezwaren op gebied van dierenwelzijn.
Proef jij het verschil?

De gevangenis dit doet trouwens alleen om kosten te besparen. Dat jij in "islamisering's" theorieen gelooft vind ik zorgwekkend.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Proef jij het verschil?
Ja, varkensvlees is behoorlijk lekker namelijk.

Maar je negeert mijn punt: dit is religieuze onderdrukking. Hetgeen uiteraard een dozijn wetten schendt en tegen elk principe achter Nederland indruist.

Het is trouwens grappig dat je hier geen problemen mee lijkt te hebben. Wat in die gevangenis gebeurd is in essentie hetzelfde als de koran verbieden, iets waarmee je wel een probleem leek te hebben. Een opmerkelijke contradictie dat je tegen onderdrukking bent als het tegen de islam is, maar voorstander als het vanuit de islam is. Of is er een andere verklaring?


Als de gevangenis wil bezuinigen op eten, dient men uiteraard geen halal eten aan te bieden. Dat is de enige legale oplossing.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:04
Verwijderd
De tering. Als belastingbetaler vind ik dat die zeikende klootzak meteen op water en brood moet. Letterlijk. Hij krijgt ten minste fatsoenlijk te vreten daar in die cel.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:07
Verwijderd
Citaat:
Ja, varkensvlees is behoorlijk lekker namelijk.
Dan doen ze naast halal lams-rund vlees varkensvlees op het menu en dan is iedereen blij.

Citaat:
Maar je negeert mijn punt: dit is religieuze onderdrukking. Hetgeen uiteraard een dozijn wetten schendt en tegen elk principe achter Nederland indruist.
Nogmaals proef jij het verschil? Uit economische redenen hebben ze ervoor gekozen het aantal verschillende leveranciers te beperken.

Citaat:
Het is trouwens grappig dat je hier geen problemen mee lijkt te hebben. Wat in die gevangenis gebeurd is in essentie hetzelfde als de koran verbieden, iets waarmee je wel een probleem leek te hebben. Een opmerkelijke contradictie dat je tegen onderdrukking bent als het tegen de islam is, maar voorstander als het vanuit de islam is. Of is er een andere verklaring?
Koran verbieden =/= kiezen voor een halal leveranciers

Citaat:
Als de gevangenis wil bezuinigen op eten, dient men uiteraard geen halal eten aan te bieden. Dat is de enige legale oplossing.
Leuk ondervoedde islamitische criminelen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:23
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Gevangenis -> Water en brood. En daar hoort het bij te blijven. Gedetineerden mogen even helemaal geen keuzes meer hebben, als onderdeel van hun straf.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Gevangenis -> Water en brood. En daar hoort het bij te blijven. Gedetineerden mogen even helemaal geen keuzes meer hebben, als onderdeel van hun straf.
Waarschijnlijk de eerste en enige keer dat wij het eens zijn.

Trouwens ik snap het punt niet zo. Zitten zeiken dat moslims oververtegenwoordigd zijn in de gevangenis. Dat merk je ook aan het vreten.

Als halal voer het goedkoopste is, zou ik zeggen: meteen doen. De gemiddelde nederlander zal het worst wezen ( ) wat een crimineel vreet, als hij maar ver van de maatschappij afzit.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:31
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ik geloof dat het aandeel echte moslims in de gevangenis niet echt oververtegenwoordigd is. Wat is wel weet is dat het grootste gedeelte allochtoon is. Mijn broer moest een keer met een bandje optreden in P.I. Vught, hij zei dat ze beter hiphop hadden kunnen maken.

Back ontopic: water en brood is dé oplossing, sowieso de goedkoopste. Wat de bakker niet verkoopt mag naar de gevangenis, en water kost tussen de 1 en 1,5 euro per 1000 liter.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:33
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Waarschijnlijk de eerste en enige keer dat wij het eens zijn.

Trouwens ik snap het punt niet zo. Zitten zeiken dat moslims oververtegenwoordigd zijn in de gevangenis. Dat merk je ook aan het vreten.

Als halal voer het goedkoopste is, zou ik zeggen: meteen doen. De gemiddelde nederlander zal het worst wezen ( ) wat een crimineel vreet, als hij maar ver van de maatschappij afzit.
het is toch verdomme een nederlandse gevangenis?! ze horen daar gewoon zeer slechte stamppotten met zeer slechte gehaktballen te vreten te krijgen. als iemand halal wil eten moet hij maar een misdaad begaan in een islamitisch land; meerdere proberen opgelost
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:34
Allochthony
Avatar van Allochthony
Allochthony is offline
Citaat:
Maar je negeert mijn punt: dit is religieuze onderdrukking. Hetgeen uiteraard een dozijn wetten schendt en tegen elk principe achter Nederland indruist.
Nee, geen halal vlees aanbieden zou religieuze onderdrukking zijn. Andersom niet, als ik halal kook voor mijn vriendin is dat ook geen leligieuze onderdrukking.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:37
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Gewoon iedereen het goedkoopste voedsel voorschotelen. Meer verdienen ze wat mij betreft toch niet. Natuurlijk komt dat die geschifte halal-fetisjisten verdomd goed uit, maar dat is irrelevant. Het gaat om de kosten.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:39
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:

Back ontopic: water en brood is dé oplossing, sowieso de goedkoopste. Wat de bakker niet verkoopt mag naar de gevangenis, en water kost tussen de 1 en 1,5 euro per 1000 liter.
heel leuk allemaal, maar probeer jij maar eens 2 maanden op alleen maar water en brood te leven; je bent dan tegen het einde waarschijnlijk al tig keer opgenomen in het ziekenhuis. moet je eens nagaan hoeveel dát kost.

ik vind ook niet dat ze superluxe hoeven te krijgen, maar bepaalde variatie en een hoeveelheid voedingsstoffen en vitaminen is wel zo (w)(m)enselijk...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:47
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
heel leuk allemaal, maar probeer jij maar eens 2 maanden op alleen maar water en brood te leven; je bent dan tegen het einde waarschijnlijk al tig keer opgenomen in het ziekenhuis. moet je eens nagaan hoeveel dát kost.
Nee hoor, gewoon eiwitrijk seitanbrood geven plus water. Krijgen ze in ieder geval hun macronutriënten binnen.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 15:01
Verwijderd
Citaat:
het is toch verdomme een nederlandse gevangenis?! ze horen daar gewoon zeer slechte stamppotten met zeer slechte gehaktballen te vreten te krijgen. als iemand halal wil eten moet hij maar een misdaad begaan in een islamitisch land; meerdere proberen opgelost

Calvinisten kiezen in de regel voor het goedkoopste. En dat is zeer Nederlands...

Dus water en brood, of de goedkoopste oplossing. Als dat halal is, zal mij dat verder jeuken.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 15:15
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Waar gaat dit nog over, dit zijn gevangene om een reden. Als de (on)rechtstaat weer niet eens gefaald heeft, zijn het tuig. Halal vreten, gehaktballen!? Pleur toch op, water en brood. En vooruit, geef ze beloning bij goed gedrag en goed werk. (dus niet als ze de nieuwste PS3 game hebben uitgespeeld, proberen contact te houden en het dreigen van hun slachtoffers of bewakers)

Er valt nog veel te verbeteren!

En over arme zieke ondervoede gevangenen.. dat zal een gevangene niet snel laten gebeuren. Veel mensen daar, betekent redelijk kleine kamers delen (!). Eten daar is veelal slechter dan in de gevangenissen zelf. Je moet als gevangene wel heel erg ziek zijn wil je 5 sterren resort verlaten voor een ziekenhuis.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-06-2009, 15:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee, geen halal vlees aanbieden zou religieuze onderdrukking zijn.
Hoezo? Er bestaat niet zoiets als een recht op altijd, overal en ten koste van alles je religie te mogen uiten.

Andersom heeft men wel het grondrecht om vrij van elke vorm van religie te leven.

Als die man per sé halal wil eten, dan moet hij daarvoor zelf iets regelen. Hij kiest ervoor om een religie aan te hangen, dat betekend niet dat iedereen meteen verplicht wordt om die religie na te volgen. Dat is taliban-logica.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 15:56
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Waarom zou een moslim geen varkensvlees kunnen eten? Je zit in de gevangenis, niet in een restaurant.
fixxed

sowieso, een goed moslim kan toch nooit in de gevangenis belanden, iets met islam is vrede

dus dan ook niet gaan huilen om halal eten als je daarvoor ook niet moeilijk deed over andere beroven
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 16:25
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
ik ben een pastafarian, dus mocht ik nog eens in de cel terecht komen eis ik godverdomme pasta met meatballs.

dat "het is prima want goedkoop" argument is mank. want wat als opeens een haram leverancier het goedkoopst blijkt te zijn zal die niet doorgaan omdat dan de muzelmannen gaan whinen.

je weet dat je beschaving is doorgeslagen als je gehoor geeft aan de culinaire wensen van je gevangen.

die klagende gevangene maakt dan ook meer een statement dan dat ie daadwerkelijk een gehaktbal eist. ik geef m gelijk, vraag me zelfs af wat ie in de gevangenis te zoeken heeft. nou ja misschien zit ie daar wel voor het tekenen van cartoons
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 16:37
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Waar gaat dit nog over, dit zijn gevangene om een reden. Als de (on)rechtstaat weer niet eens gefaald heeft, zijn het tuig. Halal vreten, gehaktballen!? Pleur toch op, water en brood. En vooruit, geef ze beloning bij goed gedrag en goed werk. (dus niet als ze de nieuwste PS3 game hebben uitgespeeld, proberen contact te houden en het dreigen van hun slachtoffers of bewakers)

Er valt nog veel te verbeteren!

En over arme zieke ondervoede gevangenen.. dat zal een gevangene niet snel laten gebeuren. Veel mensen daar, betekent redelijk kleine kamers delen (!). Eten daar is veelal slechter dan in de gevangenissen zelf. Je moet als gevangene wel heel erg ziek zijn wil je 5 sterren resort verlaten voor een ziekenhuis.
nogmaals, het is krom om vanuit het kostenoogpunt water en brood aan te dragen, terwijl dit op de lange termijn veel meer zal gaan kosten vanwege de opnamekosten.

er is ook nog een groot verschil tussen het soort criminelen (van kruimeldieven tot meervoudig moordenaars) en het soort gevangenissen (van half open instellingen tot zwaarbewaakte forten) en dus ook in de behandeling van deze mensen en de inrichting van deze gebouwen. en terecht.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 17:04
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
nogmaals, het is krom om vanuit het kostenoogpunt water en brood aan te dragen, terwijl dit op de lange termijn veel meer zal gaan kosten vanwege de opnamekosten..
smijten we er wat davitamontotaalpillen bij
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 17:24
Verwijderd
Citaat:
smijten we er wat davitamontotaalpillen bij
Die van de Etos zijn net zo goed, en kosten de helft...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 17:58
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Dan doen ze naast halal lams-rund vlees varkensvlees op het menu en dan is iedereen blij.
Of je zit in de gevangenis, ben je blij dat je iets meer dan 2 vierkante cm leefruimte hebt en vreet je gewoon wat de pot schaft.

Citaat:
Nogmaals proef jij het verschil? Uit economische redenen hebben ze ervoor gekozen het aantal verschillende leveranciers te beperken.
Prima, en dat is natuurlijk slechts 'toevallig' halal, dat heeft er niets mee te maken dat nederlandse moslims onevenredig vaak achter de tralies lijken te belanden.

Citaat:
Leuk ondervoedde islamitische criminelen.
Tja je kan natuurlijk ook gewoon, niet in de gevangenis komen.


Overigens is het een beetje gezeik, vlees is vlees.
Moslims moeten niet zeiken dat ze "van hun religie" halal moeten eten.
andere gevangen moeten niet zeiken dat ze "van hun religie" geen halal mogen eten.

Persoonlijk denk ik dat de gevangenisdirecteur gewoon vakensvlees geschrapt heeft en zegt dat de rest halal is.

Maar goed kip is ook onrein en dat mogen "ze" dan weer wel van "de religie"
sorry kenji maar de claim 'religie' gaat ook hier weer niet op, hoort ook hier weer niet tot extra rechten te lijden en doet het wel.

als je nu nog 1 keer komt claimen dat er op deze manier geen discriminatie plaats vindt dan sla ik je met een tennisracket

Citaat:
Rationeel schreef:
nogmaals, het is krom om vanuit het kostenoogpunt water en brood aan te dragen, terwijl dit op de lange termijn veel meer zal gaan kosten vanwege de opnamekosten..
Wie zegt dat je ze op moet laten nemen

overigens neem ik aan dat je in de meeste gevangenissen hetzelfde krijgt als op de hoofdbureaus van politie.

Magnetronmaaltijden, die op iets eetbaars moeten lijken en boterloos brood met kaas of zoetbeleg.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2009, 18:29
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
wat ook kan, heel simpel, is gewoon de dag na varkensvlees een ander type vlees opdienen. dan kan je als allahnhanger (helemaal zelf verzonnen hihi ) de dag dat er varkensvlees op het menu staat even een daggie skippen, goed voor de lijn bovendien.

normale mensen, die zich niet bezighouden met dergelijke gekkigheid, worden dan niet beperkt door de zelf opgelegde beperking van een ander.
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Prima, en dat is natuurlijk slechts 'toevallig' halal, dat heeft er niets mee te maken dat nederlandse moslims onevenredig vaak achter de tralies lijken te belanden.
Op de PVV kun je altijd rekenen om dat wat volkser uit te drukken. Sietse Fritsma daarover:
"Het is bekend dat de Nederlandse gevangenissen overvol zitten met moslims, maar dat betekent natuurlijk niet dat je iedereen vlees van ritueel geslachte dieren moet voorschotelen."


Elsevier bevestigde trouwens dat de aanspanner van het proces het deed vanwege de schending van zijn grondrechten:
http://www.elsevier.nl/web/10239779/...halal-eten.htm

"Mijn cliënt wil geen religie opgedrongen krijgen". Welnu, dat is inderdaad zijn recht. Het trieste is dat dit er ongemerkt in kon sluipen, en het een rechtzaak en publicatie in een landelijk dagblad vroeg om simpele grondrechten nageleefd te krijgen.


De PvdD ondertussen zwijgt natuurlijk als het graf over deze staatsfinanciering van onnodige wreedheid tegen dieren...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Op de PVV kun je altijd rekenen om dat wat volkser uit te drukken. Sietse Fritsma daarover:
"Het is bekend dat de Nederlandse gevangenissen overvol zitten met moslims, maar dat betekent natuurlijk niet dat je iedereen vlees van ritueel geslachte dieren moet voorschotelen."
Nouja overvol, slechts relatief gezien de lege gevangenissen

Citaat:
De PvdD ondertussen zwijgt natuurlijk als het graf over deze staatsfinanciering van onnodige wreedheid tegen dieren...
Ik ben helaas voor jou, (of misschien niet helaas), niet van mening dat halal slachten onnodig wreed is tegen dieren.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:14
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
"Mijn cliënt wil geen religie opgedrongen krijgen, hij wil gewoon een gehaktbal."

het leven kan zo simpel zijn.
ik zie al zon boom van een kerel voor me compleet met tattoo's stampvoetend en met beteutert snoetje "ik wil helemaal geen religie, ik wil gewoon een gehaktbal" mompelen
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik ben helaas voor jou, (of misschien niet helaas), niet van mening dat halal slachten onnodig wreed is tegen dieren.
Maar hoe wil je dat verdedigen? Want geen verdoving en een minutenlange doodstrijd (tegenover luttele seconden bij conventionele slachtmethoden) bovenop alle andere misstanden in de slachtwereld is wel degelijk onnodig extra lijden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:38
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Nouja overvol, slechts relatief gezien de lege gevangenissen


Ik ben helaas voor jou, (of misschien niet helaas), niet van mening dat halal slachten onnodig wreed is tegen dieren.

en helaas voor jou is de Federation of Veterinarians of Europe het niet met jou eens
http://www.fve.org/news/position_pap...r_stunning.pdf
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:43
Verwijderd
en maar even een linkje over halal slachten. Ok, het is dan van een halalslagerij, maar ach, scharrelkippen hebben ook maar 0,5 meter loopruimte...

http://www.wahidhalalmeat.com/halalnl.htm
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:44
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Maar hoe wil je dat verdedigen? Want geen verdoving en een minutenlange doodstrijd (tegenover luttele seconden bij conventionele slachtmethoden) bovenop alle andere misstanden in de slachtwereld is wel degelijk onnodig extra lijden.
Ik vind dieren doden die geboren zijn met de intentie om ze te slachten geen lijden om mee te beginnen.
Ik zie niet zo zeer waarom een verdoving dat proces meer of minder afschuwelijk maakt.
itt. hoe het dier leefde voor zijn dood.

In essentie troost ik me met de gedachte dat vee er voor zorgt dat we geen wild hoeven te eten.

Overigens betwijfel ik of de kippen verdoofd werden in de kippenslachterij waar ik heb gewerkt.

Citaat:
en helaas voor jou is de Federation of Veterinarians of Europe het niet met jou eens
http://www.fve.org/news/position_pap...r_stunning.pdf
En dat zal me dan weer volledig aan mijn aarsch oxideren wat een lobbygroep voor dierenartsen vind over het slachten van productievee.

*pff nu moet ik adobe weer installeren, eerst maar ff kijken of er een html versie is*
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik zie niet zo zeer waarom een verdoving dat proces meer of minder afschuwelijk maakt.
Omdat 'huh, wat is dat water? *zap, licht uit*' of 'goh, da's een gek ding *beng, pen door de hersens*' voor een dier minder erg is dan opengesneden te worden en langzaam en pijnlijk leeg te bloeden.
Citaat:
Overigens betwijfel ik of de kippen verdooft werden in de kippenslachterij waar ik heb gewerkt.
Dat zijn ze wettelijk wel verplicht. Zodra ze aan de band worden gehangen horen ze als één van de eerste dingen verdooft te worden doordat ze door een bad water worden gehaald waar een wettelijk verplichte minimum spanning (ik geloof 250 volt) op staat.

Halal slachten valt echter niet onder die wet, en mag precies zo onhygiënisch, amateuristisch en dieronvriendelijk als de slachter het zelf wil.


Maar goed, dat halal slachten niet onder de regels vorr hygiëne gebeurd en onnodig wreed is naar de dieren toe mag denk ik wel als bekend verondersteld worden. Laten we ons beperken tot hoe islamisering de grondrechten op een sluipende wijze aantast, in dit geval door mensen halalvoedsel op te dringen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:53
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
jaja, installeer adobe maar even zou ik zeggen
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:56
Verwijderd
Citaat:

Halal slachten valt echter niet onder die wet, en mag precies zo onhygiënisch, amateuristisch en dieronvriendelijk als de slachter het zelf wil.

Zit niet zo stom te lullen, ook halalslagerijen zijn wettelijk verplicht om zich aan bepaalde normen te houden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-06-2009, 20:02
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zit niet zo stom te lullen, ook halalslagerijen zijn wettelijk verplicht om zich aan bepaalde normen te houden.
Oh? Waaruit blijkt dat? Ze zijn namelijk in een flagrante schending van de scheiding van kerk en staat vrijgesteld van de Warenwet.

Ze moeten een verzoek doen om vrijgesteld van de wet te mogen slachten (artikel 44, lid 5b Gezondheids- en welzijnswet voor dieren), en hebben ze dat eenmaal op zak, dan mogen ze alles doen wat ze willen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:05
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Maar hoe wil je dat verdedigen? Want geen verdoving en een minutenlange doodstrijd (tegenover luttele seconden bij conventionele slachtmethoden) bovenop alle andere misstanden in de slachtwereld is wel degelijk onnodig extra lijden.
ooit wel eens op discovery gezien hoe een gazelle/hert/gnoe/paard/ander rund een 'natuurlijke' dood sterft als het op natuurlijke wijze te grazen wordt genomen door bijvoorbeeld een leeuw?

ik ben een echte dierenliefhebber (hmmm ribeye!), maar dat gezeik over slachtmethoden...
als ze zo'n beest meerdere dagen lang slaan en schoppen om het dood te krijgen dan zou ik het ook niet acceptabel vinden, maar zo'n beest (ritueel) de keel doorsnijden vind ik toch een aardig 'natuurlijke' en efficiënte manier.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:11
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Omdat 'huh, wat is dat water? *zap, licht uit*' of 'goh, da's een gek ding *beng, pen door de hersens*' voor een dier minder erg is dan opengesneden te worden en langzaam en pijnlijk leeg te bloeden.
Da's speculatief en dat zullen we nooit weten maar:

Citaat:
Halal slachten valt echter niet onder die wet, en mag precies zo onhygiënisch, amateuristisch en dieronvriendelijk als de slachter het zelf wil.
dit is natuurlijk discriminatie op basis van geloof en dat mag niet

niet omdat ik wantrouwig ben, maar heb je een linkje?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:13
Verwijderd
Ik vraag me af of T_ID ook zo principieel doet als het de bio industrie betreft.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Omdat 'huh, wat is dat water? *zap, licht uit*' of 'goh, da's een gek ding *beng, pen door de hersens*' voor een dier minder erg is dan opengesneden te worden en langzaam en pijnlijk leeg te bloeden.
Ik zie niet in hoe dat minder erg is voor het dier in kwestie.

Bovendien is de dood vrij onmiddellijk mits een halssnede goed wordt uitgevoerd.
Hell dat is hoe wij konijnen slachtten op de boederie.

Citaat:
Dat zijn ze wettelijk wel verplicht. Zodra ze aan de band worden gehangen horen ze als één van de eerste dingen verdooft te worden doordat ze door een bad water worden gehaald waar een wettelijk verplichte minimum spanning (ik geloof 250 volt) op staat.
Het zou kunnen ik was op die leeftijd meer geïnteresseerd in de compensatie die ik kreeg voor het uitmoorden van meer levensvormen dan hitler en stalin bij elkaar

Citaat:
Halal slachten valt echter niet onder die wet, en mag precies zo onhygiënisch, amateuristisch en dieronvriendelijk als de slachter het zelf wil.
Citaat:
Rituele slachtingen worden bij voorkeur zonder bedwelming verricht. Aangezien de Europese wetgeving voorschrijft dat slachtvee dient te worden verdoofd, worden tegenwoordig bepaalde verdovingsmiddelen toegestaan. Het dier mag door deze verdoving niet op de rand van de dood verkeren of sterven voordat het wordt geslacht.
o?

Citaat:
Maar goed, dat halal slachten niet onder de regels voor hygiëne gebeurd
Dat is een 2e, hygiëne is natuurlijk wel belangrijk zowel bij niet als wel halal slachten.
Citaat:
en onnodig wreed is naar de dieren toe
Nogmaals ik zie niet hoe doden op manier 1 minder wreed is dan doden op manier 2.

Ik vind de wreedheid meer af te meten aan het leven dat het dier heeft mogen lijden voor zijn dood, dit omdat de dieren waar we het over hebben voor de slacht geboren worden en dat aspect in essentie wreed is (maar minder wreed dan het niet doen).

Hoe het dier dan uiteindelijk dood gaat is irrelevant.

Als je me het toelaat dan maak ik een parallel naar de mensenwereld.

stel een goede vriend van je wordt vermoord, vind je het dan minder wreed als hij eerst knock out is geslagen voordat hij gevild werd of is het net zo wreed.
Citaat:
mag denk ik wel als bekend verondersteld worden.
Het schijnt dat veel mensen dat vinden, ik snap de redenatie erachter niet zo.
Citaat:
Laten we ons beperken tot hoe islamisering de grondrechten op een sluipende wijze aantast, in dit geval door mensen halalvoedsel op te dringen.
Nouja technisch is het vooral de staat die hier de grondrechten aantast door het goed te keuren.

Maar volgens mij hebben sommige mensen niet echt het benul om te weten wat gevangene zijn betekent; nl, je bent in gijzeling van de staat.
iaw. welke rechten wil je precies claimen.

Daarnaast als allah je kan vergeven voor een bloederige roofoverval dan zal hij dat keertje niet-halal koe ook wel door de vingers zien lijkt me.

Los van dit alles kan ik me maar niet ontdoen van het gevoel dat als ik zoiets in de bajes zou aanvragen hoongelach mij ten deel zou vallen, zelfs al gebruik ik "het moet van me religie" als argument.

ik denk dat de reactie zoiets zou zijn van:"jij, maar je bent blank, hahaha, hoe kan dat nou"
vergelijkbaar met de reactie die mij ten deel viel wanneer ik in exact hetzelfde debat over hoofddoeken op school op religie dit opperde.

Dus ja, discriminatie, dus ja verboden, dus ja als ze zo nog ff doorgaan dan kan dit land een beroerte van me krijgen.
wat enorm zonde is want ik hou van m'n land.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Oh? Waaruit blijkt dat? Ze zijn namelijk in een flagrante schending van de scheiding van kerk en staat vrijgesteld van de Warenwet.

Ze moeten een verzoek doen om vrijgesteld van de wet te mogen slachten (artikel 44, lid 5b Gezondheids- en welzijnswet voor dieren), en hebben ze dat eenmaal op zak, dan mogen ze alles doen wat ze willen.
blablabla. anders lees je het linkje dat ik postte.
Nogmaals, het is dan weliswaar geen onafhankelijk linkje, maar er staat wel beschreven hoe het zou moeten gaan.

En hoe het zou moeten gaan, geldt natuurlijk voor alle soorten slagerijen, waar eea ook wel eens mis gaat...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:20
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Uit de vets pdf:
Citaat:
According to Council Directive 93/119/EC, animals shall be spared any avoidable pain or
suffering at the time of slaughter or killing. Therefore, solipeds, ruminants, pigs, rabbits and
poultry shall be stunned before slaughter or killed instantaneously.
Killed instantaneously...

lijkt me ook het geval bij halal, tenminste ik ga er niet vanuit dat de slagers dagenlang niks te doen hebben en daarom een wedstrijdje "wie doet er het langst over" houden

Citaat:
Slaughter without prior stunning requires in most cases additional restraint, which may
cause additional stress to an animal that is almost certainly already frightened.
Dit is dan weer wel een goede reden, te veel adrenaline in je vlees is slecht voor je.

Citaat:
Should slaughtering take place without prior stunning, animals should be stunned
immediately following the cut.
ehm tja


Overigens nu staat er bij dat halal slager linkje iets van karkassen is haram...
dus dat betekent dan eigenlijk dat je alleen levend vlees mag eten.

zie dat maar is te doen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 28-06-2009 om 20:27.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
blablabla. anders lees je het linkje dat ik postte.
Nogmaals, het is dan weliswaar geen onafhankelijk linkje, maar er staat wel beschreven hoe het zou moeten gaan.
Nee, daarin stond niet meer dan een losse kreet. Nog even los van het feit dat het draait om een bron met een motief om niet eerlijk te zijn. Ze kunnen best dat roepen en na dat geschreven te hebben lekker los gaan met een bot aardappelschilmesje.

Want zoals gezegd, ze zijn vrijgesteld van de regels.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:23
Verwijderd
Meestal worden dieren halal geslacht in Nederlandse slachterijen, ze hebben er gewoon een aparte afdelinkje voor. Of anders wordt het geimporteerd uit het buitenland. Verder een interresant onderzoek, die ik al eerder had gepost en die T_ID destijds ook gezien had maar genegeerd, die stelt dat:

"In all three slaughter [waar kosher en halal werd geslacht] plants, there was almost no visible reaction of the animal's body or legs dunng the throat cut. Body and leg movements can be easily observed in the double rail restrainer because it lacks a pusher gate and very little pressure is applied to the body"


[Scientific researchers agree that sheep lose consciousness within 2 to l5 seconds after both carotid arteries are cut (Nangeroni and Kennett, 1963; Gregory and Wotton, 1984; Blackmore, 1984). However, studies with cattle and calves indicate that most animals lose consciousness rapidly, however, some animals may have a period of prolonged sensibility (Blackwore, 1984; Daly et al, 1988) that lasts for over a minute.]

http://www.grandin.com/ritual/kosher.slaugh.html

Dat er het een en ander mis kan gaan tijdens het kosher/halal slachten snap ik, daarom is het belangrijker om erop toe te zien dat de beesten volgens de juiste manier worden geslacht, ipv lopen whinen dat halal slachten (voor het gemak vergeten de meeste mensen "kosher" ook maar) zo wreed is. En intussen eet iedereen wel producten verkregen uit de bioindustrie. Als dat niet hypocriet is.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Nee, daarin stond niet meer dan een losse kreet. Nog even los van het feit dat het draait om een bron met een motief om niet eerlijk te zijn. Ze kunnen best dat roepen en na dat geschreven te hebben lekker los gaan met een bot aardappelschilmesje.

Want zoals gezegd, ze zijn vrijgesteld van de regels.
Als het om normale slagerijen gaat, waar heel wat misstanden zijn, hoor ik je niet bleren, dus hou nu ook je mond wil je. Angstig manneke dat je er bent.

Zoals in die link staat, zijn ze niet helemaal vrijgesteld van regels.

En ik geloof die link eerder dan jouw xenofobe kletspraatjes.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:33
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat er het een en ander mis kan gaan tijdens het kosher/halal slachten snap ik, daarom is het belangrijker om erop toe te zien dat de beesten volgens de juiste manier worden geslacht, ipv lopen whinen dat halal slachten (voor het gemak vergeten de meeste mensen "kosher" ook maar) zo wreed is. En intussen eet iedereen wel producten verkregen uit de bioindustrie. Als dat niet hypocriet is.
Kosjer vind ik net zo min "meer wreed"
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:37
Verwijderd
Kosjer en halal slachten is bijna hetzelfde. Maarja toen ik zelf in Hong Kong studeerde at ik eigenlijk ook niet-halal vlees, gewoon omdat mijn geloof het mij niet moeilijker wil maken. Dus als er niet-halal vlees wordt geserveerd in gevangenissen vind ik zelfs als moslim-zijnde niet erg (denk dat die islamitische criminelen zich om andere zondes meer zorgen moeten maken). Maar dat er lui zijn overdrijven en praten over religieuze onderdrukking of islamisering, vind ik eigenlijk meer reden om te discusseren.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als het om normale slagerijen gaat, waar heel wat misstanden zijn, hoor ik je niet bleren, dus hou nu ook je mond wil je. Angstig manneke dat je er bent.
A - post eens normaal
B - Halal slachten is wreed slachten + alle gebruikelijke misstanden, of meer
Citaat:
Zoals in die link staat, zijn ze niet helemaal vrijgesteld van regels.
A - dat staat niet in die link
B - het staat wel in de wet
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:44
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Kosjer en halal slachten is bijna hetzelfde. Maarja toen ik zelf in Hong Kong studeerde at ik eigenlijk ook niet-halal vlees, gewoon omdat mijn geloof het mij niet moeilijker wil maken. Dus als er niet-halal vlees wordt geserveerd in gevangenissen vind ik zelfs als moslim-zijnde niet erg
Leg uit.

ik ken moslims die hetzelfde veronderstellen namelijk dat niet-halal is toegestaan als het niet anders kan en dus in zekere zin je gezondheid in het geding is.

maar ik had graag een uitgebreide uitleg dit omdat ik ook moslims ken die daar niets van moeten hebben

(wat overigens weer aantoont dat er geen "de moslim" is en dat de claim "moet van religie" onzin is maar dat is irrelevant)

Citaat:
(denk dat die islamitische criminelen zich om andere zondes meer zorgen moeten maken). Maar dat er lui zijn overdrijven en praten over religieuze onderdrukking of islamisering, vind ik eigenlijk meer reden om te discusseren.
Dat is voor jou altijd reden om te discussiëren, alleen jammer genoeg is het wel zo dat het, hetzij overdreven uitgedrukt m.i. religieuze onderdrukking c.q. islamisering is.

Immers je kent een groep mensen in eenzelfde situatie rechten toe die anderen niet hebben, dat gaat tegen het gelijkheidsbeginsel in.

dat dit niet alleen voor moslims geldt is zeker waar, ook christenen hebben die uitzonderingspositie gekregen in het verleden.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen vervolging Geert Wilders om cartoons
T_ID
57 20-08-2009 17:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
Gatara
500 05-11-2006 16:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.