Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2014, 16:09
Records070
Avatar van Records070
Records070 is offline
Halloo mensen,

Een familie lid van mij is op zoek naar een nieuwe // leuke auto.. Voorheen heeft ie altijd Golfjes en Bmw's gehad en zoekt nu weer iets in die richting, maar wat zijn nog andere leuke en sportieve autos wat weg hebben van z'n vorige modellen?

Golf 5 & BMW 325 of 323 & Seat Leon

Wat zijn nou nog meer leuke en vergelijkbare autos voor rond dezelfde prijs klasse? (4000-6000)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2014, 03:09
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Tenzij hij een GTI van die Golf had of een cupra of 20VT/FR van die Leon, zijn dat nou niet direct modellen die ik associeer met 'sportief en leuk' Maar goed, dat zijn hatchbacks uit het C-segment en daarin heb je keuze te over.

BMW's hebben een redelijk gunstige reputatie qua rijplezier, mede omdat de aandrijving op de achterwielen staat. De 3-series op het E46 chassis(1998-2006) scoort daarin vrij goed, maar of je voor dat bedrag een redelijk gemotoriseerd (323 t/m 2000 daarna de 320 - of hoger) exemplaar gaat vinden voor dat bedrag die niet redelijk is afgetrapt is een beetje de vraag. Zwaktepunt van die dingen is ook dat het subframe het vermogen van de sterkere motoren niet goed aan kan, en soms uitscheurt. Een generatie eerder (E36 - 1990-2000) is het denk ik erg lastig om een net exemplaar met aardig wat vermogen te vinden.

Eén en ander hangt van je definitie van 'sportief en leuk' af, en wat de verdere eisen zijn. Voor dat bedrag kan je bijvoorbeeld ook een heel nette Porsche 924 kopen. Daarin zit een 2 liter blok van Audi en exemplaren na 1980 zijn gegalvaniseerd zodat roest geen enorm probleem is. Maar het is wel een oudere auto en daar moet je wel in willen rijden. Of, wat minder oud maar ook niet echt jong, een Fiat Coupe - de 20V Turbo drukt daar 220 pk uit maar daar betaal je wel voor in onderhoud. Een eerste generatie Leon 1.8 20VT is ook wel te vinden, maar met betrekkelijk hoge kilometerstanden. Als-ie gewoon snel in een rechte lijn wil, dan volstaat elke auto met een potente motor wel.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 09:21
feniks
feniks is offline
Wat de E36 betreft is het een kwestie van puur geluk.
De mijne bleek alles mee te vallen, maar dat is een station.
De coupees ervan, zijn nu meestal in bezit van stoere petjes, en worden finaal aan gort getrapt.
Erg veel onderhoud hebben ze niet nodig, maar als zelfs dat al te veel is, kun je er gif op innemen dat de coupeetjes echt totaal waardeloos zijn op het moment dat ze weggedaan worden.

De sedans zijn dan weer niet echt het toonbeeld van ultieme stoerigheid.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 09:35
Verwijderd
De 'sportieve' rijders hier gaan vrijwel allemaal voor Audi's.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 14:45
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Mja, niet echt in deze prijsrange, dat is vooral de laatste jaren dat Audi ineens het machomerk is geworden. Audi heeft of voorwielaandrijving, of de redelijk befaamde quattro's waar je wel aardig wat mee kan spelen. Maar die kosten ook wel wat en de VW-meuk die erin hangt is dan wel al uit de periode dat de betrouwbaarheid van VAG aan het dalen is gegaan Met dat budget zit je te kijken naar een iets van een A4 1.8 V5 Turbo (quattro, als je geluk hebt) of een atmosferische 2.4 van rond 2000. Voordeel is dat ze wel lichter zijn en dan de 3-serie BMW en volgens mij is die 1.8 nog vrij goedkoop te chippen. Maar het is wel een extreem suf model om te zien

Citaat:
Wat de E36 betreft is het een kwestie van puur geluk.
De mijne bleek alles mee te vallen, maar dat is een station.
De coupees ervan, zijn nu meestal in bezit van stoere petjes, en worden finaal aan gort getrapt.
Erg veel onderhoud hebben ze niet nodig, maar als zelfs dat al te veel is, kun je er gif op innemen dat de coupeetjes echt totaal waardeloos zijn op het moment dat ze weggedaan worden.

De sedans zijn dan weer niet echt het toonbeeld van ultieme stoerigheid.
En dat zijn vaak ook nog eenvoudige 316s of 318s die zo afgetrapt worden, als je echt wat vermogen wilt - in die generatie vanaf de 323 - is het helemaal goed zoeken Kan je beter wat meer betalen voor een E46 316/318. Al zullen er van de topmodellen van de E36 wel door liefhebbers in goede staat gehouden worden, maar daar betaal je weer voor.

Maar goed, zonder verdere eisen is het natuurlijk erg vaag wat-ie nou eigenlijk wil
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 15:42
feniks
feniks is offline
316-318 moet je inderdaad soms best doortrappen ja. Maar dan heb je ook wat.
Overigens de E46 is verneukeratief, want daar heeft de 316 in veel gevallen een 2 litermotor, maar die zijn niet omgenoemd naar 320...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 19:27
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Maar dat is sowieso al tijden niet meer zo bij BMW, dat de typeaanduiding altijd per se overeenkomt met de cilinderinhoud
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Mja, niet echt in deze prijsrange, dat is vooral de laatste jaren dat Audi ineens het machomerk is geworden. Audi heeft of voorwielaandrijving, of de redelijk befaamde quattro's waar je wel aardig wat mee kan spelen. Maar die kosten ook wel wat en de VW-meuk die erin hangt is dan wel al uit de periode dat de betrouwbaarheid van VAG aan het dalen is gegaan Met dat budget zit je te kijken naar een iets van een A4 1.8 V5 Turbo (quattro, als je geluk hebt) of een atmosferische 2.4 van rond 2000. Voordeel is dat ze wel lichter zijn en dan de 3-serie BMW en volgens mij is die 1.8 nog vrij goedkoop te chippen. Maar het is wel een extreem suf model om te zien
Niet te veel verwachten hè? Ik weet al dat ze met een Audi rijden, bij de rest van wat je vertelt zit ik vooral te wezen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2014, 08:04
feniks
feniks is offline
De 2.4 atmosferisch, zelfs met automaat, in stationversie, is volgens mij niet heel veel zwaarder dan mijn 3 station. Betaal je iig hetzelfde aan wegenbelasting.

Had er bijna zoeen gekocht, omdat die beter trekt dan mijn 1600je
Met citaat reageren
Oud 20-01-2014, 21:38
feniks
feniks is offline
Hmm, als tip, vers van de pers: een Nissan 100NX.
Ik heb er vanmiddag in 1 gereden, waarvan ik nu aan het overwegen ben om mijn bimmer erop in te ruilen.

Wat spartaans, maar onwijs veel pret gehad erin. Beetje roestverdediging doen, stuuras-hoes vervangen, klepdekselpakking vervangen, een pakking in de uitlaat vervangen, koplampje vervangen, en is good to go voor een paar jaar.

Het eerste idee was om er een barrelrace mee te rijden, en aan de criteria voor die race, voldoet hij, want onder de 1000 euro, en ouder dan '98.

Maar hij is in dermate goede staat, dat ik overweeg om hem nu al te kopen, mijn huwelijk ermee te doen, en die race, en hem daarna verder op te rijden.

Wat een kracht in die motor. En wat een bochtenpret Optrekken als een gek , met een wel heel erg asociaal geluid...

Maar goed. Nog even over nadenken...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2014, 09:41
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
mx5

+ zijn er vrij veel van
+ genoeg niet-petjes-rijders
+ niet duur
+ stuurt lekker (beetje kartgevoel)
+ dakkie open bij mooi weer
+ RWD!!
+ easy to fix
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 22-01-2014, 22:19
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik heb de MX-5 expres nog niet genoemd, maar dat zou wel één van de aanraders zijn voor puur sportief en leuk
Maar hij is verder niet echt praktisch als dagelijks auto zoals de C-segmenters in het voorbeeld wel zijn
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2014, 09:05
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Je kunt maar met z'n tweeën erin en als verhuiswagen istie nutteloos. Maar het is mijn dagelijks vervoer, en we gaan er ook mee op vakantie. En dat gaat prima
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 23-01-2014, 13:06
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Maar het is toch vooral een auto voor 'erbij', en dat is bij jullie ook zo als ik het mij goed herinner Als 'eerste' auto is geen enkele auto in die categorie praktisch - mijn 121 heeft al een kofferbak met twee keer zoveel inhoud - tenzij je echt puur jezelf (met hooguit een tas) moet vervoeren. Ik heb al een paar keer een NA overwogen als opvolger van de 121, want een redelijke NA heb je al voor een klein bedrag, maar het gebrek aan ruimte is voor mij toch een te groot nadeel. En om nóg een funauto erbij te nemen....
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2014, 13:10
feniks
feniks is offline
100NX heeft best wel wat bagageruimte
Met citaat reageren
Oud 23-01-2014, 13:39
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Maar het is toch vooral een auto voor 'erbij', en dat is bij jullie ook zo als ik het mij goed herinner Als 'eerste' auto is geen enkele auto in die categorie praktisch - mijn 121 heeft al een kofferbak met twee keer zoveel inhoud - tenzij je echt puur jezelf (met hooguit een tas) moet vervoeren. Ik heb al een paar keer een NA overwogen als opvolger van de 121, want een redelijke NA heb je al voor een klein bedrag, maar het gebrek aan ruimte is voor mij toch een te groot nadeel. En om nóg een funauto erbij te nemen....
Wij hebben 2 auto´s want we werken beide en hier is geen OV. Onze andere auto is praktischer idd, vooral omdat we daar meer mensen mee kunnen vervoerenen hij een paardentrailer kan sleuren

Gebrek aan ruimte valt écht mee! Wij zijn in oktober een week weggeweest. Dus een flinke (hardcover rol-)koffer vol (want lange broeken en truien) 2 paar lompe wandelschoenen in de kofferbak en dan nog ruimte hebben voor een gemiddeld gevulde rugtas en voor de toilettas omdat die niet meer in de koffer paste. Economisch inpakken werkt prima. Ik doe er ook vaak wel 'grote boodschappen' mee.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 23-01-2014, 16:01
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
145 liter bagageruimte is gewoon enorm weinig Een MX-5 is heel leuk, maar feitelijk op elk ander front geen praktische auto (zoals de meeste sportauto's en zelfs supercars), ook niet als je economisch gaat pakken. En het is helemaal geen vergelijkbare auto met zoals die in de OP genoemd worden Hij is echt bedoeld voor erbij, of voor mensen die veel alleen zijn en heel, heel graag willen.

Ik laat in het midden of een Nissan 100 NX nou echt sportief is (wat niet wil zeggen dat je er niet leuk mee kunt rijden), maar je hebt wel een redelijke kofferbak en een soort van achterbank qua ruimte Ik denk alleen dat, gezien het budget, TS wel een iets modernere auto zoekt.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2014, 17:03
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
ik heb niets gezegd...
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-01-2014, 17:17
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Verder weet ik het ook niet hoor Ik ga alleen af op info die in de OP staat, en dat is al bar weinig

Misschien stelt zijn broer wel z'n eisen bij qua praktische eigenschappen. Dan zou ik ook meteen de MX-5 aanraden Als ik een manier kon vinden dat ik niet hoefde te kiezen tussen bagage of kampeerspullen (of een passagier) zou ik er eentje pakken
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2014, 19:31
feniks
feniks is offline
MIJN 100NX is behoorlijk sportief.
Zozeer dat ik bij het wegrijden al gelijk een noodstop moest maken, omdat het bochtje wel heul snel dichtbij kwam. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat hij een beetje opgevoerd is
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.